Рішення
від 03.08.2023 по справі 440/1966/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

03 серпня 2023 року м. ПолтаваСправа №440/1966/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Кукоби О.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом заступника керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Комунального госпрозрахункового житлово-експлуатаційного підприємства "Автозаводське" Кременчуцької міської ради Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

1. Стислий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.

Заступник керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської області звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області (надалі - Виконком) та Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (надалі - ГУДСНС у Полтавській області) до Комунального госпрозрахункового житлово-експлуатаційного підприємства "Автозаводське" Кременчуцької міської ради Полтавської області (надалі - відповідач, КГЖЕП "Автозаводське"), у якому просив:

визнати протиправною бездіяльність Комунального госпрозрахункового житлово-експлуатаційного підприємства "Автозаводське" Кременчуцької міської ради Полтавської області щодо неприведення протирадіаційного укриття №60448, що перебуває на його балансі, в належний для експлуатації стан;

зобов`язати Комунальне госпрозрахункове житлово-експлуатаційне підприємство "Автозаводське" Кременчуцької міської ради Полтавської області привести у стан готовності захисну споруду - протирадіаційне укриття №60448, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 35, м. Кременчук, Полтавська область, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579.

Позовні вимоги обґрунтував посиланням на те, що відповідач є балансоутримувачем протирадіаційного укриття №60448, яке за результатами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту визнане неготовим до використання за призначенням. Таким чином, з огляду на введення на території України воєнного стану та постійну загрозу обстрілів, відповідна захисна споруда не здатна забезпечити захист цивільного населення, а в разі використання її за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Щодо підстав звернення до суду з цим позовом прокурор зазначив, що уповноваженим органом у спірних відносинах є ГУДСНС у Полтавській області, однак постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №303 на період дії воєнного стану припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю), з урахуванням чого вжиття заходів реагування компетентним органом є неможливим.

2. Позиція відповідача.

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 94-101/ зазначив, що у прокурора відсутні повноваження на звернення до суду із цим позовом. Протирадіаційне укриття №60448 перебуває у комунальній власності, а тому його утримання фінансується за рахунок міського бюджету власником, тобто Кременчуцькою міською радою. Балансоутримувачем протирадіаційного укриття №60448, яким є відповідач, здійснюються заходи щодо отримання захисних споруд відповідно до затверджених асигнувань. Крім того, на переконання відповідача, прокурор пропустив тримісячний строк звернення до суду із цим позовом.

3. Процесуальні дії у справі, заяви учасників справи з предмета спору.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06.03.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у цій справі, а її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників (у порядку письмового провадження).

У письмових поясненнях /а.с. 105-111/ Виконком просив відмовити у задоволенні позову та зазначив, що в порушення вимог статті 23 Закону України Про прокуратуру та статті 53 КАС України прокурор не навів обґрунтування підстав звернення до суду із цим позовом у зв`язку із нездійсненням чи неналежним здійсненням ГУДСНС України у Полтавській області та/або Виконкомом контролю за готовністю захисних споруд до використання за призначенням або відсутністю у таких суб`єктів повноважень на самостійне звернення до суду з позовом. Крім того, на переконання представника Виконкому, прокурор пропустив тримісячний строк звернення до суду із цим позовом.

У відповіді на відзив /а.с. 151-169/ та письмових поясненнях /а.с. 128-145/ прокурор зазначив, що спір у цій справі стосується бездіяльності відповідача, на балансі якого перебуває захисна споруда цивільного захисту та яка упродовж тривалого проміжку часу не готова до використання за призначенням, що в умовах воєнного стану призводить до загрози життю та здоров`ю населення. Кременчуцькою окружною прокуратурою в порядку статті 23 Закону України Про прокуратуру скеровано повідомлення до Кременчуцької міської ради та отримано відповідь Виконкому від 31.10.2022, згідно якої з бюджету виділялися кошти для виконання поточного ремонту захисних споруд цивільного захисту комунальної власності та на даний час триває виконання робіт згідно асигнувань. Проте, станом на момент пред`явлення позовної заяви протирадіаційне укриття №60448 не готове до використання за призначенням та відповідно порушення інтересів держави у сфері захисту цивільного населення продовжує тривати. Отже, Виконком, який законом наділений повноваженням на здійснення контролю за готовністю до використання захисних споруд, не здійснює належний захист, не сприяє усуненню порушень та не звернувся до суду із відповідною позовною заявою. Також Кременчуцькою окружною прокуратурою в порядку статті 23 Закону України Про прокуратуру надіслано повідомлення до ГУДСНС України в Полтавській області та отримано відповідь від 21.09.2022, за змістом якої постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №303 проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) припинено, що унеможливлює звернення до суду з позовом про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю). З урахуванням наведеного, прокурор вважав, що звернення до суду з цим позовом є єдиним ефективним засобом захисту порушених прав та інтересів держави. Оскільки допущені відповідачем порушення мають триваючий характер, то підстави для звернення до суду не припинили своє існування.

Обставини справи

КГЖЕП "Автозаводське" є балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №60448, що розміщене за адресою: вул. Шевченка, 35, м. Кременчук, Полтавська область /а.с. 58, 59/, що відповідач не заперечував.

20.07.2022 посадовими особами Кременчуцького РУ ГУДСНС у Полтавській області, Кременчуцької міської ради, Департаменту житлово-комунального господарства Кременчуцької міської ради проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття) №60448, розташованого за адресою: вул. Шевченка, 35, м. Кременчук, Полтавська область, за результатами якої складено акт /а.с. 50-51/.

За результатами оцінки визначено, що протирадіаційне укриття №60448 станом на 20.07.2022 не готове до використання за призначенням.

21.08.2022 із зазначеним актом ознайомлено керівника балансоутримувача /а.с. 51, зі звороту/.

07.09.2022 прокурор в порядку частини четвертої статті 23 Закону України Про прокуратуру повідомив ГУДСНС України в Полтавській області про наявність порушення інтересів держави та необхідність вжиття заходів реагування до їх поновлення (самостійного звернення до суду з відповідним позовом), оскільки балансоутримувачем протирадіаційного укриття №60448, КГЖЕП "Автозаводське", не виконано вимоги частини восьмої статті 32 Кодексу цивільного захисту України та не приведено захисну споруду у стан готовності після початку бойових дій /а.с. 63-64/.

Листом від 21.09.2022 орган цивільного захисту населення повідомив Кременчуцьку окружну прокуратуру, що ГУДСНС України у Полтавській області у довоєнний час не зверталося до Полтавського окружного адміністративного суду із позовом про застосування заходів реагування щодо захисних споруд цивільного захисту, зокрема споруди №60448; звернення до суду на підставі нових актів, складання яких допустиме лише за результатами здійснення планових або позапланових заходів державного нагляду (контролю), неможливе, оскільки відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64 та постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №303 проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) припинено; заходи із приведення захисних споруд цивільного захисту, зокрема споруди №60448, у готовність, визначені чинним законодавством, та балансоутримувачем вживаються на незадовільному рівні /а.с. 65-67/.

Крім того, листом Кременчуцької окружної прокуратури від 12.10.2022 в порядку частини четвертої статті 23 Закону України Про прокуратуру повідомлено Кременчуцькій міській раді Кременчуцького району Полтавської області про наявність порушення інтересів держави та необхідність вжиття заходів реагування до їх поновлення (самостійного звернення до суду з відповідним позовом), оскільки балансоутримувачем протирадіаційного укриття №60448, КГЖЕП "Автозаводське", не виконано вимоги частини восьмої статті 32 Кодексу цивільного захисту України та не приведено захисну споруду у стан готовності після початку бойових дій /а.с. 60-61/.

У відповідь Виконком листом від 31.10.2022 повідомив Кременчуцьку окружну прокуратуру, що з бюджету Кременчуцької міської територіальної громади виділялися кошти для виконання поточного ремонту захисних споруд цивільного захисту комунальної форми власності та на цей час триває виконання заходів відповідно до затверджених асигнувань; необхідність у представництві інтересів прокурором у суді - відсутня /а.с. 62/.

Листом від 28.10.2022 Кременчуцька окружна прокуратура просила Кременчуцьке РУ ГУДСНС України у Полтавській області повідомити чи приведені у готовність споруди цивільного захисту, зокрема споруда №60448 /а.с. 68-69/.

Листом ГУ ДСНС України в Полтавській області від 16.11.2022 заступника керівника Кременчуцької окружної прокуратури повідомлено, що співробітники управління запрошувалися для участі в комісійній оцінці стану готовності комунальних ЗС ЦЗ, зокрема споруди №60448, зі складанням відповідних актів; власники (балансоутримувачі) ЗС ЦЗ не повідомляли Управління стосовно проведення повторного оцінювання стану готовності ЗС ЦЗ, з чого можна зробити висновок, що стан даних захисних споруд від попередньої перевірки не змінився /а.с. 70/.

Прокурор, вважаючи бездіяльність КГЖЕП "Автозаводське" щодо неприведення протирадіаційного укриття №60448 в належний для експлуатації стан протиправною, звернувся до суду з цим позовом.

Норми права, якими урегульовані спірні відносини

У статті 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався на підставі указів Президента України від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022, від 07.11.2022 №757/2022, від 06.02.2023 №58/2023.

Згідно з частиною першою статті 2 Закону України "Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

За змістом статті 3 названого Закону, підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

У силу пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 32 Кодексу до захисних споруд цивільного захисту належить протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Цивільним захистом, згідно зі статтею 4 Кодексу, є комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Громадяни України, у силу пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу, мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Як визначено частинами четвертою, п`ятою статті 32 Кодексу, для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд. Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Кабінет Міністрів України постановою від 10.03.2017 №138 "Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту" затвердив Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку (далі - Порядок).

Пунктом 3 Порядку визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, з-поміж інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

За змістом пунктів 5-10 Розділу ІІ згаданих Вимог, забезпечення фонду захисних споруд первинними засобами пожежогасіння, обладнання їх системами внутрішнього протипожежного водопостачання, пожежної автоматики і сигналізації здійснюється відповідно до вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року N 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за N 252/26697, а також державних будівельних норм і національних стандартів, що діють у сфері пожежної безпеки. Місця розташування первинних засобів пожежогасіння, план евакуації із захисної споруди позначаються і освітлюються.

Входи до фонду захисних споруд мають забезпечувати вільний доступ усередину їх приміщень, можливість користування ними особами з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення і мати достатню (нормативну) пропускну спроможність.

Підходи до зовнішніх дверей, двері і сходові марші мають утримуватися у справному стані, очищуватися від бруду і сміття, а в зимовий час - від снігу і льоду. Захаращення входів не допускається.

У разі відсутності на входах пандусів для забезпечення вільного користування сховищами особами з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення входи додатково обладнуються дерев`яними або металевими трапами.

Споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані.

Споруди фонду захисних споруд мають захищатися від підтоплення і затоплення ґрунтовими, поверхневими, технологічними та стічними водами.

Експлуатація та утримання електрообладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються відповідно до вимог чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок.

Приміщення споруд фонду захисних споруд мають забезпечуватися штучним освітленням. У них не допускається прокладання тимчасових електричних та інших інженерних мереж, а також незакріплених електричного обладнання і світильників. Електричні світильники мають бути захищеними від механічного пошкодження. Використання світильників із незахищеними лампами розжарювання не допускається.

Для освітлення захисних споруд можуть використовуватися світлодіодні та інші енергозберігаючі лампи. Використання люмінесцентних ламп для систем освітлення захисних споруд не допускається.

Системи водопостачання, каналізації і опалення споруд фонду захисних споруд мають утримуватися і експлуатуватися у справному стані та захищатися від корозії.

За змістом пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.

Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.

Оцінка судом обставин справи

Згідно з частиною другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

За встановленими обставинами справи на КГЖЕП "Автозаводське", як балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №60448, розташованого за адресою: вул. Шевченка, 35, м. Кременчук, Полтавська область, покладені обов`язки з утримання цієї споруди у стані, що дозволяє привести її у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисна споруда цивільного захисту (протирадіаційне укриття №60449) не готова до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення.

Цей факт підтверджений актом від 20.07.2022 оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту та не спростований відповідачем у ході розгляду справи.

Доводи відповідача про загальну відповідність протирадіаційного укриття №60448 основним (санітарним) вимогам до захисної споруди цивільного захисту не спростовують правомірність доводів прокурора про необхідність виконання КГЖЕП "Автозаводське" Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579.

Згідно з пунктом 12 Порядку, здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.

Як визначено у пункті 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052, ДСНС є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Одними із основних завдань ДСНС є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Разом з цим, постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 №64 "Про введення воєнного стану в Україні".

Таким чином, внаслідок прийняття Кабінетом Міністрів України постанови від 13.03.2022 №303 на період дії воєнного стану у Головного управління ДСНС України у Полтавській області відсутні повноваження з перевірки протирадіаційного укриття №60449 на стан придатності для використання за призначенням для захисту населення, а також застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Крім того, як визначено частиною другою статті 19 Кодексу, до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить, зокрема: 1) забезпечення цивільного захисту на відповідній території; 4) розроблення та забезпечення реалізації програм та планів заходів у сфері цивільного захисту, зокрема спрямованих на захист населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, забезпечення техногенної та пожежної безпеки; 23) організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; 24) визначення за погодженням з місцевими державними адміністраціями потреби фонду захисних споруд цивільного захисту; 25) планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; 27) організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту; 28) здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту; 29) організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду захисних споруд цивільного захисту; 30) реалізація заходів, спрямованих на поліпшення пожежної безпеки суб`єктів господарювання комунальної форми власності; 31) здійснення інших повноважень у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.

Статтею 36-1 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні визначені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо організації та забезпечення цивільного захисту, до яких належать повноваження щодо виконання вимог законодавства щодо визначення потреби, створення, використання, утримання, реконструкції та ведення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту територіальної громади, здійснення контролю за станом утримання таких споруд та готовності їх до використання за призначенням та підтримкою в належному технічному стані; забезпечення виконання передбачених законодавством вимог щодо пожежної та техногенної безпеки на відповідних територіях; розроблення, забезпечення та виконання визначених законодавством планів у сфері цивільного захисту; виконання на відповідній території передбачених законодавством заходів щодо радіаційного, хімічного, біологічного, медичного захисту населення та інженерного захисту територій від наслідків надзвичайних ситуацій.

Отже, на Виконком покладений законом обов`язок щодо здійснення контролю за станом утримання захисних споруд цивільного захисту та готовності їх до використання за призначенням.

Проте, незважаючи на виділення бюджетних асигнувань для проведення поточного ремонту захисних споруд цивільного захисту, протирадіаційне укриття №60448 залишається непридатним до використання за призначенням, тобто орган місцевого самоврядування неналежним чином здійснює контроль за станом утримання захисної споруди цивільного захисту.

Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття №60448 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя населення та є підставою для звернення прокурора до суду з цим позовом.

Як визначено частинами першою та другою статті 122 КАС України, позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог. Цим Кодексом та іншими законами можуть також встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень.

Виходячи зі встановлених у ході розгляду справи обставин, відповідач тривалий час не приводить у готовність до експлуатації протирадіаційне укриття №60448, на підтвердження чого до матеріалів справи залучені копії актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, протирадіаційного укриття №60448: від 27.03.2019, 22.06.2020, 03.03.2021, 20.07.2022 /а.с. 50-57/. За твердженням прокурора, після початку 24.02.2022 повномасштабної військової агресії російської федерації проти України та введення на всій території України воєнного стану, виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання протирадіаційного укриття №60448, розташованого за адресою: вул. Шевченка, 35, м. Кременчук, Полтавська область, безпосередньо за призначенням, проте відповідач всупереч вищевказаним нормам законодавства у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту не виконав свій прямий та безпосередній обов`язок щодо утримання такої захисної споруди у належному та придатному для використання за призначенням стані й у воєнний час. У жовтні та листопаді 2022 року прокурор від органів, уповноважених на безпосереднє здійснення контролю за станом утримання захисних споруд цивільного захисту та готовності їх до використання за призначенням, отримані листи, які вказують на неготовність протирадіаційного укриття №60448 до використання за призначенням.

З урахуванням наведеного, суд погоджується з прокурором в тому, що ним не пропущений визначений процесуальним законом строк звернення до суду з цим позовом.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідач у ході розгляду справи доводи прокурора не спростував, не надав суду належних і допустимих доказів, що свідчили б про приведення протирадіаційного укриття №60448 у відповідність до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579.

Доводи представників Виконкому та КГЖЕП "Автозаводське" щодо відсутності у прокурора підстав для звернення до суду з цим позовом, а також пропуск ним строку звернення до суду, спростовані у ході розгляду справи.

Зважаючи на встановлені у ході розгляду фактичні обставини справи та беручи до уваги норми чинного законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог прокурора повністю.

Розподіл судових витрат

Згідно з частиною першою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Прокурор при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 2684,00 грн /а.с. 86/, що зарахований до спеціального фонду Державного бюджету /а.с. 86, зі звороту/.

Відповідач доказів понесення судових витрат до суду не надав.

Згідно з частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З урахуванням наведеного, оскільки прокурор звернувся до суду з цим позовом в інтересах суб`єкта владних повноважень в особі ГУДСНС України у Полтавській області та Виконкому, підстави для стягнення судових витрат з відповідача відсутні.

Керуючись статтями 2, 3, 5-10, 72-77, 90, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, Полтавський окружний адміністративний суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги заступника керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Комунального госпрозрахункового житлово-експлуатаційного підприємства "Автозаводське" Кременчуцької міської ради Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Комунального госпрозрахункового житлово-експлуатаційного підприємства "Автозаводське" Кременчуцької міської ради Полтавської області щодо не приведення в належний до експлуатації стан протирадіаційного укриття №60448.

Зобов`язати Комунальне госпрозрахункове житлово-експлуатаційне підприємство "Автозаводське" Кременчуцької міської ради Полтавської області привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №60448, розташоване за адресою: вул. Шевченка, 35, м. Кременчук, Полтавська область, з метою використанні її за призначенням відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 "Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту".

Судові витрати не розподіляються.

Учасники справи:

прокурор: заступник керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської області (код ЄДРПОУ 02910060; пр-т Свободи, 4а, м. Кременчук, Полтавська область, 39601);

позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (код ЄДРПОУ 38610079; вул. Маршала Бірюзова, 26, м. Полтава, Полтавська область, 36007);

позивач: виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Полтавської області (код ЄДРПОУ 04057287; площа Перемоги, 2, м. Кременчук, Полтавська область, 39600);

відповідач: Комунальне госпрозрахункове житлово-експлуатаційне підприємство "Автозаводське" Кременчуцької міської ради Полтавської області (код ЄДРПОУ 25165297; вул. Полковника Гегечкорі, 32, м. Кременчук, Полтавська область, 39600).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів після складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

СуддяО.О. Кукоба

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.08.2023
Оприлюднено07.08.2023
Номер документу112612895
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —440/1966/23

Постанова від 08.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 03.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 03.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Рішення від 03.08.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Ухвала від 06.03.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні