Постанова
від 13.07.2023 по справі 740/982/22
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

іменем України

13 липня 2023 року м. Чернігів

Унікальний номер справи № 740/982/22

Головуючий у першій інстанції Олійник В. П.

Апеляційне провадження № 22-ц/4823/756/23

Суд у складі:

головуючого - судді Євстафіїва О.К.,

суддів: Скрипки А.А., Шарапової О.Л.,

за участю секретаря Зеляк Ю.Г.,

позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю Агропромислова компанія «Магнат»,

відповідачі: Фермерське господарство «Шугаївське», ОСОБА_1 ,

особа, яка подала апеляційну скаргу: Товариство з обмеженою відповідальністю Агропромислова компанія «Магнат»,

на рішення Ніжинського міськрайонного суду Чернігівської області від 01 березня 2023 року, дата складання повного його тексту: 10.03.2023, місце ухвалення: м. Чернігів,

в с т а н о в и в:

У травні 2022 р. Товариство з обмеженою відповідальністю Агропромислова компанія «Магнат» (далі за текстом ТОВ АПК «Магнат») звернулося з позовом до Фермерського господарства «Шугаївське» (далі за текстом ФГ «Шугаївське») і ОСОБА_1 , в якому просило визнати за ним переважне право на укладення із ОСОБА_1 договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 7423388900:05:001:2287, розташованої на території Талалаївської сільської ради Ніжинського р-ну Чернігівської обл., і перевести з ФГ «Шугаївське» на нього права та обов`язки орендаря за договором оренди від 17.12.2018 цієї ділянки площею 0,5032 га, номер запису про інше речове право 30294363 від 08.02.2019 та стягнути з відповідачів в солідарному порядку суму судового збору. Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що право власності на вказану ділянку зареєстровано за ОСОБА_1 . Ця ділянка знаходиться в масиві поля № 509, яке тривалий час на підставі договорів оренди обробляється ТОВ АПК «Магнат», в користуванні якого знаходиться понад 75 % земельних ділянок цього поля. Тож відповідно до ч. 4 ст. 37-1 ЗК України останнє є особою, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення. Тому воно має переважне право на укладення договору оренди земельної ділянки, що належить ОСОБА_1 . Восени 2020 р. ТОВ АПК «Магнат» провело обробіток спірної ділянки, внесло мінеральні добрива, та в березні-квітні 2021 р. посіяло сільськогосподарські культури. 08.02.2019 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за номером 30294363 зареєстровано договір оренди земельної ділянки, про яку йдеться, від 17.12.2018, укладений ОСОБА_1 та ФГ «Шугаївське» строком до 17.12.2025, про що позивачу стало відомо 01.04.2021. ТОВ АПК «Магнат» на цей час вважає себе належним землекористувачем масиву поля № 509, а також спірної ділянки до моменту її виділення в натурі та встановлення межових знаків, і має право власності на посіви й насадження, на вироблену продукцію, що знаходиться в масиві поля № 509, в тому числі на вирощену Товариством на спірній земельній ділянці, межі якої не встановлені, що унеможливлює визначення точного місця її розташування, що в свою чергу призвело до її обробітку позивачем. ОСОБА_1 не могла не знати про те, що ТОВ АПК «Магнат» обробляє переважну кількість земельних ділянок, але потайки уклала договір оренди її земельної ділянки з ФГ «Шугаївське». На письмові повідомлення позивача від 01.07.2021 про намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди спірної земельної ділянки ОСОБА_1 та ФГ «Шугаївське» відповіли відмовами.

Оскаржуваним рішенням у задоволенні позову відмовлено. Ухвалюючи його, суд виходив із того, що переважне право на укладення з ОСОБА_1 договору оренди земельної ділянки позивачем не доведено.

В апеляційній скарзі ТОВ АПК «Магнат» просить скасувати вказане рішення та ухвалити рішення про задоволення його позову. Доводи скарги зводяться до того, що:

- ТОВ АПК «Магнат» понад 10 років у масиві земель сільськогосподарського призначення (поле № 509) належить право користування понад 75% земельних ділянок. Тому висновок суду про відсутність у нього переважного перед іншими особами права на укладення договору оренди спірної земельної ділянки спростовується матеріалами справи;

- у суді не спростовано, що позивачеві не відразу стало відомо про оформлення ОСОБА_1 права власності на спірну земельну ділянку та про укладення відповідачами договору її оренди;

- ФГ «Шугаївське» цілеспрямовано вишукувало невитребувані земельні паї в орендованих ТОВ АПК «Магнат» земельних масивах, сприяючи їх власникам в оформленні права власності на них з послідуючим оформленням потайки договорів їх оренди.

У судовому засіданні представник ФГ «Шугаївське» - адвокат Лутай Н.М. та представник ОСОБА_1 адвокат Матвійчук А.С. просили відхилити апеляційну скаргу.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників справи, дослідивши її матеріали та обговоривши доводи апеляційної скарги, суд вважає, що вона підлягає відхиленню.

У справі встановлено таке.

З копії складеного позивачем списку земельних ділянок масиву поля № 509 та карти масиву поля 509 вбачається, що належна ОСОБА_1 земельна ділянка із кадастровим номером 7423388900:05:001:2287 площею 0,5032 га входить до масиву, який складається з 68 земельних ділянок, що входять до масиву «Поле № 509», з яких позивач орендує 26 ділянок (арк. 25, 26).

З копії довідки ТОВ АПК «Магнат» від 01.12.2021 без номера вбачається, що з жовтня 2020 р. по час видачі довідки на полі № 509 ним проведено обробіток землі, а саме: рихлення, внесення безводного аміаку, посів зерна кукурудзи, внесення засобів захисту рослин на загальній площі 70,8 га. При проведенні цих робіт понесено витрати на загальну суму 825909 грн 68 коп., їх витратна частина з розрахунку на 1 га 11665 грн 39 коп. (арк. 27). Також позивачем надано копії актів та нарядів виконаних робіт на полі № 509 (арк. 28-41).

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна від 16.08.2021 № 270700338:

- ОСОБА_1 08.02.2019 зареєстровано право власності на земельну ділянку із кадастровим номером 7423388900:05:001:2287, площею 0,5032 га, на підставі відомостей з Державного земельного кадастру, серія та номер: 7764805, виданий 08.02.2019 Державним земельним кадастром;

- 17.12.2018 ФГ «Шугаївське» та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки строком до 17.12.2025, про що внесено запис про інше речове право 30294363 від 08.02.2019.

Наведене підтверджено копіями згаданих інформації, державного акту на право власності на земельну ділянку ОСОБА_1 і договору оренди земельної ділянки (арк. 20, 77-зворот-78, 80, 53-56, 75-77).

ТОВ АПК «Магнат» листом від 01.07.2021 № 307 повідомило ОСОБА_1 та ФГ «Шугаївське» про намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 7423388900:05:001:2287 на тих самих умовах, на яких ними укладено договір її оренди (копія листа і рекомендованого повідомлення про його вручення ОСОБА_1 арк. 21, 22).

У відповіді від 29.07.2021 на цей лист ОСОБА_1 зазначила, що у Державному земельному кадастрі відсутні відомості про перебування належної їй земельної ділянки у масиві земель, якими користується ТОВ АПК «Магнат», і що останнім не надано копій документів, які підтверджують цю обставини. Тож вона прав позивача не порушувала і не має наміру розривати договір оренди, укладений з ФГ «Шугаївське» (копія листа арк. 23).

У відповіді ТОВ АПК «Магнат» на вказаний лист ФГ «Шугаївське» листом від 29.07.2021 № 8 повідомило, що за інформацією Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, в Державний земельний кадастр інформація про документацію із землеустрою про масив земель сільськогосподарського призначення ТОВ АПК «Магнат» не вносилась, тому відповідачі при укладенні договору оренди, що є предметом спору, діяли правомірно (копія відповіді арк. 24).

Згідно з копією листа Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській обл. від 10.06.2022 № 29-25-02-1627/2-22, в програмному комплексі Національної кадастрової системи відповідний фунціонал щодо реєстрації масивів земель сільськогосподарського призначення не впроваджено, він знаходиться на стадії розробки. Тому, відомості про масив поля відсутні в Державному земельному кадастрі (арк. 57-зворот).

Аналізуючи надані докази і норми права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить таких висновків.

Відповідно до ч. 4 ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Згідно з ч. 4 ст. 37-1 вказаного Кодексу:

- особа, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, має право орендувати інші земельні ділянки сільськогосподарського призначення, розташовані у такому масиві, а у разі якщо інші земельні ділянки перебувають в оренді, - на одержання їх у суборенду, за умови передачі їх власнику (орендарю) у користування (оренда, суборенда) іншої земельної ділянки, розташованої у цьому ж масиві, на такий самий строк та на таких самих умовах, якщо внаслідок черезсмужжя невикористання таких земельних ділянок створює перешкоди у раціональному використанні земельних ділянок, що перебувають у користуванні цієї особи;

- право оренди землі набувається в порядку, встановленому Законом України «Про оренду землі»;

- особою, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, є землекористувач, якому належить право користування (оренда, емфітевзис) земельними ділянками, розташованими у масиві земель сільськогосподарського призначення, загальною площею не менш як 75 відсотків усіх земель масиву.

Відповідно до ч. 3 ст. 8-2 Закону України «Про оренду землі», особа, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, має право орендувати інші земельні ділянки сільськогосподарського призначення, розташовані у такому масиві, а у разі якщо інші земельні ділянки перебувають в оренді, - на одержання їх у суборенду, за умови передачі їх власнику (орендарю) у користування (оренда, суборенда) іншої земельної ділянки, розташованої у цьому ж масиві, на такий самий строк та на таких самих умовах, якщо внаслідок черезсмужжя невикористання таких земельних ділянок створює перешкоди у раціональному використанні земельних ділянок, що перебувають у користуванні цієї особи. За наявності пропозиції іншої особи щодо укладення договору оренди цієї ж земельної ділянки, особа (крім особи, яка має переважне право на поновлення договору оренди відповідно до ст. 33 цього Закону), якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, має переважне право на укладення договору оренди на умовах, не гірших, ніж умови для зазначеної особи. За наявності пропозиції особи, яка має переважне право на поновлення договору оренди відповідно до статті 33 цього Закону, на укладення договору оренди цієї ж земельної ділянки переважне право, встановлене цією частиною, не застосовується.

Поняття масиву земель сільськогосподарського призначення визначено у абз. 8 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про землеустрій», згідно з яким це - сукупність земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що складаються з сільськогосподарських та необхідних для їх обслуговування несільськогосподарських угідь (земель під польовими дорогами, меліоративними системами, господарськими шляхами, прогонами, лінійними об`єктами, об`єктами інженерної інфраструктури, а також ярами, заболоченими землями, іншими угіддями, що розташовані всередині земельного масиву), мають спільні межі та обмежені природними та/або штучними елементами рельєфу (автомобільними дорогами загального користування, полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями, водними об`єктами тощо).

Згідно зі ст. 35 вказаного у попередньому абзаці Закону:

- інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, виявлення та виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування (ч. 1);

- порядок проведення інвентаризації земель затверджується Кабінетом Міністрів України (ч. 2);

- інвентаризація масиву земель сільськогосподарського призначення проводиться з такими особливостями:

1) підставою для проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення є: для земель державної власності - рішення органу виконавчої влади, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою; в інших випадках - рішення сільської, селищної, міської ради, на території якої знаходиться масив (п. «а» ч. 4);

2) при проведенні інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення здійснюються заходи щодо: внесення до Державного земельного кадастру відомостей про сформовані земельні ділянки, відомості про які не внесені до Державного земельного кадастру; формування невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок; формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення під польовими дорогами; формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями, які обмежують масив та земельні ділянки, розташовані уздовж масиву; виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру щодо меж земельних ділянок та інших відомостей про земельні ділянки (п. «б» ч. 4);

- інвентаризація масиву земель сільськогосподарського призначення, не менш як 75 відсотків земель якого належить одній або декільком особам на праві власності або користування, може проводитися за відсутності рішення органів, зазначених у пункті «а» ч. 4 цієї статті (ч. 5);

- за результатами проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення відомості про такий масив та про земельні ділянки, розташовані в ньому (у разі їх формування або за відсутності відомостей про них у Державному земельному кадастрі), вносяться до Державного земельного кадастру, про що замовник документації із землеустрою письмово повідомляє власників та користувачів земельних ділянок (ч. 6).

Згідно з Порядком проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 № 476:

- інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їх меж, розмірів, правового статусу, виявлення та виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування тощо (п. 2);

- під час проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення здійснюються заходи, визначені ст. 35 Закону України «Про землеустрій» (абз. 2 п. 6);

- вихідними даними для проведення інвентаризації земель, державної інвентаризації земель та земельних ділянок є: матеріали з Державного фонду документації із землеустрою; відомості з Державного земельного кадастру в паперовій та електронній (цифровій) формі, у тому числі Поземельної книги; книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі; електронних документів, що містять відомості про результати робіт із землеустрою; містобудівна документація, затверджена в установленому законодавством порядку; планово-картографічні матеріали, в тому числі ортофотоплани, складені за результатами виконання робіт відповідно до Угоди про позику (Проект «Видача державних актів на право власності на землю у сільській місцевості та розвиток системи кадастру») між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку від 17.10.2003, ратифікованої Законом України від 15.06.2004 № 1776-IV, крім проведення державної інвентаризації земель та земельних ділянок; відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; копії документів, які посвідчують речові права на земельну ділянку або підтверджують сплату земельного податку; наказ Держгеокадастру або територіального органу Держгеокадастру (у разі проведення державної інвентаризації земель та земельних ділянок); графічні матеріали відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених ст. 122 ЗК України, на яких зазначено місце проведення робіт з державної інвентаризації земель, орієнтовну площу та кадастровий номер суміжної земельної ділянки (у разі проведення державної інвентаризації земель та земельних ділянок); відомості про меліоративну мережу або її складову частину (складові частини), надані замовником документації із землеустрою та/або Держрибагентством (п. 7).

З наведених норм ЗК України, Закону України «Про оренду землі», Закону України «Про землеустрій» і Порядку проведення інвентаризації земель випливає, що на підтвердження позовних вимог ТОВ АПК «Магнат» мало надати суду відповідні докази, а саме складені компетентними органами державної влади та (або) місцевого самоврядування про те, що:

- полю № 509, про яке йдеться у позовній заяві, у встановленому законом порядку присвоєно юридичний статус масиву земель сільськогосподарського призначення;

- ним (позивачем) у цьому полі (масиві земель сільськогосподарського призначення) використовується понад 75% земельних ділянок;

- до складу цього поля входить належна ОСОБА_2 земельна ділянка з кадастровим номером 7423388900:05:001:2287. Проте таких доказів суду не надано.

З матеріалів справи не вбачається, що перелічені у списку земельних ділянок масиву поля № 509 земельні ділянки, зокрема і земельна ділянка ОСОБА_1 з кадастровим номером 7423388900:05:001:2287, розташовані у масиві земель сільськогосподарського призначення на території Талалаївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області. Згадана вище копія цього списку є недопустимим доказом, оскільки наведені у ньому відомості документально не підтверджено компетентними органами державної влади та (або) органами місцевого самоврядування у порядку, визначеному в нормативно-правових актах, які наведено у попередньому абзаці.

Доводи позовної заяви і апеляційної скарги судом відкидаються як такі, що суперечать встановленим і описаним вище обставинам справи та визначеним відповідно до них правовідносинам.

Отож оскаржуване рішення є законним.

Враховуючи викладене, керуючись ст. 374, 375, 381, 382 ЦПК України, суд

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Агропромислова компанія «Магнат» залишити без задоволення, а рішення Ніжинського міськрайонного суду Чернігівської області від 01 березня 2023 року без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, але вона може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складення повної постанови.

Головуючий: Судді:

СудЧернігівський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення13.07.2023
Оприлюднено07.08.2023
Номер документу112637615
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —740/982/22

Повістка від 06.11.2023

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Євстафієв О. К.

Ухвала від 20.09.2023

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Євстафієв О. К.

Постанова від 13.07.2023

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Євстафієв О. К.

Постанова від 13.07.2023

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Євстафієв О. К.

Ухвала від 06.06.2023

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Євстафієв О. К.

Ухвала від 09.05.2023

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Євстафієв О. К.

Ухвала від 24.04.2023

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Євстафієв О. К.

Рішення від 01.03.2023

Цивільне

Ніжинський міськрайонний суд Чернігівської області

Олійник В. П.

Ухвала від 01.03.2023

Цивільне

Ніжинський міськрайонний суд Чернігівської області

Олійник В. П.

Ухвала від 30.01.2023

Цивільне

Ніжинський міськрайонний суд Чернігівської області

Олійник В. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні