Рішення
від 27.07.2023 по справі 500/2377/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа №500/2377/23

27 липня 2023 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Мартиць О.І. розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД ВТК" до Тернопільської митниці про визнання протиправним та скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД ВТК" звернулося до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Тернопільської митниці, в якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення про визначення коду товару від 27.04.2023 №КТ-UA403030-0008-2023;

визнати протиправною та скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні та пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA403030/2023/000271 від 10.05.2023.

Позов обґрунтовано тим, що 16.03.2023 подано до митного оформлення митну декларацію типу ІМ40ДЕ №23UA403030007537U9 на товар - парафін гранульований 20 кг очищений в гранулах, без механічних домішок (3% олії) в кількості 21000 кг. Даний товар був класифікований за кодом 2712909900 УКТ ЗЕД.

Митне оформлення товару завершене не було, оскільки Тернопільською митницею винесено рішення про визначення коду товару від 27.04.2023 №KT-UA403030-0008-2023 та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні та пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA403030/2023/000271 від 10.05.2023, у зв`язку з прийняттям класифікаційного рішення про визначення коду товару.

Згідно рішення Тернопільської митниці про визначення коду товару від 27.04.2023 №КТ-UA403030-0008-2023 імпортований товар є продуктом з воскоподібними властивостями (парафіновий віск) у вигляді непрозорих гранул білого кольору. Містить в своєму складі; суміш неароматичних вуглеводів (парафінований віск), складні ефіри жирних кислот (пальмітинової та стеаринової), інші добавки /домішки. При температурі вище 40°С плавиться без розкладання, коли температура перевищує точку плавлення нелегко витягнути в нитку, після легкого потирання набувають полірованої поверхні. Температура застигання становить 49°С. густина за температури 70°С - 779.1 кг/м3 пенеграція (метод конуса) при температурі 25°С - 12 од., кінематична в`язкість за температури 100°С - 3.53 мм2/с. температура краплення - 51,0°C. Використовується для виготовлення свічок і тому його слід класифікувати у товарній підкатегорії 3404900090 УКТ ЗЕД.

Позивач вважає вищевказані рішення Тернопільської митниці протиправними, прийнятими із порушенням митного законодавства та такими, що підлягають скасуванню, оскільки позиція Тернопільської митниці про те, що імпортований товар є продуктом з воскоподібними властивостями і тому його слід класифікувати у товарній підкатегорії 3404900090 згідно УКТ ЗЕД ґрунтується на вибірковому застосуванні положень Пояснень УКТ ЗЕД та суперечить характеристикам товару.

Ухвалою суду від 29.05.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) суддею одноособово.

14.06.2023 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог повністю у зв`язку з їх безпідставністю.

В обґрунтування своєї позиції наводить положення законодавства, що підлягають до застосування у спірних правовідносинах, та вказує, що під час здійснення посадовими особами митниці митного контролю, в тому числі і в частині правильності класифікації вищезазначеного товару згідно з УКТ ЗЕД, було встановлено, що даний товар позивачем класифіковано невірно, у зв`язку з тим, що у висновку зазначено інформацію про характеристики товару, необхідні для його однозначної класифікації, та яка повинна міститись в гр.31 ВМД. Інші відомості про товар зазначаються у гр.31 ВМД у відповідності до вимог законодавства України.

27 квітня 2023 року посадовою особою митниці прийнято рішення №КТ-UA403030-0008-2023 про класифікацію даного товару в товарній підкатегорії 3404900090 згідно УКТ ЗЕД.

При прийнятті вищезазначеного рішення про визначення коду товару посадова особа митниці керувалась наступними документами: Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД), викладена у додатку до Закону України від 19.10.2022 №2697-ІХ "Про Митний тариф України"; Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затверджені наказом Державної митної служби України від 14.12.2022 №543; Наказ Державної митної служби України від 23.11.2022 №513 "Про затвердження Перехідних таблиць від УКТЗЕД версії 2017 р. до УКТЗЕД версії 2022 р."; Основні правила інтерпретації УКТЗЕД 1,6; наказ Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №650 (зі змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 23.12.2022 №455); Пояснення до товарних позицій 34042712 УКТ ЗЕД; примітки до товарної групи 27 та 34; інформація, зазначена в товаросупровідних документах, результати акту митного огляду від 17.03.2023 №23UA403030007537U9, Висновок СЛЕД Держмитслужби від 13.04.2023 №142000-3101-0406; Лист від ТОВ "ТД ВТК" від 21.04.2023 №21/04/23. (вх. Тернопільської митниці 2697/14/7.25-28-01 від 21.04.2023) та додаткові документи надані на вимогу митного органу.

Таким чином, Тернопільська митниця вважає, що рішення про визначення коду товару №КТ-UА403030-0008-2023 від 24.04.2023 прийнято з дотриманням вимог чинного законодавства, є законним та обґрунтованим та не підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 15.06.2023 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача від 14.06.2023 про розгляд справи №500/2377/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД ВТК" до Тернопільської митниці про визнання протиправним та скасування рішення в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Розгляд справи здійснювався відповідно до вимог статей 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Суд, дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

04.04.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю "ТД ВТК" та фірмою LTM Sp. Z о.о. укладено зовнішньоекономічний договір №04/04/22.

Згідно умов договору фірма LTM Sp. Z о.о. постачає на умовах FCA (Польща) або ПАР станки для виробництва свічок парафінових, прядіння та виробництва гноту, комплектуючі для виробництва свічок (фіксатори гноту, підставки та кришки пластикові, ємності скляні, стакани пластикові та інше) та сировину для виробництва свічок, а також товарів побутової хімії, санітарно-гігієнічних, косметичних засобів та товарів господарського призначення.

Фірмою LTM Sp. Z о.о. згідно експортної фактури №T0003/03/2023/C/FVS від 14.03.2023 імпортовано на митну територію України парафін гранульований 20 кг очищений в гранулах, без механічних домішок (3% олії) в кількості 21000 кг.

16.03.2023 уповноваженою особою позивача, агентом з митного оформлення подано до митного оформлення митну декларацію (надалі - МД) типу ІМ40ДЕ №23UA403030007537U9, у графі 31 якої заявлено до митного оформлення наступний опис товару: "Парафін очищений в гранулах, без механічних домішок - 21000 кг. (температура плавлення - 62-64 град. С; місткість олїї - 3%) Зовнішній вигляд: напівпрозорі гранули білого кольору, в поліпропіленових мішках по 20 кг в кожному. Використовується для виготовлення свічок. Торгівельна марка: немає даних Виробник: PetroChina Company Limited Країна виробництва: Китай/CN".

Згідно митної декларації №23UA403030007537U9 від 16.03.2023, відповідно до заявленого у гр. 31 опису товару 1 у графі 33 даної МД позивачем зазначено код товару згідно із УКТ ЗЕД 2712909900.

Під час здійснення посадовими особами митниці митного контролю, в тому числі і в частині правильності класифікації вищезазначеного товару згідно з УКТЗЕД, було встановлено, що даний товар позивачем класифіковано невірно, у зв`язку з тим, що у висновку зазначено інформацію про характеристики товару, необхідні для його однозначної класифікації, та яка повинна міститись в гр.31 ВМД. Інші відомості про товар зазначаються у гр.31 ВМД у відповідності до вимог законодавства України.

27.04.2023 посадовою особою митниці прийнято рішення №КТ-UA403030-0008-2023 про класифікацію даного товару в товарній підкатегорії 3404900090 згідно УКТ ЗЕД.

В подальшому надано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні та пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA403030/2023/000271 від 10.05.2023.

Не погоджуючись із такими рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС України).

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість рішення відповідача на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, суд виходить з наступного.

Згідно частини другої статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відповідно до пункту 24 частини 1 статті 4 Митного кодексу України митний контроль - сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку.

Згідно статті 246 Митного кодексу України метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів..

Відповідно до частин першої та другої статті 318 Митного кодексу України Митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України.

Митний контроль здійснюється виключно митними органами відповідно до цього Кодексу та інших законів України.

Частиною першою статті 257 Митного кодексу України передбачено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, на які накладено електронний підпис декларанта або уповноваженої ним особи.

Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України. В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду. Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків). (стаття 67 Митного кодексу України)

Відповідно до частини першої статті 69 Митного кодексу України товари при їх декларуванні підлягають класифікації тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.

Згідно із частиною другою статті 69 Митного кодексу України митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.

Частиною четвертою статті 69 МК України визначено, що у разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.

Нормами частини сьомої статті 69 МК України встановлено, що рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням митного органу щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення відповідно до глави 4 цього Кодексу.

Згідно із положеннями частини восьмої статті 69 МК України висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер.

Згідно із Порядком роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №650, класифікація товару - це визначення коду товару відповідно до вимог Основних правил інтерпретації УКТЗЕД, передбачених Законом України "Про Митний тариф України", з урахуванням Пояснень до УКТЗЕД, рішень Комітету з Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації, методичних рекомендацій щодо класифікації окремих товарів згідно з вимогами УКТЗЕД, розроблених центральним органом виконавчої влади у сфері митної справи на виконання статті 68 Кодексу, до початку переміщення товару через митний кордон України, під час митного оформлення та після завершення митного оформлення.

В Україні класифікація товарів для цілей митного оформлення здійснюється згідно з вимогами Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (надалі - УКТ ЗЕД), що є товарною номенклатурою Митного тарифу України, затвердженого Законом України від 04 червня 2020 року №674-ІХ "Про Митний тариф України", з урахуванням основних правил інтерпретації класифікації товарів УКТ ЗЕД та визначальних для класифікації товару характеристик.

УКТ ЗЕД розроблено на виконання Україною своїх міжнародних зобов`язань, а саме положень Міжнародної конвенції про Гармонізовану Систему опису та кодування товарів (надалі - ГС), Договірною стороною якої Україна стала згідно із Указом Президента України від 17 травня 2002 року №466/2002 "Про приєднання України до Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів" з набуттям усіх прав та зобов`язань, передбачених статтями Конвенції.

Чинна УКТ ЗЕД побудована на основі ГС версії 2017 року.

Україна, зокрема, зобов`язана застосовувати Основні правила інтерпретації Гармонізованої Системи опису та кодування товарів, примітки до розділів, груп.

Товарна номенклатура Митного тарифу України складається з трьох складових частин: Основних правил інтерпретації класифікації товарів, приміток до розділів та груп та безпосередньо номенклатури товарів (текстовий опис угруповань товарної номенклатури (розділ, група - два знаки, позиція - чотири знаки, підпозиція - шість знаків, категорія - вісім знаків, підкатегорія - десять знаків) та їх цифрове позначення - код товарів.

З метою забезпечення єдиного тлумачення і застосування УКТ ЗЕД в Україні запроваджено Пояснення до УКТ ЗЕД, побудовані на основі Пояснень до Гармонізованої системи опису і кодування товарів версії 2017 року та

Комбінованої номенклатури Європейського Союзу, та затверджені наказом Державної митної служби України від 14.07.2020 № 256 (надалі - Пояснення №256).

Класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється з урахуванням Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД та характеристик товару, визначальних для його класифікації.

Є шість Основних правил інтерпретації класифікації товарів (надалі - ОПІ), а саме:

- Правило 1 ОПІ - назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил...;

- Правило 2 ОПІ:

(a) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом),

незібраного чи розібраного;

(b) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3;

- Правило 3 ОПІ - у разі якщо згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prima facie) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином:

(a) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару;

(b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3

(a) , повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови, що цей критерій можна застосувати;

(c) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3

(b) , повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються;

- Правило 4 ОПІ - товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються;

- Правило 5 ОПІ - на додаток до наведеного до зазначених нижче товарів застосовуються такі правила:

(a) футляри для фотоапаратів, музичних інструментів, зброї, креслярського приладдя, прикрас та подібні вироби, які мають спеціальну форму і призначені для зберігання відповідних виробів або набору виробів, придатні для тривалого використання разом з виробами, для яких вони призначені, класифікуються разом з упакованими в них виробами. Це правило не поширюється на тару (упаковку), що становить разом з виробом одне ціле і надає останньому істотно іншої властивості;

(b) відповідно до правила 5 (a) тару (упаковку) разом з товарами, які в ній містяться, слід класифікувати разом з цими товарами, якщо вона належить до такого типу тари (упаковки), яка зазвичай використовується для упакування цих товарів. Це положення є необов`язковим, якщо ця тара (упаковка) придатна для повторного використання;

- Правило 6 ОПІ - для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatis mutandis), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.

Між тим, перші чотири Основні правила інтерпретації класифікації товарів регламентують порядок визначення товарної позиції (перші чотири знаки коду), визначають порядок віднесення товару до певної товарної позиції.

Шосте правило застосовується після того, як визначено товарну позицію, і регулює віднесення товару до відповідних підпозицій, категорій та підкатегорій.

Суд зазначає, що при прийнятті рішення про визначення коду товару посадова особа митниці керувалась наступними документами: Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД), викладена у додатку до Закону України від 19.10.2022 №2697-ІХ "Про Митний тариф України"; Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затверджені наказом Державної митної служби України від 14.12.2022 №543; Наказ Державної митної служби України від 23.11.2022 №513 "Про затвердження Перехідних таблиць від УКТЗЕД версії 2017 р. до УКТЗЕД версії 2022 р."; Основні правила інтерпретації УКТЗЕД 1,6; наказ Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №650 (зі змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 23.12.2022 №455); Пояснення до товарних позицій 34042712 УКТ ЗЕД; примітки до товарної групи 27 та 34; інформація, зазначена в товаросупровідних документах, результати акту митного огляду від 17.03.2023 №23UA403030007537U9, Висновок СЛЕД Держмитслужби від 13.04.2023 №142000-3101-0406; Лист від ТОВ "ТД ВТК" від 21.04.2023 №21/04/23. (вх. Тернопільської митниці 2697/14/7.25-28-01 від 21.04.2023) та додаткові документи надані на вимогу митного органу.

Так згідно абзацу 1 "Загальні положення" Пояснень до групи 27 "Палива мінеральні; нафта і продукти її перегонки; бітумінозні речовини; воски мінеральні", вказано, що до цієї групи включаються переважно вугілля та інші види природного мінерального палива, нафта та нафтопродукти, одержані з бітумінозних мінералів, продукти їхньої перегонки та аналогічні продукти, одержані будь-якими іншими способами. Сюди входять також мінеральні воски і природні бітумінозні речовини. Товари цієї групи можуть бути сирими чи очищеними; проте, якщо вони являють собою особливо виділені органічні сполуки визначеного хімічного складу в чистому чи в технічно чистому вигляді, то, крім метану і пропану, вони включаються до групи 29.

Крім того, згідно Пояснень до товарної позиції 2712 (частина В) до цієї товарної позиції включають: парафін, віск нафтовий мікрокристалічний, неочищений парафін, озокерит, віск з бурого вугілля, віск торф`яний, інші мінеральні воски та аналогічні продукти, одержані в результаті синтезу або інших процесів, забарвлені чи незабарвлені.

Зокрема, парафін являє собою вуглеводневий віск, видобутий з певних дистилятів перегонки нафти або нафтопродуктів, одержаних із сланцю чи інших бітумінозних порід (мінералів). Цей віск напівпрозорий, білий чи жовтуватий за кольором і має відносно виражену кристалічну структуру.

Усі ці воски (парафін, віск нафтовий мікрокристалічний, неочищений парафін, озокерит, віск з бурого, вугілля, віск торф`яний і т.д.) включаються до цієї товарної позиції в сирому чи очищеному вигляді, змішані разом або забарвлені. Вони використовуються для виготовлення свічок (особливо парафін), для полірування, ізоляції, апретування текстильних виробів, просочення сірників, захисту від іржі і т.д.

Також, в Пояснення до товарних категорій 2712 90 31 - 2712 90 99 наведений перелік властивостей, які надають підстави класифікувати продукцію у цих товарних категоріях. Зокрема, така продукція має такі характеристики:

1. температуру застигання, яка визначена методом термометра, що обертається (метод ISO 2207 еквівалентний методу ASTM D 938), не менш як 30°С;

2. густину при 70°С менш як 0,942 г/см3;

3. показник пенетрації "Worked Cone Penetration" при 25°С, визначений за методом ISO 2137 (еквівалентний методу ASTM D 217), менш як 350, та

4. показник пенетрації "Cone Penetration" при 25°С, визначений за методом ISO 2137 (еквівалентний методу ASTM D 937), не менш як 80.

Згідно Пояснень до товарної позиції 3404 восками, які включаються до товарної позиції є воски:

(A) Одержані хімічним шляхом органічні продукти з воскоподібними властивостями, розчинні або не розчинні у воді. Воски товарної позиції 2712. одержані синтетично або іншим способом (наприклад, воски, одержані за процесом Фішера-Тропша, що складаються зазвичай з вуглеводнів), проте, не включаються. Водорозчинні воскоподібні продукти з поверхнево-активними властивостями також не включаються (товарна позиція 3402).

(B) Продукти, одержані змішуванням двох або більше різних восків тваринного походження, різних восків рослинного походження чи різних восків інших класів Дбо змішуванням восків різних класів (тваринних, рослинних або інших) (наприклад, суміші різних видів рослинних восків і суміші мінерального воску з рослинним воском). Проте суміші мінеральних восків не включаються (товарна позиція 2712).

(C) Продукти з воскоподібними властивостями на основі одного або кількох восків, що містять жири, смоли, мінеральні речовини або інші матеріали. Незмішані тваринні або рослинні воски, рафіновані або нерафіновані, забарвлені або незабарвлені, проте, не включаються (товарна позиція 1521). Незмішані мінеральні воски або суміші мінеральних восків, забарвлені чи незабарвлені, також не включаються (товарна позиція 2712).

Крім того, приміток до Пояснень до товарної групи 34 до товарної позиції 3404 не включаються (с) мінеральні воски або аналогічні продукти товарної позиції 2712, змішані або незмішані або лише забарвлені чи незабарвлені.

Суд звертає увагу, що згідно товаросупровідних документів фірми LTM Sp. Z о.о. на митну територію України імпортувався парафін гранульований, який має наступні характеристики:

- точка плавлення - 62-64°С;

- вміст олії-3%;

- колір-№27;

- світлостабільність - 4;

- проникнення голкою - 17;

- запах - 2;

- механічні домішки та вода - 0;

- не містить алкенів та використовується для виробництва свічок.

Крім того, згідно висновку №1440-35 від 27.04.2023 науково-технічної експертизи зразків продукції Національного технічного університету України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського", складеного на замовлення ТОВ "ТД ВТК", парафін гранульований в мішках по 20 кг має наступні фізико-хімічні характеристики:

- температура застигання - 62°С;

- в`язкість кінематична - 3,72 мм3/с;

- вміст води - відсутня;

- густина - 0,775 кг/дм3.

Таким чином, встановлені характеристики парафіну гранульованого 20 кг (3% олії), наданого до митного оформлення згідно митної декларації типу ІМ40ДЕ №23UA403030007537U9, відповідають характеристикам, які вказані в Поясненнях до товарної позиції 2712, для його класифікації за кодом 2712909900 згідно УКТ ЗЕД.

Крім того, висновком Тернопільської Торгово-промислової палати від 19.04.2023, який зроблений на замовлення ТОВ "ТД ВТК" підтверджено правильність заявленого коду 2712909900 УКТ ЗЕД.

Також, правильність заявленого коду 2712909900 УКТ ЗЕД, підтверджена висновком №1440-35 від 27.04.2023 науково-технічної експертизи зразків продукції Національного технічного університету України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського".

Як вже зазначалось судом відповідно до частини восьмої статті 69 Митного кодексу України, висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер.

Поряд з цим, відповідно до частини першої статті 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до частини першої статті 94 КАС України, письмовими доказами є документи (крім електронних документів), які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору.

Сертифікат аналізу парафіну гранульованого (олія 3%) фірми PetroChina Company Limited від 19.04.2023, яка є виробником даного товару, також містять посилання на код Гармонізованої системи 2712 90 99 00.

Крім того, експортна декларація №23PL301010Е0329918 від 15.03.2023, оформлена митними органами Республіки Польщі на даний товар також містить посилання на код Гармонізованої системи 2712 90 99 00.

Суд зазначає, що класифікація товарів згідно з УКТЗЕД здійснюється із врахуванням так званої "дефісної системи". Дефісна система передбачає зазначення певної кількості рисок (дефісів) перед текстовим найменуванням деталізованих угрупувань УКТ ЗЕД.

Так, до товарної позиції 2712 УКТ ЗЕД включаються:

- вазелін нафтовий (петролатум); парафін, віск нафтовий мікрокристалічний, парафін сирий, озокерит, віск з бурого вугілля, віск торф`яний, інші мінеральні воски та аналогічні продукти, одержані в результаті синтезу або інших процесів, забарвлені або незабарвлені.

Дана товарна позиція поділяється на три товарних підпозиції:

- 2712 10 - вазелін нафтовий (петролатум) - продукція вказана в частині (А) Пояснень до товарної позиції 2712;

- 2712 20 - парафін із вмістом масел менш як 0,75 мас.% - продукція вказана в абз. 2 частині (В) Пояснень до товарної позиції 2712 із вмістом масел менш як 0.75%;

- 2712 90 - інші - інша продукція вказана в частині (В) Пояснень до товарної позиції 2712, в тому числі парафін із вмістом масел більш як 0,75%;

Таким чином, парафін із вмістом масел більш як 0,75% далі класифікується у товарній підкатегорії 2712909900 УКТ ЗЕД відповідно до назви категорій та підкатегорій, а також пояснень до них.

Суд звертає увагу, що висновок Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби №142000-3101-0406 від 13.04.2023, складений на запит Тернопільської митниці містить суперечливі висновки. Зокрема, в резолютивній частині Висновку (розділ 12) вказано, що проба при температурі вище 40°С плавиться без розкладання, разом з тим, в описовій частині Висновку (таблиця до розділу 11) вказано, що температура застигання проби становить 49°С. Очевидно, що температура застигання не може бути вищою ніж температура плавлення.

Крім того, в резолютивній частині Висновку (розділ 12) вказано, що за результатами лабораторних досліджень наданої проби виявлено складні ефіри жирних кислот (пальмітинової та стеоринової), поряд з цим, в описовій частині Висновку (пункт 3 розділу 11) вказано, що в складі проби виявлено метилові ефіри жирних кислот (метилпальмітат та метилстеарат).

В описовій частині Висновку (пункт 3 розділу 11) вказано, що в складі проби моно-, ди-, та тригліцериди жирних кислот не виявлено, однак в заключній частині Висновку (розділ 12) відсутність у пробі жирних кислот не відображено.

Відповідно до Пояснень до товарної позиції 2712 УКТЗЕД продукція (парафін, віск нафтовий мікрокристалічний) включається до товарної позиції 3404 УКТЗЕД, якщо:

- воски цієї товарної позиції (2712 УКТЗЕД) змішані з тваринними восками (включаючи спермацет), рослинними восками чи штучними восками;

- воски цієї товарної позиції (2712 УКТЗЕД) змішані із жирами, смолами, мінеральними речовинами чи іншими матеріалами, за умови, що вони мають основні властивості воску, тобто продукції товарної позиції 3404 УКТЗЕД.

Ні з Висновку Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби №142000-3101-0406 від 13.04.2023, а ні з інших документів поданих до митного оформлення не вбачається, що імпортований товар - парафін гранульований, містить у своєму складі жири, смоли, мінеральні речовини або тваринні, рослинні, штучні воски.

Таким чином, суд погоджується з твердженням позивача, що позиція Тернопільської митниці про те, що імпортований товар є продуктом з воскоподібними властивостями і тому його слід класифікувати у товарній підкатегорії 3404900090 згідно УКТЗЕД ґрунтується на вибірковому застосуванні положень Пояснень УКТЗЕД та суперечить характеристикам товару.

З урахуванням вище викладеного, суд доходить висновку, що рішення про визначення коду товару від 27.04.2023 №КТ-UA403030-0008-2023 та картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA403030/2023/000271 від 10.05.2023 є протиправними та таким, що підлягають скасуванню.

Залишаючи без оцінки окремі аргументи учасників справи, суд виходить з того, що такі обставини лише опосередковано стосуються суті і природи спору, а їх оцінка не має вирішального значення для його правильного вирішення.

При цьому суд вважає за можливе врахувати позицію Європейського суду з прав людини, яку він висловив у справі "Федорченко та Лозенко проти України" (заява №387/03, 20 вересня 2012 року, п.53), відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення "поза розумним сумнівом", тобто, аргументи сторони мають бути достатньо вагомими, чіткими та узгодженими.

Одночасно суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№4909/04), згідно з якою у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) №303-A, пункт 29).

Окрім того, відповідно до пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Закріплений у частині першій статті 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини другої статті 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частини першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В адміністративних процедурах із митного контролю та митного оформлення митний орган повинен обґрунтувати (довести) законність свого рішення; відповідно рішення митного органу не може ґрунтуватися на припущеннях, на сумнівах про повноту і достовірність відомостей про заявлену митну вартість товару; висновки цього органу повинні ґрунтуватися на достовірних і вичерпних доказах.

Аналогічна позиція стосовно обов`язку доказування була висловлена Європейським судом з прав людини у п.36 справи "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), від 01.07.2003 №37801/97, в якому він зазначив, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення).

За змістом частини першої статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Суд, враховуючи встановлені обставини справи та положення чинного законодавства, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, приходить до переконання, що позовні вимоги підлягають до задоволення.

Відповідно до статті 244 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує як розподілити між сторонами судові витрати.

Згідно частини першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки позов підлягає до задоволення, на користь позивача необхідно стягнути судовий збір у розмірі 2684,00 грн, сплачений згідно з платіжною інструкцією від 23.05.2023 №1872.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Тернопільської митниці про визначення коду товару від 27.04.2023 №КТ-UA403030-0008-2023.

Визнати протиправною та скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA403030/2023/000271 від 10.05.2023.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Тернопільської митниці на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД ВТК" судовий збір у розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні 00 (нуль) копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 27 липня 2023 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД ВТК" (місцезнаходження: вул. Академіка Сахарова, 3, м. Тернопіль, 46023, код ЄДРПОУ: 39045489);

відповідач:

- Тернопільська митниця (місцезнаходження: вул. Текстильна, 38, м. Тернопіль, 46004, код ЄДРПОУ: 43985576).

Головуючий суддяМартиць О.І.

Дата ухвалення рішення27.07.2023
Оприлюднено31.07.2023
Номер документу112488510
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення коду товару за УКТЗЕД

Судовий реєстр по справі —500/2377/23

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 01.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Рішення від 27.07.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 15.06.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні