Справа № 127/16556/23
Провадження №11-сс/801/410/2023
Категорія: крим.
Головуючий у суді 1-ї інстанції: ОСОБА_1
Доповідач: ОСОБА_2
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 липня 2023 року м. Вінниця
Вінницький апеляційний суд в складі:
головуючого-судді ОСОБА_2 ,
суддів: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ,
із секретарем: ОСОБА_5 ,
з участю: прокурора ОСОБА_6 ,
представників заявника ОСОБА_7 - адвокатів ОСОБА_8 та ОСОБА_9 ,
представника третьої особи - адвоката ОСОБА_10 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали судового провадження за апеляційною скаргою прокурора у кримінальному провадженні ОСОБА_11 на ухвалу слідчого судді Вінницького міського суду Вінницької області від 3 липня 2023 року, якою залишено без задоволення клопотання старшого слідчого СУ ГУНП у Вінницькій області підполковника поліції ОСОБА_12 в рамках кримінального провадження № 42020020110000099, внесеного до ЄРДР 12.11.2020 про накладення арешту на майно шляхом заборони вчинення суб`єктами державної реєстрації, у тому числі, державним чи приватним нотаріусам будь-яких реєстраційних дій щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0510100000:02:057:0054,
в с т а н о в и в :
До Вінницького міського суду Вінницької області надійшло клопотання старшого слідчого СУ ГУНП у Вінницькій області підполковника поліції ОСОБА_12 , погодженого з прокурором Спеціалізованої екологічної прокуратури Вінницької обласної прокуратури ОСОБА_13 , в рамках кримінального провадження № 42020020110000099, внесеного до ЄРДР 12.11.2020 про накладення арешту на майно шляхом заборони вчинення суб`єктами державної реєстрації, у тому числі, державним чи приватним нотаріусам будь-яких реєстраційних дій щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0510100000:02:057:0054, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд, площею 0.2415 га, яка на праві приватної власності належить ПП «Рівер Апартамент Роял» (ЄДРПОУ 44064409), а також на всі наявні об`єкти на цій земельній ділянці, що встановлені, споруджені будівлі, об`єкти незавершеного будівництва, малі архітектурні форми.
Клопотання мотивовано тим, що на земельних ділянках з кадастровими номерами 0510100000:02:057:0039 та 0510100000:02:057:0054 в АДРЕСА_1, а також самовільно зайнятій прилеглій земельній ділянці, якій кадастровий номер та адреса не присвоєно було розпочато будівництво об`єктів нерухомості.
Департаментом архітектури та містобудування Вінницької міської ради на дані земельні ділянки видано вихідні дані - містобудівні умови та обмеження № 107 від 23.09.2021 затверджені наказом Департаменту № 163 від 21.09.2021 до яких внесено зміни наказом від 18.11.2021 № 196.
Дані земельні ділянки знаходяться в прибережній смузі річки Південний Буг.
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 60 Земельного кодексу України прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною 100 метрів для великих річок, водосховищ на них та озер.
Згідно п. 4 ч. 3 ст. 89 Водного кодексу України встановлено, що у прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах, забороняється будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, навігаційного призначення, гідрометричних та лінійних, а також інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів.
Стаття 79 Водного кодексу України, визначає, що до великих належать річки, які розташовані у кількох географічних зонах і мають площу водозбору понад 50 тис. квадратних кілометрів.
Площа водозбору, р. Південний Буг складає близько 63 700 квадратних кілометрів.
Під час огляду земельних ділянок з кадастровими номерами 0510100000:02:057:0054 та 0510100000:02:057:0039 (на даний час у зв`язку з поділом у 2022 році кадастровий номер 0510100000:02:057:0061, загальною площею 0,3386 га), а також земельної ділянка, якій кадастровий номер та адреса не присвоєні, встановлено, що вони огороджені парканом та на них проводяться будівельні роботи із зведення двох об`єктів будівництва, один з яких знаходиться на відстані близько 33 метри від урізу води р. Південний Буг, що свідчить про те, що вихідні дані - містобудівні умови та обмеження видані Департаментом архітектури та містобудування Вінницької міської ради з порушенням містобудівної документації.
Відповідно до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно власником земельної ділянки з кадастровим номером 0510100000:02:057:0054 є Приватне підприємство «РІВЕР АПАРТМЕНТ РОЯЛ».
На даний час від заявника у кримінальному провадженні - адвоката ОСОБА_14 , яка діє в інтересах ОСОБА_7 , який придбав приміщення у торгово-офісному «RiverRoad», що будується на земельній ділянці з кадастровим номером 0510100000:02:057:0054, надійшло клопотання про вжиття заходів забезпечення (арешт майна), оскільки особи причетні до будівництва центру здійснюють роботи без дотримання містобудівних умов і обмежень та за відсутності дозвільних документів Міністерства культури та інформаційної політики України, тим самим порушують вимоги чинного законодавства України.
Зокрема, рішенням 10 сесії 8 скликання Вінницької міської ради № 499 від 25.06.2021 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки за зміною цільового призначення за адресою: м. Вінниця, вул. Коріатовичів, 85, розроблений ТОВ «ПОДІЛЛЯІНЖАГРОБУД» на замовлення приватного підприємства «Рівер Апартмент Роял» (код ЄДРПОУ: 44064409), та змінено цільове призначення земельної ділянки за адресою: м. Вінниця, вул. Князів Коріатовичів, 85, площею 0,0895 га, в тому числі в межах «Червоних ліній» площею 0,0188 га (без права забудови), кадастровий номер 0510100000:02:083:0256, що перебуває у власності приватного підприємства «Рівер Апартмент Роял» (код ЄДРПОУ: 44064409) з цільового призначення «для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)» на цільове призначення «для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування».
В подальшому рішенням 11 сесії 8 скликання Вінницької міської ради №552 від 27.08.2021 внесені зміни до п. 12.1. додатку 1 до рішення міської ради від 25.06.2021 № 449, а саме: замінивши слова «площею 0,0895 га, в тому числі в межах «червоних ліній» площею 0,0188 га (без права забудови), кадастровий номер 0510100000:02:083:0256» замінено на «площею 0,2415 га, в тому числі в межах «червоних ліній» площею 0,0188 га (без забудови), кадастровий номер 0510100000:02:057:0054».
Тому є підстави вважати, що відповідна заява про надання згоди на розробку технічної документації щодо зміни цільового призначення земельної ділянки за кадастровим номером 0510100000:02:057:0054, не надходила, а рішення про надання згоди на розробку технічної документації та рішення про затвердження технічної документації щодо зміни цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 0510100000:02:057:0054, не приймалися.
Таким чином, з наведеної інформації вбачається, що рішенням міської ради було затверджено проект землеустрою та надано згоду на розробку технічної документації щодо однієї земельної ділянки (кадастровий номер 0510100000:02:083:0256), а згодом всупереч законному порядку (без відповідних заяв, звернень, рішень), з порушенням будівельно-технічних норм внесені зміни до уже прийнятого рішення, яким фактично затверджено проект землеустрою та надано згоду на розробку технічної документації для зовсім іншої земельної ділянки (кадастровий номер 0510100000:02:057:0054).
До того ж зазначені земельні ділянки жодним чином не пов`язані між собою, розташовані по вул. Князів Коріатовичів, однак знаходяться у зовсім різних частинах вулиці і не є ні суміжними, ні дотичними.
Крім того, земельна ділянка з кадастровим номером 0510100000:02:057:0054 розташована в межах прибережної захисної смуги, знаходиться межах Центрального історичного ареалу м. Вінниці та має особливий режим використання, що в свою чергу вимагало б іншого порядку прийняття рішення щодо затвердження проекту землеустрою та технічної документації, а в подальшому надання дозволу на виконання будівельних робіт, на відміну від земельної ділянки з кадастровим номером 0510100000:02:083:0256, розташування та характеристики якої не вимагають особливого порядку.
Тому вказані рішення Вінницької міської ради стали підставою для незаконної та безпідставної видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 23 вересня 2021 року №107, затверджених Наказом департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради від 23 вересня 2021 року № 163, на об`єкт будівництва: нове будівництво будівлі готелю «Апарт - готель» по вул. Князів Коріатовичів, б/н в м. Вінниці та видачі дозволу на виконання будівельних робіт від 18 лютого 2022 року.
З огляду на те, що земельна ділянка з кадастровим номером 0510100000:02:057:0054 розташована в межах прибережної захисної смуги, знаходиться в межах Центрального історичного ареалу м. Вінниці, тому до початку будь-яких будівельних робіт необхідним було б дотримання наступних положень, а саме:
Згідно положеннями статті 186 Земельного кодексу України, проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів погоджуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища (у разі наявності територій чи об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, земель оздоровчого, рекреаційного призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон), органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері охорони навколишнього природного середовища, структурним підрозділом відповідної обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища (у разі наявності територій чи об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення).
Пунктом 1 Положення про Міністерство культури України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2014 № 495 (далі - Положення №495, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), передбачено, що Міністерство культури України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Мінкультури є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв, охорони культурної спадщини, вивезення, ввезення і повернення культурних цінностей, державної мовної політики, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері кінематографії, відновлення та збереження національної пам`яті.
Згідно з підпунктами 57-58 пункту 4 Положення № 495 Мінкультури відповідно до покладених на нього завдань видає розпорядження і приписи щодо охорони пам`яток національного значення, припинення робіт на таких пам`ятках їх територіях та в зонах охорони, на охоронюваних археологічних територіях, в історичних ареалах населених місць, якщо зазначені роботи виконуються за відсутності затверджених або погоджених з відповідними органами охорони культурної спадщини програм та проектів, передбачених законом, дозволів або з відхиленням від них; визначає необхідність проведення охоронних заходів щодо збереження пам`яток національного значення та їх територій у разі виникнення загрози руйнування або пошкодження внаслідок дії природних факторів або виконання будь-яких робіт.
Тобто, з огляду на викладене, Міністерство культури України є спеціально уповноваженим органом, що забезпечує формування та реалізує державну політику, зокрема, у сфері охорони культурної спадщини. До його повноважень, крім іншого, відноситься надання дозволів на проведення земельних робіт на охоронюваних археологічних територіях, в історичних ареалах населених місць; проведення охоронних заходів щодо збереження пам`яток національного значення та їх територій; видання приписів щодо охорони пам`яток національного значення, об єктів всесвітньої спадщини; припинення робіт на них, їх територіях, в зонах охорони, буферних зонах, якщо такі роботи проводяться без дозволів або з відхиленням від них; застосування фінансових санкцій у випадках, передбачених Законом України «Про охорону культурної спадщини».
Статтею 1 Закону України «Про охорону культурної спадщини» визначено, що історичний ареал населеного місця - частина населеного місця, що зберегла об`єкти культурної спадщини і пов`язані з ними розпланування та форму забудови, які походять з попередніх періодів розвитку, типові для певних культур або періодів розвитку.
Частиною першою статті 32 Закону України «Про охорону культурної спадщини» передбачено, що з метою захисту традиційного характеру середовища окремих пам`яток, історико-культурних заповідників, історико-культурних заповідних територій та об`єктів всесвітньої спадщини визначаються зони охорони (охоронні зони, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару) і буферні зони.
Так, згідно з частиною третьою, четвертою статті 32 Закону України «Про охорону культурної спадщини» з метою захисту традиційного характеру середовища населених місць вони заносяться до Списку історичних населених місць України. Список історичних населених місць України за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Плану зонування м. Вінниця, затвердженого рішенням Вінницької міської ради від 28.05.2021 № 451, можна встановити, що земельна ділянка за кадастровим номером 0510100000:02:057:0054 розташована в Центральному історичному ареалі, в зоні регулювання забудови, в діловій зоні, частково - в зоні транспортної інфраструктури, в межах "червоних ліній".
За таких обставин стає очевидним той факт, що при прийнятті рішень працівники та посадові особи Вінницької міської ради, були обізнані про особливий режим використання земельної ділянки (кадастровий номер 0510100000:02:057:0054), що знаходиться в історичному ареалі, та діючи умисно незаконно видали дозвільні документи з порушенням чинного законодавства України.
Окрім того нове будівництво по вул. Князів Коріатовичів, б/н в м. Вінниці на земельній ділянці за кадастровим номером 0510100000:02:057:0054, замовником якого є ПП "Рівер Апартмент Роял", розпочало здійснюватися задовго до надання замовнику будь-яких дозвільних документів. Так, підготовчі будівельні роботи за вказаною адресою розпочались навесні 2021 року, в той час як дозвільні документи були отримані в лютому 2022 року, що підтверджується проведеним у ході розслідування слідчими/процесуальними діями.
Таким чином, із матеріалів кримінального провадження слідує, що замовники будівництва торгово-офісного центру «RiverRoad», що будується на земельній ділянці з кадастровим номером 0510100000:02:057:0054 всупереч укладеним угодам та взятих згідно них зобов`язань, не маючи дозвільних документів, здійснюють будівництво торгово-офісного центру, що у свою чергу призводить до порушення прав покупців офісних приміщень, а тому з метою припинення грубого порушення вимог законодавства у сфері будівництва, запобігання можливості знищення, зміни чи відчуження майна, яке знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 0510100000:02:057:0054, розташованої на території АДРЕСА_1 , оскільки є достатні підстави вважати, що майно - об`єкт незавершеного будівництва, що будується на даній земельній ділянці є об`єктом протиправних дій, тому виникла необхідність у накладенні арешту на земельну ділянку і всі об`єкти, розташовані на ній, а також про встановлення заборони вчиняти будь-які дії, пов`язані з будівництвом, оскільки незастосування цих заходів може призвести до зникнення, втрати або пошкодження цього майна чи настання інших наслідків, які можуть перешкодити досудовому розслідуванню кримінального провадження № 42020020110000099 від 12.11.2020.
Розглянувши клопотання, слідчий суддя залишив його без задоволення з тих підстав, що ПП «Рівер Апартамент Роял» добросовісно набуло право власності на майно та таке майно не може бути витребувано у підприємства. Також зазначив, що накладення арешту на земельну ділянку із забороною у будь-який спосіб розпоряджатись нею та використовувати повністю позбавляє можливості підприємством здійснювати свою господарську діяльність та користуватись земельною ділянкою, що призводить до негативних наслідків. Крім того, досудове розслідування кримінального провадження триває майже три роки, у кримінальному провадженні проведено усі необхідні слідчі дії та експертизи, а підозра дотепер нікому не повідомлена, в такому випадку застосування заходів забезпечення кримінального провадження не допускається.
В апеляційній скарзі прокурор у кримінальному провадженні ОСОБА_15 , вважаючи рішення слідчого судді незаконним через істотні порушення вимог кримінального процесуального закону, просить його скасувати та постановити нову ухвалу, якою клопотання слідчого задовольнити.
Свої вимоги мотивує тим, що тривалий період часу з моменту початку досудового розслідування кримінального правопорушення не є підставою для відмови задоволенні клопотання про арешт майна. Також помилковим є твердження слідчого судді про зібрання усіх доказів для отримання висновків судових експертиз, необхідних для встановлення усіх обставин кримінального правопорушення, оскільки судово-будівельна експертиза у кримінальному провадженні триває по теперішній час. Окрім цього, наявні на земельній ділянці будівлі та об`єкти незавершеного будівництва є доказом вчинення кримінального правопорушення, оскільки є результатом вчиненого кримінального правопорушення.
Заслухавши суддю-доповідача, прокурора ОСОБА_6 , представників заявника ОСОБА_7 - адвокатів ОСОБА_8 та ОСОБА_9 , які підтримали апеляційну скаргу, представника третьої особи - адвоката ОСОБА_10 , який заперечив проти її задоволення, перевіривши матеріали судового провадження, колегія суддів вважає доводи апеляційної скарги слушними.
Положенням ч.1 ст. 131 КПК України передбачено, що одним із заходів забезпечення кримінального провадження є арешт майна.
Відповідно до ст. 170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна.
Допускається арешт рухомого або нерухомого майна будь-якої фізичної або юридичної особи з метою забезпечення збереження речових доказів, за наявності достатніх підстав вважати, що це майно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 КПК України, навіть якщо воно перебуває у власності добросовісного набувача.
Заборона або обмеження користування, розпорядження майна можуть бути застосовані лише у разі, коли існують обставини, які підтверджують, що їх незастосування призведе до приховування, пошкодження, псування, зникнення, витрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі майна.
Згідно ч. 1 ст. 98 КПК України, речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
Відповідно до ст. ст. 171-173 КПК України, при судовому розгляді клопотання про арешт майна, слідчий суддя повинен перевірити відповідність змісту клопотання вимогам закону, з`ясувати питання наявності правових підстав для накладення арешту та доцільності його накладення в межах даного кримінального провадження.
Як вбачається з матеріалів провадження, під час досудового розслідування встановлено, що замовники будівництва торгово-офісного центру «RiverRoad», що будується на земельній ділянці з кадастровим номером 0510100000:02:057:0054, всупереч укладеним угодам та взятих згідно них зобов`язань, не маючи дозвільних документів, здійснюють будівництво торгово-офісного центру, що у свою чергу призводить до порушення прав покупців офісних приміщень, а тому є достатні підстави вважати, що майно - об`єкт незавершеного будівництва, що будується на даній земельній ділянці, є доказом у кримінальному провадженні, оскільки є результатом вчиненого кримінального правопорушення.
Отже, у слідчого судді були всі наявні правові підстави для накладення арешту на майно з метою запобігання його зникнення, втрати або пошкодження чи настанні інших наслідків, які можуть перешкодити досудовому розслідуванню.
Арешт майна з підстав передбачених ч. 2, 3 ст. 170 КПК України по суті являє собою форму забезпечення збереження речових доказів і є самостійною правовою підставою арешту майна поряд з забезпеченням цивільного позову та конфіскацією майна та, на відміну від двох останніх правових підстав, не вимагає оголошення підозри у кримінальному провадженні і не пов`язує особу підозрюваного з можливістю арешту такого майна.
Тому відмова слідчого судді у задоволенні клопотання слідчого про арешт майна з підстав відсутності підозри у кримінальному провадженні, як і тривалий період досудового розслідування кримінального провадження, є безпідставною.
Також з матеріалів судового провадження не вбачається, що у кримінальному провадженні проведені усі необхідні слідчі дії та експертизи, оскільки судово-будівельна експертиза у кримінальному провадженні досі триває.
Отже, відмовляючи в задоволенні клопотання слідчого, слідчий суддя допустив істотні порушення вимог кримінального процесуального закону, що є підставою для скасування ухвали слідчого судді та постановлення нової ухвали, якою слід задовольнити клопотання.
Керуючись ст.ст. 405, 407, 422 КПК України, апеляційний суд, -
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу прокурора у кримінальному провадженні ОСОБА_11 задовольнити.
Ухвалу слідчого судді Вінницького міського суду Вінницької області від 3 липня 2023 року, якою залишено без задоволення клопотання старшого слідчого СУ ГУНП у Вінницькій області підполковника поліції ОСОБА_12 в рамках кримінального провадження № 42020020110000099, внесеного до ЄРДР 12.11.2020 про накладення арешту на майно шляхом заборони вчинення суб`єктами державної реєстрації, у тому числі, державним чи приватним нотаріусам будь-яких реєстраційних дій щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0510100000:02:057:0054 скасувати.
Клопотання старшого слідчого СУ ГУНП у Вінницькій області підполковника поліції ОСОБА_12 про накладення арешту на майно задовольнити.
Накласти арешт на майно шляхом заборони вчинення суб`єктами державної реєстрації, у тому числі, державним чи приватним нотаріусам будь-яких реєстраційних дій щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0510100000:02:057:0054, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд, площею 0, 2415 га, яка на праві приватної власності належить ПП "Рівер Апартмент Роял" (ЄДРПОУ 44064409), а також на всі наявні об`єкти на цій земельній ділянці, що встановлені, споруджені будівлі, об`єкти незавершеного будівництва, малі архітектурні форми.
Заборонити у будь-який спосіб розпоряджатись (у тому числі, але не виключно: відчужувати, обтяжувати, передавати в заставу, оренду) та використовувати (у тому числі, але не виключно: вести будь-які будівельні роботи) на об`єкті будівництва торгово-офісного центру "RiverRoad", що знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 0510100000:02:057:0054, яка розташована за адресою : м. Вінниця, вул. К.Коріатовичів.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Судді:
ОСОБА_2 ОСОБА_3 ОСОБА_4
Суд | Вінницький апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2023 |
Оприлюднено | 27.07.2023 |
Номер документу | 112419343 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Вінницький апеляційний суд
Нагорняк Є. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні