ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа № 380/7713/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 серпня 2023 року місто Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Мричко Н.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної спеціалізованої фінансової установи Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву, Відділення Державної спеціалізованої фінансової установи Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву Львівське регіональне управління про визначання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, -
встановив:
до Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 РНОКПП НОМЕР_1 , місце фактичного проживання: АДРЕСА_1 (далі позивач; ОСОБА_1 ) до Державної спеціалізованої фінансової установи Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву код ЄДРПОУ 20033504, місцезнаходження: 03037, м. Київ, вул. Максима Кривоноса, 2-а (далі Фонд), Відділення Державної спеціалізованої фінансової установи Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву Львівське регіональне управління місцезнаходження: 79008, м. Львів, вул. Винниченка, 8 (далі Відділення Фонду), в якій позивач просить:
- визнати протиправними дії Державної спеціалізованої фінансової установи Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву щодо відмови ОСОБА_1 у наданні пільгового іпотечного кредиту як внутрішньо переміщеній особі на придбання житла за кошти, передбачені у державному бюджеті за програмою Надання пільгових іпотечних кредитів внутрішньо переміщеним особам відповідно до Порядку пільгового іпотечного кредитування внутрішньопереміщених осіб за рахунок коштів гранту, наданих Кредитною установою для відбудови (KtW);
- зобов`язати Державну спеціалізовану фінансову установу Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву надати ОСОБА_1 пільговий іпотечний кредит як внутрішньо переміщеній особі на придбання житла за кошти, передбачені у державному бюджеті за програмою Надання пільгових іпотечних кредитів внутрішньо переміщеним особам відповідно до Порядку пільгового іпотечного кредитування внутрішньо переміщених осіб за рахунок коштів гранту, наданих Кредитною установою для відбудови (KtW).
Ухвалою від 18.04.2023 суддя залишила позовну заяву без руху.
Ухвалою від 01.05.2023 суддя прийняла позовну заяву до розгляду й відкрила провадження у справі.
Ухвалою від 08.05.2023 суд на підставі частини тринадцятої статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України залишив позовну заяву без руху та встановив позивачу строк для усунення недоліків шляхом подання до суду квитанції про сплату судового збору у розмірі 1073,60 грн.
Ухвалою від 12.05.2023 суд продовжив розгляд справи.
Ухвалою від 15.05.2023 суд витребував докази від Відділення Державної спеціалізованої фінансової установи Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву Львівське регіональне управління.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачі не вказали причин відмови у наданні позивачу пільгового дострокового державного кредиту. Позивач надала довідки про отримані доходи, які відповідають вимогам законодавства та згідно з якими середньомісячний дохід становить 12725,63 грн. Тобто середньомісячний дохід позивача є вищим, ніж сума, що визначає платоспроможність кандидата на отримання кредиту. Позивач також зазначила, що надання відомостей про доходи припало на період початку кварталу 2023 року, що унеможливило отримати відомості про доходи в цьому році із ДФСУ, оскільки за перший квартал 2023 року з податкової чи пенсійного фонду інформацію про сплачені податки та отримані позивачем доходи ще не відображаються у реєстрах, оскільки це квартальна звітність. Отже, відповідачі протиправно відмовили позивачу у наданні пільгового дострокового державного кредиту.
25.07.2023 представник Фонду подав до суду відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечив. Відзив обґрунтований тим, що надаючи громадянам кредити відповідно до Порядку для придбання житла Фонд не здійснює публічно-владні управлінські функції, тобто не є органом державної влади. Щодо суті відмови, то представник Фонду зазначив, що за умови сплати щомісячного платежу в рахунок погашення кредиту з урахуванням відсотків залишок середньомісячного доходу позивача є меншим на 6360,67 грн, ніж прожитковий мінімум, визначений законодавством на відповідний період, з розрахунку на кожного члена сім`ї. Тобто позивач в частині вимог до платоспроможності переможців не відповідала вимогам підпункту 2 пункту 7 Порядку, що і було підставою для відмови у наданні кредиту.
01.08.2023 представник позивача подав до суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що відповідач бездоказово звинувачує позивача у ненаданні документів, які у нього не вимагалися. Неможливість надання позивачем довідки ДПС про доходи у січні підтверджується листом Головного управління ДПС у Львівській області.
Частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Дослідивши матеріали справи на підтвердження й спростування заявлених вимог в їх сукупності, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив таке.
Позивач є внутрішньо переміщеною особою, що підтверджується довідкою Сихівського відділу соціального захисту про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 27.05.2022 №1333-5001702210, фактичне місце проживання: АДРЕСА_1 .
Позивач звернулася до Фонду із заявою про намір отримати кредит.
09.12.2022 проведено відбір переможців з числа кандидатів шляхом випадкового вибору за допомогою генератора випадкових чисел із застосуванням програмного забезпечення, що відповідає вимогам законодавства щодо захисту персональних даних.
У результаті проведеного відбору позивача включено до переліку переможців відбору від 09.12.2022 №14.
У зв`язку з цим, позивач подала до Відділення Фонду заяву про надання пільгового іпотечного кредиту на придбання житла від 07.02.2023. До цієї заяви позивач долучила, зокрема: довідку про доходи з місця роботи за 6 останніх місяців, відомості з Державного реєстру фізичних осіб платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків, що надаються органами доходів і зборів за серпень-грудень 2022 року, попередній договір про придбання житла, звіт про незалежну експертну оцінку майна, що виготовлений суб`єктом оціночної діяльності.
Відділення Фонду склало розрахунок платоспроможності кандидата на отримання кредиту з урахуванням звітів АТ МІЖНАРОДНЕ БЮРО КРЕДИТНИХ ІСТОРІЙ.
Згідно з витягом з протоколу №25 від 16.02.2023 на засіданні Правління Фонду вирішено відмовити у наданні кредиту переможцю відбору, проведеного 09.12.2022 згідно з Переліком кандидатів у позичальники на отримання пільгових іпотечних кредитів за рахунок грантових коштів Уряду Німеччини, що надаються через Банк Розвитку KfW на умовах Порядку пільгового іпотечного кредитування внутрішньо переміщених осіб за рахунок коштів гранту, наданих Кредитною установою для відбудови (KfW), затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 №451.
У переліку кандидатів у позичальники на отримання пільгових іпотечних кредитів за рахунок грантових коштів Уряду Німеччини, що надаються через Банк Розвитку KfW на умовах Порядку пільгового іпотечного кредитування внутрішньо переміщених осіб за рахунок коштів гранту, наданих Кредитною установою для відбудови (KfW), затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 №451, та підстави/причини відмови у наданні кредиту зазначено, що позивачу відмовлено у наданні кредиту на підставі пункту 15 Порядку пільгового іпотечного кредитування внутрішньо переміщених осіб за рахунок коштів гранту, наданих Кредитною установою для відбудови (KfW), затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 №451, у зв`язку з невідповідністю переможця 14-го відбору, проведеного 09.12.2022, ОСОБА_1 вимогам, установленим підпунктом 2 пункту 7 Порядку, в частині підтвердження переможцем своєї платоспроможності.
Листом від 23.02.2023 №18/1-12 Відділення Фонду повідомило позивача про те, що рішенням Правління Фонду від 16.02.2023 №25 їй відмовлено в наданні пільгового іпотечного кредиту як внутрішньо переміщений особі на придбання житла за кошти, передбачені у державному бюджеті за програмою Надання пільгових іпотечних кредитів внутрішньо переміщеним особам відповідно до Порядку пільгового іпотечного кредитування внутрішньо переміщених осіб за рахунок коштів гранту, наданих Кредитною установою для відбудови (KfW), затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 №451, на підставі пункту 15 Порядку, у зв`язку з невідповідністю переможця 14-го відбору, проведеного 09.12.2022, вимогам, установленим підпунктом 2 пункту 7 Порядку, в частині підтвердження переможцем своєї платоспроможності.
Вважаючи дії Фонду щодо відмови у наданні пільгового іпотечного кредиту протиправними, позивач звернулася з цим позовом до суду.
При вирішенні спору по суті суд виходив з такого.
У статті 17 Закону України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб від 20.10.2014 № 1706-VII (далі Закон України № 1706-VII) з метою забезпечення будівництва та інвестування у розвиток житлової інфраструктури міст та населених пунктів відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування разом із державними банківськими установами, а також за наявності можливостей залучення міжнародної гуманітарної або благодійної допомоги формують для внутрішньо переміщених осіб регіональні довгострокові програми з пільгового кредитування (у тому числі - іпотечного) будівництва або придбання житла.
Кабінет Міністрів України з Національним банком України розробляють правові механізми щодо можливостей рефінансування витрат з будівництва або повернення відсотків за сплаченими кредитами тим внутрішньо переміщеним особам, які внаслідок окупації чи військових дій, негативних наслідків збройного конфлікту, проявів насильства, масових порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру набули каліцтва чи інвалідності, або лишилися без годувальника, або без належної опіки та піклування за віком (діти-сироти, одинокі батьки та пенсіонери).
У разі виділення адресної цільової благодійної або міжнародної благодійної допомоги для будівництва або придбання житла для внутрішньо переміщених осіб з тимчасово окупованої території чи у районах ведення військових дій чи проведення антитерористичної операції такі кошти не оподатковуються прибутковим податком та податком на додану вартість.
Відповідно до частин першої-третьої статті 16 Про основні засади молодіжної політики від 27.04.2021 № 1414-IX (далі Закон України № 1414-IX) органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування:
1) розробляють і забезпечують виконання державних цільових та місцевих програм, спрямованих на створення сприятливих житлово-побутових умов для молоді, яка проживає в гуртожитках;
2) сприяють проведенню заходів щодо розширення обсягів будівництва житла для молоді, удосконалення системи пільгового забезпечення житлом молодих сімей та молодих осіб;
3) розробляють фінансово-кредитні механізми забезпечення економічної доступності житла для молодих сімей та молодих осіб, у тому числі шляхом:
надання житла в лізинг з правом його викупу;
оплати вступних пайових внесків при вступі до молодіжних житлових комплексів, житлово-будівельних кооперативів;
надання пільгових довгострокових державних кредитів на будівництво та придбання житлових будинків і квартир;
фінансування будівництва житла для молодих сімей та молодих осіб через застосування спеціальних житлово-накопичувальних депозитних рахунків у комерційних банках;
надання довгострокових державних кредитів і цільових адресних субсидій та кредитів за рахунок інших джерел фінансування на будівництво (реконструкцію) і придбання житла тощо;
4) розробляють механізми залучення позабюджетних джерел для фінансування житлових програм для молоді.
Молоді сім`ї та молоді особи можуть одержувати за рахунок бюджетних коштів пільгові довгострокові державні кредити на будівництво і придбання житлових будинків і квартир, на оплату вступних пайових внесків при вступі до молодіжних житлових комплексів, житлово-будівельних кооперативів.
Молоді особи, молоді сім`ї, які не мають дітей, сплачують кредит з відсотковою ставкою у розмірі 3 відсотки річних суми заборгованості за кредитом. Молоді особи, молоді сім`ї, які мають одну дитину, звільняються від сплати відсотків за користування кредитом. Молодим особам, молодим сім`ям, які мають двох дітей, за рахунок бюджетних коштів, крім того, погашаються 25 відсотків суми зобов`язань за кредитом, а молодим особам, молодим сім`ям, які мають трьох і більше дітей, - 50 відсотків суми зобов`язань за кредитом.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 № 451 затверджено:
Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою Надання пільгових іпотечних кредитів внутрішньо переміщеним особам (далі Порядок використання коштів;
Порядок пільгового іпотечного кредитування внутрішньо переміщених осіб за рахунок коштів гранту, наданих Кредитною установою для відбудови (KfW) (далі Порядок пільгового іпотечного кредитування).
Порядок використання коштів визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмами Надання пільгових іпотечних кредитів внутрішньо переміщеним особам та Повернення кредитів, наданих із спеціального фонду державного бюджету внутрішньо переміщеним особам на придбання житла (далі - бюджетні кошти), в рамках реалізації Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Федеративної Республіки Німеччина про фінансове співробітництво (асигнування 2016 р.) (проект Житлові приміщення для внутрішньо переміщених осіб, вчиненої 3 червня 2020 р. в м. Києві, ратифікованої Законом України від 2 грудня 2020 р. № 1037-IX, і Грантової та Проектної Угоди між Кабінетом Міністрів України в особі Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України (Одержувач) та Державним фондом сприяння молодіжному житловому будівництву (Організація - Виконавець Проекту) та KfW, Франкфурт-на-Майні (KfW), на надання 25500000 євро - проект Житлові приміщення для внутрішньо переміщених осіб - BMZ - № 2016 685 16 та 2016 703 63 (далі - Грантова та Проектна Угода), укладеної 28 грудня 2020 року.
У пунктах 3-5 Порядок використання коштів головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінреінтеграції.
Одержувачем бюджетних коштів та організацією-виконавцем проекту Житлові приміщення для внутрішньо переміщених осіб є Державна спеціалізована фінансова установа Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву (далі - фінансова установа).
Ціллю використання бюджетних коштів є забезпечення внутрішньо переміщених осіб житлом.
Бюджетні кошти спрямовуються на надання внутрішньо переміщеним особам пільгових іпотечних кредитів на придбання житла у розмірі та на умовах, установлених Порядком пільгового іпотечного кредитування внутрішньо переміщених осіб за рахунок коштів гранту, наданих Кредитною установою для відбудови (KfW), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 № 451.
Суд зазначає, що державна організація (установа, заклад) відповідно до Класифікації організаційно-правових форм господарювання ДК 002:2004 утворюється компетентним органом державної влади в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини державної власності, як правило, без поділу її на частки, і входить до сфери його управління.
Згідно зі Статутом Державної спеціалізованої фінансової установи Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву, затвердженого Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 10.11.2022 №207, засновником Фонду є держава в особі Кабінету Міністрів України. Фонд перебуває у сфері управління Міністерства розвитку громад та територій України, яке здійснює повноваження щодо реалізації прав держави як власника майна, переданого Фонду.
Таким чином, Фонд є державною установою, яка заснована Кабінетом Міністрів України, входить до сфери управління Міністерства розвитку громад та територій України, та відповідно до Порядку використання коштів Фонд є одержувачем бюджетних коштів для надання внутрішньо переміщеним особам пільгових іпотечних кредитів на придбання житла у розмірі та на умовах, установлених Порядком пільгового іпотечного кредитування.
Зважаючи на викладене, суд вважає, що Фонд є хоча і не є органом державної влади, проте здійснює публічно-владні управлінські функції, тобто у розумінні КАС України є суб`єктом владних повноважень, що свідчить про необґрунтованість аргументів представника Фонду в цій частині.
Відповідно до понятійного апарату Порядку пільгового іпотечного кредитування:
- кандидат - заявник, який зареєстрований в реєстрі та відповідає вимогам цього Порядку і претендує на отримання кредиту відповідно до цього Порядку;
- кредитний договір - договір на отримання кредиту, що укладається в установленому законодавством порядку між фінансовою установою і переможцем, відповідно до якого здійснюється пільгове довгострокове кредитування на придбання житла згідно з цим Порядком;
- переможець - кандидат, визначений шляхом випадкового вибору, який проводиться за допомогою генератора випадкових чисел із застосуванням програмного забезпечення, як такий, що отримає пільговий іпотечний кредит;
- пільговий іпотечний кредит (далі - кредит) - грантові кошти, що надаються відповідно до цього Порядку переможцю за цільовим призначенням на придбання житла у розмірі та на умовах, установлених кредитним договором, забезпеченням виконання зобов`язань за яким є іпотека нерухомого майна, і що підлягають поверненню в порядку і строки, визначені зазначеним договором;
- попередній договір - договір купівлі-продажу житла, який підтверджує зобов`язання власника житла (продавця) укласти з переможцем договір про придбання житла в майбутньому (основний договір) на умовах, установлених попереднім договором;
- реєстр - реєстр кандидатів, що зареєструвалися для отримання кредиту відповідно до поданих заяв, який формується фінансовою установою за допомогою програмного забезпечення та розміщується у вигляді електронної таблиці на її офіційному веб-сайті;
- фінансова установа - Державна спеціалізована фінансова установа Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву, яка є організацією - виконавцем проекту.
У пункті 6 Порядку пільгового іпотечного кредитування зазначено, що право на отримання кредиту мають особи, на яких поширюється дія Закону України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб.
Згідно з пунктом 7 Порядку пільгового іпотечного кредитування кредит надається за умови:
1) відсутності у переможця та у членів сім`ї переможця на праві власності житлової площі (крім житлової нерухомості, що розташована на території, визначеній тимчасово окупованою відповідно до Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України, та на території населених пунктів, зазначених у переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії розмежування, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 р. № 1085, або на території територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), перелік яких затверджений наказом Мінреінтеграції;
2) підтвердження переможцем своєї платоспроможності.
Платоспроможність переможця передбачає, що за умови сплати щомісячного платежу в рахунок погашення кредиту з урахуванням відсотків залишок середньомісячного доходу переможця та повнолітніх членів сім`ї не може бути меншим, ніж прожитковий мінімум (загальний показник), визначений законодавством на відповідний період, з розрахунку на кожного члена сім`ї (за винятком всіх обов`язкових платежів (податків та зборів);
3) згоди на доступ фінансової установи до кредитної історії переможця та/або на передачу до бюро інформації про кредитний правочин з фінансовою установою (згоди на збір, зберігання, використання та поширення через бюро інформації про нього, яка визначена пунктами 1 і 2 частини першої статті 7 Закону України Про організацію формування та обігу кредитних історій);
4) внесення переможцем на особистий рахунок коштів, визначених абзацом восьмим пункту 4 вказаного Порядку.
Відповідно до пункту 9 Порядку пільгового іпотечного кредитування заява про намір отримати кредит (далі - заява) подається заявником під час особистого звернення до регіонального управління фінансової установи або в електронній формі через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, який адмініструється державним підприємством Дія (далі - Портал Дія), що належить до сфери управління Мінцифри.
У пункті 12 Порядку пільгового іпотечного кредитування серед іншого встановлено, що до реєстру за мовчазною згодою вноситься інформація про особу з реєстру кандидатів, що зареєструвалися для отримання кредиту відповідно до поданих заяв та анкет згідно з Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання пільгового довгострокового державного кредиту внутрішньо переміщеним особам, учасникам проведення антитерористичної операції (АТО) та/або учасникам проведення операції Об`єднаних сил (ООС) на придбання житла, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 листопада 2019 р. № 980.
Реєстр формується в алфавітному порядку. Кожному кандидату присвоюється індивідуальний номер в реєстрі.
Відбір переможців з числа кандидатів здійснюється шляхом випадкового вибору за допомогою генератора випадкових чисел із застосуванням програмного забезпечення, що відповідає вимогам законодавства щодо захисту персональних даних.
За результатами проведеного відбору регіональне управління фінансової установи не пізніше ніж наступного робочого дня повідомляє переможцю про необхідність подання документів, зазначених у пункті 13 вказаного Порядку.
Повідомлення надсилається одним із доступних способів, що зазначений кандидатом у заяві, зокрема засобами телефонного зв`язку або на адресу електронної пошти.
Перелік переможців проведеного відбору публікується на офіційному веб-сайті фінансової установи.
Зміни вносяться до реєстру протягом робочого дня з моменту виникнення відповідної зміни шляхом внесення інформації до реєстру. При цьому відповідні зміни відображаються у реєстрі, що розміщується на веб-сайті фінансової установи наступного робочого дня.
Як видно з матеріалів справи, позивач є внутрішньо переміщеною особою, яка за результатами проведеного 09.12.2022 відбору переможців з числа кандидатів шляхом випадкового вибору за допомогою генератора випадкових чисел включено до переліку переможців відбору від 09.12.2022 №14.
У пункті 13 Порядку пільгового іпотечного кредитування встановлено, що для отримання кредиту переможець подає до регіонального управління фінансової установи такі документи:
- заяву про надання кредиту;
- копії паспортів громадянина України переможця та повнолітніх членів його сім`ї, за технічної можливості - е-паспорт, що є відображенням в електронному вигляді інформації, що міститься у паспорті громадянина України у формі картки, документів (відомостей, даних) про реєстрацію через Портал Дія, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія;
- у разі відсутності у паспорті громадянина України відомостей про зареєстроване місце проживання - витяг з реєстру територіальної громади, виданий відповідно до Закону України Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні (крім осіб, місце проживання яких зареєстроване на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України);
- копії реєстраційного номера облікової картки платника податків або за наявності технічної можливості документів (відомостей, даних) про реєстраційний номер облікової картки платника податків через Портал Дія, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (не подається фізичними особами, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті);
- інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про наявність або відсутність у власності житла;
- документи, необхідні для визначення платоспроможності (довідку з місця роботи та відомості з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків, що надаються контролюючими органами, повнолітніх членів сім`ї переможця, а також інші документи, що підтверджують доходи членів сім`ї переможця, у разі потреби);
- письмову згоду кожного повнолітнього члена сім`ї, на якого розраховується розмір кредиту, щодо включення його у розрахунок розміру кредиту (в довільній формі);
- документи (у разі наявності), що підтверджують родинні стосунки між особами, на яких розраховується розмір кредиту, які проживають або зареєстровані разом з переможцем, за наявності технічної можливості - е-свідоцтво про народження, що є відображенням в електронному вигляді інформації, що міститься у свідоцтві про народження, виготовленому на паперовому бланку, через Портал Дія, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія;
- попередній договір про придбання житла;
- копії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи переможця та відповідних довідок членів його сім`ї або за наявності технічної можливості - електронних довідок, що є відображенням в електронному вигляді інформації, що міститься в довідці, яка підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік такої особи.
Керуючись наведеним положенням, позивач подала до Відділення Фонду заяву про надання пільгового іпотечного кредиту на придбання житла від 07.02.2023. До цієї заяви позивач долучила, зокрема: довідку про доходи з місця роботи за 6 останніх місяців, відомості з Державного реєстру фізичних осіб платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків, що надаються органами доходів і зборів за серпень-грудень 2022 року, попередній договір про придбання житла, звіт про незалежну експертну оцінку майна, що виготовлений суб`єктом оціночної діяльності.
Згідно з пунктом 15 Порядку пільгового іпотечного кредитування рішення про надання кредиту приймається фінансовою установою протягом місяця з дня подання переможцем документів для отримання кредиту за умови фактичного надходження коштів гранту на рахунки фінансової установи.
У разі прийняття рішення про відмову в наданні кредиту регіональне управління фінансової установи повідомляє в письмовій формі про це переможцю у місячний строк з моменту прийняття такого рішення. Таке рішення може бути оскаржене переможцем у встановленому законодавством порядку.
У наданні кредиту відмовляється у разі, коли:
- переможець не відповідає одній або декільком умовам надання кредиту, визначеним пунктами 6-8 Порядку пільгового іпотечного кредитування;
- документи для отримання кредиту не подано або подано не в повному обсязі або вони не відповідають вимогам, установленим Порядком пільгового іпотечного кредитування;
- переможцем або позичальником подано документи, що містять неправдиві відомості;
- документи подано переможцем або позичальником з порушенням строку подання.
З матеріалів справи видно, що підставою для відмови позивачу у наданні кредиту відповідач визначив невідповідність переможця 14-го відбору, проведеного 09.12.2022, ОСОБА_1 вимогам, установленим підпунктом 2 пункту 7 Порядку, в частині підтвердження переможцем своєї платоспроможності.
Надаючи оцінку правомірності вказаного рішення Фонду у вимірі Порядку пільгового іпотечного кредитування, суд виходить з такого.
Однією з умов надання кредиту, як випливає з пункту 7 Порядку пільгового іпотечного кредитування, є необхідність підтвердження переможцем своєї платоспроможності, що передбачає, що за умови сплати щомісячного платежу в рахунок погашення кредиту з урахуванням відсотків залишок середньомісячного доходу переможця та повнолітніх членів сім`ї не може бути меншим, ніж прожитковий мінімум (загальний показник), визначений законодавством на відповідний період, з розрахунку на кожного члена сім`ї (за винятком всіх обов`язкових платежів (податків та зборів).
Тобто переможець повинен підтвердити, що його місячний дохід перевищує суму щомісячного платежу і прожиткового мінімуму з розрахунку на кожного члена сім`ї.
Згідно з поданою позивачем інформацією, яка міститься у відомостях з Державного реєстру фізичних осіб платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків, що надаються органами доходів і зборів за серпень-грудень 2022 року, середньомісячний дохід позивача становить 3889,33 грн, що є недостатнім навіть для сплати щомісячного платежу в рахунок погашення кредиту з урахуванням відсотків 7661,00 грн, не дивлячись вже про відсутність залишку у розмірі прожиткового мінімуму.
При цьому, Фонд не врахував до цього розрахунку дохід позивача за січень 2023 року у розмірі 63000,00 грн, отриманий від виконання роботи на посаді комерційного директора у ФОП ОСОБА_2 . Варто додати, що при врахуванні цього доходу, позивач вважалася би такою, що підтвердила платоспроможність у розумінні пункту 7 Порядку пільгового іпотечного кредитування.
Аналізуючи положення Порядку пільгового іпотечного кредитування, суд погоджується з позицією Фонду щодо відсутності підстав для врахування доходу позивача за січень 2023 року, адже пункт 13 цього Порядку імперативно визначає, що документами для визначення платоспроможності є довідка з місця роботи та відомості з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків. Тобто подана позивачем довідка про доходи від 16.02.2023 №3 не може вважатись достатнім доказом у розумінні пункту 13 цього Порядку, адже сама по собі свідчить про нарахування, а не виплату коштів. Щодо покликання позивача на неможливість подання таких відомостей через відсутність відображення у реєстрах, то суд вважає слушними зауваження представника Фонду про те, що позивач могла подати будь-які інші документи, які б підтверджували фактичне отримання заробітної плати за цей період, як-от: виписку по рахунку/касовий ордер про виплату зарплати.
Отже, враховуючи не підтвердження позивачем своєї платоспроможності у відповідності до підпункту 2 пункту 7 Порядку пільгового іпотечного кредитування, суд вважає обґрунтованим рішення Фонду, оформлене протоколом від 16.02.2023 №25, про відмову у наданні кредиту.
Згідно з частинами першою та другою статті 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до частини першої статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод і практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Суд при розгляді справи враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів позивача), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).
Також згідно з пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Наведене дає підстави для висновку, що доводи сторін у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості в межах відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.
Резюмуючи викладене, суд вважає, що заявлена позовна вимога про визнання протиправними дій Фонду щодо відмови у наданні пільгового іпотечного кредиту є необґрунтованою та безпідставною, як і похідна про зобов`язання Фонд надати пільговий іпотечний кредит як внутрішньо переміщеній особі на придбання житла за кошти, передбачені у державному бюджеті за програмою Надання пільгових іпотечних кредитів внутрішньо переміщеним особам.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що у задоволенні адміністративного позову необхідно відмовити повністю.
Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати між сторонами не розподіляються.
Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Державної спеціалізованої фінансової установи Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву, Відділення Державної спеціалізованої фінансової установи Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву Львівське регіональне управління про визначання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, - відмовити повністю.
Судові витрати між сторонами не розподіляються.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Суддя Мричко Н.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.08.2023 |
Оприлюднено | 07.08.2023 |
Номер документу | 112612305 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо публічної житлової політики |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Мричко Наталія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні