Ухвала
від 31.07.2023 по справі 460/4347/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

О К Р Е М А У Х В А Л А

31 липня 2023 року м. РівнеСправа №460/4347/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Н.О. Дорошенко, розглянувши в порядку письмового провадження заяву ОСОБА_1 у адміністративній справі за позовом:

ОСОБА_1 доУправління соціального захисту населення Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій,В С Т А Н О В И В:

У провадженні Рівненського окружного адміністративного суду перебувала справа за позовом ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) до Управління соціального захисту населення Зарічненської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій.

Рішенням від 31.12.2020, яке набрало законної сили 02.02.2021, позов задоволено повністю.

29.07.2021 державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління виконання рішень у Рівненській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) відкрито виконавче провадження з примусового виконання виконавчого листа, виданого 11.05.2021 Рівненським окружним адміністративним судом у справі №460/4347/20.

Ухвалою від 29.04.2022 замінено боржника у виконавчому провадженні з виконання виконавчого листа, виданого Рівненським окружним адміністративним судом 11.05.2021 у справі №460/4347/20, Управління соціального захисту населення Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області (код ЄДРПОУ 23306428) його правонаступником - Управлінням соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 44130979) (далі УСЗН Вараської РДА, відповідач).

18.04.2023 ОСОБА_1 звернулася до суду із заявою про визнання протиправними дії суб`єкта владних повноважень на виконання рішення суду у справі №460/4347/20, яка обґрунтована тим, що на виконання судового рішення від 31.12.2020 відповідач провів нарахування їй щомісячної грошової допомоги, встановленої статтею 37 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.02.1991 №796-XII (далі Закон №796-XII). Проте, відповідачем така грошова допомога не нарахована. З огляду на вказане, позивач вважає, що при виконанні рішення суду відповідач діяв недобросовісно, всупереч судовому рішенню та не на підставі, не в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому дії відповідача щодо нарахування позивачу означеної допомоги із застосування кінцевого строку її нарахування є протиправними.

Заява відповідає вимогам ч.2 ст.383 КАС України та подана у строк, встановлений ч.4 ст.383 КАС України.

На виконання вимог абзацу 2 частини третьої статті 383 КАС України позивачем долучено до такої заяви доказ її надсилання Управління СЗН Зарічненської РДА.

Відповідач пояснень на заяву позивача не подав.

Підстави для повернення заяви відсутні (абз.2 ч.5 ст.383 КАС України).

В силу вимог ч.5 ст.383 КАС України, суд розглянув вказану заяву в порядку письмового провадження.

При вирішенні даної заяви, суд встановив та врахував таке.

Відповідно до частини першої статті 383 КАС України особа-позивач, на користь якої ухвалено рішення суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання такого рішення суду, або порушення прав позивача, підтверджених таким рішенням суду.

Отже, зазначені норми КАС України мають на меті забезпечення належного виконання судового рішення. Підставами їх застосування є саме невиконання судового рішення, ухваленого на користь особи-позивача та обставини, що свідчать про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, пов`язаних з невиконанням судового рішення в цій справі.

Відтак, суд має з`ясувати, чи були оскаржувані дії пов`язані з виконанням судового рішення (продовжуючим правопорушенням), чи є самостійним предметом спору (новим правопорушенням).

Такий висновок суду узгоджується із позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 27.11.2018 №520/11829/17 (№К/9901/51263/18) (п.34).

Судом встановлено, що предметом спору у справі №460/4347/20 є поведінка відповідача щодо ненарахування та невиплати позивачу з 17.07.2018 щомісячної грошової допомоги у зв`язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та особистого підсобного господарства, встановленої статтею 37 Закону №796-XII.

Рішенням суду у справі №460/4347/20 підтверджено порушення права ОСОБА_1 , яке одночасно було відновлене таким рішенням шляхом зобов`язання орган соціального захисту населення здійснити з 17.07.2018 нарахування та виплату ОСОБА_1 щомісячної грошової допомоги, встановленої статтею 37 Закону №796-XII, у розмірі 40% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01 січня календарного року.

Таким чином, вказаним судовим рішенням достеменно встановлено спосіб його виконання.

Як встановлено з листа Управління СЗН Вараської РДА від 27.03.2023 №1608/05-22/23, за період з 17.07.2018 і по день звернення означена грошова допомога позивачу не нараховувалася та не виплачувалася.

Суд зауважує, що судовим рішенням у справі №460/4347/20 зобов`язано відповідача здійснити з 17.07.2018 нарахування та виплату ОСОБА_1 щомісячної грошової допомоги, встановленої статтею 37 Закону №796-XII, у розмірі 40% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01 січня календарного року. При цьому, судове рішення не обмежується кінцевою датою нарахування та виплати такої допомоги, оскільки така виплата є компенсацією особам, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, за втрачене здоров`я, моральні і фізичні страждання, обмеження в реалізації своїх здібностей та можливостей забезпечити собі гідний життєвий рівень, а також основним засобом реалізації державою конституційного обов`язку щодо забезпечення соціального захисту таких осіб. Отримання особою такої грошової допомоги від держави є щомісячним, а тому така грошова допомога повинна призначатися особі з моменту набуття нею права на таку допомогу та до зміни законодавства або зміни правового статусу такої особи.

Дії органу соціального захисту щодо ненарахування та невиплата позивачу з 17.07.2018 означеної допомоги вчинені не на підставі судового рішення у справі №460/4347/20, які порушують право позивача на отримання нею компенсації від держави як особі, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, гарантоване чинним законодавством України, та реалізація якого попередньо була захищена відповідним судовим рішенням.

Відтак, такі дії органу соціального захисту населення спрямовані на невиконання рішення суду 31.12.2020 у справі №460/4347/20.

Відповідно до статті 129-1 Конституції України, судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Так, пунктом 5 частини третьої статті 2 КАС України визначено, що основними засадами (принципами) адміністративного судочинства є обов`язковість судового рішення.

Відповідно до частин другої та третьої статті 14 КАС України, судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Згідно зі статтею 370 КАС України, судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Конституційний Суд України неодноразово зазначав, що виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (п.2 мотивувальної частини рішення від 13.12.2012 №18-рп/2012); невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (п.3 мотивувальної частини рішення від 25.04.2012 №11-рп/2012).

Конституційний Суд України, розглядаючи справу, бере до уваги практику Європейського суду з прав людини, який, зокрема, в рішенні у справі "Шмалько проти України" від 20.07.2004 вказав, що право на виконання судового рішення є складовою права на судовий захист, передбаченого статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, для цілей якої виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина судового розгляду (п.43).

Таким чином, право на судовий захист є конституційною гарантією прав і свобод людини і громадянина, а обов`язкове виконання судових рішень - складовою права на справедливий судовий захист.

Отже, судове рішення виконується безпосередньо і для його виконання не вимагається ухвалення будь-яких інших, додаткових судових рішень. При цьому, добровільне виконання боржником судового рішення, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно, є законодавчо встановленим обов`язком такого боржника.

Водночас, у разі невиконання судового рішення, позивач має право вимагати вжиття спеціальних заходів впливу на боржника, передбачених законодавством про виконавче провадження, за КАС України.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про протиправність дій органу соціального захисту населення при виконанні судового рішення у справі №460/4347/20, оскільки у такий спосіб суб`єкт владних повноважень сприяє тривалому порушенню права позивача на соціальний захист та належний рівень життя, яке гарантоване статтею 46 Конституції України та відновлене у судовому порядку.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи викладене, нездійснюючи нарахування та виплату позивачу з 17.07.2018 щомісячної грошової допомоги, передбаченої статтею 37 Закону №796-ХІІ в редакції до 01.01.2015, УСЗН Вараської РДА порушено положення статей 46 та 129-1 Конституції України, статей 14 та 370 КАС України, статті 37 Закону №796-ХІІ (в редакції чинній до 01.01.2015).

Керуючись статтями 248, 256, 294, 295, 383 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В :

Постановити окрему ухвалу про виявлені порушення закону, яку довести до відома суб`єкта владних повноважень Управління соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації.

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації, вчинені при виконанні рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 31.12.2020 у справі №460/4347/20 щодо нездійснення нарахування та виплати ОСОБА_1 з 17.07.2018 щомісячної грошової допомоги, встановленої статтею 37 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли встановленому судом порушенню закону, зобов`язати Управління соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) з 17.07.2018 щомісячної грошової допомоги у зв`язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та особистого підсобного господарства, встановленої статтею 37 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, у розмірі 40% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01 січня календарного року.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації повідомити Рівненський окружний адміністративний суд про вжиті заходи щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону, у тридцятиденний строк з дня отримання (вручення) копії цієї ухвали.

Копію ухвали надіслати Управлінню соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації для виконання.

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення (підписання).

Ухвала може бути оскаржена протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення (підписання) безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повна ухвала складена 31 липня 2023 року.

Суддя Н.О. Дорошенко

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.07.2023
Оприлюднено03.08.2023
Номер документу112554791
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Судовий реєстр по справі —460/4347/20

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 28.04.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 29.07.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 19.07.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 30.06.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Рішення від 31.12.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 31.12.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 03.08.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 19.06.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 19.06.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні