Постанова
від 03.08.2023 по справі 120/338/23
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/338/23

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Шаповалова Тетяна Михайлівна

Суддя-доповідач - Капустинський М.М.

03 серпня 2023 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Капустинського М.М.

суддів: Ватаманюка Р.В. Сапальової Т.В. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 02 травня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Домінік 777" до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування рішення про застосування фінансових санкцій,

В С Т А Н О В И В :

у січні 2023 Товариство з обмеженою відповідальністю "Домінік 777" (далі-позивач, ТОВ "Домінік 777) звернулося до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Вінницькій області (далі-відповідач або ГУ ДПС у Вінницькій області), у якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області про застосування фінансових санкцій від 27.12.2022 №11239/02-32-09-02/34625668 у вигляді штрафу в розмірі 51 000 грн.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що за результатами перевірки стану дотримання вимог законодавства під час провадження діяльності, пов`язаної з виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального у суб`єкта господарювання ТОВ "Домінік 777" на підставі акта перевірки від 30.11.2022 № 10614/02-32-09-02/34625668 встановлено порушення вимог ст. 16 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" та в подальшому винесено рішення про застосування фінансових санкцій від 27.12.2022 № 11239/02-32-09-02/34625668 у вигляді штрафу в розмірі 51 000 грн.

Позивач вважає, що вказане рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, а тому звернувся з цим позовом до суду.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду позов задоволено.

Визнано протиправним рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області про застосування фінансових санкцій від 27.12.2022 № 11239/02-32-09-02/34625668 у вигляді штрафу в розмірі 51 000 грн.

Стягнуто на користьТовариства з обмеженою відповідальністю "Домінік 777" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2684 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області.

Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Домінік 777" витрати на правничу допомогу в розмірі 3500 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області.

Не погоджуючись з рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове - про відмову у задоволені позову.

Вказує, що в результаті проведеного доперевірочного аналізу, згідно з базами даних ІКС Єдине вікно подання електронної звітності (Ліцензування), ІКС Податковий блок підсистема Аналітична система, підсистема Обробка ПЗ та платежів, витягом даних з Ліцензійної програми встановлено, що 07.10.2022 ТОВ "Домінік 777" до контролюючого органу було надано заяву (вх. 1758602 від 07.10.2022) про анулювання ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями - сидром та перрі (без додання спирту) №990209202000052 від 06.08.2020, яку було анульовано згідно з розпорядженням ГУ ДПС у Вінницькій області від 07.10.2022 №182/Р/Л.

Відповідач вказав, що у період з 25.11.2022 по 30.11.2022 ГУ ДПС у Вінницькій області було проведено фактичну перевірку суб`єкта господарювання ТОВ "ДОМІНІК 777" за адресою місця здійснення господарської діяльності: Вінницька область, м. Вінниця, вул. Академіка Янгеля, буд.4, за період з 01.01.2022.

На підставі акта фактичної перевірки №10614/02-32-09-02/34625668 від 30.11.2022 (з додатками), згідно з ч. 2 ст. 17 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР „Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального, у відповідності до Порядку застосування фінансових санкцій, передбачених ст. 17 Закону України від 19.12.1995 року №481/95-ВР „Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2003 року №790 (із змінами та доповненнями), ГУ ДПС у Вінницькій області було прийнято рішення від 27.12.2022 №11239/02-32-09-02/34625668 про застосування до ТОВ "Домінік 777" фінансових санкцій у вигляді штрафу в розмірі 51 000 гривень за неподання звітів про обсяги обігу алкогольних напоїв за період серпень 2022, вересень 2022, жовтень 2022.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України.

Перевіривши матеріали справи, законність та обґрунтованість судового рішення, обговоривши доводи апеляційної скарги, судова колегія вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, з огляду на таке.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Домінік 777" зареєстроване як юридична особа з 03.04.2021, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Основний вид діяльності позивача є: 46.45 Оптова торгівля парфумними та косметичними товарами.

З метою протидії незаконному обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального, згідно з наявною інформацією баз даних ІКС Єдине вікно подання електронної звітності (Ліцензування), ІКС Податковий блок підсистема Аналітична система, а також з питань дотримання вимог Податкового Кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755- VI, Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального, постанови Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2008 року №957 Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв та інших нормативно-правових актів, на підставі наказу від 22.11.2022 року № 3692к "Про проведення фактичної перевірки ТОВ "Домінік 777" та направлень на проведення перевірки від 25.11.2022 № 4514, № 4515, у період з 25.11.2022 по 30.11.2022 ГУ ДПС у Вінницькій області було проведено фактичну перевірку суб`єкта господарювання ТОВ "Домінік 777" за адресою місця здійснення господарської діяльності: Вінницька область, м. Вінниця, вул. Академіка Янгеля, буд.4, за період з 01.01.2022 року.

За результатами перевірки складено акт (довідку) фактичної перевірки від 30.11.2022 №10614/02-32-09-02/34625668, в якому зафіксовано порушення ТОВ "Домінік 777" вимогч. 3 ст. 16 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 №481/95-ВР.

В описовій частині акта перевірки зазначено, що до перевірки надано ліцензію на право здійснення роздрібної чи оптової торгівлі алкогольними напоями -сидром та перрі (без додання спирту)№ 990209202000052 від 06.08.2020, термін дії з 06.08.2020 до 06.08.2025, сплачено з 06.08.2020 до 06.08.2022, анульовано згідно з заявою від 07.10.2022.

Перевіркою встановлено, що згідно з наявною інформацією бази даних ІКС Податковий блок підсистема Обробка ПЗ та платежів Аналітична система, приймання звітності: до контролюючого органу не надано звіти за формою 1-ОА Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі за період серпень-жовтень 2022 по строкам надання: за серпень 2022 - до 10.09.2022, за вересень 2022 - до 10.10.2022, за жовтень 2022 - до 10.11.2022, у відповідності до Наказу Міністерства фінансів України № 49 від 11.02.2016, при наявній діючій ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями - сидром та перрі (без додання спирту) №990209202000052 від 06.08.2020 (анульована - з 07.10.2022); надано до контролюючого органу в електронній формі звіти за формою 1-ОА Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі за період січень-липень 2022у відповідності до Наказу Міністерства фінансів України №49 від 11.02.2016; уточнюючі звіти за формою 1-ОА за період січень - липень 2022 не надавалися.

12.12.2022 року ТОВ "Домінік 777" подало до ГУ ДПС у Вінницькій області заперечення на Акт (довідку) фактичної перевірки від 30.11.2022 № 10614/02-32-09-02/34625668, у якому вказало, що заяву про анулювання ліцензії на право здійснення оптової торгівлі алкогольними напоями - сидром та перрі (без додання спирту) №990209202000052 від 06.08.2020 подано до Головного управління ДПС у Вінницькій області 30.09.2022 шляхом поміщення її у скриньку для кореспонденції у приміщенні контролюючого органу за адресою: 21028, м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе. Дана вимога передачі кореспонденції була актуальною на дату подання заяви у зв`язку з введенням воєнного стану відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 № 2102- IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», а також з урахуванням оголошеного карантину відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (зі змінами), з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (зі змінами).

Також у своїх запереченнях позивач зазначив, що у Акті перевірки контролюючим органом неправильно зазначено дату подання заяви про анулювання ліцензії на право здійснення оптової торгівлі алкогольними напоями - сидром та перрі (без додання спирту) 07.10.2022, чим вказано недостовірну інформацію про дії платника податків всупереч вимогам законодавства щодо забезпечення повноти та достовірності обліку платників податків.

У запереченнях позивач просив прийняти висновок про відсутність порушень ТОВ "Домінік 777" ч. 3 ст. 16 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 №481/95-ВР.

За результатами розгляду заперечень, ГУ ДПС у Вінницькій області листом від 23.12.2022 повідомило ТОВ "Домінік 777" про те, що розглянувши обставини та факти, викладені в Акті фактичної перевірки № 10614/02-32-09-02/34625668 від 30.11.2022 та проаналізувавши додаткові документи додані ТОВ «Домінік 777» до заперечення, за результатами розгляду заперечень ГУ ДПС у Вінницькій області вирішенозалишити без змін обставини, факти та висновки, наведені в Акті фактичної перевірки №10614/02-32-09-02/34625668 від 30.11.2022, а заперечення ТОВ «Домінік 777» - без задоволення.

На підставі Акта фактичної перевірки ГУ ДПС у Вінницькій області було прийнято рішення про застосування фінансових санкцій від 27.12.2022 № 11239/02-32-09-02/34625668 у вигляді штрафу у розмірі51000 грн. за неподання звітів про обсяги алкогольних напоїв за період серпень, вересень, жовтень 2022 на підставіабз. 23 ч. 2 ст. 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 №481/95-ВР.

Позивач не погоджується з прийнятим рішенням, тому звернувся до суду з даним позовом.

Приймаючи рішення суд першої інстанції дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність правових підстав для їх задоволення.

Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіряючи дотримання судом першої інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, колегія суддів виходить із наступного.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Приписами підпункту 19-1.1.16 пункту 19-1.1 статті 19-1 Податкового кодексу України (далі -ПК України) встановлено, що контролюючі органи здійснюють заходи щодо запобігання та виявлення порушень законодавства у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального.

Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Приписами п. 75.1 ст. 75 ПК Українивстановлено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно з підпунктом75.1.3 пункту 75.1 статті 75 ПК Українифактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи) (пункт 80.1 статті 80 ПК України).

Відповідно до підпункту80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав, зокрема, у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах і пального, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, та/або масовими витратомірами, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.

Спеціальним законом, що визначає основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України, є Закон України від 19.12.1995 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі - Закон № 481/95-ВР).

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 481/95-ВР у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні: роздрібна торгівля - діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб`єктах господарювання (у тому числі іноземних суб`єктах господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування; ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.

Відповідно до ч.1ст. 17 Закону № 481/95-ВРза порушення норм щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами, пальним та зберігання пального посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.

Згідно із абз. 22 ч.2 ст. 17 Закон №481/95-ВР до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі неподання чи несвоєчасного подання звіту або подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабінетом Міністрів України видавати відповідні ліцензії, - у розмірі 17000 гривень.

Відповідно до ч.3 ст.16 Закону №481/95-ВР суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на виробництво та/або оптову торгівлю спиртом, алкогольними напоями і тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та здійснюють таку діяльність та/або експорт, імпорт зазначеної продукції, подають до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабінетом Міністрів України видавати такі ліцензії, щомісяця до 10 числа наступного місяця звіт про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, за формою, встановленою цим органом. У разі якщо в місяці, наступному за звітним місяцем, суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) самостійно виявив помилки у поданому ним звіті за звітний місяць, він зобов`язаний подати уточнений звіт до кінця місяця, наступного за звітним місяцем. У такому разі штраф, встановлений абзацом дев`ятнадцятим частини другої статті 17 цього Закону, не застосовується.

Тобто, штраф застосовується за неподання звіту про обсяги виробництва та/або обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів суб`єктами господарювання, які отримали ліцензії на виробництво та/або оптову торгівлю спиртом, алкогольними напоями і тютюновими виробами та здійснюють таку діяльність та/або експорт, імпорт зазначеної продукції. Тобто обов`язковими умовами для подачі відповідного звіту є: перше - наявність ліцензії на виробництво та/або оптову торгівлю спиртом, алкогольними напоями і тютюновими виробами; друге - здійснення діяльності пов`язаної з виробництвом відповідної продукції.

Згідно із ч. 4 ст. 17 Закону № 481/95-ВР рішення про стягнення штрафів, передбачених частиною другою цієї статті, приймаються податковими органами та/або органом, який видав ліцензію на право виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями і тютюновими виробами та пальним, зберігання пального, та іншими органами виконавчої влади у межах їх компетенції визначеної законами України.

Виходячи із аналізу перелічених норм законодавства, суд доходить висновку, що роздрібна торгівля алкогольними напоями та тютюновими виробами може здійснюватись лише за наявності відповідної ліцензії.

Постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2003 № 790 затверджено Порядок застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (далі - Порядок № 790).

Згідно з п.5 Порядку № 790 визначено, що підставою для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій є:

- акт перевірки додержання суб`єктом господарювання встановлених законодавством вимог, обов`язкових для виконання під час здійснення оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами, складений органом, що видав ліцензію, у якому зазначається зміст порушення і конкретні порушені норми законодавства;

- результати проведення органом, який видав ліцензію, іншими органами виконавчої влади в межах їх компетенції перевірок суб`єкта господарювання, пов`язаної з виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

- матеріали правоохоронних, податкових та інших органів виконавчої влади щодо недотримання суб`єктами господарювання вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів про виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Згідно з п. 6 Порядку № 790 рішення про застосування фінансових санкцій, передбачених пунктом 2 цього Порядку, приймаються керівником, а у разі його відсутності - заступником керівника органу, який видав ліцензію на право виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями і тютюновими виробами (ДФС та її територіальні органи, Мінекономрозвитку), чи керівником (його заступником) органів МВС, МОЗ, Держстату, Держспоживінспекції відповідно до їх компетенції, визначеної законодавством.

Порядок і строки розгляду матеріалів, які є підставою для застосування фінансових санкцій, та прийняття рішення щодо їх застосування встановлюються зазначеними органами відповідно до їх компетенції.

Згідно з п. 7 Порядку № 790 органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування у разі виявлення порушень у сфері виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів зобов`язані повідомити про ці порушення орган, який видав ліцензію на провадження зазначеного виду діяльності.

Абзацом першим п.8 Порядку № 790 передбачено, що рішення про застосування фінансових санкцій до суб`єкта господарювання за порушення норм Закону складається за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Рішення про застосування фінансових санкцій складається у трьох примірниках, один з яких залишається в органі, посадова особа якого прийняла це рішення; другий - надсилається у триденний строк після його прийняття суб`єкту господарювання або видається його уповноваженому представникові; третій - надсилається до територіального органу ДФС за місцем реєстрації суб`єкта господарювання для здійснення контролю за надходженням до державного бюджету суми сплаченого штрафу у разі порушення законодавства у сфері виробництва та обігу спирту або за місцем вчинення порушення для здійснення контролю за надходженням до місцевих бюджетів суми сплаченого штрафу в разі порушення законодавства у сфері виробництва та обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів (п. 9 Порядку № 790).

Щодо надання оцінкивисновкам відповідача в акті перевірки щодо неподання "Звітів за формою 1-АО "Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі" за період серпень-жовтень 2022, колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до положень ч.3 ст.16 Закону № 481/95-ВР суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на виробництво та/або оптову торгівлю спиртом, алкогольними напоями і тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та здійснюють таку діяльність та/або експорт, імпорт зазначеної продукції, подають до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабінетом Міністрів України видавати такі ліцензії, щомісяця до 10 числа наступного місяця звіт про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, за формою, встановленою цим органом. У разі якщо в місяці, наступному за звітним місяцем, суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) самостійно виявив помилки у поданому ним звіті за звітний місяць, він зобов`язаний подати уточнений звіт до кінця місяця, наступного за звітним місяцем. У такому разі штраф, встановлений абзацом дев`ятнадцятим частини другої статті 17 цього Закону, не застосовується.

У відповідь на запит про надання документів (копій документів) від 25.11.2022, який отримано у зв`язку з проведенням фактичної перевірки, 29.11.2022 ТОВ «Домінік 777» надало відповідачу копії таких документів:

-договір про надання бухгалтерських послуг між ТОВ «Домінік 777» та ТОВ «Отилія Кано»;

-документи бухгалтерського обліку щодо списання ТМЦ (підакцизні товари);

-доповідна записка завідувача складу Максима Кравчука від 23.12.2021 щодо необхідності створення інвентаризаційної комісії з метою виявлення переліку та кількості товару з закінченим терміном придатності та його подальшого списання;

-Наказ № 43/1-АГ від 23.12.2021 про створення тимчасової інвентаризаційної комісії по списанню ТМЦ (сидр);

-Акт на списання товарів (сидр) №11 від 31.12.2021, згідно якого товару списано 38 794 предметів на суму 545 334,66 грн.

-розпорядження щодо анулювання місць зберігання товару;

-договір суборенди нежитлового приміщення.

Контролюючим органом у Акті перевірки констатовано, що Звіти за формою 1-ОА «Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі» за період січень-липень 2022 надано ТОВ «Домінік 777» у відповідності до Наказу Міністерства фінансів України від 11.02.2016 № 49 в електронній формі.

Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначає, що після проведення списання товарів 31.12.2021 року ТОВ «Домінік 777» припинив здійснювати діяльність з оптової торгівлі алкогольними напоями - сидром та перрі (без додавання спирту) та/або експорт, імпорт зазначеної продукції.

Як встановлено зі Звіту про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі за 12 місяць 2021 року, залишок продукції Сидр та перрі на початок звітного місяця - 1 495,953, а обсяги реалізації алкогольних напоїв у звітному місяці (у т.ч. підириемствам оптової торгівлі) - 1 495,953.

Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних папоїв у оптовій мережі за 1 місяць 2022 року вказує на відсутність залишків продукції Сидр та перрі на початок звітного періоду та про відсутність обсягів реалізації алкогольних напоїв у звітному місяці.

Аналогічна ситуація щодо відсутності залишків продукції Сидр та перрі та про відсутність обсягів реалізації алкогольних напоїв повторюється і 2, 3, 4, 5, 6, 7 місяцях 2022.

З оборотно-сальдової відомісті по рахунку 281 за 01.12.2021 - 29.11.2022 прослідковується відсутність здійснення ТОВ «Домінік 777» діяльності щодо реалізації алкогольних напоїв - сидру та перрі (без додання спирту).

Судом встановлено та сторонами визнається, що Ліцензія на право здійснення оптової торгівлі алкогольними напоями - сидром та перрі (без додання спирту) реєстраційний номер 990209202000052 від 06.08.2020, дійсна з 06.08.2020 до 06.08.2025 року за умови щорічної плати у розмірі 780 грн.

ТОВ «Домінік 777» сплатив черговий платіж на період з 06.08.2021 до 06.08.2022.

30.09.2022 ТОВ «Домінік 777»подало до Головного управління ДПС у Вінницькій області шляхом поміщення ї у скриньку для кореспонденції у приміщенні контролюючого органу за адресою: 21028, м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе заяву про анулювання ліцензії на право здійснення оптової торгівлі алкогольними напоями - сидром та перрі (без додання спирту) №990209202000052 від 06.08.2020.

Ліцензія на право здійснення ТОВ «Домінік 777» оптової торгівлі алкогольними напоями - сидром та перрі (без додання спирту) №990209202000052 від 06.08.2020анульовано 07.10.2022 шляхом прийняття Головним управлінням ДПС у Вінницькій області відповідного розпорядження від 07.10.2022 №182/Р/Л, внутрішній номер 1094048.

Колегія суддів звертає увагу, що у пп.2.1.1 п.2.1 розділу 2 Описової частини Акту(довідки) фактичної перевірки від 30.11.2022 № 10614/02-32-09-02/34625668 вказано, що Ліцензію на право здійснення ТОВ «Домінік 777» оптової торгівлі алкогольними напоями - сидром та перрі (без додання спирту) №990209202000052 від 06.08.2020анульовано 07.10.2022на підставі заяви позивача від 07.10.2022. Хочапозивач стверджує, що таку заяву подано 30.09.2022.

Відповідно до ч. 52 ст.15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі несплати чергового платежу за ліцензію.

Зважаючи на те, що ТОВ «Домінік 777» не мав наміру продовжувати діяльність з оптової торгівлі алкогольними напоями - сидром та перрі (без додання спирту), суб`єкт господарювання не здійснив щорічний платіж, який би надавав право здійснювати дану діяльність з 06.08.2022 до 06.08.2023.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» №2120-ІХ від 15.03.2022 внесено зміни у ст. 18 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» та передбачено, що вважаються діючими ліцензії, за якими до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України або за наявності обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії на право виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах. Обов`язки щодо сплати чергових платежів/дії щодо продовження ліцензії мають бути виконані суб`єктом господарювання протягом 30 днів, наступних за днем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану в Україні.

Водночас несплата чергового платежу за ліцензію може бути пов`язана не лише з неможливістю такої сплати у зв`язку із дією воєнного стану, а також і небажанням суб`єкта господарської діяльності здійснювати відповідну діяльність.

Форма звіту про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі та порядок його заповнення затверджені наказом Міністерстві фінансів України від 11.02.2016 № 49, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 03.03.2016 за № 340/28470, (далі - Порядок № 49).

Згідно із пунктами 1, 2, 4, 5, 6 розділу 1 Порядку № 49 звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі (далі - Звіт) подають суб`єкти господарювання, які одержали ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями, незалежно від форми власності до органів ДФС за основним місцем обліку в електронній формі.

Звіт в електронній формі подається засобами електронного зв`язку з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством, як передбачено для податкової звітності.

Інформація подається за кодами та видами алкогольних напоїв усього за звітний період (починаючи з 29 коду) згідно з додатком до наказу Міністерства фінансів України від 11.02.2016 № 49 "Про затвердження форм звітів щодо виробництва й обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та порядків їх заповнення", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 03.03.2016 за № 340/28470. Інформація у розрізі контрагентів подається згідно з розділами ІІ та ІІІ Звіту. Звіт складається окремо за кожний місяць та до 10 числа місяця, що настає за звітним, подається до органів ДФС за основним місцем обліку суб`єкта господарювання.

Отже, згідно з аналізом вищевикладених норм законодавства обов`язок щодо подачі звіту за формою № 1-ОА покладається на суб`єктів господарювання, за умови не лише наявності у них відповідної ліцензії на виробництво та/або оптову торгівлю спиртом, алкогольними напоями і тютюновими виробами, а також за умови здійснення ними ліцензованого виду діяльності.

Починаючи з січня 2022 року та на момент перевірки та винесення Акту (довідки) фактичної перевірки від 30.11.2022 № 10614/02-32-09-02/34625668, діяльність щодо оптової торгівлі алкогольними напоями - сидром та перрі (без додання спирту) ТОВ «Домінік 777» не здійснював, про що свідчать надані позивачем документи бухгалтерського обліку щодо списання ТМЦ (підакцизні товари); доповідна записка завідувача складу Максима Кравчука від 23.12.2021 щодо необхідності створення інвентаризаційної комісії з метою виявлення переліку та кількості товару з закінченим терміном придатності та його подальшого списання; Наказ № 43/1-АГ від 23.12.2021 про створення тимчасової інвентаризаційної комісії по списанню ТМЦ (сидр); Акт на списання товарів (сидр) №11 від 31.12.2021, згідно якого товару списано 38 794 предметів на суму 545 334,66 грн. розпорядження щодо анулювання місць зберігання товару, звіти за період грудень 2021-липень 2022.

Також це підтверджується відсутністю сплати чергового платежу за продовження дії ліцензії з серпня 2022.

Таким чином, у ТОВ «Домінік 777» відсутній обов`язок подання звіту за формою № 1-ОА після припинення ним ліцензованого виду діяльності, а також у зв`язку із несплатою чергового платежа за продовження ліцензії, у тому числі за період серпень-жовтень 2022.

З огляду на вищезазначене суд першої інстанції дійшов вірного висновку щодо визнання протиправним та скасування рішення застосування про фінансових санкцій від 27.12.2022 №11239/02-32-09-02/34625668 у вигляді штрафу в розмірі 51 000 грн.

Визначаючись щодо судових витрат понесених позивачем, колегія суддів зауважує, що рішення суду першої інстанції, в цій частині, не є предметом апеляційного оскарження, тому колегія суддів не надає обґрунтування прийнятому рішенню

Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Зазначеним вимогам закону судове рішення відповідає.

Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 02 травня 2023 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Капустинський М.М. Судді Ватаманюк Р.В. Сапальова Т.В.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.08.2023
Оприлюднено07.08.2023
Номер документу112615645
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —120/338/23

Постанова від 03.08.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 24.07.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 21.06.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Рішення від 02.05.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Шаповалова Тетяна Михайлівна

Ухвала від 20.01.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Шаповалова Тетяна Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні