Рішення
від 26.07.2023 по справі 922/1354/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.07.2023м. ХарківСправа № 922/1354/23

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Прохорова С.А.

секретар судового засідання Яковенко Ю.В.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Заступник керівника Лозівської окружної прокуратури Харківської області до 1 - Олексіївська сільська рада Лозівського району Харківської області , 2 - Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРО-ЮА Картамиш" про визнання недійсним договору за участю представників:

прокуратури - Мурза О.В. (посвідчення №072740)

1-го відповідача - не з`явився

2-го відповідача - не з`явився

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Лозівської окружної прокуратури Харківської області звернувся до Господарського суду Харківської області з позовом до Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області (1 відповідач) та до Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРО-ЮА Картамиш" (2 відповідач) в якому просить суд:

- Визнати незаконним та скасувати рішення XXII сесії VIII скликання Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області від 20.10.2022 № 2575 Про затвердження умов продажу об`єкта малої приватизації.

- Визнати незаконним та скасувати рішення XXIII сесії VIII скликання Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області від 16.12.2022 №2590 Про затвердження протоколу про результати електронного аукціону №ВSD001-UА-20221101-51836.

- Визнати недійсним договір купівлі-продажу від 10.01.2023, укладений між Олексіївською сільською радою Лозівського району Харківської області (код ЄДРПОУ:04398519) та товариством з обмеженою відповідальністю АГРО-ЮА КАРТАМИШ (код ЄДРПОУ 41618785) щодо продажу громадського будинку, загальною площею 201,0 кв.м, розташованого за адресою: вул. Центральна, 5, с. Картамиш Лозівського району Харківської області, посвідчений державним нотаріусом Первомайської державної нотаріальної контори Харківської області Мірошніченко О.М. та зареєстрованим в реєстрі за №12.

- Зобов`язати товариство з обмеженою відповідальністю АГРО-ЮА КАРТАМИШ (код ЄДРПОУ 41618785) повернути територіальній громаді в особі Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області області (код ЄДРПОУ:04398519) нерухоме майно - громадський будинок, розташований за адресою: вул. Центральна, 5, с. Картамиш Лозівського району Харківської області шляхом складання акту прийому-передачі.

Судові витрати просить стягнути з відповідачів за наступними реквізитами: Харківська обласна прокуратура: код ЄДРПОУ 02910108, рахунок UА178201720343160001000007171, код класифікації видатків бюджету - 2800.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу від 10.04.2023 здійснено автоматичний розподіл зазначеної заяви між суддями, присвоєно їй єдиний унікальний номер судової справи 922/1354/23 та визначено її до розгляду судді Прохорову С.А.

Ухвалою суду від 12.04.2023 було відкрито провадження по справі, призначено справу до розгляду в порядку загального позовного провадження та розпочато підготовче провадження.

Олексіївською сільською радою Лозівського району Харківської області подано до суду відзив на позовну заяву в якому перший відповідач заперечує проти вимог прокуратури та просить відмовити в задоволенні позову.

В подальшому, першим відповідачем подано заяву від 27.06.2023 про закриття провадження у справі та доповнення до неї від 25.07.2023.

Прокурором 25.07.2023 подані заперечення на заяву про закриття провадження у справі.

Другий відповідач правом на подання відзиву, не скористався, клопотань про надання йому часу на підготовку відзиву або інших заяв по суті справи також заявлено не було.

Розглянувши заяву першого відповідача про закриття провадження у справі, суд встановив наступне.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України господарський суд закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.

Предметом спору є об`єкт спірних правовідносини, матеріально - правовий об`єкт, з приводу якого виник правовий конфлікт між позивачем і відповідачем. Подібна права позиція щодо визначення предмету спору викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 12.06.2019 у справі №916/542/18, від 01.08.2019 у справі №916/1743/18, від 14.09.2021 у справі №909/243/18.

Прокурором, звертаючись до суду з позовною заявою, визначено предметом спору незаконність рішення Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області від 20.10.2022 № 2575; незаконність рішення Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області від 16.12.2022 № 2590 та недійсніть договору купівлі-продажу від 10.01.2023.

Посилання відповідача на те, що станом на 27.06.2023 договір купівлі - продажу від 10.01.2023 розірвано, а на підставі акту приймання - передачі ї від 26.06.2023 громадський будинок повернуто у комунальну власність є підставою для закриття провадження у справі не відповідає положенням п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України, оскільки зобов`язання ТОВ «АГРО-ЮА КАРТАМИШ» повернути територіальній громаді в особі Олексіївської ради Лозівського району Харківської області вищевказаного нерухомого майна, не є основним предметом спору, а є лише наслідком визнання правочину недійсним, як і посилання першого відповідача на те, що 20.07.2023 ним було прийнято рішення №2848 згідно якого визнані рішення Ради, які є предметом розгляду в цій справі, такими, що втратили чинність, оскільки предметом розгляду є саме встановлення законності їх прийняття.

При цьому, Верховний Суд неодноразово робив висновок щодо того, що оскільки предметом спору у справі є недійсність договору і такий договір визнається недійсним з моменту вчинення, укладення сторонами додаткової угоди про припинення такого договору та повернення майна не може розцінюватися як підстава для припинення провадження у справі у зв`язку з відсутністю предмета спору. Розірвання сторонами договору, виконаного повністю або частково, не позбавляє сторони права на звернення до суду з позовом про визнання такого договору недійсним.

Таким чином підстави для закриття провадження у справі стосовно вимог прокурора про визнання незаконним та скасування рішенні першого відповідача та визнати недійсним договору купівлі-продажу відсутні.

В ході розгляду даної справи господарським судом Харківської області, у відповідності до п.4 ч.5 ст.13 ГПК України, було створено учасникам справи умови для реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом у межах строків, встановлених ГПК України.

В ході розгляду даної справи судом було в повному обсязі досліджено письмові докази у справі, пояснення учасників справи, викладені в заявах по суті справи - у відповідності до приписів ч. 1 ст. 210 ГПК України, а також з урахуванням положень ч. 2 цієї норми, якою встановлено, що докази, які не були предметом дослідження в судовому засіданні, не можуть бути покладені судом в основу ухваленого судового рішення.

Враховуючи положення ст.ст. 13, 74 ГПК України якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу за наявними в ній матеріалами і документами без явки в судове засідання представників відповідачів.

Відповідно до положень п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом. Також, відповідно до рішень Європейського суду з прав людини, що набули статусу остаточного, зокрема "Іззетов проти України", "Пискал проти України", "Майстер проти України", "Субот проти України", "Крюков проти України", "Крат проти України", "Сокор проти України", "Кобченко проти України", "Шульга проти України", "Лагун проти України", "Буряк проти України", "ТОВ "ФПК "ГРОСС" проти України", "Гержик проти України" суду потрібно дотримуватись розумного строку для судового провадження.

Розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту.

Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні №64/2022 від 24.02.2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, який триває на теперішній час.

Враховуючи приписи статті 3 Конституції України, зважаючи на наявність активних військових дій та загрози небезпеки на території України, у тому числі в м. Харкові та Харківській області, а також особливого (дистанційного) режиму роботи господарського суду, обмеження доступу та відвідування працівниками та суддями будівлі господарського суду з міркувань безпеки, та постійними повітряними тривогами, розгляд даної справи здійснений судом у межах розумного строку в розумінні положень Господарського процесуального кодексу України та Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Відповідно до ст. 219 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.

У судовому засіданні 26.07.2023 відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника прокуратури, всебічно та повно дослідивши надані учасниками судового процесу докази, суд встановив.

Відповідно до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, державним реєстратором виконавчого комітету Первомайської міської ради Лозівського району Харківської області Чінгузовим В.С., 16.11.2021 за Олексіївською сільською радою Лозівського району Харківської області зареєстровано право власності на нерухоме майно: громадський будинок, загальною площею 201 кв.м, розташований за адресою: вул. Центральна, 5, с. Картамиш Лозівського району Харківської області (номер відомостей про речове право: 45144916).

Підставою для реєстрації об`єкту нерухомого майна стало рішення Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області від 18.06.2021 № 569 «Про реєстрацію права комунальної власності на об`єкти нерухомого майна, серед яких вищевказаний громадський будинок, та лист регіонального відділення Фонду державного майна України по Харківській області від 21.10.2021 № 05-09-03389, відповідно до змісту якого, відомості про нерухоме майно за вище зазначеною адресою від суб`єктів управління до Фонду з метою внесення до Єдиного реєстру об`єктів державної власності не надавалася.

У подальшому, рішенням XVI сесії VIII скликання Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області від 26.01.2022 № 2298 до переліку об`єктів комунальної власності, що підлягають приватизації у 2022 році включено вищевказаний громадський будинок.

Відповідно до рішення Олексіївської сільської ради № 2543 від 15.06.2022 затверджено умови його продажу, а саме спосіб приватизації - аукціон без умов зі стартовою ціною 130 378,00 гривень.

20.10.2022 Олексіївською сільською радою прийнято рішення № 2575 «Про затвердження умов продажу об`єкта малої приватизації», яким змінено умови приватизації громадського будинку, а саме спосіб приватизації - аукціон за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій, зі стартовою ціною 130 378,00 гривень.

Пунктом 2 цього ж рішення визначено виконавчий комітет Олексіївської сільської ради органом приватизації територіальної громади Олексіївської сільської ради та організатором аукціону з продажу вищезазначеного об`єкту приватизації.

На виконання зазначеного рішення сільської ради, в електронній системі «e-tender» 01.11.2022 опубліковано повідомлення про продаж (відчуження) майна.

Відповідно до протоколу електронного аукціону № ВSD001-UА-20221101-51836 стартова ціна лоту склала 130 378,00 грн без ПДВ, ціна реалізації 65 189,00 грн без ПДВ.

Єдиним учасником, що взяв участь в аукціоні та зробив ставку є ТОВ «АГРО-ЮА КАРТАМИШ» (ЄДРПОУ 41618785).

16.12.2022 Олексіївською сільською радою прийнято рішення № 2590 «Про затвердження протоколу про результати електронного аукціону № BSD001-UA-20221101-51836», яким затверджено протокол, сформований електронним майданчиком «e-tender» 21.11.2022, надано згоду на приватизацію будинку з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами, загальною площею 201 кв.м, розташованого за адресою: Харківська область, Лозівський район, с. Картамиш, вул. Центральна, 5, шляхом продажу переможцю електронного аукціону ТОВ «АГРО- ЮА КАРТАМИШ», за ціною продажу без ПДВ 65 189 гривень.

10.01.2023 між Олексіївською сільською радою та ТОВ «АГРО-ЮА КАРТАМИШ» укладено договір купівлі-продажу, зареєстрований в реєстрі за № 12, та державним нотаріусом Первомайської державної нотаріальної контори Харківської області внесено відомості де Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за ТОВ «АГРО-ЮА КАРТАМИШ» (номер відомостей про речове право: 48943524).

Надаючи оцінку зазначеним обставинам справи та їх правову кваліфікацію, суд виходив з наступного.

Законом України №2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022, відповідно де п. 31 ч. 1 ст. 85 Конституції України та ст. 5 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», затверджений Указ Президента України від 24.02.2022. яким в Україні введено воєнний стан.

Законом України від 16.11.2022 № 2738-ІХ затверджено Указ Президента України від 07.11.2022 № 757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

На час дії воєнного стану з 19.08.2022 змінено загальні правила та встановлено особливості проведення малої приватизації державного і комунального майна. Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння процесам релокації підприємств б умовах воєнного стану та економічного відновлення держави» від 28.07.2022 № 2468-ІХ внесено зміни до Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» (далі - Закон).

Зокрема, Розділ V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону доповнено п. 7-4, яким установлено, що тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану не проводиться приватизація об`єктів, розташованих на територіях адміністративно-територіальних одиниць у зоні бойових дій або наближених до зони бойових дій, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України.

Окрім цього п. 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу» від 23.08.2022 № 952 (який діяв станом на час проведення аукціону) (далі - Постанова) установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану та протягом трьох місяців з дня його припинення або скасування не проводиться приватизація об`єктів, які розташовані на територіях адміністративно - територіальних одиниць, перелік яких затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій.

На виконання п. 2 Постанови, наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75 «Про затвердження Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)» затверджено перелік відповідних територій.

Станом на дату прийняття Олексіївською сільською радою Лозівського району Харківської області рішення від 20.10.2022 № 2575 «Про затвердження умов продажу об`єкта малої приватизації», подальшого проведення процедури приватизації нерухомого майна комунальної власності, прийняття рішення від 16.12.2022 № 2590, яким затверджено протокол аукціону та надано згоду на приватизацію громадського будинку з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами, загальною площею 201 кв.м, що перебуває в комунальній власності та розташована за адресою: Харківська область; Лозівський район, с. Картамиш, вул. Центральна, 5, шляхом продажу, територія всього Лозівського району Харківської області була внесена до вищевказаного переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації; оточенні (блокуванні) (наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасове окупованих територій України від 25.04.2022 № 75, зі змінами від 17.10.2022, № 233, від 17.11.2022 №273).

З огляду на викладене, адміністративна територія, на якій розташована Олексіївська територіальна громада Лозівського району Харківської області віднесена до територій, на яких на період дії правового режиму воєнного стану приватизація не проводиться.

Таким чином, суд дійшов висновку, що рішення Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області № 2590 від 16.12.2022 «Про затвердження протоколу пре результати електронного аукціону № ВSD001-UА-20221101-51836» прийнято, всупереч вимогам чинного законодавства.

Окрім цього вивченням інформації, розміщеної на веб-сайті «Ргоzогго.sаІе» щодо аукціону № BSD001-UА-20221101-51836, також встановлено, Лот №1 «Будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами, розташований за адресою: Харківська область, Лозівський район, с. Картамиш, вул. Центральна, 5, загальною площею 201 кв.м» виставляється на аукціон вперше.

Виконавчим комітетом Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області, як органом приватизації, на підставі рішенням XXII сесії Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області VIII скликання від 20.10.2022 № 2575 для продажу об`єкта нерухомості обрано аукціон за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій.

Однак, рішення XXII сесії Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області VIII скликання від 20.10.2022 № 2575 не відповідає вимогам чинного законодавства та суперечить ч. 11 ст. 15 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна».

Так, відповідно до ст. 13 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» приватизація державного і комунального майна здійснюється шляхом продажу об`єктів права державної або комунальної власності на аукціоні, у тому числі: аукціоні з умовами; аукціоні без умов; аукціоні за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого цінових пропозицій; аукціоні із зниженням стартової ціни. Аукціон за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій стартової ціни (голландський аукціон), згідно з ч. 11 ст. 15 Закону проводиться лише у разі, якщо об`єкт приватизації не продано в порядку, передбаченому ч. ч. 8-10 ст. 15 Закону.

Згідно вказаних вимог спочатку об`єкт має продаватися за допомогою аукціону на підвищення ціни. Якщо такий аукціон не відбувся, то через 25-30 днів можливо провести повторний аукціон із зниженням стартової ціни на 50 відсотків. І лише якщо повторний аукціон не відбувся то, ще за місяць відбувається голландський аукціон на зниження ціни.

Таким чином, аукціонною комісією для продажу об`єкту малої приватизації Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області 10.10.2022, в порушення ч. 11 ст. 15 Закону, неправомірно обрано спосіб приватизації комунального майна, а саме - шляхом проведення аукціону за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій, які в подальшому були затверджені рішенням XXII сесії Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області VIII скликання від 20.10.2022 № 2575.

Відповідно до приписів ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Частиною 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

Отже, правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності належать органу місцевого самоврядування, яким у спірних правовідносинах є Олексіївська сільська рада Лозівського району Харківської області.

При цьому, згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Олексіївська сільська територіальна громада Харківської області як власник спірного об`єкта нерухомості делегує Олексіївській сільській раді Лозівського району Харківської області повноваження щодо здійснення права власності від її (громади) імені, в її інтересах, виключно у спосіб та у межах повноважень, передбачених законом.

Тобто воля територіальної громади як власника може виражатися лише в таких діях органу місцевого самоврядування, які відповідають вимогам законодавства та інтересам територіальної громади.

Таким чином, здійснення селищною радою розпорядженням майном не у спосіб та поза межами повноважень, передбачених законом, не може оцінюватися як вираження волі територіальної громади.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові судової палати у господарських справах Верховного Суду України від 15.03.2017 у справі № 916/2130/15.

Проведення процедури приватизації під час дії прямої заборони її проведення на території конкретних адміністративно-територіальних одиниць та обрання способу приватизації, який не відповідає вимогам закону не тільки є незаконними, а й суперечать інтересам держави та територіальної громади, в зв`язку з тим, що фактично унеможливлює забезпечення належної конкурсної основи з продажу об`єктів нерухомості на аукціоні (оскільки загальновідомим є факт не проведення приватизації з 19.08.2022 на час дії воєнного стану на певних територіях), що виключає можливість отримати за об`єкт приватизації більше ринкової вартості та досягти мети та завдань приватизації щодо максимального наповнення бюджету, зазначеним у законодавстві, зокрема ст. 2 Закону України «Про приватизацію державного ї комунального майна».

Зазначене підтверджується тим, що під час проведення аукціону №BSD001-UА-20221101-51836, заявку на участь в ньому подано лише одним учасником. Таким чином, фактично конкурсного продажу об`єкту нерухомості не відбулося, а у зв`язку з тим, що органом приватизації невірно обрано спосіб приватизації він проданий за ціну, яка дорівнює половині вартості майна відповідно до його оцінки.

Відповідно до п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо відчуження відповідно до закону комунального майна.

Частиною 1 ст. 15 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України) передбачене право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, поряд із визнанням правочину недійсним, також відновлення становища, яке існувало до порушення, та визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, його посадових і службових осіб (ст. 16 ЦК України).

Згідно ч. 1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконнім та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органові влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до ч. 1 ст. 393 ЦК України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Відповідно до п. 10 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Оскаржуваними рішеннями порушені права і інтереси держави в особі Олексіївської територіальної громади, якій відповідно до ч. 1 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування» належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно.

Таким чином, зазначені права та охоронювані законом інтереси територіальної громади підлягають захисту шляхом визнання незаконним та скасування рішень Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області № 2575 від 20.10.2022 «Про затвердження умов продажу об`єкта малої приватизації» та № 2590 від 16.12.2022 «Про затвердження протоколу про результати електронного аукціону № BSD001-UA-20221101-51836», оскільки вказані рішення є незаконними, суперечать п. 7-4 Розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про приватизації державного і комунального майна», п. 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу» від 23.08.2022 № 952, як наслідок підлягають скасуванню.

Поряд з цим, враховуючи те, що на підставі спірного рішення органу місцевого самоврядування № 2590 від 16.12.2022 «Про затвердження протоколу про результати електронного аукціону №BSD001-UA-20221101-51836», яке суперечить вимогам закону, між Олексіївською сільською радою в особі сільського голови Страхова А.А. та ТОВ «АГРО-ЮА КАРТАМИШ» укладене договір купівлі - продажу громадського будинку, розташованого за адресою: вул. Центральна, 5, с. Картамиш Лозівського району Харківської області, то вказаний договір купівлі-продажу, як наслідок, підлягає визнанню недійсним, у тому числі, з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежне від волі інших осіб.

Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.

Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (ст. 328 ЦК України).

Згідно зі ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Частиною 7 ст. 179 Господарського кодексу України (надалі - ГК України) визначено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей; передбачених цим кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Відповідно до ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Згідно ч.ч. 2, 3 ст. 202 ГК України - господарське зобов`язання припиняється також у разі його розірвання або визнання недійсним за рішенням суду. До відносин щодо припинення господарських зобов`язань застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно зі ст. 204 ЦК України правочин є правомірним, якщо йоге недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Частиною 1 ст. 215 ЦК України визначено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою ст. 203 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Відповідно до пунктів 2.5, 2.5.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 № 11 «Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними», правочини, які не відповідають вимогам закону, не породжують будь-яких бажаних сторонам результатів, незалежно від волі сторін та їх вини у вчиненні незаконного правочину. Правові наслідки таких правочинів настають лише у формах, передбачених законом, - у вигляді повернення становища сторін у початковий стан (реституції) або в інших.

При цьому, визнання правочину (господарського договору) недійсним господарським судом є наслідком його вчинення з порушенням закону, а не заходом відповідальності сторін. Тому для такого визнання, як правило, не має значення, чи усвідомлювали (або повинні були усвідомлювати) сторони протиправність своєї поведінки під час вчинення правочину, винятки з цього правила можливі, якщо вони випливають із закону.

Згідно з ч. З ст. 228 ЦК України у разі недодержання вимоги щодо відповідності правочину інтересам держави і суспільства, його моральним засадам такий правочин може бути визнаний недійсним.

Підставами недійсності правочину, відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК: України, є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу, а саме: невідповідність змісту договорів вимогам ч. 2 ст. 345 ЦК України, якою передбачено, що приватизація здійснюється у порядку встановленому законом.

Таким чином, оскільки Олексіївська сільська рада Лозівського району Харківської області попри заборону провела процедуру приватизації майна комунальної власності та в подальшому, на підставі цього, уклала договір купівлі-продажу нерухомого майна комунальної власності, з урахуванням ст. ст. 203, 215 ЦК України, порушила законодавчо визначений порядок проведення приватизації, який діє під час воєнного стану, чим вийшла за межі своїх повноважень, а саме ч. 2 ст. 345 ЦК України, п. 74 Розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна», договір підлягає визнанню недійсним.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги прокурора в частині визнання незаконним та скасувати рішення XXII сесії VIII скликання Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області від 20.10.2022 № 2575; визнання незаконним та скасувати рішення XXIII сесії VIII скликання Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області від 16.12.2022 №2590 та визнання недійсним договір купівлі-продажу від 10.01.2023 є обґрунтованими, такими, що підтверджуються матеріалами справи та підлягають задоволенню.

Також, суд зазначає, що як наслідок, передане за недійсним правочином нерухоме майно підлягає поверненню законному власнику - територіальній громаді Олексіївської сільської ради в особі Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області.

Відповідно до ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

Так, згідно з абз. 2 ч. 1 ст. 216 ЦК України, у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано за цінами, які існують на момент відшкодування.

Однак, з доказів, поданих першим відповідачем до заяви про закриття провадження у справі, вбачається, що 26.06.2023 Олексіївською сільською радою Лозівського району Харківської області та ТОВ "АГРО-ЮА-КАРТАМИШ" складено та підписано АКТ приймання передачі об`єкта приватизації, що повертається у комунальну власність (затверджений рішенням ВК Олексіївської СР №148 від 26.06.2023), згідно якого повернуто територіальній громаді в особі Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області області (код ЄДРПОУ:04398519) нерухоме майно - громадський будинок, розташований за адресою: вул. Центральна, 5, с. Картамиш Лозівського району Харківської області.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 231 Господарського процесуального кодексу України господарський суд закриває провадженні у справі, якщо відсутній предмет спору.

Оскільки спірне майно було повернуто територіальній громаді в особі Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області області за актом приймання-передачі від 26.06.2023, провадження у справі в цій частині позовних вимог підлягає закриттю згідно з п. 2 ч. 1 ст. 231 Господарського процесуального кодексу України.

Щодо інших аргументів сторін, суд зазначає, що вони були досліджені судом та не наводяться у рішенні, позаяк не покладаються судом в його основу, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа «Серявін проти України», рішення від 10.02.2010). Крім того, аналогічна правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі № 127/3429/16-ц.

Також суд має вирішити питання розподілу та стягнення судових витрат.

Згідно з ч. 1 ст. 123 Господарського процесуального кодексу України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Судовий збір, відповідно приписів ст. 129 та ст. 130 Господарського процесуального кодексу України, покладається судом на відповідачів в повному обсязі пропорційно задоволених вимог.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 124, 129-1 Конституції України, статтями 1, 4, 5, 20, 73, 74, 76-79, 86, 126, 129, 130, 185, 191, 192, п. 2 ч. 1 ст. 231, статтями 236-239 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати незаконним та скасувати рішення XXII сесії VIII скликання Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області від 20.10.2022 № 2575 Про затвердження умов продажу об`єкта малої приватизації.

Визнати незаконним та скасувати рішення XXIII сесії VIII скликання Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області від 16.12.2022 №2590 Про затвердження протоколу про результати електронного аукціону №ВSD001-UА-20221101-51836.

Визнати недійсним договір купівлі-продажу від 10.01.2023, укладений між Олексіївською сільською радою Лозівського району Харківської області (код ЄДРПОУ:04398519) та Товариством з обмеженою відповідальністю АГРО-ЮА КАРТАМИШ (код ЄДРПОУ 41618785) щодо продажу громадського будинку, загальною площею 201,0 кв.м, розташованого за адресою: вул. Центральна, 5, с. Картамиш Лозівського району Харківської області, посвідчений державним нотаріусом Первомайської державної нотаріальної контори Харківської області Мірошніченко О.М. та зареєстрованим в реєстрі за №12.

Закрити провадження у справі в частині позовних вимог про зобов`язання товариство з обмеженою відповідальністю АГРО-ЮА КАРТАМИШ (код ЄДРПОУ 41618785) повернути територіальній громаді в особі Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області області (код ЄДРПОУ:04398519) нерухоме майно - громадський будинок, розташований за адресою: вул. Центральна, 5, с. Картамиш Лозівського району Харківської області шляхом складання акту прийому-передачі.

Судові витрати покласти на відповідачів пропорційно задоволеним вимогам.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю АГРО-ЮА КАРТАМИШ (64144, Харківська область, Лозівський район, с. Картамиш, вул. Центральна, 5, код ЄДРПОУ 41618785) на користь Харківської обласної прокуратури (61050, м. Харків, вул. Богдана Хмельницького, 4, код ЄДРПОУ 02910108) 4026,00 грн судового збору.

Стягнути з Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області (64122, Харківська область, с. Олексіївка, вул. Центральна, 18, код ЄДРПОУ:04398519) на користь Харківської обласної прокуратури (61050, м. Харків, вул. Богдана Хмельницького, 4, код ЄДРПОУ 02910108) 6710,00 грн судового збору.

Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.

Згідно із ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга відповідно до ст. 256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду.

Учасники справи:

Позивач Заступник керівника Лозівської окружної прокуратури Харківської області (64602, Харківська область, м. Лозова, вул. Богданівська, 17).

Перший відповідач Олексіївська сільська рада Лозівського району Харківської області (64122, Харківська область, с. Олексіївка, вул. Центральна, 18, код ЄДРПОУ:04398519).

Другий відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю АГРО-ЮА КАРТАМИШ (64144, Харківська область, Лозівський район, с. Картамиш, вул. Центральна, 5, код ЄДРПОУ 41618785).

Прокурор, що забезпечував представництво в суді - Харківська обласна прокуратура (61050, м. Харків, вул. Богдана Хмельницького, 4, код ЄДРПОУ 02910108)

Повне рішення складено "04" серпня 2023 р.

СуддяС.А. Прохоров

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення26.07.2023
Оприлюднено07.08.2023
Номер документу112634502
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1354/23

Рішення від 26.07.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 28.06.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 14.06.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 24.05.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 16.05.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 08.05.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 12.04.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні