Рішення
від 10.07.2023 по справі 160/9568/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 липня 2023 року Справа № 160/9568/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Тулянцевої І.В., розглянувши у місті Дніпрі в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича компанія «Електропівденмонтаж» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

05 травня 2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через підсистему «Електронний суд» надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича компанія «Електропівденмонтаж» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.03.2023 р. №8469286/32366707;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 20.12.2022 р. датою її подання для реєстрації 13.01.2023 р.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що ним засобами телекомунікаційного зв`язку 13.01.2023 року було подано на реєстрацію до податкового органу податкову накладну № 1 від 20.12.2022 року на загальну суму 374 661,60 грн., у т.ч. ПДВ 62 443,60 грн. Згідно із квитанцією від 13.01.2023 в повідомлено, що документ прийнято, але реєстрація зупинено, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН в ЄРПН відповідає п.1 Критеріїв ризиковості платника податків та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН. На виконання п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу, 19.03.2023 року Позивачем було подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено. Разом із поясненнями було надано відповідні копії документів, що підтверджують дійсність правочинів. За результатами розгляду пояснень до документів 22.03.2023 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Єдиному податкових накладних було винесено Рішення від 22.03.2023 р. №8469286/32366707, про відмову в реєстрації податкових накладних, де підставою для відмови визначено ненадання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, додатково зазначено: наявність ризикових операцій з ТОВ «ЮТЕК ТРЕЙДІНГ» (40109519), крім того не надано розрахункові документи з контрагентами, регістри бухобліку, не підтверджено підставу виписки податкової накладної.

Позивач оскаржив рішення Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області до ДПС України, однак скарга були залишена без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної без змін - Рішенням від 04.04.2023 року за № 32070/32366707/2 .

Позивач вважає, що рішення відповідача-1 про відмову у реєстрації податкової накладної є протиправним, передчасним та таким, що прийнято без належного дослідження обставин справи та первинних документів наданих на розгляд комісії. З урахуванням наведеного, рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 08 травня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Цією ж ухвалою відповідачам було надано строк для подання письмового відзиву на позов (у разі заперечення проти позову) протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії цієї ухвали, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідачів.

Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом, що підтверджується матеріалами справи.

30 травня 2023 року від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги відповідач-1 не визнав, просив в задоволенні позову відмовити в повному обсязі. В обґрунтування своєї позиції відповідачем зазначено, що зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН реєстрація здійснюється відповідно до «Порядку прийняття рішень про реєстрації/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН», який затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 шляхом подання копій документів та письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. З огляду на викладене, вважає, що оскаржуване рішення Комісії про відмову в реєстрації податкових накладних є обґрунтованими та такими, що прийнято відповідно до норм чинного законодавства та в установленому порядку, тому вимоги позивача вважає безпідставними та необґрунтованими.

Також, 30 травня 2023 року надійшов відзив від Державної податкової служби України, в якому зазначено, що реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу Державної податкової служби України. Позовні вимоги про зобов`язання зареєструвати податкову накладну є передчасними, а належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної.

19 травня 2023 року до суду надійшла відповідь на відзиви відповідача -1 та відповідача-2 в якій представник позивача спростовуючи доводи наведені у відзивах зазначає, що підстави для складання та направлення на реєстрацію податкової накладної є господарські операції, що підтверджуються первинними бухгалтерськими документами, а посилання відповідачів, що вони наділені повноваженнями у конкретній фактичній ситуації діяти на власний розсуд не відповідають чинному законодавству та судовій практиці. Просить задовольнити позов в повному обсязі.

Ухвалою суду від 16.06.2023 року залучено до участі у справі у якості співвідповідача Державну податкову службу України.

Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Товариство з обмеженою відповідальністю «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «ЕЛЕКТРОПІВДЕНМОНТАЖ» (код ЄДРПОУ 32366707) зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про що вчинено запис від 25.03.2003 року № 12241200000002243.

Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності ТОВ «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «ЕЛЕКТРОПІВДЕНМОНТАЖ» є: 33.14 Ремонт і технічне обслуговування електричного устатковання (основний); 33.13 Ремонт і технічне обслуговування електронного й оптичного устатковання; 33.20 Установлення та монтаж машин і устатковання; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель 43.21 Електромонтажні роботи; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.

Судом встановлено, що в рамках здійснення господарської діяльності між ТОВ «НВК "ЕЛЕКТРОПВДЕНМОНТАЖ» (підрядник) та ПРИВАТНИМ АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ «АЗОТ» (замовник) укладено Договір № 318-413 від 12.09.2022р.

У відповідності до п. 1.1 договору № 318-413 від 12.09.2022р. у порядку та на умовах, визначених ним Договором, Підрядник зобов`язується виконати і здати в строки, вказані в п.3.4. даного Договору, роботи по відновленню експлуатаційних властивостей трансформаторного масла (суміш марок Т-750, Т-1500) що було у використанні (надалі Трансформаторне масло) на головній понижуючій підстанції (ГПП) №03 корпус 184 цеху електропостачання (ЦЕП) ПрАТ «АЗОТ» (надалі - Об`єкт) (надалі - Роботи), а Замовник зобов`язується оплатити і прийняти виконані Роботи згідно умов даного Договору.

Пунктом 1.2 визначено, що об`єм робіт за даним Договором визначається Відомістю дефектів на відновлення на ГПП № 03 к. 184 експлуатаційних властивостей трансформаторного масла (суміш марок Т-750, Т-1500), що було у використанні (надалі - Відомість дефектів) (Додаток 1 до даного Договору), яка с невід`ємною частиною даного Договору.

Пунктом 2.1. загальна вартість робіт за даним Договором становить 749 323,19 грн. (сімсот сорок дев`ять тисяч триста двадцять три гривні19 копійок), в т.ч. ПДВ - 20% - 124 887,20 грн., згідно з вартістю та переліком робіт по відновленню експлуатаційних властивостей трансформаторного масла (суміш марок Т-750, Т-1500), що було у використанні (Додаток 2 до даного Договору), яка є невід`ємною частиною даного Договору, і сплачується Замовником Підряднику шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок Підрядника, вказаний в даному Договорі частинами, а саме:

Пунктом 2.1.1. Авансовий платіж в розмірі 374 661,60 гри. (триста сімдесят чотири тисячі шістсот шістдесят одна гривня 60 копійок), в т.ч. ПДВ - 20% - 62 443,60 грн., сплачується Замовником Підряднику протягом 20 (двадцяти) банківських днів від дати підписання даного Договору уповноваженими представниками обох Сторін;

Пунктом 2.1.2. Остаточний платіж за виконані Роботи сплачується Замовником Підряднику на підставі Акту виконаних робіт, підписаного уповноваженими представниками обох Сторін. протягом 20 (двадцяти) банківських днів від дати його підписання Сторонами, за вирахуванням оплаченого авансового платежу, визначеного п. 2.1.1. даного Договору. уповноважена Замовником особа на підставі довіреності;

Пунктом 3.2. Договору Підрядник повинен у строк не пізніше 10 (десяти) робочих днів від лати отримання від Замовника авансового платежу (п. 2.1.1. даного Договору) прибути на територію Замовника для прийняття трансформаторного масла для виконання робіт (п. 3.3. даного Договору), а також доставити витратні матеріали, механізми та машини Підрядника (п. 5 Примітки Відомості дефектів). Доставка витратних матеріалів, механізмів та машин Підрядника на територію Замовника забезпечується Підрядником власними силами.

Згідно пункту 3.3. передача трансформаторного масла для виконання робіт підтверджується підписанням представниками Сторін відповідного Акту передачі трансформаторного масла для виконання робіт з вказанням кількості трансформаторного масла, що передається Підряднику. Дата підписання представниками Сторін Акту передачі трансформаторного масла для виконання робіт вважається датою початку робіт за

даним Договором.

Пунктом 3.4. строк виконання робіт за даним Договором становить 25 (двадцять п`ять) календарних днів від дати підписання Акту передачі трансформаторного масла для виконання робіт (п. 3.3. даного Договору).

Пунктом 3.5. ризик випадкового знищення або пошкодження трансформаторного масла з моменту його передачі Підряднику (п. 3.3. даного Договору) до моменту його прийняття Замовником (п. 4.3. даного Договору) несе Підрядник, крім випадків, коли це сталося внаслідок дії форс-мажорних обставин (розділ 8 даного Договору).

Строк дії Договору відповідно до п.10.3 визначено до 30.06.2023 року, а в частині фінансових і гарантійних зобов`язань діє до повного їх виконання Сторонами.

На виконання умов договору, у відповідності до довіреності від 14.09.2022. № 500-10/17465 ПрАТ"АЗОТ" уповноважило ТОВ "ХМ-ТРЕЙД" здійснити попередню оплату згідно Додатку № 18714/413 від 14.09.2022.р. до Договору Доручення № 88-500 від 18.02.2019р. на суму 374661.60 грн. (триста сімдесят чотири тисячі шістсот шістдесят одна грн. 60 коп. ) в т.ч. ПДВ - 62443.60 грн.

Відповідно до приписів п.201.10. ст.201 позивачем складено податкову накладну №1 від 20.12.2022 року на загальну суму 374 661,60 грн., у т.ч. ПДВ 62 443,60 грн.

Згідно із квитанцією від 13.01.2023 підприємство повідомлено, що документ прийнято, але реєстрацію зупинено, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН в ЄРПН відповідає п.1 Критеріїв ризиковості платника податків та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН. На виконання п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу, 19.03.2023 року Позивачем було подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено. Разом із поясненнями було надано відповідні копії документів, що підтверджують дійсність правочинів. За результатами розгляду пояснень до документів 22.03.2023 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Єдиному податкових накладних було винесено Рішення від 22.03.2023 р. №8469286/32366707, про відмову в реєстрації податкових накладних, де підставою для відмови визначено ненадання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, додатково зазначено: наявність ризикових операцій з ТОВ «ЮТЕК ТРЕЙДІНГ» (40109519), крім того не надано розрахункові документи з контрагентами, регістри бухобліку, не підтверджено підставу виписки податкової накладної.

Позивач оскаржив рішення Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області до ДПС України однак скарга були залишена без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної без змін - Рішенням від 04.04.2023 року за № 32070/32366707/2 .

Не погодившись із рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (далі - ПК України).

За приписами абзаців а, б п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Відповідно до п.187.1 ст.187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1 ст.188 ПК України).

Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

На виконання вказаних вище норм законодавства позивачем складено та надіслано до контролюючого органу податкову накладну № 1 від 20.12.2022 року на загальну суму 374 661,60 у т.ч. ПДВ 62 443,60 грн. для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (п.201.16 ст.201 ПК України).

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр) регламентований Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 року №341) (далі - Порядок №1246 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пунктів 12-13 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 2001.3 і 2001.9 статті 2001 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", «;Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

У свою чергу, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі - Порядок №1165).

Пунктом 4 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Згідно з п.10 та п.11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Зі змісту квитанцій слідує, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК № 1 від 20.12.2022 року на загальну суму 374 661,60 грн., у т.ч. ПДВ 62 443,60 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Крім того, не зазначено і конкретного переліку документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію таких податкових накладних.

При цьому, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій (її) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520).

Пункт 1 Порядку №520 визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктами 2-7 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/ розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з пунктом 9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

На підтвердження наявності Договірних відносин та дійсності господарських операцій позивачем до пояснень контролюючому органу додані первинні документи, а саме: Договір № 318-413 надання послуг, довіреність № 500-10/17465 від 14.09.2022, платіжна інструкція № 1567898від 20.12.2022, оборотно - сальдова відомість, договір №300239200, акт № 2100002988 приймання передачі виконаних робіт (наданих послуг) до договору N° 300239200 від 09.02.2023 року; оборотно - сальдова відомість згідно рахунку 631 за лютий 2023 року; договір на відпуск паливно-мастильних матеріалів за паливними картками № 55 від 16.11.2022 р. між ТОВ «НВК "ЕЛЕКТРОПВДЕНМОНТАЖ" та ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «IHTEKC ІНВЕС»; видаткова накладна № 0009/1000016 від 31.01.2023 року; видаткова накладна № 0009/1000125 від 31.12.2022 року платіжна інструкція № 7081 від 25 січня 2023р. на суму з урахуванням ПДВ

37 435, 00 грн.; платіжна інструкція № 7057 від 21 грудня 2022р. на суму з урахуванням ПДВ 57 240, 00 грн; акт передачі-приймання наданих послуг згідно з листом № 303011 від 01.03.2023р. від 02.03.2023р. на суму з урахуванням ПДВ 13 200 грн; оборотно - сальдова відомість згідно рахунку 631 за березень 2023 року; договір поставки нафтопродуктів №300822-022 від 30.08.2022 року між ТОВ «HBK «ЕЛЕКТРОПІВДЕНМОНТАЖ» тa ТОВАРИСТВОМ ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «УКР-ОЙЛ ТРЕЙД»; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 231203 від 26.12.2022 року; видаткова накладна № 261203 від 26.12.2022 року; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 300901 від 30.09.2022 року; видаткова накладна №300901 від 30.09.2022 року; платіжна інструкція № 7060 від 26 грудня 2022р. на суму з урахуванням ПДВ 300 012,00 грн.; оборотно - сальдова відомість згідно рахунку 631 за грудень 2022 року; оборотно - сальдова відомість згідно рахунку 631 за вересень 2022 року; зведений реєстр платіжних доручень за період з 01.09.2022 по 30.09.2022; видаткова накладна № 133 від 20 лютого 2023 року; платіжна інструкція № 7097 вій 10 лютого 2023 року; оборотно - сальдова відомість згідно рахунку 631 за лютий 2023 року; видаткова накладна № ТХ003167 від 16 лютого 2023 року; платіжна інструкція № 7100 від 15 лютого 2023р. на суму з урахуванням 800,00 грн; оборотно - сальдова відомість згідно рахунку 631 за лютий 2023 року; видаткова накладна № PH-058 від 6 березня 2023 року; платіжна інструкція № 7104 від 17 лютого 2023р. на суму з урахування у 080,00 грн; оборотно - сальдова відомість згідно рахунку 631 за березень 2023 року; видаткова накладна № 121 від 5 вересня 2022 року, платіжна інструкція № 6969 від 26 серпня 2022р. на суму з урахування 152 908,02 грн; оборотно - сальдова відомість згідно рахунку 631 за вересень 2022 року; договір № 22-1 оренди нерухомого майна від 14.02.2022 року між ТОВ «ЕЛЕКТРОПІВДЕНМОНТАЖ» та ПУБЛІЧНИМ АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ «ЕНЕРГОГІДРОМЕХАНІЗАЦІЯ».

Отже, позивачем подано контролюючому органу копії документів, що підтверджують наявність законних підстав для реєстрації податкової накладної № 1 від 20.12.2022 року на загальну суму 374 661,60 грн., у т.ч. ПДВ 62 443,60 грн., реєстрацію якої зупинено.

Суд звертає увагу, що для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну на відповідну суму ПДВ, кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника ПДВ ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку в якості оплати товарів/послуг, що підлягають постачанню, то документами, достатніми для підтвердження такої операції, будуть розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, а також відповідні договори та рахунки на оплату, що підтверджують наявність правових підстав для зарахування відповідної суми коштів. Відповідно, саме такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Якщо ж мова йде про відвантаження товару, - то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть видаткові накладні.

Судом встановлено, що позивачем подано на розгляд Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області всі необхідні документи щодо господарських операцій, на підставі яких сформовано податкову накладну № 1 від 20.12.2022 року на загальну суму 374 661,60 грн., у т.ч. ПДВ 62 443,60 грн.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже контролюючий орган повинен витребувати від платника податку документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Крім того, аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

В свою чергу, контролюючим органом, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розгляду пояснень не подавалося.

Враховуючи безпідставність висновку контролюючого органу про відповідність позивача пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій на додану вартість, визначених у Додатку №3 до Порядку №1165, а також зважаючи на те, що відповідачами не надано доказів перебування позивача у переліку ризикових платників податку, тобто позивач не відповідає критеріям ризиковості платника податку, суд дійшов висновку про безпідставність зупинення реєстрації податкової накладної.

Суд зазначає, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції- прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Така позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 22.07.2019 у справі №815/2985/18 (№К/9901/14651/19), які є обов`язковими для врахування судом в силу вимог ч.5 ст.242 КАС України.

Суд наголошує, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.

Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення контролюючим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Такий висновок суду узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 23.10.2018 в справі №822/1817/18 (№К/9901/62472/18).

З матеріалів справи судом встановлено, що первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентами, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних, складених у відповідності до вимог законодавства, є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентами господарських зобов`язань.

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд доходить висновку про те, що оскаржуване рішення від 22.03.2023 р. №8469286/32366707 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 20.12.2022 року на загальну суму 374 661,60 грн., у т.ч. ПДВ 62 443,60 грн., прийняте Комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, не відповідають критерію, визначеному ч.2 ст.2 КАС України, та порушують права позивача, як платника податку, а тому з метою повного та ефективного захисту порушеного права останнього, виходячи із наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, взаємопов`язані позовні вимоги належить задовольнити шляхом визнання протиправними та скасування даних спірних рішень.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладених суд зазначає, що відповідно до пунктів 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

За таких обставин та враховуючи той факт, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної визнано судом протиправним та скасовано, з урахуванням положень пунктів 19, 20 Порядку №1246, а також абз. 9 п.201.10 ст. 201 ПК України, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну № 1 від 20.12.2022 року на загальну суму 374 661,60 грн., у т.ч. ПДВ 62 443,60 грн., датою її фактичного подання.

Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, податковому органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» податкового органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В даному випадку, зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та є належним способом захисту порушеного права.

Відповідно до ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З огляду на встановлені обставини, а також приймаючи до уваги те, що податковим органом не було надано до суду доказів правомірності прийняття оскаржуваних рішень, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на викладене, сплачений позивачем судовий збір за подачу даного адміністративного позову до суду в сумі 2684,00грн. підлягає стягненню з відповідачів за рахунок їх бюджетних асигнувань.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 9, 73-78, 90, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича компанія «Електропівденмонтаж» (вул. Фосфорна, буд. 8, місто Дніпро, Дніпропетровська область, 49102, код ЄДРПОУ 32366707) до Відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17а, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ ВП 44118658), Відповідача-2: Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 22.03.2023 р. № 8469286/32366707 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 20.12.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 20.12.2022 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича компанія «Електропівденмонтаж» (код ЄДРПОУ 32366707), датою її фактичного надходження - 13.01.2023 р.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17а, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ ВП 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича компанія «Електропівденмонтаж» (вул. Фосфорна, буд. 8, місто Дніпро, Дніпропетровська область, 49102, код ЄДРПОУ 32366707) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1342,00 грн. (одна тисяча триста сорок дві гривні 00 копійок).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича компанія «Електропівденмонтаж» (вул. Фосфорна, буд. 8, місто Дніпро, Дніпропетровська область, 49102, код ЄДРПОУ 32366707) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1342,00 грн. (одна тисяча триста сорок дві гривні 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене у порядку та в строки, встановлені статтями 295 та 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.В. Тулянцева

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2023
Оприлюднено07.08.2023
Номер документу112610790
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/9568/23

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 16.06.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Постанова від 02.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 22.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Рішення від 10.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні