Справа № 540/7181/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 липня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Марина П.П., розглянувши у поряду письмового провадження за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , державного реєстратора прав, відділ реєстрації Новокаховської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Державного реєстратора прав Відділу реєстрації Новокаховської міської ради ОСОБА_2 (далі - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність державного реєстратора Новокаховської міської ради;
- зобов`язати прийняти та розглянути документи, надані ОСОБА_1 для реєстрації права власності на нерухоме майно спадкодавця ОСОБА_3 за заявою спадкоємця - ОСОБА_1 та вчинити певні дії, визначені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та "Порядку реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень";
- визнати протиправним рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 31.03.2021 № 57388219, прийнятого державним реєстратором Новокаховської міської ради ОСОБА_2 та скасувати його.
В обґрунтування вимог позову позивачем зазначається, що 10.02.2009 ним подано до Новокаховської державної нотаріальної контори заяву про прийняття спадщини після його померлого батька ОСОБА_3 . До складу спадкового майна увійшла, зокрема, частина квартири АДРЕСА_1 , яка належала його батьку на підставі ордера на право зайняття квартири № 29 ЖБК «Рассвет». Після звернення до нотаріуса після спливу шести місяців для отримання свідоцтва про право на спадщину на вказану квартиру, отримав відмову, в зв`язку з наявністю відкритого Новокаховським міським судом позовного провадження щодо спадкового майна, за позовом колишньої дружини батька позивача ОСОБА_4 . Після отримання рішення Новокаховського міського суду від 25.05.2009 по справі № 2-1340/2009, яким визнано за ОСОБА_4 право власності на 1/2 частину квартири АДРЕСА_1 , позивач повторно звернувся до нотаріуса для отримання свідоцтва про право на спадщину, але знову отримав відмову з вимогою визнання права власності у судовому порядку за відсутності правовстановлюючих документів. 09.03.2021 позивачем подано заяву про реєстрацію прав, яка фактично була зареєстрована 24.03.2021. Прийняте державним реєстратором відділу реєстрації Новокаховської міської ради рішення № 57388219 від 31.03.2021 про відмову позивачу у державній реєстрації прав та їх обтяжень, на думку позивача, містить недостовірні відомості, суперечить фактичним обставинам. На чергове звернення 09.08.2021 до державного реєстратора Новокаховської міської ради, отримав відмову у розгляді документів, з посиланням на конфлікт інтересів. Позивач вважає бездіяльність відповідача щодо не розгляду наданим ним для реєстрації права власності документів та рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень протиправними.
Відповідачем надано до суду відзив на адміністративний позов, в якому у задоволенні позовних вимог позивача просив відмовити в повному обсязі, зазначивши, що позивач у березні 2021 року звернувся до відділу реєстрації з заявою про державну реєстрацію за ним права власності на квартиру АДРЕСА_1 . За результатом розгляду заяви державним реєстратором прийнято рішення про відмову у державній реєстрації права власності, у зв`язку з тим, що подані документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують, а саме: подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, подані документи не відповідають вимогам, встановленим законом. У зв`язку з уникненням ситуації щодо звинувачення відповідача позивачем у наявності потенційного та приватного конфлікту інтересів, 09.08.2021 було відмовлено ОСОБА_1 у прийнятті заяви та документів та запропоновано звернутись до іншого суб`єкта реєстрації. У свою чергу на ім`я міського голови направлено лист в якому повідомлено, що оскільки відповідач мешкає за адресою: АДРЕСА_1 , у будинку, де розташована квартира, щодо реєстрації якої позивач звертався до відділу реєстрації та у зв`язку з тим, що заявник стверджує про упереджене ставлення до нього та вчинення перешкод у реєстрації права власності, з метою уникнення звинувачення відповідача в упередженості до заявника, відповідач не має права в даному випадку прийняти на розгляд заяву та документи ОСОБА_1 , відповідно до Закону України «Про запобігання корупції». В свою чергу заявнику запропоновано звернутися до іншого суб`єкта реєстрації в межах Херсонської області. В задоволенні позовних вимог з вказаних підстав відповідач просила відмовити. Витребувану ухвалою суду від 17.12.2021 копію реєстраційної справи відповідачем не надано.
Позивачем 10.01.2022 та 12.01.2022 подано відповіді на відзив, які є ідентичними за змістом та з яких вбачається, що позивач не погоджується з позицією відповідача та наполягає на задоволенні позову з підстав, викладених у позові.
Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 17.12.2021 відкрито провадження у справі, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 15.02.2022 року вирішено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження.
Згідно з розпорядженням Верховного Суду №11/0/9-22 від 18.03.2022 року, відповідно до частини сьомої статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», враховуючи неможливість судами здійснювати правосуддя під час воєнного стану, змінено територіальну підсудність судових справ Херсонського окружного адміністративного суду та віднесено на Одеський окружний адміністративний суд.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу справі між суддями від 22.03.2023 року справу №540/6951/21 передано для розгляду головуючому судді Марину П.П.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 28.03.2023 року прийнято до провадження справу №540/7181/21 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , державного реєстратора прав, відділу реєстрації Новокаховської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії. Розгляд справи ухвалено проводити в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 31.05.2023 року закрито підготовче провадження та призначити розгляд справи по суті.
В судовому засіданні, призначеному на 12.06.2023 року сторони участі не приймали, повідомлені про місце, дату та час розгляду справи відповідно до вимог КАС України.
У зв`язку з відсутністю потреби заслухання свідка чи експерта, судом, керуючись положеннями ч.9 ст.205 КАС України, прийнято рішення про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 звернувся до Відділу реєстрації Новокаховської міської ради про реєстрацію права власності на квартиру за адресою: АДРЕСА_1 , яка зареєстрована державним реєстратором прав на нерухоме майно ОСОБА_2 за №44723936 24.03.2021 року.
Відповідно до картки прийому заяви №249725805, позивачем до заяви додано:
довідку БТІ, серія та номер 296, видавник: Комунальне підприємство «Каховське бюро технічної інвентаризації» Херсонської обласної ради;
довідку про членство особи в кооперативі та внесення таким членом кооперативу пайового внеску в повному обсязі, серія та номер: 2021/03-2, видавник: об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Рассвет - 20», код ЄДРПОУ 23137517;
довідку про членство особи в кооперативі та внесення таким членом кооперативу пайового внеску в повному обсязі, серія та номер: 2021/03-1, видавник: об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Рассвет - 20», код ЄДРПОУ 23137517;
технічний паспорт, серія та номер: б/н, видавник: КП «Комунальне підприємство «Каховське бюро технічної інвентаризації» Херсонської обласної ради.
24.03.2021 року державним реєстратором прав на нерухоме майно ОСОБА_2 прийнято рішення №57388219 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень.
В рішенні відповідачем зазначено, що розглянувши заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийняту 24.03.2021 17:30:36 за реєстраційним номером 44723936, яку подав ОСОБА_1 , податковий номер/серія, номер паспорта/ НОМЕР_1 для проведення державної реєстрації права власності, форма власності: приватна на квартиру з реєстраційним номером 091129865107, що розташована: АДРЕСА_1 , та документи, подані для проведення державної реєстрації прав, та встановив, що подані документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують, а саме: подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, подані документи не відповідають вимогам, встановленим Законом, а саме: відповідно поданої довідки №2021/03-1 від 09.03.2021 року, виданої ОСББ "РАССВЕТ20", який є правонаступником КБК "РАССВЕТ", вказано, що пайовий внесок за квартиру сплачено в повному обсязі, про те не казано ким було сплачено пайовий внесок за квартиру АДРЕСА_1 , в довідці №2021 /03-2 від 09.03.2021, виданої ОСББ "РАССВЕТ20", який є правонаступником ЖБК "РАССВЕТ", зазначено, що громадянин ОСОБА_1 є членом ЖБК інше з 2009 року, до того ж у відповідній довідці зазначено, що документ підписано головою правління ОСББ «РАССВЕТ20» «ОСОБА_10», про те, відповідно інформації Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань керівником ОСББ "РАССВЕТ-20" є «ОСОБА_10», також у наданих довідках містяться розбіжності у назві юридичної особи, а саме: зазначено що довідки підписано головою правління ОСББ "РАССВЕТ20", проте відповідно інформації Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань назва юридичної особи ОСББ «РАССВЕТ-20», що свідчить про недостовірність відомостей зазначених у поданих довідках. Відповідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, сформованої державним реєстратором за результатом пошуків вбачається, що в реєстрі прав власності наявний запис про право власності на 1/2 частину квартири АДРЕСА_1 за ОСОБА_4 , право власності виникло на підставі рішення суду № 2-1340/2009 р. від 25.05.2009 року, у зв`язку з цим державним реєстратором направлено запит №02-01/148 від 24.03.2021 до суду, щодо надання копії відповідного рішення суду. Відповідно відповіді суду на запит державного реєстратора, а саме: відповідно наданого судом рішення суду № 2-І340/2009р. від 25.05.2009 року, судом встановлено, що квартира АДРЕСА_1 є спільною сумісною власністю ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , та визнано право власності на 1/2 частину квартири за ОСОБА_4 . Відповідно ухвали Новокаховського міського суду від 18.10.2016 року, яка надана судом, встановлено, що ОСОБА_1 відмовлено у задоволені заяви про ухвалення додаткового рішення по справі № 2-1340/2009р. щодо визнання за ОСОБА_1 права власності на 1/2 частину квартири АДРЕСА_1 . Відповідно ухвали Апеляційного суду від 11.01.2017 року № 2117/2-1340/09, наданої судом на запит державного реєстратора, апеляційна скарга ОСОБА_1 відхилена, ухвала Новокаховського міського суду від 18.10.2016 залишена без змін, виходячи з вище наведеного, подані заявником документи не дають змоги встановити набуття права за заявником, а також подані документи не відповідають вимогам, встановленим Законом та містять недостовірні відомості.
Ураховуючи викладене, керуючись статтею 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», пунктами 18 та 23 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127, вирішено відмовити у державній реєстрації права власності, форма власності: приватна на квартиру з реєстраційним номером 1091129865107, що розташований АДРЕСА_1 , за суб`єктом: ОСОБА_1 податковий номер/серія, номер паспорта/ НОМЕР_1 .
09.08.2021 року ОСОБА_1 звернувся з заявою про реєстрацію права власності квартири АДРЕСА_1 , яке виникло після проведеного обміну та отримання ордеру 07 квітня 1986 року у спадкодавця ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , за заявою спадкоємця ОСОБА_1 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
За резолюцією міського голови, заяву направлено на розгляд ОСОБА_5 , ОСОБА_2 .
Листом №01-16/Ш-14 Відділом реєстрації Новокаховської міської ради Херсонської області повідомлено міському голові Володимиру Коваленку, зокрема, щодо прийнятого рішення від 31.05.2021 року за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 від 24.03.2021 року та неможливості прийняття документів для розгляду питання щодо реєстрації права власності з огляду на здійснення тиску на відповідача з боку заявника.
Виконавчий комітет Новокаховської міської ради Херсонської області листом від 28.08.2021 року №627-Ш на звернення від 09.08.2021 року №627-Ш повідомив ОСОБА_1 щодо прийнятого рішення від 31.05.2021 року за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 від 24.03.2021 року та неможливості прийняття документів для розгляду питання щодо реєстрації права власності з огляду на здійснення тиску на відповідача з боку заявника.
Також в листі зазначено, що задля уникнення ситуації щодо звинувачення державного реєстратора ОСОБА_2 у наявності потенційного та приватного конфлікту інтересів, державним реєстратором 09.08.2021 року заявнику було відмовлено у прийняті заяви та документів та запропоновано звернутися до іншого суб`єкта реєстрації. У зв`язку з уникненням звинувачення державного реєстратора в упередженості до заявника, та припущень щодо наявності у неї потенційного приватного інтересу до відповідного об`єкта нерухомості, державним реєстратором повідомлено, що вона не має права в даному випадку прийняти на розгляд заяву та документи відповідно до ЗУ «Про запобігання корупції».
Додатково повідомлено, що у сфері реєстрації нерухомості діє екстериторіальний принцип в межах області за місцезнаходженням нерухомого майна, тому виходячи з ситуації, яка склалася, заявнику рекомендовано звернутися до іншого суб`єкта реєстрації.
Вважаючи прийняте 31.03.2021 року рішення та бездіяльність відповідача щодо прийняття до розгляду його документів протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 5 КАС України вказано, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.
Правовідносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав регулює Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» №1952-IV від 1 липня 2004 року (із змінами та доповненнями).
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України №1952-IV дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав.
Згідно з п.п. 1, 3-4 ч. 1 ст. 2 Закону України №1952- IV:
державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
заявник:
власник, інший правонабувач, сторона правочину, у яких виникло, перейшло чи припинилося речове право, або уповноважені ними особи - у разі подання документів для проведення державної реєстрації набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав;
інший правонабувач - орендар, концесіонер, приватний партнер, суб`єкт іншого права, похідного від права власності, іпотекодержатель, спадкоємець (у разі оформлення спадщини, до складу якої входять речові права на нерухоме майно, що підлягають державній реєстрації згідно із цим Законом);
Частинами 2, 5 ст. 3 Закону України №1952-IV визначено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя за місцезнаходженням нерухомого майна.
На підставі рішення Міністерства юстиції України державна реєстрація права власності та інших речових прав у визначених випадках може проводитися в межах декількох адміністративно-територіальних одиниць, визначених абзацом першим цієї частини, або незалежно від місцезнаходження нерухомого майна.
Державна реєстрація обтяжень речових прав проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна.
Державна реєстрація прав проводиться за заявами у сфері державної реєстрації прав будь-яким державним реєстратором з урахуванням вимог, встановлених абзацами першим - третім цієї частини, крім випадку, передбаченого статтею 32-1 цього Закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України №1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав. (ч. 1 ст. 11 Закону України №1952-IV)
Частиною 1 ст. 18 Закону України №1952-IV встановлено, що державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:
1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;
2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;
3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;
4) перевірка документів та/або відомостей Державного реєстру прав, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;
5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);
6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав;
7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;
8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Згідно з ч. 2, 8 ст. 18 Закону України №1952-IV перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Державні реєстратори зобов`язані надавати до відома заявників інформацію про перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав.
Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.
Частиною 1 статті 21 Закону України №1952-IV встановлено, що рішення державного реєстратора, витяг з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав надаються в електронній та (за бажанням заявника) в паперовій формі.
Вимоги до документів, що подаються для державної реєстрації прав визначені у статті 22 Закону України №1952-IV.
Так, відповідно до ч.ч. 1-2 ст. 22 Закону України №1952-IV документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Електронні документи, подані для проведення державної реєстрації прав, оформляються згідно з вимогами, встановленими цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Не розглядаються документи з підчищеннями або дописками, закресленими словами та іншими не обумовленими в них виправленнями, заповнені олівцем, з пошкодженнями, що не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст, а також оформлені з порушенням вимог законодавства.
Відповідальність за достовірність даних, що містяться в документах, поданих для державної реєстрації прав, несе заявник, якщо інше не встановлено судом.
Відповідальність за відповідність електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, оригіналам таких документів у паперовій формі у разі подання заяви в електронній формі несе особа, яка виготовила електронні копії документів.
Згідно з ч. 1 ст. 24 Закону України №1952-IV підстави для відмови в державній реєстрації прав, зокрема, є:
подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом;
подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження.
За наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав. Рішення про відмову в державній реєстрації прав повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття. (ч. 2 ст. 24 Закону України №1952-IV)
Відповідно до ч. 1 ст. 27 Закону України №1952-IV державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі:
1) укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката;
2) свідоцтва про право власності на частку у спільному майні подружжя у разі смерті одного з подружжя, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;
3) свідоцтва про право на спадщину, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;
4) виданого нотаріусом свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікатів;
5) свідоцтва про право власності, виданого органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дубліката;
6) свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого до 1 січня 2013 року органом місцевого самоврядування або місцевою державною адміністрацією, чи його дубліката;
7) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийнятого власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;
8) державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року;
9) судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно;
10) ухвали суду про затвердження (визнання) мирової угоди;
11) заповіту, яким установлено сервітут на нерухоме майно;
12) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об`єкта нерухомого майна релігійній організації;
13) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об`єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;
13-1) договору, яким встановлюється довірча власність на нерухоме майно, та акта приймання-передачі нерухомого майна, яке є об`єктом довірчої власності;
13-2) актів приймання-передачі нерухомого майна неплатоспроможного банку перехідному банку, що створюється відповідно до статті 42 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб";
14) інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.
Умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначено Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1127 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Пункт 18 Порядку визначено, що за результатом розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації.
Рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації за умови вчинення дій та/або процедур, передбачених цим Порядком під час розгляду заяви, приймається державним реєстратором у будь-який час до закінчення строку державної реєстрації прав.
Пунктом 23 Порядку передбачено, що за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державний реєстратор приймає відповідне рішення, яке повинне містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття, з відповідним обґрунтуванням їх застосування.
Пунктом 80 Порядку встановлено, що для державної реєстрації права власності на окреме індивідуально визначене нерухоме майно (квартира, житлове, нежитлове приміщення тощо), розміщене в об`єкті нерухомого майна, будівництво якого здійснювалося у результаті діяльності кооперативу подаються:
довідка кооперативу про членство особи в кооперативі та внесення таким членом кооперативу пайового внеску в повному обсязі;
технічний паспорт на окреме індивідуально визначене нерухоме майно (квартира, житлове, нежитлове приміщення тощо).
Так, як встановлено судом 24.03.2021 року позивач звернувся до відповідача з заявою про реєстрацію права власності до якої додав:
довідку БТІ, серія та номер 296, видавник: Комунальне підприємство «Каховське бюро технічної інвентаризації» Херсонської обласної ради;
довідку про членство особи в кооперативі та внесення таким членом кооперативу пайового внеску в повному обсязі, серія та номер: 2021/03-2, видавник: об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Рассвет - 20», код ЄДРПОУ 23137517;
довідку про членство особи в кооперативі та внесення таким членом кооперативу пайового внеску в повному обсязі, серія та номер: 2021/03-1, видавник: об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Рассвет - 20», код ЄДРПОУ 23137517;
технічний паспорт, серія та номер: б/н, видавник: КП «Комунальне підприємство «Каховське бюро технічної інвентаризації» Херсонської обласної ради.
В свою чергу, в довідці №2021/03-1 від 09.03.2021 року зазначено, що пайовий внесок за кооперативну квартиру №29 ЖБК «Рассвет» в сумі 4940 грн 40 коп. сплачений в повному обсязі.
Разом з тим, як вірно зазначено в рішенні відповідача від 31.05.2021 року, в довідці не зазначено ким сплачено пайовий внесок за означену квартиру.
Між тим, відповідно до пункту 80 Порядку, довідка повинна містити відомості про членство особи в кооперативі та внесення таким членом кооперативу пайового внеску в повному обсязі.
При цьому, з матеріалів справи вбачається, що житловою комісією міськвиконкому, виконком міської Ради народних депутатів, розглянувши виписку з рішення уповноважених ЖСК «Рассвет» від 02.03.86 р., протокол №47, а також заяви про внутрішньоміський обмін житловою площею, за результатом обміну:
гр. ОСОБА_6 займе однокімнатну квартиру по АДРЕСА_6 , житловою площею 12,4 кв.м. у складі сім`ї 1 людина;
гр. ОСОБА_3 та гр. ОСОБА_4 /з`їжджаються чоловік з дружиною/ займають двокімнатну квартиру по АДРЕСА_1 житловою площею 29,2 кв.м з випискою єдиного особового рахунку на ім`я гр. ОСОБА_3
гр. ОСОБА_7 /донька гр. ОСОБА_6 / займає двокімнатну квартиру по АДРЕСА_7 , житловою площею 29,7 кв.м. у складі сім`ї 3 людини: вона, син - ОСОБА_8 , донька - ОСОБА_9
постановили затвердити рішення загальних зборів членів ЖСК «Рассвет» від 02.03.86 р., протокол №47. Дозволено обмін житловою площею громадянам: ОСОБА_6 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7 (архівний витяг з рішення виконавчого комітету Новокаховської міської ради народних депутатів від 01 квітня 1986 року №127/7 «Про затвердження протоколу засідання житлової комісії міськвиконкому від 26.03.86 р. №6».
7 квітня 1986 року ОСОБА_3 виданий ордер №29, родина якого складається з 2 осіб, на право зайняття 2 кімнат №29 загальною площею 29.2 кв.м. в квартирі будинку АДРЕСА_1 . До складу сім`ї входить ОСОБА_4 - дружина.
Також, в матеріалах справи наявна довідка, видана державним нотаріусом Н.С. Татаровською від 18.05.2021 №348/02-14, відповідно до якої Новокаховська державна нотаріальна контора повідомляє, що після смерті ОСОБА_3 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_2 , заведено спадкову справу № 68/2009 за заявою про прийняття спадщини за законом від сина померлого ОСОБА_1 . Також надійшла заява від ОСОБА_4 , колишньої дружини померлого, про видачу свідоцтва про право власності на 1/2 частку на все спадкове майно, яке набуто за час шлюбу з ОСОБА_3 . Інші заяви про прийняття або про відмову від прийняття спадщини до Новокаховської державної нотаріальної контори не надходили.
15 серпня 2009 року на ім`я ОСОБА_1 видано свідоцтво про право на спадщину на грошові внески.
Спадкоємцем на все спадкове майно після смерті ОСОБА_3 є ОСОБА_1 - син померлого.
Отже, саме батько позивача - ОСОБА_3 приймав участь у будівництві яке здійснювалося у результаті діяльності кооперативу.
Враховуючи те, що позивач ОСОБА_1 є сином померлого ОСОБА_3 порядок набуття прав на майно, яке належало померлому відбувається в порядку спадкування.
Доказів того, що позивач надав відповідачу документи, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно в матеріали справи не містять.
Таким чином, висновок відповідача про те, що подані заявником документи не дають змоги встановити набуття права за заявником є обґрунтованими, а рішення таким що не підлягає скасуванню.
При цьому, те, що позивач з липня 2009 року є членом житловобудівельного кооперативу «Рассвет» не змінює того факту, що він не сплачував пайовий внесок та не набував прав на нерухоме майно.
Щодо вимоги про визнання протиправною бездіяльності державного реєстратора Новокаховської міської ради; зобов`язання прийняти та розглянути документи, надані ОСОБА_1 для реєстрації права власності на нерухоме майно спадкодавця ОСОБА_3 за заявою спадкоємця - ОСОБА_1 та вчинити певні дії, визначені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та "Порядку реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до п.66 Порядку для державної реєстрації права власності на підставі заяви спадкоємця подаються документи, необхідні для відповідної реєстрації, передбачені статтею 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та цим Порядком, що підтверджують набуття спадкодавцем права власності на нерухоме майно, витяг із Спадкового реєстру про наявність заведеної спадкової справи та документ, що містить відомості про склад спадкоємців, виданий нотаріусом чи уповноваженою на це посадовою особою органу місцевого самоврядування, якими заведено відповідну спадкову справу.
Державна реєстрація права власності на підставі заяви спадкоємця проводиться шляхом внесення до Державного реєстру прав відомостей про суб`єкта права власності - спадкодавця з обов`язковим зазначенням відомостей про смерть такої особи.
У разі коли нерухоме майно розташоване в межах декількох територій - Автономної Республіки Крим, областей, м. Києва чи м. Севастополя, державна реєстрація прав проводиться в межах однієї території, що обрана заявником.
Як вбачається з заяви від 09.08.2021 року про реєстрацію права власності, яка була подана міському голові Коваленку В.І. та до відділу реєстрації Новокаховської міської ради без додатків. Про це свідчить запис, що додатки будуть надані при розгляді питання, якщо це потрібно.
З отриманого ОСОБА_1 від міського голови листа №01-16/Ш-14 вбачається, що відповідачем відмовлено у прийнятті заяви про реєстрацію прав власності за заявою спадкоємця. Також в листі вказано, що у прийнятті заяви було відмовлено задля уникнення ситуації щодо звинувачення відповідача в упередженості до заявника та припущень щодо наявності у неї потенційного приватного інтересу до відповідного об`єкта нерухомості.
Відповідно до ч. 1, 4 ст. 20 Закону України №1952-IV заява на проведення реєстраційних дій та оригінали документів, необхідних для проведення таких дій, подаються заявником у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених законодавством.
Порядок подання заяв у сфері державної реєстрації прав та повідомлення власника об`єкта нерухомого майна, а також відповідного користувача, обтяжувача про подані заяви визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Заява про проведення реєстраційних дій, надання інформації з Державного реєстру прав не приймається в разі:
1) відсутності документа, що підтверджує оплату адміністративних послуг, або внесення відповідної плати не в повному обсязі;
2) невстановлення особи заявника чи обсягу його повноважень на подання відповідної заяви;
3) відсутності в Державному земельному кадастрі відомостей про земельну ділянку (у разі державної реєстрації прав на земельну ділянку).
Вказаний перелік є вичерпним, а тому дії відповідача щодо відмови у прийнятті заяви від 09.08.2021 року від ОСОБА_1 є протиправними.
В свою чергу, враховуючи те, що відповідачем у прийнятті заяви від 09.08.2021 року відмовлено, та як наслідок жодного рішення за результатом його розгляду не приймалось, суд дійшов висновку, що вимога ОСОБА_1 про визнання протиправною бездіяльності державного реєстратора Новокаховської міської ради; зобов`язання прийняти та розглянути документи, надані ОСОБА_1 для реєстрації права власності на нерухоме майно спадкодавця ОСОБА_3 за заявою спадкоємця - ОСОБА_1 та вчинити певні дії, визначені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та "Порядку реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" підлягає задоволенню шляхом визнання дій державного реєстратора Новокаховської міської ради щодо відмови у прийнятті заяви ОСОБА_1 від 09.08.2021 року протиправними та зобов`язання прийняти та розглянути заяву ОСОБА_1 від 09.08.2021 року про реєстрацію права власності квартири АДРЕСА_1 .
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає частковому задоволенню.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з ч.ч. 3, 4 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору. При частковому задоволенні позову, у випадку покладення судових витрат на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, суд може зобов`язати сторону, на яку покладено більшу суму судових витрат, сплатити різницю іншій стороні. У такому випадку сторони звільняються від обов`язку сплачувати одна одній іншу частину судових витрат.
Позивачем за подання даного адміністративного позову сплачений судовий збір в розмірі 908,00 грн, що підтверджується квитанцією №3058-М7КВ-1Е59-3К6В від 03.07.2021 року.
Враховуючи, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню, з ОСОБА_2 , державного реєстратора прав, відділ реєстрації Новокаховської міської ради на користь ОСОБА_1 слід стягнути 454,00 грн.
Керуючись ст. ст. 2, 4, 9, 11, 69-72, 86, 158-163, 167, 254 КАС України суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , державного реєстратора прав, відділ реєстрації Новокаховської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії державного реєстратора Новокаховської міської ради щодо відмови у прийнятті заяви ОСОБА_1 від 09.08.2021 року.
Зобов`язання прийняти та розглянути заяву ОСОБА_1 від 09.08.2021 року про реєстрацію права власності квартири АДРЕСА_1 .
В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Стягнути з ОСОБА_2 державного реєстратора прав відділу реєстрації Новокаховської міської ради на користь ОСОБА_1 суму судового збору в розмірі 454,00 грн (чотириста п`ятдесят чотири гривні 00 копійок).
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст.255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи проводився в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , адреса: АДРЕСА_8 );
Відповідач: ОСОБА_2, державний реєстратор прав відділу реєстрації Новокаховської міської ради (код ЄДРПОУ 04059964, адреса: пр.-т Дніпровський, 23, м. Нова Каховка, Херсонська область, 74900).
Суддя П.П.Марин
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2023 |
Оприлюднено | 28.07.2023 |
Номер документу | 112409234 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Марин П.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні