ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 липня 2023 року Чернігів Справа № 620/5688/23
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді Ткаченко О.Є.,
за участю секретаря Стасюк Т.В.,
представника позивача Ювченка В.А.,
представників відповідачів Новікова Ю.М., Шкуренко Т.М., Гуляєвої Т.М.,
представника третьої особи Калюжного М.В.,
розглянувши в порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 в інтересах неповнолітнього сина ОСОБА_2 до Прилуцької міської ради Чернігівської області, Управління освіти Прилуцької міської ради Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Прилуцький ліцей №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього Прилуцької міської ради Чернігівської області, про скасування рішення та наказу,
У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 в інтересах неповнолітнього сина ОСОБА_2 звернулась до суду з позовом до Прилуцької міської ради Чернігівської області, Управління освіти Прилуцької міської ради Чернігівської області, в якому просить:
скасувати рішення двадцять третьої сесії восьмого скликання Прилуцької міської ради ''Про затвердження Плану перепрофілювання частини закладів загальної середньої освіти у гімназії, як перший етап трансформації мережі закладів загальної середньої освіти міста Прилуки'' від 26.08.2022 № 18;
скасувати наказ в.о. начальника управління освіти Прилуцької міської ради «Про формування мережі класів та контингенту учнів закладів загальної середньої освіти на 2023-2024 навчальний рік» № 13 від 24.01.2023.
Свої позовні вимоги мотивує тим, що Планом перепрофілювання частини закладів загальної середньої освіти у гімназії, як перший етап трансформації мережі закладів загальної середньої освіти міста Прилуки'', затвердженого рішенням двадцять третьої сесії восьмого скликання Прилуцької міської ради від 26.08.2022 № 18, окрім іншого, передбачено закриття 10 класу у 2023 році в Прилуцькому ліцеї №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього Прилуцької міської ради Чернігівської області, тобто припинення набору учнів до 10 класу на 2023-2024 навчальний рік, та перепрофільована з 2024 року у гімназію, а наказом в.о. начальника управління освіти Прилуцької міської ради «Про формування мережі класів та контингенту учнів закладів загальної середньої освіти на 2023-2024 навчальний рік» № 13 від 24.01.2023 наказано директору закладу загальної середньої освіти № 13 не планувати набір учнів до 10 класу у 2023-2024 навчальному році, тому позивачка (як мати неповнолітнього сина, 2008 р.н., який у 2023 році закінчив 9-ть класів Прилуцького ліцею №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього Прилуцької міської ради Чернігівської області) вважає порушеним гарантоване Законом України «Про освіту» право її дитини навчатись у закладі освіти, що найбільш доступний та наближений до місця проживання дитини, а саме Прилуцькому ліцеї №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього Прилуцької міської ради Чернігівської області. Рішення двадцять третьої сесії восьмого скликання Прилуцької міської ради ''Про затвердження Плану перепрофілювання частини закладів загальної середньої освіти у гімназії, як перший етап трансформації мережі закладів загальної середньої освіти міста Прилуки'' від 26.08.2022 № 18 прийнято з грубим порушенням норм діючого законодавства, зокрема, не було проведено жодних консультацій/обговорень з громадськістю, порушено процедуру винесення проєкту рішення на розгляд сесії міської ради без його погодження депутатською комісією. Вважає, що таке рішення підлягає скасуванню як прийняте з порушенням встановленого законом порядку.
Ухвалою суду від 06.06.2023 відкрито провадження в даній справі та призначено її до розгляду за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні.
У встановлений ухвалою суду строк Прилуцька міська рада Чернігівської області подала відзив на позов, у якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог та зазначила, що оскаржуване рішення прийнято з метою поступового приведення мережі закладів загальної середньої освіти до вимог законодавства у сфері освіти. Доводи позивача про те, що оскаржуване рішення Прилуцької міської ради порушує право дітей на освіту є абстрактними, не містять жодного обґрунтування негативного впливу спірним рішенням Прилуцької міської ради на їхні конкретні реальні індивідуально виражені права.
Рішення Прилуцької міської ради від 26.08.2022 №18 «Про затвердження Плану перепрофілювання частини закладів загальної середньої освіти у гімназії, як перший етап трансформації мережі закладів загальної середньої освіти міста Прилуки» на даний час виконане в частині не відкриття 10-х класів з 1 вересня 2023 року. Заклади загальної середньої освіти №3 та №10 у 2022-2023 навчальному році працюють без 10-х класів, але з 11 класами та підлягають перепрофілюванню (зміні типу) на гімназії по завершенню навчального року, а заклади загальної середньої освіти № 2, 3, 10, 12, 13 у 2023-2024 навчальному році працюють без 10-х класів, але з 11 класами. При закритті 10-х класів усім здобувачам освіти, які мали бажання продовжити освіту у 10 класі, була надана така можливість в інших закладах освіти міста.
При цьому, кількість закладів середньої освіти не зміниться, але структура мережі закладів освіти зазнає якісних змін. Завдання школи, насамперед - давати дітям якісне навчання. Школа - це установа, яка фінансується з державного бюджету і повинна забезпечувати дітей освітою на рівні Державного стандарту.
Реформа передбачає, що початкова школа, яка надає саме початкову освіту, функціонує як окрема юридична особа. Гімназія надає базову середню освіту, з 5-го по 9-ий клас. Початкова школа може бути структурним підрозділом гімназії. Ліцей забезпечує здобуття профільної освіти з 10-го по 12-ий клас. Кількість десятих класів у складі ліцею - не менше двох десятих класів, передбачивши при цьому вимогу щодо кількості різних профілів навчання - не менше трьох.
Типи закладів для Прилуцької МТГ визначала робоча група, утворена розпорядженням міського голови від 16.09.2021 №189р, зважаючи на критерії: наповнюваність шкіл громади, динаміка мережі, матеріально-технічна база, потенціал, якість навчальної діяльності, кадрове забезпечення, місце розташування, обсяг коштів освітньої субвенції.
Наказом в.о.начальника управління освіти Прилуцької міської ради Чернігівської області від 24.01.2023 №13 директорам закладів загальної середньої освіти зобов`язано провести протягом 2023 року з усіма учасниками освітнього процесу інформаційно-роз`яснювальну роботу (батьківські збори, наради, збори у колективах).
Тобто, за батьками та дітьми залишається право і можливість вибору місця навчання в м. Прилуки, а проведення громадських слухань по питанню зміни типу навчальних закладів згідно чинного законодавства здійснюється тільки у сільській місцевості.
Відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» проект рішення був оприлюднений на офіційному сайті міської ради.
Таким чином, представник відповідача вважає, що оскаржуване рішення прийнято відповідно до норм Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту"».
Враховуючи вищезазначене, просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 118-121 т. 1).
У встановлений ухвалою суду строк управління освіти Прилуцької міської ради Чернігівської області подало відзив на позов, у якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог та зазначає, що рішення міської ради (двадцять третя сесія восьмого скликання) від 26.08.2022 №18 «Про затвердження Плану перепрофілювання частини закладів загальної середньої освіти у гімназії, як перший етап трансформації мережі закладів загальної середньої освіти міста Прилуки» (далі Рішення), а саме: «2. Управлінню освіти міської ради (Правосуд О.М.), керівникам закладів загальної середньої освіти реалізацію Плану перепрофілювання частини закладів загальної середньої освіти у гімназії, як перший етап трансформації мережі закладів загальної середньої освіти міста Прилуки, здійснювати з урахуванням змін до нормативно-правових актів України, соціально-економічної та демографічної ситуації» має характер прямої дії та не потребує додаткових розпорядчих документів для його введення в дію та виконання.
Введення в дію Наказу пов`язано безпосередньо з процесом формування мережі класів та контингенту учнів закладів загальної середньої освіти (далі -Мережа) і в цьому процесі управління освіти міської ради мало виконати вимогу рішення міської ради щодо класів за рівнями навчання у кожному конкретному закладі освіти, про що зазначено в констатуючій частині Наказу.
Відповідно до статті 10 Закону України «Про повну загальну середню освіту» «Освітній процес у закладах загальної середньої освіти організовується в межах навчального року, що розпочинається у День знань - 1 вересня, триває не менше 175 навчальних днів і закінчується не пізніше 1 липня наступного року. Якщо 1 вересня припадає на вихідний день, навчальний рік розпочинається у перший за ним робочий день.» Відповідно до пункту 21 Розділу Х вказаного Закону тривалість навчального року на період дії воєнного стану визначається Кабінетом Міністрів України. Тривалість 2022-2023 навчального року визначалася постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2022 року №711 та була визначена з 1 вересня по 30 червня. Фактично остаточна Мережа має бути сформована станом на серпень, перед початком навчального року. Відповідно до Мережі визначається педагогічне навантаження педагогічних працівників, тобто заробітна плата на навчальний рік.
Одним із нормативних актів, що регламентує нарахування заробітної плати педагогічним працівникам є чинна Інструкція про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затверджена наказом Міністерства освіти України від 15.04.1993 № 102 (з наступними змінами). Згідно з п.63 зазначеної Інструкції навчальне навантаження між учителями, викладачами та іншими педагогічними працівниками розподіляється керівником установи за погодженням з профспілковим комітетом залежно від кількості годин, передбачених навчальними планами, при наявності відповідних педагогічних кадрів та інших конкурентних умов, що склалися у закладі, з дотриманням при цьому Кодексу законів про працю України (КЗпП України).
Відповідно до ст. 32 КЗпП України про зміну істотних умов праці - систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад та інших - працівника необхідно повідомити не пізніше, ніж за два місяці.
Статтею 24 Закону України «Про повну загальну середню освіту» визначено, що розподіл педагогічного навантаження у закладі освіти затверджується його керівництвом. Причому абзацом другим частини 5 цієї статті встановлено, що педагогічне навантаження педагогічного працівника закладу освіти обсягом менше норми, передбаченої даною статтею встановлюється за його згодою. Узгодження законодавчих норм та специфіка роботи галузі (зміни педагогічного навантаження, режиму роботи, тривалий літній відпускний період тощо) шляхом проведення наприкінці навчального року комплектації на новий навчальний рік, коли кожного педагогічного працівника повідомляють про те, в яких класах і з яким навчальним навантаженням він буде працювати у новому навчальному році. Зважаючи на чинні норми законодавства, управлінням освіти направлено проєкт Мережі закладам загальної середньої освіти (вихідний №01-14/783 від 13.06.2023) для формування педагогічного навантаження та попередження педагогічних працівників про можливі зміни істотних умов праці до 1 липня 2023 року (за два місяці до початку нового навчального року та нових умов щодо оплати праці).
Отже, Наказом визначено основні процедурні напрямки та завдання, які необхідно виконати керівникам закладів освіти для забезпечення здобуття повної загальної середньої освіти учнями на кожному рівні без обмежень, збереження трудових ресурсів, вибір закладу освіти для батьків та учнів.
Відповідно до частини 1 статті 13 Закону України «Про освіту» для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій. Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи.
Вивчаючи питання щодо потреби територіальної громади міста в профільній освіті академічного спрямування, зокрема і робочою групою з питань проведення реформи в закладах загальної середньої освіти міста, створеної розпорядженням міського голови від 16 вересня 2021 року №189р «Про утворення робочої групи з питань проведення реформи в закладах загальної середньої освіти міста», встановлено, що кількість учнів, які виявляють бажання здобувати освіту на профільному рівні постійно зменшується. Кількість учнів, які закінчили 9 клас та перейшли до 10 класу протягом 2020-2023 року зменшилась з 62% до 52%. Фактична наповнюваність 10 класів, в середньому, в закладах загальної середньої освіти за періодом з 2020 по 2023 рік зменшилась з 26,7 до 22,8.
У місті Прилуки функціонує 11 закладів загальної середньої освіти і всі мають статус ліцею, оскільки забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти на всіх рівнях. Виникла об`єктивна необхідність трансформації мережі закладів загальної середньої освіти з метою забезпечення надання якісної освітньої послуги, забезпечення виконання вимог чинного законодавства, шляхом перепрофілювання (зміна типу) ліцеїв у гімназії та створення ліцею академічного спрямування з належною матеріальною-технічною базою та кадровим забезпеченням до 1 вересня 2027 року.
Рішення визначає процес перепрофілювання, що розрахований на три роки з 2023 по 2025 рік.
Чинне законодавство України, зокрема абзац 2 частини 1 статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» регламентує формування мережі закладів загальної середньої освіти з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а частина 1 статті 13 Закону України «Про освіту» - створення і утримання мережі закладів освіти для забезпечення права дітей здобувати початкову і базову середню освіту в закладі освіти, що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи. З цією метою міською радою не планується і не розглядається питання ліквідації чи реорганізації закладів загальної середньої освіти в місті. Право на профільну освіту (10,11 класи) залишається за кожним учнем і з цією метою Наказ виданий в лютому 2023 року та містить пункт 3, яким доведено завдання директорам закладів загальної середньої освіти №№ 1,5,6,7,9,14 проаналізувати питання формування 10-х класів для навчання у 2023-2024 навчальному році з наповнюваністю не менше 26 учнів та наявності вільних місць. Таким рішенням управління освіти забезпечувало можливість обирати найбільш зручний заклад освіти для продовження навчання в 10 класі, а також перехід групами однокласників для кращої соціалізації в нових колективах.
Реформа в освітній галузі розпочалася в 2017 році з набуттям чинності Закону України «Про освіту», нормами якого установлено переоформлення установчих документів закладів освіти з метою їх приведення у відповідність з Законом протягом п`яти років та визначено терміни переходу на навчання за програма дванадцятирічної освіти кожного рівня загальної середньої освіти. Зокрема для профільної освіти з 1 вересня 2027 року. Остаточне приведення мережі та системи освіти в кожній територіальній громаді та відповідне приведення статутів до норм Закону України «Про повну загальну середню освіту» має завершитись до 1 вересня 2027 року, відповідно до вимог зазначеного Закону.
Процес поступового закриття 10 класів та проведення перепрофілювання має забезпечити раціональне та ефективне використання фінансових ресурсів в інтересах територіальної громади, особливо в умовах режиму воєнного стану, підтверджує поступовість та неупередженість у відношенні до учасників освітнього процесу.
Оскільки профільна школа (10,11 класи) продовжує функціонувати в закладах загальної середньої освіти територіальної громади міста, вимоги статті 9 Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо територіальної доступності повної загальної середньої освіти для здобувачів освіти не порушені
Наказ доведено до відома керівників закладів освіти та оприлюднено на офіційному сайті управління освіти Прилуцької міської ради.
Враховуючи вищезазначене, просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 92-98 т. 1).
У відповідях на відзиви на позовну заяву представник позивачки не погоджується з позиціями відповідачів та просить позовні вимоги задовольнити (а.с. 168-169, 170-175 т. 1).
У запереченні на відповідь на відзив на позовну заяву Прилуцька міська рада Чернігівської області підтримав свою позицію, викладену у відзиві на позовну заяву та просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 205-207 т. 1).
Ухвалою суду від 03.07.2023, із занесенням секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Прилуцький ліцей №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього Прилуцької міської ради Чернігівської області.
У наданих поясненнях директор Прилуцького ліцею №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього Прилуцької міської ради Чернігівської області зазначив, що на даний час школа надає освітні послуги в чотири зміни, в школі наявне укриття. В перспективному плані тарифікації педагогічних працівників на 2023-2024 навчальний рік 10 клас не враховано. Станом на 20.06.2023 у закладі залишились документи 25 учнів, батьки яких не погоджуються з рішенням міської ради та чекають рішення суду. Крім того, ще 22.02.2023 за № 33ним було подано клопотання прилуцькому міському голові О.Попенко про винесення на розгляд сесії питання відтермінування на один рік рішення Прилуцької міської ради від 26.08.2022 №18 «Про затвердження Плану перепрофілювання частини закладів загальної середньої освіти у гімназії, як перший етап трансформації мережі закладів загальної середньої освіти міста Прилуки» змінивши в Плані рік початку перепрофілювання для Прилуцького ліцею №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього з 2023 на 2024 рік, на яке отримав відповідь, що дане клопотання буде розглянуто на засіданні депутатської комісії. В квітні Виконавчий комітет Прилуцької міської ради повідомив, що вказане питання про відтермінування рішення Прилуцької міської ради від 26.08.2022 №18 розглянуто постійною депутатською комісією міської ради з гуманітарних питань, за результатами розгляду зазначене рішення запропоновано залишити без змін. Додатково повідомлено, що у розрахунку обсягу освітньої субвенції для міста Прилуки на 2023 рік при визначенні кількості нормативних класів застосована розрахункова наповнюваність класів 26. Крім того, на засіданні шкільного батьківського комітету Прилуцької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього Прилуцької міської ради Чернігівської області 25.02.2020 ним повідомлено батьківський комітет школи про перехід школи в статус гімназії в найближчі 5 років. Враховуючи зазначене, просить задовольнити позовні вимоги(а.с. 68, 67, 69 т. 1, а.с. 102, -109 т. 3).
Ухвалою суду від 27.07.2023, із занесенням секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, підготовче провадження у справі закрито, справу призначено до судового розгляду.
В судовому засіданні представник позивачки та третьої особи позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити.
Представники відповідачів заперечували проти задоволення позовних вимог та просили суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Заслухавши доводи позивача та представників сторін, дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 є матір`ю неповнолітнього ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який у 2023 році закінчив 9-ть класів Прилуцького ліцею №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього Прилуцької міської ради Чернігівської області та переведений до 10 класу Прилуцького ліцею №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього Прилуцької міської ради Чернігівської області, що підтверджується довідками від 08.06.2023 № 42 (а.с. 37, 37, 36, 90, 91 т. 1).
Рішенням двадцять третьої сесії восьмого скликання Прилуцької міської ради від 26.08.2022 № 18 затверджено План перепрофілювання частини закладів загальної середньої освіти у гімназії, як перший етап трансформації мережі закладів загальної середньої освіти міста Прилуки (а.с. 37-39 т. 1).
Наказом в.о.начальника управління освіти Прилуцької міської ради Чернігівської області «Про формування мережі класів та контингенту учнів закладів загальної середньої освіти на 2023-2024 навчальний рік» від 24.01.2023 №13 директорам закладів загальної середньої освіти зобов`язано надати прогнозовану мережу класів, контингенту учнів та груп подовженого дня 2023-2024 навчального року в управління освіти; директорам ЗЗСО № 2, 3, 10, 12, 13 не планувати набір учнів до 10-х класів у 2023-2024 навчальному році; провести протягом 2023 року з усіма учасниками освітнього процесу інформаційно-роз`яснювальну роботу (батьківські збори, наради, збори у колективах, інформаційні години для учнів 9-х класів) щодо норм чинного законодавства, формування ліцею, що забезпечує здобуття профільної середньої освіти, поступової оптимізації мережі закладів освіти із перепрофілюванням у гімназії (а.с. 41-42, 112-113 т. 1).
Також судом встановлено, що прийняттю оскаржуваних рішень передувало наступне.
Питання трансформації мережі закладів освіти розглядалося під час наради в Міністерстві освіти і науки України 27.05.2021. Серед проблем формування мережі закладів, що забезпечують здобуття винятково профільної середньої освіти, основною є збалансування процесів оптимізації існуючої мережі закладів та забезпечення доступності якісної повної загальної середньої освіти на всіх її рівнях (початкової, базової та профільної середньої освіти). На нараді було зазначено, що трансформація мережі закладів загальної середньої освіти - дуже важлива реформа, яку реалізувати набагато важче, ніж написати на цю тему закон. По-перше, йдеться про інтереси дітей та їхнє гарантоване право на доступ до якісної освіти. По-друге, процес децентралізації та розширення прав громад. І цей аспект не менш важливий, бо лише повноцінний і повноправний власник закладу освіти зможе гарантувати його належне утримання й розвиток (за матеріалами офіційного сайту МОН https://mon.gov.ua).
Враховуючи вимоги чинного законодавства та процеси децентралізації влади органи місцевого самоврядування наділені правом самостійно вибирати шляхи досягнення цілей, проте забезпечуючи виконання статей 6, 7, 8, 9 Закону України «Про повну загальну середню освіту».
Процес поступового закриття 10 класів та проведення перепрофілювання має забезпечити надання якісної загальної середньої освіти, раціональне та ефективне використання фінансових ресурсів в інтересах територіальної громади, особливо в умовах режиму воєнного стану, поступовість та неупередженість у відношенні до учасників освітнього процесу.
Відповідно до підпункту 4 пункту 3 розділу ХІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про освіту», на виконання розпорядження голови Чернігівської обласної державної адміністрації від 28.11.2019 №695 «Про стан реалізації Концепції Нової української школи в закладах загальної середньої освіти області» щодо формування ліцеїв академічного спрямування питання було розглянуто на позачерговій нараді директорів закладів загальної середньої освіти 21.12.2019 Протокол №7. В порядку денному розглядалося одне питання про визначення закладу загальної середньої освіти міста для формування мережі ліцеїв академічного спрямування та ухвалено рішення щодо визначення Прилуцької гімназії імені Віктора Андрійовича Затолокіна №5 закладом загальної середньої освіти міста для формування ліцею академічного спрямування та доручено заступнику начальника управління освіти міської ради підготувати проєкт рішення міської ради. (а.с. 175, 176-177, 178-179 т. 2)
На виконання рішення Прилуцької міської ради (65 сесія 7 скликання) від 13.02.2020 №11 «Про визначення закладу загальної середньої освіти міста для формування мережі ліцеїв академічного спрямування» та враховуючи терміни, визначені чинним законодавством управлінням освіти міської ради підготовлено проєкт рішення міської ради «Про перепрофілювання закладів загальної середньої освіти у гімназії, формування комунального ліцею, як окремої юридичної особи (другий етап трансформації мережі закладів загальної середньої освіти міста Прилуки)», в якому передбачено проведення перепрофілювання (зміна типу) Ліцеїв №№1,6,7 у гімназії до 1 вересня 2027 року (Пункт 51 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про повну загальну середню освіту») та формування ліцею академічного спрямування на базі Ліцею №5 імені Віктора Андрійовича Затолокіна шляхом відкриття додаткових класів профільної школи та поступово закриття початкової та базової школи. Вказаний процес було обговорено на нараді керівників закладів загальної середньої освіти за участі заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради 20.06.2023, протокол №5. За результатами обговорення було вирішено підготувати проєкт рішення та оприлюднити його на офіційному сайті Прилуцької міської ради (а.с. 57-58, 79, 80, 81, 85-90 т. 2).
З набранням чинності 18.03.2020 Закону України «Про повну загальну середню освіту» було розпочато роботу по забезпеченню приведення у відповідність до нього освітнього процесу та формування мережі закладів загальної середньої освіти. Так, питання про реорганізацію мережі закладів загальної середньої освіти міста було включено до порядку денного засідання колегії управління освіти міської ради 27.05.2021, протокол №3. На нараді, що проходила за участю заступника міського голови Шкуренко Т.М., в.о. начальника управління освіти міської ради зупинилася на аналізі існуючої мережі профільної школи, зупинилася на питання почерговості не відкриття 10 класів у закладах загальної середньої освіти з метою їх перепрофілювання у гімназії. З поясненнями ситуації на колегії виступила і Шкуренко Т.М . Зокрема була обговорена і пропозиція щодо не відкриття 10 класів у Прилуцькій ЗОШ №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородського (Ліцей №13) з початку 2022-2023 навчального року. Зауважень та пропозицій від керівника зазначеного закладу на адресу управління освіти міської ради не надходило. Оскільки підготовка пропозицій міській раді продовжувалась протягом 2021 та 2022 року питання щодо термінів перепрофілювання мережі закладів освіти міста було скореговано та підготовлено відповідний проєкт рішення. (а.с. 180-184 т. 2)
Суд звертає увагу на те, що рішенням виконавчого комітету Прилуцької міської ради Чернігівської області від 23.03.2021 № 96 «Про Громадську раду при виконавчому комітеті Прилуцької міської ради» затверджено склад Громадської ради та погоджено положення про Громадську раду при виконавчому комітеті Прилуцької міської ради (а.с. 12-16, 17-27 т. 3).
25.05.2021 на засіданні Громадської ради при виконавчому комітеті Прилуцької міської ради, утвореної рішенням виконавчого комітету Прилуцької міської ради від 23.03.2021 №96, слухали питання порядку денного про реформу базової та старшої школи в контексті нової української школи. Інформація взята до відома (витяг з протоколу №3) (а.с. 133-137 т. 1).
Інформація про реформу базової та старшої школи, яке розглядалося на засіданні Громадської ради 25.05.2021 була опублікована в газеті «Град Прилуки» №22 від 02.06.2021 (а.с. 63 т. 3).
Відповідно до ст.3 Положення про Громадську раду при виконавчому комітеті Прилуцької міської ради, основним завданням Громадської ради є: створення умов для реалізації громадянами конституційного права на участь в управлінні державними справами та справами територіальної громади; здійснення громадського контролю за діяльністю органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, сприяння врахуванню органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування громадської думки підчас формування та реалізації державної політики та політики місцевого самоврядування.
13.09.2021 начальником управління освіти міської ради видано наказ за №107 «Про створення Ради батьків при управлінні освіти міської ради». Рада створена з метою забезпечення права батьків на вирішення питань захисту інтересів здобувачів освіти. До складу Ради, за пропозицією директора Прилуцької ЗОШ І-ІІІ ступенів №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородського (Ліцей №13) входить і представник від батьків учнів вказаного закладу ОСОБА_5 (а.с. 185-192 т. 2).
Того ж дня відбулося перше засідання ради батьків при управлінні освіти міської ради, до порядку денного якого включено питання про фінансову реформу освіти (зміна типів закладів освіти та фінансова автономія у закладах загальної середньої освіти). За введення фінансової автономії в закладах загальної середньої освіти та перепрофілювання закладів загальної середньої освіти учасники проголосували одноголосно (а.с. 193195 т. 2).
За пропозицією заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Шкуренко Т.М. розпорядженням міського голови від 16.09.2021 №189р створено робочу групу з питань проведення реформи в закладах загальної середньої освіти. Робоча група вивчала та аналізувала різні питання щодо реформи галузі освіти в місті. Зокрема 22.11.2021 робочою групою було проаналізовано підстави для створення оновленої мережі закладів загальної середньої освіти. Заступник міського голови висловила думку про підготовку проєкту рішення щодо реорганізації закладів загальної середньої освіти міста. В протоколі від 22.11.2021 № 3 робочої групи вжито некоректно термін «реорганізація» замість терміну «перепрофілювання» (а.с. 101-103 т. 1, а.с. 196-197 т. 2)
25.07.2022 на нараді міського голови із заступниками міського голови, начальниками управлінь, відділів міської ради, головами самоорганізації населення, керівниками комунальних підприємств, закладами культури та закладів соціальної сфери, територіальних органів виконавчої влади міста заслухали інформацію заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Шкуренко Т.М. про трансформацію мережі закладів освіти м.Прилуки в умовах освітньої реформи. Нарада транслювалася місцевими засобами масової інформації, а саме КП ТК «Прилуки» , ТОВ ТРК«ТІМ» , редакція газети «Град Прилуки»(витяг з протоколу №4) (а.с. 141 т. 1).
В ефірі КП ТК «Прилуки» транслювалися відеоматеріали щодо реформи базової та старшої школи у контексті «Нової української школи» 26.05.2021 про засідання Громадської ради при Прилуцькій міській раді та 26.07.2022 інформація з апаратної наради (а.с. 65 т. 3).
28.02.2023 на засіданні Громадської раді при виконавчому комітеті Прилуцької міської ради слухали про формування мережі закладів освіти міста Прилуки в контексті реформи старшої школи. Інформація взята до відома (витяг з протоколу №12) (а.с. 246-250 т. 2).
Проблемі реформи освіти на 2022-2023 навчальний рік була присвячена перша смуга газети «Град Прилуки» №23 від 08.09.2022 (а.с. 64 т.3).
Крім того, відповідно до інформації секретаря міської ради Гоголя Р.О. проект рішення Прилуцької міської ради «Про затвердження Плану перепрофілювання частини закладів загальної середньої освіти у гімназії, як перший етап трансформації мережі закладів загальної середньої освіти міста Прилуки» було винесено на засідання постійної депутатської комісії з гуманітарних питань, яка розглядала питання, але рішення не прийняла в зв`язку з відсутністю кворуму, проте присутні на засіданні депутати розглянули всі питання порядку денного, обговорили їх з директорами закладів освіти, які також були запрошені на засідання (а.с. 91-95 т. 2, а.с. 45 т. 3).
Відповідно до ст.34 Регламенту Прилуцької міської ради 8 скликання обов`язкового розгляду та погодження профільними депутатськими комісіями потребують нормативні акти, що мають ознаки регуляторного акту. За ст.72 вказаного Регламенту постійні комісії за дорученням міської ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проєкти рішень міської ради та готують висновки з цих питань (а.с. 96-151 т. 2).
Відповідно ст. 21 Положення про постійні комісії Прилуцької міської ради, затвердженого рішенням Прилуцької міської ради від 26.05.2022 №13 за результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки та рекомендації (а.с. 50-57 т. 3).
Суд зазначає, що в контексті обставин цієї справи необхідно звернути увагу на те, чи є саме це процедурне порушення настільки суттєвим (істотним), щоб можна було стверджувати про безумовну необхідність скасування прийнятого радою рішення з цієї підстави.
Так, певні дефекти адміністративного акта можуть не пов`язуватись з його змістом, а стосуватися, наприклад, процедури його ухвалення. Саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом.
Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття. Дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків. Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним.
Фундаментальне порушення - це таке порушення суб`єктом владних повноважень норм права, допущення суттєвої, істотної помилки при прийнятті певного рішення, яке мало наслідком прийняття незаконного рішення.
Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.
Отже, не применшуючи значення необхідності дотримання встановленої законодавством процедури ухвалення того чи іншого рішення, вважає, що порушення такої процедури може бути підставою до скасування рішення суб`єкта владних повноважень лише за тієї умови, що воно вплинуло або могло вплинути на правильність рішення.
Вказана позиція підтримана у постанові Верховного Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 22.10.2019 у справі №817/451/18.
Аналогічний вимір суттєвості порушень застосовує Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ), який у своїх рішеннях демонструє виважений підхід до оцінки характеру допущених порушень належної процедури з точки зору їх можливого впливу на загальну справедливість судового розгляду. Метод «оцінки справедливості процесу в цілому» не передбачає дослідження правомірності будь-якої окремої процесуальної дії у відриві від інших етапів процесу. По суті, ЄСПЛ у своїх рішеннях акцентує увагу на необхідності з`ясувати, «чи перетворили допущені порушення (в контексті конкретних обставин справи) судовий розгляд у цілому на несправедливий». При цьому, як свідчить практика ЄСПЛ, навіть виявлення судом серйозних (чи вагомих), на його думку, порушень права на справедливий судовий розгляд, допущених національними судами, не завжди тягне загальну оцінку проведеного судового розгляду та ухваленого підсумкового рішення як несправедливого.
Прилуцькою міською радою ухвалено рішення (23 сесія 8 скликання) від 26.08.2022 №18 «Про затвердження Плану перепрофілювання частини закладів загальної середньої освіти у гімназії, як перший етап трансформації мережі закладів загальної середньої освіти міста Прилуки». Затверджений план перепрофілювання регламентує поступове перепрофілювання семи закладів загальної середньої освіти №№2,3,9,10,12,13,14, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти в гімназії, шляхом поступового не відкриття 10 класів. Процес перепрофілювання розрахований на три роки з 2023 по 2025 рік.
Проєкт вказаного рішення, відповідно до вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації», оприлюднений на офіційному сайті Прилуцької міської ради за 10 робочих днів до його прийняття, а саме 27.07.2022, і зацікавлені особи мали змогу висловити думку з приводу зазначеного рішення. Проєкт рішення поданий на підставі доповідної записки начальника управління освіти Прилуцької міської ради від 25.07.2022 № 01-16/592 (а.с. 40, 127 т. 1).
В судовому засіданні встановлено, що протягом всього періоду оприлюднення пропозицій чи зауважень до проєкту рішення від учасників освітнього процесу не надходило.
Видання та введення в дію наказу в.о.начальника управління освіти Прилуцької міської ради №13 від 24 січня 2023 року «Про формування мережі класів та контингенту учнів закладів загальної середньої освіти на 2023-2024 навчальний рік» пов`язано безпосередньо з процесом формування мережі класів та контингенту учнів закладів загальної середньої освіти (далі -Мережа), що проходить щорічно протягом певного періоду. Затвердження мережі міською радою в межах наданих повноважень (стаття 66 Закону України «Про освіту») відбувається перед початком нового навчального року щорічно. У процесі формування Мережі на 2023-2024 навчальний рік управління освіти міської ради виконує і вимогу рішення міської ради щодо класів за рівнями навчання у кожному конкретному закладі освіти, про що зазначено в констатуючій частині вказаного наказу.
З виданням наказу розпочався процес формування мережі та контингенту учнів закладів загальної середньої освіти на 2023-2024 навчальний рік. При цьому питання щодо формування такої мережі не одноразово обговорювалось на нарадах директорів закладів загальної середньої та позашкільної освіти. Як видно з протоколів нарад зауважень та пропозицій в процесі обговорення питання від учасників наради не надійшло. (а.с. 198-204, 205-201 т. 2).
Відповідно до Порядку проведення конкурсного відбору підручників (крім електронних) та посібників для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21.09.2021 № 1001 (зі змінами), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11.11.2021 за № 1483/37105 (далі - Порядок), на виконання наказів Міністерства освіти і науки України від 30.09.2022 № 871 «Про проведення конкурсного відбору підручників (крім електронних) для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників у 2022-2023 роках (10 клас)» (зі змінами, внесеними наказом Міністерства освіти і науки України від 27.12.2022 № 1182), від 20.03.2023 № 315 «Про організацію повторного видання підручників для 10 класу закладів загальної середньої освіти» та з метою організації прозорого вибору закладами освіти підручників для 10 класу, що можуть видаватися за кошти державного бюджету, органи управління освітою узагальнюють результати вибору, здійснені підпорядкованими їм закладами освіти, та надсилають узагальнені результати вибору до відповідного департаменту (управління) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій у порядку, встановленому законодавством, 11 травня (підручників для повторного видання з 11 до 12 департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій узагальнюють результати вибору органів управління освітою та надсилають узагальнені результати вибору до Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» (далі - ІМЗО) в порядку, встановленому законодавством, з 12 до 15 травня (підручників для повторного видання з 15 до 16 травня) 2023 року.
Кількісно замовлення на підручники має відповідати кількості учнів згідно з Мережею. Формуючи замовлення на підручники для учнів 10 класів на 2023-2024 рік працівниками управління освіти враховано лист директора Прилуцького ліцею №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородського щодо замовлення підручників для учнів 9 класу 2022-2023 навчального року , які виявили бажання продовжити навчання у 10 класі на базі Прилуцького Ліцею №5. Вказаний факт свідчить про обізнаність керівника зазначеного закладу у процесах, що відбуваються та необхідністю перепрофілювання закладів згідно з рішенням міської ради (23 сесія 8 скликання) від 26.08.2022 №18 «Про затвердження Плану перепрофілювання частини закладів загальної середньої освіти у гімназії, як перший етап трансформації мережі закладів загальної середньої освіти міста Прилуки»
В межах чинного законодавства та з метою забезпечення права здобувачів освіти на повну загальну середню освіту, враховуючи лист директора Прилуцького Ліцею №13 управління освіти провело замовлення підручників для 10 класу по 86 кожного для Прилуцького ліцею №5 імені Віктора Андрійовича Затолокіна в кількості 86 при прогнозованій кількості учнів у вказаному закладі 59 (а.с. 212-218 т. 2).
Суд звертає увагу на те, що на засіданні батьківського комітету 9-го класу Прилуцького ліцею №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього Прилуцької міської ради, яке відбулося 08.02.2023, було прийнято рішення про звернення до голови Попенко О.М. з вимогою дотримання свого слова та відкриття 10 класу в Прилуцькому ліцеї №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього Прилуцької міської ради на 2023-2024 навчальний рік (а.с. 43-45 т. 1).
У березні 2023 року на розгляді в управлінні освіти перебували звернення від мешканців мікрорайону, закріпленого за Прилуцьким ліцеєм №13, що надійшли на адресу міського голови, а саме: ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_1 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 . Звернення були однакового змісту з вимогою вжити заходів для відкриття 10 класу в Прилуцькому ліцеї №13 та твердженням, що їх діти мають намір продовжити навчання у 10 класі даного закладу. Управлінням освіти було підготовлено відповіді кожному заявнику та направлено міській раді (, а.с. 219-226 т. 2, а.с. 77, 78-101 т. 3).
24.07.2023 заступником міського голови Шкуренко Т.М. та в.о. начальника управління освіти Гуляєвою М.М. в присутності секретаря Прилуцького ліцею №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього Прилуцької міської ради Михайліченко І.А. здійснено вивчення документації щодо кількості заяв батьків, які закінчили 9 клас Прилуцького ліцею №13. За результатами виявлено, що 13 законних представників здобувачів освіти зазначеного закладу, які закінчили 9 клас, подали заяви на видачу їм документів, серед них 5 заяв від батьків, які зверталися про відкриття 10 класу. Таким чином, із 30 учнів 9 класу Прилуцького ліцею №13 станом на 24.07.2023 претендують на навчання в даному закладі 17 учнів при формульному показнику наповнюваності класі у Прилуцькій територіальній громаді, що враховується при наданні субвенції з державного бюджету - 26 (а.с. 227-228 т. 2).
Позивачка (як мати неповнолітнього сина, 2008 р.н., який у 2023 році закінчив 9-ть класів Прилуцького ліцею №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього Прилуцької міської ради Чернігівської області) вважає порушеним гарантоване Законом України «Про освіту» право її дитини навчатись у закладі освіти, що найбільш доступний та наближений до місця проживання дитини, а саме Прилуцькому ліцеї №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього Прилуцької міської ради Чернігівської області, також вважає рішення двадцять третьої сесії восьмого скликання Прилуцької міської ради ''Про затвердження Плану перепрофілювання частини закладів загальної середньої освіти у гімназії, як перший етап трансформації мережі закладів загальної середньої освіти міста Прилуки'' від 26.08.2022 № 18 прийнятим з грубим порушенням норм діючого законодавства, зокрема, не було проведено жодних консультацій/обговорень з громадськістю, порушено процедуру винесення проєкту рішення на розгляд сесії міської ради без його погодження депутатською комісією, а тому звернулась до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
В силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України
Відповідно до статті 53 Конституції України, кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов`язковою. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Згідно з частиною 1 статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування, зокрема, утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Як зазначено Конституційним Судом України у рішенні від 01.04.2010 (справа №1-6/2010) органи місцевого самоврядування при вирішенні питань місцевого значення, віднесених Конституцією України та законами України до їхньої компетенції, є суб`єктами владних повноважень, які виконують владні управлінські функції, зокрема нормотворчу, координаційну, дозвільну, реєстраційну, розпорядчу.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, (далі - Закон № 280/97).
Згідно з частиною 1 статті 17 Закону № 280/97 відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Абзацом 2 пункту 30 частини 1 статті 26 Закону №280/97 передбачено, що реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Відповідно до положень статті 32 Закону № 280/97 до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними центрами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; забезпечення здобуття повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти у державних і комунальних закладах освіти, створення необхідних умов для виховання дітей та молоді, розвитку їхніх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних закладів освіти, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких громадських об`єднань, молодіжних центрів.
Положеннями частин 1-3 статті 59 Закону №280/97 передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації». На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Так, частинами першою-третьою статті 3 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 № 2145-VIII (далі - Закон № 2145-VIII) визначено, що кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України.
В Україні створюються рівні умови доступу до освіти. Ніхто не може бути обмежений у праві на здобуття освіти. Право на освіту гарантується незалежно від віку, статі, раси, стану здоров`я, інвалідності, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявності судимості, а також інших обставин та ознак.
Право особи на освіту може реалізовуватися шляхом її здобуття на різних рівнях освіти, у різних формах і різних видів, у тому числі шляхом здобуття дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та освіти дорослих.
Згідно із частиною третьою статі 4 Закону № 2145-VIII держава гарантує усім громадянам України та іншим особам, які перебувають в Україні на законних підставах, а також кожній дитині незалежно від підстав її перебування в Україні, право на безоплатне здобуття повної загальної середньої освіти відповідно до стандартів освіти.
Відповідно до частин другої, третьої статті 12 Закону № 2145-VIII повна загальна середня освіта в Україні є обов`язковою і здобувається в інституційних або індивідуальних формах, визначених законодавством, як правило, в закладах освіти.
Повна загальна середня освіта має три рівні освіти: початкова освіта тривалістю чотири роки; базова середня освіта тривалістю п`ять років; профільна середня освіта тривалістю три роки.
Початкова, базова середня і профільна середня освіта можуть здобуватися в окремих закладах освіти або у структурних підрозділах однієї юридичної особи (закладу освіти).
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-ІХ (далі - Закон № 463-ІХ), що визначає правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи повної загальної середньої освіти.
Статтею 4 Закону України «Про повну загальну середню освіту» передбачено, що повна загальна середня освіта здобувається на таких рівнях:
початкова освіта - перший рівень повної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом початкової освіти;
базова середня освіта - другий рівень повної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом базової середньої освіти;
профільна середня освіта - третій рівень повної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом профільної середньої освіти.
Згідно зі статтею 32 Закону № 463-ІХ (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).
Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають міські, сільські, селищні ради.
Рішення про утворення комунальних ліцеїв як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, міські, селищні, сільські ради відповідно до вимог законодавства.
Згідно статті 35 Закону України Про повну загальну середню освіту, здобуття повної загальної середньої освіти на певному рівні забезпечують: - початкова школа, що забезпечує здобуття початкової освіти; - гімназія, що забезпечує здобуття базової середньої освіти; - ліцей, що забезпечує здобуття профільної середньої освіти.
Початкова школа функціонує як окрема юридична особа або як структурний підрозділ гімназії. Гімназія та ліцей функціонують як окремі юридичні особи.
Так, згідно розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про повну загальну середню освіту»:
5-1. Рекомендувати засновникам закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, до 1 вересня 2027 року привести установчі документи закладів освіти у відповідність із цим Законом, врахувавши строки набрання чинності окремими положеннями цього Закону, визначеними пунктом 1 цього розділу.
5-2. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним (з урахуванням пропозицій міських, сільських, селищних рад), Київській та Севастопольській міським радам до 1 вересня 2024 року затвердити плани формування мережі закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, з урахуванням вимог цього Закону до ліцеїв, щодо безпечного, інклюзивного та цифрового освітнього простору, демографічних показників розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, спроможності територіальних громад, профілізації старшої профільної школи і необхідності охоплення на відповідній території усіх профілів навчання, визначених законодавством, з метою гарантування і забезпечення права кожного учня на вибір відповідного профілю навчання.
5-3. Засновникам ліцеїв до 1 вересня 2027 року забезпечити з урахуванням вимог законодавства виконання затверджених Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами планів, передбачених пунктом 5-2 цього розділу, шляхом утворення та забезпечення ліцеїв належною матеріально-технічною базою, обладнанням, доступом до мережі Інтернет, відібрати на конкурсних засадах педагогічних працівників, провести конкурс відповідно до вимог цього Закону на посаду керівника закладу освіти та вжити інших необхідних дій, визначених відповідними планами та законодавством.
Отже, системний аналіз наведених норм дає можливість дійти висновку, що законодавець надав виключне право приймати рішення про ліквідацію, реорганізацію, перепрофілювання навчального закладу комунальної форми власності місцевій (сільській, селищній, міській) раді, у віданні якої перебуває відповідний навчальний заклад.
Суд також наголошує, що чинним законодавством порядок проведення перепрофілювання навчальних закладів не визначено, тобто відсутній нормативно-правовий акт, яким визначено конкретний алгоритм процедури перепрофілювання навчальних закладів, а тому суд приходить висновку, що міські ради уповноважені самостійно визначити, які навчальні заклади необхідно перепрофілювати та у який спосіб.
Так, подібні правовідносини викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.05.2020 у справі № 813/1232/18 за позовом про визнання протиправним і скасування рішення Сокальської районної ради Львівської області про створення комунальної установи. Визначаючи юрисдикцію спору у цій справі Велика Палата Верховного Суду, зазначила, зокрема, що районна рада, розпоряджаючись майном територіальної громади, реалізовувала організаційно-господарську діяльність, а тому оспорювані рішення в цьому випадку не є рішеннями суб`єкта владних повноважень в розумінні КАС України, а є рішеннями власника (засновника), якими такий власник (засновник) реалізує своє право на створення комунальної установи.
Верховний суд ухвалою від 03.05.2023 по справі №500/3752/21 зазначив, що висновок викладений у цій постанові про те, що розмежування юрисдикції спорів про оскарження рішень ради як власника корпоративних прав (засновника) комунальної установи про створення, реорганізацію чи припинення діяльності такої установи в залежності від характеру та сфери діяльності такої комунальної установине ґрунтується на положеннях законодавства, фактично може бути застосований і у розглядуваній справі, оскільки у цій справі спір також виник щодо оскарження рішення органу місцевого самоврядування - засновника закладу освіти (комунальної установи), про реорганізацію цього закладу освіти.
Також, Верховний суд зазначив, що спір про оскарження правомірності рішення Кременецької міської ради щодо перепрофілювання (зміни типу) та назви Чугалівської гімназії Кременецької міської ради Тернопільської області на Чугалівську початкову школу Кременецької міської ради Тернопільської області не відноситься до спорів, що виникають з корпоративних відносин, тому застосування до спірних правовідносин пункту 3 частини першої статті 20 ГПК України є безпідставним.
З огляду на зазначене, вважав, що даний спір має розглядатися в суді адміністративної юрисдикції.
З урахуванням викладеного, справу № 500/3752/21 за позовом Кременецької районної організації профспілки працівників освіти і науки до Кременецької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Відділ освіти Кременецької міської ради, про визнання протиправним та скасування рішення, було передано на розгляд Великої Палати Верховного Суду.
Таким чином, враховуючи наведені висновки, які викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.05.2020 у справі № 813/1232/18 та ухвалі від 03.05.2023 по справі №№500/3752/21 суд доходить висновку, що власник закладів освіти Прилуцька міська рада реалізує своє право на реформування закладів освіти на виконання норм розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про повну загальну середню освіту» на власний розсуд, а тому у суду відсутні підстави для визнання чинного рішення протиправним з наведених підстав.
Крім того, суд не приймає до уваги посилання представника позивача на порушення процедури прийняття оскаржуваного рішення, а саме необхідність проведення громадських обговорень, оскільки Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти» від 15.07.2021 № 1658-IX, який набрав чинності 08.08.2021, абзац 2 частини другої статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» викладено в такій редакції: «Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення».
Отже, на час виникнення спірних правовідносин у разі реорганізації, зміни типу, ліквідації закладу загальної середньої освіти законодавством вимагається не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення проведення громадського обговорення, оприлюднення проекту відповідного рішення засновника виключно у сільській місцевості.
Також суд вважає необґрунтованим посилання представника позивача на обов`язковість застосування відповідачами постанови Кабінету Міністрів України «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» від 03.11.2010 №996 (далі - постанова КМУ №996), оскільки сфера дії даного нормативно-правового акту не охоплює діяльність Прилуцької міської ради як органу місцевого самоврядування. Крім того, пункт 5 Постанови КМУ №996 лише рекомендує, а не зобов`язує органи місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю та утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими цією постановою Порядком і Типовим Положенням. Такі висновки відповідають правовій позиції Верховного Суду, що міститься у постанові від 27.01.2023 у справі №300/5730/21, у якій, поміж іншим, зазначається про необхідність дотримання відповідачем процесу проведення громадських слухань перед прийняттям оспорюваного рішення.
З огляду на наведене, суд вважає, Прилуцькою міською радою було забезпечено перед прийняттям оспорюваного рішення, право усім зацікавленим особам висловитися та навести свої пропозиції.
Щодо порушеного права позивачки суд зазначає наступне.
Так, частиною 3 статті 6 Закону України «Про повну загальну середню освіту» визначено, що кожному громадянину України, іншим особам, які перебувають в Україні на законних підставах, а також кожній дитині незалежно від підстав її перебування в Україні гарантується безоплатне здобуття у державних та комунальних закладах освіти повної загальної середньої освіти на кожному її рівні за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів один раз протягом життя.
Відповідно до частини 1 статті 13 Закону України «Про освіту» для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій.
Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи.
Право особи здобувати початкову та базову середню освіту у державному або комунальному закладі освіти (його філії), за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає ця особа, гарантується, що не обмежує право особи обрати інший заклад освіти.
Статтею 4 Закону України «Про повну загальну середню освіту» передбачено, що повна загальна середня освіта здобувається на таких рівнях:
початкова освіта - перший рівень повної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом початкової освіти;
базова середня освіта - другий рівень повної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом базової середньої освіти;
профільна середня освіта - третій рівень повної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом профільної середньої освіти.
Отже, слід резюмувати про наявність в Україні відповідних державних гарантій щодо здобуття повної загальної середньої освіти, які безумовно підлягають реалізації, а в разі їх недотримання, порушене право може бути захищене та відновлене в судовому порядку.
Так, судом встановлено, що станом на дату прийняття оскаржуваного рішення неповнолітній ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у 2023 році закінчив 9-ть класів Прилуцького ліцею №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього Прилуцької міської ради Чернігівської області та переведений до 10 класу Прилуцького ліцею №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього Прилуцької міської ради Чернігівської області
Крім того, з пояснень відповідачів судом встановлено, що син позивачки має можливість отримати профільну середню освіту у гімназії №5 імені Віктора Андрійовича Затолокіна або в будь-якому іншому навчальному закладі, де відкриті 10-ті класи (а.с. 58, 59 т.2).
Таким чином, суд дійшов висновку, що оскільки дитина позивачки, закінчила отримання базової середньої освіти, та має можливість навчатися (отримати профільну середню освіту) у інших навчальних закладах м.Прилуки Чернігівської області, а тому відповідачем дотримано гарантій держави й відповідні вимоги щодо забезпечення можливості здобуття повної загальної середньої освіти за встановленими законом умовами.
Разом з тим, відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Згідно із частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
За змістом наведених норм Конституції України та Кодексу адміністративного судочинства України судова юрисдикція поширюється не загалом на всі суспільні відносини, а лише на такі, що врегульовані нормами права, тобто на правовідносини. У свою чергу, неодмінним елементом правовідносин є їх зміст, тобто суб`єктивне право особи та її юридичний обов`язок. Відтак, судовому захисту підлягає суб`єктивне право особи, яке порушується у конкретних правовідносинах.
При цьому, порушенням суб`єктивного права особи є створення будь-яких перепон у реалізації нею свого суб`єктивного права, що унеможливлюють одержання особою того, на що вона вправі розраховувати в разі належної поведінки зобов`язаної особи.
Отже, неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану суб`єктивних прав та обов`язків особи, тобто припинення чи неможливість реалізації її права.
Таким чином, здійснюючи передбачене статтею 55 Конституції України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту. Натомість, вирішуючи спір, суд зобов`язаний надати об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.
У розумінні статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призведе до потрібних результатів, наслідків, що дає найбільший ефект.
При цьому, оскаржувані правові акти (рішення, дії або бездіяльність) повинні бути юридично значимими, тобто мати безпосередній вплив на суб`єктивні права та обов`язки шляхом або позбавлення можливості повністю чи в частині реалізувати належне вказаній особі право.
Відтак, для задоволення позову в адміністративній справі суд повинен установити передусім, що у зв`язку з прийняттям рішенням чи вчиненням дій (допущенням бездіяльності) суб`єктом владних повноважень безпосередньо порушуються права, свободи чи охоронювані законом інтереси позивача й що прийняте судом рішення може призвести до ефективного поновлення таких прав, свобод чи інтересів позивача (тобто, повинна бути встановлена існуюча матеріально-правова заінтересованість позивача).
У той же час, відсутність порушеного права (свободи, охоронюваного законом інтересу) оспорюваними бездіяльністю, діями чи рішеннями або невідповідність обраного способу його захисту способам, визначеним чинним законодавством, чи неможливість ефективного поновлення порушеного права, є підставою для відмови в задоволенні позову.
Таким чином, право на оскарження бездіяльності, дій чи рішень суб`єкта владних повноважень надано тій особі, прав, свобод та інтересів якої вони безпосередньо стосуються. В іншому разі, вимога, звернена до адміністративного суду, є безпідставною, а її задоволення не може призвести до ефективного відновлення прав та інтересів позивача.
Наведені висновки відповідають позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеній зокрема, у постановах від 14.03.2018 у справі № 9901/22/17, від 06.06.2018 у справі №800/489/17, від 06.02.2019 у справі №9901/815/18, а також постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 31.07.2018 в справі №826/6074/16, від 20.02.2019 в справі №522/3665/17, від 12.11.2019 в справі № 809/4335/15.
Окрім того, статтею 3 Конвенції «Про права дитини», схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20 листопада 1989 року №44/25, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 №789-ХІІ, визначено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Держави-учасниці зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів. Держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановленим компетентними органами, зокрема, в галузі безпеки й охорони здоров`я та з точки зору численності і придатності їх персоналу, а також компетентного нагляду.
Принцип пропорційності є складовою принципу верховенства права. Сам же принцип пропорційності має також три підпринципи: адекватність (міра адекватна для досягнення завчасно встановленої цілі, якщо бажаний результат може бути досягнуто тільки за умови звертання до цієї міри); необхідність (міра є законною з найменш можливими обмеженнями при умові досягнення легітимної цілі); пропорційність як сувора вимога (серйозність втручання та серйозність причин, які виправдовують це втручання, повинні бути пропорційними одна до іншої).
Європейський суд з прав людини в рішенні Handyside v. the United Kingdom від 07.12.1976, зазначив про те, що кожна «спеціальна процедура», «умова», «обмеження» чи «покарання», які покладені, повинні бути пропорційні легітимній меті, що переслідується.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.
При тому, рішення суб`єкта владних повноважень повинно відповідати як вимогам законності, так і бути прийнятим у точній відповідності до встановленої законом процедури.
Так, Верховним Судом, зокрема, у постановах від 26.06.2018 у справі №826/2810/17, від 21.08.2018 у справі №826/13584/16, від 20.03.2019 у справі №810/726/18 неодноразово наголошено на необхідності врахування значного суспільного інтересу при вирішенні конкретної справи, у зв`язку з чим суд вважає, що вирішення такого суспільно важливого та соціально значущого питання, яке є предметом спору в межах даної адміністративної справи - перепрофілювання загальноосвітньої школи, потребує з боку суб`єкта владних повноважень - обов`язкового дотримання всіх передбачених вимог чинного законодавства України, в тому числі вимог частини другої статті 2 КАС України.
Під час розгляду вказаної судової справи представником позивачки не представлено доказів на доведення протиправності оспорюваного рішення та його подальшого скасування.
Крім того, представником позивачки також не зазначено, які станом на дату прийняття оскаржуваного рішення права та обов`язки неповнолітнього сина позивачки порушено особисто.
Згідно з частиною 2 статті 6 КАС України та статтею 17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини» передбачено застосування судами Конвенції та практики ЄСПЛ як джерела права.
У пункті 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10.02.2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Виходячи з вищевикладеного, суд приходить висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню повністю.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позову ОСОБА_1 в інтересах неповнолітнього сина ОСОБА_2 до Прилуцької міської ради Чернігівської області, Управління освіти Прилуцької міської ради Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Прилуцький ліцей №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього Прилуцької міської ради Чернігівської області, про скасування рішення та наказу відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повне рішення складено 31 липня 2023 року.
Позивач: ОСОБА_1 в інтересах сина ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).
Відповідач: Управління освіти Прилуцької міської ради Чернігівської області (вул. Вокзальна, 24, м. Прилуки, Чернігівська область, 17500, код ЄДРПОУ 02147612).
Відповідач: Прилуцька міська рада Чернігівської області (вул.Незалежності, 82, м.Прилуки, Чернігівська область, 17500, код ЄДРПОУ 34209057).
Третя особа: Прилуцький ліцей №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородсього (вул.Сорочинська, 36, м.Прилуки, Прилуцький район, Чернігівська область, 17500, код ЄДРПОУ 33358325).
Суддя О.Є. Ткаченко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.07.2023 |
Оприлюднено | 02.08.2023 |
Номер документу | 112526441 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Ткаченко О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні