Справа № 540/8265/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 липня 2023 року Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 17.03.2020; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області здійснити перерахунок розміру пенсії ОСОБА_1 з урахуванням довідки про заробітну плату від 01.08.2008 № 5, виданої приватною фірмою Ремсан з урахуванням зазначених сум та виплатити різницю недоотриманих пенсійних коштів з 17.03.2020.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем з невідомих причин протиправно зменшено розмір пенсії з 17.03.2020 року, яку вона отримувала з 01.09.2008 року. При цьому, при призначенні пенсії надавалась довідка про заробітну плату від 01.08.2008 № 5, видана приватною фірмою Ремсан, яка була прийнята та врахована при призначенні пенсії. Разом з тим, саме на ПФ покладається обов`язок перевірки наданих документів, а самі по собі сумніви не можуть бути підставою для відмови у неврахуванні заробітної плати при призначенні пенсії.
Представником Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області до суду надано відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що первинно пенсію позивачці було обчислено із врахуванням довідки про заробітну плату від 01.08.2008 №5, яка видана приватним підприємством Ремсан(код ЄДРПОУ 14143565), за період роботи позивача директором малого підприємства Арелія (код ЄДРПОУ 14138587). Довідкою № 8 від 09 вересня 2008 року підтверджено право на видачу довідок ПП Ремсан, так як зазначене підприємство є правонаступником ПП Арелія. В результаті проведеної перевірки матеріалів пенсійної справи та на підставі довідки про сплату збору на обов`язкове державне пенсійне страхування № 149/05-04 від 09.01.2020 по малому підприємству Арелія за січень, березень, квітень, травень 1993, за січень, лютий, березень, червень, липень, серпень, вересень 1995, за грудень 1996, за січень, лютий, березень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 1997, за 1998 рік фонд оплати праці відсутній. Інформація щодо фонду оплати праці за 1994 відсутня. З 01.03.2020 здійснено розрахунок пенсії позивачці, враховуючи заробітну плату за довідкою від 01.08.2008 №5, лише за періоди, які зазначено фондом оплати праці в довідці від 09.01.2020 №149/05-04. Отже, при індивідуальному коефіцієнті заробітної плати 1,75582 за період роботи з 01.02.1993 по 31.01.1998, з 01.07.2006 по 31.08.2008 (стаття 40 Закону) та коефіцієнті страхового стажу 0,29500 (стаття 25 Закону) за 29 років 06 місяців 25 днів трудової діяльності, розмір пенсії з 01.03.2020 склав 2428,73 грн. (до цього отримували 4332,67 грн.), у тому числі: 2281,31 грн. основний розмір пенсії за віком, обчислений відповідно до статті 27 Закону (4404,35 грн. х 1,75582 х 0,29500, де 4404,35 грн. - середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2014 - 2016 роки, з урахуванням коефіцієнта підвищення 1,17); 147,42 грн. - доплата за 9 років понаднормового стажу, обчислена відповідно до ст. 28 Закону з урахуванням п. 4.1 Прикінцевих положень Закону (1638,00 грн. х 9%, де 1638,00 грн. - прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, встановлений з 01.01.2020). Таким чином, дії Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, є законними та такими, що відповідають нормам чинного законодавства.
Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2021 року відкрито провадження по справі № 540/8265/21 та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 з 5:30 24 лютого 2022 року введений воєнний стан у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації .
Розпорядженням Верховного Суду від 18.03.2022 року № 11/0/9-22, відповідно до ч. 7 ст. 147 Закону України Про судоустрій і статус суддів, змінено територіальну підсудність судових справ Херсонського окружного адміністративного суду та визначено суд, якому визначається територіальна підсудність справ - Одеський окружний адміністративний суд.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями від 27 березня 2023 року адміністративну справу № 540/8265/21 передано головуючому судді Левчук О.А.
Ухвалою суду від 03 квітня 2023 року прийнято справу до провадження та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвалою суду від 12 червня 2023 року витребувано від Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області інформацію та копії документів, які слугували підставою для перевірки матеріалів пенсійної справи ОСОБА_1 , в тому числі довідки № 5 від 01.08.2008 року, належним чином завірену копію рішення, прийнятого за результатами перевірки матеріалів пенсійної справи ОСОБА_1 , а також належним чином завірену копію довідки про сплату збору на обов`язкове державне пенсійне страхування № 149/05-04- від 09.01.2020 року, та зупинено провадження по справі для одержання витребуваних документів.
Ухвалою суду від 31 липня 2023 року поновлено провадження по справі.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 є пенсіонером, перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Херсонській області та отримує пенсію за віком з 01.09.2008 року відповідно до ЗУ «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Звертаючись до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області із заявою про призначення пенсії ОСОБА_1 надавалась довідка про заробіток для обчислення пенсії від 01.08.2008 № 5, видана ПФ «РЕМСАН» (а.с. 13, 83, 86).
17 березня 2020 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Херсонській області прийнято рішення № 8225/С-2100/21, яким вирішено з 01.03.2020 року здійснити розрахунок пенсії, враховуючи заробітну плату за довідкою від 01.08.2008 № 5 лише за періоди, за які зазначено фонд оплати праці в довідці від 19.01.2020 № 149/05-04 (а.с. 84, 87 з.б.).
ОСОБА_1 звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області із заявою про перерахунок пенсії з 01.03.2020 року, на яку надано відповідь та повідомлено, що для розрахунку пенсії врахована довідка про заробітну плату від 01.08.2008 № 5, яка видана ПП «Ремсан». В результаті проведеної перевірки матеріалів пенсійної справи та на підставі довідки про сплату збору на обовязкове державне пенсійне страхування № 149/05-04 від 09.01.2020 по малому підприємству Арелія за січень, березень, квітень, травень 1993, за січень, лютий, березень, червень, липень, серпень, вересень 1995, за грудень 1996, за січень, лютий, березень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 1997, за 1998 рік фонд оплати праці відсутній. Інформація щодо фонду оплати праці за 1994 відсутня. З 01.03.2020 здійснено розрахунок пенсії, враховуючи заробітну плату за довідкою від 01.08.2008 №5, лише за періоди, які зазначено фондом оплати праці в довідці від 09.01.2020 №149/05-04 (а.с. 11-12, 43).
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Згідно ст. 40 ЗУ «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (в редакції, чинній на дату призначення пенсії) для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За вибором особи, яка звернулася за пенсією, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключається період до 60 календарних місяців страхового стажу підряд за умови, що зазначений період становить не більше ніж 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі. У всіх випадках, крім випадку, передбаченого абзацом другим частини першої цієї статті, період, за який враховується заробітна плата, після виключення 10 відсотків тривалості страхового стажу, не може бути меншим ніж 60 календарних місяців. Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Відповідно до ст. 41 ЗУ «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (в редакції, чинній на дату призначення пенсії) до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються: 1) суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно із цим Законом були фактично обчислені та сплачені страхові внески до Пенсійного фонду в межах встановленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески; 2) суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, а за періоди до запровадження обмеження максимального розміру заробітної плати (доходу), з якої сплачувалися зазначені внески (збір), - у межах сум, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, включалися до заробітної плати, з якої обчислювалася пенсія відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення", і не перевищують 5,6 розміру середньої заробітної плати в Україні на день отримання зазначених сум.Для осіб, які у період до запровадження обмеження максимального розміру заробітної плати (доходу), з якої сплачувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, отримували заробітну плату (дохід) за результатами роботи, термін виконання якої перевищував календарний місяць, до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються суми виплат (доходу), які відповідно до законодавства, що діяло раніше, включалися і до заробітної плати, з якої обчислювалася пенсія відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення", і не перевищують 5,6 розміру середньої заробітної плати в Україні, у розрахунку на кожний місяць виконання роботи. Перелік таких осіб, а також порядок визначення для них заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії встановлюється Кабінетом Міністрів України; 3) суми заробітної плати (доходу), визначені виходячи із здійсненої застрахованою особою доплати, передбаченої частиною третьою статті 24 цього Закону.
Згідно п. 17 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого Постановою Правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1 (в редакції, чинній на дату призначення пенсії) довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або державними архівними установами.
З матеріалів справи вбачається, та не заперечується учасниками справи, що звертаючись до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області із заявою про призначення пенсії ОСОБА_1 надавалась довідка про заробіток для обчислення пенсії від 01.08.2008 № 5, видана ПФ «Ремсан» (а.с. 13, 83, 86).
Згідно довідки ПФ «Ремсан» від 01.08.2008 року № 5 у особових рахунках підприємства за 1993 1997 роки містяться відомості про суму заробітку (заробітну плату) ОСОБА_1 .
В той же час, згідно трудової книжки, виданої на ім`я ОСОБА_1 , в період з 01.06.1992 року по 01.07.1998 року вона працювала в ПП Арелія (а.с. 14-20).
Вказана трудова книжка не містить будь-яких записів про роботу ОСОБА_1 у вказаних період у ПФ «Ремсан».
17 березня 2020 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Херсонській області прийнято рішення № 8225/С-2100/21, яким вирішено з 01.03.2020 року здійснити розрахунок пенсії, враховуючи заробітну плату за довідкою від 01.08.2008 № 5 лише за періоди, за які зазначено фонд оплати праці в довідці від 19.01.2020 № 149/05-04 (а.с. 84, 87 з.б.).
В рішенні від 17.03.2020 року зазначено, що в результаті проведеної перевірки пенсійної справи ОСОБА_1 встановлено, що з 01.09.2008 за заявою ОСОБА_1 здійснено призначення пенсії за віком відповідно до ЗУ «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Розрахунок здійснено за довідкою про заробітну плату від 01.08.2008 № 5, видану приватною фірмою «Ремсан» (код ЄДРПОУ 14143565) за період з 01.01.1993 по 31.12.1997. за записами № 14-15 в трудовій книжці, виданій 31.05.1974 року, з 01.06.1992 по 01.07.1998 працювала директором малого приватного підприємства «Арелія» (код ЄДРПОУ 14138587). В довідці від 04.08.2008 № 6, виданою ПФ «Ремсан», зазначено, що МПП «Арелія» орендувало приміщення в ПФ «Ремсан» і після припинення діяльності, архів МПП «Арелія» знаходиться на зберіганні в ПФ «Ремсан». Довідкою від 09.09.2008 № 8 виданою ПФ «Ремсан» проінформовано, що ПФ «Ремсан» є правонаступником МПП «Арелія», і всі документи знаходяться на зберіганні в ПП «Ремсан». За інформацією виконавчого комітету Херсонської міської ради ПП «Арелія» (код ЄДРПОУ 14138587), зареєстровано виконавчим комітетом Комсомольської районної у м. Херсоні ради 11.09.1992, знаходиться в стані припинення за рішенням Херсонського окружного адміністративного суду відповідно до постанови від 26.08.2010 № 2-а-13696/09/2170. Відомостей щодо припинення шляхом реорганізації або ліквідації вищезазначених підприємств до відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Херсонської міської ради не надходило. Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ПФ «Ремсан» (код ЄДРПОУ 14143565), зареєстрована виконавчим комітетом Херсонської міської ради 24.03.1994, керівник ОСОБА_2 (згідно свідоцтва про шлюб, що знаходиться в матеріалах справи на ст. 26 є чоловіком ОСОБА_1 ). Відповідно до довідки від 19.01.2020 № 149/05-04, надану Херсонським відділом обслуговування громадян (сервісний центр) управління обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області сума нарахованого фонду оплати праці дорівнює нульовому зазначенню, за такі періоди: з березня по травень 1993 року, з січня по березень, з червня по вересень 1995 року, з грудня 1996 по березень 1997 року, з червня 1997 по грудень 1998 року.
Тобто, приватне підприємство «Арелія» (код ЄДРПОУ 14138587) та приватна фірма «Ремсан» (код ЄДРПОУ 14143565) є різними юридичними особами. Будь-яких належних та допустимих доказів на підтвердження того, що ПФ «Ремсан» (код ЄДРПОУ 14143565) є правонаступником ПП «Арелія» (код ЄДРПОУ 14138587) матеріали справи не містять.
Згідно довідки від 09.01.2020 року № 149/05-04 сума нарахованого фонду оплати праці приватного підприємства «Арелія» (код ЄДРПОУ 14138587), в якому працювала позивач, дорівнює нульовому зазначенню: з березня по травень 1993 року, з січня по березень, з червеня по вересень 1995 року, з грудня 1996 по березень 1997 року, з червня 1997 по грудень 1998 року (а.с. 87).
Тобто, дані, які зазначені в довідці ПФ «Ремсан» від 01.08.2008 року № 5 не узгоджуються з даними, зазначеними в довідці Херсонського відділу обслуговування громадян (сервісний центр) управління обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 09.01.2020 року № 149/05-04.
При цьому, позивач просить суд визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 17.03.2020; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області здійснити перерахунок розміру пенсії ОСОБА_1 з урахуванням довідки про заробітну плату від 01.08.2008 № 5, виданої приватною фірмою Ремсан з урахуванням зазначених сум та виплатити різницю недоотриманих пенсійних коштів з 17.03.2020.
Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що перерахунок пенсії Головним управлінням Пенсійного фонду України в Херсонській області з березня 2020 року, без урахуванням всіх складових довідки про заробітну плату від 01.08.2008 № 5, виданої приватною фірмою Ремсан, здійснено на виконання рішення від 17 березня 2020 року № 8225/С-2100/21.
Разом з тим, будь-яких доказів на підтвердження оскарження та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 17 березня 2020 року № 8225/С-2100/21, суду не надано.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що відсутні підстави для визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 17.03.2020; зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області здійснити перерахунок розміру пенсії ОСОБА_1 з урахуванням довідки про заробітну плату від 01.08.2008 № 5, виданої приватною фірмою Ремсан з урахуванням зазначених сум та виплатити різницю недоотриманих пенсійних коштів з 17.03.2020.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих сторонами доказів, суд вважає, що адміністративний позов ОСОБА_3 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 90, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Відмовити в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , адреса місця проживання: АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ 21295057, адреса місцезнаходження: 73005, м. Херсон, вул. 28 Армії, 6) про визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 17.03.2020; зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області здійснити перерахунок розміру пенсії ОСОБА_1 з урахуванням довідки про заробітну плату від 01.08.2008 № 5, виданої приватною фірмою Ремсан з урахуванням зазначених сум та виплатити різницю недоотриманих пенсійних коштів з 17.03.2020, в повному обсязі.
Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. ст. 295, 297 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.
Суддя О.А. Левчук
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2023 |
Оприлюднено | 02.08.2023 |
Номер документу | 112523418 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні