КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 серпня 2023 року м. Київ№ 320/2484/22
Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Головенка О.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження) адміністративний позов ОСОБА_1 до Бориспільської районної державної адміністрації Київської області про зобов`язання вчинити певні дії та стягнення вихідної допомоги, середнього заробітку,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовом до Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, в якому просить суд:
-визнати звільненою на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП України (припинення роботодаця) з 16.12.2021;
-стягнути вихідну допомогу у розмірі 18324,00 грн;
-стягнути середній заробіток за час затримки розрахунку при звільненні та видачі трудової книжки за період з 16.12.2021 по день ухвалення судового рішення;
-зобов`язати оформити запис у трудовій книжці про звільнення на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП України (припинення роботодаця) з 16.12.2021 та видати на руки трудову книжку.
В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що трудові права позивача продовжують порушуватись тим, що відносно неї не прийнято жодного кадрового рішення роботодавцем (переведення, звільнення), не оформлено трудову книжку, не видано її на руки, не проведено повний розрахунок при звільненні, при цьому, оригінал трудової книжки позивача продовжує до цього часу знаходитись у Бориспільської РДА, що, на переконання позивача, свідчить про те, що фактично її уже звільнено, але з порушенням установленого порядку, оскільки про це не видано розпорядження Переяслав-Хмельницькою РДА на етапі припинення юридичної особи, а також Бориспільською РДА - при припиненні відпустки по догляду за дитиною. З огляду на це, позивач вважає ефективним способом захисту порушеного права позовні вимоги щодо визнання позивача звільненою за п. 1 ст. 40 КЗпП (ліквідація роботодавця) з 16.12.2021, зобов`язання оформлення трудової книжки, видачі її на руки, стягнення вихідної допомоги, стягнення середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 18.02.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження).
Відповідач своїм правом надання відзиву на позовну заяву не скористався.
Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно з ч. 2 ст. 175 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
На підставі наведеного, справа розглядається за наявними у ній матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач з 2007 року працювала на різних посадах Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області та управління соціального захисту населення Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області.
04.01.2021 у зв`язку з адміністративно-територіальною реформою в Україні, позивача попереджено про можливе майбутнє звільнення на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП з займаної посади начальника віллілу персоніфікованого обліку пільг управління соціального захисту населення Переяслав-Хмельницької районної державної адміністраттії Київської області з 04.02.2021 з гарантованою виплатою вихідної допомоги у розмірі двох середньомісячних заробітних плат, на виконання постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807 «Про утворення та ліквідацію районів», плану заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій Київської області, затвердженого головою КОДА.
На момент попередження ОСОБА_1 перебувала у декретній відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею 6-річного віку, мала статус одинокої матері. Термін відпустки закінчувався 25.01.2022.
У процесі реорганізації (припинення) Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації та управління соціального захисту населення Переяслав- Хмельницької РДА щодо позивача не приймались розпорядження про звільнення на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП, не здійснювались записи у трудову книжку, виплати з проведення повного розрахунку при звільненні, трудова книжка не вручалась.
У рамках реформи, Переяслав-Хмельнипьку РДА реорганізовано, шляхом приєднання до Бориспільської РДА, як юридичну особу припинено.
Так, на виконання постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ Про утворення та ліквідацію районів, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1635-р від 16.12.2020 «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій», якою серед іншого передбачено: здійснити реорганізацію районних державних адміністрацій ліквідованих районів шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком 1.
За змістом відомостей у додатку 1 постанови Кабінету Міністрів України № 1635-р до Бориспільської районної адміністрації приєднались реорганізовані Переяслав-Хмельницька райдержадміністрація та Яготинська райдержадміністрація ліквідованих районів (Переяслав- Хмельницького та Яготинського).
Відповідно до п. 7 «Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1321 від 16.12.2020, перехід повноважень, прав та обов`язків (публічно-владне правонаступництво) райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється, зокрема: у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з моменту утворення комісії з реорганізації райдержадміністрації, що припиняється.
Розпорядженням Київської обласної державної адміністрації № 17 від 11.01.2021, утворено комісію з реорганізації Переяслав-Хмельницької РДА згідно Плану заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій Київської області, затвердженого головою Київської ОДА від 31.12.2020.
Згідно з п. 8 «Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються», затвердженого постановою КМУ №1321 від 16.12.2020 перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється: у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації.
29.03.2021 розпорядженням голови Київської обласної державної адміністрації № 170 затверджено передавальний акт, відповідно до якого, відбулась реорганізація Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації шляхом приєднання до Бориспільської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 24209740) з відповідною передачею майна, активів, зобов`язань, а також повноважень, прав та обов`язків (публічно-владне правонаступництво).
У пункті 8.1. передавального акту міститься застереження про те, що комісія з реорганізації Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації передає, а Бориспільська районна державна адміністрація приймає матеріали та документи сектору управління персоналом апарату Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації (додаток №17), серед яких у додатку № 17 - особову справу ОСОБА_1 на 84 аркушах, трудову книжку ОСОБА_2 НОМЕР_1 (оригінал). Копію передавального акту, додатку № 17 надано позивачу листом Бориспільської районної державної адміністрації від 15.11.2021 № 48/07-46-2727.
21.07.2021 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань, внесено запис про припинення Переяслав- Хмельницької районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 24219983).
10.09.2021 припинено управління соціального захисту населення Переяслав- Хмельницької районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 03193703).
Листом Бориспільської районної державної адміністрації віц 15.11.2021 № 48/07-46-2727, позивачу надано копію розпорядження № 692 від 26.11.2019, а також затверджену цим розпоряженням структуру Бориспільської районної державної адміністрації від 26.11.2019, граничну чисельність працівників апарату та структурних підрозділів районної державної адміністрації, список працівників, попереджених про звільнення, штатні розписи управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації станом на 01.01.2021, 01.02.2021, розпорядження № 15 від 29.01.2021, а також затверджену цим розпоряженням структуру Бориспільської районної державної адміністрації від 29.01.2021, граничну чисельність працівників апарату та структурних підрозділів районної державної адміністрації.
З порівняльного аналізу зазначених документів вбачаєтьея, що в структурі та штатному розписі Бориспільської районної державної адміністрації у період з 01.01.2021 по 01.02.2021 року відбулись істотні зміни.
Так, відповідно до структури Бориспільської РДА від 26.11.2019 (яка діяла до 31.01.2021), до її складу входило управління соціального захисту населення Бориспідьської районної державної адміністрації, як структурний підрозділ зі статусом юридичної особи (структура, затверджена розпорядженням № 692 від 26.11.2019).
У штатному розписі управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації від 01.01.2021 загалом кількість посад була 34, у т.ч. начальника відділу персоніфікованого обліку отримувачів пільг (розмір посадового окладу 6100,00 грн).
З затвердженням струюури РДА від 29.01.2021 та штатного розпису управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації від 01.02.2021 (почала діяти з 01.02.2021), загальна кількість посад в управлінні стала 67 одиниць, у т.ч. є посада начальника відділу персоніфікованого обліку отримувачів пільг (розмір посадового окладу - 6100 грн.).
При цьому, до складу управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адмініетрації увійшов Переяслав-Хмельницький відділ соціального захисту населення з кількістю посад 15 одиниць, у складі якого немає в наявності посади - «начальника відділу персоніфікованого обліку пільг». До складу даного відділу входять посади: заступник начальника управління-начальник відділу, заступник начальника відділу, головний спеціаліст (12 одиниць), адміністратор.
12.03.2021 позивач звернулась із заявою до голови комісії з припинення управління соціального захисту Переяслав-Хмельницької РДА щодо надання інформації про те, яку посаду вона займає станом на день звернення.
Листом управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації від 19.03.2021 № 7/792, позивача повідомлено про те, що їй може бути запропонована посада «головний спеціаліст відділу виплат соціальних допомог» на період декретної відпустки основного працівника.
Листом Переяслав-Хмельницького віддіту соціального захисту населення управління соціального захисту населення Бориспідьської районної державної адміністрації від 22.03.2021 № 02-09-258, позивача повідомлено про те, що посаду начальника відділу персоніфікованого обліку пільг скорочено, позивача про це попереджено 04.01.2021, станом на день віддовіді може бути запропонована посада «головний спеціаліст відділу виплат соціальних допомог» на період декретної відпустки основного працівника
28.04.2021 позивач звернулась до Переяслав-Хмельницького відділу соціального захисту населення управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації щодо надання детальної інформації щодо запропонованої вакантної посади.
Листом Переяслав-Хмельницького відділу соціального захисту населення управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації від 02.06.2021 № 02-09-417, позивача повідомлено про те, що з цих питань необхідно звертатись до Бориспільської районної державної адміністрації та управління соціального захисту.
24.09.2021 ОСОБА_1 звернулась із заявою до управління соціального захисту населення Бориепільської РДА про дострокове припинення відпустки по догляду за дитиною до досягнення нею шестирічного віку.
Листом управління соціального захисту населення Бориспільської РДА № 7/2376 від 27.09.2021, позивачу відмовлено у задоволенні заяви з посиланням на відсутність трудових відносин та правонаступництва в управління соціального захисту населення Бориспільської РДА після управління соціального захисту населення Переяслав-Хмельницької РДА.
30.09.2021 ОСОБА_1 звернулась із аналогічною заявою до Бориспільської РДА.
Листом Бориспільської РДА № 48/07-46-2295 від 30.09.2021, позивачу відмовлено у задоволенні заяви з посиланням на відсутність трудових відносин та, у разі бажання працювати, необхідності участі у конкурсному доборі.
На запит представника позивача, листом Бориспільської РДА № 48/07-46-2489 від 19.10.2021, позивачу відмовлено у наданні копій документів особової справи з посиланням на відсутність трудових відносин.
06.12.2021 позивач звернулась до Бориспільської РДА із заявою про оформлення звільнення на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП, оскільки щодо неї до цього часу не приймалось наказів про звільнення, декретна відпуска до цього часу не переривалась, трудова книжка на руки не видавалась, розрахунок при звільненні не проводився. Оформлення звільнення просила здійснити з 08.12.2021 (вважаючи його останнім днем декретної відпустки).
Листом Бориспільської РДА № 48/07-58-618 від 16.12.2021, позивачу відмовлено в оформленні звільнення, видачі трудової книжки та проведення розрахунку та рекомендовано звертатись до тієї особи, з якою позивач перебуває у трудових відносинах.
Позивач зазначає, що її трудові права продовжують порушуватись тим, що відносно неї не прийнято жодного кадрового рішення роботодавцем (переведення, звільнення), не оформлено трудову книжку, не видано її на руки, не проведено повний розрахунок при звільненні, при цьому, оригінал трудової книжки позивача продовжує до цього часу знаходитись у Бориспільської РДА - про це свідчить лист Бориспільської ргійонної державної адміністрації від 15.11.2021 № 48/07-46-2727, пункт 8.1. передавального акту, додаток № 17 до нього. Вищевикладене, на переконання позивача, свідчить про те, що фактично позивача уже звільнено, але з порушенням установленого порядку, оскільки про це не видано розпорядження Переяслав-Хмельницькою РДА на етапі припинення юридичної особи, а також Бориспільською РДА - при припиненні відпустки по догляду за дитиною.
Наведене і зумовило позивача на звернення до суду з даним позовом.
При вирішенні спору, суд виходить з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України, передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Кодекс законів про працю України визначає правові засади і гарантії здійснення громадянами України права розпоряджатися своїми здібностями до продуктивної і творчої праці.
Кодекс законів про працю України регулює трудові відносини всіх працівників, сприяючи зростанню продуктивності праці, поліпшенню якості роботи, підвищенню ефективності суспільного виробництва і піднесенню на цій основі матеріального і культурного рівня життя працівників, зміцненню трудової дисципліни і поступовому перетворенню праці на благо суспільства в першу життєву потребу кожної працездатної людини.
Право громадян України на працю, - тобто на одержання роботи з оплатою праці не нижче встановленого державою мінімального розміру, - включаючи право на вільний вибір професії, роду занять і роботи, забезпечується державою. Держава створює умови для ефективної зайнятості населення, сприяє працевлаштуванню, підготовці і підвищенню трудової кваліфікації, а при необхідності забезпечує перепідготовку осіб, вивільнюваних у результаті переходу на ринкову економіку.
Працівники реалізують право на працю шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації або з фізичною особою. Працівники мають право на відпочинок відповідно до законів про обмеження робочого дня та робочого тижня і про щорічні оплачувані відпустки, право на здорові і безпечні умови праці, на гідне ставлення з боку роботодавця, інших працівників, на об`єднання в професійні спілки та на вирішення колективних трудових конфліктів (спорів) у встановленому законом порядку, на участь в управлінні підприємством, установою, організацією, на матеріальне забезпечення в порядку соціального страхування в старості, а також у разі хвороби або реабілітації, повної або часткової втрати працездатності, на матеріальну допомогу в разі безробіття, на право звернення до суду для вирішення трудових спорів незалежно від характеру виконуваної роботи або займаної посади, крім випадків, передбачених законодавством, та інші права, встановлені законодавством. (ст. ст. 1 та 2 КЗпП).
Стаття 240-1 КЗпП, передбачає, що у разі, коли працівника звільнено без законної підстави або з порушенням встановленого порядку, але поновлення його на попередній роботі неможливе внаслідок ліквідації підприємства, установи, організації, орган, який розглядає трудовий спір, зобов`язує ліквідаційну комісію або власника (орган, уповноважений управляти майном ліквідованого підприємства, установи, організації, а у відповідних випадках - правонаступника), виплатити працівникові заробітну плату за весь час вимушеного прогулу. Одночасно орган, який розглядає трудовий спір, визнає працівника таким, якого було звільнено за пунктом 1 статті 40 цього Кодексу. На такого працівника поширюються пільги і компенсації, передбачені статтею 49-3 цього Кодексу для вивільнюваних працівників, а його зайнятість забезпечується відповідно до Закону України "Про зайнятість населення".
Під поняттям "власник" у статті 240-1 КЗпП України розуміється насамперед орган, уповноважений управляти майном ліквідованого підприємства, установи, організації.
За ч. 3 ст. 40 КЗпП, передбачено гарантію щодо неможливості звільнення працівника, який перебуває у відпустці.
Пункт 3 ч. 2 ст. 25 Закону України «Про відпустки», встановлює, що відпустка без збереження заробітної плати за бажанням працівника надається в обов`язковому порядку матері або іншим особам, зазначеним у частині третій статті 18 та частині першій статті 19 цього Закону, в разі якщо дитина потребує домашнього догляду, - тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не більш як до досягнення дитиною шестирічного віку.
Так, ч. 3 ст. 20 цього ж закону, регулює порядок надання соціальних відпусток - відпустка для догляду за дитиндю надається за заявою матері повністю або частково в межах установленого періоду та оформляється наказом (розпорядженням) власника або уповноваженого ним органу.
За змістом ч. 9 ст. 179 КЗпП, особи, зазначені в цій статті, повинні повідомити роботодавця про дострокове припинення такої відпустки не пізніш як за 10 календарних днів до дня дострокового припинення такої відпустки.
Стаття 87 Закону України «Прю державну службу», визначає порядок припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення. Зокрема, частина 1, визначає, що підставами для припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення є скорочення чисельності або штату державних службовців, скорочення посади державної служби внаслідок зміни стрзтстури або штатного розпису державного органу без скорочення чисельності або штату державних службовців, реорганізація державного органу.
Суб`єкт призначення або керівник державної служби попереджає державного службовця про наступне звільнення на підставі пунктів 1 та 1-1 частини першої цієї статті у письмовій формі не пізніше ніж за 30 календарних днів (абз. 1 ч. 3).
Одночасно з попередженням про звільнення на підставі пункту 1 частини першої цієї статті суб`єкт призначення або керівник державної служби пропонує державному службовцю іншу рівнозначну посаду державної служби або, як виняток, нижчу посаду державної служби відповідно до професійної підготовки та професійних компетентностей. При цьому враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством про працю (абз. 2 ч. 3).
Державний службовець звільняється на підставі пункту 1 частини першої цієї статті у разі, коли відсутня можливість запропонувати відповідні посади, а також у разі його відмови від переведення на запропоновану посаду (абз. 3 ч. 3).
У разі звільнення з державної служби на підставі пунктів 1 та 1-1 частини першої цієї статті державному службовцю виплачується вихідна допомога у розмірі двох середньомісячних заробітних плат (ч. 4).
Наказ (розпорядження) про звільнення державного службовця у випадках, передбачених частиною першою цієї статті, може бути виданий суб`єктом призначення або керівником державної служби у період тимчасової непрацездатності державного службовця або його відпустки із зазначенням дати звільнення, яка є першим робочим днем, наступним за днем закінчення тимчасової непрацездатності, зазначеним у документі про тимчасову непрацездатність, або першим робочим днем після закінчення відпустки (абз. 1 ч. 5).
У такому випадку оформлення і видача трудової книжки, а також розрахунок при звільненні проводяться протягом семи днів з дня звільнення (абз. 2 ч. 5).
З урахуванням наведеного, зважаючи на те, що позивач звернулась до відповідача із заявою про звільнення за п. 1 ст. 40 КЗпП, у зв`язку з достроковим припиненням відпустки по догляду за дитиною до досягнення 6-річного віку 06.12.2021, Бориспільська РДА, яка прийняла трудову книжку позивача за передавальним актом від Переяслав-Хмельницької РДА, повинна була запропонувати позивачу вакантні посали. а у разі їх відсутності - оформити розпорядження/наказ про звільнення позивача.
Зважаючи на гарантований роботодавцю 10-денний термін при достроковому припиненні відпустки по догляду за дитиною (ч. 9 ст. 179 КЗпП), Бориспільська РДА повинна була оформити звільнення позивача за п. 1 ст. 40 КЗпП, шляхом видачі розпорядження після спливу вказаного терміну, тобто 16 грудня 2021 року, провести з нею повний розрахунок, тобто виплатити вихідну допомогу в розмірі двох середньомісячних заробітних плат, оформити та видати трудову книжку.
Натомість, листом від 16.12.2021, відповідач відмовив позивачу, тож, наразі, з наявних у справі матеріалів, вбачається ситуація, за якої позивач знаходиться у невизначеному стані, її трудові права не реалізуються шляхом здійснення нею повноважень, не здійснено процедуру її переведення на іншу/вакантну посаду, не звільнено з посади, при цьому, стороною відповідача жодним чином не розкривається питання наявності шляхів вирішення цього питання, зважаючи на те, що позивач вчиняла активні дії по врегулюванню питання, що не дало результатів.
Під час розгляду даного спору в суді, відповідачем не надано жодних пояснень щодо предмету та підстав спору, не подано відзиву на позовну заяву з відповідним документальним підтвердженням щодо необґрунтованості позовних вимог чи невідповідності викладених позивачем обставин реальним обставинам справи.
Таким чином, суд вважає, що належним способом захисту прав позивача, за ситуації, що виникла між сторонами, є визнання позивача у судовому порядку звільненою на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП України (припинення роботодаця) з 16.12.2021, та зобов`язати відповідача оформити запис у трудовій книжці про звільнення позивача на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП України (припинення роботодаця) з 16.12.2021 та видати на руки трудову книжку.
У частині інших похідних позовних вимог про стягнення вихідної допомоги у розмірі 18324,00 грн та стягнення середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні та видачі трудової книжки за період з 16.12.2021 по день ухвалення судового рішення, суд зазначає таке.
Відповідно до ст. 47 КЗпП, власник або уповноважений ним орган зобов`язаний в день звільнення видати працівникові копію наказу (розпорядження) про звільнення, провести з ним розрахунок у строки, передбачені ст. 116 КЗпП.
Стаття 116 КЗпП, передбачає при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред`явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Про нараховані суми, належні працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган повинен письмово повідомити працівника перед виплатою зазначених сум.
В разі спору про розмір сум, належних працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган в усякому випадку повинен в зазначений у цій статті строк виплатити не оспорювану ним суму.
Стаття 117 КЗпП встановлює, що у невиплати з вини власника або уповноваженого ним органу належних звільненому працівникові сум у строки, зазначені в статті 116 цього Кодексу, при відсутності спору про їх розмір підприємство, установа, організація повинні виплатити працівникові його середній заробіток за весь час затримки по день фактичного розрахунку. При наявності спору про розміри належних звільненому працівникові сум власник або уповноважений ним орган повинен сплатити зазначене в цій статті відшкодування в тому разі, коли спір вирішено на користь працівника. Якщо спір вирішено на користь працівника частково, то розмір відшкодування за час затримки визначає орган, який виносить рішення по суті спору.
Щодо розрахунку вихідної допомоги, пунктом 1 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 100 від 08.02.1995, встановлено, що цей Порядок обчислення середньої заробітної плати застосовується у випадках, зокрема, виплати вихідної допомоги, вимушеного прогулу та за час затримки виконання рішення суду, інших випадках, коли згідно з чинним законодавством виплати провадяться виходячи із середньої заробітної плати.
У всіх інших випадках середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні два календарні місяці роботи, що передують місяцю, в якому відбувається подія, з якою пов`язана відповідна виплата. (абз. 3 п. 2)
Якщо протягом останніх двох календарних місяців, що передують місяцю, в якому відбувається подія, з якою пов`язана відповідна виплата, працівник не працював, середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за попередні два місяці роботи. (абз. 4 п. 2)
Якщо у працівника відсутній розрахунковий період, то середня заробітна плата обчислюється відповідно до абзаців третього - п`ятого пункту 4 цього Порядку. (абз. 7 п. 2)
Абзац 3 пункту 4 передбачає, що, якщо в розрахунковому періоді у працівника не було заробітної плати, розрахунки проводяться з установлених йому в трудовому договорі тарифної ставки, посадового (місячного) окладу.
Відповідно до п. 8, нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів/годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком.
Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за цей період.
Поряд з цим, відповідно до ч. 2 ст. 50 Закону України «Про державну службу», заробітна тата державного службовця складається з: 1) посадового окладу; 2) надбавки за вислугу років; 3) надбавки за ранг державного службовця; 6) премії (у разі встановлення).
Згідно з ст. 52 Закону України «Про державну службу», надбавка за вислугу років на державній службі встановлюється на рівні 3 відсотків посадового окладу державного службовця за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 50 відсотків посадового окладу.
Розмір надбавки до посадового окладу за 6 ранг державного службовця, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 15 від 18.01.2017 становить 500 грн.
Підтвердження рангу позивача містяться в особовій справі працівника ОСОБА_1 , яка зберігається у відповідача.
Суд звертає увагу на те, що позивач не працювала останнім часом, перебуваючи у відпустці по догляду за дитиною до досягнення 6-річного віку, тож, обчислити середній заробіток за два останні місяці роботи позивача немає підстав, тому середній заробіток має обчислюватись за правилами абз. 3 п. 4 Порядку, а саме, з установлених йому в трудовому договорі тарифної ставки, посадового (місячного) окладу з врахуванням норми ст. ст. 50, 52 Закону України «Про державну службу».
У період січня 2018 - січня 2021, позивач перебувала у декретній відпустці у звязку з народженням дитини та у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею 3 річного віку.
Це підтверджується відомостями Пенсійного фонду України за формою ОК-5, згідно з якими позивач отримувала заробітну плату від Переяслав-Хмельницької РДА (ЄДРПОУ 24219983) весь 2017 і до березня 2018.
Поряд з цим, з лютого 2018 року, почалась соціальна виплата у звязку з народженням дитини від управління соціального захисту населення Переяслав-Хмельницької міської ради (код ЄДРПОУ 05408622), яка здійснювалась до січня 2021 року включно.
У звязку з закінченням відпустки по догляду за дитиною до досягнення нею 3 річного віку, 06.01.2021 позивач вийшла на роботу і отримала заробітну плату від Переяслав- Хмельницької РДА (ЄДРПОУ 24219983) у січні 2021 року.
Однак, у звязку з потребою дитини у догляді вдома, 25 січня 2021 року позивач подала заяву до Переяслав-Хмельницької РДА про надання відпустки без зберження заробітної плати по догляду за дитиною до досягнення 6-річного віку на період з 25.01.2021 по 25.01.2022, яку було задоволено.
На підтвердження вишевикладених обставин щодо отримання заробітної плати, соціальних виплат, відповідних періодів, до позовної заяви додано відомості з форми ОК-5, довідки Переяславського міського управління соціального захисту населення № 608 від 17.12.2021 про перебування на обліку, отримання щомсячної одноразової допомоги при народженні дитини, допомоги малозабезпеченим сімям, допомоги на 1 дитину одиноким матерям. Також, відомостями за формою ОК-5 підтверджується той факт, що стаж позивача становить 14 років. Додаткові підтвердження вислуги років мають міститись в особовій справі працівника.
За затвердженими структурою Бориспільської РДА від 29.01.2021 та штатним розписом управління соціального захисту населення від 01.02.2021 (почала діяти з 01.02.2021), розмір посадового окладу за посадою начальника відділу персоніфікованого обліку отримувачів пільг (рівнозначною посадою позивача, на якій вона отримала попередження про звільнення від 04.01.2021) становить 6100,00 грн. Надбавка за 6 ранг державного службовця 500,00 грн. Надбавка за вислугу років: 14 х 3% = 42%; 6100 х 42% = 2562,00 грн.
Отже, розмір середньої заробітної плати позивача визначається за формулою та становить: розмір посадового окладу + надбавка за ранг державного службовця + надбавка за вислугу років = 6100+500+(6100х42%)=6100+500+2562= 9162 грн.
Розмір вихідної допомоги при звільненні позивача становить 9162х2 = 18324 грн, що підлягає стягенюю з відповідача на користь позивача.
Позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
У частині позовної вимоги про стягнення з Бориспільської районної державної адміністрації Київської області на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні та видачі трудової книжки за період з 16.12.2021 по день ухвалення судового рішення, суд зазначає, що за приписами ст. 117 КЗпП, роботодавець у разі затримки розрахунку при звільненні чи видачі трудової книжки, має сплатити працівникові компенсацію, проте, наразі, на переконання суду, такі вимоги є передчасними, оскільки лише у цьому спорі встановлено право позивача на звільнення та виплату вихідної допомоги при звільненні, при цьому, роботодавець має сплатити таку компенсацію самостійно, а у разі відмови у її нарахуванні, остання має стягуватися у судовому порядку. Отже, позовні вимоги в цій частині є передчасними та задоволенню не підлягають.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України, передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд констатує, що відповідач під час розгляду даного спору в суді не надав відзиву на позовну заяву, матеріалів/доказів щодо предмету спору, з огляду на що, спір вирішувався на підставі наявних у справі матеріалів. Відповідачем не було доведено правомірності своїх дій.
За таких обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають частковому задоволенню.
Під час звернення з даним позовом до суду, позивач судовий збір не сплачувала, на підставі ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір", тому, підстави для вирішення питання щодо судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 77, 90, 241-247, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,
в и р і ш и в:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Бориспільської районної державної адміністрації Київської області про зобов`язання вчинити певні дії та стягнення вихідної допомоги, середнього заробітку задовольнити частково.
Зобов`язати Бориспільську районну державну адміністрацію Київської області звільнити ОСОБА_1 на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП України (припинення роботодаця) з 16.12.2021.
Зобов`язати Бориспільську районну державну адміністрацію Київської області оформити запис у трудовій книжці ОСОБА_1 про звільнення на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП України (припинення роботодаця) з 16.12.2021 та видати ОСОБА_1 на руки трудову книжку.
Стягнути з Бориспільської районної державної адміністрації Київської області на користь ОСОБА_1 вихідну допомогу при звільненні в розмірі 18324,00 грн (вісімнадцять тисяч триста двадцять чотири гривні).
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Головенко О.Д.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.08.2023 |
Оприлюднено | 04.08.2023 |
Номер документу | 112582779 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Головенко О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні