Справа № 368/973/23
1-кс/368/266/23
УХВАЛА
Іменем України
"28" липня 2023 р. Слідчий суддя Кагарлицького районного суду Київської області ОСОБА_1 , за участю секретаря ОСОБА_2 , розглянувши скаргу Фермерського господарство «Катеринич - М», представник скаржника ОСОБА_3 на бездіяльність слідчого, стосовно невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, -
ВСТАНОВИВ :
До Кагарлицького районного суду Київської області надійшла скарга від Фермерського господарство «Катеринич - М», в якій він просить зобов`язати орган досудового розслідування (Обухівське РУП ГУ НП в Київській області) відкрити кримінальне провадження, вжити необхідні процесуальні заходи, спрямовані на розкриття кримінального правопорушення, зобов`язати орган досудового розслідування повідомити ФГ «Катеринич-М», адвоката ОСОБА_3 , що діє в інтересах ФГ «Катеринич-М», про вжиті процесуальні заходи, в т.ч. повідомити про відкриття кримінального провадження шляхом надсилання витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань на поштову адресу та/або електронну адресу (із накладенням КЕП/ЕЦП) заявника, обґрунтовуючи скаргу наступним.
17.06.2021 внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запис про припинення права постійного користування земельною ділянкою (кадастровий номер 3211300000;69;003:0052), правокористувач - Фермерське господарство «Катеринич-М» (код ЄДРПОУ 43177005), номер запису про інше речове право: 32487816).
ФГ «Катеринич-М» дізналось про внесення запису про припинення права постійного користування земельною ділянкою, отримавши інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (номер інформаційної довідки: 278503033; дата, час формування: 07.10.2021 09:47:34),
Відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, підставою для внесення запису від 23.06.2021 року, відповідно до якого припинено речове право Фермерському господарству «Катеринич-М» (код ЄДРПОУ 43177005), а саме: право постійного користування земельною ділянкою, кадастровий номер: 3211300000:69:003:0052 є рішення Кагарлицької районної ради народних депутатів від 02 грудня 1997 року № 234-19 XXII та витяг з Державного земельного кадастру № 46993029 від 17.06.2021 року.
Як вбачається з вищевикладеного, документи, на підставі яких внесено запис до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 23.06.2021, в частині земельної ділянки, кадастровий № 3211300000:69:003:0052, не створювались у виконавчому комітеті Ржищівської міської ради Київської області.
Проте, вищезазначене рішення - не єдиний документ, що стосується оскаржуваного запису. Зокрема, проведення державної реєстрації дії відбувається на підставі заяви заінтересованої особи.
Крім того, відповідно до ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний виконавець сканує всі документи, що входять до реєстраційної справи.
Так, у розпорядженні виконавчого комітету Ржищівської міської ради Київської області (зокрема, державного виконавця ОСОБА_4 ), згідно вимог закону, мають бути документи для прийняття рішення.
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» організаційну систему державної реєстрації прав становлять:
1)Міністерство юстиції України та його територіальні органи;
2)суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад. Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації;
3)державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).
Згідно до ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» до повноважень суб`єктів державної реєстрації прав належить;
1)забезпечення:
?проведення державної реєстрації прав;
?ведення Державного реєстру прав;
?взяття на облік безхазяйного нерухомого майна;
?формування та зберігання реєстраційних справ.
Зберігання реєстраційних справ у паперовій формі здійснюється виключно виконавчими органами міських рад міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення. Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями за місцезнаходженням відповідного майна;
2) здійснення інших повноважень, з::ередбачейих цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до частини третьої ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державник реєстратор виконує наступні повноваження:
1 ) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями;
2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;
3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2015 року, а також під час проведення державної реєстрації прав, які набуваються з прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей з єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником, крім випадків, коли державна реєстрація прав, похідних від права власності, здійснюється у зв`язку із вчиненням нотаріальної дії та такі документи були надані у зв`язку з вчиненням такої дії;
4) під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи;
5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження;
6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна у випадках, передбачених цим Законом;
7) виготовляє електронні копії документів поданих у паперовій формі, та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав);
8) формує за допомогою Державного реєстру прав документи за результатами розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав;
9) формує реєстраційні справи у паперовій формі;
9-1) надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про виконавче провадження", інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю;
10) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Згідно до ст. 11 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
Відповідно до пункту першого Порядку ведення реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1141 цей Порядок визначає процедуру функціонування Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, його невід`ємної архівної складової частини та наповнення Державного реєстру прав відомостями про речові права на нерухоме майно, обтяження таких прав.
Згідно до пункту четвертого Порядку ведення Державного реєстру прав передбачає, зокрема, виготовлення електронних копій документів, передбачених законодавством, у тому числі електронних копій судових рішень щодо заборони (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій; формування реєстраційного номера об`єкта нерухомого майна, реєстраційної справи в електронній формі;надання відомостей з Державного реєстру прав.
Відповідно до пунктів 16-17 Порядку виготовлення електронних копій документів у сфері державної реєстрації прав здійснюється шляхом їх сканування. Документи, що містять більше однієї сторінки, скануються в один файл. У разі перевищення допустимого для завантаження розміру файла такий файл розділяється на декілька файлів. Електронні копії документів повинні бути придатні для сприйняття їх змісту.
Відповідно до частини першої ст. 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:
1)прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;
2)виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;
3)встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;
4)перевірка документів та/або відомостей Державного реєстру прав, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;
5)прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);
6)відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав;
7)формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;
8)видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Фактично, земельна ділянка знаходиться у користуванні ФГ «Катеринич-М» (тривалий період час на праві постійного користування, що дає переважне право на придбання у власність користувача),- також сплачено податок за користування земельною ділянкою у 2022 році. Іншими словами, заявник є добросовісним користувачем, сприяє створенню додаткових благ (вирощування с/г продукції), сплачує податки, що вказує на порядність та чесність ФГ «Катеринич-М» як суб`єкта господарювання.
Невідповідність дій реєстратора положенням чинного законодавства України полягає у тому, що здійснено скасування запису про речове право за відсутності вичерпного переліку документів (для проведення таких дій), зокрема, рішення Кагарлицької районної ради народних депутатів від 02 грудня 1997 року № 234-19 XXII не містить вказівок державному реєстратору для припинення права користування до рішення не додавався акт прийому-передачі (повернення) земельної ділянки. З відомостей, що містяться у Державному реєстрі речових прав, можна припустити, що у реєстратора відсутні первинні документи, у вмісті яких визначено підстави для припинення речового права. Фактично, за відсутності таких документів (документів, що містять вказівки/розпорядження для припинення речового права ФГ «Катеринич-М»), реєстратор здійснила дії з перевищенням власних повноважень). Відповідно, реєстратор, керуючись суб`єктивною оцінкою наданих документів, скасував запис про речове право (праве постійного користування земельною ділянкою). Опосередковано це створює господарський дисбаланс, оскільки ФГ «Катеринич-М», використовуючи земельну ділянку на законних підставах, сплачує податки до бюджету, виробляє сільськогосподарську продукцію, враховує обсяги врожаїв на перспективу. Скасування запису про речове право створює ризики для ведення подальшої господарської діяльності.
Для кваліфікації дій реєстратора доцільно проаналізувати наступні склади злочинів.
Зміст кримінальних правопорушень державних реєстраторів розкривають статті 358 («Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів»), статті 364 («Зловживання владою або службовим становищем»), статті 365-2 («Зловживання повноваженнями особами, які надають публічні послуги»), статті. 367 («Службова недбалість») Кримінального кодексу України.
Відповідно до ст. 214 Кримінального процесуального кодексу України, слідчий^ прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, розпочати розслідування та через 24 години з моменту внесення таких відомостей надати заявнику витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань. Слідчий, який здійснюватиме досудове розслідування, визначається керівником органу досудового розслідування. Відповідно до п.п. 1 п. 2 Розділу II Положення про порядок ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань (затв. Наказом Генеральної прокуратури України від 06.04.2016 № 139) облік кримінальних правопорушень за заявами, повідомленнями, які надійшли до органу досудового розслідування, здійснюється Реєстратором за дорученням керівника органу досудового розслідування шляхом внесення до Реєстру відомостей, визначених ч.5 ст. 214 КПК.
До Єдиного реєстру досудових розслідувань вносяться відомості про: 1) надходження заяви, повідомлення про кримінальне правопорушення або виявлення з іншого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення; 2) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) потерпілого або заявника; 3) інше джерело, з якого виявлені обставини, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення; 4) короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, наведених потерпілим, заявником чи виявлених з іншого джерела; 5) попередня правова кваліфікація кримінального правопорушення з зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність; 6) прізвище, ім`я, по батькові та посада службової особи, яка внесла відомості до реєстру, а також слідчого, прокурора, який вніс відомості до реєстру та/або розпочав досудове розслідування; 7) інші обставини, передбачені положенням про Єдиний реєстр досудових розслідувань. У Єдиному реєстрі досудових розслідувань автоматично фіксується дата внесення інформації та присвоюється номер кримінального провадження (частина 5 статті 214 КПК.
ФГ «Катеринич-М» звернувся до Кагарлицького відділу поліції 17.07.2023, як доказ відмітка канцелярії поліції на титульному аркуші заяви (сканкопія аркуша додається).
Органом досудового розслідування у визначений строк не вжито жодних дій щодо відкриття кримінального провадження за заявою ФГ «Катеринич-М».
Як роз`яснено в Узагальненнях від 12.01.2017 року "Про практику розгляду скарг на рішення, дії чи бездіяльність органів досудового розслідування чи прокурора під час досудового розслідування", затверджених зборами суддів Вищого спеціалізованого суду з розгляду цивільних і кримінальних справ, беручи до уваги положення ч. 1 ст. 214 КПК, згідно з якою внесення відомостей до ЄРДР здійснюється не пізніше 24 годин після подання заяви, а також положення ч. 5 ст. 115 КПК, відповідно до якої при обчисленні строків днями не береться до уваги той день, від якого починається строк, 10-денний строк для подання скарги на оскаржуваний вид бездіяльності починається з дня, наступного за тим, в який закінчився перебіг 24-годинного строку для реєстрації відомостей.
Отже, законом передбачено обов`язок слідчого, прокурора, іншої службової особи, уповноваженої на прийняття заяв і повідомлень про кримінальне правопорушення, прийняти і зареєструвати їх, у разі якщо ці заяви чи повідомлення відповідають тим критеріям, які встановлені для них КПК України.
Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Відповідно до позиції колегії суддів Другої судової палати Касаційного кримінального суду у складі Верховного Суду, яка була викладена у постанові від 30.09.2021 (справа №556/450/18): «Разом із цим слідчий, прокурор після прийняття та реєстрації заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення, виходячи з їх змісту, має перевірити достатність даних, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, за наслідками чого ним приймається рішення про початок досудового розслідування шляхом внесення відповідних відомостей до ЄРДР.
Представник заявника ОСОБА_3 в судове засідання не з`явився, подавши заяву, в якій просить розгляд справи проводити у відсутність заявника та його представника, скаргу підтримує та просить задовольнити.
Представник ВП № 1 Обухівського РУП ГУ НП в Київській області в судове засідання не з`явився, будучи належним чином повідомлений про час та місце судового розгляду. Заяв та клопотань не надходило.
Відповідно до положень ч. 4 ст. 107 КПК України, враховуючи неприбуття в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у судовому провадженні, фіксування за допомогою технічних засобів судового розгляду не здійснювалося.
Дослідивши скаргу та матеріали надані представником ВП № 1 Обухівського РУП ГУ НП в Київській області через канцелярію суду, слідчий суддя дійшов висновку про наявність необхідних та достатніх підстав для часткового задоволення даної скарги, виходячи з наступного.
Загальні положення досудового розслідування визначені главою 19 КПК України.
Так, відповідно до положення ч.1 ст.214 КПК України слідчий, прокурор зобов`язані невідкладно, але не пізніше 24-х годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, внести до Єдиного реєстру досудових розслідувань та розпочати розслідування тільки заяву або повідомлення, які містять ознаки кримінального правопорушення, а не будь-які інші.
Стаття 214 КПК України перебуває у взаємозв`язку з ч. 1 ст. 2 КК України, згідно з якою підставою кримінальної відповідальності є вчинення особою суспільно небезпечного діяння, яке містить склад злочину, передбаченого цим Кодексом, і саме тому фактичні дані, які вказують на ознаки складу злочину - кримінального правопорушення, мають бути критерієм внесення його до Єдиного реєстру досудових розслідувань.
Закон не покладає на заявника обов`язок з достовірністю наводити у заяві чи повідомленні про кримінальне правопорушення усі елементи складу злочину, достатньо даних про об`єктивні ознаки злочину.
В своїй заяві, зміст якої детально наведений судом вище, зазначено короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінальних правопорушень посадовими особами, попередню правову кваліфікацію кримінальних правопорушень, тобто вказані відомості, які є достатніми для внесення відповідних відомостей до ЄРДР ( ч. 5 ст. 214 КПК України)
В ч. 1 ст. 303 КПК України визначено рішення, дії чи бездіяльність слідчого або прокурора, які можуть бути оскаржені під час досудового розслідування, та право на оскарження, серед яких, відповідно до п. 1 ч. 1ст. 303 КПК України передбачено право оскаржити бездіяльність слідчого, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про вчинення кримінального правопорушення.
За правилами ч. 1 ст. 214 КПК України, слідчий, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинення кримінального правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань та розпочати розслідування.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 91 КПК України підлягають доказуванню, зокрема і подія кримінального правопорушення (час, місце, спосіб та інші обставини вчинення кримінального правопорушення). При цьому, положеннями ст. 92 КПК України регламентовано, що обов`язок доказування обставин, передбачених ст. 91 цього Кодексу покладається не на заявника, а на слідчого і прокурора.
Підставами вважати заяву чи повідомлення саме про злочин є наявність в таких заявах або повідомленнях об`єктивних даних, які дійсно свідчать про ознаки злочину. Такими даними є фактичне існування доказів, що підтверджують реальність конкретної події.
Таким чином, слідчий суддя констатує пряму заборону процесуального Закону, а відтак неможливість здійснення перевірочних дій про можливий злочин без попереднього внесення відповідних відомостей до ЄРДР.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Слідчому судді не надано жодного доказу, що підтверджує факт внесення вказаної заяви до ЄРДР.
З огляду на викладене, враховуючи факт звернення представника ФГ «Катеринич-М» до ВП № 1 Обухівського РУП ГУ НП в Київській області із заявою про вчинення кримінального правопорушення в частині нанесення тілесних ушкоджень, та невнесення у встановлений законом строк та порядок відомостей до ЄРДР, слідчий суддя вважає скаргу такою, що підлягає задоволенню.
Враховуючи вищевикладене, керуючись ст.. ст.. 214, 303, 304, 305, 306, 307 КПК України, слідчий суддя, -
у х в а л и в:
Скаргу Фермерського господарство «Катеринич - М», представник скаржника ОСОБА_3 на бездіяльність слідчого, стосовно невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань - задовольнити.
Зобов`язати орган досудового розслідування (Обухівське РУП ГУ НП в Київській області) відкрити кримінальне провадження, вжити необхідні процесуальні заходи, спрямовані на розкриття кримінального правопорушення.
Зобов`язати орган досудового розслідування повідомити ФГ «Катеринич-М», адвоката ОСОБА_3 , що діє в інтересах ФГ «Катеринич-М», про вжиті процесуальні заходи, в т.ч. повідомити про відкриття кримінального провадження шляхом надсилання витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань на поштову адресу та/або електронну адресу.
Ухвала оскарженню не підлягає. Заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.
Слідчий суддя : ОСОБА_1
Суд | Кагарлицький районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2023 |
Оприлюднено | 02.08.2023 |
Номер документу | 112517123 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов'язаної з наданням публічних послуг Зловживання владою або службовим становищем |
Кримінальне
Кагарлицький районний суд Київської області
Шевченко І. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні