ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 липня 2023 року
м. Київ
справа № 380/9069/21
адміністративне провадження № К/990/22879/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І.В.,
суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2022 року у складі судді Гавдик З.В. та постанову Восьмого адміністративного суду від 26 травня 2022 року у складі колегії суддів: Глушка І.В., Довгої О.І., Бруновської Н.В. у справі №380/9069/21 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БК Будівельні технології ХХІ» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
Товариство з обмеженою відповідальністю «БК Будівельні технології ХХІ» (далі -ТОВ «БК Будівельні технології ХХІ», позивач) звернулося до суду із позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі - ГУ ДПС у Львівській області, відповідач), у якому просило:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 22.04.2021 № 8648/13010702 про нарахування штрафу в розмірі 3 978 547,18 грн за платежем «податок на додану вартість» в частині нарахування штрафу 3 978 159,18 грн;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 22.04.2021 № 8649/13010702 про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем «податок на додану вартість» на суму 9 902 538,75 грн у частині збільшення суми грошового зобов`язання з ПДВ на суму 9 901 374,75 грн.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2022 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2022 року, адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області № 8648/13010702 від 22.04.2021у на суму 3978159,18 грн;
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області № 8649/13010702 від 22.04.2021 на суму 9901374,75 грн.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (ЄДРПОУ 43143039, м. Львів, вул. Стрийська, 35) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «БК Будівельні технології ХХІ» (82200, Львівська обл., м. Тускавець, вул. Мазепи, 31-В, ЄДРПОУ 40916248) 22700,00 грн сплаченого судового збору.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, зазначав, що податкові накладні зареєстровано позивачем в ЄРПН на всю суму постачання звітного (податкового) періоду не пізніше останнього календарного дня такого звітного (податкового) періоду. Тобто за операціями з поставки ФОП (неплатникам ПДВ) товарів (послуг) позивач зареєстрував податкові накладні в ЄРПН своєчасно та в межах перевіреного періоду з суми постачання товарів (послуг) на користь ФОП на загальну суму 47 615 848,18 грн та визначив податкове зобов`язання з ПДВ в сумі 7 935 974,70 грн. Невідповідність лише номенклатури товару і лише в податковій накладній, що не спричинило заниження позивачем податку на додану вартість по вищевказаних операціях, не є правовою підставою для повторного нарахування цієї ж суми податкового зобов`язання та винесення спірних рішень, адже об`єктом оподаткування є саме відповідні операції платників податку.
Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:
Документальною плановою виїзною перевіркою ТОВ «БК Будівельні технології XXI» повноти та правильності нарахування підприємством податку на додану вартість за період з 01.01.2017 по 30.09.2020 Головним управління ДПС у Львівській області встановлено порушення вимог:
- п. 185.1 ст. 185; п. 187.1 ст. 187; п. 192.1 ст. 192; п. 200.1, п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України (далі - ПК України), у результаті чого ТОВ «БК Будівельні технології ХХІ» занижено податок на додану вартість (позитивне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (ряд. 18 Декларації)) на загальну суму 7922031 грн, у тому числі: за лютий 2017 року в сумі 170021 грн, за березень 2017 року в сумі 116887 грн, за квітень 2017 року у сумі 163085 грн, за травень 2017 року у сумі 412748 грн, за червень 2017 року в сумі 368637 грн, за липень 2017 року у сумі 267425 грн, за серпень 2017 року у сумі 316620 грн, за вересень 2017року у сумі 269726 грн, за жовтень 2017 року у сумі 313249 грн, за листопад 2017року у сумі 309634 грн, за грудень 2017 року у сумі 252800 грн, за січень 2018 року у сумі 213345 грн, за лютий 2018 року в сумі 134294 грн, за березень 2018 року в сумі 251103 грн, за квітень 2018 року у сумі 262565 грн, за травень 2018 року у сумі 338140 грн, за червень 2018 року у сумі 255196 грн, за липень 2018 року у сумі 299123 грн, за серпень 2018 року у сумі 309879 грн, за вересень 2018 року у сумі 264313 грн, за жовтень 2018 року у сумі 292060 грн, за листопад 2018 року у сумі 222349 грн, за грудень 2018 року у сумі 252636 грн, за січень 2019 року у сумі 182367 грн, за лютий 2019 року у сумі 140583 грн, за березень 2019 року у сумі 121809 грн, за квітень 2019 року у сумі 221974 грн, за травень 2019 року у сумі 219534 грн, за червень 2019 року у сумі 189449 грн, за липень 2019 року у сумі 308462 грн, за серпень 2019 року у сумі 231456 грн, за вересень 2019 року у сумі 249785 грн, за листопад 2019 року у сумі 546 грн, за квітень 2020 року у сумі 100 грн, за травень 2020 року у сумі 130 грн;
-п. 120-1.2 ст. 120-1; ст. 201 ПК України у результаті чого підприємством в Єдиному реєстрі податкових накладних не зареєстровано податкові накладні/розрахунках коригування до податкових накладних у сумі ПДВ 7957324, 36 грн.
Відповідно до представлених до перевірки документів, а саме видаткових накладних, ТОВ «БК Будівельні технології ХХІ» за період з 01.01.2017 по 30.09.2019 реалізовано господарські товари та будівельні матеріали в асортименті із конкретно зазначеним найменуванням товару та кодом УКТЗЕД для фізичних осіб-підприємців (неплатників ПДВ), на загальну суму 47615848,18 грн, у тому числі ПДВ в сумі 7935974, 70 грн.
Крім того, відповідно до представлених актів наданих послуг (виконаних робіт), ТТН, карток рахунку 361 по кожному покупцю ФОП та актів звірок із покупцями, ТОВ «БК Будівельні технології ХХІ» було надано транспортні послуги ФОП (неплатникам ПДВ) на загальну суму 128098 грн, у тому числі ПДВ в сумі 21349, 67 грн.
За наслідками перевірки ГУ ДПС у Львівській області прийнято:
- податкове повідомлення-рішення від 22.04.2021 № 8648/13010702 про нарахування штрафу в розмірі 3978547,18 грн за платежем ПДВ;
- податкове повідомлення-рішення від 22.04.2021 № 8649/13010702, яким визначено грошове зобов`язання з податку на додану вартість у сумі 9902538,75 грн.
Позивач, уважаючи винесені ГУ ДФС у Львівській області податкові повідомлення-рішення від 22.04.2021 № 8648/13010702 в частині нарахування штрафу 3978159,18 грн та від 22.04.2021 № 8649/13010702 в частині збільшення суми грошового зобов`язання з ПДВ на суму 9901374,75 грн протиправними, звернувся до суду з вимогами про їх скасування.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
Не погодившись із судовими рішеннями, ГУ ДПС у Львівській області звернулося з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16.02.2022 та постанову Восьмого адміністративного суду від 26.05.2022, ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволення позовних вимог ТОВ «БК Будівельні технології XXI» повністю.
На обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначає, що підставою касаційного оскарження судових рішень є пункт 3 частини четвертої статі 328 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норм права - п. 187.1 ст. 187; п. 192.1 ст. 192, п. 200.1 ст. 200 Податкового кодексу України, ст. 1 та ч. 1 ст. 9 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-ХІV «Про бухгалтерській облік та фінансову звітність в Україні» - у подібних правовідносинах.
Відповідач зазначає, що номенклатура товару нерозривно пов`язана з зазначенням коду УКТ ЗЕД та повинна відповідати формулюванню у первинних документах. Опис (номенклатура) товару, зазначений у податкових накладних повинен відповідати формулюванню у первинних бухгалтерських документах, якими супроводжується постачання товарів або надання послуг.
У відзиві на касаційну скаргу ГУ ДПС у Львівській області, позивач, уважаючи її доводи безпідставними та погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, просить залишити її без задоволення, а вказані рішення - без змін.
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
Частиною другою статті 19 Конституції України на органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадових осіб покладено обов`язок діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України №2755-VI від 02.12.2010 (далі - ПК України).
Відповідно до пункту 185.1. статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів на митну територію України; г) вивезення товарів за межі митної території України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.
Згідно із п. 187.1 ст. 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
За приписами пункту 201.1. статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За визначенням, наведеним підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Так, з 01.01.2015 набрав чинності Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи від 28.12.2014 №71-VIII, яким запроваджено нові правила функціонування системи електронного адміністрування податку на додану вартість та пункт 11 підрозділу 2 Розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України доповнено абзацом 8 такого змісту: З 1 лютого 2015 року реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягають всі податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних (у тому числі які не надаються покупцю, виписані за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування) незалежно від розміру податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов`язань (пункт 201.7 статті 201 ПК України).
Згідно з п. 201.4 ст. 201 ПК України платники податку в разі здійснення постачання товарів/послуг протягом періоду, за який складається така податкова накладна, постачання яких має безперервний або ритмічний характер:
- покупцям - платникам податку - можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведені податкові накладні на кожного платника податку, з яким постачання мають такий характер протягом періоду, за який складається така податкова накладна, з урахуванням усього обсягу постачання товарів/послуг відповідному платнику протягом такого місяця;
- покупцям - особам, не зареєстрованим платниками податку, - можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведену податкову накладну з урахуванням всього обсягу постачання товарів/послуг таким покупцям, з якими постачання мають такий характер, протягом такого місяця.
У разі якщо станом на дату складення зазначених податкових накладних сума коштів, що надійшла на поточний рахунок продавця як оплата (передоплата) за товари/послуги, перевищує вартість поставлених товарів/послуг протягом місяця, таке перевищення вважається попередньою оплатою (авансом), на суму якої складається податкова накладна у загальному порядку не пізніше останнього дня такого місяця.
Для цілей цього пункту ритмічним характером постачання вважається постачання товарів/послуг одному покупцю два та більше разів на місяць.
Податкова накладна може бути складена за щоденними підсумками операцій (якщо податкова накладна не була складена на ці операції) у разі:
- здійснення постачання товарів/послуг за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником податку), розрахунки за які проводяться через касу/реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій, або через банківську установу чи платіжний пристрій (безпосередньо на поточний рахунок постачальника);
- виписки транспортних квитків, готельних рахунків або рахунків, які виставляються платнику податку за послуги зв`язку, інші послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, що містять загальну суму платежу, суму податку та податковий номер постачальника (продавця), крім тих, форма яких встановлена міжнародними стандартами;
- надання платнику податку касових чеків, що містять суму поставлених товарів/послуг, загальну суму нарахованого податку (з визначенням фіскального та податкового номерів постачальника).
Платники податку в разі здійснення постачання товарів/послуг, база оподаткування яких, визначена відповідно до статей 188 і 189цього Кодексу, перевищує фактичну ціну постачання таких товарів/послуг, можуть скласти не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведену податкову накладну з урахуванням сум податку, розрахованих виходячи з перевищення бази оподаткування над фактичною ціною, визначених окремо по кожній операції з постачання товарів/послуг.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Порядок визначення суми, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодування з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню) та строки проведення розрахунків визначено ст. 200 ПК України.
Згідно з п. 200.1 ст. 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
За правилами п. 200.4 ст. 200 ПК України при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:
а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно допункту 200-1.3статті 200-1цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу
б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно допункту 200-1.3статті 200-1цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;
в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (п.201.10 ПК України).
Згідно з пунктом 120-1.2 статті 120-1 ПК України відсутність реєстрації протягом граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою, податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної, податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної, податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу), що зазначена в податковому повідомленні-рішенні, складеному за результатами перевірки контролюючого органу, - тягне за собою накладення на платника податку штрафу в розмірі 50 відсотків суми податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зазначеної у такій податковій накладній та/або розрахунку коригування до податкової накладної, або від суми податку на додану вартість, нарахованого за операцією з постачання товарів/послуг, якщо податкову накладну на таку операцію не складено.
Верховний Суд зазначає, що у даній справі спірними є питання щодо наявності/відсутності підстав для донарахування позивачу грошового зобов`язання з податку на додану вартість за спірними господарськими операціями та застосування юридичної відповідальності у вигляді штрафу, передбаченого пунктом 120-1.2 статті 120-1 ПК України.
Судами попередніх інстанцій установлено, що відповідно до перевірки повноти та правильності нарахуванням позивачем податку на додану вартість у період з 01.01.2017 по 30.09.2020, проведеною Головним управлінням ДПС у Львівській області, ТОВ «БК Будівельні технології ХХІ» не виписано та не зареєтровано в Єдиному реєстрі податкових накладних на адресу ФОП (неплатників ПДВ) податкових накладних та/або розрахунків коригування на поставку товару та наданих транспортних послуг на суму ПДВ 7 957 324, 36 грн.
Разом з цим, в охоплений перевіркою період було здійснено постачання товарів (послуг) на користь ФОП-ів (неплатників ПДВ) на загальну суму 47 615 848,18 грн. Асортимент та кількість товару (послуг) визначено у видаткових накладних (актах). На загальну суму здійснених в перевіреному періоді на користь таких ФОП-ів операцій постачання товарів (послуг), позивач нарахував податкове зобов`язання з ПДВ в розмірі 7935974,70 грн. На цю ж суму позивач зареєстрував в ЄРПН податкові накладні.
Згідно з поясненнями позивача, виписуючи податкові накладні у періоді, що перевірявся, у їх відповідних графах було зазначено не фактичне найменування, а «умовну номенклатуру», а саме: «Гіпсокартон Knauf 12,5x1200x2500» код УКТЗЕД6809». За зареєстрованими на суму ПДВ 7935974,70 грн податковими накладними фактично було поставлено ФОП-ам будівельні матеріали та господарські вироби різного асортименту, а також надавано послуги з перевезення цього товару. Асортимент поставленого товару (перелік послуг) вказано у видаткових накладних (актах).
При цьому фактична номенклатура товарів та послуг, що постачались позивачем ФОП-ам у рахунок отриманих від них оплат, на які були виписані податкові накладні на суму поставки 47615848,18 грн, визначалась видатковими накладними та актами виконаних робіт на цю ж суму.
Крім того, судами зазначено, що позивачем щодо частини податкових накладних з асортиментом «Гіпсокартон Knauf 12,5x1200x2500» зареєстровано розрахунки-коригування, в яких указано асортимент товарів, які були фактично поставлені ФОП-ам (неплатникам ПДВ).
З урахуванням встановлених обставин, суди дійшли висновку, що кожна з податкових накладних з умовною номенклатурою «Гіпсокартон Knauf 12,5x1200x2500», що зареєстровані на загальну суму поставки 47615848,18 грн, були виписані позивачем за фактом операції постачання на користь ФОП-ів (неплатників ПДВ) товару (послуги) в асортименті згідно з видаткових накладних та актів, у тому ж календарному місяці, в якому відбулась операція постачання.
Проте, зі змісту касаційної скарги убачається, що відповідно до видаткових накладних та актів наданих послуг (виконаних робіт), ТТН, карток рахунку 361 по кожному покупцю - ФОП та актів звірок із покупцями, ТОВ «БК Будівельні Технології ХХІ» за період з 01.01.2017 по 30.09.2019 реалізовано господарські товари та будівельні матеріали в асортименті із конкретно зазначеним найменуванням товару та кодом УКТ ЗЕД для фізичних осіб-підприємців (неплатників ПДВ) на загальну суму 47 615 848, 18 грн, у тому числі ПДВ в сумі 7 935 974, 70 грн та надано транспорті послуги на загальну суму 128 098 грн, у тому числі ПДВ в сумі 21 349, 67 грн, а саме: ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( НОМЕР_3 ), ОСОБА_4 ( НОМЕР_4 ), ОСОБА_5 ( НОМЕР_5 ), ОСОБА_6 ( НОМЕР_6 ), ОСОБА_7 ( НОМЕР_7 ), ОСОБА_8 ( НОМЕР_8 ), ОСОБА_9 ( НОМЕР_9 ), ОСОБА_10 ( НОМЕР_10 ), ОСОБА_11 ( НОМЕР_11 ), ОСОБА_12 ( НОМЕР_12 ), ОСОБА_13 ( НОМЕР_13 ), ОСОБА_14 ( НОМЕР_14 ), ОСОБА_15 ( НОМЕР_15 ), ОСОБА_16 ( НОМЕР_16 ), ОСОБА_17 ( НОМЕР_17 ), ОСОБА_18 ( НОМЕР_18 ), ОСОБА_19 ( НОМЕР_19 ), ОСОБА_20 ( НОМЕР_20 ), ОСОБА_21 ( НОМЕР_21 ), ОСОБА_22 ( НОМЕР_22 ), ОСОБА_23 ( НОМЕР_23 ), ОСОБА_24 ( НОМЕР_24 ), ОСОБА_25 ( НОМЕР_25 ).
Відповідно до виписок банку призначення платежу зазначено як «оплата за будівельні матеріали».
За період з 01.01.2017 по 30.09.2020 ТОВ «БК Будівельні технології ХХІ» не виписано та не зареєстровано в ЄРПН на адресу ФОП (неплатників ПДВ) податкові накладні (розрахунки коригувань) на поставку господарських товарів та будівельних матеріалів в асортименті із конкретно зазначеним найменуванням товару/послуг та кодом УКТ ЗЕД, згідно з виписаних видаткових накладних, а також відповідно до актів виконаних робіт про надання транспортних послуг.
За цей період позивачем зареєстровано лише податкові накладні на адресу неплатників ПДВ з номенклатурою «Гіпсокартон Knauf 12,5x1200x2500» код УКТ ЗЕД -6809 по ціні 31, 67 грн без ПДВ.
Водночас, згідно з п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України у податковій накладній зазначаються в окремих рядках обов`язкові реквізити, зокрема: е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду.
Відповідно до пункту 192.1 статті 192 Податкового кодексу України розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.
Суди ж попередніх інстанцій, встановивши наявність недоліків та помилок у зареєстрованих накладних щодо невідповідності номенклатури товарів, з номенклатурою товарів за наданими позивачем первинними документами, обмежились лише зазначенням того, що загальна сума господарських операцій з ФОП відповідає загальній сумі, на яку було складено та зареєстровано податкових накладних за період, що перевірявся.
При цьому, суди на підставі сукупності первинних документів не надали оцінки кожній господарській операції позивача з конкретними контрагентами та не дослідили за наслідками якої саме операції була складена відповідна податкова накладна.
Також суди, зазначивши про реєстрацію позивачем розрахунків коригування, не дослідили їх та не указали яких саме податкових накладних вони стосуються і яке правове значення має ця обставина.
Указані обставини залишились поза увагою судів попередніх інстанцій, при цьому колегія суддів уважає, що оцінка таким доводам та наявним у справі доказам є необхідним та першочерговим для вирішення справи. Крім того, з урахуванням такого висновку залежить висновок щодо правильності дотримання судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права.
За приписами статті 242 КАС рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
У відповідності до приписів статті 2 КАС завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Принцип офіційного з`ясування всіх обставин справи, закріплений частиною четвертою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, зобов`язує суди вживати заходи для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі шляхом виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.
З урахуванням викладеного, Верховний Суд уважає, що суди попередніх інстанції дійшли передчасного висновку про те, що зареєстровані позивачем за період з 2017 року по 2020 року податкові накладні на загальну суму 47615848,18 грн, були виписані позивачем за фактом операцій постачання на користь ФОП-ів (неплатників ПДВ) товарів (послуг).
Наведене свідчить про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій ухвалені з порушенням норм процесуального права, що унеможливило повне встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, що в силу положень статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування рішень та направлення справи на новий розгляд до суду першої інстанції.
Під час нового розгляду справи суду слід взяти до уваги викладене в цій постанові, встановити зазначені у ній обставини, що входять до предмета доказування у даній справі, дати правильну юридичну оцінку встановленим обставинам та постановити рішення відповідно до вимог статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України.
З урахуванням наведеного, касаційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області необхідно задовольнити частково, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати з передачею справи на новий розгляд до суду першої інстанції.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 353, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області задовольнити частково.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16.02.2022 та постанову Восьмого адміністративного суду від 26.05.2022 скасувати, справу №380/9069/21 направити на новий розгляд до Львівського окружного адміністративного суду.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий І.В. Дашутін
Судді О.О. Шишов
М.М. Яковенко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2023 |
Оприлюднено | 28.07.2023 |
Номер документу | 112470328 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гавдик Зіновій Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дашутін І.В.
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні