ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" серпня 2023 р. м. Київ Справа № 911/1565/23
Господарський суд Київської області у складі судді Бабкіної В.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження матеріали справи
про стягнення 19032,27 грн. вартості безобліково використаної електроенергії, у тому числі - 13874,17 грн. основного боргу, 4513,81 грн. інфляційних втрат, 644,29 грн. 3% річних,
Без виклику представників сторін
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство "ДТЕК Київські регіональні електромережі" (далі - ПрАТ "ДТЕК Київські регіональні електромережі", позивач) звернулось до Господарського суду Київської області з позовом до Комунального підприємства "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО" (далі - КП "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО", відповідач) про стягнення 19032,27 грн. вартості безобліково використаної електроенергії, у тому числі - 13874,17 грн. основного боргу, 4513,81 грн. інфляційних втрат, 644,29 грн. 3% річних.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 312 від 14.03.2018 р., та зазначає про встановлення перевіркою позивача самовільного підключення електропроводки до електричної мережі позивача, що призвело до споживання відповідачем електроенергії, яка не обліковується, у зв`язку з чим позивач просить суд стягнути з відповідача 13874,17 грн. основного боргу, 4513,81 грн. інфляційних втрат, 644,29 грн. 3% річних. Окрім того, позивач просив суд стягнути з відповідача 2481,00 грн. судового збору, а також здійснити розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Беручи до уваги характер спірних правовідносин, предмет, підстави позову і обраний позивачем спосіб захисту, а також категорію та складність справи, обсяг та характер доказів у справі, зважаючи на заявлену у даному спорі ціну позову, що не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а також клопотання позивача про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, суд дійшов висновку, що справа за поданою Приватним акціонерним товариством "ДТЕК Київські регіональні електромережі" позовною заявою до Комунального підприємства "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО" про стягнення 19032,27 грн. вартості безобліково використаної електроенергії, у тому числі - 13874,17 грн. основного боргу, 4513,81 грн. інфляційних втрат, 644,29 грн. 3% річних, підлягає розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 29.05.2023 р. у справі № 911/1565/23 було відкрито провадження, постановлено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження (без виклику сторін), встановлено учасникам процесу строки для подання заяв по суті спору.
У строк, встановлений ч. 7 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України, клопотань від сторін про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін не надходило.
Відповідно до ч. 8 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України, при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Згідно з приписами ч. 2 ст. 161 ГПК України до заяв по суті справи належать відзив на позовну заяву, відповідь на відзив, заперечення на відповідь на відзив.
30.06.2023 р. до Господарського суду Київської області від представника КП "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО" через систему "Електронний суд" надійшов відзив б/н від 29.06.2023 р. (вх. № 2077/23 від 30.06.2023 р.), за змістом якого відповідач заперечує проти позовних вимог у повному обсязі, з огляду на таке.
КП "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО" є стороною договору про надання послуг з розподілу електричної енергії та має точку обліку, зокрема, по вул. Соборна, 8 в м. Сквира. Точка обліку знаходиться в окремій будівлі, що розташована на прибудинковій території багатоквартирного будинку по вул. Соборна, 8 у м. Сквира. Прибудинкова територія багатоквартирного будинку не має присвоєного кадастрового номера (земельна ділянка не оформлена), тому вважається комунальною власністю Сквирської міської територіальної громади. Органи місцевого самоврядування здійснюють управління комунальним майном у відповідності до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та інших Законів і нормативно-правових актів. Для забезпечення потреб населення житлово-комунальними послугами у вищезгаданій будівлі, окрім точки обліку електроенергії, розміщено насосні станції для водопостачання, що перебувають на балансі КП «Сквир-водоканал». Під час планового обстеження 20.08.2021 р. електрик КП "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО" виявив поза точкою обліку електроенергії стороннє самовільне підключення насосних станцій, які перебувають на балансі КП «Сквир-водоканал» про що повідомив керівника підприємства шляхом подання доповідної записки. У той самий день КП "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО" проінформувало ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі» про виявлені підключення. Додатково відповідачем 23.08.2021 р. було проінформовано ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі» про виявлені сторонні підключення. Також 23.08.2021 р. представниками ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі» за участі представника КП "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО" під час технічної перевірки було зафіксовано порушення обліку електричної енергії, про що складено акт про порушення № К 042237.
04.10.2021 р. відбулося засідання комісії з розгляду акту про порушення, в якому члени комісії не взяли до уваги твердження представника споживача щодо відсутності вини споживача та склали протокол № 298. Однак, під час технічної перевірки представниками оператора не було взято до уваги балансової приналежності самовільно підключених електроустановок, не здійснено перевірку працездатності самовільно підключених електроустановок та не проведено заміри споживання електроенергії електроустановок.
Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду визначені у ст. 1166 Цивільного кодексу України, згідно з ч.ч. 1, 2 якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Враховуючи всі обставини справи, на переконання відповідача, наявність усіх складових цивільного правопорушення в діях останнього є недоведеною, оскільки КП "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО" не порушило взятих на себе зобов`язань за договором. Більше того, споживач дотримався у повному обсязі п. 5.5.5 ПРРЕЕ та невідкладно повідомив оператора системи про виявлене самовільне підключення. Враховуючи балансову належність електроустановок (насосних станцій), самовільне підключення було вчинене не з вини споживача, а внаслідок протиправних дій іншої сторони. Відтак, за відсутності такого елементу цивільного правопорушення, як вина завдавача шкоди, цивільно-правова відповідальність не настає.
Відповіді на відзив на позовну заяву чи інших письмових пояснень позивачем до суду не подано.
У відповідності з приписами ч. 5 ст. 252 ГПК України суд розглядає дану справу за наявними в ній на час ухвалення рішення матеріалами.
Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України, у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши наявні в ній докази та оцінивши їх в сукупності, суд
встановив:
Взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником та споживачем, а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, регулюються Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 312 від 14 березня 2018 р. (надалі - Правила, ПРРЕЕ) (у редакції, яка діяла на момент виявлення порушення).
Відповідно до п. 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 312 від 14 березня 2018 р., укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.
Згідно з п. 4.1 Правил роздрібного ринку електричної енергії, розрахунки за електричну енергію та послуги, що надаються на роздрібному ринку, між учасниками цього ринку здійснюються у грошовій формі відповідно до укладених договорів.
Відповідно до п. 2.1.4 ПРРЕЕ, договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 630, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України на основі типового договору, що є додатком 3 до цих Правил. Договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії за ініціативою споживача або оператора системи відповідно до визначених цими Правилами випадків, як правило, укладається шляхом приєднання споживача за заявою-приєднанням до розробленого оператором системи розподілу договору на умовах складеного оператором системи розподілу паспорта точки розподілу. У відповідності до абз. 2 п. 2.1.6 ПРРЕЕ, фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, зокрема, повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.
У відповідності з п. 1.2.15 ПРРЕЕ, укладення, внесення змін, продовження строку дії чи розірвання будь-якого із договорів, передбаченого цими Правилами, здійснюється відповідно до вимог законодавства та цих Правил. Для договорів, які укладаються шляхом приєднання до умов договору, укладення договору можливе шляхом підписання заяв-приєднань, оплати виставленого рахунку, споживання будь-якого обсягу електричної енергії (за умови відсутності направлених заперечень щодо договірних умов в цілому чи частково) через особистий кабінет в електронній формі (в установленому законодавством порядку). На роздрібному ринку не допускається споживання (використання) електричної енергії споживачем без укладення відповідно до цих Правил договору з електропостачальником та інших договорів, передбачених цими Правилами.
З початком функціонування ринку електричної енергії (01.01.2019 р.), на підставі п. 6 Постанови НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 р. «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» взаємовідносини між сторонами регулюються умовами публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, розміщеного на головній сторінці веб-сайту позивача за посиланням: www.dtek-krem.com.ua/ua/enter-contract.
За КП "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО" закріплено особовий рахунок № НОМЕР_1 та складено паспорт точки розподілу, що є паперовим додатком до публічного договору. Споживаючи електричну енергію за адресами, вказаними в паспорті точок розподілу, споживач акцептував умови зазначеного договору. Заперечень щодо договірних умов в цілому чи частково, а також заяв про його розірвання чи припинення від споживача, у відповідності до вимог п. 1.2.15 ПРРЕЕ, не надходило.
Згідно з п. 2.1 договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, оператор системи розподілу надає споживачу послуги з розподілу електричної енергії, параметри якості якої відповідають показникам, визначеним Кодексом системи передачі, затвердженим постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 309, та Кодексом систем розподілу, затвердженим постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 310 (зі змінами та доповненнями), за об`єктом, технічні параметри якого фіксуються в Паспорті точки/точок розподілу електричної енергії за об`єктом споживача, який є додатком 2 до цього договору, та в особовому рахунку споживача, облікових базах даних оператора системи розподілу.
Відповідно до п. 6.2 даного договору, споживач зобов`язується, зокрема, виконувати умови цього договору; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх внутрішніх електромереж, електроустановок та електроприладів; невідкладно повідомляти оператора системи розподілу про недоліки в роботі вузла вимірювання; узгоджувати з оператором системи розподілу нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності; забезпечувати доступ представникам оператора системи розподілу, які пред`явили свої службові посвідчення, до свого об`єкта для обстеження вузла вимірювання, електроустановок та електропроводки; у разі зміни власника об`єкта (звільнення споживачем займаного приміщення, реорганізації, ліквідації (у тому числі шляхом банкрутства), відчуження в будь-який спосіб займаного приміщення) не пізніше ніж за 20 робочих днів до припинення користування електричною енергією на об`єкті письмово повідомити оператора системи розподілу про розірвання цього Договору та не пізніше дня звільнення об`єкту здійснити всі оплати передбачені умовами цього Договору.
Як передбачено пунктами 8.6, 8.7 даного договору, у разі порушення розрахункового обліку з вини споживача, він сплачує оператору системи розподілу вартість необлікованої електричної енергії, визначену відповідно до вимог ПРРЕЕ. Споживач не несе відповідальності перед оператором системи розподілу відповідно до вимог п. 8.6 цієї глави договору, лише якщо доведе, що порушення виникли з вини оператора системи розподілу або внаслідок дії обставин непереборної сили.
Умовами п. 5.1.1 ПРРЕЕ встановлено, що оператор системи має право, зокрема: на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до розрахункових засобів вимірювання електричної енергії, що встановлені на об`єктах споживачів та інших учасників роздрібного ринку, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності оператора системи; на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до електричних установок споживача для проведення технічної перевірки засобів вимірювання, контролю за рівнем споживання електричної енергії та потужності, вимірювання показників якості електричної енергії, контрольного огляду електричних мереж від межі балансової належності до точки вимірювання та/або точки обліку відповідно до умов укладених договорів, а також для виконання відключення та обмеження споживання відповідно до встановленого цими Правилами порядку та умов договору, виконання інших робіт відповідно до договору; контролювати додержання споживачами та субспоживачами вимог цих Правил відповідно до умов укладених договорів; складати акти про невідповідність дій (бездіяльності) споживача умовам договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії та порушення вимог законодавства України у сфері енергетики.
Як слідує з матеріалів справи, 23.08.2021 р. уповноваженими представниками оператора системи ПрАТ "ДТЕК Київські регіональні електромережі" на об`єкті КП "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО", за адресою: м. Сквира, вул. Соборна, 8, було виявлено факт порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме - самовільне підключення електроустановок до електричної енергії ОСР перед приладом обліку електричної енергії. Самовільне підключення виконано кабелем від вхідного рубильника з порушенням схеми обліку.
За результатом проведеної перевірки, у відповідності з п. 8.2.5 ПРРЕЕ працівниками ПрАТ "ДТЕК Київські регіональні електромережі" було складено акт про порушення № К 042237 від 23.08.2021 р., з яким було ознайомлено споживача - КП "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО", про що свідчать підписи представників останнього на зазначеному акті. При цьому, до акту зі сторони споживача були зауваження, із зазначенням того, що 12.08.2021 р. при перевірці споживача було виявлено самовільне підключення до рубильника, після чого ОСОБА_1 23.08.2021 р. звернувся в ДЕС.
Споживач був повідомлений про засідання комісії з розгляду даного акта, що вбачається з п. 11 зазначеного вище акту про порушення, в якому зазначено, що комісія оператора системи з розгляду складеного акта про порушення буде проводити засідання 01.09.2021 р. об 11.00 год. за адресою: м. Київ, вул. Стеценка, 1А.
01.09.2021 р. було проведено засідання комісії з розгляду акту № К 042237 від 23.08.2021 р., що оформлено протоколом № 171 від 01.09.2021 р., та прийнято рішення про перенесення на іншу дату та час розгляду даного акту.
04.10.2021 р. було проведено засідання комісії з розгляду акту № К 042237 від 23.08.2021 р., що оформлено протоколом № 298, та прийнято рішення про проведення розрахунку за актом відповідно до п. 8.4.12 ПРРЕЕ за період 25 днів з 29.07.2021 р. по 23.08.2021 р. по тарифах, що діяли протягом періоду порушення.
Як слідує з позову, копію протоколу засідання комісії № 298 від 04.10.2021 р., разом з розрахунком вартості необлікованої електроенергії та розрахунковими документами на оплату, було вручено представнику КП "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО" Головатюку О.Г. 04.10.2021 р., що підтверджується його особистим підписом у протоколі засідання комісії № 298, в якому останнім також зазначено про згоду з рішенням комісії.
Крім того, 19.10.2021 р. ПрАТ "ДТЕК Київські регіональні електромережі" було надіслано на адресу КП "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО" документи по акту про порушення № К042237 від 23.08.2021 р., а саме - протокол комісії № 298 від 04.10.2021 р., розрахунок до акту про порушення № К042237 від 23.08.2021 р., рахунок до акту про порушення № К042237 від 23.08.2021 р.
Згідно з п. 8.4.1 ПРРЕЕ, оператор системи визначає обсяг та вартість електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення цих Правил та/або виявлення фактів безоблікового споживання електричної енергії, самовільного підключення до об`єктів електроенергетики і споживання електричної енергії без засобів вимірювальної техніки, відповідно до вимог цієї глави.
Як зазначено в позові, у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 6-8 пункту 8.4.2 ПРРЕЕ, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення (W доб.с.п., кВт·год), розраховується за формулою W доб.с.п = P с.п. х t вик.с.п. (п. 8.4.12 ПРРЕЕ).
Так, згідно з розрахунком ПрАТ "ДТЕК Київські регіональні електромережі", КП "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО" за період порушення з 29.07.2021 р. по 23.08.2021 р., розраховано обсяг електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення ПРРЕЕ в розмірі 97,44 кВт/г за 25 днів та визначено її вартість в сумі 13874,17 грн. (97,44 (W доб.с.п)х(кількість днів у періоді)х(тариф)+20% ПДВ).
Суд констатує, що доказів визнання акту про порушення № К 042237 від 23.08.2021 р. в установленому порядку недійсним чи його скасування до матеріалів справи станом на час прийняття в ній рішення не надано.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши наявні в ній докази, суд дійшов висновку, що позов у даній справі підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 4, п. 1 ч. 1 ст. 58 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах.
Споживач має право купувати електричну енергію для власного споживання за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку, за умови укладення ним договору про врегулювання небалансів та договору про надання послуг з передачі електричної енергії з оператором системи передачі, а у разі приєднання до системи розподілу - договору про надання послуг з розподілу електричної енергії з оператором системи розподілу; або купувати електричну енергію на роздрібному ринку у електропостачальників або у виробників, що здійснюють виробництво електричної енергії на об`єктах розподіленої генерації, за правилами роздрібного ринку.
Згідно з ч. 2 ст. 275 Господарського кодексу України відпуск енергії без оформлення договору енергопостачання не допускається.
Відповідно до пп. 1 п. 5.5.5 ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів); сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів: здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору; своєчасно вживати відповідних заходів для усунення виявлених порушень.
Відповідно до п. 8.2.4 ПРРЕЕ, у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж, розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.
Згідно з п. 8.2.5 ПРРЕЕ (у редакції на час прийняття акту) в разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил. Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень. В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення. Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення. В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення. В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень. Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві. Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи). У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою. До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті. Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень. Облік бланків актів про порушення ведеться оператором системи у пронумерованому, прошнурованому та скріпленому печаткою журналі. Акти про порушення та документи, що підтверджують факт їх отримання споживачем, повинні зберігатися оператором системи протягом трьох років з дня оформлення акта про порушення.
Відповідно до п. 8.2.6 ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення. Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання. У разі відмови споживача або представника споживача від отримання повідомлення про місце, час і дату засідання комісії або відсутності споживача або його представника за адресою, визначеною у даних щодо споживача, наявних в оператора системи, оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення. У такому разі оператор системи має право розглянути акт про порушення на засіданні комісії, яке має відбутися по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу такого повідомлення. За зверненням споживача оператор системи може розглянути акт про порушення на засіданні комісії раніше указаного терміну. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу. У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.
У відповідності з пп. 6 п. 8.4.2 Правил визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень як самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі оператора системи з порушенням схеми обліку.
Згідно з пп. 2 п. 8.4.8 ПРРЕЕ кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил), якщо споживач здійснив самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі з порушенням схеми обліку, вчинив інші дії, що призвели до споживання необлікованої електричної енергії, виявити які представники оператора системи під час проведення контрольного огляду засобу комерційного обліку мали можливість, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.
Відповідно до абз. 4 п. 8.4.8 ПРРЕЕ для споживачів, у яких відсутні договірні відносини з оператором системи, та побутових споживачів за робочий день приймається календарний день.
Відповідно до п. 8.4.12 ПРРЕЕ, у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 6-8 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення (W доб.с.п., кВт·Год), розраховується за формулою: W доб.с.п. = Р с.п. · t вик.с.п., де Р с.п. - потужність самовільного підключення (кВт), що розраховується за формулами: 1) у разі підключення до однієї фази: Р с.п. = I· U ном.фаз.· cosj; 2) у разі підключення до трьох фаз: Р с.п. = 3· I· U ном.фаз.· cosj, де I - сила струму, що може протікати по колу самовільного підключення, визначена виходячи з найменшого допустимого струму, який може протікати через поперечну площу перерізу проводів (кабелів), що використані у схемі самовільного підключення до електричної мережі, згідно з главою 1.3 ПУЕ, А.
Умовами п. 8.2.7 ПРРЕЕ передбачено, що кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи. Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день). У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.
У відповідності з пп. 4 п. 5.5.5 ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору.
Відповідно до ст. 253 Цивільного кодексу України перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.
Згідно з ч. 5 ст. 254 Цивільного кодексу України, якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.
Враховуючи положення пп. 4 п. 5.5.5, п. 8.2.7 ПРРЕЕ, з урахуванням ст.ст. 253, 254 Цивільного кодексу України суд дійшов висновку, що відповідач мав оплатити отриманий рахунок до 03.11.2021 р. включно.
Посилаючись на те, що зазначену в рахунку суму відповідачем сплачено не було, позивач, звертаючись з даним позовом до суду, просив стягнути з відповідача, зокрема, 13874,17 грн. боргу у вигляді вартості не облікованої внаслідок самовільного підключення електроенергії.
Слід зазначити, що згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Поряд з цим, приписами статей 73, 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до статей 76-79 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).
Відповідач, заперечуючи проти позову, зазначав, що КП "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО" було самостійно виявлено поза точкою обліку електроенергії стороннє самовільне підключення насосних станцій, які перебувають на балансі КП «Сквир-водоканал» про що було повідомлено ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі». 04.10.2021 р. відбулося засідання комісії з розгляду акту про порушення, на якому члени комісії не взяли до уваги твердження представника споживача щодо відсутності вини споживача та склали протокол № 298. Враховуючи зазначені обставини, КП "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО", на його переконання, не порушило взятих на себе зобов`язань за договором. Натомість, споживач дотримався вимог п. 5.5.5 ПРРЕЕ та невідкладно повідомив оператора системи про виявлене самовільне підключення. Враховуючи балансову належність електроустановок (насосних станцій), самовільне підключення було вчинене не з вини споживача, а внаслідок протиправних дій іншої сторони.
З приводу заперечень відповідача суд відзначає таке.
Відповідачем не спростовано факту споживання необлікованої електричної енергії на зазначену вище суму, а рішення позивача по розгляду акту № К 042237 від 23.08.2021 р. про порушення Правил користування електроенергією у споживача, оформленого протоколом № 298 від 04.10.2021 р., не оскаржувалося відповідачем та не скасоване.
Доказів протилежного матеріали справи не містять.
Водночас, як слідує з матеріалів справи, копія протоколу засідання комісії № 298 від 04.10.2021 р. була вручена представнику КП "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО" Головатюку О.Г. 04.10.2021 р., в якому зазначалося про згоду останнього з рішенням комісії.
Також суд констатує, що будь-яких доказів, які б спростовували наведені в акті № К042237 від 23.08.2021 р. обставини, або підтверджували посилання відповідача щодо факту та обставин виявлення самовільного підключення сторонніх осіб до мереж споживача, до матеріалів справи не надано.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення з відповідача 13874,17 грн. боргу у вигляді вартості необлікованої спожитої електроенергії є доведеними, обґрунтованими, не спростованими відповідачем, та, відповідно, підлягають задоволенню.
Поряд з цим, оскільки відповідач припустився прострочення щодо сплати вартості необлікованої електричної енергії, позивач на підставі ст. 625 Цивільного кодексу України просить суд стягнути з відповідача також 644,29 грн. 3% річних та 4513,81 грн. інфляційних втрат, нарахованих на суму боргу 13874,17 грн. за період з 04.11.2021 р. по 22.05.2023 р.
Статтею 612 Цивільного кодексу України встановлено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Оскільки нарахування за необліковану електроенергію в сумі 13874,17 грн. не сплачено відповідачем і на момент звернення з даним позовом до суду, то відповідач є таким, що прострочив виконання існуючого зобов`язання по сплаті нарахувань за необліковану електроенергію, починаючи з 04.11.2021 р., з огляду на сплив 30-денного строку на оплату з моменту отримання рахунку.
Відповідно до ст. 625 Цивільного кодексу України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Виходячи із положень зазначеної норми, наслідки прострочення боржником грошового зобов`язання у вигляді інфляційного нарахування на суму боргу та 3% річних, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом, не є санкціями, а виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові, а тому ці кошти нараховуються незалежно від вини боржника.
Аналізуючи положення глави 47 ЦК України, можна зробити висновок, що грошовим зобов`язанням є зобов`язання, яке виражається в грошових одиницях України (грошовому еквіваленті в іноземній валюті), тобто будь-яке зобов`язання зі сплати коштів.
Наведена правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 01.06.2016 р. у справі № 910/22034/15 та Верховного Суду від 10.04.2018 р. у справі № 910/10156/17, де зазначено, що стаття 625 ЦК України поширює свою дію на всі види грошових зобов`язань незалежно від підстав їх виникнення.
У зв`язку з тим, що відповідач за період з 04.11.2021 р. по 22.05.2023 р. належним чином не виконав грошове зобов`язання в частині своєчасної оплати вартості необлікованої електричної енергії згідно акта у розмірі 13874,17 грн., позивачем нараховані 3% річних в розмірі 644,29 грн. та інфляційні втрати в розмірі 4513,81 грн.
За приписами ст.ст. 79, 86 ГПК України господарський суд має з`ясовувати обставини, пов`язані з правильністю здійснення позивачем розрахунку, та здійснити оцінку доказів, на яких цей розрахунок ґрунтується.
Суд, перевіривши здійснені позивачем розрахунки заявлених до стягнення 3% річних та інфляційних втрат, вбачає їх обґрунтованими та арифметично вірними.
Таким чином, суд дійшов висновку, що вимоги позивача у даній справі є правомірними та обгрунтованими, підтвердженими матеріалами справи, у зв`язку з чим вони підлягають задоволенню у повному обсязі.
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів сторін та їх відображення у судовому рішенні, суд спирається на висновки, яких дійшов Європейський суд з прав людини у рішенні від 18.07.2006 р. у справі "Проніна проти України", в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
Поряд з цим, за змістом п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень та висновків Європейського суду з прав людини, викладених у рішеннях у справах «Трофимчук проти України», «Серявін та інші проти України» обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
З урахуванням наведеного, суд зазначає, що решта долучених до матеріалів справи доказів та доводів учасників процесу була ретельно досліджена судом і наведених вище висновків стосовно відсутності підстав для задоволення позову не спростовує.
Судові витрати зі сплати судового збору відповідно до п. 2 ч. 1, п. 1 ч. 4, ч. 9 статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-80, 123, 129, 232, 233, 236-238, 240, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив:
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2. Стягнути з Комунального підприємства "СКВИРСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО" (09001, Київська обл., Сквирський р-н, м. Сквира, вул. Липовецька, 93, код 34921014) на користь Приватного акціонерного товариства "ДТЕК Київські регіональні електромережі" (04136, м. Київ, вул. Стеценка, 1 А, код 23243188) 13874 (тринадцять тисяч вісімсот сімдесят чотири) грн. 17 коп. основного боргу, 644 (шістсот сорок чотири) грн. 29 коп. 3% річних, 4513 (чотири тисячі п`ятсот тринадцять) грн. 81 коп. інфляційних втрат, 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп. судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Згідно з приписами ч.ч. 1, 2 статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення господарського суду може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені ст.ст. 253, 254, 256-259 ГПК України.
Повне рішення складене 07.08.2023 р.
Суддя В.М. Бабкіна
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2023 |
Оприлюднено | 09.08.2023 |
Номер документу | 112663806 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Київської області
Бабкіна В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні