Рішення
від 03.08.2023 по справі 500/3472/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/3472/23

03 серпня 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Баб`юка П.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (далі - відповідач), в якому просить:

визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області щодо відмови у перерахунку та виплаті ОСОБА_1 пенсії за віком з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії №57 від 18.04.2013, виданої Комунальною організацією "Тернопільська обласна аптека №134";

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 з 09.02.2023 пенсії за віком з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії №57 від 18.04.2013, виданої Комунальною організацією "Тернопільська обласна аптека №134".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що відповідачем протиправно не було взято до уваги наданої нею довідки про заробітну плату для обчислення пенсії №57 від 18.04.2013, виданої Комунальною організацією "Тернопільська обласна аптека №134" (код ЄДРПОУ 21156700) за період з липня 1995 по червень 2000 року. Позивач зазначає, що з метою отримання первинних документів на підставі яких була видана вищезазначена довідка про заробітну плату для обчислення пенсії №57, зверталася у архівні відділи Тернопільської міської ради, Тернопільської районної державної адміністрації та Тернопільської обласної державної адміністрації, проте, отримала відповідь, що будь-які документи Комунальної організації "Тернопільська обласна аптека №134" (зокрема, щодо виплат заробітної плати) у вищезгаданих державних архівних відділах відсутні. Також, вказала, що 21.06.2023 позивач звернулася з аналогічним запитом безпосередньо до голови комісії з припинення Комунальної організації "Тернопільська обласна аптека №134", однак відповідь на її заяву позивач на момент подання даної позовної заяви ще не отримала. Отже, вважає, що оскільки Комунальна організація "Тернопільська обласна аптека №134" перебуває в стані припинення, а місце перебування її первинних документів невідоме, позивач не має можливості надати довідку про заробітну плату для обчислення пенсії оновленої форми. Звернула увагу суду на тому, що інформація, вказана у довідці №57 від 18.04.2013, повністю відповідає записам в трудовій книжці серії НОМЕР_1 від 10.01.1981. За таких обставин, вважає відмову відповідача у врахуванні довідки №58 від 18.04.2013 та перерахунку пенсії позивача порушенням норм чинного законодавства України, а також прав та інтересів позивача, що і слугувало підставою для звернення до суду.

Ухвалою судді від 03.07.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

17.07.2023 представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що позивачем при зверненні25.01.2023 із заявою про призначення пенсії за віком додано довідку №57 від 18.04.2013, видану Комунальною організацією "Тернопільська обласна аптека №134". Проте Головним управління пенсійного фонду України в Тернопільській області встановлено, що перевірити відомості наведені у вищевказаній довідці неможливо, оскільки первинні документи для перевірки не надано (арк. справи 23-24).

21.07.2023 представник позивача подав до суду відповідь на відзив, в якому, серед іншого вказує, що у довідці про заробітну плату для обчислення пенсій №57 від 18.04.2013 зазначено, що вона видана на підставі особових рахунків з 01.07.1995 по 30.06.2000 (арк. справи 29-30).

Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у позовній заяві, суд встановив наступні обставини.

01.02.2023 позивачу призначено пенсію за віком згідно із Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

25.01.2023 позивач звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області, в якій просила провести перерахунок пенсії згідно пред`явленої довідки про заробітну плату для обчислення пенсії №57 від 18.04.2013.

У відповідь на вказану заяву Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області листом від 23.03.2023 №1900-0305-8/12769 відмовлено у здійсненні перерахунку пенсії, посилаючись на те, що відповідачу не вдалося провести перевірку первинних документів підприємства на підставі яких була видана дана довідка про заробітну плату (арк. справи 9).

Не погоджуючись із такими діями відповідача, позивач звернулася з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує частину другу статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

За змістом пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Законом України від 05.11.1991 № 1788-XII "Про пенсійне забезпечення" (далі - Закон №1788) та Законом України від 09.07.2003 №1058-ІV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон №1058).

Періоди, з яких складається страховий стаж, визначені в статті 24 Закону №1058, відповідно до якої страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок (частина перша статті 24).

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом (частина друга статті 24 Закону №1058).

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом (частина четверта статті 24 Закону №1058).

За змістом положень статті 62 Закону України № 1788, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Також, відповідно до ст. 40 Закону №1058, для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 Закону №1058, заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Відповідно до п. 2.10 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1, довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробтну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Системний аналіз зазначених норм свідчить про те, що за загальним правилом підставою для проведення розрахунку/перерахунку пенсії на підставі заробітної плати є первинні документи про нарахування такої заробітної плати. Видача довідок про заробітну плату заробітну плату проводиться підприємством, відповідно до первинних документів за нормативними документами, які дійсні на момент видачі довідки.

Отже, єдиною і обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 01 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, зокрема, виписок з особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом України, зокрема, у постанові від 17 березня 2015 року у справа № 21-11а15 та Верховним Судом, зокрема, у постановах від 13 лютого 2018 року у справі № 358/1179/17, від 24 квітня 2018 року у справі № 686/6278/17.

Період роботи позивача з 13.03.1985 по 09.11.2007 в Державно-комунальній аптеці №134, Комунальній організації "Тернопільська обласна аптека №134" підтверджується записами в трудовій книжці позивача серії НОМЕР_1 (арк. справи 10-11).

З трудової книжки позивача також вбачається, що з 14.02.2006 Державно-комунальна аптека №134 перейменована в Комунальну організацію "Тернопільська обласна аптека №134" (запис №19).

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Комунальна організація "Тернопільська обласна аптека №134" (код ЄДРПОУ 21156700) перебуває в стані припинення.

Комунальною організацією "Тернопільська обласна аптека №134" позивачу видано довідку про заробітну плату для обчислення пенсій №57 від 18.04.2013 за періоди з 1995 по 2000 роки. Також, у довідці зазначено, що на всі виплати нараховані страхові внески до Пенсійного фонду України (страхові внески) (арк. справи 8).

При цьому суд зауважує, що дана довідка видана на підставі первинних документів - особових рахунків з 01.07.1995 по 30.06.2000, і в суду відсутні підстави вважати її неналежним доказом при вирішенні спірних правовідносин.

Як передбачено частиною третьою ст.44 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

За змістом пп.3 п.4.2 Порядку №22-1, зокрема, орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Суд зазначає, що в довідці про заробітну плату для обчислення пенсій №58 від 18.04.2013, виданій Комунальною організацією "Тернопільська обласна аптека №134" вказано, що дана довідка видана на підставі особових рахунків з 01.07.1995 по 30.06.2000.

Форма і зміст вказаної довідки, на думку суду, відповідає реквізитам, визначених в додатку 1 до Порядку №22-1, в редакції чинній на момент видачі таких.

Суд також враховує те, що з метою отримання первинних документів на підставі яких була видана вищезазначена довідка про заробітну плату для обчислення пенсії, позивач зверталась із запитами в архівні відділи Тернопільської міської ради, Тернопільської районної державної адміністрації та Тернопільської обласної державної адміністрації, однак будь-які документи Комунальної організації "Тернопільська обласна аптека №134" (зокрема, щодо виплат заробітної плати) у вищезгаданих державних архівних відділах відсутні (арк. справи 12-14).

Також, суд приймає до уваги те, що позивач зверталася з аналогічним запитом до голови комісії з припинення Комунальної організації "Тернопільська обласна аптека №134", однак відповіді на вказаний запит не отримала (арк. справи 15).

Суд звертає увагу відповідача на те, що органи Пенсійного фонду мають право перевіряти обґрунтованість видачі, в даному випадку, довідки про заробітну плату для обчислення пенсії та достовірність відомостей, зазначених у такій довідці. Тобто, відповідач не позбавлений права звернутись до підприємства, що видало довідку, або його правонаступника з метою отримання первинних документів на підтвердження отриманих особою сум заробітної плати.

Суд вважає, що для підтвердження заробітної плати за період страхового стажу до 01 липня 2000 року особою до пенсійного органу може надаватись довідка про заробітну плату, яка видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, де працювала особа, яка звертається за пенсією. Якщо таке підприємство ліквідоване або припинило своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

Станом на момент видачі довідки про заробітну плату для обчислення пенсій №57 від 18.04.2013, виданої Комунальною організацією "Тернопільська обласна аптека №134", дана юридична особа не була припинена, що вбачається з відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відтак суд вважає, що наданою позивачем довідкою про заробітну плату для обчислення пенсій №57 від 18.04.2013 належним чином підтверджено заробітну плату позивача за період роботи з 01.07.1995 по 30.06.2000, а не проведення органом Пенсійного фонду перевірки такої інформації, не позбавляє права позивача на перерахунок пенсії з урахуванням відомостей довідки про нараховану та виплачену їй заробітну плату.

Отже, наявні підстави для визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області щодо відмови у перерахунку та виплаті ОСОБА_1 пенсії за віком з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії №57 від 18.04.2013, виданої Комунальною організацією "Тернопільська обласна аптека №134".

Таким чином, застосовуючи механізм захисту права позивача на належне пенсійне забезпечення, порушеного відповідачем як суб`єктом владних повноважень, суд вважає, що з урахуванням повноважень, наданих суду частиною другою статті 245 КАС України, належить зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області здійснити перерахунок пенсії за віком ОСОБА_1 з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсій №57 від 18.04.2013, виданої Комунальною організацією "Тернопільська обласна аптека №134".

Щодо дати з якої слід здійснити відповідний перерахунок, суд зазначає наступне.

У відповідності до ст.48 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п`ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки:

у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа;

у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.

Оскільки ОСОБА_1 звернулася до відповідача із заявою про перерахунок пенсії 25.01.2023, то відповідно слід зобов`язати Головне управління пенсійного фонду України в Тернопільській області здійснити перерахунок призначеної пенсії з 01.02.2023 (з першого числа наступного місяця).

Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Відповідач як суб`єкт владних повноважень не надав суду достатніх беззаперечних доказів на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності своїх дій.

Суд, враховуючи встановлені обставини справи та положення чинного законодавства, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, приходить до переконання, що позовні вимоги підлягають до задоволення.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, з огляду на задоволення позову, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в розмірі 1073,60 грн, сплачений згідно з квитанцією від 27.06.2023.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області щодо відмови у перерахунку та виплаті ОСОБА_1 пенсії за віком з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії №57 від 18.04.2013, виданої Комунальною організацією "Тернопільська обласна аптека №134".

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області здійснити перерахунок та виплату пенсії за віком ОСОБА_1 з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсій №57 від 18.04.2013, виданої Комунальною організацією "Тернопільська обласна аптека №134", починаючи з 01.02.2023.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1073,60 грн (одна тисяча сімдесят три гривні шістдесят копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 03 серпня 2023 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 );

відповідач:

- Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (місцезнаходження: Майдан Волі, 3, м. Тернопіль, 46001, код ЄДРПОУ 14035769).

Головуючий суддяБаб`юк П.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.08.2023
Оприлюднено07.08.2023
Номер документу112613592
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —500/3472/23

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 29.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 08.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Рішення від 16.08.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Рішення від 03.08.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні