П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 липня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/18947/22Перша інстанція: суддя Радчук А.А.
Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого: Градовського Ю.М.
суддів: Бітова А.І.,
Танасогло Т.М.
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2023р. по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОБРАТКА» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И Л А:
У січні 2023р. ТОВ «ОБРАТКА» звернулося в суд із позовом до ГУ ДПС в Одеській області, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартості критеріям ризиковості платника податку за №53214 від 22.12.2022р.;
- зобов`язати ГУ ДПС в Одеській області виключити ТОВ «ОБРАТКА» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що у 2022р. ТОВ «ОБРАТКА» з даних електронного кабінету платника податків дізналось про наявність рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
20.12.2022р. ТОВ «ОБРАТКА» в порядку, визначеному постановою КМУ від 11.12.2019р. за №1165, до ГУ ДПС у в Одеській області засобами електронного зв`язку подано Повідомлення №1 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.
До вказаного повідомлення ТОВ «ОБРАТКА» долучило документи щодо кількості штатних працівників, оборотно-сальдову відомість по рахунку 631 щодо придбання послуг, оборотно-сальдові відомості по рахунку 361 щодо продажу послуг, платіжні доручення, акти виконаних робіт, Договори з Контрагентами Замовниками та Договори з перевізниками, Пояснення щодо суті фінансово-господарської діяльності підприємства.
У поданих поясненнях товариством зазначило, що ним на території України надає послуги з перевезення вантажів автомобільним транспортом та організації перевезення вантажів (транспортно-експедиторська діяльність). Наразі в штаті товариства перебуває 8 осіб. ТОВ «ОБРАТКА» має діючі контракти з суб`єктами господарювання замовниками транспортно-експедиційних послуг такими як: ТОВ «БАЯДЕРА ЛОГІСТИК», ПрАТ «КАРЛСБЕРГ УКРАЇНА», АТ «КОБЛЕВО», ТОВ «МИКОЛАЇВСЬКИЙ КОНЬЯЧНИЙ ЗАВОД», ТОВ «НАЦІОНАЛЬНА ГОРІЛЧАНА КОМПАНІЯ» тощо. Для надання транспортно-експедиційних послуг підприємство отримує замовлення від клієнта та здійснює пошук безпосереднього перевізника шляхом застосування даних перевізників із вже укладених контрактів, або здійснює пошук перевізників на транспортних порталах.
Проте, як вказує позивач, 22.12.2022р. ГУ ДПС в Одеській області прийнято рішення за №53214 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Підставами відповідності критеріям ризиковості зазначено: «податкові документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості».
Посилаючись на вказане просило позов задовольнити.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2023р. адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність ТОВ «ОБРАТКА» критеріям ризиковості платника податку від 22.12.2022р. №53214.
Зобов`язано ГУ ДПС в Одеській області виключити ТОВ «ОБРАТКА» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС в Одеській області на користь ТОВ «ОБРАТКА» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 4 962грн..
В апеляційній скарзі апелянт просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі, посилаючись на порушення норм права.
Судова колегія вважає, що у відповідності до п.1 ч.1 ст.311 КАС України, апеляційну скаргу можливо розглянути в порядку письмового провадження, оскільки в матеріалах справи достатньо доказів для вирішення справи по суті.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку про задоволення скарги, скасування рішення суду та прийняття нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог, виходячи з наступних підстав.
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що у даному випадку контролюючим органом не доведено наявності підстав для віднесення позивача до переліку ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості. При цьому, суд першої інстанції вважав, що ТОВ «ОБРАТКА» було надано усі необхідні первинні документи податкового та бухгалтерського обліку, які підтверджують реальність господарських операцій з його контрагентами, проте, податковим органом не надано належної оцінки цим первинним документам, що і стало помилковою підставою для висновку про віднесення товариства до переліку ризикових платників податків.
Проте, колегія суддів не може погодитися з такими висновками суду першої інстанції, оскільки вказаного висновку суд дійшов без належного з`ясування обставин по справі та належної оцінки доказів, допустив невірне застосування норм матеріального права та порушив норми процесуального права.
За правилами ст.242 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Судова колегія вважає, що вказані порушення норм права призвели до неправильного вирішення справи по суті, а тому апеляційний суд на підставі ст.315 КАС України, рішення суду скасовує та приймає по справі нову постанову про відмову у задоволенні позову, з наступних підстав.
Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду, що з 29.08.2017р. ТОВ «ОБРАТКА» зареєстроване юридичною особою, є платником податку на додану вартість. Видами діяльності ТОВ «ОБРАТКА» (за КВЕД) є: Основний: 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування; Інші: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 52.24 Транспортне оброблення вантажів.
28.09.2021р. Комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення за №122961, яким ТОВ «ОБРАТКА» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку. Підстава: п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Податкова інформація: в ході проведеного аналізу баз даних та ЄРПН встановлено здійснення господарських операцій із ризиковими контрагентами-постачальниками: ТОВ «БІР СЕРВЕР» та ТОВ «ТОПЛИВО ЮА» (т.2 а.с.215).
Вказане рішення позивач отримав через електронний кабінет платника податку.
20.12.2023р. ТОВ «ОБРАТКА» через електронний кабінет подано повідомлення №1 до ГУ ДПС в Одеській області про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У графі пояснення товариством зазначено про те, що ТОВ «ОБРАТКА» на території України надає послуги з перевезення вантажів автомобільним транспортом та організації перевезення вантажів (транспортно-експедиторська діяльність). Наразі в штаті товариства перебуває 8 осіб. ТОВ «ОБРАТКА» має діючі контракти с суб`єктами господарювання-замовниками транспортно-експедиційних послуг такими як: ТОВ «БАЯДЕРА ЛОПСТИК», ПрАТ «КАРЛСБЕРГ УКРАЇНА», АТ «КОБЛЕВО», ТОВ «МИКОЛАЇВСЬКИЙ КОНЬЯЧНИЙ ЗАВОД», ТОВ «НАЦІОНАЛЬНА ГОРІЛЧАНА КОМПАНІЯ» тощо. Для надання транспортно-експедиційних послуг отримує замовлення від клієнта та здійснює пошук безпосереднього перевізника шляхом застосування даних перевізників із вже укладених контрактів, або здійснює пошук перевізників на транспортних порталах. Враховуючи вищевикладене, просило переглянути прийняте рішення та виключити ТОВ «ОБРАТКА» з ризикових платників податків (т.1 а.с.12-13, т.2 а.с.216).
За результатами розгляду отриманих від платника податку інформації та копій документів, 22.12.2022р. комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення за №53214, яким ТОВ «ОБРАТКА» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку. Підстава: п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Податкова інформація: подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості (т.1 а.с.14, т.2 а.с.217).
Не погоджуючись із рішенням контролюючого органу від 22.12.2022р. за №53214 про відповідність ТОВ «ОБРАТКА» критеріям ризиковості платника податку, позивач звернувся в суд із даним позовом.
Перевіряючи правомірність та законність оскаржуваного рішення податкового органу, з урахуванням підстав, за якими позивач пов`язує його протиправність та скасування, судова колегія виходить з наступного.
Приписами ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями п.61.1 ст.61 ПК України встановлено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно з п.62.1 ст.62 ПК України, податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин; моніторингу контрольованих операцій та опитування посадових, уповноважених осіб та/або працівників платника податків відповідно до статі 39 цього Кодексу.
За правилами п.201.1 ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п.201.10 ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Положеннями п.201.16 ст.201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених КМУ.
Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України за №1165 від 11.12.2019р. (надалі - Порядок №1165).
За змістом п.5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У відповідності до п.6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Окрім того, відповідно до п.7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У свою чергу Критерії ризиковості платника податку наведені у додатку 1 до Порядку №1165 є вичерпним переліком.
Зокрема, п.8 вказаного Додатку передбачено одним із критеріїв: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
У затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме:
- у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності
або
- з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від … р. №.
Окрім того, судова колегія звертає увагу на те, що у формі рішення вказано про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта п.8 критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Як вбачається із матеріалів справи, що рішенням Комісії ГУ ДПС в Одеській області за №122961 від 28.09.2022р. позивача за критерієм, передбаченим п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку (т.2 а.с.215).
При цьому, в оскаржуваному рішенні податковим органом вказано, на підставі чого було прийнято таке рішення, зокрема: «В ході проведеного аналізу баз даних та ЄРПН встановлено здійснення господарських операцій із ризиковими контрагентами-постачальниками: ТОВ «БІР СЕРВЕР» та ТОВ «ТОПЛИВО ЮА»».
Як вже було встановлено вище, що на підтвердження реальності проведення господарських операцій та для виключення із переліку ризикових платників податків, товариством було подано Повідомлення №1 до податкового органу про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Як вбачається із матеріалів справи, що товариством було подано пояснення та надано документи щодо його нинішньої господарської діяльності із контрагентами: ТОВ «БАЯДЕРА ЛОПСТИК», ПрАТ «КАРЛСБЕРГ УКРАЇНА», АТ «КОБЛЕВО», ТОВ «МИКОЛАЇВСЬКИЙ КОНЬЯЧНИЙ ЗАВОД», ТОВ «НАЦІОНАЛЬНА ГОРІЛЧАНА КОМПАНІЯ» тощо.
В той же час, судова колегія звертає увагу на те, що на спростування висновків та підстав зазначених у рішенні податкового органу за №122961 від 28.09.2022р., а саме щодо господарських операцій з контрагентами ТОВ «БІР СЕРВЕР» та ТОВ «ТОПЛИВО ЮА», які є ризиковими, товариством не надано жодного пояснення та відповідних та належних доказів. При цьому, вказане не надавалось ні до контролюючого органу, а ні до суду.
Відтак, розглянувши надані пояснення та документи, 22.12.2022р. комісією ГУ ДПС в Одеській області прийнято оскаржуване рішення за №53214, яким ТОВ «ОБРАТКА» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку. Підстава: п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Податкова інформація: подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості.
При цьому, судова колегія зазначає, що податковий орган у своїй апеляційній скарзі вказав на те, що під час виконання ними функцій контролю відповідно до баз ДПС України було встановлено інформацію про формування позивачем податкового кредиту за рахунок придбання дизпалива без подальшої її реалізації та використання її у своїй господарській діяльності. Також, податковий орган зазначив, що податковий кредит позивачем сформовано за рахунок придбання дизпалива у ризикових платників податків.
Аналізуючи вказане та беручи до уваги ненадання товариством відповідних та належних доказів на спростування вищевказаних підстав податкового органу, судова колегія вважає, що оскаржуване рішення містить належну мотивацію підстав та причин віднесення товариства до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платників податку, та про доведення податковим органом документально обставин наявності у нього податкової інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником податків.
Виходячи з наведеного, апеляційний суд вважає, що у податкового органу були наявні законні підстави для прийняття оскаржуваного рішення про відповідність ТОВ «ОБРАТКА» критеріям ризиковості платника на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Апеляційний суд зазначає, що приписами п.44.1 ст.44 ПК України визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Тобто, показники, визначені п.44.1 ст.44 ПК України повинні підтверджуватись первинними документами, які податкові органи мають право вивчати і перевіряти під час проведення перевірок, що обумовлено пп.20.1.8 п.20.1 ст.20 ПК України.
Проведення будь-якої господарської операції підприємства фіксується і підтверджується первинними документами, на підставі яких ведеться бухгалтерський облік. Відповідно до ч.2 ст.3 ЗУ «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні» (зі змінами та доповненнями) на даних бухгалтерського обліку ґрунтуються фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, тобто первинні документи з відображення господарських операцій є основою і для податкового обліку.
Отже, податковий облік ґрунтується на даних бухгалтерського обліку та підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є належним чином оформленні первинні документи, які фіксують факт здійснення господарських операцій.
Також, у постанові від 6.03.2018р. по справі за №804/5444/16 Верховний Суд зазначає, що аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. Одним із юридичних елементів дійсності правочину є його спрямування на реальне настання правових наслідків, що ним обумовлені. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції. Отже, наслідки для податкового обліку створює фактичний рух активів за результатами здійснення господарських операцій, що є обов`язковою умовою для формування податкового кредиту, і вказана обставина є визначальною для дослідження судами під час вирішення цієї справи.
Так, з урахуванням встановлених під час апеляційного розгляду обставин та фактів, судова колегія дійшла висновку, що Комісія податкового органу прийняла оскаржуване рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку за №53214 від 22.12.2022р. виходячи із наданої інформації та документів, а тому діяла в межах та на підставі діючих норм податкового законодавства, оскільки позивачем не доведено протилежне.
Виходячи з наведеного, судова колегія вважає, що рішення суду першої інстанції не можна вважати законним та обґрунтованим, а тому воно підлягає скасуванню з ухваленням по справі нового рішення про відмову у задоволені позовних вимог.
На підставі викладеного, керуючись ст.311, 315, 317, 322 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області задовольнити.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2023р. скасувати.
Прийняти по справі нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ОБРАТКА» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків встановлених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Головуючий: Ю.М. Градовський
Судді: А.І. Бітов
Т.М. Танасогло
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2023 |
Оприлюднено | 27.07.2023 |
Номер документу | 112413124 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Градовський Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні