СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 липня 2023 року Справа № 480/1188/23
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Опімах Л.М.,
розглянувши у спрощеному провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/1188/23 за позовом Фермерського господарства "Савенков Олександр Юрійович" до Головного управління ДПС у Сумській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
14.02.2023 позивач Фермерське господарство «Савенков Олександр Юрійович» звернувся до суду з позовом, мотивуючи вимоги тим, що між ним та ТОВ «ДІ ЕНД АЙ ЕВОЛЮШН» укладений договір поставки № 140348 від 11.11.2022 року, за умовами якого ФГ «Савенков Олександр Юрійович» поставило товариству соняшник врожаю 2022 року на умовах DAP згідно Інкотермс 2010 року, місце передачі соняшнику залізнична станція Вінниця - у разі поставки залізницею, та умовах DDU з доставкою на ПрАТ «Вінницький ОЖК» за адресою: м. Вінниця, вулиця Немирівське шосе, 26-Д згідно Інкотермс 2000 року - у разі поставки автотранспортом.
На виконання умов договору позивач здійснив поставку автомобільним транспортом: 17.11.2022 року 38,36 тон на загальну суму 596 178,29 грн., втому числі ПДВ 73 214,88 грн, про що було виписано податкову накладну № 17 від 17.11.2022 року.
Також відповідно до умов цього ж договору позивач здійснив поставку залізницею: 13.11.2022 року 188,15 тон на загальну суму 2 924 164,39 грн. в тому числі ПДВ 359 107,91 грн, про що було виписано податкову накладну № 15 від 13.11.2022 року, 14.11.20022 року 94,2 тон на загальну суму 1 464 024,90 грн. в тому числі ПДВ 179 792,53 грн, про що було виписано податкову накладну № 16 від 14.11.2022 року.
Податкові накладні позивач подав до податкового органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) відповідно до вимог пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України. Проте, згідно отриманих квитанцій від 24.11.2022 р. податкові накладні № 15 від 13.11.2022 року, № 16 від 14.11.2022 року та № 17 від 17.11.2022 року прийняті, але їх реєстрація зупинена. Підставою зупинення реєстрації податкових накладних зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Одночасно, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
12 грудня 2022 року на адресу податкового органу позивачем направлені пояснення та документальне підтвердження відповідної господарської операції в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДПС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. В поясненнях та копіях документах позивачем детально описано господарську діяльність по вирощуванню та по продажу соняшнику, який був відвантажений по Договору поставки № 140348 від 11.11.2022 року та зазначено, що ФГ «Савенков Олександр Юрійович» є виробником вказаної продукції на орендованих земельних ділянках. Всі необхідні документи, які підтверджують реальність вказаної господарської операції були надані податковому органу.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, 16.12.2022 прийняті рішення №7884264/39271025, №7884288/39271025, №7884299/39271025 про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, зокрема, зазначено, що податкова накладна складена в порушення вимог Наказу № 1307 від 31.12.2015 року, п. 187.1 ст. 187 ПКУ; дані податкового обліку не відповідають даним бухгалтерського обліку. Всі три рішення визначають однакові підстави відмови в реєстрації податкових накладних.
Рішення податкового органу позивач просить визнати протиправними і скасувати, зазначаючи, що всі необхідні документи, які підтверджують реальність вказаної господарської операції були надані податковому органу.
Однак, оскаржені рішення містять лише загальне твердження, податкові накладні складені в порушення вимог Наказу № 1307 від 31.12.2015 року, п. 187.1 ст. 187 ПКУ; дані податкового обліку не відповідають даним бухгалтерського обліку, проте не вказано яких конкретно документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Також, з метою поновлення порушених прав позивач просить зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 15 від 13.11.2022 року, № 16 від 14.11.2022 року та № 17 від 17.11.2022 року.
Відповідачі подали відзиви на позов, аналогічні за своїм змістом, в яких проти задоволення вимог заперечили, вказавши, що направлені позивачем на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних податкова накладна № 15 від 13.11.2022, № 16 від 14.11.2022, № 17 від 17.11.2022 в автоматичному режимі перевірялися на відповідність ознакам безумовної реєстрації. За результатами автоматизованого моніторингу реєстрація вищевказаних податкових накладних зупинена, оскільки коди УКТЗЕД/ДКІІП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Таким чином, квитанції, надіслані Позивачу на етапі зупинення податкових накладних повністю відповідають вимогам Порядку №1165.
У зв`язку із зупиненням реєстрації податкових накладних, було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, для розгляду питання прийняття рішення про їх реєстрацію/відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зауважили, що чинним законодавством не передбачено обов`язку контролюючого органу зазначати в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування перелік документів, які потрібно подати платнику разом з поясненням.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» позивачу з метою розблокування зупинених податкових накладних № 15 від 13.11.2022, № 16 від 14.11.2022, № 17 від 17.11.2022 на розгляд Комісії ЕУ ДПС у Сумській області подано Повідомлення з документами у 21 файлах.
За результатами розгляду наданих позивачем документів Комісією Головного управління ДПС у Сумській області прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Так, податкові накладні складені в порушення вимог наказу № 1307 від 31.12.2015, п. 187.1 ст. 187 ПКУ; а дані податкового обліку не відповідають даним бухгалтерського обліку. Зокрема, підставою для складання податкової накладної є платіжне доручення про сплату коштів або видаткова накладна, яка підтверджує факт передачі товару. Водночас, на розгляд Комісії позивачем надано видаткові накладні від 18.11.2022 № 9, від 19.11.2022 № 10, від 19.11.2022 № 11, а також банківські виписки із значенням наступних платіжних доручень: від 28.11.2022 № 23829 на суму 1 272 142,41 грн., платник ТОВ «Ді Енд Ай Еволюшн», від 25.11.2022 № 23784 на суму 2 535 304,22 грн., платник ТОВ «Ді Енд Ай Еволюшн», від 25.11.2022 № 23783 на суму 521 445,32 грн., платник ТОВ «Ді Енд Ай Еволюшн». Таким чином, беручи до уваги викладене, позивач не надав жодного документу, який підтверджує першу з подій, на підставі якої складено податкові накладні № 15 від 13.11.2022, № 16 від 14.11.2022, № 17 від 17.11.2022, оскільки як видаткові накладні так і платіжні доручення мають зовсім інші дати та не можуть бути підставою для складання зазначених податкових накладних.
Щодо наданих документів на підтвердження придбання добрива комлексного мінерального гранульованого у ТОВ «Фірма Ерідон» зазначив, що на розгляд Комісії Головного управління ДПС у Сумській області і до суду позивачем надано видаткову накладну № 24325 від 31.03.2022 на придбання даного добрива в ТОВ «Фірма Ерідон» в кількості 14 т, проте, в ЄРПН відсутні зареєстровані податкові накладні на постачання даного виду добрива .
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні відповідачі вказали на те, що суд не може зобов`язати орган владних повноважень до прийняття конкретного рішення оскільки в такому випадку це є фактичним втручанням в реалізацію повноважень колегіальним органом (в його дискреційні повноваження).
Дослідивши письмові докази у справі, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що на виконання умов договору поставки, укладеним 11.11.2022 з ТОВ «ДІ ЕНД АЙ ЕВОЛЮШН», позивач здійснив поставку соняшника врожаю 2022 року автомобільним транспортом: 17.11.2022 року 38,36 тон на загальну суму 596 178,29 грн., втому числі ПДВ 73 214,88 грн, про що було виписано податкову накладну № 17 від 17.11.2022 року ( а.с.7-11, 31).
Також відповідно до умов цього ж договору позивач здійснив поставку залізницею: 13.11.2022 року 188,15 тон на загальну суму 2 924 164,39 грн. в тому числі ПДВ 359 107,91 грн, про що було виписано податкову накладну № 15 від 13.11.2022 року, 14.11.20022 року 94,2 тон на загальну суму 1 464 024,90 грн. в тому числі ПДВ 179 792,53 грн, про що було виписано податкову накладну № 16 від 14.11.2022 року.
24.11.2022 позивачем до податкового органу подані податкові накладні № 15 від 13.11.2022 року, № 16 від 14.11.2022 року та № 17 від 17.11.2022 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) відповідно до вимог пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України.
Проте, згідно отриманих квитанцій від 24.11.2022 р. податкові накладні прийняті, але їх реєстрація зупинена. Підставою зупинення реєстрації податкових накладних зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Одночасно, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН. ( а.с.25-27, 28-30, 31-33)
12 грудня 2022 року на адресу податкового органу позивачем направлені пояснення та документальне підтвердження відповідної господарської операції в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДПС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. В поясненнях та копіях документах позивачем детально описано господарську діяльність по вирощуванню та по продажу соняшнику, який був відвантажений по Договору поставки № 140348 від 11.11.2022 року та зазначено, що ФГ «Савенков Олександр Юрійович» є виробником вказаної продукції на орендованих земельних ділянках. Всі необхідні документи, які підтверджують реальність вказаної господарської операції були надані податковому органу ( а.с. 34-38).
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, 16.12.2022 прийняті рішення №7884264/39271025, №7884288/39271025, №7884299/39271025 про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, зокрема, зазначено, що податкова накладна складена в порушення вимог Наказу № 1307 від 31.12.2015 року, п. 187.1 ст. 187 ПКУ; дані податкового обліку не відповідають даним бухгалтерського обліку ( а.с. 39-40, 41-42,43-44).
Рішення податкового органу суд вважає протиправними та такими, що підлягають скасуванню, з огляду на таке.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 за № 1246 (далі - Порядок № 1246), визначено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу;
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно п. 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 за № 1165 (далі по тексту - Порядок № 1165). Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Пунктом 6 Порядку №1165 встановлено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п.п. 7, 8 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до п.11 Порядку №1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1)номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2)критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3)пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Критерії ризиковості здійснення операцій визначені у Додатку 3 до Порядку № 1165. Відповідно до п. 1 критеріїв ризиковості здійснення операцій, є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
У даній справі контролюючий орган, зупиняючи реєстрацію податкових накладних, послався виключно на п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, при цьому контролюючим органом не визначено, які конкретно документи йому слід подати та/або пояснення для усунення сумнівів щодо реальності задекларованих ним операцій.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на підпункт Критеріїв оцінки призводить до необгрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обгрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Правова позиція з цього питання неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18, від 27 квітня 2020 року по справі № 360/1050/19.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 за № 520 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520). Цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.п. 2, 4 Порядку № 520, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно п. 11 Порядку № 520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Форма рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117 (додаток 2 до вказаного Порядку).
Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано повинні бути конкретно вказані.
Як вже судом встановлено, єдиною підставою для відмови у реєстрації всіх трьох податкових накладних у оскаржених рішеннях зазначено надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме вимог наказу №1307 від 31.12.2025, п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України, дані податкового обліку не відповідають податковому обліку.
Суд звертає увагу на те, що рішення контролюючого органу про зупинення реєстрації податкової накладної є актом індивідуальної дії, адже виданий суб`єктом владних повноважень, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної ситуації, який не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків лише чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому (яким) він адресований.
Головною рисою таких актів є чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових обов`язків, обумовлених цими актами; при цьому за умов відповідності такого акту нормам чинного законодавства.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Вказане узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеної у постанові від 25 листопада 2022 року у справі №320/3484/21.
Як вже зазначалось, згідно пункту 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що рішення Комісії повинно також містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Аналізуючи оскаржуване рішення, суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до ч.2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Частинами 1 та 2 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України, як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України від 17 липня 1997 року №475/97-ВР та вона набула чинності для України 11 вересня 1997 року.
Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), №37801/97, п.36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до ч. 1 статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини, підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі Серявін та інші проти України Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії від 01 липня 2003 року вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.
Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.
Разом з тим, як встановлено в ході судового розгляду справи контролюючим органом зазначених вище принципів при прийнятті рішення дотримано не було.
Суд зазначає, що саме лише зазначення про порушення вимог наказу №1307 та п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України та невідповідність даних податкового обліку даним бухгалтерського обліку не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням недоліків таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
При цьому, лише у своїх відзивах на позов, відповідачі зазначають, що порушення вимог наказу №1307 та п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України полягало в тому, що на розгляд Комісії Головного управління ДПС у Сумській області та до суду позивачем надано видаткові накладні від 18.11.2022 № 9, від 19.11.2022 № 10, від 19.11.2022 № 11. Крім цього, позивачем надано банківську виписку із значенням наступних платіжних доручень від 28.11.2022 № 23829 на суму 1 272 142,41 грн., платник ТОВ «Ді Енд Ай Еволюшн» , від 25.11.2022 № 23784 на суму 2 535 304,22 грн., платник ТОВ «Ді Енд Ай Еволюшн», від 25.11.2022 № 23783 на суму 521 445,32 грн., платник ТОВ «Ді Енд Ай Еволюшн», що підтверджує одну із подій для виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, оскільки як видаткові накладні так і платіжні доручення мають зовсім інші дати та не можуть бути підставою для складання зазначених податкових накладних.
В цьому аспекті спірних відносин, суд зауважує, що згідно з п. 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи га зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.7 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Судом встановлено, що відповідно до договорів на перевезення вантажів, заявок на перевезення, товарно-транспортних накладних відвантаження товару автомобільним перевізникам відбулося 17.11.2022 ( а.с. 60-65, 66-71), а також відповідно до умов договору на транспортно-експедиційне обслуговування, залізничних накладних відвантаження товару ( а.с.72-82) відвантаження товару відбулося 13.11.2022 та 14.11.2022, податкові накладні складені цими датами відповідно. Таким чином, позивачем правомірно складені податкові накладні датою відвантаження товару.
Однак, контролюючим органом не було надано належної оцінки поданим позивачем, у тому числі додатково, документам. При цьому, на переконання суду, з наданих до матеріалів справи документів та документів, які надавались контролюючому органу, було можливо встановити підстави для складання та направлення на реєстрацію спірних накладних.
Окремо суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Враховуючи встановлені судом обставини у справі та досліджені докази, суд приходить до висновку, що оскаржувані рішення не відповідають критеріям відповідності, визначеним в ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, є протиправними та підлягають скасуванню.
При цьому, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням (пункт 20 Порядку №1246).
Відтак, оскільки рішення комісії про відмову у реєстрації податкової накладної підлягає скасуванню, відповідно пунктів 19-20 Порядку №1246, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 11.04.2022 №2 датою її фактичного подання до контролюючого органу.
Щодо посилань відповідача на дискреційність повноважень, що саме на контролюючий орган покладено обов`язок прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної, як вже було вказано вище датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням (пункт 20 Порядку №1246). У справі, що розглядається, зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні датою її фактичного направлення/надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права. Відтак вказані доводи суд не приймає до уваги.
Вказані висновки узгоджуються з позицією Верховного Суду, викладеної у постанові від 25 листопада 2022 року у справі №320/3484/21.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів на користь позивача в рахунок повернення пропорційно до задоволених позовних вимог сплачений при подачі позову до суду судовий збір, сплаченого згідно платіжного доручення від 31.01.2023 №830 (а.с. 202) по 8052,00грн. з кожного.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Фермерського господарства "Савенков Олександр Юрійович" ( код ЄДРПОУ 39271025, вул.Комунарівська, 92, селище Заводи, Конотопський район, Сумська область, 41668) до Головного управління ДПС у Сумській області ( код ЄДРПОУ, 43995469, вул.Іллінська, 13, м.Суми, 40009), Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, Львівська площа, 8, м.Київ, 04053) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Визнати протиправними і скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Сумській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 16 грудня 2022 року про відмову Фермерському господарству «Савенков Олександр Юрійович» в реєстрації податкових накладних №15 від 13.11.2022, № 16 від 14.11.2022, №17 від 17.11.2022.
Зобов"язати Державну податкову службу зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Фермерського господарства «Савенков Олександр Юрійович» податкові накладні №15 від 13.11.2022 на суму 2 924 164,39 грн. в т.ч. ПДВ 359 107,91 грн., № 16 від 14.11.2022 на суму 1 464 024,90 грн. в т.ч. ПДВ 179 792,53 грн., №17 від 17.11.2022 на суму 596 178,29 грн. в т.ч. ПДВ 73 214,88 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області на користь Фермерського господарства «Савенков Олександр Юрійович» 8052,00 грн. в рахунок відшкодування судових витрат.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Фермерського господарства «Савенков Олександр Юрійович» 8052,00 грн. в рахунок відшкодування судових витрат.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Л.М. Опімах
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2023 |
Оприлюднено | 27.07.2023 |
Номер документу | 112410791 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні