ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 липня 2023 року
справа №380/3897/23
провадження № П/380/3934/23
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом фермерського господарства «ЛІМ» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство «ЛІМ» (далі ФГ «ЛІМ», позивач) 28.02.2023 звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі ГУ ДПС у Львівській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач-2) з такими вимогами: - визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Львівській області від 09.12.2022 №7820511/30542536 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 05.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних; - зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «ЛІМ» №7 від 05.10.2022 датою її подання; - визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Львівській області від 09.12.2022 №7820512/30542536 про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 07.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних; - зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну фермерського господарства «ЛІМ» №13 від 07.10.2022 датою її подання; - визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Львівській області від 14.12.2022 №7861940/30542536 про відмову у реєстрації податкової накладної №25 від 13.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних; - зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну фермерського господарства «ЛІМ» №25 від 13.10.2022 датою її подання.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ФГ «ЛІМ» є виробником сільськогосподарської продукції, для здійснення господарської діяльності на правах оренди використовує земельні ділянки/паї фізичних осіб, володіє необхідною сільськогосподарською технікою, складськими приміщеннями, забезпечений трудовими ресурсами. З метою реалізації вирощеного урожаю позивач уклав договір поставки з ТОВ «Нова-постач». На виконання договору поставки позивач поставив покупцю товар - картопля, буряк. На суму поставленого товару ФГ «ЛІМ» склало податкові накладні №7 від 05.10.2022, №13 від 07.10.2022, №25 від 13.10.2022 та подало на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Позивач зазначає, що після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної надіслав контролюючому органу пояснення з підтверджуючими документами для підтвердження реальності здійснення ним господарських операцій по складених податкових накладних. ГУ ДПС у Львівській області прийняло рішення про відмову в реєстрації зазначених податкових накладних, причиною відмови вказало ненадання платником податків копій документів. Представник позивач стверджує, що ФГ «ЛІМ» для розблокування реєстрації податкових накладних №7 від 05.10.2022, №13 від 07.10.2022, №25 від 13.10.2022 надало пояснення та всі первинні документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію цих податкових накладних. Вважає рішення про відмову в реєстрації зазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних формальним, оскільки таке не містить чіткого визначення підстав та мотивів для його прийняття, як і мотивів прийняття чи відхилення наданих ФГ пояснень та документів, вважає таке рішення необґрунтованим та протиправним. Щодо посилання ГУ ДПС у Львівській області про відсутність кодів УКТЗЕД/ДКПП товару 0701, 0706 в Таблиці даних платника податку на додану вартість позивач зазначив, що: 01.11.2022 ФГ подало до контролюючого органу Таблицю відомостей платника ПДВ щодо картоплі(УКТЗЕД 0701), яку зареєстровано у контролюючому органі 01.11.2022 за №9227528725; 01.11.2022 прийняте рішення за №7538883/30542536 про врахування таблиці; - 02.11.2022 ФГ подало до контролюючого органу Таблицю відомостей платника ПДВ щодо буряка столового (УКТЗЕД 0706), яку зареєстровано у контролюючому органі за №9228539931; 02.11.2022 прийняте рішення за №7548071/30542536 про врахування таблиці. З метою належного захисту своїх прав як платника податку позивач просить суд зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних складені ФГ «ЛІМ» податкові накладні №7 від 05.10.2022, №13 від 07.10.2022, №25 від 13.10.2022 датою їх подання платником податків на реєстрацію.
Відповідачі позов не визнають. Представник відповідачів подав відзив на позовну заяву, просить суд відмовити в задоволенні позову ФГ «ЛІМ» в повному обсязі. Вказує, що причиною для відмови в реєстрації податкових накладних було ненадання платником копій документів. Представник відповідача до відзиву долучив витяг з бази даних контролюючого органу про отримані контролюючим органом пояснення та первинні документи, надіслані ФГ «ЛІМ» для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Головне управління ДПС у Львівській області, ДПС України разом із відзивом на позовну заяву ФГ «ЛІМ» подали спільне клопотання про розгляд цієї справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та про розгляд справи в порядку загального позовного провадження. Необхідність такого розгляду цієї справи обґрунтовують необхідністю дослідженням доказів та для повного та всебічного встановлення всіх обставин справи. Суд враховує характер спірних правовідносин у цій справі, предмет та підстави позову, склад учасників справи, а також те, що позиція учасників справи викладена в заявах по суті спору. За наведених обставин суд не встановив підстав для розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням/викликом сторін. Таким чином, в задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Львівській області та ДПС України слід відмовити.
Суд дослідив долучені до матеріалів справи заяви по суті справи, письмові та електронні докази і встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:
фермерське господарство «ЛІМ» зареєстроване як юридична особа 11.10.1999, ідентифікаційний код 30542536. Основним видом діяльності є: вирощування зернових культур (крім рису) бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11), вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів (код КВЕД 01.13), оптова торгівля фруктами й овочами (46.31) (а.с. 13-19). В рамках основного виду господарської діяльності підприємство здійснює господарські операції з реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва.
ФГ «ЛІМ» (Постачальник) та ТОВ «Нова-постач» (Покупець) уклали договір поставки №1/03/22 від 07.03.2022, відповідно до якого Постачальник відповідно до поданого Покупцем замовлення зобов`язується поставити і передати у власність Покупцю овочеву продукцію: морква, картопля, буряк столовий, а Покупець зобов`язується приймати цей Товар та своєчасно здійснити його оплату. Відповідно до п. 1.2, 2.1, 2.4 Договору найменування, асортимент, кількість, ціна за одиницю Товару та загальна вартість за конкретну партію Товару попередньо погоджується сторонами та вказується в рахунках та накладних на відпуск продукції, що є невід`ємними частинами до цього Договору і вважається специфікаціями. Ціна по кожному найменуванню і на кожну партію Товару вказується у видаткових накладних Постачальника. Покупець здійснює передоплату за замовлену ним партію Товару (а.с.52).
ФГ «ЛІМ» по факту першої події (поставки/відвантаження товару) склало податкові накладні №7 від 05.10.2022, №13 від 07.10.2022, №25 від 13.10.2022 (а.с. 20, 80, 124) та скерувало такі на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Документообіг між платником податків та контролюючим органом щодо реєстрації податкових накладних відбувається в електронному вигляді, як це передбачено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних.
Платник податку отримав квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту яких документ (податкову накладну) прийнято, однак реєстрація зазначених податкових накладних зупинена. В квитанції зазначено (а.с 21, 81, 125), що:
1) коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 0701, 0706 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються/виготовляються,
2) їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової/розрахунку коригування в ЄРПН (а.с 21, 81, 125).
ФГ «ЛІМ» подало Таблицю даних платника податку на додану вартість (зокрема, за кодом УКТЗЕД/ДКПП товару 0701,0706 щодо постачання/надання) (а.с. 61, 61звор.). Комісія ДПС у Львівській області прийняла рішення від 01.11.2022 №7538883/30542536 від 01.11.2022 та від 02.11.2022 №7548071/30542536 про врахування таблиці даних платника податку на додану вартість (а.с.62, 62 звор.).
ФГ «ЛІМ» у відповідь на отримані квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних №7 від 05.10.2022, №13 від 07.10.2022, №25 від 13.10.2022 скерувало до комісії ДПС у Львівській області повідомлення №8 від 25.11.2022, №9 від 25.11.2022, №10 від 28.11.2022 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено (а.с. 24, 84, 160, 187) з письмовими поясненням та копіями документів в кількості 18 та 19 додатків відповідно. В розширеному поясненні ФГ «ЛІМ» зазначило, що займається вирощуванням с/г продукції, зокрема, овочів, баштанних культур, коренеплодів та бульбоплодів (пшениці, сої, кукурудзи, гарбуза, цибулі, моркви, буряка столового, картоплі). ФГ закуповує насіння, мінеральні добрива, мікро-добрива, засоби захисту рослин, паливно-мастильні матеріали, запчастини до техніки, що зайнята у виробництві. Продукція вирощується на орендованих земельних ділянках державної та комунальної власності та орендованих у фізичних осіб/власників земельних ділянок/паїв землях. ФГ «ЛІМ» використовує власні основні засоби: комбайни, трактори, інші с/г агрегати (Інформація про основні засоби подана до ДПС за формою №20-ОПП). Продукція зберігається у власних складських приміщеннях за адресою: Львівська область, кам`янка-Бузький район, село Товмач, вул. Шашкевича, 1а. Виконання робіт забезпечено трудовими ресурсами працюючих 31 особа згідно штатного розпису. ФГ «ЛІМ» уклало договір №1/03/22 від 07.03.2022 на продаж сільськогосподарської продукції. За правилом першої події відвантаження продукції склало податкові накладні №7 від 05.10.2022, №13 від 07.10.2022, №25 від 13.10.2022 на направило такі на реєстрації до Єдиного реєстру податкових накладних. В поясненні ФГ «ЛІМ» також вказало, що ФГ подало до контролюючого органу Таблицю даних платника податку на додану вартість (щодо картоплі та буряка столового код товару 0701,0706), за результатом розгляду яких Комісія ДПС у Львівській області прийняла рішення від 01.11.2022 №7538883/30542536 від 01.11.2022 та від 02.11.2022 №7548071/30542536 про врахування таблиці даних платника податку на додану вартість. Операції з поставки продукції ФГ «ЛІМ» підтвердило такими документами: рахунками, видатковими накладними, ТТН, банківськими виписками.
Комісія ГУ ДПС у Львівській області за наслідками розгляду наданих платником податків пояснень та документів прийняла рішення:
- №7820511/30542536 від 09.12.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 05.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 26);
- №7820512/30542536 від 09.12.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 07.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 86);
- №7861940/30542536 від 14.12.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №25 від 13.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 129).
Рішення обґрунтоване тим, що платник податків не надав копій документів, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; - первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; - розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
ФГ «ЛІМ», вважаючи згадані рішення комісії ДПС у Львівській області протиправним, подало скарги до комісії ДПС України (а.с. 27-30, 87-91, 130-133), долучивши до скарги копії підтверджуючих документів (а.с. 32звор-50, 93звор.-118, 135звор.-153).
Комісія ДПС України прийняла рішення №78755/30542536/2 від 23.12.2022, №78773/30542536/2 від 23.12.2022, №78776/30542536/2 від 23.12.2022 (а.с.51,19,154), відповідно до якого залишила скарги ФГ «ЛІМ» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Як підставу відмови задовольнити скарги платника податків Комісія зазначила таке: «ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт-послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».
При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Відповідно до пп. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно /до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови КМ України від 26.04.2017 №341, далі Порядок №1246).
Пунктом 2 цього Порядку податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку №1246).
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки за критеріями визначеними в пункті 12 Порядку №1246.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку №1246).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункт 14 Порядку №1246).
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку №1246).
Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» №1165 від 11.12.2019 , відповідно до якої затвердив:
- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165);
- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку №1165.
Відповідно до пунктів 7,8 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку №1165).
Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком №3 до Порядку №1165 затверджені Критерії ризикованості здійснення операцій. Так, пунктом 1 зазначених Критеріїв визначено обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Відповідно до норм Порядку №1165:
12. Платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5). 14. Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку. 15. Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання. 16. Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).
Механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) визначає Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок розгляду скарг).
Відповідно до пункту 1 цього Порядку розгляд скарги здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну.
Відповідно до пункту 3 скарга подається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) у строки, визначені статтею 56 Податкового кодексу України, з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня.
Відповідно до пункту 11 Порядку розгляду скарг платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.
Відповідно до пункту 12 Порядку розгляду скарг за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень:
- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.
Пунктами 14,15 Порядку розгляду скарг визначено, що за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, надсилає платнику податку відповідне рішення (додаток 3). Рішення за результатами розгляду скарги набирає чинності з дня його прийняття.
Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд керується такими мотивами:
ФГ «ЛІМ» зареєстроване як юридична особа в 1999 році, основним видом діяльності є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур КВЕД 01.11, ФГ займається вирощуванням с/г продукції, зокрема, овочів, баштанних культур, коренеплодів та бульбоплодів (пшениці, сої, кукурудзи, гарбуза, цибулі, моркви, буряка столового, картоплі). Надані позивачем документів свідчать про те, ФГ орендує значні площі для саджання зернових/овочевих культур, має власні технічні ресурси, володіє необхідною сільськогосподарською технікою, складськими приміщеннями, забезпечене трудовими ресурсами.
В межах основного виду господарської діяльності ФГ «ЛІМ» реалізувало ТОВ «Нова-постач» товар (картоплю, буряк столовий), ця операція відображено в долучених до справи первинних документах (договір поставки, рахунок на оплату, видаткова накладна, ТТН, банківська виписка, повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти , пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність форми №20-ОПП). ФГ «ЛІМ» по факту першої події (відвантаження товару) склало податкові накладні №7 від 05.10.2022, №13 від 07.10.2022, №25 від 13.10.2022 та скерувало такі на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Реєстрація цих податкових накладних була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанції з пропозицією надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначеної в податковій накладній інформації з мотивів відповідності господарських операцій позивача вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме (а.с 21, 81, 125), що:
- відсутність кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 0701, 0706 в таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається;
- обсяг постачання товару/послуг, зазначений у податковій накладній, дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання.
Ухвалою від 06.03.2023 суд витребував в Головне управління ДПС у Львівській області відомості щодо: - подання/наявності в ДПС, станом на дату реєстрації податкових накладних №7 від 05.10.2022, №13 від 07.10.2022, №25 від 13.10.2022 Таблиці даних платника податку за встановленою формою; - Таблицю даних платника податку на додану вартість (за кодом УКТЗЕД/ДКПП товару 0701, 0706); - рішення Комісії ДПС у Львівській області за результатами розгляду Таблиці даних платника податку;
Головне управління ДПС у Львівській області не надало суду доказів того, що станом на дату надіслання контролюючим органом на адресу ФГ «ЛІМ» зазначених квитанцій (для ПН накладні №7 від 05.10.2022, №13 від 07.10.2022-19.10.2022 для ПН №25 від 13.10.2022 31.10.2022) в платника податків була зареєстрована контролюючим органом Таблиця даних платника податку на додану вартість (за кодом УКТЗЕД/ДКПП товару 0701, 0706).
ФГ «ЛІМ» подало Таблицю даних платника податку на додану вартість (зокрема, за кодом УКТЗЕД/ДКПП товару 0701,0706 щодо постачання/надання) (а.с. 61, 61звор.). Комісія ДПС у Львівській області прийняла рішення від 01.11.2022 №7538883/30542536 від 01.11.2022 та від 02.11.2022 №7548071/30542536 про врахування таблиці даних платника податку на додану вартість (а.с.62, 62 звор.). Таким чином, контролюючий орган не мав підстав зупиняти реєстрацію податкових накладних №7 від 05.10.2022, №13 від 07.10.2022, №25 від 13.10.2022 з таким обґрунтуванням (відсутність кодів у таблиці), оскільки на той час згадана таблиця ще не була зареєстрована відповідачем.
Суд також звертає увагу на те, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган не навів навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику податків для реєстрації згаданих податкових накладної, тому платник в цій ситуації змушений був діяти на власний розсуд щодо подання документів в підтвердження реальності господарської операції за податковими накладними.
На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації податкових накладних №7 від 05.10.2022, №13 від 07.10.2022, №25 від 13.10.2022 ФГ «ЛІМ» скерувало контролюючому органу повідомлення №8 від 25.11.2022, №9 від 25.11.2022, №10 від 28.11.2022 з детальними письмовим поясненнями щодо здійснення господарської операції за цими податковими накладними платник податків долучив копії первинних документів (договором поставки, рахунками, видатковими накладними, ТТН, банківськими виписками, повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти , пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність форми №20-ОПП).
Рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкових накладних №7 від 05.10.2022, №13 від 07.10.2022, №25 від 13.10.2022 обґрунтоване тим, що платник податків не надав копій таких документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Далі в тексті шаблону рішення про відмову у реєстрації податкової накладної вказано, що при прийнятті цього рішення комісії слід підкреслити ті документи з наведеного примірного переліку, котрі не надано платником податків в конкретній справі. Суд констатує, що відповідач-1 жоден документ в оскарженому рішенні не підкреслив, тому для суду залишається неочевидним, відсутність котрого документа(ів) із наведеного орієнтовного переліку в типовій формі рішення зумовило висновок комісії про відмову в реєстрації податкової накладної ФГ «ЛІМ».
Оцінюючи надані платником податків на розгляд комісії ГУ ДПС у Львівській області пояснення та первинні документи суд дійшов висновку, що такі узгоджуються між собою за змістом, обсягами та числовими значеннями зафіксованих в них господарських операцій, а також є достатніми для підтвердження здійснення підприємством зареєстрованих в ЄДР видів діяльності (вирощування та торгівля с/г продукцією). Аналіз цих документів також дає вичерпну відповідь на питання щодо співвідношення «обсягу постачання» товару, зазначеного у податковій накладній, з «величиною залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання» - адже позивач є виробником сільськогосподарської продукції, який виростив товар (картоплю, буряк); він не є посередником, котрий придбав товар в третіх осіб з метою подальшої реалізації. Стосовно аргументів відповідача на обґрунтування оскарженого рішення щодо відсутності розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків суд констатує, що податкові накладні були виписані за фактом першої події поставки товару. При цьому умовами договору №1/03/22 від 07.03.2022 обумовлено здійснення передоплати за отриманий товар; ФГ «ЛІМ» надав комісії контролюючого органу банківські виписки в підтвердження оплати за поставлений товар.
Оцінюючи надані платником податків на розгляд комісії ГУ ДПС у Львівській області пояснення та первинні документи суд дійшов висновку, що такі документи є достатніми для підтвердження викладених в повідомленні пояснень позивача щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних №7 від 05.10.2022, №13 від 07.10.2022, №25 від 13.10.2022, а отже - достатніми для прийняття рішення про їх реєстрацію.
Суд також враховує, що платник податків повторно скерував первинні документи щодо здійснення господарської діяльності та поясненням щодо господарських відносин з ТОВ «Нова-постач» разом із скаргою на рішення ГУ ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних №7 від 05.10.2022, №13 від 07.10.2022, №25 від 13.10.2022. Комісія ДПС України, отримавши документи платника податку, залишила скарги ФГ «ЛІМ» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін; це рішення комісії відповідача-1 аргументувала «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси; акти приймання передачі товарів, накладних». Оцінюючи описані підстави для прийняття Комісією ДПС України цих рішення суд вважає, що відповідач-2 діяв свавільно, оскільки навів в рішенні інформацію, що не відповідає дійсності, оскільки отримав від платника копії документів, що були достатніми для підтвердження викладених в поясненнях обставин.
Здійснення контролюючим органом моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення документальних податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі №819/330/18.
Підсумовуючи свої висновки суд дійшов переконання, що рішення №7820511/30542536 від 09.12.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 05.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних, №7820512/30542536 від 09.12.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 07.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних, №7861940/30542536 від 14.12.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №25 від 13.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних є такими, що не відповідає встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому такі підлягають скасуванню як протиправне.
Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів. Суд враховує, що відповідно до Порядку №1246 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних після скасування рішення про відмову у реєстрації такої податкової накладної відноситься до повноважень ДПС України. З огляду на фактичні обставини справи суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні №7 від 05.10.2022, №13 від 07.10.2022, №25 від 13.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до норм статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема, витрати, на професійну правничу допомогу. Представник позивача в позовній заяві просить стягнути з відповідачів на користь позивача судові витрати, а саме сплачений ним судовий збір в розмірі 6441,60 грн. та витрати на правову допомогу в сумі 12000 грн.
У відзиві на позовну заяву представник відповідачів вважає розмір заявлених до відшкодування витрат на правничу допомогу адвоката (12000 грн.) значно завищеним та неспівмірним зі складністю справи та обсягом виконаної роботи.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат на правничу допомогу, суд керується такими положеннями:
Відповідно до частини другої статті 134 КАС України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката. За правилами частини третьої цієї статті, для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат. Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Частиною 7 статті 139 КАС України передбачено, що розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
Відповідно до пункту 4) статті 1 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05.07.2012 №5076-VI договір про надання правової допомоги - домовленість, за якою одна сторона (адвокат, адвокатське бюро, адвокатське об`єднання) зобов`язується здійснити захист, представництво або надати інші види правової допомоги другій стороні (клієнту) на умовах і в порядку, що визначені договором, а клієнт зобов`язується оплатити надання правової допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання договору. Нормами статті 30 цього Закону визначено, що формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту є гонорар. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.
Як визначено в частині п`ятій статті 134 КАС України розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
На підтвердження підстав, факту понесення та розміру витрат, пов`язаних з розглядом справи, представник позивача надав суду копії таких документів: 1) договір про надання правничої допомоги №855 від 22.02.2023, укладений між Адвокатським бюро «Мацюк Анни» в особі керівника Мацюк Ганни Романівни та ФГ «ЛІМ» в особі Лесишака М.І. (далі Клієнт). Відповідно до пункту 1.1 цього Договору Адвокатське Бюро бере на себе зобов`язання надавати Клієнту правничу допомогу, а Клієнт зобов`язується приймати та оплачувати надання правничої допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання цього Договору. Згідно з п.2.3 цього Договору вартість правничої допомоги за цим Договором складається із 12000 грн. гонорару згідно умов договору за супровід судової справи у першій інстанції до винесення судом рішення та участі в судових засіданнях (1500 грн./1 судове засідання). Оплата здійснюється клієнтом на підставі рахунку та акту про надання правничої допомоги в такому порядку: Клієнт здійснює оплату 50% вартості правничої допомоги, визначеної у п. 2.3 цього Договору у розмірі 6000 грн. в день його підписання; Клієнт здійснює оплату залишку вартості правничої допомоги, визначеної у п.2.3 цього Договору в розмірі 6000 грн. до 31.03.2023; 2) договір №855 від 22.02.2023, укладений між Адвокатським бюро «Мацюк Анни» в особі керівника Мацюк Ганни Романівни (Сторона - 2) та Пастернак Оксаною Олегівною (далі Сторона 1), відповідно до умов якого Сторона 2 залучає Сторону -1 для здійснення представництва та захисту інтересів та/або надавання інших видів правової допомоги клієнту Сторони- 2 ФГ «ЛІМ» щодо оскарження рішень комісії ГУ ДПС у Львівській області №7820511/30542536 від 09.12.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 05.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних, - №7820512/30542536 від 09.12.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 07.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних, - №7861940/30542536 від 14.12.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №25 від 13.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних та реєстрації податкових накладних на підставі договору про надання правничої допомоги №855 від 22.02.2023. 2) акт наданих юридичних послуг від 10.05.2023 згідно з Договором від 22.02.2023 №855, акт наданих юридичних послуг від 10.05.2023 згідно з Договором про надання правничої допомоги №855 від 22.02.2023 з переліком наданих послуг та витрачених виконавцем час на ведення справи 11 год. Загальна вартість робіт становить 12000 грн. 3) ордер про надання правничої (правової) допомоги ФГ «ЛІМ» на підставі договору №855 від 22.02.2022 адвокатом Пастернак О.О.; 4) платіжна інструкція №153 від 22.02.2023 на суму 6000 грн., №285 від 10.04.2023 на суму 6000 грн. за призначенням платежу «оплата за правничу допомогу згідно рахунку №1 від 10.04.2023 та договору №855 від 22.02.2023».
Аналіз наданих адвокатом послуг свідчить про те, що такі пов`язані з розглядом цієї справи: адвокат підготовив процесуальні документи по суті справи (позовну заяву, відповідь на відзив), здійснив аналіз та підбір судової практики в аналогічній до цієї категорії судових справах. Суд не має застережень до кваліфікації адвоката чи якості виконання ним обов`язків, підготовлених ним документів. Разом з тим, суд враховуючи складність та категорію цієї справи і те, що така справа є незначної складності та розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, дійшов висновку, що заявлений до відшкодування за рахунок відповідача розмір витрат на правову допомогу є завищеним та неспівмірним із складністю справи. Суд зазначає, що таку послугу як от «формування копій додатків до позовної заяви по справі, завантаження в систему Електронний суд та відправлення копії позовної заяви з додатками до Львівського окружного адміністративного суд та відповідачів по справі»; «надання правового висновку та формування стратегії по справі» взагалі не можна вважати витратами на правничу допомогу. Тому суд дійшов висновку, що заявлений до відшкодування за рахунок відповідача розмір витрат на правову допомогу в сумі 12000 грн. не підтверджується та є завищеним.
Суд визнає, що позивач вільний у виборі представника та у визначенні розміру його гонорару за домовленістю сторін, проте цей вибір не повинен бути надмірно обтяжливим для іншої сторони процесу при вирішенні судом питання про розподіл судових витрат. Суд вважає справедливим відшкодування позивачу його судових витрат на правничу допомогу в сумі 6000 грн. (з розрахунку 1000 грн. за 1 годину роботи), половини заявлених до відшкодування витрат на професійну правничу допомогу, що є співставною із сумою судового збору за розгляд цього спору судом. Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України та враховуючи обґрунтованість позовних вимог ФГ «ЛІМ» суд стягує на користь позивача суму понесених судових витрат (судового збору в сумі 6441,60 грн та витрат на професійну правничу допомогу в сумі 6000 грн.) за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів порівну.
Керуючись ст.ст.19-20,22,25-26,90,139,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7820511/30542536 від 09.12.2022, №7820512/30542536 від 09.12.2022, №7861940/30542536 від 14.12.2022.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені фермерським господарством «ЛІМ» (80406, Львівська область, Львівський район, село Товмач, вул. Шашкевича, буд. 1а; ідентифікаційний код 30542536) податкові накладні №7 від 05.10.2022, №13 від 07.10.2022, №25 від 13.10.2022 датою їх подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код ВП 43968090) на користь фермерського господарства «ЛІМ» (80406, Львівська область, Львівський район, село Товмач, вул. Шашкевича, буд. 1а; ідентифікаційний код 30542536) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 3220 (три тисячі двісті двадцять) гривень 80 коп. та витрат на професійну правничу допомогу в сумі 3000 (три тисячі) гривень. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) на користь фермерського господарства «ЛІМ» (80406, Львівська область, Львівський район, село Товмач, вул. Шашкевича, буд. 1а; ідентифікаційний код 30542536) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 3220 (три тисячі двісті двадцять) гривень 80 коп. та витрат на професійну правничу допомогу в сумі 3000 (три тисячі) гривень.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Москаль Р.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2023 |
Оприлюднено | 27.07.2023 |
Номер документу | 112408844 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні