Рішення
від 26.07.2023 по справі 320/2008/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 липня 2023 року м. Київ№ 320/2008/22

Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Головенка О.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідмолення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження) адміністративний позов Державної екологічної інспекції України до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕСНА-2" (ТОВ"ДЕСНА-2") про застосування заходів реагування,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулась Державна екологічна інспекція України з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕСНА-2" (ТОВ"ДЕСНА-2"), в якому просить суд:

зупинити виконання робіт, надання послуг із видалення та захоронення відходів на сміттєзвалищі на земельній ділянці згідно кадастрового номеру 3221287001:01:027:0001 на території села Рожівка, Броварського району, Київської області, що знаходяться у користуванні ТОВ "ДЕСНА - 2" до: отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря; усунення порушень, виявлених в акті перевірки від 04.02.2022 № 4.2-12/2; отримання Держекоінспекцією повідомлення від відповідача про усунення ним усіх встановлених судом порушень за підтвердженням згідно результатів здійснення заходу державного нагляду (контролю).

В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що за результатами проведення перевірки, встановлено з боку відповідача порушення вимог природоохоронного законодавства та видано припис, вимоги якого так і не були усунутими, що і зумовило звернення до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді зупинення виконання робіт, надання послуг із видалення та захоронення відходів на сміттєзвалищі, що знаходяться у користуванні ТОВ "ДЕСНА - 2".

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.02.2022 даний позов було залишено без руху, однак недоліки позовної заяви було усунуто.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 22.02.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідмолення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження).

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 03.08.2022 у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін відмовлено.

09.08.2022 до суду від ТОВ "ДЕСНА-2" надійшов відзив на позовну заяву, в якому, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, представник відповідача зазначив про те, що на виконання складеного припису за результатами здійсненої перевірки, відповідачем був надісланий лист до т.в.о. Голови Державної екологічної інспекції Україні від 03.12.2021 № 50 з детальними поясненнями щодо виявлених порушень та станом їх виправлення. ТОВ «Десна-2» вказує на відсутності виявлених порушень та зазначає, що систематично проходило планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) щодо дотримання товариством вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення в охорони природних ресурсів у період 2020-2021 років. Як повідомлялося у листі до Голови Державної екологічної інспекції України від 27.10.2021 № 44, такі перевірки або не знаходили порушень у діяльності ТОВ «Десна-2», або знаходили порушення які згодом виправлялися товариством відповідно до складених приписів.

30.08.2022 до суду стороною відповідача подано додаткові пояснення, до яких додано звіт з оцінки впливу на довкілля планової діяльності ТОВ «Десна-2» з додатками на 330 аркушів; висновок з оцінки впливу на довкілля на 16 аркушах; договір між ТОВ «Десна-2» та ТОВ «Екологічне інженерне бюро», договір між ТОВ «Десна-2» та ТОВ «Грін-Еко проект».

07.09.2022 ТОВ «Десна-2» до суду подано письмові пояснення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, на підставі наказу Держекоінспекції від 25.10.2021 № 458 «Про проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів», направлення від 25.10.2021 № 106, та доручення Прем`єр-міністра України від 20.04.2021 № 10815/3/1-21 до листа Міндовкілля від 09.04.2021 № 25/1-21/7324-21 щодо порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища стосовно розміщення сміттєзвалища на земельній ділянчі згідно кадастрового номеру 3221287001:01:027:0001 на території села Рожів Броварського району Київської області, що знаходяться у користуванні ТОВ «ДЕСНА-2» (ЄДРПОУ 19419351) (відповідно до договору оренди земельної ділянки від 24.05.2005 за реєстровим № 3656).

Відповідно до КВЕД - 38.21, ТОВ «Десна-2» провадить вид господарської діяльності «Оброблення та видалення безпечних відходів» (основний).

За результатами позапланової перевірки складено акт від 27.10.2021 № 4.2-19/27 в ході якого виявлено порушення природоохоронного законодавства, а саме:

-викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від неорганізованого стаціонарного джерела, а саме місця видалення та захоронения відходів на сміттєзвалищі ТОВ «Десна-2» (на земельній ділянці з кадастровим номером 3221287001:01:027:0001), здійснюються без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням частини п`ятої, шостої статті 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря»;

-підприємством ТОВ «Десна-2» не представлено інформацію щодо нормативів вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах транспортних та інших пересувних засобів;

-не представлено інформацію щодо визначення складу і властивості відходів, що утворюються на підприємстві ТОВ «Десна-2». Тобто, ті відходи що утворюється у суб`єкта господарювання в процесі господарської діяльностї а саме: люмінесцентні лампи, елементи живлення, відходи від експлуатації транспортних засобів, побутовї небезпечні відходи тощо;

-ТОВ «Десна-2» не представлено інформацію щодо ведення обліку кількостї типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знещкоджуються та видаляються;

-статтею 1 Закону України «Про відходи» визначено, що «утилізація відходів» це використання відходів як вторинний матеріал чи енергетичний ресурс. Тобто під час здійснення операції з відходами ТОВ «Десна-2» не представлено данні та не підтверджено здійснення заходів для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів;

-ТОВ «Десна-2» не представлено данні та не підтверджено факти щодо забезпечення за власний рахунок екологічно обґрунтоване видалення тих відходів, що не підлягають утилізації;

-встановлено, що ТОВ «Десна-2» допускається змішування відходів побутовї під час видалення та захоронения на земельній ділянці за кадастровим номером 32211287001:01:027:0001, а саме побутові відходи захоронюються у такому ж вигляді як і приймаються від місця їх накопичення (виробників відходів), без попереднього сортування. Крім того, при візуальному огляді під час перевірки встановлено, що на зазначеному сміттєзвалищі здійснюється захоронения змішаних відходів, а саме: полімери (пластик, ПЕТ пляшки, плівка, поліетиленові пакети тощо), текстиль, макулатура, скло, деревина, метал, автомобільні шини тощо;

-TOB «Десна-2» не здійснюється контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів. А також не представлено інформацію щодо здійснення моніторингу місць утворення, зберігання і видалення відходів;

-ТОВ «Десна-2» не представлено інформацію щодо надання місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, уповноваженим органам виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища інформацію про відходи та пов`язану з ними діяльністі у тому числі про випадки несанкціонованого попадання відходів у навколишнє природне середовище та вжиті щодо цього заходи;

-ТОВ «Десна-2» не представлено інформацію щодо призначення відповідальної особи у сфері поводження з відходами та не представлено інформацію та матеріали щодо забезпечення професійної підготовки, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами;

-ТОВ «Десна-2» не представлено дозвіл на здійснення операції у сфері поводження з відходами;

-ТОВ «Десна-2», як власником або наймачем, користувачем, у тому числі орендарем, джерел утворення побутових відходів, не представлено інформацію та документи щодо укладання договору з виконавцем послуг з вивезення побутових відходів;

-ТОВ «Десна-2» не представлено паспорт місця видалення відходів (MBB) на сміттєзвалище розтащоване на землях Рожівської сільської ради Броварського району Київської області. Відповідно до пункту 19 Порядку, затвердженого ПКМУ № 1216, паспорти MBB щорічно підлягають перегляду за результатами спостережень, контрольних замірів, додаткових робіт тощо і погоджуються міськими Держадміністраціями;

-ТОВ «Десна-2» не представлено інформацію щодо подання статистичної звітності про відходи;

-ТОВ «Десна-2» не представлені реєстрові карти об`єку утворення, оброблення та утилізації відходів;

-ТОВ «Десна-2» здійснює захоронения неперероблених (необроблених) побутових відходів, а саме: побутові, а також відходи пов`язані з виробничою діяльністю підприємств, у такому ж вигляді як і приймаються від місця їх накопичення, без попереднього сортування зокрема: полімери (пластик, ПЕТ пляшки, плівка, поліетиленові пакети тощо), текстиль, макулатура, скло, деревина, метал, автомобільні шини на земельній ділянці згідно кадастрового номеру 3221287001:01:027:0001;

-ТОВ «Десна-2» не представлено інформацію щодо ведення обліку відходів та пакувальних матеріалів і тари за формою 1-ВТ;

-ТОВ «Десна-2» приймання та облік відходів не здійснюється згідно Правил, затверджених наказом М 435, а саме: - відсутні дорожні знаки при в 'їзді на територію полігона;

-ТОВ «Десна-2» не здійснює складування, а саме: в`їзд на полігон і проїзд по його території не здійснюються за встановденими маршрутами. На шляху руху транспорту не встановлені таблички, які вказують напрямок; не розроблені шорічні технологічні плани організації робіт із захоронения відходів, на яких позначаються робочі карти,-

-рух транспортних засобів на робочій карті на під`їздах до розвантажувадьного майданчика і на самому майданчику не регулюються тимчасовими дорожніми знаками. На розвантажувальному майданчику відсутній пданувадьник, одягнений у сигнадьний жилет, який організовує роботу механізмів і розвантаження транспорту, подаючи сигнали прапорцями;

-ТОВ «Десна-2» екологічна безпека не здійснюється згідно Правид, затверджених наказом № 435, а саме: не створена система моніторингу та заходи екологічної безпеки; не проводиться досдідження проб повітря за такими показниками: азот, діоксид вугдецю, ангідрид сірчаний, вугдецю оксид, сірководень, фенол, формальдегід; на основних напрямках поширення легких фракцій відходів не встановдено тимчасові сітчасті переносні елементи огорожі; не забезпечено проведення контродю за станом атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони та на виробничій території атестованою лабора торією; відсутність контрольно-дезінфікуючої зони; не проводиться дослідження ґрунту на території полігона побутових відходів та у межах санітарно-захисної зони; відсутність нагірної канави ддя запобігання витіканню за межі полігона забруднених поверхневих вод, не здійснюється контродь за станом підземних вод має проводитись шоквартаду через спостережні сверддовини, не обдаднано спеціальне звукове та біоакустичне обладнання для відлякування птахів;

-ТОВ «Десна-2» екодогічні і санітарно-технічні за-ходи, які здійснюються протягом року, не заносяться у паспорт місць видадення відходів відповідно до Порядку, затвердженого ПКМУ № 1216. Паспорт місць видалення від-ходів не надано;

-ТОВ «Десна-2» не надано інформацію щодо виконання вимог Висновку державної екологічної експертизи від 03.05.2005 № 06-12/4013, виданого Державним управлінням екології та природних ресурсів в Київській обдасті Міністерства екології та природних ресурсів України.

Позивач вказує на те, що, оскільки відповідач відмовився від ознайомлення, надання пояснень та заперечень до акту, Держекоінспекцією відправлено даний акт рекомендованим листом 0104231246665, на адресу село Рожівка Броварського району Київської області.

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (надалі - Закон №877-V) зазначено, що на підставі Акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Для вжиття інших заходів реагування, Держекоінспекцією надано припис відповідачу щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства від 03.11.2021 № 4.2-20/10 з терміном виконання до 03.12.2021. У встановленні терміни директором ТОВ «Десна-2» або уповноваженою особою не повідомлено про виконання припису.

04.02.2022 на підставі наказу Держекоінспекції № 43 від 02.02.2022 та направлення № 13 від 03.02.2022, проведено позапланову перевірку відповідача на предмет виконання вимог припису від 03.11.2021 № 4.2-20/10.

За результатами перевірки складено акт від 04.02.2022 № 4.2-12/2 та встановлено, що частково не виконані вимоги припису.

Щодо здійснення господарської діяльності без документа дозвільного характеру, а саме дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, актом перевірки Держекоінспекції від 27.10.2021 № 4.2-19/27 та від 04.02.2022 № 4.2- 12/2 встановлено, що ТОВ «Десна-2» здійснюються викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від неорганізованого стаціонарного джерела, а саме: місця видалення та захоронения відходів на сміттєзвалищі ТОВ «ДЕСНА-2» на земельній ділянці з кадастровим номером 3221287001:01:027:0001, без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням частини п`ятої, шостої статті 11 ЗУ «Про охорону атмосферного повітря» № 2707.

Щодо змішування відходів під час видалення та захоронения, встановлено, що відповідачем допускається змішування відходів побутові (ремонтні, великогабаритні) а також відходи пов`язані з виробничою діяльністю підприємств, під час видалення та захоронения на земельній ділянці згідно кадастрового номеру 3221287001:01:027:0001 на території села Рожівка Броварського району Київсь. області, шо знаходяться у користуванні ТОВ «ДЕСНА-2», а саме, побутові відходи захоронюються у такому ж вигляді як і приймаються від місця їх накопичення (виробників відходів), без попереднього сортування.

Крім того, при візуальному огляді під час перевірки встановлено, шо на зазначеному сміттєзвалищі здійснюється захоронения змішаних відходів, а саме: полімери (пластик, ПЕТ пляшки, плівка, поліетиленові пакети тощо), текстиль, макулатура, скло, деревина, метал, автомобільні шини тощо, що є порушенням пункту «ж» частини першої статті 17 Закону України «Про відходи».

Щодо захоронения неперероблених (необроблених) побутових відходів, під час перевірки встановлено, що відповідач здійснює захоронения неперероблених (необроблених) побутових відходів, а саме: побутові (ремонтні, великогабаритні), а також відходи пов`язані з виробничою діяльністю підприємств, у такому ж вигляді як і приймаються від місця їх накопичення, без попереднього сортування та оброблення (перероблення), зокрема: полімери (пластик, ПЕТ пляшки, плівка, поліетиленові пакети тощо), текстиль, макулатура, скло, деревина, метал, автомобільні шини, на земельній ділянці з кадастровим номером 3221287001:01:027:0001 (сміттєзвалище ТОВ «ДЕСНА-2»). Відповідачем не розроблено проект будівництво полігону побутових відходів відповідно до ДБН В.2.4-2-2005 «Полігони твердих побутових відходів. Основи проектування», що включає санітарно-технічний паспорт. Відповідно до законодавства, придатні для повторного використання відходи повинні відправлятися на відповідні підприємства, безпечні захоронювати на полігони ТПВ з небезпечними проводитимуться необхідні для знешкодження операції. При цьому, на полігони та сміттєзвалища не мають потрапляти відходи, які розкладаються біологічним шляхом, а саме (продукти харчування, папір, текстиль тошо-їг що складаються з органічних речовин, які піддаються процесам біологічного розпаду (гниття) (норма Директиви ЄС 1999/31/ЕС).

Також на полігони та сміттєзвалища не мають потрапляти складові побутових відходів, що підлягають утилізації, а саме ті відходи що підлягають використанню як вторинний матеріал чи енергетичний ресурс (вимога п. 2.28 Державних санітарних нормах та правилах утримання територій населених затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України 17.03.2011 № 145 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2011. за № 457/19195.

Неусунення відповідачем всіх встановлених перевіркою порушень, зумовило позивача на звернення до суду з даним позовом.

При вирішенні спору, суд виходить з наступного.

Відповідно до норм ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і прав, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) врегульовані Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»).

Статтею 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», передбачено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до п. 4 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», передбачені загальні вимоги до здійснення державного нагляду (контролю), а саме виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа. Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Згідно змісту ч. 1 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Відповідно до абз. 1 ч. 5 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Закон України «Про оцінку впливу на довкілля», встановлює правові та організаційні засади оцінки впливу на довкілля, спрямованої на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Правовідносини щодо тимчасової заборони (зупинення) та припинення діяльності підприємств у разі порушення ними законодавства про оцінку впливу на довкілля регулює ст. 16 Закону України № 2059-VIII. Зокрема, діяльність суб`єктів господарювання незалежно від форми власності, що провадиться з порушенням законодавства про оцінку впливу на довкілля, може бути: 1) тимчасово заборонена (зупинена) - до виконання встановлених у висновку з оцінки впливу на довкілля екологічних умов зупиняється експлуатація підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання; 2) припинена - повністю припиняється експлуатація підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання.

У разі тимчасової заборони (зупинення) чи припинення діяльності підприємств забороняються всі викиди і скиди забруднюючих речовин та розміщення відходів підприємства в цілому чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання.

Діяльність підприємств тимчасово забороняється (зупиняється) у разі порушення законодавства у сфері оцінки впливу на довкілля, зокрема у разі недотримання під час провадження господарської діяльності, експлуатації об`єктів, інших втручань у природне середовище і ландшафти, у тому числі з видобуванням корисних копалин, використанням техногенних родовищ корисних копалин, екологічних умов, передбачених у висновку з оцінки впливу на довкілля, рішенні про провадження планованої діяльності та проектах будівництва, розширення, перепрофілювання, ліквідації (демонтажу) об`єктів, інших втручань у природне середовище і ландшафти, у тому числі з видобуванням корисних копалин, використанням техногенних родовищ корисних копалин, а також змін у цій діяльності або подовження строків її провадження, - до моменту забезпечення виконання таких екологічних умов.

Підставою для припинення діяльності підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання є провадження планованої діяльності, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, без здійснення такої оцінки та отримання рішення про провадження планованої діяльності або систематичні порушення у сфері оцінки впливу на довкілля, що не можуть бути усунені з технічних, економічних або інших причин.

Рішення про тимчасову заборону (зупинення) або припинення діяльності підприємств у разі порушення ними законодавства про оцінку впливу на довкілля приймається виключно судом за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, його територіальних органів або за позовом інших осіб, права та інтереси яких порушено.

Згідно з ч. 3 ст. 16 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.1991 № 1264-ХІІ (далі - Закон № 1264- XII), державними органами управління в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а на території Автономної республіки Крим - орган виконавчої влади Автономної республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища та інші державні органи, до компетенції яких законами України віднесено здійснення зазначених функцій.

Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, що вбачається з відповідного положення про Держекоінспекцію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 275 від 19.04.2017.

До компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин (п. в ч. 1 ст. 20-2 Закону № 1264-ХІІ).

У положенні про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 275 від 19.04.2017, в п. п. 5 п. 3, одним з завдань Державної екологічної інспекції України є звернення до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин.

Відповідно до норм ч. 7 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган держави j нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

З огляду на завдання адміністративного судочинства, обраний позивачем механізм реалізації владних повноважень покладає на адміністративний суд обов`язок, окрім іншого, запобігти неправомірному обмеженню прав та інтересів конкретних суб`єктів господарювання суб`єктами владних повноважень, проте, з іншого боку суд повинен зважати на підстави, які змушують контролюючий орган звертатися з позовом про застосування таких заходів реагування, як-от зупинення роботи підприємств чи їхніх окремих об`єктів. З урахуванням наведених контролюючим органом обставин перевірених належними та допустимими доказами у зіставленні з наслідками застосування заходів реагування, адміністративний суд повинен ухвалити рішення по суті і в межах позовних вимог.

Так, заходи реагування у вигляді повного зупинення будівництва (робіт), є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. При обранні такого заходу реагування, позивачем, як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

Судом досліджено, що на виконання складеного контролюючим органом припису за результатами здійсненої перевірки, відповідачем був надісланий лист до т.в.о. Голови Державної екологічної інспекції Україні від 03.12.2021 № 50 з детальними поясненнями щодо виявлених порушень. Крім того, зазначено про те, що ТОВ «Десна-2» систематично проходила планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) щодо дотримання товариством вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення в охорони природних ресурсів у період 2020-2021 років.

Щодо виявлених порушень стосовно змішування відходів під час видалення та захоронення, варто зазначити про те, що для дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення в охорони природних ресурсів, між ТОВ «Десна-2» та ТОВ «Грін-Еко Проект» було укладено договір, згідно з яким ТОВ «Грін-Еко Проект» будуть надаватися послуги з сортування твердих побутових відходів задля уникнення змішування відходів під час видалення та захоронення. Копія зазначеного договору була надіслана позивачу разом із листом до т.в.о. Голови Державної екологічної інспекції Україні від 03.12.2021 № 50

Щодо захоронення не перероблених (необроблених) побутових відходів, суд звертає увагу на те, що відповідно до укладених договорів між ТОВ «Десна-2» та замовниками підприємств - виконавцями послуг по збиранню та привезенню муніципальних відходів, передбачається обов`язок замовників забезпечити роздільне збирання відходів, передати ТОВ «Десна-2» відсортовані відходи для їх подальшого розміщення та захоронення, не допустити ввіз на полігон змішаних та небезпечних відходів. Захоронення не перероблених (необроблених) побутових відходів в такому випадку неможливе.

Щодо здійснення господарської діяльності без дозволу на викиди забруднюючих речовин, слід зазначити, що правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря визначає Закон України «Про охорону атмосферного повітря» від 16.10.1992 № 2707-ХП (далі - Закон № 2707-ХІІ).

Підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо (п. 1 ч. 1 ст. 10 Закону № 2707-ХІІ).

Згідно з ч. 6 ст. 11 Закону № 2707-ХІІ, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

30.08.2022 до суду стороною відповідача подано додаткові пояснення, до яких додано звіт з оцінки впливу на довкілля планової діяльності ТОВ «Десна-2» з додатками на 330 аркушів; висновок з оцінки впливу на довкілля на 16 аркушах; договір між ТОВ «Десна-2» та ТОВ «Екологічне інженерне бюро», договір між ТОВ «Десна-2» та ТОВ «Грін-Еко проект».

З Висновку з оцінки впливу на довкілля від 17.09.2021 № 05.1-10/156 (реєстраційний номер справи про оцінку впливу на довкілля планової діяльності 20215137839, звіт про громадське обговорення від 15.09.2021 № 05.2-18/156), вбачається, що під час провадження планованої діяльності виникають організовані та неорганізовані джерела викидів забруднюючих речовин. Викиди в атмосферне повітря буде здійснюватися під час анаеробного розкладання відходів в полігоні.

Відповідно до п. 2 Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 302, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам-підприємцям експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну.

В оцінці впливу викидів забруднюючих речовин на стан забруднення атмосферного повітря Висновку з оцінки впливу на довкілля від 17.09.2021 № 05.1-10/156 (реєстраційний номер справи про оцінку впливу на довкілля планової діяльності 20215137839, звіт про громадське обговорення від 15.09.2021 № 05.2-18/156), вказано, що джерелом забруднення атмосфери від полігону є біогаз, що виділяється з тіла полігону і утворюється в товщі твердих побутових відходів, розміщених на полігоні. Як показують розрахунки, на границі СЗЗ не буде спостерігатися перевищень ГДК забруднюючих речовин. Також, враховуючи, що ці роботи носять короткочасний характер, рівень впливу на атмосферне повітря можна вважати допустимим. Згідно «Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян- підприємців», затвердженої Міністерством охорони навколишнього природного середовища України 29.03.2006 за № 341/12215 всі вищенаведені джерела викидів забруднюючих речовин відносяться до джерел з неорганізованим або нестаціонарним викидом - відповідно нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин для них не встановлюються.

Із висновку з оцінки впливу на довкілля від 17.09.2021 № 05.1-10/156, вбачається, що полігон ТПВ розташований на землях з низькою родючістю. Технологія відходів на полігоні ТПВ ТОВ «ДЕСНА-2» передбачає пошарове розміщення відходів з їх ущільненням за допомогою бульдозерної техніки та перекриттям ізолюючим матеріалом (ґрунтом). Діяльність полігону ТПВ ТОВ «ДЕСНА-2» не призводить до негативних наслідків на навколишнє середовище, що підтверджується результатами відповідних аналізів. Так, відповідно до протоколів Броварського районного відділу ДУ «Київський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» № 456-459 відбору та дослідження проб ґрунту від 02.07.2021, на вміст солей важких металів, в проаналізованих пробах ґрунту вміст хімічних речовин по визначених показниках, не перевищує граничнодопустимі концентрації згідно Наказу МОЗ № 1595 від 14.07.2020 «Гігієнічні регламенти допустимого вмісту хімічних речовин у ґрунті».

На полігоні ТОВ «ДЕСНА-2» працює система моніторингу, яка включає регулярне спостереження за етаном ґрунтових вод, а саме, збудовано дві спостережні свердловини: на заході і свердловину умовно-чистої води на сході полігону. Так, відповідно до протоколів Броварського районного відділу ДУ «Київський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» №460 та №461 від 02.07.2021 проаналізовані проби води із спостережних свердловин № № 1,2 за хімічним складом не відрізняються від попередніх за останні роки. Вплив об`єкту на водне середовище знаходиться в допустимих межах і не призведе до негативного впливу на довкілля.

В зоні розміщення діючого полігону твердих побутових відходів території та об`єкти природно-заповідного фонду, їх охоронні зони та водно-болотні угіддя відсутні. Згідно з матеріалами звіту з оцінки впливу на довкілля рівні забруднення довкілля при провадженні планової діяльності, будуть відповідати вимогам санітарно-епідеміологічного та природоохоронного законодавства, тому суттєвого негативного впливу на стан флори і фауни не очікується.

Згідно з матеріалами звіту з оцінки впливу на довкілля, діяльність не спричиняє порушення навколишнього техногенного середовища, рівень соціального ризику планованої діяльності оцінюється як прийнятний. Загалом, вплив та ризики для здоров`я людей, об`єктів культурної спадщини та довкілля, у тому числі через можливість виникнення надзвичайних ситуацій, можна охарактеризувати як допустимий та прийнятний.

Отже, на підставі наведених у звіті з оцінки впливу на довкілля ймовірних впливів на компоненти довкілля, сукупний вплив планованої діяльності при штатному режимі реалізації, є екологічно допустимим.

Крім того, суд бере до уваги й те, що 15.08.2022 Департаментом екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації, Товариству з обмеженою відповідальністю «ДЕСНА-2» було видано дозвіл № ПА32060130050095064-6 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами терміном дії на 10 років (з 15.08.2022 по 15.08.2032), чим виконано вимоги контролюючого органу щодо отримання дозвільної документації.

Суд звертає увагу на те, що, перевіряючи обґрунтованість позовних вимог відповідного органу держекоінспекції про застосування заходів реагування, суд має перевірити: 1) відповідність виявлених порушень з вимогами законодавства, що регулюють дані правовідносини; 2) встановити обсяг та «вагу» зазначених в акті перевірки порушень на предмет існування реальної загрози життю та здоров`ю людей; 3) оцінити зібрані під час розгляду спору по суті докази від усіх сторін на предмет здійснення суб`єктом господарювання заходів по усуненню порушень, виявлених під час перевірочного заходу (вжиття заходів по ініціюванню проведення позапланової перевірки, часткове/повне усунення виявлених порушень, пріоритет усунення реальних загроз над «паперовими порушеннями» тощо); 4) надати оцінку спірним правовідносинам щодо наявності/відсутності підстав для застосування заходів реагування.

Водночас, перевірка реальності зазначених в акті перевірки порушень з встановленням певних технічних характеристик та оцінки «технічної» сторони таких порушень, виходить за межі компетенції суду, та є виключно дискреційними повноваженнями спеціального уповноваженого органу - позивача, працівники якої, володіють спеціальними знаннями та мають необхідні навички по виявленню порушень вимог законодавства.

Таким чином, враховуючи вказані вище дії відповідача, спрямовані на усунення виявлених порушень, суд вважає, що застосування заходів реагування, у такому разі, спрямовано саме як санкція для відповідача.

Суд вважає, що зупинення виконання робіт, надання послуг із видалення та захоронення відходів на сміттєзвалищі на земельній ділянці згідно кадастрового номеру 3221287001:01:027:0001 на території села Рожівка, Броварського району, Київської області, що знаходяться у користуванні ТОВ "ДЕСНА - 2" до: отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря; усунення порушень, виявлених в акті перевірки від 04.02.2022 № 4.2-12/2; отримання Держекоінспекцією повідомлення від відповідача про усунення ним усіх встановлених судом порушень за підтвердженням згідно результатів здійснення заходу державного нагляду (контролю), є найсуворішим заходом впливу на порушника природоохоронного законодавства, необхідність вжиття такого заходу слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.

При цьому, підстави для застосування заходів реагування мають бути підтверджені та існувати на день винесення судового рішення, тоді як передчасне задоволення позовних вимог без урахування того, що відповідачем вживаються заходи по усуненню виявлених перевіркою порушень, не сприятиме усуненню самих порушень, з урахуваанням наявності в контролюючого органу (позивача) інших засобів адміністративного впливу на відповідача щодо усунення порушень.

Стороною позивача під час розгляду даного спору в суді не було надано відповідних заперечень/пояснень щодо наданих відповідачем доказів усунення виявлених під час проведення перевірки порушень, як і не було доведено обґрунтованої наявності застосування заходів реагування у контексті вчинення суб`єктом господарювання активних дій по усуненню порушень, чи результатів проведення повторної/позапланової перевірки об`єкту.

Встановлені обставини спору на час судового розгляду справи не доводять обґрунтованості заявлених підстав для позовних вимог щодо зупинення діяльності відповідача у контексті принципу пропорційності втручання та порушуватиме баланс між приватними та публічними інтересами сторін.

Позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Інші доводи та аргументи учасників не спростовують висновків суду.

Згідно з приписами ч. 1 ст. 9, ст. 72, ч. ч. 1, 2, 5 ст. 77 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За наслідком розгляду даного спору, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є необґрунтованими, не знайшли своє підтвердження під час розгляду спору, а тому, задоволенню не підлягають. Інші доводи сторін не спростовують викладеного та не доводять протилежного.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 77, 90, 241-247, 255, 293, 295-297 КАС України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову Державної екологічної інспекції України до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕСНА-2" (ТОВ"ДЕСНА-2") про застосування заходів реагування відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Головенко О.Д.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.07.2023
Оприлюднено28.07.2023
Номер документу112437059
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами

Судовий реєстр по справі —320/2008/22

Рішення від 26.07.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 02.08.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 15.02.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні