Рішення
від 03.08.2023 по справі 904/1385/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.08.2023р. Справа № 904/1385/23

За позовом: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях, м. Дніпро

До: Приватного акціонерного товариства «Київстар», м. Київ

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Придніпровський металургійний фаховий коледж, м. Кам`янське

Про: стягнення 69 356,04грн.

Суддя Васильєв О.Ю.

Без участі представників сторін

СУТЬ СПОРУ:

РВ ФДМУ по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях (позивач) звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до ПрАТ «Київстар» (відповідач) про стягнення до державного бюджету України 577,34грн. пені та 68 779,06грн. неустойки у розмірі подвійної плати за користування річчю. Позовні вимоги обгрунтовані посиланням на продовження використовування відповідачем орендованого майна після закінчення строку дії договору оренди №12/02-4216-ОД від 21.12.10р.

Ухвалою суду від 21.03.23р. було відкрите провадження у справі №904/1385/23 за правилами спрощеного позовного провадження, встановленими ГПК України, без призначення судового засідання та виклику сторін - за наявними у ній матеріалами.

ПрАТ «Київстар» (відповідач) проти задоволення позову заперечував, вказуючи на безпідставність тверджень позивач про припинення договору оренди з 09.12.20р. у зв`язку з не проведенням аукціону з вини орендаря. РВ ФДМУ по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях було прийняте рішення про продовження договору та опубліковане оголошення в ЕТС з порушенням строків , визначених ст. 18 ЗУ «Про оренду державного та комунального майна» та п.144 Порядку передачі майна в оренду, чим позбавлено відповідача можливості прийняття участь у цьому аукціону. Враховуючи те, що орендодавець не повідомив орендаря протягом одного місяця після закінчення строку дії договору про намір припинити договір, він вважається продовженим на тих самих умовах, які передбачені договором, згідно зі ст.ст. 284 ГК України, 764 ЦК України. Отже, неустойка визначена ч. 2 ст.785 ЦК України , не підлягає застосування, оскільки відповідач користувався орендованим майном та сплачував орендну плату на підставі діючого договору оренди у період з 09.12.20р. по 18.03.21р., тому обов`язок щодо повернення майна в нього не виникав. Відповідач зазначає, що за період користування орендованим майном з жовтня 2020р. по березень 2021р. ним сплачено на користь позивача та балансоутримувача орендну плату по 30 966,65грн. Вимоги позивача в частині стягнення пені у розмірі 577,34грн. вважає необґрунтованими.

Ухвалою суду від 12.05.23 р. задоволено клопотання позивача та до участі у справі в якості 3-особи без самостійних позовних вимог щодо предмету позову на стороні позивача залучено балансоутримувача орендованого приміщення Придніпровський металургійний фаховий коледж.

Придніпровський металургійний фаховий коледж ( третя особа ) в письмових поясненнях вказав про те те, що за період часу з 20.10.20р. по 18.03.21р. повідомлень про намір припинення договору оренди №12/02-4216-ОД від 21.12.10р. до нього не надходило. Орендар продовжував користування орендованим майном та своєчасно сплачував орендну плату, що складає у загальному розмірі 30 966,62грн. без ПДВ. 18.03.21р. між Придніпровським металургійним фаховим коледжем та орендарем підписано акт повернення з оренди нерухомого майна за договором оренди №12/02-4216-ОД від 21.12.10р.

Дослідивши матеріали справи, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Між РВ ФДМУ у Дніпропетровській області (правонаступник - РВ ФДМУ по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях, орендодавець) та ЗАТ «Київстар Дж.Ес.Ем» ( правонаступник ПрАТ «Київстар» , орендар) укладено договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 12/02-4216-ОД від 21.12.10р. Згідно з умовами цього договору орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування державне окреме нерухоме майно частину даху, площею 40,0 кв.м., розміщене за адресою: м. Дніпродзержинськ, просп. Комсомольський, 10 на даху 4-поверхової будівлі Дніпродзержинського металургійного колледжу, вартість якого визначена згідно зі звітом про оцінку на 20.10.10р. становить за незалежною оцінкою 164 544,00грн. (п.1.1) Майно передається в оренду з метою розміщення операторів телекомунікацій, які надають послуги з рухомого (мобільного) зв`язку (п. 1.2). За умовами пунктів 2.1, 2.2 договору орендар набуває права строкового платного користування державним майном у термін, указаний у договорі, але не раніше дати підписання сторонами цього договору (у разі оренди нерухомого майна на строк не менше ніж три роки не раніше дати державної реєстрації договору) та акта приймання-передачі майна. Передача майна в оренду не тягне за собою виникнення в орендаря права власності на це майно. Власником орендованого майна залишається держава, а орендар користується ним протягом строку оренди. Орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 № 786 зі змінами (далі - Методика розрахунку) або за результатами конкурсу на право оренди державного майна і становить бе ПДВ за базовий місяць розрахунку лсовтень 2010 4 336,60 грн. Орендна плата за перший місяць оренди - грудень 2010 визначається шляхом коригування орендної плати за базовий місяць на індекси інфляції за листопад - грудень. Орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць.(п.3.1). Орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць.(п.3.3). Згідно з пунктом 3.6 договору, орендна плата перераховується де держаного бюджету та Балансоутримувачу у співвідношенні: 50% - до державного бюджету по місцю реєстрації орендаря у податковій інспекції на рахунки, відкриті відділеннями казначейства - у розмірі 2168, 30грн.; 50% - балансоутримувачу , у розмірі 2168,30грн. щомісяця не пізніше 15 числа наступного за звітним відповідно до пропорцій розподілу, установлених Кабінетом Міністрів України і чинних на кінець періоду, за який здійснюється платіж. У разі припинення (розірвання) договору оренди орендар сплачує орендну плату до дня повернення майна за актом приймання-передавання включно. Закінчення строку дії договору оренди не звільняє орендаря від обов`язку сплатити заборгованість за орендною платою, якщо така виникла, у повному обсязі, враховуючи санкції, до державного бюджету та балансоутримувачу. (п.3.11). Сторони встановили, що у разі припинення або розірвання договору орендар зобов`язаний повернути балансоутримувачу орендоване майно за актом приймання-передачі в належному стані, не гіршому ніж на момент передачі його в оренду, з урахуванням нормального фізичного зносу та відшкодувати орендодавцеві збитки у разі погіршення стану або втрати (повної або часткової) орендованого майна з вини орендаря. Майно вважається поверненим балансоутримувачу з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі, один примірник якого надається орендарем орендодавцю у триденний термін з дати його підписання. Обов`язок щодо складання акту приймання-передавання покладається на орендаря. У разі ненадання у триденний строк з дати підписання акту приймання передачі орендодавцеві зобов`язання орендаря по поверненню орендованого державного майна вважаються невиконаними, а орендар зобов`язаний сплатити неустойку в розмірі подвійної плати за користування державним майном за час прострочення (п.5.5). Орендар зобов`язаний письмово повідомити орендодавця не пізніше ніж за 30 діб, про свій намір щодо закінчення, припинення або розірвання цього договору.(п.5.19). Орендар у разі наміру продовжити строк дії договору оренди зобов`язаний не пізніше ніж за місяць до закінчення терміну дії договору оренди подати орендодавцю про це заяву з документами щодо виконання умов договору оренди (дозвіл пожежників, копію договору страхування державного майна, платіжні доручення про сплату страхового платежу та ін.) (п.5.20). Цей договір укладено строком на один рік та діє з 21.12.10 р. по 20.12.11 р. включно. У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом місяця після закінчення терміну дії договору, повній оплаті за договором і при наданні інформації щодо виконання умов цього договору, а саме: наявності договору страхування, дозволу або декларації, наданої органами державного пожежного нагляду, договір за заявою орендаря щодо продовження терміну дії, поданою відповідно до пункту 5.20, може бути продовжений на тих самих умовах, які передбачені у договорі (п.10.1). Чинність цього договору припиняється, серед іншого, внаслідок закінчення строку, на який його було укладено та в інших випадках, прямо передбачених чинним законодавством України (п.10.9). У разі припинення або розірвання цього договору орендар зобов`язаний негайно повернути балансоутримувачу майно у стані, в якому воно було одержано, з урахуванням нормального зносу або у стані, який було обумовлено договором.(п.10.11). Взаємовідносини сторін, не врегульовані цим договором, регулюються чинним законодавством України (п.10.12).

Відповідно до умов договору об`єкт оренди передано орендарю в платне користування за актом приймання-передачі від 21.12.10р.

Додатковими угодами від 21.02.12р. та від 11.12.12р. про внесення змін до договору оренди сторони, серед іншого, продовжували строк дії договору, відповідно з 21.12.11р. по 20.12.12р. включно та з 21.12.12р. по 20.12.13р. включно.

Додатковою угодою від 27.06.14р. внесені зміни в п. п. 3.1, 3.6, 10.1 договору щодо розміру орендної плати та порядку її сплати, а саме: « Орендна плата.... і становить без ПДВ за базовий місяць розрахунку квітень 2013р. 3822,98 грн.»; орендна плата перераховується: 50% - до державного бюджету по місцю реєстрації орендаря у податковій інспекції на рахунки, відкриті відділеннями казначейства у розмірі - 1911,49 грн., та 50% балансоутримувачу - у розмірі 1911,49 грн. Крім того, цей договір є пролонгованим з 21.12.13 р. по 20.12.14р. (включно).

Додатковими угодами від 31.12.14р. та від 18.12.17р. про внесення змін до договору оренди сторони, серед іншого, продовжували строк дії договору, відповідно, з 21.12.14р. по 20.12.17р. та до 19.02.18р.

Додатковою угодою від 05.03.18р. внесені зміни в п. п. 3.1, 3.6, 10.1 договору щодо розміру орендної плати та порядку її сплати, а саме: «Орендна плата … і становить без ПДВ

за базовий місяць розрахунку грудень 2017р. - 8559,68грн.»; орендна плата перераховується: - 50% - до державного бюджету по місцю реєстрації орендаря у податковій інспекції на рахунки, відкриті відділеннями казначейства у розмірі - 4279,84 грн., - 50% - балансоутримувачу - у розмірі 4279,84 грн». Крім того, цей договір є пролонгованим з 21.11.17р. по 20.10.20р.

Листом від 31.07.20р. № 16338/07 відповідач звернувся до позивача щодо продовження терміну дії договору оренди № 12/02-4216-ОД від 21.12.10р. державного нерухомого майна, яке розміщене за адресою: м. Кам`янське, пр. В. Стуса, 10 і знаходиться на балансі Придніпровського державного металургійного технікуму.

Відповідно до ч. 9 ст. 18 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», Порядку передачі в оренду державного та комунального майна», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, враховуючи заяву орендаря- ПрАТ «Київстар» та довідку балансоутримувача - Дніпродзержинського металургійного коледжу, наказом Регіонального відділення № 12/02-041-ОАП від 19.10.20р. прийняте рішення про оголошення аукціону, за результатом якого, згідно п. 1 наказу договір оренди державного майна від 21.12.10р. № 12/02-4216-ОД, загальною площею 40,0 м.кв., яке розташоване за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, просп. Василя Стуса, 10; може бути продовжений з існуючим орендарем або укладений з новим орендарем. При цьому, згідно п. 2 наказу договір оренди від 21.12.10р. № 12/02-4216-ОД вважається продовженим до моменту укладання договору з переможцем аукціону або до моменту настання випадку, передбаченого п. 152 Порядку.

Пунктом 152 Порядку аукціон на продовження договору оренди визнається таким, за результатами якого об`єкт не було передано в оренду, зокрема, в разі відсутності учасників аукціону. У такому разі чинний орендар втрачає своє переважне право та право на компенсацію вартості здійснених ним невід`ємних поліпшень, договір оренди з таким орендарем припиняється з дати закінчення строку договору.

Згідно протоколу про результати електронного аукціону №US-Р8-2020-11-13-000063-1, сформованого 09.12.20р., аукціон за № лоту 7643, до складу якого входить частина даху площею 40,0 кв.м. будівлі учбового корпусу, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Василя Стуса, буд. 10; не відбувся у зв`язку з відсутністю учасників.

Регіональним відділенням видано наказ №12/02-224-ПО від 14.12.20р. «Про припинення терміну дії договору оренди № 12/02-4216-ОД від 21.12.10р.», згідно якого вказаний договір, укладений між Регіональним відділенням та ПрАТ «Київстар», є припиненим з 09.12.20р.

Листом №11-02-07295 від 16.12.20р. Регіональне відділення звернулось до ПрАТ «Київстар» та Дніпродзержинського металургійного коледжу, зазначивши, що згідно з пунктами 150, 152 Порядку та протоком про результати електронного аукціону №US-Р8-2020-11-13-000063-1 термін дії договору оренди № 12/02-4216-ОД від 21.12.10р. припинено з 21.10.20р. У зв`язку з наведеним ПрАТ «Київстар» необхідно терміново, у відповідності з умовами договору оренди повернути за актом приймання-передачі орендоване майно в належному стані.

01.06.21р. на адресу Регіонального відділення надійшов супровідний лист ПрАТ «Київстар» б/н та б/д з актом повернення з оренди нерухомого/іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності від 18.03.2021.

Враховуючи те, що відповідачем повернуто орендоване приміщення лише 18.03.21р., а договір оренди фактично припинено 21.10.20р., позивачем на підставі ст.785 ЦК України нараховано неустойку за період з 09.12.20р. по 18.03.21р. у розмірі 68 779,06грн., а також на підставі п.3.8 договору оренди № 12/02-4216-ОД від 21.12.10р. за період з 16.12.17р. по 10.12.20р. нараховано пеню у розмірі 577,34грн. з врахуванням втрат від інфляції.

Орендна плата є платою орендаря за користування належним орендодавцю майном та відповідає суті орендних правовідносин, що полягають у строковому користуванні орендарем об`єктом оренди на платній основі (статті 759, 762 Цивільного кодексу України, статті 283, 284, 286 Господарського кодексу України), а тому обов`язок орендаря сплачувати орендну плату за користування орендованим майном зберігається до припинення договору оренди.

Відповідно до частини 1 статті 759 ЦК України, за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

За користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму (ч.1 ст.762 ЦК України).

Згідно з частиною 1 статті 763 Цивільного кодексу України, договір найму укладається на строк, встановлений договором.

Якщо наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором (стаття 764 Цивільного кодексу України).

Також, правовідносини з оренди державного майна регулюються Законом України «Про оренду державного та комунального майна». До 01.02.20р. діяв Закон України «Про оренду державного та комунального майна» № 2269-ХІІ від 10.04.1992р., а з 01.02.20р. вступив в дію Закон України «Про оренду державного та комунального майна» № 157 ІХ від 03.10.2019р.

Водночас, самостійною формою майнової відповідальності у сфері орендних правовідносин, яка застосовується у разі (після) припинення договору оренди - якщо наймач не виконує обов`язку щодо негайного повернення речі, є неустойка, стягнення якої передбачено частиною другою статті 785 Цивільного кодексу України, що є належним способом захисту прав та інтересів орендодавця після припинення договору оренди, коли користування майном стає неправомірним.

Отже, правовідносини між сторонами у разі невиконання (несвоєчасного виконання) наймачем (орендарем) обов`язку щодо повернення речі з найму (оренди) з її подальшим користуванням після припинення договору оренди не можуть врегульовуватись іншим чином, ніж визначено частиною другою статті 785 Цивільного кодексу України (зокрема, з установленням для наймача (орендаря) будь-якого іншого (додаткового) зобов`язання, окрім того, що передбачений частиною другою статті 785 Цивільного кодексу України).

У цих висновках суд звертається до правової позиції Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду, що сформульована в постанові від 19.04.2021 у справі № 910/11131/19.

З матеріалів справи вбачається, що відповідач після припинення строку дії договору продовжував користуватися орендованим майном і сплачувати оренду плату. Згідно наявних в матеріалах справи платіжних доручень за період користування орендованим майном: жовтень 2020 року - березень 2021 року відповідачем сплачено орендну плату в загальній сумі 60 933,27грн, з яких: орендодавцю - в розмірі 30 966,62грн та балансоутримувачу - в розмірі 30 966,62грн.

Статтею 19 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», в редакції на час укладення договору, встановлено, що орендар за користування об`єктом оренди вносить орендну плату незалежно від наслідків господарської діяльності.

Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються для об`єктів, що перебувають у державній власності, Кабінетом Міністрів України. Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються органами, уповноваженими Верховною Радою Автономної Республіки Крим (для об`єктів, що належать Автономній Республіці Крим), та органами місцевого самоврядування (для об`єктів, що перебувають у комунальній власності) на тих самих методологічних засадах, як і для об`єктів, що перебувають у державній власності.

Статтею 785 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі припинення договору найму наймач зобов`язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.

Якщо наймач не виконує обов`язку щодо повернення речі, наймодавець має право вимагати від наймача сплати неустойки у розмірі подвійної плати за користування річчю за час прострочення.

Згідно з приписами ст.785 ЦК України позивачем нараховано неустойку за неповернення майна з оренди після припинення дії договору у розмірі 68 779,06грн.

Враховуючи те, що договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 12/02-4216-ОД» від 21.12.2010, є таким, що припинився 09.12.20р., то нарахування позивачем неустойки у спірному періоді з 09.12.20р. по 18.03.21р. є правомірним.

Як свідчать надані позивачем розрахунки , за період з 09.12.20р. по 18.03.21р. сума відповідної неустойки склала 68 779,06грн.

Заперечуючи позовні вимоги , відповідач вказує на те, що орендар користувався орендованим майном та сплачував орендну плату (орендодавцю та балансоутримувачу) на підставі п.3.6 договору оренди №12/02-4216-ОД від 21.12.2010, в тому числі, за період з 09.12.20р. по 18.03.21р.

Суд звертає увагу,що позивачем не враховано сплачену відповідачем кошти за весь час користування нерухомим майном після закінчення договору оренди при здійсненні розрахунку неустойки на підставі ст. 785 ЦК України.

Також, з вищенаведених норм права випливає, що при оренді державного майна орендна плата сплачується орендодавцю та балансоутримувачу, а неустойка, у разі неповернення орендованого майна лише орендодавцю.

Питання сплаченої балансоутримувачу орендної плати після припинення договору оренди повинно вирішуватися між відповідачем та балансоутримувачем.

В той же час, сплачена орендодавцю орендна плата за період з грудня 2020р. по березень 2021р. у розмірі 19 367,72грн. (враховуючи припинення дії договору оренди з 09.12.20р.) підлягає зарахуванню в рахунок сплати , передбаченої ст. 785 ЦК України неустойки.

З урахуванням викладеного є правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача неустойки у розмірі 49 411,34грн. (68 779,06 грн. 19 367,72грн.).

Що стосується позовних вимог про стягнення за період з 16.12.17р. по 10.12.20р. пені у розмірі 577,34грн. з врахуванням втрат від інфляції, суд зазначає наступне.

За приписами ст. 611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки.

Виконання зобов`язання може забезпечуватися неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням, завдатком, правом довірчої власності (ст.546 ЦК України).

Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення ним зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, яка обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (ч.1-3 ст. 549 ЦК України).

Відповідно до частини 2 статті 551 Цивільного кодексу України якщо предметом неустойки є грошова сума, її розмір встановлюється договором або актом цивільного законодавства.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань» платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін.

За статтею 3 Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань» розмір пені, передбачений статтею 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.

За приписом статті 3 Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань» та частини другої статті 343 ГК України розмір пені за прострочку платежу не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня. Якщо в укладеному сторонами договорі зазначено вищий розмір пені, ніж передбачений у цій нормі, застосуванню підлягає пеня в розмірі згаданої подвійної облікової ставки.

Згідно з п. 3.8. договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №12/02-4216-ОД від 21.12.10р., орендна плата, перерахована невчасно або не в повному обсязі, підлягає індексації і стягується до бюджету та Балансоутримувачу у визначеному пунктом 3.6.співвідношенні відповідно до чинного законодавства України з урахуванням пені в розмірі подвійної облікової ставки НБУ на дату нарахування пені від суми заборгованості за кожний день прострочення включаючи день оплати.

З поданого позивачем розрахунку пені вбачається, що до суми пені ним віднесені і індекси інфляції. Такий розрахунок не відповідає ані вимогам діючого законодавства, ані умовам договору.

З огляду на викладене, позовні вимоги про стягнення пені в сумі 577,34грн. задоволенню не підлягають.

Щодо заперечень відповідача про безпідставність припинення договору оренди з 09.12.20р. у зв`язку з не проведенням аукціону з вини орендаря, суд вважає за необхідне зазначити наступне . 27.12.19р. набрав чинності Закон України від 03.10.19 № 157-ІХ «Про оренду державного та комунального майна», який введено в дію з 01.02.20р.

Згідно з пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 157-IX договори оренди державного або комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, продовжуються в порядку, передбаченому законодавством, яке діяло до дати набрання чинності цим Законом, до дати, яка наступить раніше: набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України чи рішенням представницького органу місцевого самоврядування (щодо договорів оренди комунального майна, розташованого в межах відповідної територіальної громади), передбаченим абзацом п`ятим частини другої статті 18 цього Закону, або 1 липня 2020 року.

Після настання однієї з дат, яка відповідно до цього пункту наступить раніше, але у будь-якому випадку не раніше дня введення в дію цього Закону, договори оренди продовжуються в порядку, визначеному цим Законом.

Договори оренди державного та комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, зберігають свою чинність та продовжують діяти до моменту закінчення строку, на який вони були укладені.

Оскільки строк дії спірного договору оренди визначено його сторонами до 20.10.20р. включно, тобто вже після 01.07.20р., то до спірних орендних правовідносин підлягали застосуванню положення статей 18, 19 Закону України № 157-ІХ. Відповідно до частини 1 статті 18 Закону України № 157-ІХ продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті. Згідно ч. 2 статті 18 Закону України № 157-ІХ : без проведення аукціону можуть бути продовжені договори, які: укладені та продовжуються вперше, за умови, якщо строк оренди за такими договорами становить п`ять років або менше; укладені без проведення аукціону з установами, організаціями, передбаченими частиною першою статті 15 цього Закону; укладені без проведення аукціону з підприємствами, установами, організаціями, передбаченими частиною другою статті 15 цього Закону відповідно до вимог статті 15 цього Закону, крім випадків, передбачених абзацами одинадцятим та дванадцятим частини другої статті 15 цього Закону; укладені з підприємствами, установами, організаціями, що надають соціально важливі послуги населенню, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, додатковий перелік яких може бути визначений представницькими органами місцевого самоврядування згідно із законодавством.

Договори оренди можуть бути продовжені на той самий строк, на який вони були укладені, на підставі заяви орендаря про продовження договору, поданої орендодавцю не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди (ч. 3 ст. 18 Закону України № 157-ІХ).

Отже, оскільки договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №12/02-4216-ОД від 21.12.10р. уже неодноразово продовжувався , відповідач (орендар) не належить ні до суб`єктів, перелік яких наведений у частинах першій, другій статті 15 Закону № 157-ІХ, ні до підприємств, що надають соціально важливі послуги населенню; цей договір підлягає продовженню виключно за результатами проведення аукціону.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.20р. № 483 «Деякі питання оренди державного та комунального майна», яка набрала чинності 17.06.20р., затверджено Порядок передачі в оренду державного та комунального майна (далі Порядок передачі майна в оренду, Порядок), який визначає механізм передачі в оренду державного та комунального майна, включаючи особливості передачі його в оренду відповідно до положень Закону України «Про оренду державного та комунального майна». Зокрема, цим Порядком передбачено й процедуру продовження договорів оренди як за результатами проведення аукціону, так і без його проведення у передбачених Законом випадках (пункти 134 - 152).

Так, за приписами пункту 143 цього Порядку орендар, що має намір продовжити договір оренди, що підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, звертається до орендодавця із заявою про продовження договору оренди не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди.

Враховуючи положення п. 1 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 157-ІХ , до 01.10.20р. подання заяви про продовження договору оренди могло відбуватись у паперовій формі або в електронній формі на сайті орендодавця без використання ЕТС.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач звернувся до позивача із заявою про продовження договору оренди 31.07.20р. - тобто після спливу встановленого Законом № 157-ІХ строку.

При цьому недотримання позивачем строків повідомлення відповідача про припинення договору після отримання від нього заяви не можуть змінювати передбачених законодавством наслідків несвоєчасного звернення орендаря (відповідача) з такою заявою.

За положеннями п. 151 Порядку, у разі коли переможцем аукціону став чинний орендар, між орендодавцем, балансоутримувачем та чинним орендарем укладається додаткова угода про продовження договору оренди майна. Додаткова угода укладається шляхом викладення договору оренди в новій редакції згідно з примірним договором оренди. У разі відмови балансоутримувача від підписання додаткової угоди про продовження договору оренди така угода укладається між орендодавцем та чинним орендарем.

Продовження договору оренди у передбачений ст. 18 Закону № 157-ІХ та п. 151 Порядку спосіб вимагає укладення додаткової угоди між сторонами як єдиної підстави для продовження орендних прав і обов`язків. При цьому, додаткова угода укладається за результатами проведення аукціону та шляхом викладення договору оренди в новій редакції згідно з примірним договором оренди.

Доводи позивача щодо пролонгації договору відповідно до умов пункту 10.1 цього договору судом не приймаються з огляду на таке.

Задекларована у статті 627 Цивільного кодексу України свобода договору має свої чітко окреслені законодавцем межі, загальне правило яких полягає в тому, що сторони в договорі не можуть відступати від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це або якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами. Законодавство України, чинне на момент спливу строку договору та звернення позивача до відповідача із заявою про продовження цього договору, не передбачало можливості автоматичного продовження договору оренди поза процедурою аукціону.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, продовження позивачем , який є органом державної влади, укладеного із відповідачем договору у спосіб, що не відповідає Закону № 157-ІХ та затвердженому на його виконання Порядку передачі майна в оренду, суперечило б нормам Конституції України, яка має найвищу юридичну силу.

З урахуванням викладеного позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 233, 238, 240, 241, 247-252 ГПК України, господарський суд , -

ВИРІШИВ:

1.Позовні вимоги задовольнити частково.

2.Стягнути з відповідача Приватного акціонерного товариства «Київстар» (03113, м. Київ, вул. Дегтярівська, буд. 53, код ЄДРПОУ 21673832) на користь позивача Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях (49000, м. Дніпро, вул. Центральна, буд. 6; код ЄДРПОУ 42767945): 49 411,34грн. неустойки та 1 912,16грн. - витрат на сплату судового збору . Видати відповідний наказ після набрання рішенням чинності.

3.В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Відповідно до ч. 4 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України рішення складено та підписано без його проголошення 03.08.23р.

Відповідно до вимог ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно до вимог ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду , зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до вимог ст. 257 ГПК України апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Суддя Васильєв О.Ю.

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення03.08.2023
Оприлюднено07.08.2023
Номер документу112605295
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про державну власність щодо оренди

Судовий реєстр по справі —904/1385/23

Судовий наказ від 10.07.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Судовий наказ від 10.07.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Ухвала від 19.09.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 30.08.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Рішення від 03.08.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Ухвала від 12.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Ухвала від 21.03.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні