Рішення
від 04.08.2023 по справі 120/6711/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

04 серпня 2023 р. Справа № 120/6711/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вільчинського О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Немирів-Ойл" до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулося товариство обмеженою відповідальністю "Немирів-Ойл" (далі - ТОВ "Немирів-Ойл", позивач) з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Вінницькій області (далі - ГУ ДПС у Вінницькій області, контролюючий орган, відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначає, що ГУ ДПС у Вінницькій області 08.02.2023 прийняло податкове повідомлення-рішення № 0015730411 від 08.02.2023 на суму 830358,73 грн за результатами акта камеральної перевірки №11221/02-32-04-11/38064343 від 09.12.2022 щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних (далі також ПН) за період червень, вересень та жовтень 2022 року. Зазначене рішення позивач вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню, посилаючись на те, що своєчасна реєстрація податкових накладних залежить від наявного реєстраційного ліміту, який розраховується на підставі зареєстрованих податкових накладних від постачальників, сум поповнення електронного рахунку податку на додану вартість (далі - ПДВ) грошовими коштами, який розраховується податковим органом. За відсутності достатнього реєстраційного ліміту, тобто, несвоєчасної реєстрації податкових накладних постачальниками, а також за відсутності грошових коштів па рахунках у банку для своєчасного поповнення електронного рахунку ПДВ не можливо своєчасно зареєструвати податкові накладні. Саме через вище наведені причини, як зазначає позивач, податкові накладні за червень, вересень та жовтень 2022 року зареєстровано із порушенням встановлених термінів реєстрації.

Крім того, позивач, посилаючись на ст. 52-1 Податкового кодексу України (далі - ПК України), зазначає, що з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) з 01.03.2020 по даний час на території України діє карантин, який звільняє платників від застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства.

Також позивач в обґрунтування своєї позиції вказує, що з 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан з зв`язку з агресією РФ проти України, який засвідчено Торгово-промисловою палатою України як форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили). Вважає, що на період дії воєнного стану та дії Закону України від 12.05.2022 № 2260-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану", починаючи з 27.05.2022 застосовуються норми в частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкових обов`язків у випадках та за умов, передбачених п. 69 підрозд. 10 розділу XX ПК України.

Наведені обставини спонукали позивача звернутися до суду за захистом порушених, на його думку, прав та інтересів.

Ухвалою судді Вінницького окружного адміністративного суду від 22.05.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням сторін (у письмовому провадженні). Крім того, сторонам встановлені строки для подання відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив та заперечення.

08.06.2023, у встановлений судом строк, на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву від ГУ ДПС у Вінницькій області, в якому відповідач просить у задоволенні вимог позову відмовити повністю. В обґрунтування своїх заперечень представник ГУ ДПС у Вінницькій області зазначає, що камеральною перевіркою встановлено, що ТОВ "Немирів-Ойл" порушено терміни реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) протягом строків, визначених п.201.10 ст. 201 ПК України.

Стосовно відсутності вини позивача у несвоєчасній реєстрації податкових накладних через відсутність ліміту на електронному рахунку, то відповідач вважає такі посилання необґрунтованими з огляду на те, що забезпечення необхідного ліміту для реєстрації податкових накладних на електронному рахунку є обов`язком платника, а наявність чи відсутність необхідного ліміту для реєстрації податкових накладних залежить виключно від дій або бездіяльності позивача. Зазначає, що саме лише здійснення суб`єктом господарювання перевірки ліміту на електронному рахунку податку на додану вартість, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні, не свідчить про намір здійснити реєстрацію у встановлені терміни, а отже не виключає вину підприємства у здійсненні податкового правопорушення.

Спростовуючи доводи позивача про мораторій на застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства, передбачений пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України, відповідач зазначає, що Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану", який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ", установлено особливості для справляння податків і зборів. Законом №2260-ІХ, як указано у відзиві, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з ПК України, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, відповідач звертає увагу, що підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVІD-19). Наголошує, що зазначені в акті перевірки податкові накладні були складені та зареєстровані вже у період дії Закону №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних. Відтак, на думку контролюючого органу, ТОВ "Немирів-Ойл" порушило терміни реєстрації податкових накладних в ЄРПН, за що починаючи з 27.05.2022 підлягало притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Інших заяв по суті справи до суду не надходило.

Ухвалою від 04.08.2023 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням учасників справи.

Суд розглядає справу у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу на підставі п. 10 ч. 1 ст. 4, ч.4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Відповідно до частини 5 статті 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши наявні у справі докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив, що 19.12.2022 головним державним інспектором відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Вінницькій області проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН ТОВ "Немирів-Ойл" (код ЄДРПОУ 38064343) за червень, вересень, жовтень 2022 року.

За результатами перевірки складено акт камеральної перевірки даних, задекларованих у податковій звітності, своєчасного подання податкової звітності, сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість, своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН від 09.12.2022 № 11221/02-32-04-11/38064343 (далі - акт камеральної перевірки).

Відповідно до висновків акта камеральної перевірки встановлено порушення платником п. 201.10 ст. 201 ПК України, а саме порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування ЄРПН, відповідальність за яке передбачена п. 120-1.1 ст. 120 ПК України.

Так, в акті камеральної перевірки зазначено про порушення ТОВ "Немирів-Ойл" реєстрації таких податкових накладних в ЄРПН: № 486 від 06.06.2022 - 14 днів; № 490 від 08.06.2022 - 14 днів; № 494 від 10.06.2022 - 14 днів; № 491від 10.06.2022 - 14 днів; № 492 від 10.06.2022 - 14 днів; № 499 від 14.06.2022 - 14 днів; № 493 від 10.06.2022 - 14 днів; № 488 від 08.06.2022 - 14 днів; № 487 від 08.06.2022 - 14 днів; № 508 від 15.06.2022 - 14 днів; № 507 від 15.06.2022 - 14 днів; № 495 від 10.06.2022 - 14 днів; № 504 від 15.06.2022 - 14 днів; № 505 від 15.06.2022 - 14 днів; № 414 від 03.06.2022 - 14 днів; № 413 від 02.06.2022 - 14 днів; № 428 від 13.06.2022 - 14 днів; № 427 від 13.06.2022 - 14 днів; № 424 від 01.06.2022 - 14 днів; № 431 від 15.06.2022 - 14 днів; № 416 від 06.06.2022 - 14 днів; № 430 від 14.06.2022 - 14 днів; № 426 від 05.06.2022 - 14 днів; № 500 від 14.06.2022 - 14 днів; № 502 від 15.06.2022 - 14 днів; № 506 від 15.06.2022 - 14 днів; № 415 від 06.06.2022 - 14 днів; № 489 від 08.06.2022 - 14 днів; № 498 від 14.06.2022 - 14 днів; № 501 від 14.06.2022 - 14 днів; № 503 від 15.06.2022 - 14 днів; № 425 від 03.06.2022 - 14 днів; № 429 від 14.06.2022 - 14 днів; № 573 від 13.06.2022 - 15 днів; № 567 від 13.06.2022 - 15 днів; № 566 від 01.06.2022 - 15 днів; № 412 від 02.06.2022 - 15 днів; № 916 від 07.09.2022 - 14 днів; № 923 від 09.09.2022 - 14 днів; № 921 від 09.09.2022 - 14 днів; № 917 від 07.09.2022 - 14 днів; № 918 від 09.09.2022 - 14 днів; № 920 від 09.09.2022 - 14 днів; № 919 від 09.09.2022 - 14 днів; № 922 від 09.09.2022 - 14 днів; № 975 від 30.09.2022 - 3 дні; № 972 від 07.09.2022 - 19 днів; № 1071 від 21.10.2022 - 1 день; № 1070 від 21.10.2022 - 1 день; № 1069 від 21.10.2022 - 1 день; № 1129 від 13.10.2022 - 15 днів.

На підставі висновків акта камеральної перевірки 08.02.2023 ГУ ДПС у Вінницькій області винесено податкове повідомлення-рішення № 0015730411, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 830358,73 грн.

Відповідно до розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації ПН в ЄРПН застосовано такі штрафні санкції:

ПН № 486 від 06.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 3810,39 грн, що становить 381,04 грн;

ПН № 490 від 08.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 122,61 грн, що становить 12,26 грн;

ПН № 494 від 10.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 78,17 грн, що становить 7,82 грн;

ПН № 491 від 10.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 51,03 грн, що становить 5,10 грн;

ПН № 492 від 10.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 132,7 грн, що становить 13,27 грн;

ПН № 499 від 14.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 356,93 грн, що становить 35,69 грн;

ПН № 493 від 10.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 233,94 грн, що становить 23,39 грн;

ПН № 488 від 08.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 68,76 грн, що становить 6,88 грн;

ПН № 487 від 08.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 40,46 грн, що становить 4,05 грн;

ПН № 508 від 15.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 325,33 грн, що становить 32,53 грн;

ПН № 507 від 15.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 4666,86 грн, що становить 466,69 грн;

ПН № 495 від 10.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 11378,8 грн, що становить 1137,88 грн;

ПН № 504 від 15.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 4834,01 грн, що становить 483,40 грн;

ПН № 505 від 15.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 2216,28 грн, що становить 221,63 грн;

ПН № 414 від 03.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 848333,33 грн, що становить 84833,33 грн;

ПН № 413 від 02.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 645833,33 грн, що становить 64583,33 грн;

ПН № 428 від 13.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 83733,44 грн, що становить 8373,34 грн;

ПН № 427 від 13.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 88400,55 грн, що становить 8840,06 грн;

ПН № 424 від 01.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 216645,33 грн, що становить 21664,53 грн;

ПН № 431 від 15.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 133333,33 грн, що становить 13333,33 грн;

ПН № 416 від 06.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 848333,33 грн, що становить 84833,33 грн;

ПН № 430 від 14.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 491205,23 грн, що становить 49120,52 грн;

ПН № 426 від 06.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 16666,67 грн, що становить 1666,67 грн;

ПН № 500 від 14.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 2828,81 грн, що становить 282,88 грн;

ПН № 502 від 15.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 13454,81 грн, що становить 1345,48 грн;

ПН № 506 від 15.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 5101,63 грн, що становить 510,16 грн;

ПН № 415 від 06.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 64461,82 грн, що становить 6446,18 грн;

ПН № 489 від 08.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 35,87 грн, що становить 3,59 грн;

ПН № 498 від 14.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 5509,41 грн, що становить 550,94 грн;

ПН № 501 від 14.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 18,15 грн, що становить 1,82 грн;

ПН № 503 від 15.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 2383,55 грн, що становить 238,36 грн;

ПН № 425 від 03.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 71898,69 грн, що становить 7189,87 грн;

ПН № 429 від 14.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 3065,1 грн, що становить 306,51 грн;

ПН № 573 від 13.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (15 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 3866,67 грн, що становить 386,67 грн;

ПН № 567 від 13.06.2022, дата реєстрації 15.07.2022 (15 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 127630,43 грн, що становить 12763,04 грн;

ПН № 566 від 01.06.2022, дата реєстрації 15.07.2022 (15 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 70706,17 грн, що становить 7070,62 грн;

ПН № 412 від 02.06.2022, дата реєстрації 15.07.2022 (15 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 1594878,46 грн, що становить 15948,85 грн;

ПН № 916 від 07.09.2022, дата реєстрації 14.10.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 177,38 грн, що становить 17,74 грн;

ПН № 923 від 09.09.2022, дата реєстрації 14.10.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 24170,35 грн, що становить 2417,04 грн;

ПН № 921 від 09.09.2022, дата реєстрації 14.10.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 68,96 грн, що становить 6,90 грн;

ПН № 917 від 07.09.2022, дата реєстрації 14.10.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 99,87 грн, що становить 9,99 грн;

ПН № 918 від 09.09.2022, дата реєстрації 14.10.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 18169,47 грн, що становить 1816,95 грн;

ПН № 920 від 09.09.2022, дата реєстрації 14.10.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 229,17 грн, що становить 22,92 грн;

ПН № 919 від 09.09.2022, дата реєстрації 14.10.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 1364,37 грн, що становить 136,44 грн;

ПН № 922 від 09.09.2022, дата реєстрації 14.10.2022 (14 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 848,33 грн, що становить 84,83 грн;

ПН № 975 від 30.09.2022, дата реєстрації 18.10.2022 (3 дні затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 16,67 грн, що становить 1,67 грн;

ПН № 972 від 07.09.2022, дата реєстрації 19.10.2022 (19 днів затримки), 20% штрафу від суми ПДВ 67,7 грн, що становить 13,54 грн;

ПН № 1071 від 21.10.2022, дата реєстрації 16.11.2022 (1 день затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 750000 грн, що становить 75000 грн;

ПН № 1070 від 21.10.2022, дата реєстрації 16.11.2022 (1 день затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 666666,67 грн, що становить 66666,67 грн;

ПН № 1069 від 21.10.2022, дата реєстрації 16.11.2022 (1 день затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 666666,67 грн, що становить 66666,67 грн;

ПН № 1129 від 13.10.2022, дата реєстрації 15.11.2022 (15 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 808333,33 грн, що становить 80833,33 грн.

Податкове повідомлення-рішення від 08.02.2023 № 0015730411 позивач оскаржив до Державної податкової служби України, однак рішенням від 06.04.2023 № 8560/6/99-00-06-03-01-06 скаргу залишено без розгляду.

Не погоджуючись з податковим повідомленням-рішенням від 08.08.2023 №0015730411, вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Визначаючись стосовно заявлених позовних вимог, суд виходить із такого.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.

За приписами п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

При цьому, згідно з абзацом 4 цього ж пункту 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За змістом абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

З аналізу процитованих положень можна дійти висновку, що продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.

За своєю правовою природою норма, викладена в абзаці 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України, є нормою зобов`язального характеру (норма-припис), а отже має існувати норма, яка передбачає відповідальність за невиконання платником податку зобов`язання у вигляді обов`язку реєстрації податкової накладної.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.

Так, згідно з пунктом 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами а - г цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Стосовно відсутності вини позивача у несвоєчасній реєстрації податкових накладних через відсутність ліміту на електронному рахунку, то суд зазначає, що забезпечення необхідного ліміту для реєстрації податкових накладних на електронному рахунку є обов`язком платника, а наявність чи відсутність необхідного ліміту для реєстрації податкових накладних залежить виключно від дій або бездіяльності позивача.

Отримуючи кошти від контрагентів за товари, послуги, виконані роботи, позивач отримує від них в тому числі і ПДВ, що дає йому можливість використовувати ці кошти на поповнення електронного рахунку з метою подальшої реєстрації ПН/РК. Не вчиняючи зазначених дій, позивач залишає суму сплаченого йому ПДВ у власному обігу, тобто діє за власним розсудом та обираючи той напрямок використання цих коштів який є йому економічно вигідним та необхідним. Але в такому випадку, на думку суду, платник податку не може використовувати в подальшому посилання на свій економічний стан, збитковість як підставу для звільнення від виконання податкового обов`язку.

У разі недостатності грошових коштів на електронному рахунку платника податків для реєстрації податкової накладної в ЄРПН платник зобов`язаний перерахувати зі свого поточного рахунку на рахунок в системі електронного адміністрування ПДВ суму коштів, достатню для реєстрації такої податкової накладної.

Позивач, направляючи на реєстрацію податкові накладні у строки, визначені п. 201.10 ст. 201 ПК України, був обізнаний про відсутність необхідного ліміту для їх реєстрації. Проте, ним не вчинялося жодних дій, щодо поповнення електронного рахунку з метою збільшення суми ліміту та своєчасної реєстрації податкових накладних.

Саме лише здійснення суб`єктом господарювання перевірки ліміту на електронному рахунку податку на додану вартість, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні, не свідчить про намір здійснити реєстрацію у встановлені терміни, а отже не виключає вину підприємства у здійсненні податкового правопорушення.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 24.04.2018 справі № 808/2289/17.

Крім того, направлення позивачем ПН до ЄРПН при обізнаності щодо відсутності на власному електронному рахунку достатніх коштів для такої реєстрації не є підтвердженням виконання ним свого податкового обов`язку, оскільки такі дії вчинені не в послідовності визначеній ПК України, а саме: спочатку поповнення коштів не електронному рахунку, а потім подання ПН на реєстрацію.

Тобто, позивач заздалегідь усвідомлював невідворотність відмови йому податковим органом у реєстрації податкових накладних без достатнього поповнення рахунку, але вчиняв ці дії з метою обґрунтування своєї позиції при оскарженні податкових повідомлень-рішень на підтвердження своєчасності подачі ПН та відсутності вини.

Позивач не забезпечив створення залежних виключно від нього умов для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме не підтримував необхідного ліміту на рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ для реєстрації податкових накладних.

Згідно зі ст. 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

В ПК України вина платника не передбачена як обов`язковий елемент складу податкового правопорушення, відповідальність за яке передбачена п. 120-1. 1 ст. 120-1 ПК України, що підтверджується змістом ст. 109 цього кодексу.

Також суд враховує правові позиції ВС КАС у подібних справах № 825/824/17 (постанова від 28.02.2020), № 816/390/17 (постанова від 30.01.2018), № 808/2289/17 (Постанова від 24.04.2018), № 620/1221/19 (постанова від 18.02.2020), при розгляді яких суд дійшов до висновку, що з системного аналізу ст.ст. 109, 120-1 ПК України вбачається, що для вирішення питання про наявність/відсутність підстав для застосування до платника податку відповідальності за затримку реєстрації ПН необхідно встановити причини, що зумовили допущення такого пропуску, та перевірити чи вчинив платник податку усі залежні від нього дії з метою належного виконання податкового обов`язку щодо своєчасності реєстрації таких документів.

Отже, незабезпечення ТОВ "Немирів-Ойл" необхідного ліміту коштів на рахунку в СЕА ПДВ для реєстрації податкових накладних, що потягло за собою несвоєчасну їх реєстрацію, - є безумовною підставою для визнання таких дій порушенням фінансової дисципліни незалежно від фінансово-економічного стану платника податків, форми власності, джерел фінансування та дає підстави прийти до висновку, що порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН ПН №1069, 10701, 1071 сталося в результаті бездіяльності позивача.

Щодо доводів позивача про незастосування штрафних санкцій у період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби, то суд зазначає таке.

Згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Отже перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Виходячи з наведених норм у взаємозв`язку з обставинами справи судом встановлено, що позивачем дійсно порушено передбачені пунктом 201.1 статті 201 ПК України граничні терміни реєстрації податкових накладних, що не заперечується й самим позивачем.

Суд зазначає, що у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З огляду на викладене, суд вважає, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми ПК України у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Виходячи з наведеного в сукупності, вбачається відсутність підстав для застосування штрафних санкцій за порушення строку реєстрації податкових накладних починаючи з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Водночас, Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022 внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Згідно з підпунктом 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Тобто, Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022, тобто до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН до 15.07.2022.

Реєстрація ж спірних накладних була здійснена вже у період дії Закону №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, за виключенням тих випадків, коли граничний термін їх реєстрації припадає на період з 24.02.2022 по 27.05.2022 (наявне інше нормативне обґрунтування).

У свою чергу, граничні терміни реєстрації жодної із зазначених в акті перевірки податкових накладних не підпадають під період звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію, що передбачений підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення у редакції Закону №2260-ІХ.

Суд зазначає, що особливістю операцій із реєстрації податкових накладних є їх тривалість у часі, а тому у даному випадку необхідно враховувати плинність та змінюваність законодавства, адже відправною точкою для притягнення до відповідальність платників податків за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України є саме дата здійснення реєстрації податкових накладних, а не дата їх складання.

При цьому суд звертає увагу, що при здійсненні правозастосування, суд має комплексно та системно застосовувати законодавства, враховуючи при цьому мету (ціль) та завдання того чи іншого нормативно-правового акту.

Вносячи Законом № 2260-ІХ зміни до підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення законодавець переслідує мету унормування саме особливостей операцій із реєстрації податкових накладних, що є тривалими у часі, а надто за умови попередньої дії вимог законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних на період дії карантину.

Отже, підсумовуючи наведене вище, суд доходить висновку, що позивач порушив терміни реєстрації податкових накладних в ЄРПН, за що встановлено притягнення до фінансової відповідальності відповідно податкового законодавства.

Щодо посилання позивача на введення воєнного стану, суд зазначає, що у зв`язку з військовою агресією РФ проти України, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/202, затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб який неодноразово продовжувався. При цьому в подальшому воєнний стан в Україні неодноразово продовжувався. Таким чином, починаючи з 24.02.2022 і включно до дати звернення позивача до суду 11.05.2023 в Україні діяв (і діє до цього часу) воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України від 12.05.2015 № 389-VIII "Про правовий режим воєнного стану" (далі - Закон №389-VIII).

Однак, суд враховує, що м. Немирів (місцезнаходження позивача) та Вінницька область відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309 "Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" не віднесено до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації.

Суд зазначає, що посилання на сам факт запровадження воєнного стану в Україні не може безумовно вважатись поважною причиною для звільнення від відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних. Належних доказів на підтвердження існування обставин, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи та пов`язані з дійсними істотними перешкодами та труднощами для своєчасної реєстрації ПН, позивач суду не надав.

Відтак, посилання позивача на введення воєнного стану як підстави звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних суд вважає необґрунтованими.

Надаючи оцінку застосованих відповідачем розмірів штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, суд вказує про наступне.

Так, за встановлені порушення контролюючим органом 08.02.2023 відповідно до податкового повідомлення-рішення №0015730411 на ТОВ "Немирів-Ойл" накладено штраф у відсоткових розмірах відповідно до положень пункту 120-1-1 ст.120-1 ПК України.

Водночас суд зазначає, що Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування", який набрав чинності 08.02.2023, зокрема підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:

"89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів";

69.18. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 20 години.

Операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин.

Квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації щодо податкових накладних/розрахунків коригування, поданих для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, надсилається платнику податку не пізніше наступного операційного дня.

Якщо протягом наступного операційного дня після операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається не пізніше наступного операційного дня".

Отже, Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Тобто на момент реєстрації податкових накладних ТОВ "Немирів-Ойл" (липень, жовтень, листопад 2022 року) норми пункту 201.10 статті 201 ПК визначали як граничні терміни реєстрації в ЄРПН податкової накладної та граничні розміри штрафу.

Поряд з цим суд зауважує, що на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення 08.02.2023 вже набули чинності зміни внесені Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

Варто вказати, що згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Таким чином, суд зауважує, що на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.

Судом встановлено, що відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно з положеннями пункту 120-1.1 статті 120 ПК України.

Разом з тим, виходячи з приписів п. 11 підрозділу 10 розділу ХІХ "Перехідні положення" ПК України, відповідач при визначені розміру штрафу повинен був керуватися саме нормами Закону № 2876-ІХ.

З огляду на викладене, суд доходить висновку про неправомірність розрахунку суми штрафу в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні від 08.02.2023 №0015730411, що в свою чергу свідчить про його невідповідність критеріям, визначеним частини 2 статті 2 КАС України.

Частиною 2 статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.

Обов`язковою для застосування в Україні є практика Європейського суду з прав людини, яка статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" визнана джерелом права.

Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (ратифіковано Україною 17.07.1997, набула чинності для України 11.09.1997) кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Вирішуючи питання про застосування ст. 13 Конвенції, суд бере до уваги, що в рішенні Європейського суду з прав людини по справі "Аманн проти Швейцарії" (Заява №27798/95 п. 88) зазначено, що стаття 13 Конвенції вимагає, щоб кожен, хто вважає себе потерпілим внаслідок заходу, який, на його думку, суперечив Конвенції, мав право на засіб правового захисту у відповідному національному органі для вирішення свого спору, а в разі позитивного вирішення - для одержання відшкодування шкоди. Однак це положення не вимагає безумовного досягнення вирішення спору на користь заявника.

За приписами частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (PRONINA v. UKRAINE, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18.07.2006).

Суд враховує й те, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

При цьому суд вважає за можливе врахувати позицію Європейського суду з прав людини, яку він висловив у справі "Федорченко та Лозенко проти України" (заява №387/03, 20.09.2012, п. 53), відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення "поза розумним сумнівом", тобто, аргументи сторони мають бути достатньо вагомими, чіткими та узгодженими.

Відповідно до вимог статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.

У даному випадку, з урахуванням вищенаведеного, відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів правомірність прийняття спірного рішення.

Перевіривши обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій, суд приходить до переконання, що заявлений позов підлягає задоволенню повністю.

При вирішенні питання про розподіл судових витрат у справі суд враховує, що відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду з даною позовною заявою позивачем сплачено судовий збір в сумі 15139 грн, тобто у більшому розмірі, ніж встановлено законом. Так, відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 № 3674-VI (далі - Закон № 3674-VI) за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою, встановлено ставку судового збору в розмірі 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

При цьому 1,5% від ціни цього позову (830358,73 грн) становить 12455,38 грн.

З урахуванням наведеного, за наслідками розгляду справи судові витрати позивача зі сплати судового збору підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у розмірі 12455,38 грн.

Окрім того, суд зазначає, що відповідно до пункту 1 частини 1 статті 7 Закону № 3674-VI сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Згідно з ч. 2 ст. 7 Закону №3674-VI у випадках, установлених пунктом 1 частини першої статті, судовий збір повертається в розмірі переплаченої суми; в інших випадках, установлених частиною першою цієї статті, - повністю.

Повернення сплаченої суми судового збору здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної фінансової політики (ч. 5 ст. 7 Закону №3674-VI).

Відтак, решта суми судового збору у розмірі 2683,62 грн може бути повернута на підставі вказаних норм закону за клопотанням позивача.

Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області від 08.02.2023 №0015730411.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Немирів-Ойл" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області сплачений судовий збір в сумі 12455,38 грн (дванадцять тисяч чотириста п`ятдесят п`ять гривень тридцять вісім копійок).

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Немирів-Ойл" (22800, Вінницька область, Вінницький район, м. Немирів, вул. Соборна, 216-А, код ЄДРПОУ 38064343)

Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (21100, м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, 7, код ЄДРПОУ ВП 44069150)

СуддяВільчинський Олександр Ванадійович

Дата ухвалення рішення04.08.2023
Оприлюднено07.08.2023
Номер документу112637769
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення

Судовий реєстр по справі —120/6711/23

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 14.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Рішення від 04.08.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

Ухвала від 04.08.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні