Рішення
від 04.08.2023 по справі 520/13849/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

04 серпня 2023 р. справа № 520/13849/23

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Біленський О.О., розглянувши адміністративну справу за позовом керівника Немишлянської окружної прокуратури міста Харкова (вул. Б. Хмельницького, буд. 36-А, м. Харків, 61099) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8, м. Харків, 61013, код ЄДРПОУ 38631015) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Технопарк "Є 14" (вул. Єнакіївська, буд. 14, м. Харків, 61099, код ЄДРПОУ 38631785) про зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Керівник Немишлянської окружної прокуратури міста Харкова звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Технопарк "Є 14", в якому просить суд:

- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Технопарк «Е14» (Код ЄДРПОУ: 38631785) вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища №77618, розташованого за адресою: м. Харків, вул. Єнакієвська, 14, а саме: обладнати приміщення системами протипожежного захисту; оновити документацію для сховища відповідно до вимог; обладнати двері захисної споруди розвантажувальними підставками; встановити прилад для вимірювання підпору повітря; привести у робочий стан трубопроводи системи водопостачання; привести у належний стан безнапірні та напірні баки; відновити працездатність інженерних мережезахисної споруди: системи водопостачання, каналізації і опалення; провести перевірку фільтрів поглиначів; позначити місце розташування захисної споруди за допомогою таблички (напису) та покажчику руху до неї.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 12.06.2023 відкрито спрощене провадження в адміністративній справі згідно з положеннями п. 10 ч. 6 ст. 12, ч. 1 ст. 257 КАС України, якими унормовано що за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Згідно з положеннями ч. 2, 3, 4, 5 ст. 262 КАС України, розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі. Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Перше судове засідання у справі проводиться не пізніше тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. За клопотанням сторони суд може відкласти розгляд справи з метою надання додаткового часу для подання відповіді на відзив та (або) заперечення, якщо вони не подані до першого судового засідання з поважних причин. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що прокуратурою встановлено, що на території Немишлянського району м. Харкова наявна захисна споруда цивільного захисту - сховище №77618, розташоване за адресою: м. Харків, вул. Єнакієвська, 14, яке в умовах військової агресії РФ проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовим до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Представник відповідача надав до суду відзив на адміністративний позов, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування відзиву зазначив, що 06.06.2023 комісією у складі головного інспектора ВЗНС по Немишлянському району ХМТГ Харківського РУ ГУ ДСНС України у Харківській області майора служби цивільного захисту Олійник Т.В., директора ТОВ «Технопарк «Є 14», ДОП ВП №2 ХРУП №1 ГУНП в Харківській області, ст. л-т поліції Вишинської Ю.С., головного спеціаліста відділу соціально-гуманітарного розвитку Адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради Цисіної Я.В. був складений Акт оперативного огляду об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення. За результатами проведеного огляду встановлено, що сховище №77618 за адресою м. Харків, вул. Єнакієвська, 14, балансоутримувачем якої є відповідач, придатний для укриття населення. Тобто, відповідач вже вжив заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту сховища №77618, розташованого за адресою: м. Харків, вул. Єнакієвська, 14.

У поданій відповіді на відзив позивачем зазначено, що предметом позову є зобов`язання ТОВ «Технопарк «Є14» щодо вжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту (сховища) №77618, розташованого за адресою: м. Харків, вул. Єнакієвська, 14, які зазначені у приписі від 28.07.2021 №64, а саме: обладнати приміщення системами протипожежного захисту; оновити документацію для сховища відповідно до вимог; обладнати двері захисної споруди розвантажувальними підставками; встановити прилад для вимірювання підпору повітря; привести у робочий стан трубопроводи системи водопостачання; привести у належний стан безнапірні та напірні баки; відновити працездатність інженерних мережезахисної споруди: системи водопостачання, каналізації і опалення; провести перевірку фільтрів поглиначів; позначити місце розташування захисної споруди за допомогою таблички (напису) та покажчику руху до неї. Водночас, опрацюванням акту оперативного огляду об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення від 06.06.2023 встановлено, що в останньому не зазначено про усунення вищевказаних порушень, зазначених у приписі від 28.07.2021 №64 та вжиті ТОВ «Технопарк «Е14» відповідні заходи на їх усунення, з наданням підтверджуючих документів, у зв`язку з чим позивач вважає позовні вимоги обґрунтованими.

31.07.2023 від позивача надійшли письмові пояснення, згідно з якими за інформацією, наданою Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області станом на 25.07.2023, захисна споруда цивільного захисту (сховища) №77618, розташована за адресою: м. Харків, вул. Єнакієвська, 14, не готова, а отже, просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що Відділом запобігання надзвичайних ситуацій по Немишлянському району Харківської міської територіальної громади Харківського районного управління Головного управління ДСНС у Харківській області з 15.07.2021 по 28.07.2021 проведено планову перевірку ТОВ «Технопарк Є 14» - балансоутримувача бомбосховища №77618, розташованого за адресою: м. Харків, вул. Єнакієвська, 14, щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за адресою: вул. Єнакіївська, буд. 14, м. Харків.

За результатами проведеної перевірки 28.07.2021 складено Акт №65, яким зафіксовано наявність порушень вимог законодавства. Акт складений у присутності директора ТОВ «Технопарк Є 14» ОСОБА_1 та підписано останнім.

Також 28.07.2021 Відділом запобігання надзвичайних ситуацій по Немишлянському району Харківської міської територіальної громади Харківського районного управління Головного управління ДСНС у Харківській області видано Припис №64 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної небезпеки ТОВ «Технопарк Є 14», згідно з яким необхідно було усунути наступні порушення, що стосуються захисної споруди:

- обладнати приміщення системами протипожежного захисту;

- оновити документацію для сховища відповідно до вимог;

- обладнати двері захисної споруди розвантажувальними підставками;

- встановити прилад для вимірювання підпору повітря;

- привести у робочий стан трубопроводи системи водопостачання;

- привести у належний стан безнапірні та напірні баки;

- відновити працездатність інженерних мережезахисної споруди: системи водопостачання, каналізації і опалення;

- провести перевірку фільтрів поглиначів;

- позначити місце розташування захисної споруди за допомогою таблички (напису) та покажчику руху до неї;

Строк виконання припису було встановлено до 30.09.2021.

Вищевказаний припис отримано під підпис директора ТОВ «Технопарк Є 14» Коробова С.В.

Крім того, згідно Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 28.07.2021, складеного у присутності директора ТОВ «Технопарк Є 14» Коробова С.В., протирадіаційне укриття, сховища №77618, розташоване за адресою: вул. Єнакіївська, буд. 14, м. Харків, не готове, надано рекомендації щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням.

01.12.2022 складено Акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття, сховища №77618, згідно якого останнє не готове, надано рекомендації щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням.

Згідно інформації від 21.03.2023, наданої Відділом запобігання надзвичайним ситуаціям по Немишлянському району Харківської міської територіальної громади Харківського районного управління ГУ ДСНС України у Харківській області, протягом 2022-2023 років підтверджуючі матеріали, що свідчать про усунення ТОВ «Технопарк Є 14» зазначених вимог у приписі від 28.07.2021 №64, які стосуються захисної споруди цивільного захисту №77618, не надходили.

Відповідачем до суду разом із відзивом на позовну заяву надано Акт оперативного обстеження (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення від 06.06.2023, згідно з яким сховище №77618 за адресою вул. Єнакіївська, буд. 14, м. Харків, що знаходиться у власності ТОВ «Технопарк Є 14», приведено у готовність.

Проте, з листа Відділу запобігання надзвичайним ситуаціям по Немишлянському району Харківської міської територіальної громади Харківського районного управління ГУ ДСНС України у Харківській області від 25.07.2023 №327/827 вбачається, що за результатами проведення комісійних оперативних обстежень, складаються рекомендовані акти оперативного огляду (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості їх використання для укриття, що і має місце в даному випадку. Стан же готовності захисної споруди - сховища №77618 оцінюється згідно Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, який є додатком №11 до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженого наказом МВС України від 09.07.2018 №579. Стан же готовності захисної споруди №77618 оцінюється як не готове та таке, що не відповідає Вимогам.

Таким чином, за інформацією, наданою керівнику Немишлянської окружної прокуратури м. Харкова від 25.07.2023 у листі Відділу запобігання надзвичайним ситуаціям по Немишлянському району Харківської міської територіальної громади Харківського районного управління ГУ ДСНС України у Харківській області від №327/827, станом на теперішній час до управління Акти оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту за 2023 рік належної форми (додаток 11 до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженого наказом МВС України від 09.07.2018 №579) від відповідача не надходили.

Вищевказаний приписи та акти органу ДСНС, що були винесені відносно ТОВ «Технопарк Є 14», є чинними, отримані уповноваженою особою відповідача під підпис та до суду не оскаржені.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до норм ст. 7 Закону України «Про засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.

Згідно з положеннями ст. 8 Закону України «Про засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» - орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду контролю законом має право надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків.

Також, обов`язок виконувати законну вимогу органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства, передбачений ст. 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та п. 15 ч. 1 ст. 20 Кодекс цивільного захисту України.

Невиконання вимог припису територіальних органів ДСНС, не забезпечує основної мети - підтримання об`єкта цивільного захисту у стані готовності, яке має основним призначенням укриття населення від засобів масового ураження в особливий період та надзвичайних ситуацій у мирний час.

За інформацією, викладеною у акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття №77618 перебуває у не готовому для використання стані.

Виявлені недоліки повинні бути усунуті, а захисна споруда цивільного захисту №77618 має відповідати вимогам Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку та Порядку використання у мирний час захисних споруд цивільного захисту для господарських, культурних і побутових потреб, затвердженим Постановою КМУ від 10.03.2017 №138, Вимогам щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 введено воєнний стан, який на даний час діє.

Відповідно до норм ст. 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно з нормами ст. 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу цивільного захисту України, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (надалі - Порядок) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до п. 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно пункту 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

- не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

- не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно з пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до п. 1 Розділу І «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).

Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувач і здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням бапансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138.

Отже, невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення захисної споруди №77618 до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічні правові позиції за позовами прокурора висловлені Верховним Судом у постанові від 03.10.2018 по справі №826/12192/16 та у постанові від 25.07.2019 по справі №820/5164/15.

Окрім того, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15.09.2019 по справі №820/4717/16 дійшла висновку про те, що спір такого характеру розглядається у порядку адміністративного судочинства, а також підтвердила право прокурора на звернення до суду з таким позовом в інтересах держави в особі територіального органу ДСНС.

Відповідно ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

З матеріалів справи встановлено факт перебування захисної споруди цивільного захисту в не готовому для використання стані та не вжиття уповноваженими органами належних заходів щодо зобов`язання балансоутримувача привести захисну споруду у стан готовності до використання.

Таким чином, після початку 24.02.2022 повномасштабної військової агресії Російської Федерації проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання споруди безпосередньо за призначенням, проте всупереч вищевказаним нормам законодавства у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту відповідач й дотепер не виконує свого прямого та безпосереднього обов`язку щодо утримання захисної споруди №77618, розташованої за адресою: вул. Єнакіївська, буд. 14, м. Харків, у належному та придатному для використання за призначенням стані.

Суд зазначає, що сторонами до суду не було надано акту встановленої форми, складеного фахівцями Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області за результатами проведення перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, а саме встановленого додатком №11 до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженого наказом МВС України від 09.07.2018 №579, з якого б вбачалось, що відповідачем усунено всі порушення, виявлені під час проведення планової перевірки на захисній споруді цивільного захисту з обліковим номером 77618, що розташована за адресою: вул. Єнакіївська, буд. 14, м. Харків, на виконання вимог Припису Відділу запобігання надзвичайних ситуацій по Немишлянському району Харківської міської територіальної громади Харківського районного управління Головного управління ДСНС у Харківській області від 28.07.2021 №64.

За приписами ч. 1 та ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.

Таким чином, порушення, зазначені в адміністративному позові, про застосування заходів реагування щодо державного нагляду відповідачем не усунено.

Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст. 19, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов керівника Немишлянської окружної прокуратури міста Харкова (вул. Б. Хмельницького, буд. 36-А, м. Харків, 61099) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8, м. Харків, 61013, код ЄДРПОУ 38631015) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Технопарк "Є 14" (вул. Єнакіївська, буд. 14, м. Харків, 61099, код ЄДРПОУ 38631785) про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Технопарк "Є 14" (вул. Єнакіївська, буд. 14, м. Харків, 61099, код ЄДРПОУ 38631785) привести в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища №77618, розташованого за адресою: м. Харків, вул. Єнакієвська, буд. 14, а саме: обладнати приміщення системами протипожежного захисту; оновити документацію для сховища відповідно до вимог; обладнати двері захисної споруди розвантажувальними підставками; встановити прилад для вимірювання підпору повітря; привести у робочий стан трубопроводи системи водопостачання; привести у належний стан безнапірні та напірні баки; відновити працездатність інженерних мережезахисної споруди: системи водопостачання, каналізації і опалення; провести перевірку фільтрів поглиначів; позначити місце розташування захисної споруди за допомогою таблички (напису) та покажчику руху до неї.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення, з урахуванням приписів п. 3 Прикінцевих положень КАС України.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Біленський О.О.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.08.2023
Оприлюднено07.08.2023
Номер документу112641035
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —520/13849/23

Рішення від 04.08.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Ухвала від 28.06.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні