ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 серпня 2023 року м. Житомир справа № 240/6707/21
категорія 109020100
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шимоновича Р.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Керівника Чуднівської окружної прокуратури Житомирської області в інтересах держави до Чуднівської міської ради Житомирської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет позову на стороні позивача - Дідковецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Чуднівської міської ради Житомирської області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся Керівник Чуднівської окружної прокуратури Житомирської області в інтересах держави із позовом, у якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Чуднівської міської ради Житомирської області щодо невжиття заходів з оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 3,3 га в с. Дідківці Житомирського району Житомирської області та перебуває в користуванні Дідковецької загальноосвітньої школи I-ІII ступенів Чуднівської міської ради Житомирської області;
- зобов`язати Чуднівську міську раду Житомирської області вжити заходів в межах компетенції щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 3,3 га земель в с. Дідківці Житомирського району Житомирської області для обслуговування Дідковецької загальноосвітньої школи I-ІII ступенів Чуднівської міської ради Житомирської області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в користуванні Дідковецької загальноосвітньої школи I-ІII ступенів Чуднівської міської ради Житомирської області перебуває земельна ділянка площею 3,3 га, проте, документи, які посвідчують право власності на таку земельну ділянку відсутні, заходи щодо оформлення даної земельної ділянки не вживались. Вказана обставина, на переконання позивача, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, створює ризики для нормального функціонування зазначеного закладу та здобуття дошкільної освіти, що може призвести до негативних наслідків.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 04.08.2021 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 15.09.2021 року.
Відповідач, правом подати відзив на позовну заяву, не скористався.
15.09.2021 року розгляд справи не відбувся, у зв`язку з неявкою позивача, наступне судове засідання призначено на 13.10.2021 року.
13.10.2021 року розгляд справи не відбувся, у зв`язку з перебуванням судді у відпустці. Наступне судове засідання призначено на 17.11.2021 року.
17.11.2021 року розгляд справи не відбувся з технічних причин. Відкладено розгляд справи на 08.12.2021 року.
08.12.2021 року у судовому засіданні оголошено перерву до 22.12.2021 року.
22.12.2021 року за результатами підготовчого засідання, судом, без виходу до нарадчої кімнати, постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 28.01.2022 року, яку занесено секретарем судового засідання до протоколу судового засідання.
28.01.2022 року розгляд справи не відбувся з технічних причин. Відкладено судове засідання на 03.02.2022 року.
03.02.2022 року у зв`язку з поданою заявою представника відповідача, розгляд справи відкладено на 02.03.2022 року.
02.03.2022 року справу знято з розгляду, у зв`язку з Указом Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні". Судове засідання призначено на 15.06.2022 року.
15.06.2022 року оголошено перерву у судовому засіданні до 29.06.2022 року.
29.06.2022 року протокольною ухвалою суду вирішено подальшиц розгляд справи здійснювати у письмовому провадженні.
Згідно із ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Матеріалами справи підтверджено, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Дідковецька загальноосвітня школа I-ІII ступенів (далі - Дідковецька ЗОШ I-ІII ступенів) є комунальною організацією (установою, закладом), засновником якої є Чуднівська міська рада.
Правовий статус вказаного закладу освіти визначено у статуті Дідковецької ЗОШ I-ІII ступенів (далі - Статут).
Відповідно до п.1.1. Статуту, засновником навчального закладу є Чуднівська міська рада Житомирської області.
Пунктами 7.1, 7.2, 7.4 Статуту визначено, що фінансово-господарська діяльність школи здійснюється відповідно до законів України "Про освіту", "Про місцеве самоврядування в Україні", Бюджетного кодексу України та інших нормативно- правових актів. Утримання та розвиток матеріально-технічної бази школи фінансуються за рахунок коштів засновника школи. Джерелами формування кошторису школи є: в т.ч. кошти засновника.
Згідно інформації, що надана відділом в Чуднівському районі Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області у листі від 05.05.2021 повідомлено, що в користуванні Дідковецької ЗОШ І-ІІІ ступенів перебуває земельна ділянкаплощею 3, 3 га.
Згідно інформації Чуднівської міської ради, наданої у листі від 18.01.2021 року документи, які посвідчують право власності на земельну ділянку, яка знаходиться в користуванні Дідковецької ЗОШ І-ІІІ ступенів відсутні.
Вважаючи бездіяльність Чуднівської міської ради протиправною, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає та враховує наступне.
Згідно з частиною 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Відповідно до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно зі статтею 80 Закону України «Про освіту» до майна закладів освіти, серед іншого, належать земельні ділянки. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Відповідно до частини 1 статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Згідно пункту «а» частини 2 статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Як зазначено у частині 1 статті 123 Земельного кодексу України земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
Статтями 125, 126 Земельного кодексу України передбачає, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно до частин 1, 3 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація прав є обов`язковою, інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Тобто, обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.
Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Статтею 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.
Приписами пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Положеннями частини 3 статті 66 Закону України «Про освіту» передбачено, що сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти на відповідній території, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечувати їх діяльність і розвиток.
Таким чином, вищевказані норми вказують на те, що земельні ділянки під навчальними закладами мають бути належним чином оформлені та використовуватися у порядку, встановленому законодавством, інакше, це може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою, формує ризики для нормального функціонування навчального закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушує інтереси держави у сфері охорони дитинства.
Відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.
У відповідності до пункту 2 частини 1 статті 89 Бюджетного кодексу України до видатків, що здійснюються з бюджетів об`єднаних територіальних громад, серед іншого, належать видатки на загальноосвітні навчальні заклади.
Згідно з пункту 23 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання про розгляд прогнозу місцевого бюджету, затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету.
Судом встановлено, що в користуванні Дідковецької ЗОШ I-ІII ступенів перебуває земельна ділянка площею 3,3 га. Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України «Про освіту», правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує Дідковецька ЗОШ I-ІII ступенів, не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
З огляду на наведене, вказані порушення свідчать про допущену бездіяльність з боку Чуднівської міської ради Житомирської області, яка є засновником Дідковецької ЗОШ I-ІII ступенів.
Тобто, відділ освіти Чуднівської міської ради Житомирської області, являючись суб`єктом, який здійснює управління Дідковецької ЗОШ I-ІII ступенів, відповідає за його матеріально - технічне забезпечення, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не здійснив контроль за діяльністю навчального закладу з оформлення землі, заходів щодо оформлення земельної ділянки Чуднівською міською радою Житомирської області, чим допустив протиправну бездіяльність.
Підсумовючи викладене, а також враховуючи те, що права на нерухоме майно, у т.ч. право постійного користування земельною ділянкою, підлягають обов`язковій державній реєстрації відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Дідковецької ЗОШ I-ІII ступенів, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог щодо зобов`язання відповідача вжити заходів в межах компетенції щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 3,3 га земель в с. Дідківці Житомирського району Житомирської області для обслуговування Дідковецької загальноосвітньої школи I-ІII ступенів Чуднівської міської ради Житомирської області.
Відповідно до частини 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з частиною 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази надані суб`єктом владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що встановлені у справі обставини підтверджують позицію позивача, покладену в основу позовних вимог, а відтак, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до положень ст. 139 КАС України питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.
Керуючись ст.ст. 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
вирішив:
Адміністративний позов Керівника Чуднівської окружної прокуратури Житомирської області в інтересах держави (вул. Героїв Майдану, 122, м.Чуднів, Житомирська область, 13200, ЄДРПОУ 02909950) до Чуднівської міської ради Житомирської області (вул. Героїв Майдану, 146, м.Чуднів, Житомирська область,13201. ЄДРПОУ 04344952), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Дідковецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Чуднівської міської ради Житомирської області (вул. Івана Франка, 59, с. Дідківці, Житомирський район, Житомирська область, ЄДРПОУ 22067683) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Чуднівської міської ради Житомирської області щодо невжиття заходів з оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 3,3 га в с. Дідківці Житомирського району Житомирської області, яка перебуває в користуванні Дідковецької загальноосвітньої школи I-ІII ступенів Чуднівської міської ради.
Зобов`язати Чуднівську міську раду Житомирської області вжити заходів в межах компетенції щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 3,3 га земель в с. Дідківці Житомирського району Житомирської області для обслуговування Дідковецької загальноосвітньої школи I-ІII ступенів Чуднівської міської ради.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 02 серпня 2023 року.
Суддя Р.М.Шимонович
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.08.2023 |
Оприлюднено | 07.08.2023 |
Номер документу | 112611359 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні