ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 липня 2023 року
справа №380/4183/23
провадження № П/380/4222/23
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом фермерського господарства «Марвер» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство «Марвер» (далі ФГ «Марвер», позивач) 03.03.2023 звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі ГУ ДПС у Львівській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач-2) з такими вимогами:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7727625/38188172 від 29.11.2022 щодо відмови у реєстрації податкової накладної Фермерського господарства «Марвер» №1 від 18.02.2022 виписаної на ТОВ «ІВА-ПЛЮС»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у день надходження в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Марвер» №1 від 18.02.2022, виписаної на ТОВ «ІВА-ПЛЮС»;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7727630/38188172 від 29.11.2022 щодо відмови у реєстрації податкової накладної Фермерського господарства «Марвер» №2 від 18.02.2022 виписаної на ТОВ «ІВА-ПЛЮС»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у день надходження в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Марвер» №2 від 18.02.2022 виписаної на ТОВ «ІВА-ПЛЮС»;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7727624/38188172 від 29.11.2022 щодо відмови у реєстрації податкової накладної Фермерського господарства «Марвер» №3 від 18.02.2022 виписаної на ТОВ «ІВА-ПЛЮС»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у день надходження в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Марвер» №3 від 18.02.2022 виписаної на ТОВ «ВА-ПЛЮС»;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7727627/38188172 від 29.11.2022 щодо відмови у реєстрації податкової накладної Фермерського господарства «Марвер» №4 від 21.02.2022 виписаної на ТОВ «ІВА-ПЛЮС»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у день надходження в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Марвер» №4 від 21.02.2022 виписаної на ТОВ «ІВА-ПЛЮС»;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7727628/38188172 від 29.11.2022 щодо відмови у реєстрації податкової накладної Фермерського господарства «Марвер» №5 від 21.02.2022 виписаної на ТОВ «ІВА-ПЛЮС»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у день надходження в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Марвер» №5 від 21.02.2022 виписаної на ТОВ «ІВА-ПЛЮС»;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7727626/38188172 від 29.11.2022 щодо відмови у реєстрації податкової накладної Фермерського господарства «Марвер» №6 від 21.02.2022 виписаної на ТОВ «ІВА-ПЛЮС»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у день надходження в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Марвер» №6 від 21.02.2022 виписаної на ТОВ «ІВА-ПЛЮС»;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7727629/38188172 від 29.11.2022 щодо відмови у реєстрації податкової накладної Фермерського господарства «Марвер» №7 від 24.02.2022 виписаної на ТОВ «ІВА-ПЛЮС»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у день надходження в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Марвер» №7 від 24.02.2022 виписаної на ТОВ «ІВА-ПЛЮС»;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7727623/38188172 від 29.11.2022 щодо відмови у реєстрації податкової накладної Фермерського господарства «Марвер» №8 від 24.02.2022 виписаної на ТОВ «ІВА-ПЛЮС»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у день надходження в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Марвер» №8 від 24.02.2022 виписаної на ТОВ «ІВА-ПЛЮС»;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7329788/38188172 від 13.09.2022 щодо відмови у реєстрації податкової накладної Фермерського господарства «Марвер» №2/2 від 03.12.2021 виписаної на ТОВ «ІВА- ПЛЮС»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у день надходження в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Марвер» №2/2 від 03.12.2021 виписаної на ТОВ «ІВА-ПЛЮС».
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ФГ «Марвер» є виробником сільськогосподарської продукції (спеціалізується на розведенні свійської птиці), для здійснення господарської діяльності володіє професійним обладнання, яке закуплене в ТзОВ «Хог Слат Україна», для відгодівлі курчат закуповує пшеницю, стартери, гравери, фінішери, макуху соєву, кукурудзу, під час вирощення курчат проводяться санітарні обстеження та вакцинація. З метою реалізації вирощеної ним продукції позивач уклав договір поставки №1-0820 від 03.08.2020 з ТОВ «Іва-Плюс». На виконання цього договору позивач поставив покупцям товар кури-бройлери. По факту поставки товару ФГ «Марвер» склало податкові накладні від 18.02.2022 №1, №2, №3, від 21.02.2022 №4, №5, №6, від 24.02.2022 №7, №8, від 03.12.2021 №2/2 та подало їх на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Позивач зазначає, що після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних надіслав контролюючому органу пояснення з підтверджуючими документами для підтвердження реальності здійснення ним господарських операцій по складених податкових накладних. ГУ ДПС у Львівській області безпідставно прийняло рішення про відмову в реєстрації зазначених податкових накладних. Представник позивач стверджує, що ФГ «Марвер» для розблокування реєстрації податкових накладних надало пояснення та всі первинні документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію цих податкових накладних. Вважає рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних формальним, оскільки таке не містить чіткого визначення підстав та мотивів для його прийняття, як і мотивів прийняття чи відхилення наданих ФГ пояснень та документів, вважає такі рішення необґрунтованими та протиправними. З метою належного захисту своїх прав як платника податку позивач просить суд зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних складені ФГ «Марвер» податкові накладні 18.02.2022 №1, №2, №3, від 21.02.2022 №4, №5, №6, від 24.02.2022 №7, №8, від 03.12.2021 №2/2 датою їх первинного подання платником податків на реєстрацію.
Відповідачі, ДПС України, ГУ ДПС у Львівській області позов не визнають. Представник відповідачів подав відзив на позовну заяву, просить суд відмовити в задоволенні позову ФГ «Марвер» в повному обсязі. Вказує, що надані платником податків копії документів були недостатніми для прийняття відповідних рішень для прийняття рішень про реєстрацію зазначених податкових накладних, тому в ГУ ДПС у Львівській області були законні підстави для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних 18.02.2022 №1, №2, №3, від 21.02.2022 №4, №5, №6, від 24.02.2022 №7, №8, від 03.12.2021 №2/2. У відзиві відповідач вказав, що ФГ «Марвер» не подавало до контролюючого органу Таблицю даних платника ПДВ. Представник відповідача до відзиву долучив витяг з бази даних контролюючого органу про отримані контролюючим органом пояснення та первинні документи, надіслані ФГ «Марвер» для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Головне управління ДПС у Львівській області, ДПС України разом із відзивом на позовну заяву ФГ «Марвер» подали спільне клопотання про розгляд цієї справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та про розгляд справи в порядку загального позовного провадження. Необхідність такого розгляду цієї справи обґрунтовують необхідністю дослідженням доказів та для повного та всебічного встановлення всіх обставин справи. Суд враховує характер спірних правовідносин у цій справі, предмет та підстави позову, склад учасників справи, а також те, що позиція учасників справи викладена в заявах по суті спору. За наведених обставин суд не встановив підстав для розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням/викликом сторін. Таким чином, суд відмовляє у задоволенні цього клопотання Головного управління ДПС у Львівській області та ДПС України.
Суд дослідив долучені до матеріалів справи заяви по суті справи, письмові та електронні докази і встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:
фермерське господарство «Марвер» зареєстроване як юридична особа 15.05.2012, ідентифікаційний код 38188172. Основним видом діяльності товариства є розведення свійської птиці (код КВЕД 01.47); серед інших видів господарської діяльності є оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами (КВЕД 46.32), роздрібна торгівля м`ясом і м`ясними продуктами в спеціалізованих магазинах (КВЕД 47.22), вирощування м`яса свійської птиці (КВЕД 10.12). В рамках основного виду господарської діяльності підприємство здійснює господарські операції з реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва.
ФГ «Марвер» (Продавець) 03.08.2020 уклало договір поставки №1-0820 з ТОВ «Іва-Плюс» (Покупець), відповідно до умов якого Продавець продає, а Покупець купує Товар згідно накладної, яка укладається за кожною окремою партією, та є невід`ємною частиною цього Договору. Під Товаром Сторони розуміють курячу продукцію в асортименті за погодженням сторін (п. 1.1. Договору). Найменування, кількість та якість Товару, який Продавець відпускає Покупцю, вказується у накладній до цього Договору (п.2.1. Договору). Ціни на проданий за цим Договором Товар узгоджуються Покупцем та Продавцем та вказуються у накладних до Договору ( п. 4.1. Договору). Покупець зобов`язаний здійснити розрахунок за поставлений Товар протягом 7 календарних днів з дати отриманого Товару, згідно накладної провести оплату (п. 5.1. Договору) (том 1 а.с. 110-111).
ФГ «Марвер» по факту поставки/відвантаження товару (кури-бройлери живі) склало податкові накладні на згаданого покупця по факту першої події (поставки/відвантаження товару) склало податкові накладні від 18.02.2022 №1, №2, №3; від 21.02.2022 №4, №5, №6; від 24.02.2022 №7, №8; від 03.12.2021 №2/2 (том 1 а.с.121, том 2 а.с. 11, том 2 а.с.158, том 3 а.с. 53, том 4 а.с.47, том 4 а.с.187, том 5 а.с.77, том 5 а.с.221, том 6 а.с.95) та скерувало такі на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Документообіг між платником податків та контролюючим органом щодо реєстрації податкових накладних відбувається в електронному вигляді, як це передбачено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних.
Платник податку отримав квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту яких документ (податкову накладну) прийнято, однак реєстрація зазначених податкових накладних зупинена (том 1 а.с. 122, том 2 а.с. 12, том 2 а.с. 159, том 3 а.с. 54, том 4 а.с. 48, том 4 а.с. 188, том 5 а.с.78, том 5 а.с. 222, том 6 а.с.96).
В квитанціях зазначено, що реєстрація зазначених податкових накладних зупинена, оскільки:
- коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 0105 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються/виготовляються,
- їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової/розрахунку коригування в ЄРПН.
Позивач скерував до комісії ДПС у Львівській області повідомлення №4 від 15.11.2022, №5 від 15.11.2022, №6 від 15.11.2022, №3 від 13.11.2022, №1 від 13.11.2022, №2 від 13.11.2022, №7 від 15.11.2022, №8 від 15.11.2022, №1 від 07.09.2022 відповідно про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з письмовим поясненнями (том 1 а.с.123, том 2 а.с.13, том 2 а.с.160, том. 3 а.с.55, том 4 а.с.189, том 5 а.с.79, том 5 а.с.223, том 6 а.с. 97). В письмових поясненнях щодо заблокованих податкових накладних, які долучені ФГ «Марвер» до повідомлень про надання пояснень позивач пояснив, що проводить свою господарську діяльність з 15.05.2012 за видом: вирощування кур-бройлерів (КВЕД 01.47), розведення свійської птиці, оптова торгівля м`ясом та м`ясними продуктами. Господарську діяльність проводить в приміщеннях, які розташовані в. с Мальчиці та с. Дубровиці Яворівського району Львівської області; в штаті господарства 5 працівників. Постачальником одноденних курчат є ПП «Гові», у якого ФГ «Марвер» 29.12.2021 придбано 29000 гол., 11.01.2022 - 6000 голів та 16.10.2021 - 6000 голів, які в подальшому як кури-бройлери живі, були реалізовані ТОВ «Іва-Плюс», що підтверджується відповідними видатковими накладними. Позивач у своїх поясненнях зазначив, що для вирощування курчат ним було закуплено професійне обладнання у ТзОВ «Хог Слат Україна», для відгодівлі курчат закуповувались пшениця, стартери, гравери, фінішери, макуха соєва, кукурудза; курчата під час вирощення проходять санітарні обстеження та вакцинацію (том 2 а.с. 89, 233, том 3 а.с. 152, том 4 а.с. 117, том 5 а.с. 7, том 6 а.с. 33, 157).
Комісія ГУ ДПС у Львівській області за наслідками розгляду наданих платником податків пояснень та документів прийняла рішення:
- №7727625/38188172 від 29.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1 від 18.02.2022 (том 1 а.с.194);
- №7727630/38188172 від 29.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2 від 18.02.2022 (том 2 а.с.88);
- №7727624/38188172 від 29.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3 від 18.02.2022 (том 2 а.с.235);
- №7727627/38188172 від 29.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №4 від 21.02.2022 (том 3 а.с.127);
- №7727628/38188172 від 29.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №5 від 21.02.2022 (том 4 а.с.119);
- №7727626/38188172 від 29.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6 від 21.02.2022 (том 5 а.с.9);
- №7727629/38188172 від 29.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7 від 24.02.2022 (том 5 а.с.161);
- №7727623/38188172 від 29.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8 від 24.02.2022 (том 6 а.с.35);
- №7329788/38188172 від 13.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2/2 від 03.12.2021 (том 6 а.с.159).
Рішення обґрунтовані тим, що платник податків не надав копій документів, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; - первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
ФГ «Марвер», вважаючи згадані рішення комісії ДПС у Львівській області протиправними, подало скаргу до комісії ДПС України (том 1 а.с.195, том 2 а.с.89, том 2 а.с.236, том 3 а.с.129, том 4 а.с.120, том 5 а.с.10, том 5 а.с.162, том 6 а.с.36).
Комісія ДПС України прийняла рішення (том 2 а.с.10, том 2 а.с.155, том 3 а.с.51, том. 4 а.с.45, том 4 а.с.185, том 5 а.с.75, том 5 а.с.219, том 6 а.с. 94), відповідно до яких залишила скаргу ФГ «Марвер» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Як підставу відмови задовольнити скарги платника податків Комісія зазначила таке: «ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт-послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».
При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Відповідно до пп. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно /до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови КМ України від 26.04.2017 №341, далі Порядок №1246).
Пунктом 2 цього Порядку податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку №1246).
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки за критеріями визначеними в пункті 12 Порядку №1246.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку №1246).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункт 14 Порядку №1246).
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку №1246).
Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» №1165 від 11.12.2019 , відповідно до якої затвердив:
- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165);
- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку №1165.
Відповідно до пунктів 7,8 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку №1165).
Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком №3 до Порядку №1165 затверджені Критерії ризикованості здійснення операцій. Так, пунктом 1 зазначених Критеріїв визначено обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Відповідно до норм Порядку №1165:
12. Платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5). 14. Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку. 15. Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання. 16. Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).
Механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) визначає Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок розгляду скарг).
Відповідно до пункту 1 цього Порядку розгляд скарги здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну.
Відповідно до пункту 3 скарга подається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) у строки, визначені статтею 56 Податкового кодексу України, з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня.
Відповідно до пункту 11 Порядку розгляду скарг платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.
Згідно з пунктом 12 Порядку розгляду скарг за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень:
- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.
Пунктами 14,15 Порядку розгляду скарг визначено, що за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, надсилає платнику податку відповідне рішення (додаток 3). Рішення за результатами розгляду скарги набирає чинності з дня його прийняття.
Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд, з метою вирішення цього спору, керується такими міркуваннями:
ФГ «Марвер» зареєстроване як юридична особа в 2012 році, має зареєстрований основний вид господарської діяльності розведення свійської птиці. Для здійснення господарської діяльності з вирощування курей-бройлерів володіє приміщеннями, розташованими в с. Мальчиці та с. Дубровиці Яворівського району Львівської області, володіє необхідним професійним обладнанням, відповідним штатом працівників. Позивач закупляє в ПП «Гові» добовий молодняк курчат для вирощування. Для відгодівлі курчат позивач закупляє відповідні корма, проводить ветеринарні обстеження птиці.
В межах основного виду господарської діяльності ФГ «Марвер»/Продавець/ реалізувало ТОВ «Іва-Плюс»/Покупець товар (кури-бройлери живі), ця операція відображено в долучених до справи первинних документах (договори поставки, рахунки-фактура, видаткові накладні, акти надання послуг (виконання робіт), ТТН, банківські виписки, ветеринарні свідоцтва, сертифікати якості). ФГ «Марвер» по факту першої події (відвантаження товару) склало податкові накладні 18.02.2022 №1, №2, №3, від 21.02.2022 №4, №5, №6, від 24.02.2022 №7, №8, від 03.12.2021 №2/2 та скерувало такі на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Реєстрація цих податкових накладних була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанцій з пропозицією надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначеної в податковій накладній інформації з мотивів відповідності господарських операцій позивача вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме:
- відсутність кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 0105 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються/виготовляються,
- їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Ухвалою від 08.03.2023 суд витребував в Головне управління ДПС у Львівській області відомості щодо: - подання/наявності в ДПС, станом на дату реєстрації податкових накладних від 18.02.2022 №1, №2, №3, від 21.02.2022 №4, №5, №6, від 24.02.2022 №7, №8, від 03.12.2021 №2/2 Таблиці даних платника податку за встановленою формою; - Таблицю даних платника податку на додану вартість (за кодом УКТЗЕД/ДКПП товару 0105); - рішення Комісії ДПС у Львівській області за результатами розгляду Таблиці даних платника податку. Головне управління ДПС у Львівській області не надало суду доказів того, що станом на дату надіслання контролюючим органом на адресу ФГ «Марвер» згаданих квитанцій (том 1 а.с. 122, том 2 а.с. 12, том 2 а.с. 159, том 3 а.с. 54, том 4 а.с. 48, том 4 а.с. 188, том 5 а.с.78, том 5 а.с. 222, том 6 а.с.96) в платника податків була зареєстрована контролюючим органом Таблиця даних платника податку на додану вартість (за кодом УКТЗЕД/ДКПП товару 0105). У відзиві на позовну заяву ФГ «Марвер» представник відповідачів повідомив, що ФГ «Марвер» не подавало до контролюючого органу Таблицю даних платника ПДВ.
Отже, станом на дату надіслання контролюючим органом на адресу ФГ «Марвер» зазначених квитанцій в платника податків не було зареєстрованої контролюючим органом Таблиці даних платника податку на додану вартість. Таким чином, контролюючий орган не мав підстав зупиняти реєстрацію податкових накладних 18.02.2022 №1, №2, №3, від 21.02.2022 №4, №5, №6, від 24.02.2022 №7, №8, від 03.12.2021 №2/2 з обґрунтуванням щодо відсутності кодів УКТЗЕД в таблиці, оскільки така не була зареєстрована в ДПС.
Суд також звертає увагу на те, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган не навів навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику податків для реєстрації цієї податкової накладної, тому платник в цій ситуації змушений був діяти на власний розсуд щодо подання документів в підтвердження реальності господарської операції за податковими накладними.
На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації податкових накладних від 18.02.2022 №1, №2, №3, від 21.02.2022 №4, №5, №6, від 24.02.2022 №7, №8, від 03.12.2021 №2/2 ФГ «Марвер» скерувало контролюючому органу повідомлення №4 від 15.11.2022, №5 від 15.11.2022, №6 від 15.11.2022, №3 від 13.11.2022, №1 від 13.11.2022, №2 від 13.11.2022, №7 від 15.11.2022, №8 від 15.11.2022, №1 від 07.09.2022 (том 1 а.с.123, том 2 а.с.13, том 2 а.с.160, том. 3 а.с.55, том 4 а.с.189, том 5 а.с.79, том 5 а.с.223, том 6 а.с. 97) з долученими письмовими поясненнями щодо здійснення господарської операції за згаданими податковими накладними (зазначивши, що проводить діяльність з вирощування кур-бройлерів з 2012 року в приміщеннях, які розташовані в. с Мальчиці та с. Дубровиці Яворівського району Львівської області. Має відповідний штат працівників та необхідне професійне обладнання. Постачальником одноденних курчат є ПП «Гові», які в подальшому як кури-бройлери живі, були реалізовані ТОВ «Іва-Плюс», що підтверджується відповідними видатковими накладними. Для вирощування курчат закуповує корми, проводить санітарні обстеження та вакцинацію птиці) та копіями первинних документів: договори поставки, видаткові накладні, акти виконаних робіт, рахунки-фактури, ТТН, сертифікати якості, ветеринарні свідоцтва, банківські виписки). Рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкових накладних обґрунтоване тим, що платник податків не надав копій документів: «-договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; - первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».
В тексті шаблону рішення про відмову у реєстрації податкової накладної вказано, що при прийнятті цього рішення комісії слід підкреслити ті документи з наведеного примірного переліку, котрі не надано платником податків в конкретній справі. Суд констатує, що відповідач-1 жоден документ в оскарженому рішенні не підкреслив, тому залишається неочевидним, відсутність котрого документа(ів) із наведеного орієнтовного переліку в типовій формі рішення зумовило висновок комісії про відмову в реєстрації податкової накладної ФГ «Марвер».
Оцінюючи описані підстави для прийняття оскаржених рішень суд вважає, що відповідач-1 діяв свавільно та не обґрунтував прийняте рішення у встановлений Порядком №1165 спосіб, оскільки: - не вказав конкретних документів (шляхом підкреслення у наведеному в шаблоні рішення типовому переліку конкретних документів, відсутність котрих була підставою для відмови в реєстрації податкових накладних); - навів у рішенні інформацію, що не відповідає дійсності, оскільки отримав від платника копії документів, що були достатніми для підтвердження викладених в поясненнях обставин.
Оцінюючи надані платником податків на розгляд комісії ГУ ДПС у Львівській області пояснення та первинні документи суд дійшов висновку, що такі узгоджуються між собою за змістом, обсягами та числовими значеннями зафіксованих в них господарських операцій, а також є достатніми для підтвердження здійснення підприємством зареєстрованих в ЄДР видів діяльності (розведення свійської птиці).
Суд також враховує, що платник податків повторно скерував первинні документи щодо здійснення господарської діяльності та деталізованим поясненням щодо господарських відносин з ТОВ «Іва-Плюс» разом із скаргами на рішення ГУ ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних від 18.02.2022 №1, №2, №3, від 21.02.2022 №4, №5, №6, від 24.02.2022 №7, №8, від 03.12.2021 №2/2 до ДПС України. Комісія ДПС України, отримавши документи платника податку, залишила скарги ФГ «Марвер» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін; це рішення комісії відповідача-2 аргументується також «ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси».
Для суду залишається неочевидним, чому комісія проігнорувала надані платником податків документи. Наведені обставини свідчать про надуманий та свавільний характер рішень обох комісій ДПС щодо реєстрації податкових накладних позивача.
Суд вважає, що надані платником податків документи були достатніми для підтвердження викладених в повідомленнях №4 від 15.11.2022, №5 від 15.11.2022, №6 від 15.11.2022, №3 від 13.11.2022, №1 від 13.11.2022, №2 від 13.11.2022, №7 від 15.11.2022, №8 від 15.11.2022, №1 від 07.09.2022 пояснень позивача щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, а отже достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних від 18.02.2022 №1, №2, №3, від 21.02.2022 №4, №5, №6, від 24.02.2022 №7, №8, від 03.12.2021 №2/2.
Здійснення контролюючим органом моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі №819/330/18.
Підсумовуючи свої висновки суд дійшов переконання, що рішення №7727625/38188172 від 29.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1 від 18.02.2022; - №7727630/38188172 від 29.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2 від 18.02.2022; - №7727624/38188172 від 29.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3 від 18.02.2022; - №7727627/38188172 від 29.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №4 від 21.02.2022; - №7727628/38188172 від 29.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №5 від 21.02.2022; - №7727626/38188172 від 29.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6 від 21.02.2022; - №7727629/38188172 від 29.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7 від 24.02.2022; - №7727623/38188172 від 29.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8 від 24.02.2022; - №7329788/38188172 від 13.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2/2 від 03.12.2021 є такими, що не відповідає встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому таке підлягає скасуванню як протиправне.
Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів. Суд враховує, що відповідно до Порядку №1246 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних після скасування рішення про відмову у реєстрації такої податкової накладної відноситься до повноважень ДПС України. З огляду на фактичні обставини справи суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні від 18.02.2022 №1, №2, №3; від 21.02.2022 №4, №5, №6; від 24.02.2022 №7, №8; від 03.12.2021 №2/2 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх первинного подання платником податків на реєстрацію.
В цій справі суд дійшов висновку про задоволення позову ФГ «Марвер», тому з огляду на встановлені КАС України правила розподілу судових витрат понесені позивачем витрати на сплату судового збору стягуються за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів порівну.
Керуючись ст.ст. 19-20,22,25-26,90,139,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС України у Львівській області №7727625/38188172 від 29.11.2022, №7727630/38188172 від 29.11.2022, №7727624/38188172 від 29.11.2022, №7727627/38188172 від 29.11.2022, №7727628/38188172 від 29.11.2022, №7727626/38188172 від 29.11.2022, №7727629/38188172 від 29.11.2022, №7727623/38188172 від 29.11.2022, №7329788/38188172 від 13.09.2022.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних складені фермерським господарством «Марвер» (81082, Львівська область, Яворівський район, село Ясниська; ідентифікаційний код 38188172) податкові накладні від 18.02.2022 №1, №2, №3; від 21.02.2022 №4, №5, №6; від 24.02.2022 №7, №8; від 03.12.2021 №2/2 датою їх подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код ВП 43968090) на користь фермерського господарства «Марвер» (81082, Львівська область, Яворівський район, село Ясниська; ідентифікаційний код 38188172) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 12078 (дванадцять тисяч сімдесят вісім) гривень. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) на користь фермерського господарства «Марвер» (81082, Львівська область, Яворівський район, село Ясниська; ідентифікаційний код 38188172) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 12078 (дванадцять тисяч сімдесят вісім) гривень.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Москаль Р.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2023 |
Оприлюднено | 27.07.2023 |
Номер документу | 112408845 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гуляк Василь Васильович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні