Справа №: 671/2082/22
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 липня 2023 року Волочиський районний суд
Хмельницької області в складі:
головуючої - судді Бабій О.М.,
з участю секретаря судового
засідання Кошонько Н.С., представника позивача Блажієвського О.В. , представника відповідача Намистюка О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Волочиську цивільну справу за позовом керівника Волочиської окружної прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області до ОСОБА_2 про визнання недійсним рішення Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, визнання недійсним договору оренди нерухомого майна та повернення майна,
ВСТАНОВИВ:
Керівник Волочиської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області звернувся до суду з позовом до ОСОБА_2 , в якому просить:
-визнати недійсним рішення Війтовецької селищної ради № 10-20/2022 від 16.02.2022 року «Про затвердження результатів аукціону з продажу права оренди комунального майна (гідротехнічні споруди ставу (водоскидна споруда) по АДРЕСА_1 )»;
-визнати недійсним договір оренди нерухомого майна комунальної власності - гідротехнічних споруд ставу, загальною площею 7,03 кв.м., що знаходиться по АДРЕСА_1 Купільського старостинського округу Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області від 17.02.2022 року, укладений Війтовецькою селищною радою та ОСОБА_2 ;
- ОСОБА_2 повернути гідротехнічну споруду ставка (водоскидну споруду), загальною площею 7,03 кв.м., яка знаходиться по АДРЕСА_1 Купільського старостинського округу Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області на користь Війтовецької селищної ради.
В обґрунтування заявлених вимог посилається на те, що рішенням сесії Війтовецької селищної ради № 10-20/2022 від 16.02.2022 року затверджено протокол про результати електронного аукціону з продажу права оренди комунального майна - гідротехнічні споруди ставу (водоскидна споруда) загальною площею 7,03 кв.м. по АДРЕСА_1 , в межах населеного пункту с. Гайдайки Купільського старостинського округу Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області. Вказану гідроспоруду надано в оренду терміном на 5 років ОСОБА_2
17.02.2022 року між Війтовецькою селищною радою та ОСОБА_2 укладено договір оренди нерухомого майна комунальної власності.
Позивач вважає, що вказане рішення сесії Війтовецької селищної ради за № 10-20/2022 від 16.02.2022 року «Про затвердження результатів аукціону з продажу права оренди комунального майна» прийнято та договір оренди нерухомого майна комунальної власності від 17.02.2022 року укладено з порушенням вимог чинного законодавства, тому вони підлягають визнанню недійсним, а гідротехнічна споруда ставу має бути повернута Війтовецькій селищній раді.
Зазначає, що вказана гідротехнічна споруда не є самостійним об`єктом цивільних прав, а є приналежністю до водойми та земельної ділянки водного фонду, на якій така гідроспоруда розміщена. Згідно з інформацією Війтовецької селищної ради та даних публічної кадастрової карти, вказана гідротехнічна споруда знаходиться на земельній ділянці із кадастровим номером: 6820984000:02:001:0056, площею 0,95 га, з цільовим призначенням 10.07 «Для рибогосподарських потреб».
Відповідно до проекту землеустрою щодо відведення вищевказаної земельної ділянки в оренду для рибогосподарських потреб, на ній розміщена гідротехнічна споруда - гребля. Зокрема, із загальної площі земельної ділянки 0,95 га - 0,9450 га під ставком, 0,0050 га під гідротехнічною спорудою.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, право власності на земельну ділянку із кадастровим номером: 6820984000:02:001:0056 не зареєстроване. Вказана земельна ділянка є комунальною власністю Війтовецької селищної ради.
Окрім того, як вказує позивач, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, за адресою: АДРЕСА_1 , знаходиться гідротехнічна споруда ставу, загальною площею 7,03 кв.м., яка перебуває в комунальній власності Купільської сільської ради. Відповідно до розпорядження КМУ від 12.06.2020 року № 727 «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Хмельницької області» затверджено території територіальних громад Хмельницької області, в тому числі Війтовецьку територіальну громаду, до якої включено наступні територіальні громади: Війтовецька, Бокиївська, Бронівська, Завалійська, Зеленівська, Криштопівська, Кривачинецька, Купільська, Павликовецька, Петриковецька, Писарівська, Порохнянська, Сарнівська.
Тому, гідротехнічна споруда ставу, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , відноситься до комунальної власності Війтовецької селищної ради, яка є правонаступником Купільської сільської ради.
Вказує, що з інформації Війтовецької селищної ради від 16.05.2022 року вбачається, що договір оренди земельної ділянки із кадастровим номером: 6820984000:02:001:0056, площею 0,95 га, з цільовим призначенням 10.07 «Для рибогосподарських потреб» відсутній. Відповідно до технічного паспорту, виготовленого 02.06.2020 року ТОВ «Земельно-консалтингове агенство «СТС»», загальна площа гідротехнічних споруд, що розташовані на земельній ділянці із кадастровим номером: 6820984000:02:001:0056, площею 0,95 га, становить 7,03 кв.м.
Водночас, відповідно до технічного паспорту, виготовленого в грудні 2020 року Регіональним офісом водних ресурсів у Хмельницькій області, загальна площа гідротехнічних споруд, що розташовані на земельній ділянці із кадастровим номером: 6820984000:02:001:0056, площею 0,95 га, становить 21,27 кв.м.
Також, як вказано у позові, невід`ємною складовою договору оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом є паспорт водного об`єкта. Згідно інформації сектору у Хмельницькій області Державного агентства водних ресурсів України від 07.11.2022 року, останнім паспорт водного об`єкта на земельній ділянці із кадастровим номером: 6820984000:02:001:0056 не погоджувався. Окрім того, згідно інформації Сектору від 12.12.2022 року, ОСОБА_2 дозвіл на спец.водокористування не видавався.
Зазначає, що договори користування гідроспорудами повині бути укладені виключно як договори оренди комунального майна відповідно до Закону України «Про оренду державного та комунального майна України», укладатись через електронну торгову систему на електронному аукціоні, відповідно до умов примірного договору оренди.
В оспорюваному договорі оренди не зазначено цільове призначення використання ОСОБА_2 гідротехнічної споруди. Таким чином, договір оренди нерухомого майна комунальної власності від 17.02.2022 року не відповідає типовому договору оренди комунального майна Війтовецької селищної ради.
Враховуючи те, що Війтовецькою селищною радою порушено зазначені вище вимоги закону, що призвело до фактичної передачі земельної ділянки водного фонду із кадастровим номером: 6820984000:02:001:0056, площею 0,95 га, з цільовим призначенням 10.07 «Для рибогосподарських потреб» в оренду ОСОБА_2 поза проведенням відповідного аукціону, заходів щодо усунення описаних порушень при передачі гідротехнічної споруди не вжито, а описана вище гідротехнічна споруда ставу підлягає поверненню в комунальну власність Війтовецької ОТГ, тому із вказаним позовом прокурор звертається до суду в інтересах держави в особі Війтовецької селищної ради.
В судовому засіданні представник позивача Блажієвський О.В. позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити з викладених у позові підстав.
Представник відповідача - Намистюк О.В., в судовому засіданні проти позову заперечив та просив відмовити в його задоволенні повністю. У поданому відзиві вказав, що згідно з актом прийому-передачі нерухомого майна за договором оренди нерухомого майна комунальної власності від 17.02.2022 року орендодавець передав, а орендар прийняв у строкове платне користування гідротехнічні споруди ставу (водоскидна споруда) загальною площею 7,03 кв.м., по АДРЕСА_1 , в межах населенного пункту с. Гайдайки Купільського старостинського округу Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області. Твердження позивача, що рішення сесії Війтовецької селищної ради за № 10-20/2022 від 16.02.2022 року «Про затвердження результатів аукціону з продажу права оренди комунального майна» прийнято та договір оренди нерухомого майна комунальної власності від 17.02.2022 року укладено з порушенням вимог чинного законодавства, тому вони підлягають визнанню недійсними, а гідротехнічна споруда ставу має бути повернута є передчасними та помилковими.
Так, повноваження щодо розпорядження об`єктами права комунальної власності, у тому числі й передачі їх у тимчасове користування юридичним та фізичним особам, належать органу місцевого самоврядування, яким у даних правовідносинах є Війтовецька селищна рада. Як вбачається з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що наявна в матеріалах справи, гідротехнічна споруда ставу за адресою: АДРЕСА_1 , належить територіальній громаді на підставі рішення Купільської сільської ради від 25.08.2020 року, право власності на яку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстроване 15.09.2021 року, форма власності - комунальна.
Тож, укладення договору оренди нерухомого майна комунальної власності від 17.02.2022 року відбувалося в межах повноважень, наданих Війтовецькій селищній раді. Враховуючи те, що чиним законодавством не визначено чіткого порядку дій під час набуття права оренди на гідротехнічні споруди та водний об`єкт, не визначено пріоритетного значення кожного з цих об`єктів, укладений між сторонами договір оренди не суперечить чинним нормам законодавства.
Жодних належних та допустимих доказів, які б підтверджували факт використання відповідачем земельної ділянки водного фонду із кадастровим номером: 6820984000:02:001:0056, площею 0,95 га - не надано. Більше того, позивачем долучено до позовної заяви лист Війтовецької селищної ради, яка є власником зазначеної земельної ділянки, від 16.05.2022 року № 203/02-22, згідно якого земельна ділянка фактично не використовується.
Також зазначив, що звертаючись із даним позовом до суду, керівник Волочиської окружної покуратури зазначив, що підставою для представництва прокурором інтересів держави в даних правовідносинах є бездіяльність органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції держави у спірних правовідносинах - Війтовецької селищної ради. Проте, ст. 5 Закону України «Про охорону земель» визначені спеціально уповноважені центральні органи виконавчої влади в галузі охорони земель, серед яких в тому числі центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із забезпечення нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Так, одним з них є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, а також Державна екологічна інспекція України. Тож, підстав для здійснення представництва інтересів держави в суді прокурором в позовній заяві в повній мірі не обгрунтовані, згідно з вимогами ЦПК України.
У відповідь на відзив представник позивача вказав, що гіротехнічна споруда надається в оренду разом із земельною ділянкою водного фонду в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом. Невідповідність умов конкретних договорів оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом ст. 15 Закону України «Про оренду землі», положенням типового договору оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом є підставою для визнаня його недійсним на підставі ч. 1 ст. 203 ЦК України. Невиконання орендарем обов`язку щодо укладення договору оренди гідротехнічних споруд є підставою для розірвання договору оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом. При цьому, такий обов`язок щодо укладення договору оренди гідроспоруди неодмінно має темпорально відображатись у договорі оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом з метою забезпечення його виконання.
Щодо положень Закону України «Про охорону земель» та повноваження Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастру) та Державної екологічної інспекції України (Держекоінспекції), то прокурором до суду подано позовну заяву про визнання недійсним рішення Війтовецької селищної ради, визнання недійсним договору оренди нерухомого майна комунальної власності та повернення гідротехнічної споруди ставка до комунальної власності. Водночас, у Держгеокадастру та Держекоінспекції відсутні повноваження щодо здійснення державного нагляду (контролю) відносно нерухомого майна, що перебуває у комунальній власності. Враховуючи викладене, вказані органи не мають повноважень на захист інтересів держави у даній справі.
Заслухавши учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ст. 1 Водного кодексу України, водний об`єкт - природний або створений штучно елемент довкілля, в якому зосереджуються води (море, лиман, річка, струмок, озеро, водосховище, ставок, канал (крім каналу на зрошувальних і осушувальних системах), а також водоносний горизонт).
З положень даної статті вбачається, що водний об`єкт може бути природнім, тобто таким, що створений без спрямованого втручання людини, або штучним, тобто таким, який створений людиною з використанням певних засобів. Якщо в першому випадку (природнього виникнення водного об`єкту) зосередження води в певному місці забезпечується природніми властивостями довкілля, особливостями місцевості, її ландшафту, то в другому варіанті існування водного об`єкту без створення штучного елементу, в якому зосереджуються води, є неможливим.
Таким чином, водний об`єкт це не лише безпосередньо води (озеро, ставок, канал), але й той елемент довкілля, в якому вони зосереджені. Відповідно, якщо мова йде про штучно створений водний об`єкт, його невід`ємною складовою, окрім самої води, є ті засоби, предмети, які забезпечують зосередження води в певному місці. В даному випадку мова йде про гідротехнічні споруди як невід`ємні складові штучних водних об`єктів (ставків).
Згідно положень ст. 4 Водного кодексу України, до земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів.
Відповідно до п.п. ґ, д ч. 4 ст. 83 Земельного кодексу України, до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом. До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом.
Згідно із ст. 1 Закону України «Про аквакультуру», гідротехнічні споруди для цілей аквакультури - об`єкти нерухомого майна державної або комунальної власності або власник яких невідомий чи його неможливо встановити на підставі даних, документів та/або інформації з відповідних державних реєстрів (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірно-осушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод та розташовані на водних об`єктах, наданих у користування на умовах оренди для цілей аквакультури. Гідротехнічні споруди рибогосподарської технологічної водойми - об`єкти нерухомого майна державної власності (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірно-осушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод.
Відповідно до ч. 1 ст. 181 ЦК України, до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Частиною 2 цієї статті визначено, що рухомими речами є речі, які можна вільно переміщувати у просторі.
Неподільною є річ, яку не можна поділити без втрати її цільового призначення (ч. 2 ст. 183 ЦК України).
Річ, призначена для обслуговування іншої (головної) речі і пов`язана з нею спільним призначенням, є її приналежністю. Приналежність слідує за головною річчю, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 186 ЦК України).
Згідно із ст. 187 ЦК України, складовою частиною речі є все те, що не може бути відокремлене від речі без її пошкодження або істотного знецінення. При переході права на річ її складові частини не підлягають відокремленню.
Відповідно до ч. 1 ст. 188 ЦК України, якщо кілька речей утворюють єдине ціле, що дає змогу використовувати його за призначенням, вони вважаються однією річчю (складна річ).
Відповідно до Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженого і введеного в дію наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 17.08.2000 року № 507, під спорудами розуміється будівельні системи, пов`язані з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт.
У Наказі Державного комітету України у справах містобудування і архітектури від 19.12.1995 року № 252 «Про затвердження Методики обстеження і паспортизації гідротехнічних споруд систем гідравлічного вилучення та складування промислових відходів», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 21.12.1995 року за № 466/1002, визначено гідротехнічні споруди, як споруди для використання водних ресурсів, а також для боротьби з шкідливим впливом вод.
Відповідно до п. 1.3 Правил безпеки при експлуатації каналів, трубопроводів, інших гідротехнічних споруд у водогосподарських системах, затверджених Наказом МНС України 03.04.2012 року № 661, гідротехнічна споруда - інженерна споруда, призначена для керування водним режимом, використовування водних ресурсів або для запобігання шкідливій дії вод.
Отже, гідротехнічна споруда нерозривно пов`язана з водним об`єктом, не може бути відокремлена від нього та її переміщення може призвести до надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру.
Судом встановлено, що 17.02.2022 року між Війтовецькою селищною радою та ОСОБА_2 укладено договір оренди нерухомого майна комунальної власності (а.с. 18-20).
Згідно п.п. 1.1. договору, орендодавець на підставі рішення двадцятої сесії селищної ради від 16.02.2022 року № 9-20/2022 передає, а орендар приймає в оренду гідротехнічні споруди ставу (водоскидна споруда) загальною площею 7,03 кв.м. по АДРЕСА_1 , в межах населеного пункту с. Гайдайки Купільського старостинського округу Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області далі - об`єкт оренди, що належить до комунальної власності Війтовецької селищної ради.
Відповідно до п.п. 2.4. договору, об`єкт оренди належить до комунальної власності і знаходиться на балансі Війтовецької селищної ради.
Так, згідно акту прийому-передачі нерухомого майна за договором оренди нерухомого майна комунальної власності від 17.02.2022 року орендодавець передав, а орендар прийняв у строкове платне користування гідротехнічні споруди ставу (водоскидна споруда) загальною площею 7,03 кв.м. по АДРЕСА_1 , в межах населеного пункту с. Гайдайки Купільського старостинського округу Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області (а.с. 21).
Вказана гідротехнічна споруда знаходиться на земельній ділянці із кадастровим номером: 6820984000:02:001:0056, площею 0,95 га, з цільовим призначенням 10.07 «Для рибогосподарських потреб».
Відповідно до проекту землеустрою щодо відведення вищевказаної земельної ділянки в оренду для рибогосподарських потреб, на ній розміщена гідротехнічна споруда - гребля. Із загальної площі земельної ділянки 0,9500 га під ставком - 0,9450 га, а під гідротехнічною спорудою - 0,0050 га (а.с. 22-28).
З листа селищного голови Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області від 16.05.2022 року вбачається, що земельна ділянка водного фонду площею 0,95 га із кадастровим номером: 6820984000:02:001:0056 ( АДРЕСА_1 ) на теперішній час фактично не використовується (а.с. 43).
Так, в силу положень ст. 186 ЦК України, ч.ч. 2,3 ст. 79 ЗК України, ч. 1 ст. 1 Закону України «Про аквакультуру», гідротехнічна споруда не є самостійним об`єктом, а є приналежністю до водойми та земельної ділянки водного фонду, на якій така гідтротехнічна споруда розміщена.
Згідно п. 24 Перехідних положень Земельного кодексуУкраїни, землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:
а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);
б) оборони;
в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;
г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;
д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;
е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Тож, земельна ділянка із кадастровим номером: 6820984000:02:001:0056, площею 0,95 га, з цільовим призначенням 10.07. «Для рибогосподарських потреб» є комунальною власністю Війтовецької селищної ради Хмельницької області.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 317887696 від 16.12.2022 року, на земельній ділянці із кадастровим номером: 6820984000:02:001:0056, за адресою: АДРЕСА_1 , знаходиться гідротехнічна споруда ставу, загальною площею 7,03 кв.м. (а.с. 48).
Відповідно до ст. 15 Закону України «Про оренду землі», істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови. У разі якщо договором оренди землі передбачено здійснення заходів, спрямованих на охорону та поліпшення об`єкта оренди, до договору додається угода щодо відшкодування орендарю витрат на такі заходи. У договорі оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом також зазначаються: розмір орендної плати за водний об`єкт; об`єм та площа водного об`єкта (водного простору), у тому числі рибогосподарської технологічної водойми; перелік гідротехнічних споруд, лінійних споруд, мостових переходів, а також інших об`єктів інфраструктури, розташованих на земельній ділянці (за наявності), їх характеристики та стан; зобов`язання орендаря щодо здійснення заходів з охорони та поліпшення екологічного стану водного об`єкта, експлуатації водосховищ і ставків відповідно до встановлених в установленому порядку режимів роботи, а також необхідність оформлення права користування гідротехнічними спорудами та права спеціального водокористування. Невід`ємною складовою договору оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом є паспорт водного об`єкта.
Згідно довідок завідувача сектору у Хмельницькій області Держводагентства № 51-4006ВИХ-22 від 07.11.2022 року та № 51-4320ВИХ-22 від 29.11.2022 року, паспорт водного об`єкта, розташованого на земельній ділянці з кадастровим номером 6820984000:02:001:0056 на погодження до сектору у Хмельнийькій області Державного агентства водних ресурсів України не надходив та сектором не погоджувався. Дозвіл на спеціальне водокористування громадянину ОСОБА_2 сектором у Хмельницькій області Держводагентства станом на 12.12.2022 року не видавався (а.с. 46-47).
Також, варто зазначити, що постановою КМУ № 572 від 02.06.2021 року затверджено типовий договір оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом, у якому також вказано про зобов`язання орендаря щодо оформлення права користування гідротехнічними спорудами.
В силу Закону України «Про оренду державного та комунального майна України», договори користування гідротехнічними спорудами повинні укладатись як договори оренди комунального майна через електронну торгову систему на електронному аукціоні, відповідно до умов примірного договору оренди.
Невиконання орендарем обов`язку щодо укладання договору оренди гідротехнічних споруд є підставою для розірвання договору оренди землі з розташованим на ній водним об`єктом.
Згідно із ст. ст. 215, 216 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин). Недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Тож, невідповідність умов конкретних договорів оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом статті 15 Закону України «Про оренду землі» та положенню типового договору оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом є підставою для визнання його недійсним.
Рішенням сесії Війтовецької селищної ради № 4-11/2016 від 12.10.2016 року «Про затвердження положення про порядок передачі в оренду майна, що перебуває у власності Війтовецької селищної ради», затверджено типовий договір оренди комунального майна Війтовецької селищної ради (а.с. 51).
Відповідно до п.п. 1.1., 8.3. вказаного вище типового договору, у договорі оренди комунального майна повинно зазначатись цільове призначення об`єкта оренди (а.с. 52-55). Однак, в укладеному між Війтовецькою селищною радою та ОСОБА_2 договорі оренди нерухомого майна комунальної власності, не зазначено цільове призначення використання гідротехнічної споруди, що не відповідає типовому договору оренди комунального майна Війтовецької селищної ради.
Згідно із ст. 131-1 Конституції України, на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до ч. 3 ст. 56 ЦПК України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Згідно із ч. 4 ст. 56 ЦПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених ст. 185 цього Кодексу.
Відповідно до ч.ч. 1, 3, 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та в порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором в суді.
17.10.2022 року Волочиською окружною прокуратурою запитом за № 51-3724ВИХ-22 було витребувано відомості про те, чи вживалися Війтовецькою селищною радою заходи, спрямовані на визнання договору оренди гідротехнічної споруди недійсним та чи будуть такі заходи вживатися в подальшому (а.с. 44).
У відповідь на запит, своїм листом за № 1631/02-22 від 01.11.2022 року селищний голова Війтовецької селищної ради повідомив Волочиську окружну прокуратуру про те, що Війтовецькою селищною радою заходи спрямовані на визнання недійсним договору оренди нерухомого майна комунальної власності - гідротехнічної споруди ставу не вживались і в подальшому вживатись не будуть (а.с. 45).
Відповідно до повідомлення Волочиської окружної прокуратури, Війтовецьку селищну раду повідомлено про намір здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в особі Війтовецької селищної ради шляхом подання позовної заяви до ОСОБА_2 про визнання недійсним договору оренди нерухомого майна комунальної власності та повернення гідротехнічної споруди ставка до комунальної власності (а.с. 62-63).
Тож, оцінивши досліджені докази у їх сукупності, суд приходить до висновку, що вимоги прокурора є обгрунтованими та підлягають задоволенню, так як звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання повернення нерухомого майна у комунальну власність, що незаперечно становить суспільний інтерес. Обґрунтування прокурором наявності підстав для представництва інтересів держави є мотивованим, зважаючи на відсутність повноважень у Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, а також Державної екологічної інспекції України щодо звернення до суду з позовом цієї категорії.
Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 4, 10, 12, 13, 77-81, 141, 258-259, 263-265 ЦПК України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати недійсним рішення Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області № 10-20/2022 від 16 лютого 2022 року «Про затвердження результатів аукціону з продажу права оренди комунального майна (гідротехнічні споруди ставу (водоскидна споруда) по АДРЕСА_1 )».
Визнати недійсним договір оренди нерухомого майна комунальної власності - гідротехнічних споруд ставу, загальною площею 7,03 кв.м., що знаходиться по АДРЕСА_1 . Гайдайки Купільського старостинського округу Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області від 17 лютого 2022 року, укладений між Війтовецькою селищною радою Хмельницького району Хмельницької області та ОСОБА_2 .
Зобов`язати ОСОБА_2 повернути Війтовецькій селищній раді Хмельницького району Хмельницької області гідротехнічні споруди ставка (водоскидну споруду), загальною площею 7,03 кв.м., що знаходиться по АДРЕСА_1 Купільського старостинського округу Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області.
Стягнути з ОСОБА_2 на користь Хмельницької обласної прокуратури 7443 грн. судового збору (код ЄДРПОУ: 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО: 820172, р/р: UA188201720343120002000002814).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Хмельницького апеляційного суду шляхом подання в тридцятиденний строк з дня його проголошення апеляційної скарги.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Відомості про учасників справи:
Позивач:Керівник Волочиської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Війтовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області (31200, Хмельницька область, Хмельницький район, м. Волочиськ, вул. Слави, 8; код ЄДРПОУ: 02911102)Відповідач:ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ; ідентифікаційний номер: НОМЕР_1 )
Повне судове рішення складено 20 липня 2023 року.
Суддя О.М. Бабій
Суд | Волочиський районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2023 |
Оприлюднено | 02.08.2023 |
Номер документу | 112532701 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди |
Цивільне
Волочиський районний суд Хмельницької області
Бабій О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні