Ухвала
від 25.07.2023 по справі 908/1764/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 14/14/20

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

25.07.2023 Справа № 908/1764/20

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Сушко Л.М. розглянувши заяву Головного управління ДПС у Запорізькій області, 69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166

до банкрута Товариства з обмеженою відповідальністю Колос Агро Трейд, 69095, м. Запоріжжя, вул. Олександрівська, 114; адреса для листування: 69001, м. Запоріжжя 01, а/с 1374, код ЄДРПОУ 34072607

ліквідатор - Сєдова Наталя Іванівна, 69005, м. Запоріжжя, вул. Гагаріна, 8, офіс 69

про визнання грошових вимог в розмірі 27 617 538,20 грн.

Учасники процесу: не з`явилися

УСТАНОВИВ:

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 30.07.2020. відкрито провадження у справі №908/1764/20 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю Колос Агро Трейд, 69095, м. Запоріжжя, вул. Олександрівська, 114; адреса для листування: 69001, м. Запоріжжя 01, а/с 1374, код ЄДРПОУ 34072607, введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.

03.08.2020. за №65074 у встановленому законодавством порядку оприлюднено оголошення про відкриття справи про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю Колос Агро Трейд, 69095, м. Запоріжжя, вул. Олександрівська, 114; адреса для листування: 69001, м. Запоріжжя 01, а/с 1374, код ЄДРПОУ 34072607.

Постановою господарського суду Запорізької області від 22.10.2020. Товариство з обмеженою відповідальністю Колос Агро Трейд визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором призначено арбітражного керуючого Сєдову Наталю Іванівну.

29.05.2023. до господарського суду надійшла заява Головного управління ДПС у Запорізькій області з грошовими вимогами до боржника у сумі 27 617 538,20 грн.

Ухвалою суду від 12.06.2023. заяву Головного управління ДПС у Запорізькій області прийнято та призначено до розгляду в засіданні господарського суду 25.07.2023. о/об 11-00. Зобов`язано ліквідатора - надати повідомлення про розгляд заяви з грошовими вимогами до боржника з нормативним та документальним обґрунтуванням, повідомлення також направити заявнику, докази направлення надати суду.

Представники сторін у судове засідання 25.07.2023. не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений своєчасно та належним чином.

Справа розглядається відповідно до приписів ст. 202 ГПК України за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне:

Згідно ч. 4 статті 60 Кодексу України з процедур банкрутства у ліквідаційній процедурі господарський суд розглядає заяви з вимогами поточних кредиторів, які надійшли до господарського суду після офіційного оприлюднення повідомлення про визнання боржника банкрутом. Заяви з вимогами поточних кредиторів розглядаються господарським судом у порядку черговості їх надходження. За результатами розгляду зазначених заяв господарський суд своєю ухвалою визнає чи відхиляє (повністю або частково) вимоги таких кредиторів.

В обґрунтування своїх грошових вимог Головне управління ДПС у Запорізькій області зазначає, що станом на день подання заяви Боржник має податковий борг перед бюджетом з податку на прибуток приватних підприємств у розмірі 8 915 197, 47 гри.; з податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки у розмірі 5 712 829, 03 гри.; з земельного податку з юридичних осіб у розмірі 16 706, 26 гри.; з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів у сумі 12 964 305, 44 гри.; з екологічного податку у сумі 340, 00 грн. та з адміністративних штрафів та інших санкцій у розмірі 8 160, 00 грн. Загальна сума заборгованості складає 27 617 538, 20 грн. (з яких 19 359 255, 06 грн. - зобов`язання; 5 561 632, 52 грн. - штрафні санкції та 2 696 650, 62 грн. - пеня).

Податковий борг з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів виник на підставі:

донарахування штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «ПН») №2697/13-01-07-04 від 10.02.2023 у розмірі 710 598, 75 грн. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 № 47/08-01-07-14/34072607.

донарахування податкового зобов`язання та штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «Р») №2696/13-01-07-04 від 10.02.2023 на суму 10 863 037, 50 грн. з яких грошове зобов`язання становить 8 690 430, 00 грн. та 2 172 607, 50 грн. складають штрафні санкції. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 № 47/08-01-07- 14/34072607.

Відповідно до п. 129.1.1 пункту 129.1 статті 129 ПК України нарахування пені розпочинається, при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом нарахована пеня у розмірі 1 390 669, 19 грн.

Податковий борг з податку на прибуток приватних підприємств виник на підставі:

донарахування податкового зобов`язання та штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «Р») №2691/13-01-07-04 від 10.02.2023 на суму 8 292 195, 00 грн. з яких грошове зобов`язання становить 6 633 756, 00 грн. та 1 658 439, 00 грн. складають штрафні санкції. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 № 47/08-01-07- 14/34072607.

донарахування штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «ПС») №2692/13-01-07-04 від 10.02.2023 у розмірі 680, 00 грн. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 № 47/08-01-07-14/34072607.

Відповідно до п. 129.1.1 пункту 129.1 статті 129 ПК України нарахування пені розпочинається, при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом нарахована пеня у розмірі 622 322, 47 грн.

Податковий борг з податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки виник на підставі:

донарахування штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «ГІС») №2701/13-01-07-04 від 10.02.2023 у розмірі 1 020, 00 грн. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 № 47/08-01-07-14/34072607.

донарахування податкового зобов`язання та штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «Р») №2699/13-01-07-04 від 10.02.2023 на суму 5 030 156, 40 грн. з яких грошове зобов`язання становить 4 024 125, 12 грн. та 1 006 031, 28 грн. складають штрафні санкції. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 № 47/08-01-07- 14/34072607.

Відповідно до п. 129.1.1 пункту 129.1 статті 129 ПК України нарахування пені розпочинається, при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом нарахована пеня у розмірі 681 652, 63 грн.

Податковий борг з земельного податку з юридичних осіб виник на підставі:

донарахування штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «ПС») №2703/13-01-07-04 від 10.02.2023 у розмірі 1 020,00 грн. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 №47/08-01-07-14/34072607.

донарахування податкового зобов`язання та штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «Р») №2702/13-01-07-04 від 10.02.2023 на суму 13 679, 93 грн. з яких грошове зобов`язання становить 10 943, 94 грн. та 2 735, 99 грн. складають штрафні санкції. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 № 47/08-01-07-14/34072607.

Відповідно до п. 129.1.1 пункту 129.1 статті 129 ПК України нарахування пені розпочинається, при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом нарахована пеня у розмірі 2 006, 33 грн.

Податковий борг з екологічного податку виник на підставі:

донарахування штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «ПС») №2698/13-01-07-04 від 10.02.2023 у розмірі 340, 00 грн. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 № 47/08-01-07-14/34072607.

Податковий борг з адміністративних штрафів та інших санкцій виник на підставі:

донарахування штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «ПС») №2704/13-01-07-04 від 10.02.2023 у розмірі 8 160, 00 грн. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 № 47/08-01-07-14/34072607.

Наслідки визнання боржника банкрутом визначені положеннями статті 59 Кодексу України з процедур банкрутства, відповідно до частини першої якої з дня ухвали господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури: господарська діяльність банкрута завершується закінченням технологічного циклу з виготовлення продукції у разі можливості її продажу, крім укладення та виконання договорів, що мають на меті захист майна банкрута або забезпечення його збереження (підтримання) у належному стані, договорів оренди майна, яке тимчасово не використовується, на період до його продажу у процедурі ліквідації тощо; строк виконання всіх грошових зобов`язань банкрута вважається таким, що настав; у банкрута не виникає жодних додаткових зобов`язань, у тому числі зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), крім витрат, безпосередньо пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури; припиняється нарахування неустойки (штрафу, пені), процентів та інших економічних санкцій за всіма видами заборгованості банкрута; відомості про фінансове становище банкрута перестають бути конфіденційними чи становити комерційну таємницю; продаж майна банкрута допускається в порядку, передбаченому цим Кодексом; скасовуються арешт, накладений на майно боржника, визнаного банкрутом, та інші обмеження щодо розпорядження майном такого боржника. Накладення нових арештів або інших обмежень щодо розпорядження майном банкрута не допускається; припиняються повноваження органів управління банкрута щодо управління банкрутом та розпорядження його майном, якщо цього не було зроблено раніше, члени виконавчого органу (керівник) банкрута звільняються з роботи у зв`язку з банкрутством підприємства, а також припиняються повноваження власника (органу, уповноваженого управляти майном) майна банкрута.

Господарський суд враховує висновок, викладений в постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду від 19.01.2021 у справі №916/4181/14, відповідно до якого боржник у справі про банкрутство, щодо якого ухвалене рішення про визнання його банкрутом, має право на легітимне очікування бути звільненим від податкового обов`язку щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), термін сплати яких настав у період після прийняття постанови про визнання боржника банкрутом.

Легітимні очікування боржника безпосередньо випливають із частини другої статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Характеристика очікувань боржника як легітимних поєднує в собі їх законність, яка зумовлена реалізацією особою належного їй суб`єктивного права, та обґрунтованість, тобто зумовлену законом раціональність сподівань учасників суспільних відносин.

Звільнення від обов`язку щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), термін сплати яких настав у період після прийняття постанови про визнання боржника банкрутом, передбачено законом (частина перша статті 38 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, частина перша статті 59 Кодексу України з процедур банкрутства), що в свою чергу зумовлює раціональне сподівання такого боржника на те, що після встановлення його неплатоспроможності у нього не виникають додаткові зобов`язання. Причому на такі сподівання боржника не впливають вчинені ліквідатором непослідовні дії з подання звітності до податкового органу.

З дня визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури у нього не виникає обов`язку зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), які були нараховані за період після визнання боржника банкрутом, оскільки положеннями частини першої статті 38 Закону про банкрутство, які аналогічні за змістом положенням частини першої статті 59 Кодексу України з процедур банкрутства, передбачено підставу для припинення обов`язку боржника, якого визнано банкрутом, щодо обчислення та сплати податків і зборів (обов`язкових платежів). Самостійне подання ліквідатором звітності до податкового органу не є винятком з цього правила (п. 10.1 постанови Верховного Суду у складі палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду від 19.01.2021 у справі №916/4181/14).

Пунктом 1.3. статті 1 Податкового Кодексу України визначено, що цей Кодекс не регулює питання погашення податкових зобов`язань або стягнення податкового боргу з осіб, на яких поширюються судові процедури, визначені Кодексом України з процедур банкрутства, з банків, на які поширюються норми Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", проведення комплексних перевірок з метою виявлення фінансових рахунків та погашення зобов`язань зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (крім особливостей функціонування єдиного рахунку, подання звітності щодо суми нарахованого єдиного внеску), зборів на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій.

Таким чином, у справі про банкрутство, з моменту визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури, порядок погашення податкових зобов`язань або стягнення податкового боргу з такого боржника регулюється законодавством про банкрутство та враховуючи вимоги статті 59 Кодексу України з процедур банкрутства, у визнаного судом боржника банкрутом не виникає обов`язку зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів) (котрі нараховані після моменту визнання боржника банкрутом), крім витрат, безпосередньо пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури. Подібного за змістом висновку дійшов Верховний Суд в постанові від 14.08.2019 у справі № 913/412/16.

Частиною 14.1.157. статті 14 Податкового кодексу України визначено, що податкове повідомлення-рішення - письмове повідомлення контролюючого органу (рішення) про обов`язок платника податків сплатити суму грошового зобов`язання, визначену контролюючим органом у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, або внести відповідні зміни до податкової звітності.

Відповідно до частин 54.1., 54.3. статті 54 Податкового кодексу України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою. Контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо, зокрема, дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, або завищення суми податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.

Частиною 58.1. статті 58 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов`язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу.

Згідно з частиною 57.3 статті 57 Податкового кодексу України, у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у пп. 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.

Відтак, виходячи із змісту положень статей 57 - 58 Податкового кодексу України, грошові зобов`язання суб`єкта господарювання щодо сплати податкових платежів, визначених контролюючим органом в ході податкової перевірки, виникають з моменту отримання підприємством-платником податків податкового повідомлення-рішення із зазначенням суми грошового зобов`язання, що підлягає сплаті, та граничних строків його сплати або по завершенню оскарження в адміністративних судах такого рішення з набранням сили відповідним судовим рішенням. Аналогічний висновок виклав Верховний Суд в постанові від 14.08.2019 у справі № 913/412/16.

Зважаючи на викладене, оскільки податкові повідомлення-рішення прийняті Головним управлінням ДПС у Запорізькій області 10.02.2023, то грошове зобов`язання суб`єкта господарювання щодо сплати податкових платежів за цими повідомленнями настає з наступного дня, що настає за днем їх отримання, тобто не раніше 10.02.2023, водночас, постанова про визнання боржника банкрутом у даній справі прийнята господарським судом 03.08.2020.

Також, суд звертає увагу на те, що заявлена боржником пеня, нарахована контролюючим органом за результатами податкової перевірки (акт перевірки від 20.01.2023 року № 47/08-01-07-14/34072607) на підставі статті 129 ПК України, тобто після визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури.

Отже, заявлені ГУ ДПС у Запорізькій області кредиторські вимоги до банкрута на загальну суму 27 617 528,20 грн., виникли після визнання боржника банкрутом, що суперечать ч. 1 ст. 59 Кодексу України з процедур банкрутства, тому дані вимоги підлягають відхиленню повністю.

Керуючись ст. ст. 2, 45, 60 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. ст. 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

Грошові вимоги Головного управління ДПС у Запорізькій області, 69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166 до Товариства з обмеженою відповідальністю Колос Агро Трейд, 69095, м. Запоріжжя, вул. Олександрівська, 114; адреса для листування: 69001, м. Запоріжжя 01, а/с 1374, код ЄДРПОУ 34072607 на суму 27 617 528,20 грн. відхилити.

Копію ухвали надіслати кредитору, ліквідатору, ГУ ДПС у Запорізькій області.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та підлягає оскарженню в апеляційному порядку у строк, встановлений статтею 256 Господарського процесуального кодексу України.

Повна ухвала складена 25.07.2023.

Суддя Л.М. Сушко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення25.07.2023
Оприлюднено28.07.2023
Номер документу112430476
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи про банкрутство, з них:

Судовий реєстр по справі —908/1764/20

Постанова від 21.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Картере В.І.

Постанова від 03.07.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Ухвала від 17.04.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Ухвала від 02.04.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 12.03.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 22.02.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 26.02.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Ухвала від 25.01.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 12.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 11.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні