ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
27.07.2023м. СумиСправа № 592/6000/20
Господарський суд Сумської області у складі судді Соп`яненко О.Ю., за участі секретаря судового засідання Бардакової О.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи №592/6000/20 в порядку загального позовного провадження
за позовом: Сумської міської ради (40030, м.Суми, майдан Незалежності, 2, код ЄДРПОУ 23823253)
до відповідача: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 )
про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки
за участю представників сторін:
від позивача - Титаренко В.В.,
від відповідача - Кузченко Т.М.
УСТАНОВИВ:
Рішенням Ковпаківського районного суду м. Суми від 04.09.2020 у справі №592/6000/20 позов Сумської міської ради до ОСОБА_1 про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки задоволено.
Ухвалою Ковпаківського районного суду м. Суми від 25.02.2021 у справі №592/6000/20 заяву представника ОСОБА_1 - адвоката Кордюка В.П. про перегляд заочного рішення суду залишено без задоволення.
Постановою Сумського апеляційного суду від 01.06.2021 апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, заочне рішення Ковпаківського районного суду м. Суми від 04.09.2020 залишено без змін.
Постановою Верховного суду у складі Третьої судової палати Касаційного цивільного суду від 22.09.2021 касаційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково; заочне рішення Ковпаківського районного суду м. Суми від 04.09.2020 та постанову Сумського апеляційного суду від 01.06.2021 скасовано; провадження у справі за позовом Сумської міської ради до ОСОБА_1 про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки закрито.
Ухвалою Верховного суду у складі Третьої судової палати Касаційного цивільного суду від 13.10.2021 справу №592/6000/20 за позовом Сумської міської ради до ОСОБА_1 про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки передано для продовження розгляду до Господарського суду Сумської області.
Відповідно до Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.10.2021, справу № 592/6000/20 розподілено судді Соп`яненко О.Ю.
Ухвалою суду від 01.11.2021 у справі № 592/6000/20 прийнято справу № 592/6000/20 до розгляду; розгляд справи № 592/6000/20 вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 28.12.2022 продовжено строк підготовчого провадження у справі №592/6000/20 на 30 днів; підготовче засідання відкладено на 18.01.2022.
Ухвалою суду від 18.01.2022 призначено судову оціночно-земельну експертизу у справі №592/6000/20 і направлено матеріали справи №592/6000/20 для її проведення в судово-експертну установу; доручено проведення експертизи Сумському відділенню Національного наукового центру "Інститут судових експертиз ім. Засл. професора М.С. Бокаріуса"; визначено наступний перелік питань, що потребують висновку експерта: чи відповідає виконана нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 59101136600:06:002:0042 за адресою: АДРЕСА_2 , зазначена у витягу від 11.07.2018 року №1204/0/205-18 з технічної документації про нормативну грошову оцінку, вимогам нормативно-правових актів? Якщо не відповідає, то в чому полягають невідповідності?; у зв`язку з призначенням оціночно-земельної експертизи провадження у справі №592/6000/20 зупинено.
Відповідно до ухвали суду від 19.07.2022 задоволено клопотання судового експерта Сумського відділення Національного наукового центру "Інститут судових експертиз ім. Засл. професора М.С. Бокаріуса" від 10.02.2022 (вх.№538) про надання додаткових матеріалів, необхідних для проведення судової оціночно-земельної експертизи № 166 по господарській справі № 592/6000/20; задоволено клопотання відповідача ОСОБА_1 (вх. №2359 від 15.06.2022) на виконання ухвали суду та Клопотання про призначення експертизи з питань землеустрою (нова редакція); призначено у справі № 592/6000/20 судову експертизу з питань землеустрою і направлені матеріали справи № 592/6000/20 для її проведення в судово-експертну установу; доручено проведення експертизи Сумському відділенню Національного наукового центру "Інститут судових експертиз ім. Засл. професора М.С. Бокаріуса"; визначено наступний перелік питань, що потребують висновку експерта: Чи відповідає виконана нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5910136600:06:002:0042 за адресою: АДРЕСА_2 , зазначена у витягу від 11.07.2018 року №1204/0/205-18 з технічної документації про нормативну грошову оцінку, вимогам нормативно-правових актів? Якщо не відповідає, то в чому полягають невідповідності?; надано Сумському відділенню Національного наукового центру "Інститут судових експертиз ім. Засл. професора М.С. Бокаріуса" додаткові матеріали для подальшого проведення судової експертизи з питань землеустрою.
Ухвалою суду від 23.03.2023 поновлено провадження у справі №592/6000/20; призначено судове засідання для розгляду клопотання Сумського відділення Національного наукового центру "Інститут судових експертиз ім. Засл. професора М.С. Бокаріуса" від 22.02.2023 №166 (№1915 від 28.03.2023) на 13.04.2023, 11:30.
Судове засідання 13.04.2023 у справі №592/6000/20 не відбулось у зв`язку з оголошенням на території Сумської області повітряної тривоги, згідно ухвали суду від 17.04.2023 призначено підготовче судове засідання та розгляд клопотання Сумського відділення Національного наукового центру "Інститут судових експертиз ім. Засл. професора М.С. Бокаріуса" від 22.02.2023 № 166 (№ 1915 від 28.03.2023) на 08.05.2023, 11:30.
Відповідно до ухвали суду від 08.05.2023 задоволено клопотання Сумського відділення Національного наукового центру "Інститут судових експертиз ім. Засл. професора М.С. Бокаріуса" від 22.02.2023 №1537/1581 (№1841 від 24.03.2023); погоджено термін виконання експертизи понад 90 днів з дати задоволення клопотання; задоволено клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи (вх.№2777/23 від 08.05.2023); відкладено підготовче засідання на 25.05.2023, 12:00.
В судовому засіданні 25.05.2023 оголошено перерву у підготовчому засіданні на 14.06.2023, 12:30.
Ухвалою суду від 14.06.2023 закрито підготовче провадження у справі №592/6000/20; призначено розгляд справи по суті на 19.07.2023, 12:30.
В судовому засіданні 19.07.2023 оголошено перерву у підготовчому засіданні на 27.07.2023, 14:30.
Суть спору: позивач у своїй позовній заяві просить суд визнати укладеним договір оренди земельної ділянки між Сумською міською радою та ОСОБА_1 , розташованої за адресою АДРЕСА_2 , площею 0.2491 га, кадастровий номер 5910136600:06:002:0042 в редакції, яка зазначена позивачем у позовній заяві.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач вказує, що 18.02.2013 ОСОБА_1 набула право власності на нежитлове приміщення за адресою: АДРЕСА_2 , загальною площею 736,4 кв.м., розташоване на земельній ділянці кадастровий номер 5910136600:06:002:0042, яка перебувала у комунальній власності і була надана в оренду попередньому власнику нерухомого майна на строк до 22.02.2016.
07.12.2021 представником відповідача подано відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Відповідач заперечує проти визнання укладеним договору оренди земельної ділянки на умовах, зазначених у проекті цього договору, оскільки зазначена у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку недостовірна інформація, а саме невірно зазначено цільове призначення земельної ділянки та вид використання земельної ділянки, як наслідок невірно визначена нормативного грошова оцінка земельної ділянки, що суперечить положенням 39 ЗК України.
15.12.2021 представником позивача подано відповідь на відзив від 14.12.2021 №951/21юр, в якій просить задовольнити позовні вимоги. Позивач зазначає, що відповідно до пояснювальної записки технічної документації із землеустрою 2006 року, що була розроблена на замовлення попереднього власника нерухомого майна та на підставі якої була проведена державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 5910136600:06:002:0042, ця земельна ділянка відноситься до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого використання, код використання згідно УКЦВЗ - 1.13.4 змішаного використання (транспорту та комерційного використання). 01.01.2017 вступив в дію новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489. Відповідно до пункту 5 розділу 11 цього порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ). затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548. Тобто, у зв`язку з прийняттям 25.11.2016 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (який приведено у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель), з 01.01.2017 року земельні ділянки, в відомостях про які цільове призначення встановлено з кодом УКЦВЗ, мають бути приведені у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ). У зв`язку зі змінами, що відбулися в земельному законодавстві України, в 2017 році позивач звернувся до державного кадастрового реєстратора із заявою про приведення у відповідність коду цільового використання земельної ділянки з кадастровим номером 5910136600:06:002:0042 за УКЦВЗ 1.13.4 до коду КВЦПЗ. Код 1.13.4 - землі промисловості, комерційного використання і громадського призначення, який визначено за УКЦВЗ, знаходиться в межах розділу 1.13. Землі змішаного використання, до якого крім зазначеного відносяться, зокрема землі житлової забудови і промисловості, комерційного використання і громадського призначення, а код 03.10 - для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) за КВЦПЗ знаходиться в межах розділу Землі громадської забудови (землі, які використовуються для розміщення громадських будівель і споруд (готелів, офісних будівель, торговельних будівель, для публічних виступів, для музеїв та бібліотек, для навчальних та дослідних закладів, для лікарень та оздоровчих закладів), інших об`єктів загального користування). Крім того, 11.08.2021 набула чинності Постанова Кабінету Міністрів України від 28.07.2021 №821, відповідно до якої Порядок ведення Державного земельного кадастру був доповнений додатком 58 - Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок, видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними, а також правила їх застосування, та додатком 59 - Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок. Згідно з цими додатками код УКЦВЗ 1.13.4. відповідає коду 03.10. за КВЦПЗ. Отже, в 2017 році за заявою позивача зміна цільового призначення або зміна категорії земельних ділянок не здійснювалась, а фактично відбулась зміна числових значень кодів цільового призначення земельних ділянок. Тому, доданий до позовної заяви витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.07.2018 №1204/0205-18 є належним та допустимим доказом розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Представником відповідача подано заперечення на позов (вх.№146 від 10.01.2022), в яких зазначає, що запропоновані істотні умови у проекті договору оренди земельної ділянки щодо цільового призначення земельної ділянки, розмір орендної плати, суперечать вимогам закону та містобудівній документації.
10.01.2022 до суду надійшло клопотання представника відповідача (вх.№78) про призначення оціночно-земельної експертизи у справі № 592/6000/20.
Від представника позивача до суду надійшло клопотання про витребування доказів №32/22юр від 18.01.2022.
У справі №592/6000/20 було призначено судову оціночно-земельну експертизу згідно ухвали суду від 18.01.2022.
До суду надійшов Висновок експерта № 166 від 31.03.2023 за результатами проведення судової експертизи з питань землеустрою.
Відповідно до висновку експерта №166 від 31.03.2023 за результатами проведення комплексної судової експертизи з питань землеустрою судовим експертом зазначено, що проведеним дослідженням, у межах наданих матеріалів, встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 59101136600:06:002:0042 за адресою: АДРЕСА_2 , зазначена у витягу від 11.07.2018 року №1204/0 205-18 з технічної документації про нормативну грошову оцінку, не відповідає вимогам ст. 19 ЗКУ, п. 1.2 та ч. II Класифікації видів цільового призначення земель, Додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів. Невідповідність полягає в тому, що цільове призначення досліджуваної земельної ділянки не відповідає категорії земель зазначених у Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.07.2018, Міськрайонного управління у м. Сумах та Сумському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області та зазначених у Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, НВ-5907460442018 від 09.07.2018.
08.05.2023 представником позивача подано до суду додаткові пояснення від 05.05.2023 №184/23юр з урахування висновку експерта за результатами проведення судової експертизи.
27.07.2023 представником відповідача подано суду у письмовому вигляді промову у судових дебатах, відповідно до яких просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала у повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечила проти позовних вимог, просила відмовити у їх задоволенні.
В силу вимог ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.
Розумність тривалості провадження повинна визначатися з огляду на обставини справи та з урахуванням таких критеріїв: складність справи, поведінка заявника та відповідних органів влади, а також ступінь важливості предмета спору для заявника (рішення Суду у справах Савенкова проти України, no. 4469/07, від 02.05.2013, Папазова та інші проти України, no. 32849/05, 20796/06, 14347/07 та 40760/07, від 15.03.2012).
Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подачі доказів в обґрунтування своїх позицій по справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарським судом, в межах наданих йому повноважень, сторонам створені усі належні умови для надання доказів.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши та дослідивши докази по справі, суд встановив:
ОСОБА_1 на підставі договору міни нежитлового приміщення від 18.02.2013 придбала у ОСОБА_2 нежитлове приміщення, розміщене за адресою: АДРЕСА_2 на земельній ділянці, кадастровий номер 5910136600:06:002:0042 площею 0,2491 га, яка перебуває у комунальній власності та була надана в оренду згідно договору оренди від 22.03.2007.
Відповідно до інформації з Державного земельної кадастру (витяг № НВ-0001276572018 від 16.02.2018), земельна ділянка належить до категорії "Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення", вид використання та цільове призначення 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).
13.07.2018 ОСОБА_1 звернулася до Сумської міської ради з заявою про надання земельної ділянки в оренду терміном на п`ять років під розміщеними адміністративними будинками, офісними приміщеннями та іншими будівлями громадської забудови, категорія земель "Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення" та встановлення відсотку від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в розмірі 3% відповідно до рішення Сумської міської ради № 2041-МР від 26.04.2017.
Рішенням Сумської міської ради від 19 грудня 2018 року № 4392-МР відповідачу в оренду надана земельна ділянка кадастровий номер 5910136600:06:002:0042 площею 0,2491 га за адресою: АДРЕСА_2 , під розміщеними адміністративними будинками, офісними приміщеннями та іншими будівлями громадської забудови, терміном на п`ять років, з розміром орендної плати 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
15.09.2019 Департамент забезпечення ресурсних платежів, як уповноважений орган позивача, надсилав на адресу реєстрації відповідача лист від 14.02.2019 №06.01-16/566 щодо підписання договору оренди з доданими до нього трьома примірниками договору оренди земельної ділянки, просив підписати та повернути всі примірники в місячний термін для подальшої реєстрації права оренди в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Однак відповідач не отримав вказаних документів. Тому 07.02.2020 Департаментом забезпечення ресурсних платежів було ще раз направлено лист від 03.02.2020 №06.01-16/318 на адресу відповідача щодо підписання договору оренди з доданими до нього трьома примірниками договору оренди земельної ділянки. Проте і цей лист не було отримано відповідачем.
Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що попереднім власником нерухомого майна, розташованого за адресою: АДРЕСА_2 , на земельній ділянці з кадастровим номером 5910136600:06:002:0042 площею 0,2491 га, була ОСОБА_2 , яка користувалася цією земельною ділянкою на підставі договору оренди від 22.03.2007.
У подальшому до відповідача, як до особи, що набула право власності на нерухоме майно, розташоване на орендованій земельній ділянці з кадастровим номером 5910136600:06:002:0042, в силу приписів частини 4 статті 7 Закону України «Про оренду землі» (в редакції на дату набуття відповідачем права власності на нежитлове приміщення) перейшло право оренди цієї земельної ділянки в тому ж обсязі та на умовах, як і в попереднього власника, незалежно від того, чи відбулося документальне переоформлення орендних правовідносин шляхом внесення змін у договір від 22.03.2007 стосовно орендаря.
Оскільки відповідач є власником нежитлових приміщень, розміщених на земельній ділянці, розташованій за адресою: АДРЕСА_2 кадастровий номер 5910136600:06:002:0042, власником якої є позивач, то використовує цю земельну ділянку без належно оформленого права, враховуючи приписи частини 1 ст. 649 Цивільного Кодексу України, тому Сумська міська рада вважає обов`язком відповідача укласти договір оренди земельної ділянки.
За змістом статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
За змістом глави 15 Земельного кодексу України, право користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується через право постійного користування або право оренди.
Частина перша статті 93 Земельного кодексу України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (стаття 125 Земельного кодексу України).
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з частиною 2 ст. 16 Закону України «Про оренду землі» укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач є власником нерухомого майна (нежитлове приміщення: адмінбудівля, гаражі, навіси, вбиральня, огорожа) за адресою: АДРЕСА_2 , та підтверджується наявними в матеріалах справи документами, а саме: копіями договору міни від 18.02.2013, зареєстрованого в реєстрі за № 1273, витягом з Державного реєстру прав власності на нерухоме майно № 548419 від 18.02.2013, витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Нерухоме майно розміщене на земельній ділянці з кадастровим номером 5910136600:06:002:0042, яка надана була ОСОБА_2 (попередній власник) в користування на умовах оренди на підставі договору оренди земельної ділянки від 22.03.2007, про що в Державного реєстрі земель вчинено запис від 31.05.2007 року.
Так, відповідно до пункту 1.3 договору від 22.03.2007 земельна ділянка з кадастровим номером 5910136600:06:002:0042 відноситься до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Пунктом 2.1. договору від 22.03.2007 визначено, що земельна ділянка надається в оренду під розміщення офісу, стоянки автомобілів, гаражних боксів, згідно з Українським класифікатором цільового використання (УКІДВЗ) - землі змішаного використання.
У свою чергу, відповідач заперечує проти визнання укладеним договору оренди земельної ділянки на умовах, зазначених у проекті цього договору, оскільки зазначена у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку недостовірна інформація, а саме невірно зазначено цільове призначення земельної ділянки та вид використання земельної ділянки. Та вказує на те, що зміст запропонованого до укладення в судовому поряду Сумською міською радою договору оренди земельної ділянки суперечить положенням ст. 39 ЗК України.
Відповідно до приписів ст.215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент його вчинення вимог, установлених чч.1-3, 5, 6 ст.203 цього кодексу, а згідно зі ст.203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому кодексу, іншим актам цивільного законодавства.
Відповідно до ст. 39 ЗК України використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації.
Поняття «використання земельної ділянки не за цільовим призначенням» стосується тих випадків, коли на земельній ділянці з певним цільовим призначенням проводиться діяльність, яка виходить за межі цільового призначення та передбачає фактичне використання такої ділянки.
Отже, нецільовим використанням земельної ділянки з категорії земель житлової та громадської забудови є її використання за іншим призначенням, всупереч генеральному плану населеного пункту, іншій містобудівній документації, плану земельно-господарського устрою тощо, тобто всупереч земельному законодавству України.
Попереднім власником ОСОБА_2 на підставі рішення Сумської міської ради від 27.04.2005 року №1189-МР, яким було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, замовлено відповідний проект землеустрою. При виконанні проекту землеустрою було враховано, що земельна ділянка буде використовуватися частково в комерційних цілях, а саме 10% від загальної площі під розміщення офісних приміщень та в виробничих цілях - 90% під розміщення автостоянки та гаражних боксів.
Згідно витягу з технічної документації від 30.06.2005 №2134/01.20 цільове призначення земельної ділянки - землі автомобільного транспорту (стоянка автомобілів, гаражні бокси), грошова оцінка 1 кв.м земельної ділянки на 2005 рік становить 81,61 грн.
Згідно витягу з технічної документації від 30.06.2005 №2134/01.20 цільове призначення земельної ділянки - землі комерційного використання (офіс), грошова оцінка 1 кв.м земельної ділянки на 2005 рік становить 259,21 грн.
31.05.2007 року реєстраційним відділом ДП «Центр ДЗК» проведено державну реєстрацію земельної ділянки на підставі технічної документації із землеустрою ПП «Мегаполіс» від 25.04.2006.
У договорі оренди земельної ділянки, позивач визначив категорію землі - Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, вказав, що земельна ділянка надається в оренду під розміщеними адміністративними будинками, офісними приміщеннями та іншими будівлями громадської забудови (громадська забудова), а цільове призначення визначив як для будівель ринкової інфраструктури - 03.10. Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).
Відповідно до статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту; план зонування території (зонінг) -містобудівна документація, що визначає умови та обмеження використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.
Згідно частини 1 статті 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Відповідно до частини 4 статті 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та/або детальному плану території забороняється.
Департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради листом від 20.08.2018 року №06.01-16/2605 звертався до управління архітектури та містобудування Сумської міської ради з листом про надання інформації щодо відповідності містобудівній документації місця розташування земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 стосовно надання в оренду земельної ділянки з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури, на який органом з питань містобудування листом від 11.09.2018 року №1119/08.01-20 надав відповідь, що відповідно до плану зонування території міста Суми вказана у зверненні земельна ділянка знаходиться в зоні підприємств ІV класу шкідливості В-4, де розміщення об`єктів ринкової інфраструктури не передбачено.
Аналогічна відповідь управлінням архітектури та містобудування Сумської міської ради була надана на адвокатський запит від 19.11.2021 року №19-11 про те, що згідно Плану зонування території м. Суми, затвердженого рішенням Сумської міської ради від 06.03.2013 року №2180-МР, земельна ділянка з кадастровим номером 59101136600:06:002:0042 за адресою: АДРЕСА_2 знаходиться частково на території функціональної зони виробничих підприємств IV класу шкідливості В-4 та частково в межах зони транспортної інфраструктури ТР-2 та зазначено переважні, супутні та допустимі види використання, серед яких відсутнє таке використання земельної ділянки як будівництво та обслуговування будівель ринкової інфраструктури.
Отже, визначення Сумською міською радою в договорі оренди земельної ділянки цільового призначення - 03.10. "Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)", суперечить Плану зонування території м. Суми, затвердженого рішенням Сумської міської ради від 06.03.2013 року №2180-МР та ст. 39 ЗК України, тобто Сумська міська рада передає земельну ділянку всупереч містобудівній документації не за цільовим призначенням, що в свою чергу є порушенням ст. 203 ЦК України, відповідно до якої зміст правочину не може суперечити цьому кодексу, іншим актам цивільного законодавства.
У свою чергу, позивача вказує на те, що відповідно до пояснювальної записки технічної документації із землеустрою 2006 року, що була розроблена на замовлення попереднього власника нерухомого майна ОСОБА_2 , та на підставі якої була проведена державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 5910136600:06:002:0042, ця земельна ділянка відноситься до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого використання, код використання згідно УКЦВЗ - 1.13.4 змішаного використання (транспорту та комерційного використання).
15.02.2011 набрав чинності наказ Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548 «Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель», відповідно до пункту 2 якого Голові Республіканського комітету по земельних ресурсах Автономної Республіки Крим, начальникам головних управлінь Держкомзему в областям, містах Києві та Севастополі, керівникам підприємств, що належать до сфери управління Держкомзему забезпечити використання Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) при веденні державного земельного кадастру та державного реєстру земель, функціонуванні автоматизованої системи державного земельного кадастру.
01.01.2017 вступив в дію новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489, який є обов`язковим для територіальних органів Держгеокадастру при формуванні витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок, та яким визначено процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, змінено розрахунок нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки.
Відповідно до пункту 5 розділу 11 цього порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ). затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548.
Тобто, у зв`язку з прийняттям 25.11.2016 року Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (який приведено у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель), з 01.01.2017 року земельні ділянки, в відомостях про які цільове призначення встановлено з кодом УКЦВЗ, мають бути приведені у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ), а саме змінено значення ког-т УКЦВЗ на значення коду КВЦПЗ.
Отже, у зв`язку зі змінами, що відбулися в земельному законодавстві України, у 2017 році Позивач звернувся до державного кадастрового реєстратора із заявою про приведення у відповідність коду цільового використання земельної ділянки з кадастровим номером 5910136600:06:002:0042 за УКЦВЗ 1.13.4 до коду КВЦПЗ.
При цьому код 1.13.4 - землі промисловості, комерційного використання і громадського призначення, який визначено за УКЦВЗ, знаходиться в межах розділу 1.13. Землі змішаного використання, до якого крім зазначеного відносяться, зокрема й землі житлової забудови і промисловості, комерційного використання і громадського призначення, а код 03.10 - для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) за КВЦПЗ, знаходиться в межах розділу Землі громадської забудови (землі, які використовуються для розміщення громадських будівель і споруд (готелів, офісних будівель, торговельних будівель, для публічних виступів, для музеїв та бібліотек, для навчальних та дослідних закладів, для лікарень та оздоровчих закладів), інших об`єктів загального користування).
Крім того, 11.08.2021 набула чинності Постанова Кабінету Міністрів України від 28.07.2021 №821, відповідно до якої Порядок ведення Державного земельного кадастру був доповнений додатком 58 - Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок, видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними, а також правила їх застосування, та додатком 59 - Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок.
Згідно з цими додатками код УКЦВЗ 1.13.4. відповідає коду 03.10. за КВЦПЗ та коду виду цільового призначення 03.10. для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку.
Так само і в повідомленні про відмову в прийнятті заяви про внесення відомостей (зміни до них) до ДЗК від 30.09.2021 (копія додана Відповідачем до відзиву) Державний реєстратор із посиланням на постанову КМУ від 28.07.2021 №821 зазначив, що код УКЦВЗ (в договорі оренди земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 ) відповідає коду 03.10 або 03.07.
Отже, на думку позивача у 2017 році зміна цільового призначення або зміна категорії земельних ділянок не здійснювалась, а фактично відбулась зміна числових значень кодів цільового призначення земельних ділянок.
Так, у п. 1.2 договору оренди земельної ділянки зазначено, що нормативна грошова оцінка на момент укладення договору становить 3 740 435, 78 грн. Витяг з технічної документації додається та є невід`ємною частиною договору. Відповідно до розділу 3 орендна плата, орендна плата становить 4,0% від нормативної грошової оцінки землі. Складовими розрахунку є: розмір відсотку від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - постійна величина, що застосовується для проведення розрахунку орендної плати; нормативна грошова оцінка землі, станом на момент укладення договору. Розмір річної орендної плати на 2019 рік становить 149 617, 43 грн, що складає 12 468, 12 грн. на місяць.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки залежить від цільового призначення ділянки.
Оскільки, цільове призначення земельної ділянки визначено неправильно, то відповідно невірно визначена нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є базою для визначення орендної плати.
Згідно з положеннями ч. 5 ст. 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою З відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Ч. 1 ст.13 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Статтею 18 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше, ніж один раз на 5 - 7 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».
Підставою для проведення оцінки земель згідно ст. 15 Закону України «Про оцінку земель» є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно з вимогами ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» за результатами проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів складається технічна документація.
Положеннями ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Частиною 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що дані про нормативну грошову оцінку стосовно окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Враховуючи положення зазначених норм, результатом нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки є технічна документація на неї, а надання витягу з технічної документації є послугою компетентного органу.
Нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. При цьому, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.
Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду України від 02 березня 2016 року у справі № 3-476гс15; Верховного Суду від 31 липня 2018 року у справі № 804/7823/14, від 30 жовтня 2018 року у справі № 804/2111/14.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 року по справі № 905/1680/20 зазначено, що технічна документація на конкретну земельну ділянку, яка виготовляється на замовлення землекористувача (власника), відповідно до ст.20 Закону України «Про оцінку земель» також є джерелом інформації про нормативну грошову оцінку певної земельної ділянки. Отже, власник (землекористувач) може використати технічну документацію на обґрунтування нормативної грошової оцінки, надавши суду її оригінал або належно засвідчену копію. Відтак технічна документація, виготовлена на конкретну земельну ділянку уповноваженим органом, може бути належним доказом на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка набула статусу об`єкта цивільних прав.
Заперечуючи проти позову відповідач зазначає, що витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, долучений позивачем до матеріалів справи, не відповідає вимогам належності та допустимості доказу та не може використовуватися як невід`ємна частина договору для визначення розміру орендної плати та визначення цільового призначення земельної ділянки
Державним кадастровим реєстратором повідомлено про те, що дані до Державного земельного кадастру про цільове призначення земельної ділянки з кодом 03.10. Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури до Державного земельного кадастру про земельну ділянку було внесено на підставі заяви Сумської міської ради від 22.11.2017 року, а цільове призначення земельної ділянки відповідає коду 03.10 або 03.07 згідно постанови КМУ від 28.07.2021 року №821 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України», а саме Порядку ведення Державного земельного кадастру Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок, вказаний код УКВ3 1.13.4.
Дані до Державного земельного кадастру про цільове призначення земельної ділянки були внесені державним кадастровим реєстратором на підставі заяви Сумської міської ради, і обґрунтовано це тим, що раніше коди встановлювалися у УКВЗ, а на даний час коди встановлюються у КВЦПЗ, а тому відбулася зміна числових кодів цільового призначення земельних ділянок, наслідком чого стала зміна коду, яка призвела до зміни цільового призначення земельної ділянки.
У державного кадастрового реєстратора були відсутні правові підстави для внесення інформації про цільове призначення земельної ділянки до Державного земельного кадастру.
Ч. 2 ст.21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру:
а) щодо категорії земель:
на підставі відповідної документації із землеустрою, що розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються;
на підставі заяви власника (розпорядника, у визначених законом випадках -користувача) земельної ділянки та комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту - щодо земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється на підставі такої документації;
на підставі технічної документації із землеустрою - щодо інвентаризації земель;
б) щодо виду цільового призначення в межах певної категорії земель:
на підставі відповідної документації із землеустрою, що розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються;
на підставі заяви власника (розпорядника, у визначених законом випадках -користувача) земельної ділянки відповідно до комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту.
У разі якщо законом встановлена обов`язковість погодження зміни цільового призначення земельної ділянки з органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, фізичною, юридичною особою та/або відшкодування втрат сільськогосподарського, лісогосподарського виробництва, до заяви про внесення до Державного земельного кадастру відомостей про зміну цільового призначення (категорії земель та/або виду її цільового призначення) земельної ділянки додаються документи, що підтверджують таке погодження та/або забезпечення виконання зобов`язання з відшкодування втрат сільськогосподарського, лісогосподарського виробництва, у вигляді гарантії.
Відповідно до ч. 7 ст.21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.
Тобто, законом не передбачено, що зміна числових кодів у зв`язку з введенням в дію КВІДПЗ є підставою для внесення до Державного земельного кадастру інформації щодо виду цільового призначення.
Враховуючи наведені норми, дані щодо виду цільового призначення в межах певної категорії земель до Державного земельного кадастру можуть вноситися на підставі відповідної документації із землеустрою або заяви Сумської міської ради відповідно до генерального плану міста Суми, а не заяви у зв`язку зі зміною числових кодів з УКЦВЗ 1998 року на КВЦПЗ 2010 року.
Згідно з ч.1 ст.20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Зміна цільового призначення або зміна категорії земельної ділянки з кадастровим номером 59101136600:06:002:0042 за адресою: АДРЕСА_2 за рішенням Сумської міської ради не здійснювалась.
У постанові Верховного Суду від 26.06.2019 по справі № 701/902/17-ц (провадження №61-36394св18) вказано, що цільове призначення конкретної земельної ділянки фіксується у рішенні уповноваженого органу про передачу її у власність або надання у користування та в документі, що посвідчує право на земельну ділянку.
Зміна цільового призначення та зміна кодів цільового призначення земельних ділянок не є тотожними ані за суттю, ані за змістом зі зміною цільового призначення земельної ділянки, а тому не спричиняють однакових юридичних наслідків. Суд зауважує, що заперечення щодо необґрунтованості даних, наведених у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, можуть бути перевірені судом під час вирішення спору про внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати. Законодавство не надає витягам з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок статусу правових актів, що потребують скасування та визнання недійсними в судовому порядку.
Витяг з технічної документації про грошову оцінку землі не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, а лише носить інформаційний характер (постанова Верховного Суду від 12.11.2018 року у справі № 814/789/17).
Так, за зверненням ОСОБА_1 до державного кадастрового реєстратора були видані два витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, в яких зазначено, що категорія земель: Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; цільове призначення: 03.10. Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури. Проте, нормативна грошова оцінка в них різна. У Витязі від 01.10.2021 року зазначено нормативно грошову оцінку 3 740 435,78 грн, а Витязі від 05.10.2021 року нормативно грошова оцінка складає 2 880 144,02 грн, тобто містяться суттєві розбіжності щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Зазначені обставини також вказують на те, що для визначення нормативної грошової оцінки має використовуватися технічна документація про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка міститиме обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 року по справі №905/1680/20 зроблено правовий висновок про те, що належними доказами на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути: технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди, довідка з державного земельного кадастру, витяг з державного з державного земельного кадастру, а також висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки.
Крім того, суд бере до уваги те що відповідач фактично не використовує земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_2 кадастровий номер 59101136600:06:002:0042, площею 0,2491 га «для будівництва та обслуговування ринкової інфраструктури», таке цільове призначення цієї земельної ділянки не визначалося Сумською міською радою та не розроблялася на цю земельну ділянку документація із землеустрою з цільовим призначенням «для будівництва та обслуговування ринкової інфраструктури», та не може використовувати земельну ділянку за таким цільовим призначенням, що підтверджується відповідями управління архітектури та містобудування Сумської міської ради.
Статтею 19 ЗК України визначено категорії земель за основним цільовим призначенням. Кожна категорія земель має узагальнене цільове призначення, що визначає специфіку її особливого правового режиму. Земельні ділянки, віднесені до однієї категорії, можуть використовуватися за різними видами цільового призначення. Класифікація видів цільового призначення земель затверджена наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010 №548.
Так, у розумінні ст. 20 ЗК України не є зміною її цільового призначення, а приведенням у відповідність виду її використання до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року N 548, проте, якщо це відбувається в межах однієї категорії земель та у відповідності до містобудівної документації.
В даному випадку, категорія земель Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, про цю категорію землі зазначено в рішенні Сумської міської ради 19.12.2018 року №4392-МР, не містить такого виду цільового призначення - для будівництва та обслуговування ринкової інфраструктури.
Натомість, вид цільового призначення - для будівництва та обслуговування ринкової інфраструктури відноситься до категорії - Землі житлової та громадської забудови.
Наведене вказує, що позивач, зазначивши в проекті договору та у позовних вимогах цільове призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування ринкової інфраструктури, яке не відноситься до категорії землі - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, не змінив вид використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель, змінив цільове призначення земельної ділянки всупереч містобудівній документації та земельному законодавству.
Позивач як у проекті договору так і у позовних вимогах вказує, що витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки є невід`ємною частиною договору, у якому вказана категорії землі - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, а цільове призначення витязі вказано цільове призначення - 03.10 для будівництва та обслуговування ринкової інфраструктури.
Окрім того, у справі була призначена та проведена судова експертиза на вирішення експерту поставлено питання: чи відповідає виконана нормативно грошова оцінка земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 зазначена у витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку вимогам нормативно-правових актів, якщо не відповідає, то в чому полягає невідповідність.
Експертом надано висновок, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 зазначена у витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку не відповідає вимогам ст. 19 ЗК України, п. 1.2 та ч. ІІ Класифікації видів цільового призначення земель, додатку 1 до Порядку нормативно грошової оцінки земель населених пунктів. Невідповідність полягає у тому, що цільове призначення земельної ділянки не відповідає категорії земель.
Враховуючи викладене, зазначення позивачем в проекті договору та в позовних вимогах цільового призначення - 03.10. "для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури", суперечить Плану зонування території м. Суми, затвердженого рішенням Сумської міської ради від 06.03.2013 року №2180-МР, ст. 39 ЗК України, ст. 19 ЗК України, п. 1.2 та ч. ІІ Класифікації видів цільового призначення земель, додатку 1 до Порядку нормативно грошової оцінки земель населених пунктів, тобто Сумська міська рада передає земельну ділянку всупереч містобудівній документації не за цільовим призначенням, що в свою чергу є порушенням ст. 203 ЦК України, відповідно до якої зміст правочину не може суперечити цьому кодексу, іншим актам цивільного законодавства.
Тобто, відповідач не може реалізувати своє суб`єктивне право землекористування, оскільки не може використовувати земельну ділянку відповідно до містобудівної документації.
Дослідивши обставини справи, надані матеріали, оцінивши надані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи, а також належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов такого обґрунтованого висновку.
Господарський договір відповідно до ст. 181 ГК України укладається в порядку, встановленому Цивільним кодексом України, з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ст. 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.
Договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняття цієї пропозиції (ч. 1 ст. 640 ЦК України).
Пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна із сторін майбутнього договору. Відповідь особи, якій адресована пропозиція укласти договір, про її прийняття (акцепт) повинна бути повною і безумовною. Якщо у пропозиції укласти договір вказаний строк для відповіді, договір є укладеним, коли особа, яка зробила пропозицію, одержала відповідь про прийняття пропозиції протягом цього строку (ч. 1 ст. 641, ч. 1 ст. 642, ст. 643 ЦК України).
Позивач підтверджує, що листи (пропозиції) про укладення договору оренди земельної ділянки відповідачем ОСОБА_1 не були отримані.
Відповідач під час розгляду справи судом заперечує щодо істотних умов договору оренди - визначення цільового призначення земельної ділянки, що впливає на нормативну грошову оцінку земельної ділянки та розмір орендної плати.
Згідно з частиною першою статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставини, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до частин першої, третьої статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Відповідно до статті 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Стандарт доказування "вірогідності доказів" підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надають позивач та відповідач. Тобто, з введенням в дію вказаного стандарту доказування необхідним є не надання достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надання саме тієї кількості, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.
Іншими словами тлумачення змісту статті 79 ГПК України свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються скоріше були (мали місце), аніж не були.
Статтею 86 ГПК України визначено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
З урахуванням зазначеного, суд дійшов висновку, що позивачем наданими доказами не доведено обґрунтованість позовних вимог, крім того, суд приймає до уваги заперечення відповідача, а також враховує висновок експерта за результатами проведеної у даній справі судової експертизи з питань землеустрою.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що заявлені вимоги є безпідставними, не підтвердженими належними доказами і такими, що не підлягають задоволенню.
За таких обставин суд відмовляє в задоволенні позову.
Відповідно до ст. 123 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Відповідно до ч.ч.1-4 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається, зокрема, у разі відмови в позові - на позивача.
Зважаючи на відмову у задоволенні позову, відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати покладаються на позивача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 123, 129, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. В задоволенні позову Сумської міської ради до відповідача: ОСОБА_1 про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки - відмовити.
Згідно зі ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, встановленому статтями 256-258 ГПК України.
Рішення підписано суддею 07.08.2023.
Суддя О.Ю. Соп`яненко
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 27.07.2023 |
Оприлюднено | 09.08.2023 |
Номер документу | 112664191 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Соп`яненко Оксана Юріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні