Справа № 420/10979/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 липня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Фермерського господарства Мега про стягнення пені,
встановив:
Херсонське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулося з позовною заявою до суду, в якій просить стягнути з Фермерського господарства "МЕГА" на користь Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 15491,25 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем не сплачено пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 15491,25 грн, нарахованої за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій.
За змістом відзиву відповідач не погоджується із позовними вимогами та просить у задоволенні позову відмовити. Зазначає, що адміністративно-господарські санкції сплачено із порушенням термінів внаслідок обставин незалежних від відповідача. Товариство розташоване на території смт Велика Олександрівка Херсонської області, яка з березня 2022 року була окупована військовими формуваннями рф. Адміністративно-господарські санкції мали бути сплачені до 15 квітня 2022 року, однак враховуючи введення військового стану та перебування території на якій знаходилось товариство під окупацією, цей платіж був внесений із порушенням термінів сплати. На думку відповідача, пеня нарахована несправедливо та із порушенням розрахунку. Крім того вказує, що з 16.04.2023 року закінчився строк застосування адміністративно-господарських санкцій на підставі ст. 250 Господарського кодексу України.
Ухвалою суду від 19.05.2023р. відкрито спрощене провадження без повідомлення сторін та поновлено позивачу строк звернення до суду.
Дослідивши подані до суду документи та матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти них, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
26.12.2022 року ФГ «МЕГА» сплачено на користь Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю за 2021 рік у сумі 75931,25 грн.
Згідно із розрахунком за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 75931,25 грн відповідачу Фондом нараховано пеню у розмірі 15491,25 грн за період з 16.04.2022р. по 26.12.2022р.
Листом від 22.02.2023 року відповідача повідомлено про необхідність сплати пені на вказану суму.
Пеня відповідачем не сплачена.
Вирішуючи цей спір суд враховує такі приписи нормативно-правових актів.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами визначає Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991р. № 875-XII (далі Закон № 875-XII).
Відповідно до положень ч. 1 статті 18 Закону № 875-XII забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
Згідно з ч. 3 статті 18 Закону № 875-XII підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Частинами першою та другою статті 19 Закону України № 875-ХІІ визначено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, у кількості одного робочого місця. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю.
У відповідності до статті 20 Закону № 875-ХІІ підприємства, установи, організації, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю.
У цьому спорі суд не досліджує питання щодо правомірності застосування адміністративно-господарських санкцій, оскільки відповідач визнав та сплатив розмір застосованих санкцій. Доказів оскарження нарахованих адміністративно-господарських санкцій відповідачем не надано.
Предметом спору є правомірність нарахування пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій, при цьому, факт порушення термінів сплати відповідач не оспорює.
Так, статтею 20 Закону № 875-ХІІ передбачено, що порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів).
Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
Наведене спростовує твердження відповідача щодо порушення строку застосування адміністративно-господарських санкцій.
З огляду на те, що у строк до 15.04.2022 року позивач повинен був сплатити суму адміністративно-господарських санкцій, а сплатив 26.12.2022 року, період нарахування пені позивачем визначений правильно.
Пеня розрахована відповідно до Порядку нарахування пені та її сплати затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 15.05.2007р. №223.
Враховуючи наведене, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Окремо варто зауважити, що суд не наділений повноваженнями звільняти від сплати пені у зв`язку із наявністю обставин незалежних від суб`єкта сплати адміністративно-господарських санкцій зокрема, у зв`язку із введенням військового стану або окупацією територій на яких знаходиться майно такого суб`єкта.
Суд керується виключно приписами нормативно-правових актів, якими, у даному випадку, не передбачено звільнення від нарахування пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Позивачем надано достатньо доказів на підтвердження заявлених вимог, натоміть відповідачем не доведено позицію щодо відсутності підстав для задоволення позову.
На підставі викладеного, позовні вимоги підлягають задоволенню.
На підставі ч. 2 ст. 139 КАСУ судовий збір стягненню з відповідача не підлягає.
Керуючись ст. 242- 246 КАС України, суд
вирішив:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Стягнути з Фермерського господарства "МЕГА" (ЄДРПОУ 33491076, 74100, Херсонська обл., Велика Олександрівка, вул. Міліцейська, 32) на користь Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (ЄДРПОУ 14125171) пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 15491,25 грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Попов В.Ф.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2023 |
Оприлюднено | 28.07.2023 |
Номер документу | 112437609 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Попов В.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні