РІШЕННЯ
Іменем України
26 липня 2023 року справа № 927/585/23
Господарський суд Чернігівської області у складі судді Демидової М.О., за участю секретаря судового засідання Хіловської І.Д., розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження матеріали справи
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Північдорбуд", вул. Шевченка, 162-а, м. Чернігів, 14020; ел. пошта: pivnichdorbud@ukr.net
до відповідача: Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради, вул. Реміснича, 19, м. Чернігів, Чернігівська область, 14000; ел. пошта: gkh@chernigiv-rada.gov.ua
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача:
1) Комунальне підприємство "АТП-2528" Чернігівської міської ради, проспект Михайла Грушевського, 173, м. Чернігів, 14034, електронна пошта: atp2528cn@ukr.net
2) Товариство з обмеженою відповідальністю "Шляхо-будівельне управління № 14", вул. Любецька,35, м. Чернігів, 14021, електронна пошта: dsu-14@ukr.net
про визнання недійсними рішень про затвердження тендерної документації
за участю представників:
від позивача: Шевченко О.А., адвокат
від відповідача: Довбенко В.М.
третьої особи-1: не прибув
третьої особи-2: не прибув
ВСТАНОВИВ:
Товариством з обмеженою відповідальністю "Північдорбуд" подано позов Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради про визнання недійсним та скасування:
- рішення тендерного комітету Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради, оформлене протоколом №17 від 03.02.2021, про затвердження тендерної документації на закупівлю "Поточний середній ремонт об`єктів вулично-дорожньої мережі в м. Чернігів (код 45233142-6 Ремонт доріг);
- рішення тендерного комітету Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради, оформлене протоколом № 33 від 17.02.2021, про затвердження тендерної документації на закупівлю "Поточний середній ремонт ділянок доріг вулиць Кільцева, 1-го травня, Олександрівська, Малиновського в м. Чернігів (код 45233142-6 Ремонт доріг);
- рішення тендерного комітету Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради, оформлене протоколом № 63 від 05.03.2021, про затвердження тендерної документації на закупівлю "Поточний дрібний ремонт об`єктів вулично-дорожньої мережі та штучних споруд в м. Чернігів (код 45233142-6 Ремонт доріг);
- рішення тендерного комітету Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради, оформлене протоколом № 198 від 11.05.2021, про затвердження тендерної документації на закупівлю "Капітальний ремонт ділянки дороги по вул. Київська (від вул.Гончої до вул.Грибоєдова) в м. Чернігів (код 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв?язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь)".
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на те, що в результаті затвердження рішенням відповідача Тендерних документацій № 1, № 2, № 3, № 4 у наявній на момент їх затвердження редакції вказані документи містили у складі кваліфікаційного критерію щодо наявності у потенційного учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій завідомо неконкурентні вимоги, що об`єктивно призводили до дискримінації учасника відповідних процедур та, як наслідок - до неможливості визначення переможця процедури закупівлі із дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, передбачених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Внаслідок прийняття відповідачем оскаржуваних рішень про затвердження тендерної документації, що мала зазначені вади, позивача було неправомірно позбавлено можливості сформувати економічно вигідні, обґрунтовані та достовірні тендерні пропозиції за кожним із чотирьох предметів закупівлі, а також взяти участь у відповідних процедурах закупівлі.
Так, позивач у позові зазначив, що Тендерні документації №1-4 не містять жодної таблиці із допустимими значеннями відстані транспортування асфальтобетонних сумішей від моменту їх випуску до моменту укладання; окрім того, абзаци другий та третій пункту 6 Таблиці № 1 Додатку № 1 до Тендерних документацій №1-4 фактично суперечать один одному. Абзац другий зазначеного пункту вказує на необхідність розрахунку учасником відстані транспортування (перевезення) асфальтобетонних сумішей між місцем відпуску асфальтобетонної суміші (фактичного знаходження АБЗ (установки)) та об`єктом виконання робіт. У свою чергу, абзац третій цього ж пункту передбачає визначення цієї ж відстані вказівкою на моменти вчинення двох технологічно відокремлених одна від одної дій - випуску асфальтобетонних сумішей та укладання останніх, без зазначення того, де саме такі дії мають вчинятися. Вбачається, що за допомогою двох окремих моментів у часі можна визначити саме тривалість (час) певного процесу, що відділяє такі моменти один від одного, а не довжину (відстань), що може бути подолана певним рухомим об`єктом після настання першого моменту у часі до настання другого.
За доводами позивача в результаті затвердження рішенням відповідача Тендерні документації №1-4, у наявній на момент їх затвердження редакції, вказані документи містили у складі кваліфікаційного критерію щодо наявності у потенційного учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій завідомо неконкурентні вимоги, що об`єктивно призводили до дискримінації учасника відповідних процедур та, як наслідок - до неможливості визначення переможця процедури закупівлі із дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, передбачених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі»: замовником у тендерній документації сформульовано взаємно суперечливі умови визначення відстані транспортування (перевезення) асфальтобетонних сумішей, розміщено у якості джерела гранично допустимих значень такої відстані посилання на таблицю, яка відсутня як у технічній документації, так і у додатках до неї, та передбачено опосередкування вищевказаної відстані за допомогою обставин, не співвідносних із відповідними одиницями метричної системи вимірювань. Як зазначив позивач, внаслідок прийняття відповідачем оскаржуваних рішень про затвердження тендерної документації, що мала зазначені вище вади, позивача було неправомірно позбавлено можливості сформувати економічно вигідні, обґрунтовані та достовірні тендерні пропозиції за кожним із чотирьох предметів закупівлі, а також взяти участь у відповідних процедурах закупівлі.
У вступній частині позову позивачем зазначено третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Комунальне підприємство"АТП-2528" Чернігівської міської ради та Товариство з обмеженою відповідальністю "Шляхо-будівельне управління № 14", проте відповідних клопотань про їх залучення позивачем заявлено не було.
Ухвалою суду від 10.05.2023 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою суду від 22.05.2023 позовну заяву прийнято до розгляду за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 14.06.2023; учасникам справи встановлено строки для подання відзиву на позов, відповіді на відзив, заперечень.
Ухвала суду від 22.05.2023 отримана позивачем 30.05.2023, відповідачем - 26.05.2023, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення (а.с.210,211 т.1).
01.06.2023 від позивача надійшла заява від 31.05.2023 про залучення до участі у справі як третіх осіб на стороні відповідача, які не заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору, Комунального підприємства "АТП-2528" Чернігівської міської ради (проспект Михайла Грушевського, 173, м. Чернігів, 14034, код 03358216) та Товариства з обмеженою відповідальністю "Шляхо-будівельне управління № 14" (вул. Любецька,35, м. Чернігів, 14021, код 30731879). В обґрунтування заяви позивач посилався на те, що відповідно до публічно доступних даних переможцями процедур закупівлі, рішення про затвердження яких оскаржуються позивачем, стали вищезазначені особи і у разі задоволення позовних вимог у позивача може виникнути право вимагати скасування рішення тендерного комітету відповідача про визначення переможців відповідних процедур закупівель та визнання недійсними відповідних договорів про закупівлю.
02.06.2023 від відповідача у межах строків, встановлених судом, надійшов відзив на позовну заяву №213-1 від 01.06.2023 з додатками, у якому відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову з огляду на те, що спірні закупівлі було проведено з дотриманням норм чинного законодавства у сфері публічних закупівель, а вимоги до учасників сформовано відповідно до нормативно-правових актів, які діяли на час проведення відповідної закупівлі. На думку відповідача, позивач помилково зробив посилання на ДБН В. 2.3-4:2015 без урахування змін та доповнень, що діяли на момент проведення відповідної тендерної закупівлі, у зв`язку з чим помилково дійшов висновку про те, що Управлінням було встановлено дискримінаційні вимоги до учасників.
У підготовче судове засідання 14.06.2023 прибули представники позивача та відповідача, були присутні представники КП "АТП-2528" Чернігівської міської ради та ТОВ "Шляхо-будівельне управління № 14".
У судовому засіданні 14.06.2023 суд прийняв до розгляду поданий відповідачем відзив на позовну заяву №213-1 від 01.06.2023 з додатками та залучив його до матеріалів справи.
Суд у судовому засіданні 14.06.2023 постановив протокольну ухвалу про оголошення перерви у підготовчому засіданні до 20.07.2023.
Ухвалою суду від 15.06.2023 залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача: Комунальне підприємство "АТП-2528" Чернігівської міської ради (проспект Михайла Грушевського, 173, м. Чернігів, 14034, ідентифікаційний код 03358216) та Товариство з обмеженою відповідальністю "Шляхо-будівельне управління № 14" (вул. Любецька,35, м. Чернігів, 14021, ідентифікаційний код 30731879): третім особам встановлено строк протягом 5 днів з дати отримання даної ухвали надати суду та учасникам справи письмові пояснення на позов та відзив на позовну заяву, і докази направлення надати суду.
Ухвала суду від 15.06.2023 отримана позивачем 21.06.2023, відповідачем - 20.06.2023, третьою особою-1 - 22.06.2023, третьою особою-1 - 21.06.2023, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень (а.с.220-223 т.2).
19.06.2023 через систему «Електронний суд» від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Комунального підприємства "АТП-2528" Чернігівської міської ради, у строк встановлений судом, надійшли пояснення у яких третя особа зазначає, що посилання позивача на відсутність у технічній документації та додатках до неї таблиці 20.2а не може вважатися належним прикладом некоректності складення тендерної документації, тому що у самих ДБН В. 2.3-4:2015 в редакції, що діяла на момент проведення закупівлі, міститься згадана таблиця, а тому переносити (копіювати) дану таблицю в умови тендерної документації потреби у замовника закупівлі не було; посилання позивача на суперечності між собою у понятійному апараті абзаців 2 та 3 пункту 6 Таблиці №1 Додатку № 1 до ТД №1, ТД №2, ТД №3 та ТД №4 також не відповідають дійсності, оскільки окрім удаваної різниці у понятійному розумінні умов двох пунктів, жодної дискримінаційної ознаки, яка б відвернула чи не дала змоги потенційним учасникам взяти участь у даних закупівлях, не було. Комунальне підприємство "АТП-2528" Чернігівської міської ради не погоджується із позовними вимогами та підтримує позицію відповідача щодо відмови у задоволенні позову у повному обсязі.
19.06.2023 через систему «Електронний суд» від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Шляхо-будівельне управління № 14", у строк, встановлений судом, надійшли пояснення, аналогічні поясненням Комунального підприємства "АТП-2528" Чернігівської міської ради, у яких третя особа просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
19.07.2023 через систему «Електронний суд» від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Комунального підприємства "АТП-2528" Чернігівської міської ради, надійшла заява про розгляд справи без участі повноважного представника у зв?язку з неможливістю забезпечити його явку в судове засідання 20.07.2023.
У підготовче засідання 20.07.2023 прибули представники позивача, відповідача та третьої особи ТОВ "Шляхо-будівельне управління № 14". Представник третьої особи КП "АТП-2528" Чернігівської міської ради в судове засідання не прибув.
У судовому засіданні 20.07.2023 суд протокольно закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 26.07.2023, про що третю особу КП "АТП-2528" Чернігівської міської ради повідомлено ухвалою суду від 20.07.2023, направленою на її адресу рекомендованою кореспонденцію та отриману третьою особою 24.07.2023, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
У судове засідання 26.07.2023 прибули представники позивача та відповідача. Представники третіх осіб ТОВ "Шляхо-будівельне управління № 14" та КП "АТП-2528" Чернігівської міської ради не прибули.
Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подачі доказів в обґрунтування своїх позиції у справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарським судом в межах наданих йому повноважень сторонам створені усі належні умови для надання доказів.
Відповідно до ч.1 ст.202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив такі фактичні обставини.
Рішенням тендерного комітету Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради (протокол № 17 від 03.02.2021) затверджено тендерну документацію на закупівлю: «Поточний середній ремонт об`єктів вулично-дорожньої мережі в м. Чернігів» (за кодом ДК 021:2015 - 45233142-6 Ремонт доріг)» (далі - Тендерна документація №1, а.с.17-18 т.1).
03.02.2021 Управлінням житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради в електронній системі закупівель Рrоzоrrо оприлюднено оголошення про проведення публічних закупівель: «Поточний середній ремонт об`єктів вулично-дорожньої мережі в м. Чернігів (код 45233142-6 Ремонт доріг)». Очікувана вартість предмета закупівлі: 81 616 210,00 грн. Процедура закупівлі - відкриті торги з публікацією англійською мовою.
Рішенням тендерного комітету Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради (протокол № 33 від 17.02.2021) затверджено тендерну документацію на закупівлю «Поточний середній ремонт ділянок доріг вулиць Кільцева, 1-го Травня, Олександрівська, Малиновського в м. Чернігів (код 45233142-6 Ремонт доріг)» (далі - Тендерна документація №2, а.с.46-47 т.1).
17.02.2021 Управлінням житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради в електронній системі закупівель Рrоzоrrо оприлюднено оголошення про проведення публічних закупівель: «Поточний середній ремонт ділянок доріг вулиць Кільцева, 1-го Травня, Олександрівська, Малиновського в м. Чернігів (код 45233142-6 Ремонт доріг)». Очікувана вартість предмета закупівлі: 98 656 408,00 грн. Процедура закупівлі - відкриті торги з публікацією англійською мовою.
Матеріали справи містять зміни до Тендерної документації на закупівлю «Поточний середній ремонт ділянок доріг вулиць Кільцева, 1-го Травня, Олександрівська, Малиновського в м. Чернігів (CPV за ДК 021:2015 код 45233142-6 Ремонт доріг), відповідно до яких до тендерної документації вносяться зміни: Додатки №2, №3 до тендерної документації викладено в новій редакції (а.с.77-86 т.1).
Рішенням тендерного комітету Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради (протокол № 63 від 05.03.2021) затверджено тендерну документацію на закупівлю «Поточний дрібний ремонт об`єктів вулично-дорожньої мережі та штучних споруд в м. Чернігів (код 45233142-6 Ремонт доріг)» (далі - Тендерна документація №3, а.с.87-88 т.1).
05.03.2021 Управлінням житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради в електронній системі закупівель Рrоzоrrо оприлюднено оголошення про проведення публічних закупівель: «Поточний дрібний ремонт об`єктів вулично-дорожньої мережі та штучних споруд в м. Чернігів (код 45233142-6 Ремонт доріг)». Очікувана вартість предмета закупівлі: 150 595 134,00 грн. Процедура закупівлі - відкриті торги з публікацією англійською мовою.
Матеріали справи містять зміни до Тендерної документації на закупівлю «Поточний дрібний ремонт об`єктів вулично-дорожньої мережі та штучних споруд в м. Чернігів (CPV за ДК 021:2015 код 45233142-6 Ремонт доріг)», відповідно до яких до тендерної документації вносяться зміни: Додаток №2 до тендерної документації викладено в новій редакції (а.с.120-127 т.1).
Рішенням тендерного комітету Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради (протокол № 198 від 11.05.2021) затверджено тендерну документацію на закупівлю «Капітальний ремонт ділянки дороги по вул. Київська (від вул. Гончої до вул. Грибоєдова) в м. Чернігів (код 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь)» (далі - Тендерна документація №4, а.с.128-129 т.1).
11.05.2021 Управлінням житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради в електронній системі закупівель Рrоzоrrо оприлюднено оголошення про проведення публічних закупівель: «Капітальний ремонт ділянки дороги по вул. Київська (від вул. Гончої до вул. Грибоєдова) в м. Чернігів (код 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь)». Очікувана вартість предмета закупівлі: 50 985 316,00 грн. Процедура закупівлі - відкриті торги з публікацією англійською мовою.
Матеріали справи містять Додатки №1, №2, №3 (зі змінами) (а.с. 143-157 т.1) до вищезазначеної Тендерної документації, а також перелік змін до Тендерної документації на закупівлю «Капітальний ремонт ділянки дороги по вул. Київська (від вул. Гончої до вул. Грибоєдова) в м. Чернігів (код 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь)», відповідно до яких до тендерної документації вносяться зміни: Додатки №1, №2, №3 до тендерної документації викладено в новій редакції (а.с. 164-184 т.1).
Абзацами 4 пункту 1 розділу 3 Тендерних документацій №1-4 передбачено, що учасник у сканованому вигляді завантажує на електронному торгівельному майданчику, який приєднаний до системи електронних закупівель Рrоzоrrо, документи, зокрема:
- інформацію та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям (згідно з додатком № 1);
- інформацію щодо відповідності учасника вимогам, визначеним у статті 17 Закону;
- інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, в тому числі технічну специфікацію, відповідно до додатку № 2 цієї документації.
Пунктами 1-6 Таблиці № 1 Додатку № 1 до Тендерних документацій №1-4 «Довідка про наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» передбачено, що учасники у складі тендерної пропозиції подають довідку (довільної форми) про наявність власного (-их)/орендованого (-их) асфальтобетонного (-их) заводу (-ів), що буде (-уть) залучений (-і) при виконанні робіт на об`єкті згідно предмету закупівлі, з можливістю виготовлення асфальтобетонних сумішей необхідного виду відповідно до Технічного завдання (Додаток № 3) в потрібній кількості протягом усього періоду виконання робіт або Довідку (довільної форми) в якій зазначає постачальника асфальтобетонних сумішей необхідного виду відповідно до Технічного завдання (Додаток №3); у довідці додатково зазначається місце розташування АБЗ та вид АБЗ (установки) - мобільна/стаціонарна.
У підтвердження наявності в учасника власного АБЗ (установки), що буде залучений при виконанні робіт на об`єкті згідно предмету закупівлі, такий учасник в складі тендерної пропозиції надає копію свідоцтва про атестацію виробництва, що видане компетентним органом, копію паспорта (технічного) АБЗ (установки), копію документів, що підтверджують наявність власної АБЗ (установки) (картку (-ки) обліку основних засобів власника асфальтобетонного (-их) заводу (-ів) (інвентарна (-ні) картка (-ки) за типовою формою № 03- 6), що містить усі необхідні записи відповідно до форми, що затверджена чинним законодавством України) та копії дозвільних документів підприємства на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
В підтвердження наявності в учасника орендованого АБЗ (установки), що буде залучений при виконанні робіт на об`єкті згідно предмету закупівлі, учасник в складі тендерної пропозиції надає копію договору оренди АБЗ (установки), копію свідоцтва про атестацію виробництва, що видане компетентним органом, копію паспорта (технічного) АБЗ (установки), оригінал листа (-ів) - підтвердження від власника (-ів) АБЗ (установки) про незаперечення його використання учасником за предметом закупівлі та копії дозвільних документів підприємства на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
У разі, якщо в учасника немає у наявності власного (-их)/орендованого (-их) АБЗ (установки), учасник у складі тендерної пропозиції надає: договір (-и) з виробником (-ами) чи постачальником (-ами) асфальтобетонних сумішей, лист (-и) - підтвердження від виробника (-ів) чи постачальника (-ів) асфальтобетону про можливість постачання учаснику асфальтобетонних сумішей необхідного типу відповідно до Технічного завдання (Додаток 3) із зазначенням АБЗ (установки) з якого будуть здійснюватися поставки, в потрібній кількості, для виконанні робіт на об`єкті згідно предмету закупівлі протягом усього періоду виконання робіт (лист-підтвердження повинен бути виданий не раніше дати оголошення закупівлі), копію свідоцтва про атестацію виробництва, що видане компетентним органом на ім`я постачальника, копія паспорта (технічного) АБЗ (установки), копії дозвільних документів підприємства на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
У разі наміру встановлення та використання власних/орендованих/залучених на умовах договору постачання мобільних АБЗ (установок), Учасник додатково до встановлених вимог пунктами 1-4 надає копію договору оренди земельної ділянки на розташування АБЗ (установки) або копію договору гро наміри укладення договору оренди земельної ділянки на розташування АБЗ (установки), та гарантійного листа від власника/орендаря земельної ділянки про укладення договору оренди/суборенди земельної ділянки на розташування АБЗ (установки) з учасником, якщо він стане переможцем торгів (у договорах повинен бути зазначений кадастровий номер земельної ділянки та її цільове призначення). Якщо мобільний АБЗ (установка) вже встановлений, то Учасник додатково до встановлених вимог пунктами 1-4 надає копію договору оренди земельної ділянки на розташування АБЗ (установки) та лист підтвердження від орендодавця земельної ділянки про чинність договору оренди, який повинен бути виданий не раніше дати оголошення закупівлі з Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності та Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права.
Місце розташування АБЗ (установки), зазначене в атестаті виробництва, повинно співпадати з місцем розташування, зазначеним у таблиці - транспортній схемі.
Учасник розраховує відстань транспортування (перевезення) асфальтобетонних сумішей із місця відпуску асфальтобетонної суміші (фактичного знаходження АБЗ (установки)) до об`єкту виконання робіт.
Відстань транспортування асфальтобетонних сумішей від моменту їх випуску до моменту укладання не повинна перевищувати значень, що вказані у таблиці 20.2а, при цьому час транспортування асфальтобетонних сумішей не повинен перевищувати трьох годин (п. 20.8.2 ДБН В.2.3-4:2015).
Переможцями вищезазначених процедур закупівлі стали Товариство з обмеженою відповідальністю "Шляхо-будівельне управління №14" («Поточний середній ремонт об`єктів вулично-дорожньої мережі в м. Чернігів (код 45233142-6 Ремонт доріг)», «Поточний середній ремонт ділянок доріг вулиць Кільцева, 1-го Травня, Олександрійська, Малиновського в м. Чернігів (код 45233142-6 Ремонт доріг)», «Капітальний ремонт ділянки дороги по вул. Київська (від вул. Гончої до вул. Грибоєдова) в м. Чернігів (код 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь)») та Комунальне підприємство «АТП-2528» Чернігівської міської ради («Поточний дрібний ремонт об`єктів вулично-дорожньої мережі та штучних споруд в м. Чернігів (код 45233142-6 Ремонт доріг)»).
Дослідивши обставини справи, надані матеріали, оцінивши надані докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог та необхідність відмови у задоволенні позову з таких підстав.
Відповідно до ст. 15, 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується (ч.1 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України).
За приписами ч. 1 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України "Про публічні закупівлі", метою якого є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Виходячи з приписів п.18,25,31 ч.1 ст. 1 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) переможець процедури закупівлі - учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і визнана найбільш економічно вигідною, та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю, або учасник, якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі; публічна закупівля - придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом; тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
Згідно з ч.1 ст.2 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать:
1) органи державної влади (орган законодавчої, органи виконавчої, судової влади), та правоохоронні органи держави, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, об`єднання територіальних громад;
3) юридичні особи, які є підприємствами, установами, організаціями (крім тих, які визначені у пунктах 1 і 2 цієї частини) та їх об`єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак:
юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів;
органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи;
у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.
Підпунктом 1 пункту 4 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) установлено, що до 1 січня 2022 року:
1) замовник може утворювати тендерний комітет (комітети) для організації та проведення процедур закупівель.
Замовник має право визначити уповноважену особу (осіб) та тендерний комітет (комітети), за умови що кожен із них буде відповідальним за організацію та проведення конкретних процедур закупівель.
Для цілей цього Закону тендерний комітет - це службові (посадові) та інші особи замовника, призначені відповідальними за організацію та проведення процедур закупівлі згідно із цим Законом.
Тендерний комітет діє на засадах колегіальності та неупередженості.
Членство в тендерному комітеті не повинно створювати конфлікт між інтересами замовника та учасника чи між інтересами учасників процедури закупівлі, наявність якого може вплинути на об`єктивність і неупередженість прийняття рішень щодо вибору переможця процедури закупівлі.
Склад тендерного комітету та положення про тендерний комітет у разі створення затверджуються рішенням замовника.
До складу тендерного комітету входять не менше п`яти осіб. У разі, якщо кількість службових (посадових) осіб у штатній чисельності працівників замовника є меншою, ніж п`ять осіб, до складу тендерного комітету мають входити всі службові (посадові) особи замовника.
Керівництво роботою тендерного комітету здійснює його голова.
Голова тендерного комітету призначається замовником, організовує роботу комітету та несе персональну відповідальність за виконання покладених на комітет функцій.
Не можуть входити до складу тендерного комітету та/або визначатися уповноваженими особами посадові особи та представники учасників, члени їхніх сімей, а також народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим та депутати міської, районної у місті, районної, обласної ради.
Тендерний комітет планує закупівлі, складає та затверджує річний план закупівель, здійснює вибір процедури закупівлі, проводить процедури закупівель, забезпечує рівні умови для всіх учасників, об`єктивний та чесний вибір переможця, забезпечує складання, затвердження та зберігання відповідних документів з питань публічних закупівель, визначених цим Законом, забезпечує оприлюднення інформації та звіту щодо публічних закупівель відповідно до цього Закону, здійснює інші дії, передбачені цим Законом.
Рішення тендерного комітету оформлюється протоколом із зазначенням дати прийняття рішення. У рішенні відображаються результати поіменного голосування членів комітету, присутніх на засіданні тендерного комітету, з кожного питання. Протокол підписується всіма членами комітету, присутніми на його засіданні. У разі відмови члена тендерного комітету підписати протокол про це зазначається у протоколі з обґрунтуванням причин відмови.
Примірне положення про тендерний комітет затверджується Уповноваженим органом.
Як встановлено судом під час розгляду справи, тендерний комітет для здійснення спірних процедур закупівель сформований відповідно до наведених вище вимог закону і ця обставина учасниками судового процесу не спростовується.
Згідно із ч.4, ст.5 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Одним з принципів здійснення публічних закупівель є недискримінація учасників та рівне ставлення до них, що встановлено наведеними нормами.
Пунктом 31 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація визначається як документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. Перелік відомостей, що мають бути зазначені у технічній документації, встановлено частиною 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
Так, статтею 22 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.
У тендерній документації зазначаються такі відомості:
1) інструкція з підготовки тендерних пропозицій;
2) один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Для об`єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону;
3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону;
4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби);
5) кількість товару та місце його поставки;
6) місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги;
7) строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;
8) проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов;
9) опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота). Замовник може передбачити можливість укладення одного договору про закупівлю з одним і тим самим учасником у разі визначення його переможцем за кількома лотами;
10) перелік критеріїв оцінки та методика оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію.
У разі застосування критерію оцінки вартість життєвого циклу, методика оцінки тендерних пропозицій повинна містити опис усіх складових вартісних елементів та перелік документів і інформації, які повинні надати учасники для підтвердження вартості складових елементів життєвого циклу. Замовник у разі необхідності дисконтування витрат життєвого циклу майбутніх періодів може використовувати поточну облікову ставку Національного банку України. Вартість життєвого циклу може рахуватися як сума всіх витрат життєвого циклу або сума всіх витрат життєвого циклу, поділена на розрахункову одиницю експлуатації предмета закупівлі;
11) строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій;
12) валюта, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції;
13) мова (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції;
14) кінцевий строк подання тендерних пропозицій;
15) розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати);
16) розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати);
17) прізвище, ім`я та по батькові, посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками;
18) вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг;
19) опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.
Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Тендерна документація може містити правила зазначення в договорі про закупівлю грошового еквівалента в національній чи іноземній валюті за офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату проведення електронного аукціону.
Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Замовникам забороняється вимагати від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням кваліфікованого електронного підпису.
Закон України !Про публічні закупівлі» не містить чіткого переліку дискримінаційних вимог, так само як і не визначає дефініції ознак дискримінаційності та будь-яким чином не описує такі ознаки. З системного аналізу наведених вище норм випливає, що дискримінаційними можуть бути визнані такі вимоги тендерної документації, які обмежують право осіб/учасників взяти участь у процедурі закупівель та звужують коло учасників тендеру до одного чи декількох.
Відповідно до ч.1-3 ст. 16 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: 1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; 3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); 4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
У разі встановлення кваліфікаційного критерію фінансової спроможності замовник не має права вимагати надання підтвердження обсягу річного доходу (виручки) у розмірі більшому, ніж очікувана вартість предмета закупівлі (пропорційно очікуваній вартості частини предмета закупівлі (лота) в разі поділу предмета закупівель на частини).
Один або декілька кваліфікаційних критеріїв з числа визначених ч. 2 ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» мають бути в обов?язковому порядку включені до тендерної документації відповідно до вимог п. 2 ч. 2 ст. 22 названого закону.
Якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій такий, як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити потужності інших суб`єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців.
Наказом Мінекономрозвитку та торгівлі України від 13.04.2016 №680 «Про затвердження примірної тендерної документації» визначено, що примірна тендерна документація містить: обов`язкову інформацію, визначену статтею 22 Закону України "Про публічні закупівлі", яка оформлюється у вигляді таблиці, що складається з трьох граф та подається замовником окремим файлом. У графі "1" зазначається нумерація, у графі "2" - перелік складових тендерної документації, у графі "3" - вимоги щодо їх заповнення відповідно до Закону; інформацію, що формується замовником шляхом заповнення окремих полів електронних форм електронної системи закупівель; додатки, що завантажуються до електронної системи закупівель окремими файлами. Зміст кожного розділу Примірної тендерної документації визначається замовником.
Відповідно до ч.1,4 ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
За доводами позивача з огляду на ч.4 ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) відповідачем під час формування Тендерних документацій №1-4 по чотирьох закупівлях встановлено завідомо неконкурентні вимоги, що призвели до дискримінації учасника відповідної процедури та як наслідок - до неможливості здійснення публічних закупівель, передбачених ст.5 зазначеного Закону, а саме: замовником у тендерній документації було сформульовано взаємно суперечливі умови визначення відстані транспортування (перевезення) асфальтобетонних сумішей, розміщено в якості джерела гранично допустимих значень такої відстані посилання на таблицю, яка відсутня як у технічній документації, так і в додатках до неї, та передбачено опосередкування вищевказаної відстані за допомогою обставин, не співвідносних із відповідними одиницями метричної системи вимірювань.
На думку позивача, прийняттям зазначених рішень про затвердження тендерної документації Товариство з обмеженою відповідальністю «Північдорбуд-17» було неправомірно позбавлено можливості сформувати економічно вигідні, обґрунтовані та достовірні тендерні пропозиції за кожним із чотирьох предметів закупівлі, а також взяти участь у відповідних процедурах закупівлі.
Щодо доводів позивача суд зазначає таке.
Будь-які подані учасниками процесу докази підлягають оцінці судом на предмет належності і допустимості. Вирішуючи питання щодо доказів, господарські суди повинні враховувати інститут допустимості засобів доказування, згідно з яким обставини справи, що відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Що ж до належності доказів, то нею є спроможність відповідних фактичних даних містити інформацію стосовно обставин, які входять до предмета доказування з даної справи.
Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (ч.1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України України).
Сторони, звертаючись до суду, повинні враховувати те, що визначення та наповнення доказової бази переданого на розгляд суду спору покладаються саме на сторони, а не на суд.
Як вбачається з матеріалів справи, рішеннями тендерного комітету Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради:
- затверджено тендерну документацію на закупівлю: «Поточний середній ремонт об`єктів вулично-дорожньої мережі в м. Чернігів» (за кодом ДК 021:2015 - 45233142-6 Ремонт доріг)» (оформлено протоколом № 17 від 03.02.2021 та 03.02.2021 відповідачем оприлюднено оголошення про проведення публічних закупівель в електронній системі закупівель Рrоzоrrо);
- затверджено тендерну документацію на закупівлю «Поточний середній ремонт ділянок доріг вулиць Кільцева, 1-го Травня, Олександрівська, Малиновського в м. Чернігів (код 45233142-6 Ремонт доріг)» (оформлено протоколом № 33 від 17.02.2021 та 17.02.2021 відповідачем оприлюднено оголошення про проведення публічних закупівель в електронній системі закупівель Рrоzоrrо);
- затверджено тендерну документацію на закупівлю «Поточний дрібний ремонт об`єктів вулично-дорожньої мережі та штучних споруд в м. Чернігів (код 45233142-6 Ремонт доріг)» (оформлено протоколом № 63 від 05.03.2021 та 05.03.2021 відповідачем оприлюднено оголошення про проведення публічних закупівель в електронній системі закупівель Рrоzоrrо);
- затверджено тендерну документацію на закупівлю «Капітальний ремонт ділянки дороги по вул. Київська (від вул. Гончої до вул. Грибоєдова) в м. Чернігів (код 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь)» (оформлено протоколом №198 від 11.05.2021 та 11.05.2021 відповідачем оприлюднено оголошення про проведення публічних закупівель в електронній системі закупівель Рrоzоrrо).
Як позивачем, так і відповідачем додано до матеріалів справи:
-зміни до Тендерної документації на закупівлю: «Поточний середній ремонт ділянок доріг вулиць Кільцева, 1-го Травня, Олександрівська, Малиновського в м. Чернігів (CPV за ДК 021:2015 код 45233142-6 Ремонт доріг), відповідно до яких до тендерної документації вносяться зміни, а саме Додатки №2, №3 до тендерної документації викладено в новій редакції;
-зміни до Тендерної документації на закупівлю: «Поточний дрібний ремонт об`єктів вулично-дорожньої мережі та штучних споруд в м. Чернігів ((CPV за ДК 021:2015 код 45233142-6 Ремонт доріг)», відповідно до яких до тендерної документації вносяться зміни, а саме Додаток №2 до тендерної документації викладено в новій редакції;
-додатки №1, №2, №3 (зі змінами) до вищезазначеної Тендерної документації, а також перелік змін до Тендерної документації на закупівлю: «Капітальний ремонт ділянки дороги по вул. Київська (від вул. Гончої до вул. Грибоєдова) в м. Чернігів (код 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь)», відповідно до яких до тендерної документації вносяться зміни, а саме Додатки №1, №2, №3 до тендерної документації викладено в новій редакції.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комуналього господарства України від 21.09.2015 № 234 затверджено технічні норми, правила і стандарти ДБН В.2.3-4:2015 "Автомобільні дороги. Частина І. Проектування Частина II. Будівництво" (зі змінами №1 (набули чинності 01.09.2019) та №2 (набули чинності 01.03.2022), які встановлюють технічні вимоги до: -проектування (Частина І. Проектування) будівництва автомобільних доріг загального користування (далі - автомобільні дороги); -будівництва (Частина II. Будівництво) автомобільних доріг. Крім того, ці норми встановлюють вимоги до перехрещення інженерних мереж та комунікацій і розміщення об`єктів сервісу, інших будівель і споруд в смузі відведення автомобільних доріг, а також доступу з їх території на дорогу. Норми не поширюються на відомчі (технологічні) автомобільні дороги, вулиці і дороги міст та інших населених пунктів, автомобільні дороги на приватних територіях та тимчасові (об`їзні) дороги.
ДБН В.2.3-4:2015 "Автомобільні дороги. Частина І. Проектування Частина II. Будівництво" містить перелік таблиць, в тому числі таблицю 20.2а - Максимальна відстань транспортування асфальтобетонних сумішей (доповнену на підставі Зміни № 1), яка, в свою чергу, містить допустимі значення відстані транспортування асфальтобетонних сумішей від моменту їх випуску до моменту укладання.
Приймаючи до уваги те, що Тендерні документації №1-4 з додатками до них (з урахуванням внесених змін) містять пряме посилання на нормативний акт - ДБН В.2.3-4:2015 "Автомобільні дороги. Частина І. Проектування Частина II. Будівництво" (зі змінами) (в редакції на час проведення відповідної процедури), суд погоджується з доводами відповідача та третіх осіб про відсутність необхідності у перенесенні таблиці 20.2а - Максимальна відстань транспортування асфальтобетонних сумішей до Тендерних документацій №1-4 з додатками до них (з урахуванням внесених змін).
Таким чином, з наявних у справі доказів вбачається, що спірна тендерна документація, затверджена рішеннями тендерного комітету відповідача, оформленими протоколом від 03.02.2021 № 17 (закупівля «Поточний середній ремонт ділянок доріг вулиць Кільцева, 1-го Травня, Олександрівська, Малиновського в м. Чернігів (CPV за ДК 021:2015 код 45233142-6 Ремонт доріг), протоколом від 17.02.2021 № 33 (закупівля «Поточний середній ремонт ділянок доріг вулиць Кільцева, 1-го Травня, Олександрівська, Малиновського в м. Чернігів (код 45233142-6 Ремонт доріг)», протоколом від 05.03.2021 № 63 (закупівля «Поточний дрібний ремонт об`єктів вулично-дорожньої мережі та штучних споруд в м. Чернігів (код 45233142-6 Ремонт доріг)» , протоколом від 11.05.2021 № 198 (закупівля «Капітальний ремонт ділянки дороги по вул. Київська (від вул. Гончої до вул. Грибоєдова) в м. Чернігів (код 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь)» відповідала вимогам ч. 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» щодо переліку відомостей, що мають бути зазначені у технічній документації, та не містила у складі таких відомостей жодних дискримінаційних вимог.
Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про дотримання відповідачем норм чинного законодавства у сфері публічних закупівель щодо формування вимог до учасників, зокрема, в частині належного оформлення Тендерних документацій №1-4 з відповідним посиланням на ДБН В. 2.3-4:2015 з урахування змін, що свідчить про відсутність дискримінаційних вимог до учасників відкритих торгів на момент проведення процедур тендерних закупівель, а також відсутність суперечливих умов в абзацах 2, 3 пункту 6 Таблиці №1 Додатку № 1 до Тендерних документацій №1-4 щодо визначення відстані транспортування (перевезення) асфальтобетонних сумішей.
Так, зокрема, встановлений у додатку № 1 до відповідних технічних документацій кваліфікаційний критерій щодо наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій у частині визначення відстані транспортування (перевезення) асфальтобетонних сумішей сформульоване замовником закупівель (відповідачем у справі) у повній відповідності до чинної на час прийняття спірних рішень тендерного комітету відповідача редакції пункту 20.8.2 Державних будівельних норм України В.2.3-4:2015 «Автомобільні дороги. Частина І.Проектування. Частина ІІ. Будівництво» (у редакції Зміни № 1 до ДБН В.2.3-4:2015, затвердженої Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.03.2019 № 84). За висновком суду наведене відповідачем у відповідних технічних документаціях визначення змісту даного кваліфікаційного критерію не було спрямоване на обмеження права будь-яких осіб/учасників брати участь у спірних процедурах закупівель та/або звуження кола учасників процедур закупівель.
За таких обставин суд доходить висновку про те, що в процесі судового розгляду справи позивачем не доведено факту порушення його прав та охоронюваних законом інтересів відповідачем у справі, а тому позовні вимоги позивача про визнання недійсними рішень про затвердження тендерної документації є безпідставними та задоволенню не підлягають.
Згідно зі ст.129 Господарського процесуального кодексу України у разі відмови в позові судовий збір та судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються на позивача.
Керуючись ст. 129, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Північдорбуд" до Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради про визнання недійсними рішень про затвердження тендерної документації відмовити повністю.
У судовому засіданні 26.07.2023 судом оголошено вступну та резолютивну частину рішення відповідно до ст.240 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення набирає законної сили у строк та в порядку, встановленому ст.241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в строк, встановлений ст.256 Господарського процесуального кодексу України та в порядку, передбаченому ст.257 Господарського процесуального кодексу України.
З повним текстом рішення можна ознайомитись у Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою: http://reyestr.court.gov.ua .
Повний текст рішення складено та підписано 04.08.2023.
Суддя М.О. Демидова
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2023 |
Оприлюднено | 07.08.2023 |
Номер документу | 112634713 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Інші справи |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Демидова М.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні