Рішення
від 17.07.2023 по справі 916/1136/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"17" липня 2023 р.м. Одеса Справа № 916/1136/23

Господарський суд Одеської області у складі:

судді С.В. Літвінова

при секретарі Т.О. Липі

за позовом Заступника керівника Одеської обласної прокуратури (65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3, код ЄДРПОУ 03528552)

до відповідачів: 1. Любашівської селищної ради (66502, Одеська область, Подільський район, смт Любашівка, вул. Софіївська, 97, код ЄДРПОУ 04380040); 2. Товариства з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД (66530, Одеська область, Подільський район, с. Кричунове, пров. Риболовний, 3, код ЄДРПОУ 36153829)

про визнання незаконним та скасування рішення селищної ради, визнання недійсним договору оренди

Представники:

від прокуратури: Лянна О.А. за посвідченням;

від відповідачів: 1. Любашівської селищної ради: не з`явився;

2. ТОВ КПЛ-ЛТД: Горовий А.О. ордер;

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Одеської обласної прокуратури звернувся до Господарського суду Одеської області із позовом до відповідачів Любашівської селищної ради та Товариства з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД в якому просить:

- визнати незаконним та скасувати рішення Любашівської селищної ради від 16.11.2021р №3704 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 50,75га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) для рибогосподарських потреб на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області.

- визнати недійсним договір №20 оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003), укладений 26.12.2022р між Любашівською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД.

- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю КПЛ- ЛТД повернути у комунальну власність Любашівської селищної територіальної громади в особі Любашівської селищної ради земельну ділянку площею 50,75га для рибогосподарських потреб (архівний кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом - Кричунівським ставком №1, які знаходяться на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної територіальної громади (в межах населеного пункту) Подільського району Одеської області.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що ТОВ КПЛ-ЛТД з 2015 року під виглядом Режиму СТРГ безпідставно здійснює використання Кричунівського ставка №1 за відсутності жодного правовстановлюючого документа на земельну ділянку та водний об`єкт.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 27.03.2023р відкрито провадження у справі №916/1136/23, ухвалено справу розглядати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

24.04.2023р за вх.суду№13294/23 відповідач Любашівська селищна рада надала до суду відзив на позовну заяву в якому проти позовних вимог заперечує.

24.04.2023р. за вх.суду№13392/23 відповідач ТОВ КПЛ-ЛТД звернувся до суду з заявою про закриття провадження по справі у зв`язку з відсутністю предмету спору.

09.05.2023р за вх.суду№15307/23 прокурор звернувся до суду з заявою про зміну предмету позову в якій просить:

- визнати незаконними та скасувати пункти 4, 5, 6 рішення Любашівської селищної ради від 16.11.2021 № 3704 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 50,75 га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) для рибогосподарських потреб на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області.

- визнати недійсним договір №20 оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом (кадастровий номер 5123382600:02:002:0002), укладений 26.12.2022р між Любашівською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД.

- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД усунути перешкоди Любашівській селищній територіальній громаді, в особі Любашівської селищної ради, у користуванні та розпорядженні майном шляхом припинення використання для цілей спеціального використання водних біоресурсів в Режимі рибогосподарської експлуатації земельної ділянки (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом - Кричунівським ставком №1 площею 50,75га, який знаходиться на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної територіальної громади (в межах населеного пункту) Подільського району Одеської області.

- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД усунути перешкоди у користуванні та розпорядженні майном шляхом повернення у комунальну власність Любашівської селищної територіальної громади, в особі Любашівської селищної ради, земельну ділянку (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом - Кричунівським ставком №1 площею 50,75га, який знаходиться на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної територіальної громади (в межах населеного пункту) Подільського району Одеської області.

Прокурор зазначає, що правовою позицією Верховного Суду, викладеної у постанові від 22.07.2021 у справі № 910/18389/20, заміна позовних вимог іншими вимогами та/або доповнення позовних вимог новими вимогами, зокрема і у разі, якщо позовні вимоги є вимогами немайнового характеру, відбувається саме шляхом зміни предмету позову.

В підготовчому засіданні від 29.05.2023р прокурор підтримав заяву про зміну предмету позову від 09.05.2023р.

В підготовчому засіданні від 29.05.2023р суд протокольно відмовив у прийнятті заяви прокурора про зміну предмету позову від 09.05.2023р.

Обгрунтовуючи відмову у прийнятті заяви про зміну предмета позову, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини третьої статті 46 Господарського процесуального кодексу України до закінчення підготовчого засідання позивач має право змінити предмет або підстави позову шляхом подання письмової заяви.

Під предметом позову розуміється певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення.

Підставу позову становлять обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу.

Слід зазначити, що правові підстави позову - це зазначена у позовній заяві нормативно-правова кваліфікація обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги.

Отже зміна предмета позову означає зміну матеріальної вимоги, з якою позивач звернувся до відповідача, а зміна підстав позову - це зміна обставин, на яких ґрунтується вимога позивача. Одночасна зміна і предмета, і підстав позову не допускається, оскільки у разі одночасної зміни предмета та підстав позову фактично виникає нова матеріально-правова вимога позивача, яка обґрунтовується іншими обставинами, що за своєю суттю є новим позовом.

Предмет позову кореспондується із способами захисту права, які визначені, зокрема у статті 16 Цивільного кодексу України, статті 20 Господарського кодексу України, а відтак зміна предмета позову означає зміну вимоги, що може полягати в обранні позивачем іншого/інших, на відміну від первісно обраного/них способу/способів захисту порушеного права, в межах спірних правовідносин.

Необхідність у зміні предмету позову може виникати тоді, коли початкові вимоги позивача не будуть забезпечувати чи не в повній мірі забезпечать позивачу захист його порушених прав та інтересів.

Зміна предмету позову можлива, зокрема у такі способи: 1) заміна одних позовних вимог іншими; 2) доповнення позовних вимог новими; 3) вилучення деяких із позовних вимог; 4) пред`явлення цих вимог іншому відповідачу в межах спірних правовідносин.

При цьому, збільшити або зменшити розмір позовних вимог можна лише тоді, коли вони виражені у певному цифровому еквіваленті, наприклад, у грошовому розмірі. Доповнення позовних вимог новими відбувається шляхом зміни предмету позову, а не через збільшення розміру позовних вимог.

Як вбачається предметом спору у цій справі у первісній редакції позовної заяви були позовні вимоги про:

- визнати незаконним та скасувати рішення Любашівської селищної ради від 16.11.2021р №3704 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 50,75га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) для рибогосподарських потреб на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області.

- визнати недійсним договір №20 оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003), укладений 26.12.2022р між Любашівською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД.

- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю КПЛ- ЛТД повернути у комунальну власність Любашівської селищної територіальної громади в особі Любашівської селищної ради земельну ділянку площею 50,75га для рибогосподарських потреб (архівний кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом - Кричунівським ставком №1, які знаходяться на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної територіальної громади (в межах населеного пункту) Подільського району Одеської області.

У подальшому до закінчення господарським судом підготовчого провадження у справі прокурор подав до Господарського суду заяву про зміну предмета позову, в якій просив:

- визнати незаконними та скасувати пункти 4, 5, 6 рішення Любашівської селищної ради від 16.11.2021 № 3704 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 50,75 га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) для рибогосподарських потреб на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області.

- визнати недійсним договір №20 оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом (кадастровий номер 5123382600:02:002:0002), укладений 26.12.2022р між Любашівською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД.

- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД усунути перешкоди Любашівській селищній територіальній громаді, в особі Любашівської селищної ради, у користуванні та розпорядженні майном шляхом припинення використання для цілей спеціального використання водних біоресурсів в Режимі рибогосподарської експлуатації земельної ділянки (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом - Кричунівським ставком №1 площею 50,75га, який знаходиться на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної територіальної громади (в межах населеного пункту) Подільського району Одеської області.

- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД усунути перешкоди у користуванні та розпорядженні майном шляхом повернення у комунальну власність Любашівської селищної територіальної громади, в особі Любашівської селищної ради, земельну ділянку (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом - Кричунівським ставком №1 площею 50,75га, який знаходиться на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної територіальної громади (в межах населеного пункту) Подільського району Одеської області.

Як зазначалося вище заяву позивача про зміну предмету або підстав позову, можна вважати новим позовом у разі, якщо в ній зазначена самостійна матеріально-правова вимога (або вимоги) та одночасно в її обґрунтування наведені інші обставини (фактичні підстави), які не були визначені позивачем первісно підставою позову та які у своїй сукупності дають особі право на звернення до суду з позовними вимогами.

Прокурор при зверненні із заявою про зміну предсмету позову зазначив самостіну матеріально-правову вимогу ( зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД усунути перешкоди Любашівській селищній територіальній громаді, в особі Любашівської селищної ради, у користуванні та розпорядженні майном шляхом припинення використання для цілей спеціального використання водних біоресурсів в Режимі рибогосподарської експлуатації земельної ділянки (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом - Кричунівським ставком №1 площею 50,75га, який знаходиться на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної територіальної громади (в межах населеного пункту) Подільського району Одеської області) та одночасно в її обґрунтування наведені інші обставини (фактичні підстави), які не були визначені позивачем первісно підставою позову.

З огляду на викладене позивач у заяві про зміну предмета позову змінив не лише позовні вимоги, а одночасно обгрунтував та навів інші підстави позову добавивши самостійну матеріально-правову вимогу.

На підставі наведеного суд доходить висновку, що заява позивача про зміну предмета позову не є заявою про зміну предмета позову в розумінні господарського процесуального законодавства, оскільки містить у собі прохання про розгляд судом нових позовних вимог, що фактично є іншим позовом.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 29.05.2023р заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "КПЛ-ЛТД" від 24.04.2023р про закриття провадження у справі задоволено частково, провадження у справі №916/1136/23 в частині позовних вимог про зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "КПЛ-ЛТД" повернути у комунальну власність Любашівської селищної територіальної громади в особі Любашівської селищної ради земельну ділянку площею 50,75га для рибогосподарських потреб (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом Кричунівським ставком №1, які знаходяться на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної територіальної громади (в межах населеного пункту) Подільського району Одеської області закрито, в іншій частині заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "КПЛ-ЛТД" про закриття провадження у справі відмовлено.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 29.05.2023р закрито підготовче провадження у справі №916/1135/23, призначено справу до розгляду по суті на 19.06.2023р о 10:00 та викликано учасників справи у судове засідання.

Судом після повернення з нарадчої кімнати, в порядку ст. 240 ГПК України, було проголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив:

Як вказує прокурор, за результатами вивчення питання наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у сфері охорони навколишнього природнього середовища обласною прокуратурою встановлено порушення вимог земельного, водного та природоохоронного законодавства України під час використання ТОВ КПЛ-ЛТД земельної ділянки з розташованим на ній водним об`єктом - Кричунівським ставком № 2 площею 50,75га, кадастровий номер 5123382600:02:002:0003, який знаходиться на території Любашівської селищної територіальної громади Подільського району Одеської області. Установлено, що ТОВ КПЛ-ЛТД здійснює використання Кричунівського ставка №1 на підставі Режиму рибогосподарської експлуатації Кричунівських ставків №1, №2, розташованих у Любашівському районі Одеської області, в умовах спеціального товарного рибного господарства (СТРГ) (2015-2024рр), погодженого 05.12.2014р Західно-Чорноморським басейновим управлінням охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства та 18.12.2014р Держрибагентством України. Режим розроблений Одеським центром Південного науково-дослідного інституту рибного господарства та океанографії (п. 1 Режиму СТРГ).

Прокурор зазначає, що місцезнаходження водного об`єкту: ставок розташований в балці Гедзилів Яр басейну р. Кодима на території Кричунівської сільської ради в Любашівському районі Одеської області, в межах населеного пункту (п. 2.1. Режиму СТРГ). Розміри: Кричунівський ставок №2: а) довжина - 1820м; б) ширина серед. -350м; в) площа водного дзеркала (при НПР) - 44,4га; г) максимальна глибина - 2,2м; д) середня глибина - 1,4м; е) повний об`єм - 631,1тис.м3 (п. 2.2. Режиму СТРГ). Промисел водних біологічних ресурсів в Кричунівському ставку №1 здійснюється ТОВ КПЛ-ЛТД і його структурними підрозділами згідно вимог: Порядку спеціального використання водних біоресурсів; Правил промислового рибальства в басейні Чорного моря; Режиму СТРГ (п. 15.1 Режиму СТРГ).

Як вказує прокурор, ТОВ КПЛ-ЛТД має одноосібне право на вилучення водних біоресурсів у Кричунівському ставку №2 (п. 15.3. Режиму СТРГ), термін дії Режиму: з 01.01.2015 по 31.12.2024 (п. 17. Режиму СТРГ). Таким чином, на підставі Режиму СТРГ ТОВ КПЛ-ЛТД з 2015 року здійснюється промисел водних біоресурсів на території Кричунівського ставка №2. Кричунівський ставок №2 на момент погодження Режиму СТРГ знаходився на території Кричунівської сільської ради Любашівського району Одеської області.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 720-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження території територіальних громад Одеської області визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Одеської області згідно з додатком. Згідно з додатком до зазначеної постанови Кабінету Міністрів України до переліку територіальних громад Одеської області увійшла Любашівська територіальна громада у складі зокрема Кричунівської сільської ради. Постановою Верховної Ради України Про утворення та ліквідацію районів від 17.07.2020р №807-ІХ утворено Подільський район у складі, зокрема території Любашівської селищної територіальної громади. Відтак, за результатами адміністративно-територіальної реформи Кричунівський ставок №1 розташований в межах Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області.

Прокурор зазначає, що земельна ділянка, на якій розташований водний об`єкт - Кричунівський ставок №2 не є сформованою, присвоєний раніше їй кадастровий номер є архівним. Речові права на земельну ділянку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не зареєстровано. В свою чергу, Любашівською селищною радою передано у користування ТОВ КПЛ-ЛТД земельну ділянку в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом - Кричунівським ставком №2 за наступних обставин.

Так, рішенням Любашівської селищної ради від 16.11.2021р №3703 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 50,75га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0002) для рибогосподарських потреб на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області: надано дозвіл на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 50,75га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) для рибогосподарських потреб на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області. Надано дозвіл ТОВ КПЛ-ЛТД на укладання договору оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом після виготовлення правовстановлюючих документів на земле- та водокористування загальною площею 50,75га, в тому числі 44,41га водного дзеркала, яка розташована на території Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області, що використовується для рибогосподарських потреб із розрахунку: на земельну ділянку в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, за водний простір згідно Методики визначення розміру плати за надані в оренду водні об`єкти, затвердженої наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 28.05.2013р № 236; директору ТОВ КПЛ-ЛТД укласти договір оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом площею 50,75га, яка розташована на території Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області, що використовується для рибогосподарських потреб та відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку зареєструвати право оренди в Державному реєстрі речових прав; доручити Любашівському селищному голові Павлову Г.А. укласти договір оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом з ТОВ КПЛ-ЛТД.

Як вказує прокурор, одночасно до затвердження технічної документації із землеустрою земельної ділянки та державної реєстрації права власності на земельну ділянку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за Любашівською селищною радою останньою передано земельну ділянку в оренду ТОВ КПЛ-ЛТД. Так, на підставі рішення Любашівської селищної ради від 16.11.2021р №3703 селищною радою 26.12.2022р укладено з ТОВ КПЛ-ЛТД договір №21 оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом, відповідно до п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом - Кричунівським ставком №2 для рибогосподарських потреб загальною площею 50,75га, який розташований на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної територіальної громади (в межах населеного пункту). В оренду передається земельна ділянка загальною площею 50,75га, кадастровий номер 5123382600:02:002:0003, у тому числі 44,41га водного дзеркала (водний простір) - Кричунівський ставок №2 - для рибогосподарських потреб (п. 2. договору оренди). Цей договір укладено на 1 рік та діє до 31 грудня 2023 року. З урахуванням статті 631 Цивільного кодексу України сторони домовились, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення, а саме: починаються з 16.11.2021р (у зв`язку з фактичним використанням об`єкта оренди) (п. 7 договору оренди). Об`єкт оренди передається для рибогосподарських потреб (п. 11 договору оренди). Невід`ємною частиною договору оренди є, зокрема, акт прийому-передачі земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом в короткострокову оренду від 26.12.2022р, відповідно до якого орендодавець передає, а орендар приймає земельну ділянку в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом загальною площею 50,75га, у тому числі 44,41га водного дзеркала (водний простір) - Кричунівський ставок №1 для рибогосподарських потреб в короткострокову оренду терміном на І рік - до 31 грудня 2023 року.

Прокурор наполягає на тому, що використання водного об`єкта для рибогосподарської експлуатації, промислового вилову та вирощування риби повинно здійснюватися тільки за наявності права на водний об`єкт (води) разом із розташованою під ним земельною ділянкою водного фонду, натомість ТОВ КПЛ-ЛТД з 2015 року під виглядом Режиму СТРГ безпідставно здійснює використання Кричунівського ставка №2 за відсутності жодного правовстановлюючого документа на земельну ділянку та водний об`єкт.

Враховуючи викладене, прокурор просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі, а саме визнати незаконним та скасувати рішення Любашівської селищної ради від 16.11.2021р №3703 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 50,75га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) для рибогосподарських потреб на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області та визнати недійсним договір №20 оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003), укладений 26.12.2022р між Любашівською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД.

Відповідач, Любашівська селищна рада, проти позову заперечує посилаючись на те, що вважає законними та такими, що не підлягають скасуванню пункти 1, 2, 3 рішення від 16.11.2021р №3703 Про надання дозволу Любашівській селищній раді на складання технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель площею 50,75га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) для рибогосподарських потреб на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області із змінами згідно з рішенням селищної ради від 09.12.2022р №5249, а саме: 19.10.2021р рішенням IX сесії VIII скликання №3607 Любашівська селищна рада затвердила перелік земельних ділянок, право оренди яких виставляється на земельні торги окремими лотами у 2021 році та про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону. В даному Переліку за порядковим номером 9 значиться земельна ділянка площею 50,75га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003). З метою внесення відомостей про земельну ділянку в Національну кадастрову систему та реєстрації права комунальної власності за Любашівською селищною радою згідно з п. 1 рішення №3703, була розроблена та затверджена рішенням X VIII сесії VIII скликання селищної ради від 24.01.2023р №5432 технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) Любашівській селищній раді для рибогосподарських потреб за адресою: Одеська область. Подільський район, Любашівська селищна рада. Даним рішенням Любашівська селищна рада: затвердила технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель Любашівській селищній раді для рибогосподарських потреб за адресою: Одеська область, Подільський район, Любашівська селищна рада; передала у комунальну власність земельну ділянку кадастровий номер 5123382600:02:002:0003 загальною площею 50,7549га, На підставі зазначеного рішення селищної ради від 24.01.2023р №5432, 07.02.2023р за Любашівською селищною радою здійснено державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 5123382600:02:002:0003 площею 50,75га., що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав індексний номер 333582038..

Відповідач, Любашівська селищна рада, зазначає, що до розгляду на черговій сесії селищної ради планується питання про затвердження переліку земельних ділянок комунальної власності Любашівської селищної ради, право оренди яких виставляється на земельні торги у формі електронного аукціону окремими лотами у 2023-2024 роках для рибогосподарських потреб. Земельна ділянка площею 50,7549 га кадастровий номер 5123382600:02:002:0003 буде зазначена в Переліку. Пунктами 2 і 3 рішення №3703 передбачені питання виготовлення паспорту водного об`єкта, що не має відношення до предмету спору.

Відповідач, Любашівська селищна рада, вказує, що зважаючи на наявність у ТОВ КПЛ-ЛТД Режиму рибогосподарської експлуатації Кричунівськиї ставків №1, №2 розташованих у Любашівському районі Одеської області, в умовах спеціального товарного рибного господарства (СТРГ), який діє до 31.12.2024р, керуючись ст. 206 Земельного кодексу України, п. 4 рішення X сесії VIII скликання від 16.11.2021р №3703 передбачалось надати дозвіл на укладення договору оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом. Договір був укладений 26.12.2022р та мав діяти до 31.12.2023р без права переукладення. Натомість 06.04.2023р на адресу селищної ради надійшла заява від директора ТОВ КПЛ-ЛТД ОСОБА_1 про розірвання договору №20 від 26.12.2022р за згодою сторін. Заява була розглянута на засіданні виконавчого комітету Любашівської селищної ради 10.04.2023р. Виконавчий комітет рішенням №40 погодив розірвання з ТОВ КПЛ-ЛТД договору №20 від 26.12.2022р оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом загальною площею 50,75га (копія рішення додається). Згідно з угодою №13 від 12.04.2023р договір розірвано.

Враховуючи викладене, відповідач Любашівська селищна рада, просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

Відповідач, Товариство з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД, відзив на позов не надав, своїм правом на захист не скористався.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши наявні у справі докази у сукупності та давши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків:

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Згідно ст.20 Господарського кодексу України, Держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб`єктів господарювання та споживачів. Кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом: визнання наявності або відсутності прав, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом; відновлення становища, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб`єктів господарювання; припинення дій, що порушують право або створюють загрозу його порушення; присудження до виконання обов`язку в натурі; відшкодування збитків; застосування штрафних санкцій; застосування оперативно-господарських санкцій; застосування адміністративно-господарських санкцій; установлення, зміни і припинення господарських правовідносин; іншими способами, передбаченими законом. Порядок захисту прав суб`єктів господарювання та споживачів визначається цим Кодексом, іншими законами.

Відповідно до ч. 3 ст. 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладено обов`язок представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Статтею 53 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Як встановлено судом та не заперечується сторонами у справі, рішенням Любашівської селищної ради від 16.11.2021р №3703 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 50,75га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) для рибогосподарських потреб на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області: надано дозвіл на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 50,75га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) для рибогосподарських потреб на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області. Надано дозвіл ТОВ КПЛ-ЛТД на укладання договору оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом після виготовлення правовстановлюючих документів на земле- та водокористування загальною площею 50,75га, в тому числі 44,41га водного дзеркала, яка розташована на території Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області, що використовується для рибогосподарських потреб із розрахунку: на земельну ділянку в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, за водний простір згідно Методики визначення розміру плати за надані в оренду водні об`єкти, затвердженої наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 28.05.2013р № 236; директору ТОВ КПЛ-ЛТД укласти договір оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом площею 50,75га, яка розташована на території Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області, що використовується для рибогосподарських потреб та відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку зареєструвати право оренди в Державному реєстрі речових прав; доручити Любашівському селищному голові Павлову Г.А. укласти договір оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом з ТОВ КПЛ-ЛТД.

Згідно з вимогами ст. 19 Конституції України органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Статтею 393 Цивільного кодексу України передбачено, що правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується. Власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом державної влади має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта.

Згідно з ч. 1 ст. 155 Земельного кодексу України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово констатувала, що рішення органу місцевого самоврядування у сфері земельних відносин можна оспорювати з погляду його законності, а вимогу про визнання такого рішення незаконним і про його скасування - розглядати за правилами цивільного (господарського) судочинства, якщо внаслідок реалізації такого рішення у особи виникло цивільне право, і спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер. У цьому разі вказану вимогу можна розглядати як спосіб захисту порушеного цивільного права за статтею 16 ЦК України та пред`являти до суду для розгляду за правилами цивільного (господарського) судочинства, якщо фактично метою заявлення зазначеної позовної вимоги є оскарження речового права (права власності), що виникло у фізичної особи внаслідок реалізації відповідного рішення ради. Тобто, якщо на підставі рішення органу місцевого самоврядування особа набула речове право на земельну ділянку, вимога про визнання незаконним такого рішення та про його скасування стосується приватноправових відносин і є цивільно- правовим способом захисту права позивача (близькі за змістом висновки Велика Палата Верховного Суду сформулювала у пунктах 25-28 постанови від 07.11.2018 у справі № 488/5027/14-ц).

Як вбачається з матеріалів справи та пояснень прокурора, підставою для прийняття Любашівською селищною радою рішення від 16.11.2021р № 3703 стало клопотання ТОВ КПЛ-ЛТД від 29.10.2021р №29/10-1 про передачу в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 5123382600:02:002:0003.

Відповідно до вказаного клопотання ТОВ КПЛ-ЛТД стверджувало, що у відповідності до абз. 2 ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів.

В обґрунтування зазначеного твердження ТОВ КПЛ-ЛТД у цьому ж клопотанні навело визначення спеціального водокористування, яке міститься у ст. 48 Водного кодексу України: Спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.

Таким чином, виходячи із змісту клопотання від 29.10.2021р №29/10-1, на думку ТОВ КПЛ-ЛТД, оскільки спеціальне водокористування здійснюється, зокрема для рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) потреб, то відповідно до абз. 2 ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України спірна земельна ділянка не підлягає передачі у користування на конкурентних засадах (земельних торгах).

Однак вказане твердження ТОВ КПЛ-ЛТД є хибним та ґрунтується на невірному тлумаченні положень абз. 2 ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України та ст. 48 Водного кодексу України, оскільки, як вірно вказує прокурор, ТОВ КПЛ-ЛТД допускає плутанину понять використання земельної ділянки для рибогосподарських потреб та використання земельної ділянки для потреб спеціального водокористування.

Відтак, Любашівською селищною радою, всупереч ч. 2 ст. 124, ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України здійснено передачу спірної земельної ділянки без застосування конкурентних засад (земельних торгів).

Прокурор просить визнати незаконним та скасувати рішення Любашівської селищної ради від 16.11.2021р №3703 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 50,75га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) для рибогосподарських потреб на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області у повному обсязі.

Однак, як вірно вказує відповідач Любашівська селищна рада п.1, 2, 3 рішення від 16.11.2021р №3703 Про надання дозволу Любашівській селищній раді на складання технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель площею 50,75га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) для рибогосподарських потреб на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області із змінами згідно з рішенням селищної ради від 09.12.2022р №5249 не підлягають скасуванню, оскільки вони не стосуються договірних відносин між відповідачами, а саме: 19.10.2021р рішенням IX сесії VIII скликання №3607 Любашівська селищна рада затвердила перелік земельних ділянок, право оренди яких виставляється на земельні торги окремими лотами у 2021 році та про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону. В даному Переліку за порядковим номером 9 значиться земельна ділянка площею 50,75га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003). З метою внесення відомостей про земельну ділянку в Національну кадастрову систему та реєстрації права комунальної власності за Любашівською селищною радою згідно з п. 1 рішення №3703, була розроблена та затверджена рішенням X VIII сесії VIII скликання селищної ради від 24.01.2023р №5432 технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) Любашівській селищній раді для рибогосподарських потреб за адресою: Одеська область. Подільський район, Любашівська селищна рада. Даним рішенням Любашівська селищна рада: затвердила технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель Любашівській селищній раді для рибогосподарських потреб за адресою: Одеська область, Подільський район, Любашівська селищна рада; передала у комунальну власність земельну ділянку кадастровий номер 5123382600:02:002:0003 загальною площею 50,7549га, На підставі зазначеного рішення селищної ради від 24.01.2023р №5432, 07.02.2023р за Любашівською селищною радою здійснено державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 5123382600:02:002:0003 площею 50,75га., що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав індексний номер 333582038.

А, натомість п.4, 5, 6 оскаржуваного рішення підлягають скасуванню оскільки прийняті в порушення ч. 2 ст. 124, ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України оскільки згідно яких здійснено передачу спірної земельної ділянки без застосування конкурентних засад (земельних торгів). .

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в частині визнання незаконними та скасування п.п.4,5,6 рішення Любашівської селищної ради від 16.11.2021р №3703 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 50,75га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) для рибогосподарських потреб на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області.

Щодо позовних вимог про визнання недійсним договору №20 оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003), укладений 26.12.2022р між Любашівською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД слід зазначити наступне.

Як встановлено судом, на підставі рішення Любашівської селищної ради від 16.11.2021р №3703 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 50,75га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) для рибогосподарських потреб на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області між відповідачами було укладено договір №20 оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) відповідно до умов якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 50,75га, кадастровий номер 5123382600:02:002:0003, у тому числі 44,41га водного дзеркала (водний простір) - Кричунівський ставок №2 для рибогосподарських потреб. Цей договір укладено на 1 рік та діє до 31.12.2023р.

Надання частин рибогосподарських водних об`єктів, рибогосподарських технологічних водойм, акваторій (водного простору) внутрішніх морських вод, територіального моря, виключної (морської) економічної зони України в користування для цілей аквакультури регулюються Законом України Про аквакультуру.

За визначенням термінів, наведеним у статті 1 Закону України Про аквакультуру, аквакультура (рибництво) - сільськогосподарська діяльність із штучного розведення, утримання та вирощування об`єктів аквакультури у повністю або частково контрольованих умовах для одержання сільськогосподарської продукції (продукції аквакультури) та її реалізації, виробництва кормів, відтворення біоресурсів, ведення селекційно-племінної роботи, інтродукції, переселення, акліматизації та реакліматизації гідробіонтів, поповнення запасів водних біоресурсів, збереження їх біорізноманіття, а також надання рекреаційних послуг.

У статті 12 Закону України Про аквакультуру визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських, Київської і Севастопольської міських, районних, обласних рад у сфері аквакультури належать: надання в користування на умовах оренди частини рибогосподарського водного об`єкта, рибогосподарської технологічної водойми для цілей аквакультури відповідно до повноважень щодо розпорядження землями, встановлених ЗК України; здійснення інших повноважень відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону України Про аквакультуру рибогосподарський водний об`єкт для цілей аквакультури надається в користування на умовах оренди юридичній чи фізичній особі відповідно до ВК України.

Основні засади діяльності та державного регулювання в галузі рибного господарства, збереження та раціонального використання водних біоресурсів, порядок взаємовідносин між органами державної влади, місцевого самоврядування і суб`єктами господарювання, які здійснюють рибогосподарську діяльність у внутрішніх водних об`єктах України, внутрішніх морських водах і територіальному морі, континентальному шельфі, виключній (морській) економічній зоні України та відкритому морі регулюються Законом України Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів.

У статті 1 цього Закону визначено, зокрема, що водні біоресурси (водні біологічні ресурси) - сукупність водних організмів (гідробіонтів), життя яких неможливе без перебування (знаходження) у воді. До водних біоресурсів належать прісноводні, морські, анадромні та катадромні риби на всіх стадіях розвитку, круглороті, водні безхребетні, у тому числі молюски, ракоподібні, черви, голкошкірі, губки, кишковопорожнинні, наземні безхребетні у водній стадії розвитку, водорості та інші водні рослини.

Використання водних біоресурсів, які перебувають у стані природної волі, здійснюється в порядку загального і спеціального використання (ст. 25 Закону України Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів).

Спеціальне використання водних біоресурсів здійснюється шляхом їх вилучення з природного середовища (крім любительського і спортивного рибальства у водних об`єктах загального користування в межах та обсягах безоплатного вилову) і включає, зокрема промислове рибальство (частина перша статті 27 зазначеного Закону).

Відповідно до ч. 3 ст. 31 Закону України Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів з метою забезпечення охорони, раціонального використання окремих видів водних біоресурсів, а також для доповнення, уточнення або зміни зазначених правил можуть розроблятися режими для окремих рибогосподарських водних об`єктів (їх частин). Режими затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері рибного господарства та рибної промисловості.

За змістом ч. 1 ст. 34 Закону України Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів суб`єкт рибного господарства (юридична чи фізична особа, яка провадить рибогосподарську діяльність відповідно до законодавства) мають право на користування рибогосподарськими водними об`єктами (їх частинами), землями водного фонду та використання водних біоресурсів на недискримінаційних умовах у встановленому порядку.

Режим рибогосподарської експлуатації водного об`єкта-установлена на відповідний термін сукупність вимог, умов та заходів щодо обсягів робіт з відтворення водних біоресурсів за їх віковими та видовими характеристиками, строків лову, типів і кількості знарядь та засобів лову, обсягів вилучення, регламентації любительського і спортивного рибальства, ощадливого використання водних біоресурсів рибогосподарського водного об`єкта (його частини) (ст. 1 Закону України Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів).

Порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах регламентовано Інструкцією про порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах, затвердженого наказом Державного комітету рибного господарства України від 28.01.2008 № 4 (далі - Інструкція).

Відповідно до п. 2.1. Інструкції для здійснення штучного розведення, вирощування ВЖР та їх використання користувач подає до спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань рибного господарства України: 2.1.1. Заяву, погоджену з територіальним органом рибоохорони, у зоні контролю якого перебуває рибогосподарський водний об`єкт (його ділянка)., 2.1.2 Режим, погоджений з територіальним органом рибоохорони та територіальним органом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, у зоні діяльності яких є рибогосподарський водний об`єкт, який розробляється на підставі науково-біологічного обґрунтування, 2.1.3 Науково-біологічне обґрунтування щодо рибогосподарського водного об`єкта (його ділянки), на якому створюється СТРГ, 2.1.4. Карту-схему розташування СТРГ, 2.1.5. Документи (засвідчені у встановленому законодавством порядку копії): свідоцтво про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності (для фізичної особи); статут, свідоцтво про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності (для юридичної особи); при розробці Режиму на водні об`єкти об`ємом більше 1 млн. м3 (водосховища) - ліцензію на право господарської діяльності, пов`язаної з промисловим виловом риби на промислових ділянках рибогосподарських водойм, крім внутрішніх водойм (ставків) господарств.

Режим погоджується територіальним органом рибоохорони, у зоні якого здійснюватимуть діяльність, та територіальним органом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України протягом місяця з дня його отримання (п. 2.3. Інструкції).

Спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань рибного господарства України протягом місяця після отримання розглядаються надіслані користувачем документи і приймається відповідне рішення щодо затвердження Режиму (п. 2.4. Інструкції).

Таким чином, як вбачається з положень Інструкції для погодження Режиму СТРГ від користувача не вимагається надання правовстановлюючих документів на земельну ділянку з розташованим на ній водним об`єктом.

Проте вказаний підзаконний нормативно-правовий акт не визначає права користування водними об`єктами і землями водного фонду.

Згідно з положеннями ч. 1, 3 ст. 36 Закону України Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів юридичні та фізичні особи мають право користуватися водними біоресурсами як об`єктами права власності Українського народу відповідно до Конституції України та цього Закону. Надання у користування рибогосподарських водних об`єктів (їх частин) місцевого значення для провадження рибогосподарської діяльності здійснюється відповідно до закону.

Основні засади пріоритетного розвитку рибного господарства відповідно до статті 53 зазначеного Закону передбачають, зокрема пріоритетне надання в оренду водних об`єктів (їх частин) з низькою рибопродуктивністю суб`єктам господарювання, які займаються вирощуванням водних біоресурсів.

Комплексний правовий аналіз наведених вище норм свідчить, що законодавець розрізнив користування рибогосподарськими водними об`єктами (їх частинами), землями водного фонду та використання водних біоресурсів, як окремими об`єктами користування. Можливості використання водних біоресурсів без обов`язкового отримання в установленому ЗК України порядку в користування на умовах оренди рибогосподарських водних об`єктів (їх частин), у тому числі і земель водного фонду (зокрема і під цими об`єктами), де здійснюється використання цих водних біоресурсів, чинним законодавством не передбачена. Таке використання водних біоресурсів є нерозривно пов`язаним з використанням зазначених рибогосподарських водних об`єктів (їх частин), у тому числі і земель водного фонду (зокрема і під цими об`єктами).

Такі висновки викладено у постановах Верховного Суду від 21.03.2019р у справі №923/213/18, від 06.10.2021р у справі №914/1326/16, від 05.01.2022р у справі №908/2153/20, від 19.07.2022р у справі №906/170/20.

Використання водного об`єкта для рибогосподарської експлуатації, промислового вилову та вирощування риби повинно здійснюватися тільки за наявності права на водний об`єкт (води) разом із розташованою під ним земельною ділянкою водного фонду.

Разом із тим порядок надання земель водного фонду у користування та припинення користування ними встановлюється земельним законодавством (стаття 85 ВК України).

За змістом ч. 4, 5 ст. 59 Земельного кодексу України громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб (у тому числі рибництва (аквакультури), культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт, догляду, розміщення та обслуговування об`єктів портової інфраструктури і гідротехнічних споруд тощо, а також штучно створені земельні ділянки для будівництва та експлуатації об`єктів портової інфраструктури та інших об`єктів водного транспорту. Використання земельних ділянок водного фонду для рибальства здійснюється за згодою їх власників або за погодженням із землекористувачами.

Згідно з ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Згідно з ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до ст. 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до статей 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Як установлено з відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно у ТОВ КПЛ-ЛТД з моменту погодження Режиму СТРГ у 2014 році відсутні будь-які речові права на земельну ділянку з кадастровим номером 5123382600:02:002:0003 з розташованим на ній водним об`єктом - Кричунівським ставком №2.

При цьому, Режим СТРГ та науково-біологічне обґрунтування рибогосподарської експлуатації не є та не можуть бути правовстановлюючими документами, якими надається право користування водними об`єктами чи землями водного фонду, та не визначають правових підстав користування водним об`єктом.

Західно-Чорноморське басейнове управління охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства та Держрибагентство України не є уповноваженими органами у розумінні ст. 122, 124 Земельного кодексу України на розпорядження земельними ділянками з розташованими на них водними об`єктами.

Положення Інструкції, в свою чергу, не регламентують порядок набуття права користування земельною ділянкою та водним об`єктом. Інструкція є підзаконним нормативно-правовим актом та не підміняє собою відповідні положення ЗК України, ВК України, Закону України Про оренду землі.

Як вбачається з матеріалів справи та пояснень учасників справи, 06.04.2023р на адресу селищної ради надійшла заява від директора ТОВ КПЛ-ЛТД ОСОБА_1 про розірвання договору №20 від 26.12.2022р за згодою сторін.

Заява була розглянута на засіданні виконавчого комітету Любашівської селищної ради 10.04.2023р Виконавчий комітет рішенням №40 погодив розірвання з ТОВ КПЛ-ЛТД договору №20 від 26.12.2022р оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом загальною площею 50,75га. Згідно з угодою №13 від 12.04.2023р договір розірвано.

Згідно зі статті 204 Цивільного кодексу України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, передбачені статтею 203 Цивільного кодексу України, зокрема зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Відповідно до статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недотримання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Частиною першою статті 216 Цивільного кодексу України передбачено, що недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Статтею 236 Цивільного кодексу України визначено, що нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення. Якщо за недійсним правочином права та обов`язки передбачалися лише на майбутнє, можливість настання їх у майбутньому припиняється.

Отже, законодавець встановлює, що наявність підстав для визнання правочину недійсним має визначатися судом на момент його вчинення. І відповідно до статті 236 Цивільного кодексу України нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення.

Вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин.

Велика Палата Верховного Суду в постанові від 27.11.2018р по справі №905/1227/18 зазначила, що вона вважає за необхідне відступити від висновку щодо застосування норми права в подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухваленій постанові Верховного Суду України від 23.12.2015р у справі № 918/144/15, оскільки розірвання сторонами договору, виконаного повністю або частково, не позбавляє сторони права на звернення в майбутньому з позовом про визнання такого договору недійсним.

За загальним правилом відповідно до ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Дотримання встановленого порядку відведення у власність земель державної або комунальної власності становить особливий суспільний інтерес, оскільки відповідно до статті 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. У зв`язку з цим, важливим є суворе дотримання порядку відведення землі у власність фізичним або юридичним особам, а також забезпечення конкурентного способу розпорядження таким суспільним активом як земля, зокрема шляхом її продажу на торгах. Такий підхід забезпечує раціональне використання землі, а також реалізацію принципу рівності перед законом та запобігання всім формам дискримінації (правовий висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 18.01.2023 у справі № 580/1300/22).

З аналізу положень частин 2, 3 статті 134 Земельного кодексу України вбачається, що земельні ділянки державної чи комунальної власності для рибогосподарських цілей не є такими, що не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах).

Крім того, відповідно до ч. 4 ст. 51 Водного кодексу України водні об`єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України, відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства.

Згідно з ч. 11 ст. 51 Водного кодексу України, ч. 2 ст. 14 Закону України Про оренду землі типовий договір оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Типового договору оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2021р №572, вбачається, що договір має бути погодженим з Держводагентством з проставленням ініціалів та прізвища уповноваженої особи Держводагентства, її підпису з зазначенням дати, а також скріплення мокрою печаткою.

Натомість оскаржуваний договір, в порушення норм Земельного кодексу України, Водного кодексу України, Закону України Про оренду землі був укладений між сторонами без проведення земельних торгів тобто не на конкурентних засадах та за відсутності погодження з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства, а саме Держводагентством.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог про визнання недійсним договору №20 оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003), укладений 26.12.2022р між Любашівською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД.

Відповідно до ст.3 Цивільного кодексу України загальними засадами цивільного законодавства є зокрема справедливість, добросовісність та розумність.

Згідно ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Статтею 79 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Одночасно, надаючи оцінку доводам учасників судового процесу судом враховано, що згідно ч.4 ст.11 Господарського процесуального України суд застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Положення означеної статті повністю узгоджуються з приписами ст.17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини.

Згідно ст.6 Конвенції з прав людини та основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

У рішенні Європейського суду з прав людини Серявін та інші проти України (SERYAVINOTHERS v.) вказано, що усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія A, N303-A, п.29). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), N37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (див. рішення у справі Гірвісаарі проти Фінляндії (Hirvisaari v. Finland), №49684/99, п.30, від 27 вересня 2001 року).

За таких обставин, приймаючи до уваги вищенаведене, а також оцінюючи надані документальні докази в їх сукупності, позовні вимоги заступника керівника Одеської обласної прокуратури до відповідачів Любашівської селищної ради та Товариства з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД підлягають задоволенню в частині визнання незаконними та скасування п.п.4,5,6 рішення Любашівської селищної ради від 16.11.2021р №3703 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 50,75га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) для рибогосподарських потреб на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області та визнання недійсним договору №20 оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003), укладений 26.12.2022р між Любашівською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД, в решті позовних вимог судом відмовлено.

Судові витрати зі сплати судового збору у сумі 5368,00грн покладаються на відповідачів в рівних частинах відповідно до приписів ст. 129 ГПК України.

Керуючись ст. ст. 73, 74, 79, 86, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Заступника керівника Одеської обласної прокуратури до відповідачів Любашівської селищної ради та Товариства з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД про визнання незаконним та скасування рішення селищної ради, визнання недійсним договору оренди задовольнити частково.

2. Визнати незаконними та скасувати п.п. 4,5,6 рішення Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області (66502, Одеська область, Подільський район, смт Любашівка, вул. Софіївська, 97, код ЄДРПОУ 04380040) від 16.11.2021р №3703 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 50,75га (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003) для рибогосподарських потреб на території Кричунівського старостинського округу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області.

3. Визнати недійсним договір №20 оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003), укладений 26.12.2022р між Любашівською селищною радою Подільського району Одеської області (66502, Одеська область, Подільський район, смт Любашівка, вул. Софіївська, 97, код ЄДРПОУ 04380040) та Товариством з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД (66530, Одеська область, Подільський район, с. Кричунове, пров. Риболовний, 3, код ЄДРПОУ 36153829).

4. В решті позовних вимог відмовити.

5. Стягнути з Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області (66502, Одеська область, Подільський район, смт Любашівка, вул. Софіївська, 97, код ЄДРПОУ 04380040) на користь Одеської обласної прокуратури (неприбуткова організація) адреса: 65026, вул. Пушкінська, 3; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 03528552; рахунок отримувача: UA808201720343100002000000564; банк отримувача: ДКСУ у м. Києві; код банку отримувача: 820172, код класифікації доходів - 22030101) 2684/дві тисячі шістсот вісімдесят чотири/грн судового збору.

6. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю КПЛ-ЛТД (66530, Одеська область, Подільський район, с. Кричунове, пров. Риболовний, 3, код ЄДРПОУ 36153829) на користь Одеської обласної прокуратури (неприбуткова організація) адреса: 65026, вул. Пушкінська, 3; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 03528552; рахунок отримувача: UA808201720343100002000000564; банк отримувача: ДКСУ у м. Києві; код банку отримувача: 820172, код класифікації доходів - 22030101) 2684/дві тисячі шістсот вісімдесят чотири/грн судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено 27 липня 2023 р.

Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Літвінов

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення17.07.2023
Оприлюднено31.07.2023
Номер документу112458460
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою щодо припинення права оренди

Судовий реєстр по справі —916/1136/23

Ухвала від 09.10.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 26.09.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 26.09.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 26.09.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Рішення від 17.07.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 17.07.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 20.06.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 29.05.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 29.05.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 27.04.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні