ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01.08.2023р. Справа № 904/813/23
За позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «ДСВ Логістика», м. Київ
До: Товариства з обмеженою відповідальністю «Полімерком», м. Дніпро
Про: стягнення 4 536 890,76 грн.
Суддя Васильєв О.Ю.
Cекретар судового засідання Броян А.Р.
ПРЕДСТАВНИКИ:
Від позивача: Мічуріна О.В. (адвокат);
Від відповідача: Стрюк С.В. (адвокат)
СУТЬ СПОРУ:
ТОВ «ДСВ Логістика» (позивач) звернувся з позовом до ТОВ «Полімерком» (відповідач) про стягнення 4 536 890,76 грн. заборгованості відповідно до умов договору на транспортно-експедиторське обслуговування №SC/AF-017912 від 09.02.22р. Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на безпідставну відмову відповідача оплатити ( компенсувати ) додаткові витрати , понесені позивачем під час виконання зобов`язань за договором, внаслідок сплати додаткової плати за понаднормативне безоплатне перебування вантажу в порту
Ухвалою суду від 20.02.23р. було відкрито провадження у справі №904/813/23, справу призначено до розгляду за правилами загального провадження у підготовчому засіданні на 14.03.23р.
ТОВ «Полімерком» (відповідач) проти задоволення позовних вимог заперечував , вказуючи що ним належним чином виконані зобов`язання за договором на транспортно-експедиторське обслуговування №SC/AF-017912 від 09.02.22р., однак позивач не виконав взяті на себе зобов`язання щодо надання транспорту для своєчасного вивезення вантажу з порту та повернення контейнерів з порушення строків. Також зазначає, що позивачем не надано до позовної заяви належних та допустимих доказів наявності боргу у зв`язку з надмірним користуванням та несвоєчасним повернення контейнерів: МАЕU4229749; МАЕU4134221; МАЕU4158054; МАЕU4183740; МАЕU4184270; МАЕU4186380; МАЕU4218240. Наданий позивачем розрахунок заборгованості містить розбіжності в документах. Так, розрахунок по двом контейнерам МАЕU4196239 та МАЕU4229749 здійснений з посиланням на один номер інвойсу від компанії MAERSK за №5655758743. Окрім того, позивач в розрахунку посилається на номер інвойсу №5655761606, а додає інвойс за іншим номером. Також, за розрахунком за контейнер МАЕU4184270 розмір боргу не співпадає з номером інвойсу. В таблиці - розрахунку містяться посилання позивача на інвойс компанії DSV AIR SEA SRL за номером RО322032804, який містить розмір заборгованості на суми: 1 660 доларів США, 3420 доларів США та 1 760 доларів США, у розрахунку за цим інвойсом зазначені взагалі інші суми. Окрім того , в усіх наданих позивачем інвойсах від компанії DSV AIR SEA SRL зазначено постачальником товару компанію «ТТСА СО., LТD», однак постачальником товару для ТОВ «Полімерком» є компанія «РЕМЕХ ЕZE». Окрім того, у всіх доданих до позову інвойсах зазначено найменування судна, на якому відбувалося постачання вантажу - «SAFMARINE NUBA», у той час як вантаж компанії ТОВ «Полімерком» доставлявся іншим судном - «MAERSK GAIRLOCH». Відповідач вказує , що фактом безпідставності стягнення витрат (демередж та детеншн) з нього є зазначення в інвойсах компанії «MAERSK» платником DSV AIR SEA SRL, однак відсутні докази фактичного здійснення оплати компанією цих витрат. Крім того, позивачем не надано суду доказів оплати ним вказаних витрат. Відповідач зазначає, що оплата компенсації розміру демереджу та/або детеншен визначена сторонами як вид відповідальності у випадку порушення стороною умов договору, але не як безспірні додаткові витрати. За умовами договору компенсація зазначених витрат має відбуватись за умовами наявності вини замовника у їх понесені та погодження додаткових послуг та витрат , понесення зазначених витрат самим позивачем та надання доказів їх оплати.
Ухвалою суду від 20.06.23р. закрите підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду по суті в засіданні на 06.07.23р. Ухвалою суду від 06.07.23р. розгляд справи по суті відкладено на 20.07.23р. Ухвалою суду від 20.07.23р. розгляд справи по суті призначено на 01.08.23р.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -
встановив:
09.02.22р. між ТОВ «ДСВ Логістика» (експедитор) та ТОВ «Полімерком» (замовник) укладено договір на транспортне-експедиційне обслуговування №SC/AF-017912. Згідно з умовами цього договору експедитор за оплату та за рахунок замовника надає замовникові комплекс послуг з організації та забезпечення перевезення імпортних, експортних, транзитних вантажів замовника і вантажів замовника в 20-, 40- та понад 40-футових контейнерах стандартів ISO, в тому числі й збірних вантажів від місця, зазначеного замовником, до місця призначення різними видами транспорту за обумовленим маршрутом, включаючи організацію та забезпечення, залежно від маршруту. Перевезення вантажів замовника, транспортне експедирування та організацію якого здійснює експедитор у межах надання послуг, передбачених цим пунктом договору, оформлюється міжнародним перевізним документом. Замовник своєчасно та у повному обсязі оплачує експедитору вартість послуг транспортної експедиції, виконаних у межах даного договору, а також компенсує та/або надає авансом кошти для здійснення розрахунків з третіми особами, які залучені чи будуть залучені експедитором для виконання цього договору. Експедитор, за дорученням замовника, здійснює взаєморозрахунки з усіма учасниками транспортного процесу, проводить оплату фрахту, а також мита, податків, зборів та інших обов`язкових платежів, передбачених законодавством України, а замовник зобов`язується компенсувати експедитору всі понесені у зв`язку з цим витрати.(п. 1.5). Вартість, ставки та тарифи виконуваних експедитором послуг, особливі умови перевезення, залежно від виду/асортименту і вантажів, обговорюються сторонами в заявках та/або додаткових угодах до цього договору. У разі, якщо вартість послуг за тонну/одиницю/куб, м вантажу виражена в іноземній валюті, оплата здійснюється в національній грошовій одиниці України - гривні за і курсом НБУ станом на момент виставлення рахунку, якщо інше не обумовлено сторонами в Заявці та/або додатковій угоді до цього договору. При цьому курс гривні до іноземної валюти на розвантажувально-навантажувальні роботи може бути змінено експедитором, згідно курсу відповідної лінії у випадку, якщо така лінія застосовує курс гривні до іноземної валюти, відмінний від курсу НБУ, на момент виставлення відповідного рахунку експедитором. При цьому замовник зобов`язується компенсувати експедитору курсову різницю вартості послуг з міжнародного перевезення, яка виникла між курсом НБУ станом на дату виставлення експедитором рахунку за надані замовнику послуги з міжнародного перевезення та курсом НБУ станом на дату сплати замовником даного рахунку експедитора. Сторони домовились для визначення курсу НБУ сторони користуються курсом з офіційного веб-сайту www.bank.gov.ua. Встановлена додатковою угодою та/або Заявкою вартість (основна ставка) включає оплату тільки обговорених сторонами послуг. Будь-які інші послуги, передбачені сторонами як додаткові, оплачуються замовником додатково до погодженої вартості (основної ставки) за тарифами, обговореними сторонами в додаткових угодах та/або Заявках до цього договору або яким-небудь іншим способом у письмовій формі. Замовник також зобов`язується компенсувати всі документально підтверджені витрати експедитора, необхідність у яких виникла в процесі надання послуг, передбачених цим договором, але не виключно вартість послуг третіх осіб, які будуть залучені експедитором для виконання умов цього договору та заявок замовника. (п.4.1). Перелік і вартість послуг, а також ставки/розміри витрат експедитора, що пов`язані з наданням послуг та підлягають компенсації замовником та здійснені та/або, що мають бути здійснені на користь третіх осіб, вказуються в рахунках експедитора окремо. Сумою договору є сума всіх виставлених експедитором рахунків замовнику. За згодою сторін вартість та перелік послуг можуть фіксуватися також у додаткових письмових угодах (Додатках) до цього договору, які будуть невід`ємною частиною договору (п. 4.2.). За умовами п. 4.3 договору оплата послуг проводиться замовником протягом 21 календарного днів з моменту виставлення рахунку експедитором (у тому числі, за допомогою електронного зв`язку в порядку, передбаченому цим договором) на поточний рахунок останнього. Після закінчення відвантаження партії вантажу та належного оформлення документів приймання-передачі, перевізних документів і актів на виконані додаткові послуги, експедитором складається акт прийому-передачі наданих послуг, що є фактом підтвердження виконання послуг, їх кількості та вартості (п. 4.4). Зазначені вище акти прийому-передачі наданих послуг можуть передаватися експедитором замовнику або його представнику особисто під підпис або факсом, електронною поштою, за узгодженням сторін, із зазначенням на документах ПІБ і посади представника замовника, який отримав документи, або бути відправлені з використанням поштового зв`язку. У разі якщо акти були відправлені замовнику поштою, датою вручення вважається дата отримання, зазначена на поштовому повідомленні. Замовник підписує акт наданих послуг, передає його експедитору протягом 3 (трьох) календарних днів з моменту його отримання. У разі незгоди замовника з актом прийому-передачі наданих послуг, останній зобов`язаний надати експедитору обгрунтовані заперечення у такий самий термін. У разі не підписання або не повернення акту та відсутності обґрунтованих заперечень у зазначений в цьому пункті договору термін, акт вважається підписаним замовником, а відповідні послуги вважаються належним чином наданими експедитором і прийнятими замовником (п. 4.5). Згідно з п. 4.6. договору замовник сплачує рахунки експедитора за додаткові послуги, виконані експедитором за заявками замовника, за фактичними витратами та/або за чинними тарифами та/або калькуляціями експедитора, якщо інше не було узгоджено сторонами в письмовій формі завчасно до початку відправлення/відвантаження вантажу/контейнерів з вантажами замовника. Оплата рахунків експедитора або передоплата проводяться замовником із зазначенням у банківському документі (платіжному дорученні) номеру цього договору та номеру рахунку експедитора при оплаті послуг або при перерахуванні передоплати. Датою платежу вважається дата платіжного доручення. Банківські комісії за переказ коштів на поточний рахунок експедитора оплачуються замовником у повному обсязі. (п. 4.7). Відповідно до п.5.7 договору, замовник компенсує експедитору розмір демереджу та/або детенша, нарахованого перевізником або агентом перевізника. Підставою для компенсації є рахунок перевізника або його агента. Замовник звільняється від обов`язку компенсувати розмір демереджу(детеншена), якщо доведе, що прострочення повернення відбулося з вини експедитора. Цей договір набуває чинності з моменту його підписання сторонами та діє до повного взаєморозрахунку між сторонами за послуги щодо вантажів, відвантажених з порту по 31.12.22р. включно. У разі якщо жодна зі сторін за 20 календарних днів до закінчення терміну дії цього договору не заявить про намір розірвати договір, термін дії цього договору автоматично продовжується на кожний наступний календарний рік (п.8.1).
На виконання умов договору, 12.06.22р. ТОВ «Полімерком» оформлено та погоджено заявки на організацію перевезень та експедирування вантажів, які транспортуються у контейнерах за маршрутом: порт Констанца (Румунія) - пункт пропуску Порубне (Україна) - с. Біле (Україна).
Перевезення за заявками ТОВ «Полімерком» за маршрутом Констанца (Румунія) - с. Біле (Україна) були виконані ТОВ «ДСВ Логістика» належним чином, що підтверджується відповідними міжнародними товарно-транспортними накладними.
Для належного виконання умов договору та здійснення перевезень ТОВ «ДСВ Логістика» залучено компанії-перевізники, а саме:
-DSV AIR SEA SRL (договір транспортного-експедирування №АF-391/22 від 01.01.2022) - здійснення обробки вантажу в порту Румунії;
-ТОВ «ОМ-ТРАНССЕРВІС», ПП «СЕ-АЛ», ТОВ «КАТРОМ», ФОП Кібіч А.Ф. - здійснення перевезення за маршрутом порт Констанца (Румунія) - с. Біле (Україна), що підтверджується договорами з указаними перевізниками та актами приймання-передачі послуг.
За фактом надання послуг ТОВ «ДСВ Логістика» складено відповідні акти надання послуг, що включають: локальні витрати на території Румунії; міжнародне перевезення за маршрутом Констанца (Румунія) - п/п Порубне (Україна); міжнародне перевезення за маршрутом п/п Порубне (Україна) - с. Біле (Україна); транспортно-експедиційні послуги на території України.
№Заявка (№)КонтейнерСума, євроCMRРахунокАкт надання послуг/ вартість 1.SODS0008705-2МАЕU41962398 499,595239UА00064491 від 19.07.2022№ 8877 від 22.07.22 на суму 252 136,10 2.SODS0008705-2МАЕU42297498 499,599749UА00064490 від 19.07.2022№ 8878 від 22.07.22 на суму 252 136,10 3.SODS0008707-1МАЕU40456756 693,075675UА00064933 від 28.07.2022№ 8287 від 03.08.22 на суму 248 475,764.SODS0008704-1МАЕU4096224971,71самостійноUА00064880 від 27.07.2022№ 8224 від 30.07.22 на суму 36 008,315.SODS0008705-1МАЕU40996716 651,479671UА00064818 від 26.07.2022№ 8103 від 30.07.22 на суму 248 841,816.SODS0008704-3МАЕU4134221969,86самостійноUА00065054 від 04.08.2022№ 8449 від 04.08.2022 на суму 36 211,127.SODS0008707-2МАЕU41380586 662,278058UА00065104 від 01.08.2022№ 8535 від 03.08.2022 на суму 248 746,178.SODS0008705-6МАЕU41541676 662,274161UА00065102 від 01.08.2022№ 8879 від 04.08.2022 на суму 248 746,199.SODS0008704-3МАЕU4158054969,86самостійноUА00065056 від 01.08.2022№ 8448 від 08.08.2022 на суму 36 211,1310.SODS0008705-2МАЕU41805466 672,050546UА00064512 від 22.07.2022№ 7964 від 28.07.2022 на суму 248 660,0111.SODS0008707-3МАЕU41824676 234,33467UА00065196 від 01.08.2022№ 8883 від 09.08.2022 на суму 241 802,1512.SODS0008707-6МАЕU41837406 655,969740UА00065256 від 03.08.2022№ 8758 від 09.08.2022 на суму 248 802,1513.SODS0008705-5МАЕU41842706 651,46б/нUА00064813 від 26.07.2022№ 8102 від 28.07.2022 на суму 248 841,7314.SODS0008707-3МАЕU41863806 468,69209/70/2/ 059012UА00065192 від 01.08.2022№ 8882 від 09.08.2022 на суму 241 802,1515.SODS0008704-2МАЕU4218240969,86самостійноUА00065053 від 01.08.2022№ 8447 від 04.08.2022 на суму 36 211,1216.SODS0008707-3МАЕU41848606 468,69б/нUА00065195 від 01.08.2022№ 8884 від 09.08.2022 на суму 241 802,15
Надані послуги з перевезення вантажу прийняті ТОВ «Полімерком» без зауважень та належним чином оплачені згідно з виставленими рахунками, які зазначені в таблиці.
Звертаючись з позовною завою , позивач вказує на те, що строк обробки вантажу, який належить ТОВ «Полімерком», значно перевищив строк безоплатного перебування у порту Констанца, у зв`язку з тим компанією-перевізником MAERSK нараховані штрафні санкції за простій контейнерів із вантажем Demurrage (плата за зберігання контейнерів) i Detention (штраф).
Враховуючи те, що за умовами поставки СFR (Інкотєрмс), будь-які додаткові витрати, що виникають після відвантаження товару, переходять із продавця на покупця, MAERSK виставлено DSV AIR SEA SRL рахунки за затримку та простій, як перевізнику з боку покупця та його представника .
Позивач вказує на те, що ТОВ «Полімерком» листами від 14.07.22р. та 25.07.22р. повідомлено компанію MAERSK, що як власник контейнерів МАЕU4184270, МАЕU418054б, МАЕU4229749, МАЕU4099671, МАЕU4154167, МАЕU4196239 та МАЕU4045675, МАЕU4138058, МАЕU4186380, МАЕU4184860, МАЕU4183740, МАЕU4182467, відповідач надає дозвіл на відпуск вказаних контейнерів компанії DSV AIR SEA SRL, а всі платежі на користь компанії MAERSK будуть сплачені DSV AIR SEA SRL.
У зв`язку з тим, що компанія DSV AIR SEA SRL понесла додаткові витрати, що виникли при наданні транспортно-експедиційних послуг з незалежних від компанії причин, нею виставлені ТОВ «ДСВ Логістика» рахунки для відшкодування вказаних витрат .
На підставі умов п.4.1 договору на транспортно-експедиторське обслуговування №SC/AF-017912 від 09.02.22р. ТОВ «ДСВ Логістика» виставлено на адресу ТОВ «Полімерком» рахунки на компенсацію додаткових витрат (Demurrage i Detention) на загальну суму 5 084 132,47грн., а саме:
- рахунок на оплату № 4887 від 07.09.22р. - на суму 1 567 330,20грн. (штраф за
понаднормове використання обладнання щодо контейнерів: МАЕU4045675; МАЕU4138058; МАЕU4182467; МАЕU4183740; МАЕU4184860; МАЕU4186380 на загальну суму 42 860 дол. США, що станом на дату рахунку складає 1 567 330,20 грн., з урахуванням курсу НБУ 1 долар = 36,5686грн.);
- рахунок на оплату №UA00065314 від 07.09.22р. - на суму 1 909 246,61грн. (штраф
за понаднормове використання обладнання щодо контейнерів: МАЕU4099671; МАЕU4154167; МАЕU4180546; МАЕU4184270; МАЕU4196239; МАЕU4229749 на загальну суму 52 210 дол. США, що станом на дату рахунку складає 1 909 246,61грн. з урахуванням курсу НБУ 1 долар = 36,5686грн.);
- рахунок на оплату № 5845 від 12.09.22р. - на суму 1 607 555,66 грн. (штраф за
понаднормове використання обладнання щодо контейнерів МАЕU4096224, МАЕU4134221, МАЕU4158054, МАЕU4218240, на загальну суму 43 960 дол. США, що станом на дату рахунку складає 1 607 555,66 грн., з урахуванням курсу НБУ 1 долар = 36,5686 грн.).
Вищевказані рахунки та акти здачі-приймання робіт (надання послуг) №8944 від 07.09.22р., №8946 від 07.09.22р., №1139 від 12.09.22р. направлено на адресу ТОВ «Полімерком» та ним отримані.
Однак, вказані рахунку на компенсацію додаткових витрат (Demurrage i Detention) на загальну суму 5 084 132,47грн. відповідачем не сплачено.
Позивач зазначає, що у січні 2023р. від компанії DSV AIR SEA SRL ним отримано кредит-ноту у зв`язку з чим, в односторонньому порядку списало частину заборгованості ТОВ «Полімерком» у розмірі 298 399,98 грн.
Таким чином, заборгованість ТОВ «Полімерком» на час звернення з позовною заявою до суду складає 4 536 890,76грн, яка відповідачем не сплачена, що і є причиною виникнення спору.
Частиною 1 статті 11 ЦК України визначено, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
За змістом ч. 1 ст. 627 ЦК України відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Згідно з ст. 929 ГПК України за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу. Договором транспортного експедирування може бути встановлено обов`язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, зобов`язання експедитора укласти від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечити відправку і одержання вантажу, а також інші зобов`язання, пов`язані з перевезенням. Договором транспортного експедирування може бути передбачено надання додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу (перевірка кількості та стану вантажу, його завантаження та вивантаження, сплата мита, зборів і витрат, покладених на клієнта, зберігання вантажу до його одержання у пункті призначення, одержання необхідних для експорту та імпорту документів, виконання митних формальностей тощо). Положення цієї глави поширюються також на випадки, коли обов`язки експедитора виконуються перевізником. Умови договору транспортного експедирування визначаються за домовленістю сторін, якщо інше на встановлено законом, іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст. 4 Закону України «Про транспортно-експедиторську діяльність» (далі - Закон) транспортно-експедиторська діяльність здійснюється суб`єктами господарювання різних форм власності, які для виконання доручень клієнтів чи відповідно до технологій роботи можуть мати: склади, різні види транспортних засобів, контейнери, виробничі приміщення тощо. Експедитори для виконання доручень клієнтів можуть укладати договори з перевізниками, портами, авіапідприємствами, судноплавними компаніями тощо, які є резидентами або нерезидентами України. Транспортно-експедиторську діяльність можуть здійснювати як спеціалізовані підприємства (організації), так і інші суб`єкти господарювання.
За змістом статті 9 Закону за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу. Платою експедитору вважаються кошти, сплачені клієнтом експедитору за належне виконання договору транспортного експедирування. У плату експедитору не включаються витрати експедитора на оплату послуг (робіт) інших осіб, залучених до виконання договору транспортного експедирування, на оплату зборів (обов`язкових платежів), що сплачуються при виконанні договору транспортного експедирування. Підтвердженням витрат експедитора є документи (рахунки, накладні тощо), видані суб`єктами господарювання, що залучалися до виконання договору транспортного експедирування, або органами влади.
Відповідно до ст. 10 Закону експедитор має право, зокрема, на: відшкодування в погоджених з клієнтом обсягах додаткових витрат, що виникли в нього при виконанні договору транспортного експедирування, якщо такі витрати здійснювалися в інтересах клієнта; притримувати вантаж, що знаходиться в його володінні, до моменту сплати плати експедитору і відшкодування витрат, здійснених ним в інтересах клієнта, або до моменту іншого забезпечення виконання клієнтом його зобов`язань у частині сплати плати експедитору та відшкодування вказаних витрат, якщо інше не встановлено договором транспортного експедирування; не приступати до виконання обов`язків за договором транспортного експедирування до отримання від клієнта всіх необхідних документів та іншої інформації щодо властивостей вантажу, умов його перевезення, а також іншої інформації, необхідної для виконання експедитором обов`язків, передбачених договором транспортного експедирування. Клієнт має право, зокрема: визначати маршрут прямування вантажу та вид транспорту; вимагати від експедитора надання інформації про хід перевезення вантажу; давати вказівки експедитору, які не суперечать договору транспортного експедирування та документам, наданим експедитору. Договором транспортного експедирування можуть бути передбачені й інші права експедитора та клієнта.
Частиною 2 статті 12 Закону передбачено, що клієнт зобов`язаний у порядку, передбаченому договором транспортного експедирування, сплатити належну плату експедитору, а також відшкодувати документально підтверджені витрати, понесені експедитором в інтересах клієнта в цілях виконання договору транспортного експедирування.
Згідно з ч. 2 ст. 14 Закону за невиконання або неналежне виконання обов`язків, які передбачені договором транспортного експедирування і цим Законом, експедитор і клієнт несуть відповідальність згідно з Цивільним кодексом України, іншими законами та договором транспортного експедирування.
Відповідно до ч.1 ст. 934 ЦК України за порушення обов`язків за договором транспортного експедирування експедитор відповідає перед клієнтом відповідно до глави 51 цього Кодексу.
Згідно з ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Предметом дослідження у даній справі є наявність або відсутність правових підстав для стягнення з відповідача на користь позивача додаткових витрат (демередж та детеншен) у розмірі 4 536 890,76грн за договором на транспортно-експедиторське обслуговування №SC/AF-017912 від 09.02.22р., які фактично є збитками, понесеними у зв`язку із простоєм контейнерів із вантажем у порту Констанца.
У відповідності до ч. 1 ст. 611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, відшкодування збитків.
За змістом ст. ст.224, 225 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною. До складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.
Отже, збитки - це об`єктивне зменшення будь-яких майнових благ особи, що обмежує його інтереси, як учасника певних відносин і проявляється у витратах, зроблених особою, втраті або пошкодженні майна, а також неодержаних особою доходів, які б вона одержала при умові правомірної поведінки особи.
Аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку, що особа, яка порушила зобов`язання, несе цивільно-правову відповідальність, зокрема у вигляді відшкодування збитків. Для застосування такої міри відповідальності як відшкодування збитків необхідною є наявність всіх чотирьох загальних умов відповідальності, а саме: протиправної поведінки боржника, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні ним зобов`язання; наявності шкоди (збитки - це грошове вираження шкоди); причинного зв`язку між протиправною поведінкою та завданою шкодою; вини боржника.
Відсутність хоча б одного із вказаних елементів, що утворюють склад правопорушення, не дає підстави кваліфікувати поведінку боржника як правопорушення та, відповідно, не може бути підставою застосування відповідальності за порушення у сфері господарської діяльності.
Важливим елементом доказування наявності збитків є встановлення причинного зв`язку між протиправною поведінкою заподіювача та збитками потерпілої особи. Причинний зв`язок між протиправною поведінкою і збитками є обов`язковою умовою відповідальності. Слід довести, що протиправна дія чи бездіяльність заподіювача є причиною, а збитки, які завдані особі - наслідком такої протиправної поведінки. Протиправна поведінка особи тільки тоді є причиною збитків, коли вона прямо (безпосередньо) пов`язана зі збитками. Непрямий (опосередкований) зв`язок між протиправною поведінкою і збитками означає лише, що поведінка оцінюється за межами конкретного випадку, і, відповідно, за межами юридично значимого зв`язку.
При цьому на позивача покладається обов`язок довести наявність збитків, протиправність поведінки заподіювача збитків та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяними збитками. Натомість вина боржника у порушенні зобов`язання презюмується та не підлягає доведенню кредитором, тобто саме відповідач повинен довести, що в його діях відсутня вина у заподіянні збитків.
Верховний Суд у ході касаційного перегляду судових рішень неодноразово наголошував на необхідності застосування категорій стандартів доказування та зазначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи на підставі доказів у порядку ст. 86 ГПК України.
Зазначений принцип передбачає покладення тягаря доказування на сторони.
Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, щоб задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджувальної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний.
Близький за змістом правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 02.10.2018р. у справі № 910/18036/17, від 23.10.2019р. у справі № 917/1307/18, від 18.11.2019р. у справі № 902/761/18, від 04.12.2019р. у справі № 917/2101/17.
Таким чином, істинність твердження позивача щодо наявності підстав для стягнення збитків, зокрема, в контексті наявності збитків та їх розміру, протиправності поведінки заподіювача збитків та існування причинного зв`язку такої поведінки із заподіяними збитками, ураховуючи принципи змагальності, диспозитивності, рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом, підлягає доведенню позивачем перед судом.
Заперечуючи позовні вимоги відповідач зазначає, що позивачем не надано до позовної заяви належних та допустимих доказів наявності боргу у зв`язку з надмірним користуванням та несвоєчасним повернення контейнерів
Так, відповідач зазначає, що наданий позивачем розрахунок заборгованості містить розбіжності в документах:
-розрахунок по двом контейнерам МАЕU4196239 та МАЕU4229749 здійснений з посиланням на один номер інвойсу від компанії MAERSK за №5655758743;
- позивач в розрахунку посилається на номер інвойсу №5655761606, а додає інвойс за іншим номером;
-за розрахунком за контейнер МАЕU4184270 розмір боргу не співпадає з номером інвойсу;
- в таблиці - розрахунку містяться посилання позивача на інвойс компанії DSV AIR SEA SRL за номером RО322032804, який містить розмір заборгованості на суми: 1 660 доларів США, 3420 доларів США та 1 760 доларів США, у розрахунку за цим інвойсом зазначені взагалі інші суми;
-в інвойсах від компанії DSV AIR SEA SRL зазначено постачальником товару компанію «ТТСА СО., LТD», однак постачальником товару для ТОВ «Полімерком» є компанія «РЕМЕХ ЕZE»;
-у всіх доданих до позову інвойсах зазначено найменування судна, на якому відбувалося постачання вантажу - «SAFMARINE NUBA», у той час як вантаж компанії ТОВ «Полімерком» доставлявся іншим судном - «MAERSK GAIRLOCH».
Відповідач звертає увагу, що безпідставністю стягнення витрат (демередж та детеншн) з відповідача є зазначення в інвойсах компанії «MAERSK» платником DSV AIR SEA SRL, однак відсутні докази здійснення компанією оплати цих витрат, що стало підставою для виставлення рахунку ТОВ «ДСВ Логістика».
Згідно п. 4.1 договором вартість ставки та тарифи виконуваних експедитором послуг, особливі умови перевезення залежно від виду/асортименту вантажів (винагорода експедитора) обговорюється сторонами в заявках та/або додаткових угодах до цього договору.
Встановлена додатковою угодою та/або заявкою вартість (основна ставка) включає оплату тільки обговорених сторонами послуг. Будь які інші послуги, передбачені сторонами як додаткові, оплачуються замовником додатково до погодженої вартості за тарифами, обговореними сторонами в додаткових угодах та/або заявках до цього договору або яким-небудь іншим способом у письмовій формі. Замовник також зобов`язується компенсувати всі документально підтверджені витрати експедитора, необхідність у яких виникла в процесі надання послуг, передбачених цим договором зокрема, але не виключно вартість послуг третіх осіб, які будуть залучені експедитором для виконання умов цього договору та заявок замовника.
Відповідно до п.4.4. договору, замовник сплачує рахунки експедитора за додаткові послуги виконані експедитором за заявками замовника за фактичними витратами та/або за чинними тарифами та\або калькуляціями експедитора, якщо інше не було узгоджено сторонами в письмовій формі завчасно до початку відправлення/відвантаження вантажу/контейнера з вантажами замовника.
На час розгляду справи ТОВ «ДСВ Логістика» не надано суду доказів здійснення оплати вказаних витрат.
Таким чином, позивачем не доведено реальність збитків, а саме не надано доказів фактичної сплати позивачем штрафних санкцій. Окрім того, суд вважає, що позивачем не доведено протиправність поведінки відповідача, яка б полягала у невиконанні чи неналежному виконанні ним зобов`язання, причинного зв`язку між протиправною поведінкою та завданою шкодою; вини боржника; а тому позовні вимоги є необґрунтованими, в задоволенні яких слід відмовити у повному обсязі.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 13, 73, 74, 89, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 ГПК України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, судові витрати покласти на позивача.
Відповідно до вимог ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно до вимог ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до вимог ст. 257 ГПК України апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повне рішення складено 07.08.23р.
Суддя Васильєв О.Ю.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 01.08.2023 |
Оприлюднено | 09.08.2023 |
Номер документу | 112662661 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Васильєв Олег Юрійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Мороз Валентин Федорович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Васильєв Олег Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні