Рішення
від 31.07.2023 по справі 160/2513/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 липня 2023 року Справа № 160/2513/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кучугурної Н.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Відповідача-1: Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, Відповідача-2: Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

Обставини справи: до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Відповідача-1: Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, Відповідача-2: Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, в якій позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області № 045650011298 від 12.01.2023;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області перерахувати та виплатити пенсію ОСОБА_1 з урахуванням заробітної плати за період з 01.03.1993 по 28.02.1998 згідно довідок про заробітну плату для обчислення пенсії №3/158 від 24.01.2021, №13 від 03.01.2023, №14 від 03.01.2023, виданих Південно-Східним Міжрегіональним управлінням з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України, Товариством з обмеженою відповідальністю «Підприємство «Укрроссировина» та Малим колективним підприємством «Фонд» відповідно, з 04.01.2023.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (відповідач-1) та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». 04.01.2023 позивач звернувся до органів пенсійного фонду з заявою про перерахунок пенсії з урахуванням заробітної плати за 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року. До заяви позивачем надані, у тому числі, зазначені вище довідки. 12.01.2023 Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області (відповідач-2) прийнято рішення №045650011298 про відмову в проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 через те, що позивачем не надано первинні документи про заробітну плату. Позивач уважає це рішення протиправним, тому й звернувся з цим позовом до суду.

Справі за цією позовною заявою присвоєно №160/2513/23 та за результатами автоматизованого розподілу справу передано для розгляду судді Кучугурній Н.В.

Ухвалою суду від 15.02.2023 прийнято до розгляду позовну заяву, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), за наявними у справі матеріалами; встановлено відповідачам строк для подання відзиву на позовну заяву (у разі заперечення проти позовної заяви) протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення копії цієї ухвали, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідачів.

06.03.2023 засобами поштового зв`язку від 23.02.2023 до суду від Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (відповідач-2) надійшов відзив на позовну заяву, який від імені відповідача-2 підписаний заступником начальника юридичного управління начальником відділу представництва інтересів в судах та інших органах №2 Наталією Цимбор.

Проте доказів на підтвердження повноважень цієї особи до матеріалів справи не надано.

Відповідно до ч.3. ст.55 КАС України, юридична особа незалежно від порядку її створення, суб`єкт владних повноважень, який не є юридичною особою, беруть участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її (його) імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи, суб`єкта владних повноважень), або через представника.

Частинами 1, 3 статті 43 КАС України встановлено, що здатність мати процесуальні права та обов`язки в адміністративному судочинстві (адміністративна процесуальна правоздатність) визнається за громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, органами державної влади, іншими державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, підприємствами, установами, організаціями (юридичними особами), адміністратором за випуском облігацій.

Здатність особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки, у тому числі доручати ведення справи представникові (адміністративна процесуальна дієздатність), належить органам державної влади, іншим державним органам, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування, їх посадовим і службовим особам, підприємствам, установам, організаціям (юридичним особам).

Враховуючи відсутність належних документів на підтвердження повноважень особи, яка підписала відзив на позовну заяву, суд не має можливості перевірити факт наявності у такої особи повноважень щодо здійснення адміністративних прав і обов`язків від імені Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області.

З огляду на недотримання відповідачем-2 вказаних вище вимог КАС України, суд дійшов висновку про неможливість прийняття зазначеного відзиву до розгляду під час ухвалення рішення у справі.

03.03.2023 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, в якій позивач зазначає, що разом з заявою про перерахунок пенсії надав всі необхідні документи для обчислення/перерахунку пенсії. Для можливості перевірок органами пенсійного фонду та складання ними відповідних актів перевірки достовірності видачі довідок про нарахування заробітної плати для обчислення/перерахунку пенсії, в самих довідках були вказані адреси, номери телефонів усіх підприємств, які надали ці довідки.

15.03.2023 до суду через систему «Електронний суд» від Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (відповідач-1) надійшов відзив на позовну заяву, згідно з яким відповідач-1 заперечує проти позовних вимог. В обґрунтування відзиву відповідач-1 указує, що станом на дату звернення позивача до суду, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області проведено перевірку довідки №3/158 від 21.04.2021, яка видана Південно-Східним міжрегіональним управлінням з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України. Перевіркою встановлені розбіжності між первинними документами та даними довідки, тому управлінню було рекомендовано видати нову довідку, яка й була видана зазначеним управлінням. Також була проведена перевірка довідки №13 від 03.01.2023, виданої ТОВ «Підприємство «Укрроссировина». За результатами перевірки порушень не виявлено. Перевірка довідки №14 від 03.01.2023 запланована на 27.03.2023. Такими чином, звернення позивача до суду є передчасним, оскільки законодавством передбачено здійснення перевірки наданих довідок, для чого потрібен певний проміжок часу. Разом з тим, суд не може перебирати на себе повноваження пенсійного органу та приймати рішення всупереч чинному законодавству. Також відповідач-1 зазначає, що відсутні правові підстави для зобов`язання відповідача-1 здійснити певні дії, оскільки заява позивача про перерахунок пенсії відповідачем-1 не розглядалась та ним не вчинялось будь-яких дій або бездіяльності стосовно позивача. Проживання позивача на території, яку обслуговує Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області не може бути підставою для зобов`язання цього органу вчиняти певні дії, оскільки визначальним фактором є визначення органу, яким було прийнято оскаржуване рішення, що є предметом у цій справі та стало підставою для звернення з позовом до суду.

21.03.2023 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, в якій позивач зазначає, що рішення відповідачів про відмову у проведенні перерахунку пенсії є безпідставними. Позивач повідомляє, що лише після його звернення до суду з цим позовом відповідач-1 почав перевіряти спірні довідки по заробітну плату для обчислення пенсії. До того ж, згідно з Порядком №22-1, за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам. Отже, позивач не повинен надавати до органів пенсійного фонду первинні документи, які належать юридичній особі.

28.03.2023 до суду від позивача надійшли пояснення щодо доводів відповідача-1, зазначених у відзиві від 13.03.2023. У поясненнях позивач зазначає, що у відзиві відповідача-1 указано, що перевірка довідки №14 від 03.01.2023 МПК «Фонд» запланована на 27.03.2023. Але ніхто з пенсійного органу на перевірку цієї довідки за вказаною в ній адресою ( АДРЕСА_1 ) не прийшов. Крім цього, позивач не обізнаний з тим, що Південно-Східним міжрегіональним управлінням з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України була видана оновлена довідка про заробітну плату для обчислення пенсії позивача. Також позивач указує, що оновлена довідка не була додана відповідачем-1 до примірника відзиву, який надісланий позивачу, тому позивач не дотримався вимог ст.162 КАС України.

Поряд з цим, до відзиву на позовну заяву відповідачем-1 надані докази його направлення позивачу у справі.

Ухвалою суду від 15.02.2023 витребувано у відповідачів належним чином засвідчену копію пенсійної справи позивача. Витребувані судом документи надані до суду відповідачем-1 разом з відзивом на позовну заяву.

Відповідно до ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.

Розумність строків є одним із основоположних засад (принципів) адміністративного судочинства відповідно до п.8 ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним уважається строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального і процесуального права.

При цьому, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

УСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (позивач) перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (відповідач-1) та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

04.01.2023 позивач звернувся до органів пенсійного фонду з заявою про перерахунок пенсії з урахуванням заробітної плати за 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року.

12.01.2023 Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області (відповідач-2) прийнято рішення №045650011298 про відмову в проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 .

У цьому рішенні зазначено таке.

Відділ перерахунків пенсій №2 Управління пенсійного забезпечення, надання страхових виплат, соціальних послуг, житлових субсидій та пільг Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області розглянувши заяву ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , (РНОКПП НОМЕР_1 ), від 04.01.2023 №236 про перерахунок пенсії за віком зміна періоду 60 місяців заробітної плати до 01.07.2000 відповідно до ст. 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (надалі Закон) повідомляє про наступне.

Відповідно до статті 40 Закону для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами та за весь період страхового стажу, починаючи з 1 липня 2000 року.

За вибором особи, яка звернулася за пенсією з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключається період до 60 календарних місяців підряд за умови, що зазначений період становить не більше ніж 10 відсотків тривалості страхового стажу.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, а за період страхового стажу, починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Заявником надано довідки про заробіток: від 03.01.2023 №13, видану ТзОВ «Укрроссировина», від 03.01.2023 №14, видану МКП «Фонд», від 21.04.2021 №3/158 видану УВП МВС України в Дніпропетровській області.

Оскільки, ОСОБА_1 не надано первинні документи про заробітну плату, при долученні актів перевірки достовірності видачі довідок про заробіток буде проведено перерахунок пенсії.

Враховуючи вищезазначене, прийнято рішення про відмову ОСОБА_1 в перерахунку пенсії відповідно до заяви від 04.01.2023 №236.

Позивач не погоджується з таким рішенням органів пенсійного фонду, тому й звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає таке.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Відповідно до пункту 6 статті 92 Конституції України, виключно законами України визначаються, зокрема, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» №1058-ІV від 09.07.2003 (далі - Закон №1058-ІV), який розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Цей Закон також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Статтею 8 Закону №1058-IV закріплено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.

Відповідно до ч.1 ст.9 Закону №1058-IV, в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Згідно з частиною першою статті 24 Закону №1058-ІV, страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Відповідно до ч.2 ст.24 Закону №1058-ІV, страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом (ч.4 ст.24 Закону №1058-ІV).

Згідно з ч.1 ст.56 Закону України «Про пенсійне забезпечення», до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв.

Відповідно до ст.62 Закону України «Про пенсійне забезпечення», основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

12.08.1993 Кабінет Міністрів України своєю постановою №637 затвердив Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (далі Порядок №637).

Так, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. У разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків (розділ «Загальні положення» Порядку №637).

Пунктом 3 Порядку №637 передбачено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Отже, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Так, трудова книжка ОСОБА_1 , серія НОМЕР_2 , містить, серед інших, такі записи про роботу позивача (мовою трудової книжки):

Малое коллективное предприятие «Фонд»

19) 01.07.1993 принят в производственный отдел на должность главного инженера;

20) 21.08.1994 уволен по собственному желанию ст.38 КЗОТ.

При цьому, згідно з довідкою від 10.08.2021 №6 Малого колективного підприємства «Фонд», ОСОБА_1 працював за сумісництвом в Малому колективному підприємстві «Фонд» в періоди з 02.03.1992р., наказ №4 від 02.03.1992 р. по 01.07.1993 р., наказ №16 від 01.07.1993р., та з 01.09.1994 р. наказ №23 від 01.09.1994 р. по 29.02.1996 р., наказ №3 від 29.02.1996 р.

Отже, у Малому колективному підприємстві «Фонд» позивач працював з 02.03.1992 по 29.02.1996.

Крім цього, трудова книжка ОСОБА_1 , серія НОМЕР_2 , містить, серед інших, такі записи про роботу позивача (мовою трудової книжки):

Управление МВД Украины в Днепропетровской области

21) 20.02.1995 служба в органах внутренних дел непрерывно составляет

22) 10.10.1996 1 (один) год 07 (семь) мес. 20 дней;

ООО «Укрроссырье»

25) 03.05.1999 принят на должность инженера материально-технического снабжения;

26) 31.12.2004 уволен по ст.38 КЗоТ Украины по собственному желанию.

При цьому, відповідно до довідки від 09.09.2021 №6 Товариства з обмеженою відповідальністю «Підприємство «Укрроссировина», ОСОБА_1 працював за сумісництвом на ТОВ «Підприємство «Укрроссировина» з 01.03.1996 згідно наказу №3 від 01.03.1996 р. по 31.12.1998 р. згідно наказу №8 від 31.12.1998 р.

Згідно з довідкою від 03.01.2023 №14 про заробітну плату для обчислення пенсії, виданою Малим колективним підприємством «Фонд», заробітна плата ОСОБА_1 , яка враховується при обчисленні пенсії, склала 7016,30700 грн (сім тисяч шістнадцять грн 30700 коп.). Довідка видана із сум заробітної плати з розшифруванням за період березень 1992 року лютий 1996 року. У довідці зазначено, що на всі виплати нараховано страхові внески (єдиний внесок). Довідка видана на підставі книг по нарахуванню заробітної плати за період з березня 1992 р. по лютий 1996 р. включно.

Відповідно до довідки від 03.01.2023 №13 про заробітну плату для обчислення пенсії, виданої Товариством з обмеженою відповідальністю підприємство «Укрроссировина», заробітна плата ОСОБА_1 , яка враховується при обчисленні пенсії, склала 32120,00000 грн (тридцять дві тисячі сто двадцять грн 00000 коп.). Довідка видана із сум заробітної плати з розшифруванням за період березень 1996 року червень 2001 року. На всі вказані в довідці виплати нараховані страхові внески (єдиний внесок). Довідка видана на підставі первинних документів з березня 1996 р. по червень 2001 р.

У довідці від 21.04.2021 №3/158 про проходження військової служби, нараховані суми грошового забезпечення та сплачені страхові внески, виданій Південно-Східним міжрегіональним управлінням з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України, ОСОБА_1 , зазначено, що нараховані суми грошового забезпечення, яке враховується при обчисленні пенсії, з розшифруванням склали у період з березня по грудень 1995 року 884,78 грн, у період з січня по жовтень 1996 року 1279,31 грн. У довідці зазначено, що проведено перерахунок в гривні за період з березня 1995 року по серпень 1996 року згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.1996 №1002. За період з березня 1995 по жовтень 1996 року з усіх виплат сплачені страхові внески (єдиний внесок). Довідка видана на підставі особових рахунків за період з 20.02.1995 по 10.10.1996, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_2 .

Отже, довідки містять інформацію про те, що вони видані на підставі особових рахунків, підписані керівниками а також містять печатки цих підприємств. Довідки є чинними, доказів їх недійсності чи скасування до матеріалів справи не надано.

В оскаржуваному ж рішенні Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області зазначило, що, оскільки, ОСОБА_1 не надано первинні документи про заробітну плату, при долученні актів перевірки достовірності видачі довідок про заробіток буде проведено перерахунок пенсії.

Суд зазначає, що відповідно до ч.1 ст.40 Закону №1058, для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Відповідно до пункту 2.10. Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1 (далі Порядок №22-1), довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Згідно з п.2.7. Порядку №22-1, до заяви про перерахунок пенсії у зв`язку з урахуванням страхового стажу (заробітної плати) після призначення пенсії, у зв`язку зі зміною кількості членів сім`ї, а також в інших випадках, які спричиняють збільшення чи зменшення розміру пенсії, надаються документи, передбачені підпунктами 2-4 пункту 2.1, пунктом 2.6 цього розділу.

Відповідно до п.п.3 п.2.1. Порядку №22-1, за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 5) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам. У разі якщо страховий стаж починаючи з 01 липня 2000 року становить менше 60 місяців, особою подається довідка про заробітну плату (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року (додаток 5).

Згідно з п.4.2. Порядку №22-1, при прийманні документів працівник структурного підрозділу, який здійснює прийом та обслуговування осіб, серед іншого:

реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта;

з`ясовує наявніcть у заявника особливого (особливих) статусу (статусів), особливих заслуг, інших обставин, які можуть бути підставою для встановлення підвищень, надбавок, доплат;

повідомляє про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії, у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів.

Відповідно до п.4.3. Порядку №22-1, рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.

Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.

Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника органу, що призначає пенсію, на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

Право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію (п.4.7. Порядку №22-1).

Відповідно до ч.3 ст.44 Закону №1058, органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Отже, орган, що призначає пенсію повинен всебічно, повно і об`єктивно розглянути всі подані документи і в разі сумніву органу, що призначає пенсію, у належності та обґрунтованості поданих заявником документів, в нього є право перевірити надані заявником документи шляхом звернення з відповідними запитами до установ, підприємств, організацій, де працював заявник, а також провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Таких дій Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області вчинено не було, а в оскаржуваному рішенні відповідачем-2 зазначено, що при долученні актів перевірки достовірності видачі довідок про заробіток буде проведено перерахунок пенсії, тобто обов`язок щодо перевірки наданих довідок було покладено на позивача.

До того ж, Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області не скористалось своїм правом на продовження строку прийняття рішення на період проведення додаткової перевірки, поданих позивачем документів, але не більше ніж на 15 днів.

Відповідно до частин 1, 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Встановлення невідповідності діяльності суб`єкта владних повноважень хоча б одному із зазначених критеріїв для оцінювання його рішень, дій та бездіяльності може бути підставою для задоволення адміністративного позову.

З огляду на викладене, суд зазначає, що оскаржуване рішення прийнято відповідачем-2 не на підставі та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, тому це рішення є протиправним і таким, що підлягає скасуванню.

Поряд з цим, суд зазначає, що призначення, перерахунок, нарахування та виплата пенсій відноситься до дискреційних повноважень органів Пенсійного фонду України.

Відповідно до ч. 1 ст. 58 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», пенсійний фонд є органом, який здійснює керівництво та управління солідарною системою, провадить збір, акумуляцію та облік страхових внесків, призначає пенсії та підготовляє документи для її виплати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, допомоги на поховання, здійснює контроль за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду, вирішує питання, пов`язані з веденням обліку пенсійних активів застрахованих осіб на накопичувальних пенсійних рахунках, здійснює адміністративне управління Накопичувальним фондом та інші функції, передбачені цим Законом і статутом Пенсійного фонду.

Згідно з п.п.3 п. 4 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об`єднані управління, яке затверджене постановою правління Пенсійного фонду України від 22 грудня 2014 року № 28-2 та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 15 січня 2015 року за №40/26485, Управління Фонду відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, призначає (здійснює перерахунок) і виплачує пенсії, щомісячне довічне грошове утримання суддям у відставці, допомогу на поховання та інші виплати відповідно до законодавства.

Аналізуючи наведені норми, суд зазначає, що на цей час органи Пенсійного фонду України, відповідно до покладених на них завдань, зокрема, призначають (здійснюють перерахунок) і виплачують пенсії, щомісячне довічне грошове утримання суддям у відставці, допомогу на поховання та інші виплати відповідно до законодавства.

Відповідно до п.1.1 розділу І постанови Пенсійного фонду України від 25.11.2002 №22-1 «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», серед інших заяв, заява про перерахунок пенсії подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію) через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (далі - сервісний центр).

Заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію (п.4.1. Порядку №22-1).

Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу (4.2. Порядку №22-1).

Згідно з п.4.10. Порядку №22-1, після призначення пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший електронна пенсійна справа засобами програмного забезпечення передається до органу, що призначає пенсію, за місцем проживання (реєстрації)/фактичного місця проживання особи для здійснення виплати пенсії.

Таким чином, заява про призначення (перерахунок) пенсії подається особою до територіального органу Пенсійного фонду України (органу, що призначає пенсію), після сканування якої та сканування копій доданих до неї документів (формування електронної пенсійної справи), за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію.

Отже, заява про призначення (перерахунок) пенсії може бути розглянута як територіальним органом Пенсійного фонду, до якого заява була подана, так і іншим територіальним органом Пенсійного фонду.

А вже після призначення (перерахунку) пенсії електронна пенсійна справа засобами програмного забезпечення передається до органу, що призначає пенсію, за місцем проживання (реєстрації)/фактичного місця проживання особи для здійснення виплати пенсії.

Крім цього, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області до відзиву надані копії таких документів:

- акту від 10.03.2023 №0400-011002-1/4445 складений за результатами проведення перевірки достовірності та обґрунтованості видачі довідки для призначення (перерахунку) пенсії. Згідно з цим актом, проведена перевірка достовірності та обґрунтованості видачі довідки для призначення (перерахунку) пенсії від 03.01.2023 №13 про заробітну плату на ім`я ОСОБА_1 за період з березня 1996 року по червень 2000 року, виданої ТОВ «Підприємство «Укрросисировина», код ЄДРПОУ 23943514. Перевіркою встановлено: в розрахункових відомостях продивляється нарахування заробітної плати по працівнику ОСОБА_2 инженер з березня 1996 року по червень 2000 року. В розрахункових відомостях простежується одна особа з ПІБ ОСОБА_2 . Суми зазначені в довідці про заробітну плату відповідають сумам нарахованої заробітної плати в розрахункових відомостях з яких утримувались внески до Пенсійного фонду України. В розрахункових відомостях зазначена загальна сума нарахованої заробітної плати та суми утримань по видам, в тому числі «Пенсионный фонд». В ході перевірки досліджено арифметичну відповідність утриманих внесків сумам нарахованої заробітної плати. В розрахункових відомостях виправлень не встановлено. Розрахункові відомості завірені печаткою. На всі суми нараховувались внески до Пенсійного фонду України. Переведення сум заробітної плати в «гривні» відповідає грошовій реформі;

- акту від 17.01.2023 №0400-011002-1/1001 складений за результатами проведення перевірки достовірності та обґрунтованості видачі довідки для призначення (перерахунку) пенсії. Згідно з цим актом, проведена перевірка достовірності та обґрунтованості видачі довідки про заробітну плату для обчислення пенсії від 21.04.2021 №3/158 на ім`я ОСОБА_1 виданої Південно-Східним міжрегіональним управлінням з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України, код згідно з ЄДРПОУ 40867332, за період роботи з березня 1995 року по жовтень 1996 року. Перевіркою встановлено: в наданих особових рахунках простежуються прізвище ім`я по батькові « ОСОБА_2 , 1961 г.р.; отдел збыта; должность - инженер». Відпустки, лікарняні, місяць та рік, за який нарахована та утримана з/плата; складові нарахування заробітної плати, складові утримань із заробітної плати. Перевіркою встановлено, що суми зазначені у довідці про заробітну плату для обчислення пенсії відповідають сумам «итого начисленно» вказаним в особових рахунках, окрім сум нарахованої заробітної плати, а саме:

у березні 1995 року в довідці вказано суму 37,66 в особових рахунках вказано 37,66000; у квітні 1995 року в довідці вказано суму 56,76 в особових рахунках вказано 56,74500; у травні 1995 року в довідці вказано суму 49,01 в особових рахунках вказано 49,01000; у червні 1995 в довідці вказано суму 52,63 в особових рахунках вказано 52,62500; у липні 1995 в довідці вказано суму 52,63 в особових рахунках вказано 52,62500; у серпні 1995 в довідці вказано суму 104,26 в особових рахунках вказано 104,25500; у вересні 1995 в довідці вказано суму 131,45 в особових рахунках вказано 131,45000; у жовтні 1995 в довідці вказано суму 167,82 в особових рахунках вказано 167,82000; у листопаді 1995 в довідці вказано суму 116,28 в особових рахунках вказано 116,28000; у грудні 1995 в довідці вказано суму 116,28 в особових рахунках вказано 116,28000; у січні 1996 року в довідці вказано суму 116,90 в особових рахунках вказано 116,90000; у лютому 1996 року в довідці вказано суму 104,94 в особових рахунках вказано 104,94000; у березні 1996 року в довідці вказано суму 124,78 в особових рахунках вказано 124,78000; у квітні 1996 року в довідці вказано суму 124,51 в особових рахунках вказано 124,51000; у травні 1996 року в довідці вказано суму 98,26 в особових рахунках вказано 98,26000; у червні 1996 року в довідці вказано суму 126,07 в особових рахунках вказано 126,07000; у липні 1996 року в довідці вказано суму 122,80 в особових рахунках вказано 122,80000; у серпні 1996 року в довідці вказано суму 144,56 в особових рахунках вказано 144,56000. Досліджено арифметичну відповідальність складових нарахованої заробітної плати та загальної суми. Установі рекомендовано надати оновлену довідку. Переведення сум заробітної плати у «гривні» відповідає грошовій реформі (№762/96 від 25.08.1996 Указ Президента «Про грошову реформу»). Записи в лапках відповідають записам в первинних документах. На всі суми, які вказано у довідці нараховувались та утримувались внески. Під час перевірки з`ясовано, що виправлень та додаткових записів первинні документи, що надані для перевірки, не містять.

У відзиві на позовну заяву відповідач-1 указує, що з урахуванням виявлених розбіжностей, Південно-Східним міжрегіональним управлінням з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України видано оновлено довідку про проходження військової служби, нараховані суми грошового забезпечення та сплачені страхові внески від 17.01.2023 №3.3-3/29 приведену у відповідність до первинних документів з урахуванням виявлених розбіжностей та зауважень відображених в акті.

Зазначена вище довідка від 17.01.2023 №3.3-3/29 також надана і до матеріалів справи.

Крім цього, до матеріалів справи надана доповідна записка від 06.01.2023 №2612/01-16 щодо проведення перевірки наданих позивачем документів для перерахунку пенсії, а саме довідки від 03.01.2023 №14 про заробітну плату для обчислення пенсії, виданої Малим колективним підприємством «Фонд», граничний термін виконання документу до 03.04.2023.

Поряд з цим, доказів перевірки довідки від 03.01.2023 №14 про заробітну плату для обчислення пенсії, виданої Малим колективним підприємством «Фонд», до матеріалів справи не надано, а як зазначено вище ця довідка є чинною, доказів її скасування не надано.

Всі зазначені вище акти і доповідна записка складені посадовими особами Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області.

Суд не надає оцінки вказаним вище актам, доповідній записці та довідці від 17.01.2023 №3.3-3/29, оскільки ці документи складені вже після розгляду Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області заяви позивача про перерахунок пенсії. Водночас, суд зазначає, що ці документи можуть бути враховані під час повторного розгляду заяви позивача про перерахунок пенсії.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 04.01.2023 про перерахунок пенсії за віком, з урахуванням висновків суду, наведених у цьому рішенні.

Суд зазначає, що наведений вище спосіб захисту буде сприяти позивачу в ефективному виконанні судового рішення саме за зареєстрованим місцем проживання позивача з урахуванням тих дій, які були вчинені Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області.

З огляду на викладене, суд відхиляє відповідні доводи відповідача-1 про те, що відсутні правові підстави для зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (відповідача-1) здійснити певні дії.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).

З огляду на встановлені обставини справи, наведені положення чинного законодавства, позовні вимоги у цій справі підлягають частковому задоволенню.

Щодо питання про розподіл судових витрат, суд зазначає таке.

При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1073,60 грн.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до ч.3 ст.139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

З огляду на викладені норми, часткове задоволення позовних вимог, а також те, що права позивача щодо перерахунку пенсії були порушені Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області рішенням про відмову у перерахунку пенсії, яке судом скасовано, суд зазначає про стягнення на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області судового збору у розмірі 715,73 грн.

Відповідно до ч.5 ст.250 КАС України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (вул. Набережна Перемоги, 26, м. Дніпро, 49094, код ЄДРПОУ 21910427), Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрея, буд. 10, м. Львів, 79016, код ЄДРПОУ 13814885) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області № 045650011298 від 12.01.2023.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (вул. Набережна Перемоги, 26, м. Дніпро, 49094, код ЄДРПОУ 21910427) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 ) від 04.01.2023 про перерахунок пенсії за віком, з урахуванням висновків суду, наведених у цьому рішенні.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (вул. Набережна Перемоги, 26, м. Дніпро, 49094, код ЄДРПОУ 21910427) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 ) судові витрати з оплати судового збору у розмірі 715 (сімсот п`ятнадцять) грн 73 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 ).

Відповідач-1: Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (вул. Набережна Перемоги, 26, м. Дніпро, 49094, код ЄДРПОУ 21910427).

Відповідач-2: Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрея, буд. 10, м. Львів, 79016, код ЄДРПОУ 13814885).

Суддя Н.В. Кучугурна

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.07.2023
Оприлюднено03.08.2023
Номер документу112552267
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування

Судовий реєстр по справі —160/2513/23

Рішення від 31.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучугурна Наталія Вікторівна

Ухвала від 15.02.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучугурна Наталія Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні