Рішення
від 02.08.2023 по справі 440/9975/22
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 серпня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/9975/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Кременчуцької гімназії №12 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач - Кременчуцька гімназія №12 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення в частині повернення коштів та застосування санкцій, а саме просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області від 25.10.2021 №165 в частині повернення коштів Фонду у розмірі 18682,41 грн та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі 9341,21 грн.

В обґрунтування позову зазначено, що Кременчуцьким відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області проведено виїзну, планову документальну перевірку Кременчуцької гімназії № 12 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області в результаті якої складено Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України № 103 від 13.10.2022. Відповідно до Опису виявлених порушень вимог законодавства встановлено наявність наступних порушень вимог законодавства: призначення, нарахування та виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності проведені по листку непрацездатності, виданому не у встановленому порядку - листок непрацездатності виданий не лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності та не лікарем, що проводить господарську діяльність з медичної практики, як фізична особа-підприємець; не розглядалася підстава і правильність видачі листків непрацездатності: 18.01.2021: ЛН АЛД 280435 від 17.11.2020 ОСОБА_1 ; 18.01.2021: ЛН АЛД 280320 від 10.11.2020 ОСОБА_2 ; 18.01.2021: ЛН АЛД 280470 від 28.11.2020 ОСОБА_2 ; 26.02.2021: ЛН АЛД 255520 від 21.12.2020 ОСОБА_3 , чим порушено пункт 1 частини 2 статті 15, частину 3 статті 30, частину 1 статті 31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 та п.1.2, п.2.2 Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою непрацездатності, затвердженого Постановою правління Фонду №13; призначена і виплачена допомога по тимчасовій непрацездатності по листку непрацездатності, виданому не у встановленому порядку - на бланку листка непрацездатності більше двох виправлень; не розглядалася підстава і правильність видачі листків непрацездатності: 30.11.2020: ЛН АДЯ 409282 від 28.09.2020 ОСОБА_4 , чим порушено пункт 1 частини 2 статті 15, частину 3 статті 30, частину 1 статті 31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 та п. 1.2, п. 2.2 Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою непрацездатності, затвердженого Постановою правління Фонду № 13. Допомога по тимчасовій непрацезданості виплачувалася не у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати; не здійснено контроль за своєчасною виплатою матеріального забезпечення: заява-розрахунок №11 від 28.02.2020, чим порушено пункт 1 частини 2 статті 15, частину 3 статті 30, частину 1 та 2 статті 32, абзацу 1 частини 1 статті 34 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 та п.1.2, п.2.2 Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою непрацездатності, затвердженого Постановою №25. 19.10.2022 Кременчуцька гімназія № 12 не погодившись з порушенням, визначеним у пункті 1 подала письмове заперечення на акт документальної перевірки. Оскільки з порушеннями, зазначеними в пунктах 2 та 3, Кременчуцька гімназія № 12 погодилася, то заперечення з цього приводу не подавалися. За результатами розгляду заперечень до акта документальної планової перевірки 24.10.2022 листом Кременчуцьке відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області від 19.10.2022 за вих. №05.6-13/848 повідомило, що листки непрацездатності видані неправомірно, не у встановленому законом порядку, тому вони не можуть бути підставою для виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності. Результати документальної планової перевірки є обгрунтованими. 25.10.2022 Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області з урахуванням результатів документальної планової перевірки винесено рішення №165 відповідно до якого Кременчуцька гімназія №12 повинна повернути до Фонду соціального страхування України суму страхових коштів у розмірі 20 939, 61 грн та сплатити штраф у розмірі 10 469,81 грн. Кременчуцька гімназія №12 не погоджується із вищевказаним рішенням в частині повернення суми страхових коштів у розмірі 18 682,41 грн та щодо сплати штрафу у розмірі 9 341,21 грн з огляду на наступне.

Ухвалою суду від 21.11.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/9975/22, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

07.12.2022 до суду від Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області надійшов відзив на позов в якому зазначено, що в ході перевірки, проведеної уповноваженими особами відповідача, встановлено, що позивач надав своїм працівникам допомогу по тимчасовій непрацездатності, в тому числі за рахунок коштів Фонду, на підставі листків непрацездатності, які видані не у встановленому порядку, оскільки видані лікарями, які не є лікарями закладу охорони здоров`я і не проводять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці, а працюють за трудовими договорами у іншої особи - ОСОБА_5 , яка зареєстрована як фізична особа - підприємець та має ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики. На підставі наказу від 10.10.2022 №118-ОД та направлення від 10.10.2022 №105 на проведення планової, виїзної документальної перевірки, Кременчуцьким відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області проведено документальну планову перевірку дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України. Відповідно до абзацу 4 п.2.23 розділу II Порядку №23 під час документальних перевірок страхувальників перевіряється правомірність призначення та виплати матеріального забезпечення застрахованим особам та окремих виплат потерпілим на виробництві. За результатами перевірки, відповідно до п.3.1. Порядку №23, складено акт від 21.09.2022 року №95, де детально описано всі виявлені порушення. За результатами проведення документальної перевірки встановлено наявність порушення пункту 1 частини 2 ст.15, частини 3 ст.30, частини 1 ст.31 Закону №1105; пункту 1.2, пункту 2.2 Положення про комісію (уповноваженого) із соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 №13. Акт перевірки є службовим двостороннім документом, що підтверджує факт проведення перевірки, відображає її результати та є носієм доказової інформації про виявлені порушення у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування. Відповідно до п.3.2 Порядку №23 в акті перевірки викладаються всі суттєві обставини діяльності страхувальника, які мають відношення до фактів виявлених порушень порядку використання страхових коштів Фонду. Для підтвердження фактів порушень, виявлених під час перевірки, на вимогу посадовими особами Фонду, які проводять перевірку, страхувальник зобов`язаний надати належним чином завірені копії документів, які засвідчують відповідні факти, та необхідні письмові пояснення, які долучаються до матеріалів перевірки. Під час проведення перевірки виплат матеріального забезпечення застрахованим особам, перевіркою виявлено порушення законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування. Позивачем неправомірно використано страхові кошти Фонду на загальну суму 20939,61 грн. За результатами виявлених порушень Управлінням винесено рішення від 25.10.2022 №165 про повернення страхових коштів Фонду в сумі 20939,61 грн та застосування страхових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів в сумі 10469,81 грн. Рішенням від 25.10.2022 №165 позивача зобов`язано повернути страхові кошти, які використано з порушенням порядку використання страхових коштів, що були виплачені за листками непрацездатності, які видано з порушенням встановлених правил, обов`язок перевірки яких покладено на страхувальників (роботодавців). Примірник рішення №165 від 25.10.2022 року вручено 31.10.2022 згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового підправлення. Позивачем оскаржується рішення Управління про зобов`язання повернути страхові кошти Фонду в частинну сумі 18682,41 грн та штрафу в сумі 9341,21 грн, в іншій частині позивач погодися та не оскаржує (зобов`язання повернути страхові кошти Фонду в частині у сумі 2257,20 грн та штраф у сумі 1128,60 грн). Позивачем неправомірно використано страхові кошти Фонду, в тому числі 7791,94 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_1 на підставі листка непрацездатності АЛД №280435, який видано 17.11.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_6 , як працівником фізичної особи - підприємця ОСОБА_5 ; 6984,77 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_2 на підставі листка непрацездатності АЛД №280320, який видано 10.11.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_6 , як працівником фізичної особи - підприємця ОСОБА_5 ; 1611,87 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_2 на підставі листка непрацездатності АЛД №280470 (продовження листка непрацездатності АЛД №280320), який видано 28.11.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_6 та підписано головою ЛКК Онікій Іриною Ігорівною, як працівниками фізичної особи - підприємця ОСОБА_5 ; 2293,83 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_3 на підставі листка непрацездатності АЛД №255520, який видано 21.12.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_6 , як працівником фізичної особи - підприємця ОСОБА_5 .. В ході перевірки, проведеної уповноваженими особами Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, встановлено, що позивач надав своїм працівникам допомогу по тимчасовій непрацездатності, в тому числі за рахунок коштів Фонду, на підставі листків непрацездатності, які видано не у встановленому порядку, оскільки видані лікарями, які не є лікарями закладу охорони здоров`я і не проводять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці, а працюють за трудовими договорами у іншої особи - ОСОБА_5 , яка зареєстрована як фізична особа - підприємець та має ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики. Крім того, зазначено, що наявні в матеріалах справи копії листків непрацездатності, підтверджують такі факти, що видача ЛН була здійснена лікуючими лікарями ОСОБА_6 та продовжено головою ЛКК ОСОБА_7 а не лікуючим лікарем ОСОБА_5 . На переконання відповідача, оскільки лікарі ОСОБА_8 , ОСОБА_6 в даному випадку не є лікарями закладу охорони здоров`я чи лікарями, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи-підприємці, а лише являються найманими працівниками ФОП ОСОБА_5 , останні позбавлені законодавчо визначеного права на видачу листків непрацездатності.

27.12.2022 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив в якій зазначено, що фізичні особи - підприємці можуть не мати спеціальної освіти (медичної), але мають право на отримання ліцензії, що має наслідком відсутність можливості самостійно заповнювати листки непрацездатності. Саме тому йому надана можливість приймати на роботу медичний персонал, в тому числі лікарів, які мають право заповнювати листки непрацездатності. ОСОБА_6 працює у ФОП ОСОБА_5 на посаді лікаря загальної практики - сімейний лікар. Отже, фізична особа-підприємець ОСОБА_5 отримала ліцензію Міністерства охорони здоров`я України на надання медичних послуг, укомплектувала штат лікарями, уклала з Національною службою здоров`я України договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій та отримала бланки листків непрацездатності. Зі змісту листків непрацездатності слідує, що мають всі передбачені законом та підзаконними нормативно-правовими актами реквізити та відомості, в тому числі відтиск печатки ФОП ОСОБА_5 . Таким чином, до підприємницької діяльності ФОП ОСОБА_5 із забезпечення медичного обслуговування населення на основі відповідної ліцензії застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність відповідних юридичних осіб, а отже, при здійсненні такої підприємницької діяльності ФОП фактично прирівнюється до закладу охорони здоров`я. Оскільки лікарі, які працюють у державних та недержавних закладах охорони здоров`я мають рівні права, в тому числі, і право виписувати листки непрацездатності, тому лікуючі лікарі, які працювали у ФОП ОСОБА_5 у за періоді, що перевірявся та безпосередньо надавали медичну допомогу пацієнтам, мали право виписати листки непрацездатності, в тому числі тих, що наведено у акті перевірки №103 від 13.10.2022. Враховуючи вищевказане та те, що вказані вище листки непрацездатності містять всі необхідні реквізити та відомості вони були видані у встановленому порядку відповідно до Інструкції.

03.01.2023 до суду від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив в яких зазначено, що на підставі наказу від 10.10.2022 №118-ОД та направлення від 10.10.2022 №105 на проведення планової виїзної документальної перевірки, Кременчуцьким відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області проведено документальну планову перевірку дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України. Відповідно до абзацу 4 п.2.23 розділу II Порядку №23 під час документальних перевірок страхувальників перевіряється правомірність призначення та виплати матеріального забезпечення застрахованим особам та окремих виплат потерпілим на виробництві. За результатами перевірки, відповідно до п.3.1. Порядку №23, складено акт від 21.09.2022 року №95, де детально описано всі виявлені порушення. Відповідач зазначає про помилковість доводів позивача, які викладені у відповіді на відзив.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 15 червня 2023 року замінено відповідача у справі Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області його правонаступником - Головним управління Пенсійного фонду України в Полтавській області.

Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області правом подати відзив на позовну заяву не скористалося.

Розгляд даної справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

З матеріалів справи вбачається, що з метою здійснення контролю за використанням страхових коштів Фонду обґрунтованістю виплати матеріального забезпечення, веденням достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження і використання та на виконання пунктів 2.6 і 2.12 Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 02.10.2020 № 23, наказу управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області від 19.09.2022 № 235-ОД та наказу Кременчуцького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області «Про затвердження плану-графіка проведення планових перевірок на IV квартал 2022 року» від 13.09.2022 №102-ОД, наказано провести з 11.10.2022 по 13.10.2022 планову перевірку Кременчуцької гімназії № 12 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (податковий номер 24827843) за період з 10.10.2019 по 30.09.2022 з питань дотримання порядку використання страхувальниками страхових коштів Фонду головним спеціалістам відділу по роботі зі страхувальниками.

Також 10.10.2022 Кременчуцьким відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області видано направлення № 105 на проведення перевірки.

За результатами перевірки складено Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 13.10.2022 №103, за результатами перевірки виявлено наступні порушення вимог законодавства позивачем:

- п. 1 ч. 2 ст. 15, ч.3 ст. 30, ч. 1 ст. 31 Закону № 1105 п. 1.2, п. 2.2 Постанови № 13, а саме: при наданні матеріального забезпечення порушено порядок використання коштів Фонду: призначення, нарахування та виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності проведені по листку непрацездатності, виданому не у встановленому порядку (листок непрацездатності виданий не лікуючим-лікарем закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності та не лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики, як фізична особа-підприємець); не розглядалася підстава і правильність видачі листків непрацездатності: 18.01.2021: ЛН АЛД 280435 від 17.11.2020 ОСОБА_1 , 18.01.2021: ЛН АЛД 280320 від 10.11.2020 ОСОБА_2 , 18.01.2021: ЛН АЛД 280470 від 28.11.2020 ОСОБА_2 , 26.02.2021 : ЛН АЛД 255520 від 21.12.2020 ОСОБА_3 ;

- п. 1 ч.2 ст. 15, ч. 3 ст.30, ч. 1 ст. 31 Закону № 1105; п. 1.2, п. 2.2 Постанови № 13, а саме: при наданні матеріального забезпечення порушено порядок використання коштів Фонду: призначена та виплачена допомога по тимчасовій непрацездатності по листку непрацездатності, виданому не у встановленому порядку (на бланку листка непрацездатності більше двох виправлень); не розглядалася підстава і правильність заповнення листків непрацездатності: 30.11.2020: ЛН АДЯ 409282 від 28.09.2020 ОСОБА_4 ,

- п. 1 ч. 2 ст. 15, ч. 3 ст. 30, п.1 ч. 2 ст. 32, абз. 1 ч. 1 ст.34 Закону № 1105; п. 1.2, п. 2.2 Постанови №25, а саме: при наданні матеріального забезпечення порушено порядок використання коштів Фонду: допомога по тимчасовій непрацездатності, виплачувалася не у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати; не здійснено контроль за своєчасною виплатою матеріального забезпечення: 28.02.2020: заява-розрахунок №11.

Позивач подав на акт перевірки заперечення.

Проте, на підставі висновків акту перевірки Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області прийнято рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 25.10.2022 № 165, винесене Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, яким за наслідками перевірки та враховуючи виявлені порушення зобов`язано Кременчуцьку гімназію №12 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області повернути до Фонду соціального страхування України неправомірно витрачену суму страхових коштів 20939,61 грн та керуючись абзацом першим частини шостої статті 15 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» застосовано до позивача фінансові санкції в таких розмірах штраф за порушення порядку використання страхових коштів 10469,81 грн.

Не погоджуючись із рішенням Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 25.10.2022 № 165, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступного висновку.

Основи законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 14.01.1998 №16/98-ВР (надалі - Основи №16/98-ВР) відповідно до Конституції України визначають принципи та загальні правові, фінансові і організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян в Україні.

Статтею 4 Основ №16/98-ВР страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності включено до видів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відносини, що виникають за зазначеними у частині першій цієї статті видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, регулюються законами, прийнятими відповідно до цих Основ.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України від 23.09.1999 №1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (надалі - Закон №1105-XIV).

Частиною першою статті 4 Закону №1105-XIV визначено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Згідно з ч. 3 ст. 8 Закону №1105-XIV, робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, що створюються за рішенням правління Фонду на підставі затвердженої ним структури органів Фонду.

Пунктами 2 та 7 частини першої статті 9 Закону №1105-XIV встановлено, що основними завданнями Фонду та його робочих органів є: надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг відповідно до цього Закону; здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду.

Згідно з пунктами 3 та 5 частини першої статті 10 Закону №1105-XIV Фонд має право: перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону.

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 15 Закону №1105-XIV, роботодавець зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.

Пунктом 1 частини п`ятої статті 15 Закону №1105-XIV визначено, що роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення.

Частиною 6 статті 15 Закону №1105-XIV встановлено, що у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

Відповідно до ст. 18 Закону №1105-XIV, страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах.

Згідно з ч. 1 ст. 19 Закону №1105-XIV, право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.

Частиною першою статті 30 Закону № 1105-XIV встановлено, що матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності).

Відповідно до частини третьої цієї ж норми, рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб), або фізичною особою - підприємцем, особою, яка провадить незалежну професійну діяльність.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду.

Приписами пункту 2.2 Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України №13 від 19.07.2018 (надалі - Положення №13), передбачено, що комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства зобов`язана, зокрема, приймати рішення про призначення матеріального забезпечення; приймати рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення, про припинення його виплати (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення.

Згідно з ч. 1 ст. 31 Закону №1105-XIV, підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров`я, яка його видає. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.

Отже, підставою для призначення комісією (уповноваженим) із соціального страхування підприємства допомоги по тимчасовій непрацездатності є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.

Відповідно до положень пункту 1.1 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 13.11.2001 № 455 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 04.12.2001 за №1005/6196 (надалі - Інструкція №455 у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), тимчасова непрацездатність працівників засвідчується листком непрацездатності.

Згідно з пп. 1.3.1 п. 1.3 Інструкції №455, листок непрацездатності видається громадянам України, іноземцям, особам без громадянства, які проживають в Україні і працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та господарювання або у фізичних осіб, у тому числі в іноземних дипломатичних представництвах та консульських установах.

Пунктом 1.4 Інструкції №455 встановлено, що право видачі листків непрацездатності надається: 1.4.1. лікуючим лікарям державних і комунальних закладів охорони здоров`я; 1.4.2. лікуючим лікарям стаціонарів протезно-ортопедичних установ системи Міністерства праці та соціальної політики України; 1.4.3. лікуючим лікарям туберкульозних санаторно-курортних закладів; 1.4.4. фельдшерам у місцевостях, де відсутній лікар, а також на плаваючих суднах. Список цих фельдшерів затверджується щороку органами охорони здоров`я; 1.4.5. лікуючим лікарям закладів охорони здоров`я незалежно від форми власності та лікарям, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці.

Пунктами 1.6 та 1.7 Інструкції №455 передбачено, що видача документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність, здійснюється лікуючим лікарем (фельдшером) при пред`явленні паспорта чи іншого документа, який засвідчує особу непрацездатного, і не може бути платною послугою в закладах охорони здоров`я незалежно від форми власності.

Видача та продовження документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність, здійснюються тільки після особистого огляду хворого лікуючим лікарем (фельдшером), про що робиться відповідний запис у медичній карті амбулаторного чи стаціонарного хворого з обґрунтуванням тимчасової непрацездатності. На період проведення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацією та ліквідацією її спалахів та епідемій в Україні, відповідно до вимог, встановлених Кабінетом Міністрів України, видаються листки непрацездатності на підставі звернення та опитування хворого за допомогою засобів телефонного зв`язку або інтернет-телефонії лікарем, який надає первинну медичну допомогу, з обов`язковим відповідним записом у медичній карті амбулаторного хворого, терміном до 5 календарних днів.

Згідно з п. 1.8 Інструкції №455, листок непрацездатності (довідка) видається і закривається в одному лікувально-профілактичному закладі, крім випадків доліковування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів. За наявності показань для подальшого лікування іншим лікувально-профілактичним закладом видається новий листок непрацездатності (довідка) як продовження попереднього.

Відповідно до приписів ст. 3 Закону України від 19.11.1992 №2801-XII "Основи законодавства України про охорону здоров`я" (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), заклад охорони здоров`я - юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників; медичне обслуговування - діяльність закладів охорони здоров`я та фізичних осіб - підприємців, які зареєстровані та одержали відповідну ліцензію в установленому законом порядку, у сфері охорони здоров`я, що не обов`язково обмежується медичною допомогою, але безпосередньо пов`язана з її наданням; мережа закладів охорони здоров`я - сукупність закладів охорони здоров`я, що забезпечують потреби населення у медичному обслуговуванні на відповідній території.

Статтею 34 цього Закону визначено, що лікуючий лікар - лікар закладу охорони здоров`я або лікар, який провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа - підприємець і який надає медичну допомогу пацієнту в період його обстеження та лікування. Лікуючий лікар обирається пацієнтом або призначається йому в установленому цими Основами порядку. Обов`язками лікуючого лікаря є своєчасне і кваліфіковане обстеження та лікування пацієнта.

Статтею 42 Господарського кодексу України встановлено, що підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.

Згідно з частинами 1, 2 статті 43 Господарського кодексу України, підприємці мають право без обмежень самостійно здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, яку не заборонено законом. Особливості здійснення окремих видів підприємництва встановлюються законодавчими актами.

Відповідно до пунктів 4, 32, 34 та 35 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 №285, господарська діяльність з медичної практики (далі - медична практика) - вид господарської діяльності у сфері охорони здоров`я, який провадиться закладами охорони здоров`я та фізичними особами - підприємцями з метою надання медичної допомоги та медичного обслуговування на підставі ліцензії.

Суб`єкт господарювання забезпечує наявність щонайменше одного медичного працівника, зокрема з числа працюючих за сумісництвом, за кожною заявленою лікарською спеціальністю, спеціальністю молодших спеціалістів з медичною освітою та немедичних працівників, які працюють у системі охорони здоров`я. Кількість посад медичних і немедичних працівників визначається керівником закладу охорони здоров`я та фізичною особою - підприємцем залежно від обсягу, нормативів надання медичної допомоги відповідного рівня та заявлених спеціальностей.

Фізична особа - підприємець має право приймати на роботу лікарів відповідно до заявленої спеціальності, а молодших спеціалістів з медичною освітою - залежно від профілю (спеціальності) за умови, що їх кваліфікаційний рівень відповідає єдиним кадровим вимогам, затвердженим МОЗ. Фізичні особи - підприємці з числа молодших спеціалістів з медичною освітою провадять медичну практику самостійно або під керівництвом лікаря.

Фізична особа - підприємець, яка не має спеціальної освіти та не відповідає єдиним кваліфікаційним вимогам, затвердженим МОЗ, має право отримати ліцензію. У такому разі фізична особа - підприємець зобов`язана укомплектувати штат медичними та немедичними працівниками відповідно до заявлених спеціальностей.

Отже, фізичні особи - підприємці, які провадять господарську діяльність з медичної практики, вправі приймати на роботу медичних працівників, в тому числі й лікарів, а фізична особа - підприємець, яка не має спеціальної освіти, що отримала відповідну ліцензію, зобов`язана укомплектувати штат медичними та немедичними працівниками відповідно до заявлених спеціальностей.

Статтею 51 Цивільного кодексу України встановлено, що до підприємницької діяльності фізичних осіб застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин.

Таким чином, до підприємницької діяльності фізичних осіб із забезпечення медичного обслуговування застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб, що забезпечують медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників, тобто які є закладами охорони здоров`я у розумінні статті 3 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я".

Відповідно до положень пунктів 1-3 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої спільним наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 №532/274/136-ос/1406 (надалі - Інструкція №532/274/136-ос/1406), листок непрацездатності (далі - ЛН) - це багатофункціональний документ, який є підставою для звільнення від роботи у зв`язку з непрацездатністю та з матеріальним забезпеченням застрахованої особи в разі тимчасової непрацездатності, вагітності та пологів. Лицьовий бік бланка ЛН заповнюється лікуючим лікарем або молодшим медичним працівником з медичною освітою. Зворотний бік бланка ЛН заповнюється за місцем роботи застрахованої особи. Заповнюється частина лицьового боку ЛН, що видається непрацездатному.

Насамперед заповнюється корінець ЛН. Підкреслюється слово "первинний" або "продовження", у разі продовження ЛН зазначається номер попереднього. Указуються: прізвище, ім`я та по батькові (повністю) непрацездатного та місце його роботи (назва підприємства, установи, організації), дата видачі ЛН (цифрою вказується число, після чого літерами - назва місяця, цифрою зазначається рік), прізвище лікаря, який видав ЛН, номер медичної карти амбулаторного чи стаціонарного хворого, підпис одержувача у графі "Підпис одержувача". Паспортна частина ЛН (прізвище непрацездатного, ім`я та по батькові, вік) заповнюється за даними документів, місце роботи - зі слів непрацездатного. Після заповнення корінець залишається в закладі охорони здоров`я.

Далі заповнюється частина лицьового боку ЛН, що видається непрацездатному. У графі "Звільнення від роботи" у першому стовпчику "З якого числа" дата видачі ЛН (число, місяць, рік) позначається арабськими цифрами; у другому стовпчику "До якого числа включно" дата продовження ЛН (число і місяць) позначається літерами; у четвертому стовпчику "Підпис та печатка лікаря" продовження або закриття ЛН підтверджується підписом та печаткою лікаря. У графі "Стати до роботи" вказують словами число і місяць, коли приступити до роботи; посаду, прізвище лікаря, що засвідчується його підписом та печаткою закладу охорони здоров`я "Для листків непрацездатності". У разі продовження тимчасової непрацездатності підкреслюється "Продовжує хворіти" та зазначається номер нового ЛН.

Тож листок непрацездатності є підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, якщо він виданий лікарем, який наділений правом видачі таких листків (лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності або лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа - підприємець), містить всі необхідні реквізити (прізвище лікаря, який видав ЛН, підпис та печатку лікаря, печатку закладу охорони здоров`я "Для листків непрацездатності" тощо). При цьому право вносити записи до лікарняного листка має лікуючий лікар або молодший медичний працівник з медичною освітою.

Перевіркою встановлено, що позивач неправомірно використав кошти Фонду, а саме: 7791,94 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_1 на підставі листка непрацездатності АЛД №280435, який видано 17.11.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_6 , як працівником фізичної особи - підприємця ОСОБА_5 ; 6984,77 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_2 на підставі листка непрацездатності АЛД №280320, який видано 10.11.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_6 , як працівником фізичної особи - підприємця ОСОБА_5 ; 1611,87 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_2 на підставі листка непрацездатності АЛД №280470 (продовження листка непрацездатності АЛД №280320), який видано 28.11.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_6 та підписано головою ЛКК Онікій Іриною Ігорівною, як працівниками фізичної особи - підприємця ОСОБА_5 ; 2293,83 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_3 на підставі листка непрацездатності АЛД №255520, який видано 21.12.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_6 , як працівником фізичної особи - підприємця ОСОБА_5 ..

Відповідач зазначає, що в ході перевірки, проведеної уповноваженими особами відповідача, встановлено, що позивач надав своїм працівникам допомогу по тимчасовій непрацездатності, в тому числі за рахунок коштів Фонду, на підставі листків непрацездатності, які видано не у встановленому порядку, оскільки видані лікарями, які не є лікарями закладу охорони здоров`я і не проводять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці, а працюють за трудовими договорами у іншої особи - ОСОБА_5 , яка зареєстрована як фізична особа - підприємець та має ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики.

ФОП ОСОБА_5 за даними Ліцензійного реєстру МОЗ (https://e-mis.com.ua/moz/46649) має ліцензію, видану Міністерством охорони здоров`я України на провадження господарської діяльності з 28.12.2019 з медичної практики за спеціальністю - загальна практика-сімейна медицина; за спеціальністю молодших спеціалістів з медичною освітою: сестринська справа за адресою: АДРЕСА_1 .

Зі змісту наведених вище листків непрацездатності очевидним є факт заповнення граф "Назва і місцезнаходження закладу охорони здоров`я" з назвами фізичних осіб - підприємців та їх адрес, у графі "Печатка закладу охорони здоров`я" містяться відтиски печаток ФОП із зазначенням "Для листків непрацездатності" та ідентифікаційних номерів, у графі "Стати до роботи / печатка закладу охорони здоров`я" містяться відтиски печаток ФОП із зазначенням "Для листків непрацездатності" та ідентифікаційних номерів.

У вказаних листках непрацездатності у відповідних графах також зазначені посада і прізвище лікуючих лікарів, які є медичними працівниками та працюють відповідно у ФОП ОСОБА_5 . Листки непрацездатності у відповідних графах містять підписи та печатки лікарів, якими видані ці листки-непрацездатності.

Зауваження щодо оформлення вказаних листків непрацездатності, крім тих, що вказані в акті перевірки (листок непрацездатності виданий не лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності та не лікарем, що проводить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа-підприємець) відповідачем, відповідно до акту перевірки, не встановлено.

Зважаючи на вищевикладене та враховуючи ту обставину, що до підприємницької діяльності ФОП ОСОБА_5 із забезпечення медичного обслуговування населення на основі відповідних ліцензій Міністерства охорони здоров`я України застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність закладів охорони здоров`я, то здійснення такої підприємницької діяльності ФОП ОСОБА_5 фактично прирівнюється до діяльності закладів охорони здоров`я. Відповідно лікарі, які працюють у державних та недержавних закладах охорони здоров`я мають рівні права, в тому числі і право виписувати листки непрацездатності.

Тож лікуючі лікарі ОСОБА_8 , ОСОБА_6 , які працювали у ФОП ОСОБА_5 у періоді, що перевірявся, та безпосередньо надавали медичну допомогу пацієнтам, мали право виписувати листки непрацездатності.

З огляду на вищевикладене суд дійшов висновку про те, що листки непрацездатності видані у встановленому порядку повноважними суб`єктами у чіткій відповідності до Інструкції №532/274/136-ос/1406.

Суд зазначає, що статтею 3 Закону №1105-XIV визначені принципи соціального страхування, зокрема державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав.

Застраховані особа мають право на отримання у разі настання страхового випадку матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, передбачених цим Законом (п. 2 ч. 1 ст. 16 Закону №1105-XIV).

Отже, застрахований пацієнт має державні гарантії реалізації своїх прав, зокрема на відповідне матеріальне забезпечення та страхові виплати, та одночасно має право обирати лікуючого лікаря незалежно від того, працює такий лікар у юридичній особі чи у фізичної особи-підприємця, яка на підставі закону здійснює господарську діяльність з надання медичних послуг. Тому позбавлення пацієнта - застрахованої особи права на таке матеріальне забезпечення чи страхові виплати через видачу листка непрацездатності лікуючим лікарем, який безпосередньо надавав медичну допомогу та перебуває у трудових відносинах з фізичною особою-підприємцем, яка здійснює підприємницьку діяльність із забезпечення медичного обслуговування населення на підставі закону та має всі необхідні дозвільні документи, а не з юридичною особою, є порушенням принципів соціального страхування, встановлених Законом № 1105-XIV.

З огляду на приписи ч. 2 ст. 77 КАС України, відповідно до якої в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, суд дійшов висновку про недоведеність з боку відповідача факту порушення позивачем вимог п. 1 ч. 2 ст. 15, ч. 3 ст. 30, ч. 1 ст. 31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", що свідчить про неправомірність рішення, в основу якого покладені висновки про ці факти, в частині, що оскаржується.

Крім того, суд звертає увагу на те, що позивач у позові зазначив, що позивач погодився із порушеннями у пунктах 2 та 3 акту перевірки.

Також у позові зазначено, що з порушенням щодо допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_4 на підставі листка непрацездатності АДЯ №409282 позивач погодився та поверне 2257,29 грн.

Таким чином, рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області від 25.10.2021 №165 в частині повернення коштів Фонду у розмірі 18682,41 грн та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі 9341,21 грн, є протиправним, у зв`язку з чим підлягає скасуванню.

Отже, адміністративний позов належить задовольнити у повному обсязі у спосіб, обраний позивачем.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тож сплачена позивачем сума судового збору у розмірі 2481,00 грн підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Кременчуцької гімназії №12 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (вул. Володимира Великого, 52, м. Кременчук, Полтавська область, 39622, код ЄДРПОУ 24827843) до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (вул. Соборності, 66, м. Полтава, 36014, код ЄДРПОУ 13967927) про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області в частині повернення коштів Фонду у розмірі 18682,41 грн та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі 9341,21 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області на користь Кременчуцької гімназії №12 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області витрати зі сплати судового збору в сумі 2481,00 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяЛ.М. Петрова

Дата ухвалення рішення02.08.2023
Оприлюднено04.08.2023
Номер документу112583792
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення

Судовий реєстр по справі —440/9975/22

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 02.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 06.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Рішення від 02.08.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

Ухвала від 15.06.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

Ухвала від 21.11.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні