СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 липня 2023 року Справа № 480/7320/22
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Савицької Н.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м.Суми адміністративну справу №480/7320/22 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Кролевецької районної державної адміністрації Сумської області про визнання дій протиправними та стягнення грошової допомоги,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціального захисту населення Кролевецької районної державної адміністрації Сумської області (вул. Європейська, 3, м. Кролевець, Сумська область, 41300), про визнання дій протиправними та стягнення грошової допомоги, і просить суд:
- визнати протиправним дії Управління соціального захисту населення Кролевецької районної державної адміністрації Сумської області, які полягають у нарахуванні та виплаті ОСОБА_1 разової грошової допомоги за 2022 рік як учаснику бойових дій у розмірі, який не відповідає статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;
- стягнути з Управління соціального захисту населення Кролевецької районної державної адміністрації Сумської області на користь ОСОБА_1 недоплачену частину щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, як учаснику бойових дій відповідно до ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», у розмірі 8179 (вісім тисяч сто сімдесят дев`ять) грн 00 коп.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач має статус учасника бойових дій та відповідно до ч.5 ст.12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" має право на отримання разової грошової допомоги, яка виплачується щорічно до 05 травня. Зазначає, що допомога виплачена у 2022 році в розмірі, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 №540. Разом з тим, зазначає, що відповідачем не було враховано рішення Конституційного Суду України від 27.02.2020 №3-р/2020 у справі №1-247/2018 (3393/18). Позивач зазначає, що виплата допомоги у 2022 році, здійснена не в повному обсязі, відповідачем порушено його право на отримання разової грошової допомоги відповідно до чинного законодавства.
Ухвалою суду від 07.11.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Копія ухвали разом з копією позовної заяви були направлені на адресу відповідача, проте повернулись з відміткою на поштовому конверті "адресат відсутній за вказаною адресою".
Ухвалою суду від 19.01.2023 зупинено провадження в адміністративній справі №480/7320/22 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Кролевецької районної державної адміністрації Сумської області про визнання дій протиправними та стягнення грошової допомоги до прийняття рішення Верховним Судом за наслідками розгляду касаційної скарги на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 13.10.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.12.2022 у справі №380/12625/22.
Ухвалою суду від 28.06.2023 поновлено провадження у справі №480/7320/22 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Кролевецької районної державної адміністрації Сумської області про визнання дій протиправними та стягнення грошової допомоги.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, суд зазначає наступне.
З матеріалів справи судом встановлено, що позивач, має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій, що підтверджується відповідним посвідченням позивача та не є спірним при розгляді даної справи.
Згідно матеріалів справи спірним при розгляді даної справи є виплата позивачу одноразової грошової допомоги до 5 травня 2022 році, як учаснику бойових дій.
Так, згідно змісту позовної заяви, спірними питанням у справі є не здійснення нарахування та виплати позивачу одноразової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, передбаченому статтею 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, проведення нарахування і виплати одноразової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік не в повному обсязі, без урахування рішення Конституційного Суду України від 2 пункту 26 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Натомість виплата позивачу щорічної разової грошової допомоги у 2022 році здійснена у розмірах відповідно до вимог чинного законодавства, зокрема постанови КМУ №540 від 07.05.2022 "Деякі питання виплати разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та "Про жертви нацистських переслідувань".
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Правовий статус ветеранів війни, створення належних умов для їх життєзабезпечення визначає Закон України від 22.10.1993 №3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
01.01.1999 набрав чинності Закон №367-ХІV, яким статтю 12 Закону №3551-XII доповнено частиною в такій редакції: "Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком".
Згідно із підпунктом 5 пункту 63 розділу І Закону України від 28.12.2014 №79-VIII "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин" розділ VI "Прикінцеві та перехідні положення" БК України доповнено пунктом 26, відповідно до якого норми і положення, зокрема, статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону №3551-XII застосовуються у порядку та розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Однак, Рішенням Конституційного Суду України від 27.02.2020 №3-р/2020 зазначене положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" БК України визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним).
Таким чином, на час виникнення спірних відносин Рішенням Конституційного Суду України від 27.02.2020 №3-р/2020 відновлено дію частини п`ятої статті 12 Закону №3551-XII у редакції Закону №367-ХІV, згідно з якою щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Водночас відповідно до Додатку до Порядку використання коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання виплати разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань"" №540 від 07.05.2022 (далі - Постанова №540), разова грошова допомога до 5 травня у 2022 році виплачується учасникам бойових дій у розмірі 1491 грн, тобто у розмірі меншому, ніж це передбачено частиною п`ятою статті 12 Закону.
Отже, на час виплати позивачу у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли Закон №3551-XII і Постанова №540.
Виходячи із визначених у частині четвертій статті 7 КАС України загальних засад пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги учасникам бойових дій у 2022 році слід застосовувати не Постанову №325, а Закон №3551-XII, який має вищу юридичну силу.
За таких обставин, позивач має право на одержання разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Як зазначає позивач у позовній заяві, йому було виплачено одноразову грошову допомогу до 5 травня як учаснику бойових дій за 2022 рік у розмірі 1491,00 грн.
Разом з цим судом встановлено, що у 2022 році виплата позивачеві щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі 1491,00 грн не здійснювалася відповідачем - Управлінням соціального захисту населення Кролевецької районної державної адміністрації Сумської області.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позивачем заявлені позовні вимоги до неналежного відповідача.
Водночас, з метою всебічного, повного та об`єктивного розгляду справи і правильного вирішення спору по суті судом на адресу позивача було надіслано запит щодо надання інформації, разом із підтверджуючими доказами, яким органом була здійснена виплата одноразової грошової допомоги до 5 травня 2022 року.
Позивачем на виконання ухвали було напралено копію виписки з банку, з якої неможливо встановити, яким саме органом здійснювалось нарахування спірної виплати.
Крім того, судом було встановлено, що відповідно до витягу з Єдиного держаного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 13.05.2021 року було здійснено запис в Єдиному держаному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо припинення Управління соціального захисту населення Кролевецької районної державної адміністрації Сумської області як юричної особи.
Разом з тим відповідно до абз. 2 п. 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1635-р "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій" вирішено здійснити реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих згідно з постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 р. № 807-IX "Про утворення та ліквідацію районів", шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком 1.
Додатком 1 до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1635-р "Перелік районних державних адміністрацій, що реорганізуються шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 р. № 807-IX" визначено, що Кролевецька райдержадміністрація реорганізується шляхом приєднання до Конотопської райдержадміністрації.
Враховуючи вище викладене, ухвалою суду від 10.07.2023 витребувано в Управління соціального захисту населення Конотопської районної державної адміністрації інформацію, разом із підтверджуючими доказами інформацію щодо того: чи перебуває ОСОБА_1 на обліку в Управлінні соціального захисту населення Конотопської районної державної адміністрації; чи здійснювало Управління соціального захисту населення Конотопської районної державної адміністрації нарахування та виплату спірної разової грошової допомоги до 05 травня у 2022 році ОСОБА_1 .
На виконання вказаної ухвали Управління соціального захисту населення Конотопської районної державної адміністрації листом від 18.07.2023 №01/540 повідомило, що нарахування та виплата щорічної грошової допомоги до 5 травня, передбаченої статтями 12-16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», ОСОБА_1 в 2022 році Управлінням соціального захисту населення Конотопської районної державної адміністрації, не здійснювалась.
Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог (частина друга статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України).
Положеннями статті 46 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач.
У відповідності до частин третьої, четвертої статті 48 Кодексу адміністративного судочинства України, суд першої інстанції, встановивши, що з позовом звернулися не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, може за згодою позивача допустити заміну первинного відповідача належним відповідачем, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача.
Якщо позивач не згоден на заміну відповідача іншою особою, суд може залучити цю особу як другого відповідача.
Зі змісту наведених положень процесуального законодавства вбачається, що належним є відповідач, який дійсно є суб`єктом порушеного, оспорюваного чи невизнаного матеріального правовідношення. Належність відповідача визначається, перш за все, за нормами матеріального права. Відтак, неналежним відповідачем є особа, яка не має відповідати за пред`явленим позовом.
Тобто у разі, якщо норма матеріального права, яка підлягає застосуванню за вимогою позивача, вказує на те, що відповідальність повинна нести інша особа, а не та, до якої пред`явлено позов, оскільки не є учасником спірних правовідносин, то підстави для задоволення такого позову відсутні.
З врахуванням наведеного, суд встановив, що Управління соціального захисту населення Кролевецької районної державної адміністрації Сумської області не є належним відповідачем за даним позовом, відтак відсутні правові підстави для задоволення адміністративного позову.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно норм ч. 5 ст. 77 КАС України суд не може витребовувати докази у позивача в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, окрім доказів на підтвердження обставин, за яких, на думку позивача, відбулося порушення його прав, свобод чи інтересів.
З урахуванням встановлених у справі обставин, а також ураховуючи те, що позивачем не надано доказів про порушення його прав при виплаті спірної допомоги за 2022 рік визначеним ним відповідачем - Управлінням соціального захисту населення Кролевецької районної державної адміністрації Сумської області, а з матеріалів справи та наданої виписки з банку неможливо встановити, яким саме органом здійснювалось нарахування спірної допомоги, суд відмовляє позивачеві у задоволенні позову.
Керуючись ст.ст. 2, 77, 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Кролевецької районної державної адміністрації Сумської області про визнання дій протиправними та стягнення грошової допомоги відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Н.В. Савицька
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.07.2023 |
Оприлюднено | 31.07.2023 |
Номер документу | 112467302 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Н.В. Савицька
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні