ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"13" липня 2023 р. справа № 300/3104/22
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Біньковської Н.В.,
за участю: секретаря судового засідання Космірак Н.М.,
представника позивача Тодарчук Т.В.,
представників відповідачів Крилюка М.В., Пилипіва В.Р.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, 24 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (товариство з обмеженою відповідальністю Карпатнафтохім) про визнання протиправними та скасування наказів №117 від 29.06.2022, №201 від 01.07.2022, №202 від 01.07.2022, поновлення на роботі та зобов`язання до вчинення дій,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, 24 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (товариство з обмеженою відповідальністю Карпатнафтохім) у якому, із врахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просить: визнати протиправним та скасувати наказ №117 від 29.06.2022 начальника 24 ДПРЧ ГУ ДСНС України в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ТОВ «Карпатнафтохім») ОСОБА_2 про притягнення до дисциплінарного стягнення у вигляді суворої догани та позбавлення преміальної надбавки, встановленої за червень місяць 2022 року; визнати протиправним та скасувати наказ №201 від 01.07.2022 Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській про притягнення до дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби у зв`язку із систематичним невиконанням умов контракту; визнати протиправним та скасувати наказ №202 від 01.07.2022 Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській про звільнення зі служби у запас Збройних Сил на підставі п.174 пп.6 (у зв`язку із систематичним невиконанням умов контракту); поновити на службі в Головному управлінні Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області на посаді пожежного-рятувальника 24 ДПРЧ ГУ ДСНС України в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ТОВ «Карпатнафтохім») молодший сержант служби цивільного захисту з 01.07.2022; зобов`язати Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області нарахувати та виплатити середню заробітну плату за час вимушеного прогулу за період з 01.07.2022 по день прийняття рішення по справі.
На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначає, що відповідачами протиправно, в порушення норм Кодексу цивільного захисту України, Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту, Інструкції про порядок проведення службових розслідувань в органах і підрозділах цивільного захисту, прийнято накази №117 від 29.06.2022, 201 від 01.07.2022 про притягнення його до дисциплінарної відповідальності та наказ №202 від 01.07.202 про звільнення зі служби в запас Збройних Сил, оскільки при проведені службового розслідування порушена процедура його проведення, дисциплінарні проступки не вчиняв, відсутня підстава для застосування до нього дисциплінарного стягнення у виді звільнення зі служби за систематичне невиконання умов контракту з підстав відсутності систематичності.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області скористалося правом подання відзиву на позов в якому стосовно позовних вимог заперечує. Зазначає, що перебування позивачем 21.06.2022 у нетверезому стані, не виконання доручення начальника 24 ДПРЧ ГУ ДСНС України в Івано-Франківській області залишитись в підрозділі до окремого розпорядження, а також втрати посвідчення та незадовільного рівня теоретичних знань і практичних навичок встановлені протоколом №152 медичного засвідчення від 21.06.2022 та матеріалами службових розслідувань. Просить в задоволенні позову відмовити (а.с.121).
У відзиві на позов 24 державна пожежно-рятувальна частина Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ТОВ «Карпатнафтохім») стосовно задоволення позовних вимог заперечує та зазначає, що позивач вчинив грубе порушення службової дисципліни, а саме: вживання алкогольних напоїв чи наркотичних засобів у службовий час; не виконав розпорядження начальника 24 ДПРЧ ГУ ДСНС України в Івано-Франківській області залишатися в підрозділі і самовільно в умовах дії військового стану покинув розташування підрозділу. В ході проведення службового розслідування по цих фактах 25.06.2022 знову вчинив грубе порушення службової дисципліни, а саме: втратив службове посвідчення. За кожне порушення на позивача було накладено відповідне дисциплінарне стягнення. Просить в задоволенні позову відмовити (а.с.130).
Позивач скористався правом подання відповіді на відзив, в якій не погоджується із доводами відповідачів з підстав, аналогічних позовній заяві (а.с.141).
Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області надало суду заперечення, в якому не погоджується із доводами позивача з підстав, аналогічних відзиву на позов (а.с.146).
Позивач та представник позивача в судовому засіданні позов підтримали з підстав, наведених у позовній заяві та відповіді на відзив. Просять позов задовольнити.
Представники відповідачів стосовно задоволення позову заперечили з підстав, наведених у відзивах на позов та запереченні. Просять в задоволенні позову відмовити.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідачів, дослідивши надані суду докази, матеріали особової справи ОСОБА_1 , судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 проходив службу цивільного захисту з 19.01.2005 по 01.07.2022 на різних посадах. На час спірних правовідносин позивач займав посаду пожежного-рятувальника 24 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (товариство з обмеженою відповідальністю Карпатнафтохім) (надалі також 24 державна пожежно-рятувальна частина).
Так, 26.04.2022 ОСОБА_1 уклав із Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області контракт №161/22 про проходження служби цивільного захисту (а.с.13).
За умовами контракту позивач взяв на себе зобов`язання додержуватися Конституції України та законів України, сумлінно виконувати вимоги Присяги служби захисту, статутів, наказів чи розпорядження керівників (начальників), свої службові обов`язки, підвищувати свою професійну майстерність, досягати позитивних результатів з фізичної підготовки.
21.06.2022 начальник караулу 24 державної пожежно-рятувальної частини склав рапорт на ім`я начальника 24 державної пожежно-рятувальної частини про те, що 21.06.2022 о 12:10 ОСОБА_1 під час чергування в складі караулу №3 24 державної пожежно-рятувальної частини перебував з ознаками алкогольного сп`яніння. Зранку при проведенні інструктажу з особовим складом чергового караулу №3 24 державної пожежно-рятувальної частини перед заступленням на чергування ознак алкогольного сп`яніння в ОСОБА_1 не було (а.с.17).
Цього ж дня, 21.06.2022 начальником караулу 24 державної пожежно-рятувальної частини на ім`я начальника 24 державної пожежно-рятувальної частини подано рапорт про те, що 21.06.2022 о 12:40 год. виявлено відсутність рятувальника ОСОБА_1 в підрозділі. Зазначено, що він намагався зв`язатися із ОСОБА_1 по мобільному телефону, щоб з`ясувати місце його перебування, однак ОСОБА_1 на дзвінки не відповідав (а.с.45).
22.06.2022 начальником 24 державної пожежно-рятувальною частини прийнято наказ №47 «Про проведення службового розслідування» за фактом допущення 21.06.2022 ОСОБА_1 під час чергування в складі караулу №3 24 державної пожежно-рятувальної частини порушення службової дисципліни. Для проведення службового розслідування вирішено створити комісію, голові якої доручено провести службове розслідування по цьому факту і до 21.07.2022 представити матеріали та висновок службового розслідування для затвердження (а.с.18).
25.06.2022 начальник караулу 24 державної пожежно-рятувальної частини на ім`я начальника 24 державної пожежно-рятувальної частини подав рапорт в якому повідомив про виявлення відсутності 25.06.2022 у ОСОБА_1 службового посвідчення (а.с.58).
27.06.2022 начальником 24 державної пожежно-рятувальною частини за вказаним рапортом прийнято наказ №58 «Про проведення службового розслідування». Для проведення службового розслідування створено комісію, голові якої доручено провести службове розслідування і до 26.07.2022 представити матеріали та висновок службового розслідування для затвердження (а.с.59).
29.06.2022 складено та затверджено висновок службового розслідування щодо встановлення причин, умов та обставин порушення службової дисципліни ОСОБА_1 21.06.2022, в якому комісія, що проводила службове розслідування дійшла висновків про допущення ОСОБА_1 грубого порушення службової дисципліни, а саме вживання алкогольних напоїв у службовий час, не виконав доручення начальника 24 ДПРЧ ГУ ДСНС України в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ТОВ «Карпатнафтохім») залишитися в підрозділі до окремого розпорядження. Факт скоєння порушення службової дисципліни ОСОБА_1 комісія вважає таким, що мав місце. За порушення вимог підпункту 2.1. пункту 2 посадової інструкції старшого пожежного-рятувальника 24 ДСНС ГУ України в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ТОВ «Карпатнафтохім»), абзацу 2 статті 3, абзацу 4 статті 58, абзацу 5 статті 59 Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту та відповідно до вимог статті 7 цього ж Статуту, накласти на ОСОБА_1 дисциплінарне стягнення у виді суворої догани та позбавити преміальної надбавки встановленої за червень місяць 2022 року повністю (а.с.20).
29.06.2022 начальником 24 державної пожежно-рятувальною частини за результатами службового розслідування від 29.06.2022 прийнято наказ №117 «Про притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_1 ». За порушення вимог підпункту 2.1. пункту 2 посадової інструкції старшого пожежного - рятувальника 24 ДПРЧ ГУ ДСНС України в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ТОВ «Карпатнафтохім»), абзацу 2 статті 3, абзацу 4 статті 58, абзацу 5 статті 59 Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту та відповідно до вимог статті 7 цього ж статуту накладено на ОСОБА_1 стягнення у виді суворої догани та позбавлення преміальної надбавки, встановленої за червень місяць 2022 року повністю (а.с.55).
29.06.2022 заступником начальника 24 державної пожежно-рятувальної частини складено рапорт на ім`я начальника 24 державної пожежно-рятувальної частини в якому повідомлено про те, що 29.06.2022 перед заступленням на чергування караулу №3 24 державної пожежно-рятувальної частини ним було проведено опитування особового складу щодо знання обов`язків, інструкцій та вимог нормативних документів, тактико-технічних характеристик аварійно-рятувальної техніки, устаткування, спорядження і засобів в`язку підрозділу, вимоги нормативно-правових актів з охорони праці. За результатами опитування ОСОБА_1 показав незадовільні знання та практичні навички користування мотопомпою (а.с.66).
29.06.2022 складено та затверджено висновок службового розслідування щодо встановлення причин, умов та обставин порушення службової дисципліни ОСОБА_1 в якому комісія, яка проводила службове розслідування, дійшла висновків про допущення ОСОБА_1 втрати службового посвідчення чим вчинив грубе порушення службової дисципліни, а також показав незадовільний рівень знань і практичних навичок. Факт скоєння грубого порушення службової дисципліни ОСОБА_1 комісія вважає таким, що мав місце. За порушення вимог абзаців 4, 5 підпункту 2.13. пункту 2, підпунктів 5.4., 5.5. пункту 5 посадової інструкції старшого пожежного-рятувальника 24 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ТОВ «Карпатнафтохім»), абзацу 6 статті 3, абзацу 6 статті 58 Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту, та відповідно до вимог статті 7 цього ж Статуту, клопотати перед керівництвом Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області про накладення на ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення у виді звільнення зі служби у зв`язку із систематичним невиконанням умов контракту (а.с.61).
30.06.2022 комісією складено акт про те, що ОСОБА_1 о 08:20 год. 30.06.2022 ознайомлений із наказом №117 від 29.06.2022, але поставити підпис про ознайомлення відмовився (а.с.57).
30.06.2022 начальником 24 державної пожежно-рятувальної частини за результатами службового розслідування від 29.06.2022 прийнято наказ №118 «Про завершення службового розслідування» в якому за порушення вимог абзаців 4, 5 підпункту 2.13 пункту 2, підпунктів 5.4, 5.5 пункту 5 посадової інструкції старшого пожежного - рятувальника 24 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ТОВ «Карпатнафтохім»), абзацу 6 статті 3, абзацу 6 статті 58 Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту та відповідно до вимог статті 7 цього ж статуту вирішено клопотати перед керівництвом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області про накладення на ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення у виді звільнення зі служби у зв`язку із систематичним невиконанням умов контракту (а.с.68).
01.07.2022 Головним управлінням Державної служби України в Івано-Франківській області на підставі висновку за результатами службового розслідування від 29.06.2022 та рапорту начальника 24 державної пожежно-рятувальної частини від 01.07.2022 №р-388/54 прийнято наказ №201 «Про притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_1 », яким за порушення вимог абзаців 4, 5 підпункту 2.12 пункту 2, підпунктів 5.4, 5.5 пункту 5 посадової інструкції старшого пожежного - рятувальника 24 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ТОВ «Карпатнафтохім»), абзацу 6 статті 3, абзацу 6 статті 58 Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту та відповідно до вимог статті 7 цього ж статуту вирішено накласти на ОСОБА_1 дисциплінарне стягнення у виді звільнення зі служби у зв`язку із систематичним невиконанням умов контракту (а.с.115).
01.07.2022 Головним управлінням Державної служби України в Івано-Франківській області прийнято наказ №202 «Про звільнення», яким молодшого сержанта служби цивільного захисту ОСОБА_1 пожежного-рятувальника 24 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ТОВ «Карпатнафтохім») звільнено у запас Збройних Сил України за пунктом 176 підпунктом 6 (у зв`язку із систиматичним порушенням умов контракту), з 01.07.2022. Підстава прийняття наказу: наказ Головного управління Державної служби України в Івано-Франківській області від 01.07.2022 №201 «Про притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_1 », рапорт та подання начальника 24 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ТОВ «Карпатнафтохім») ОСОБА_2 (а.с.16).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.
У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 Кодексу адміністративного судочинства України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин, суд при вирішенні цієї справи керується нормами законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на час виникнення чи дії конкретної події, обставини і врегулювання відповідних правовідносин.
Згідно із ч.1 ст.101 Кодексу цивільного захисту України (надалі також КЦЗ України) служба цивільного захисту - це державна служба особливого характеру, покликана забезпечувати пожежну охорону, захист населення і територій від негативного впливу надзвичайних ситуацій, запобігання і реагування на надзвичайні ситуації, ліквідацію їх наслідків у мирний час та в особливий період.
Порядок проходження громадянами України служби цивільного захисту визначається цим Кодексом та положенням про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, що затверджується Кабінетом Міністрів України. На рядовий і начальницький склад служби цивільного захисту поширюється дія Дисциплінарного статуту, затвердженого законом (ч.2, ч.3 ст.101 КЦЗ України).
До персоналу (кадрів) органів управління та сил цивільного захисту належать особи рядового і начальницького складу, які проходять службу цивільного захисту за контрактом, державні службовці та інші працівники, з якими укладається трудовий договір (ч.1 ст.99 КЦЗ України).
Згідно з ч.4 ст.103 КЦЗ України форма, порядок і правила укладення контракту, припинення (розірвання) контракту та наслідки припинення (розірвання) контракту визначаються положенням про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу.
Статтею 1 Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту, затвердженого Законом України від 5 березня 2009 року №1068-V (надалі також - Дисциплінарний статут) визначено, що службова дисципліна це бездоганне та неухильне виконання особами рядового і начальницького складу службових обов`язків, установлених Кодексом цивільного захисту України, цим Статутом, іншими нормативно-правовими актами та контрактом про проходження служби в органах і підрозділах цивільного захисту.
Службова дисципліна в органах і підрозділах цивільного захисту зобов`язує кожну особу рядового і начальницького складу під час проходження служби, з-поміж іншого, виконувати вимоги Присяги, контракту, накази начальників, додержуватися цього Статуту та інших нормативно-правових актів, бути чесним, сумлінним і дисциплінованим. Порушення службової дисципліни є дисциплінарним правопорушенням (ст.3 Дисциплінарного статуту).
Порушення службової дисципліни є дисциплінарним правопорушенням (ст.6 Дисциплінарного статуту).
Порушення службової дисципліни - протиправне, винне (умисне чи необережне) діяння або бездіяльність особи рядового чи начальницького складу, спрямоване на недодержання вимогПрисяги, зокрема на невиконання або неналежне виконання службових обов`язків, перевищення прав, порушення обмежень і заборон, установлених законодавством з питань проходження служби в органах і підрозділах цивільного захисту, чи вчинення інших дій, що ганьблять або дискредитують особу як представника служби цивільного захисту (ст.8 Дисциплінарного статуту).
Відповідно до статті 57 Дисциплінарного статуту дисциплінарні стягнення накладаються на осіб рядового і начальницького складу за порушення ними службової дисципліни.
Прийняттю начальником рішення про накладення на підлеглого дисциплінарного стягнення за суттєвий грубий дисциплінарний проступок може передувати службове розслідування, яке призначається виданим наказом начальника з метою з`ясування всіх обставин, а також уточнення причин і умов, що призвели до вчинення дисциплінарного правопорушення, встановлення ступеня тяжкості правопорушення та розміру заподіяної шкоди (п.83 Дисциплінарного статуту).
Як встановлено судом, підставою для прийняття наказу №117 від 29.06.2022 слугували матеріали та висновок службового розслідування від 29.06.2022.
Так в ході службового розслідування встановлено, що о 12 год. 10 хв. 21.06.2022 начальник караулу ДПРЧ 24 ГУ ДСНС України в Івано-Франківській області виявив, що пожежний - рятувальник 24 державної пожежно-рятувальної частини молодший сержант служби цивільного захисту ОСОБА_1 під час чергування в складі караулу № 3 24 державної пожежно-рятувальної частини допустив порушення службової дисципліни, а саме перебував в стані алкогольного сп`яніння.
Зранку при проведенні начальником 24 державної пожежно-рятувальної частини інструктажу з особовим складом чергового караулу №3 24 державної пожежно-рятувальної частини перед заступленням на чергування ознак алкогольного сп`яніння в ОСОБА_3 не було.
Відповідно до Книги служби 24 державної пожежно-рятувальної частини 21.06.2022 ОСОБА_1 заступив на чергування в складі караулу № 3 24 державної пожежно-рятувальної частини на ІІІ хід (пожежний автомобіль АЦ-40 (130) 63 «Б»).
За вказівкою начальника 24 державної пожежно-рятувальної частини всьому особовому складу чергового караулу № 3 24 державної пожежно-рятувальної частини о 12 год. 20 хв. було запропоновано пройти медичне засвідчення для встановлення факту перебування на службі в нетверезому стані, у стані наркотичного чи токсичного сп`яніння, яке провела фельшер ТОВ «Карпатнафтохім» за допомогою приладу «Alcotest 6510» ARWK-0195.
Прилад не показав наявність етилового спирту у видихуваному повітрі в жодного працівника.
Також о 12 год. 20 хв. 21.06.2022 фельдшер ТОВ «Карпатнафтохім» запропонувала ОСОБА_1 пройти дослідження за допомогою приладу «Alcotest 6510» ARWK-0195, проте ОСОБА_1 відмовився пройти дослідження, що засвідчено протоколом №152 від 21.06.2022. Фельдшер ТОВ «Карпатнафтохім» вказала в протоколі що ОСОБА_1 був напружений, збуджений, до огляду ставився агресивно і нервував, шкірні покриви в нього були бліді, зіниці очей розширені, жвава міміка, пальце-носова проба неточна, присутній запах алкоголю з рота.
О 12 год. 25 хв. заступник начальника 24 державної пожежно-рятувальної частини запропонував ОСОБА_1 пройти медичний огляд для підтвердження чи спростування факту перебування на службі в нетверезому стані у стані наркотичного чи токсичного сп`яніння в КНП «Центральна районна лікарня Калуської міської ради Івано-Франківської області», але він відмовився не пояснюючи причин своєї відмови.
О 12 год. 30 хв. 21.06.2022 начальник 24 державної пожежно-рятувальної частини довів до ОСОБА_1 те, що його буде знято з оперативного розрахунку чергового караулу №3 24 державної пожежно-рятувальної частини та по даному факту буде проведено службове розслідування у зв`язку із тим, що він перебував на службі з ознаками алкогольного сп`яніння, а також повідомив, що він має перебувати в підрозділі до окремого розпорядження.
Надалі, близько 12 год. 35 хв. 21.06.2022 ОСОБА_1 покинув розташування підрозділу в цивільному одязі з бічної частини підрозділу та направився в напрямку автобусної зупинки, що бачила старшина 24 державної пожежно-рятувальної частини з вікна свого кабінету.
Близько 12 год. 40 хв. 21.06.2022 начальник караулу 24 державної пожежно-рятувальної частини виявив, що ОСОБА_1 відсутній в підрозділі. Про відсутність ОСОБА_1 начальник караулу доповів начальнику 24 державної пожежно-рятувальної частини та намагався зв`язатися з ОСОБА_1 по мобільному телефону, щоб з`ясувати місце його перебування. Однак ОСОБА_1 на дзвінки не відповідав.
В усього особового складу чергового караулу № 3 24 державної пожежно-рятувальної частини було відібрано пояснення, однак ніхто не бачив коли саме ОСОБА_1 вживав алкоголь.
О 14 год. 51 хв. 21.06.2022 заступник начальника 24 державної пожежно-рятувальної частини зв`язався із ОСОБА_1 по службовому мобільному телефону. В ході розмови ОСОБА_1 свою відсутність в підрозділі пояснив тим, що він хворий, у нього надмірно високий тиск, він і покинув підрозділ, щоб відвідати лікаря та відкрити листок непрацездатності в КНП «Калуський міський центр первинної медико-санітарної допомоги» КМР. Назвати номер кабінету, посаду, прізвище, ім`я та по-батькові лікаря, в якого він був на прийомі не зміг. На вимогу заступник начальника 24 державної пожежно-рятувальної частини прибути в підрозділ ОСОБА_1 відповів, що не може цього зробити через поганий стан здоров`я.
Комісією складено акт про те, що ОСОБА_1 був відсутній на службі з 12 год. 35 хв. до 17 год. 15 хв. 21.06.2022.
3 метою отримання підтвердження відкриття листка непрацездатності начальник караулу 24 державної пожежно-рятувальної частини 22.06.2022 о 08 год. 10 хв. зв`язався з ОСОБА_1 по мобільному телефону. В ході розмови свою відсутність в підрозділі ОСОБА_1 пояснив тим, що він хворий та у нього відкрито листок непрацездатності в КНП «Калуський міський центр первинної медико-санітарної допомоги» КМР з 21.06.2022.
Згідно із наказом 24 державної пожежно-рятувальної частини від 21.06.2022 №107 ОСОБА_1 був звільнений від виконання службових обов`язків у зв`язку з хворобою з 21.06.2022.
24.06.2022 КНП «Калуський міський центр первинної медико-санітарної допомоги» КМР підтвердив, що ОСОБА_1 звертався 21.06.2022 за медичного допомогою за результатами якого йому відкрито медичний висновок про непрацездатність.
29.06.2022 комісією, що проводила службове розслідування було запропоновано ОСОБА_1 надати пояснення з метою з`ясування причин, умов та обставин порушення службової дисципліни. В своєму поясненні ОСОБА_1 вказав, що він алкоголь не вживав, а приймав ліки у зв`язку із тим, що в нього був підвищений артеріальний тиск та пульс, тому в нього був присутній запах алкоголю з рота. На питання чому він відмовився пройти медичне засвідчення для спростування факту перебування на службі в нетверезому стані він відповів, що не вважав за потрібне. На питання чому він без дозволу керівництва покинув підрозділ о 12 год. 35 хв. 21.06.2022 і куди він направився, відповів, що не почув, що він має залишатися в підрозділі, а покинув підрозділ у зв`язку із поганим самопочуттям і потребою потрапити в медичний заклад до свого сімейного лікаря для отримання медичної допомоги. Також ОСОБА_1 у своєму поясненні повідомив те що він усвідомлює, що вчинив порушення службової дисципліни, але свою провину не визнає.
У вказаному висновку також зазначено, що комісія, яка проводила службове розслідування дійшла висновків про скоєння ОСОБА_1 порушення службової дисципліни та накладення на нього дисциплінарного стягнення у виді суворої догани та позбавлення преміальної надбавки, встановленої за червень місяць 2022 року повністю, за порушення вимог підпункту 2.1. пункту 2 посадової інструкції, абзацу 2 статті 3, абзацу 4 статті 58, абзацу 5 статті 59 Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту.
Зазначені висновки службового розслідування підтверджені матеріалами службового розслідування.
Підпунктом 2.1 пункту 2 посадової інструкції старшого пожежного (пожежного) 24 ДПРЧ ГУ ДСНС України в Івано-Франківській області з охорони об`єктів ТОВ «Карпатнафтохім» передбачено, що старший пожежний (пожежний) входить в склад караулу і повинен, зокрема, беззаперечно виконувати накази та розпорядження начальників (командирів), проявляти самовідданість і розумну ініціативу при виконанні службових завдань, стійко переносити обмеження, які виникають під час проходження служби, проявляти взаємовиручку, виконувати команди і накази командирів і начальників беззаперечно, точно та у зазначений термін.
Згідно з абзацом 2 статті 3 Дисциплінарного статуту службова дисципліна в органах і підрозділах цивільного захисту зобов`язує кожну особу рядового і начальницького складу під час проходження служби виконувати вимогиПрисяги, контракту, накази начальників, додержуватися цього Статуту та інших нормативно-правових актів.
Відповідно до абзацу 4 статті 58 Дисциплінарного статуту грубим дисциплінарним проступком вважається факт грубого порушення службової дисципліни, що не містить ознак кримінального правопорушення, а саме, вживання алкогольних напоїв чи наркотичних засобів у службовий час, прибуття на службу в нетверезому стані чи стані наркотичного сп`яніння.
Абзацом 5 статті 59 Дисциплінарного статуту визначено, що до діянь, що є порушеннями службової дисципліни, також належать інші діяння, визнані порушеннями службової дисципліни законом та цим Статутом.
Згідно із статтею 68 Дисциплінарного статуту на осіб рядового і начальницького складу за порушення службової дисципліни можуть накладатися такі види дисциплінарних стягнень: 1) зауваження; 2) догана; 3) сувора догана; 4) попередження про неповну службову відповідність; 5) звільнення зі служби у зв`язку з систематичним невиконанням умов контракту чи через службову невідповідність.
За зразкове виконання службових обов`язків особи рядового і начальницького складу підлягають заохоченню, а за порушення службової дисципліни - несуть дисциплінарну відповідальність згідно із цим Статутом, а також цивільну, матеріальну, адміністративну, кримінальну відповідальність згідно із законом (ст.7 Дисциплінарного статуту).
За змістом пунктів 75, 76 Дисциплінарного статуту на осіб рядового і начальницького складу, які порушили службову дисципліну, можуть бути накладені лише визначені цим Статутом дисциплінарні стягнення,що відповідають ступеню вини особи. Відповідальність особи має індивідуальний характер.
Аналіз матеріалів службового розслідування по факту порушення позивачем 21.06.2022 службової дисципліни та наданих в судовому засіданні прояснень представником відповідача позивача начальником 24 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ТОВ Карпатнафтохім), свідчить про те, що при визначенні дисциплінарного стягнення позивачу суворої догани, відповідач, врахувавши особу ОСОБА_1 , обставини вчинення дисциплінарних проступків та поведінку ОСОБА_1 під-час з`ясування обставин їх вчинення, прийшов до висновку про вчинення позивачем грубого дисциплінарного проступку.
Суд вважає, що застосований до позивача захід дисциплінарного впливу сувора догана визначений відповідачем з врахуванням всіх обставин проступку, його наслідків, характеризуючих даних позивача, а також його відношення до вчиненого та є співмірним правопорушенню.
Доводи позивача про те, що він о 12 год. 10 хв. 21.06.2022 під час чергування не перебував в стані алкогольного сп`яніння не підтверджені жодними належними і допустимими доказами. Натомість, наявність у позивача таких ознак засвідчені матеріалами службового розслідування. Також позивачем не спростовано невиконання ним розпорядження начальника 24 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ТОВ Карпатнафтохім) про залишення в підрозділі та те, що він покинув підрозділ без дозволу керівництва.
Решта доводів позивача на спірні правовідносини не впливають та висновків суду по суті спору не змінюють.
Отже, позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправним і скасування наказу №117 від 29.06.2022 є безпідставними і не підлягають задоволенню.
Підставою для прийняття Головним управлінням Державної служби України в Івано-Франківській області наказів №201 від 01.07.2022 про накладення на ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення у виді звільнення зі служби у зв`язку із систематичним невиконанням умов контракту та №202 від 01.07.2022 про звільнення позивача за пунктом 176 підпунктом 6 (у зв`язку із систиматичним порушенням умов контракту), слугували матеріали та висновок службового розслідування, який складений також 29.06.2022.
Так, в ході проведення цього службового розслідування встановлено, що 21.06.2022 надійшов рапорт начальника караулу 24 державної пожежно-рятувальної частини про те, що 25.06.2022 перед заступленням на чергування при проведенні інструктажу з особовим складом чергового караулу №3 24 державної пожежно-рятувальної частини було виявлено відсутність у ОСОБА_1 службового посвідчення, де, коли і за яких обставин він втратив службове посвідчення ОСОБА_1 повідомити не зміг.
Також в ході проведення службового розслідування надійшов рапорт заступника начальника 24 державної пожежно-рятувальної частини про те, що 29.06.2022 перед заступленням на чергування караулу №3 24 державної пожежно-рятувальної частини було проведено опитування особового складу щодо знання обов`язків, інструкцій та вимог нормативних документів, тактико-технічних характеристик аварійно-рятувальної техніки, устаткування, спорядження і засобів зв`язку підрозділу, вимоги нормативно-правових актів з охорони праці, по результатах опитування ОСОБА_4 показав незадовільні знання та практичні навички Порядку користування мотопомпою.
29.06.2022 комісією, що проводила службове розслідування, запропоновано ОСОБА_1 надати пояснення з метою з`ясування причин, умов та обставин порушення службової дисципліни. Проте ОСОБА_4 від надання пояснень відмовився.
За результатами службового розслідування комісія дійшла висновків про скоєння ОСОБА_1 грубого порушення службової дисципліни та накладення на нього дисциплінарного стягнення у виді звільнення зі служби у зв`язку із систематичним невиконанням умов контракту за порушення вимог абзаців 4, 5 підпункту 2.13. пункту 2, підпунктів 5.4., 5.5. пункту 5 Посадової інструкції, старшого пожежного-рятувальника посадової інструкції старшого пожежного-рятувальника 24 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ТОВ «Карпатнафтохім»), абзацу 6 статті 3, абзацу 6 статті 58 Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту.
Абзацами 4, 5 пп.2.13. п.2, п.п.5.4., 5.5. п.5 Посадової інструкції старшого пожежного (пожежного) 24 ДПРЧ ГУ ДСНС України в Івано-Франківській області з охорони об`єктів ТОВ «Карпатнафтохім» передбачено, що під час несення служби пожежний зобов`язаний перед початком чергування, при виконанні доручених завдань (роботи), а також протягом чергової зміни перевіряти безпечний стан машин, механізмів, спорядження, засобів індивідуального захисту та інше. Доповідати про виявленні порушення вимог нормативних актів про охорону праці начальнику частини (оперативному черговому по гарнізону, КГП та др.), вирішувати питання про усунення виявлених недоліків, виконувати правила поводження з обладнанням, машинами, механізмами, устаткуванням, використанням засобів індивідуального захисту, виконувати роботи відповідно до вимог охорони праці; старший пожежний (пожежний) повинен знати техніко-технічні характеристики аварійно-рятувальної техніки, табельну належність спеціальної техніки, устаткування, спорядження і засобів зв`язку підрозділу, вимоги нормативно правових актів з охорони праці, правил поводження з машинами, механізмами й іншим устаткуванням, (зокрема персональними комп`ютерами) експлуатація й обслуговування яких входить у функціональні обов`язки.
Згідно з абз.6 ст.3, абз.6 ст.58 Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту службова дисципліна в органах і підрозділах цивільного захисту зобов`язує кожну особу рядового і начальницького складу під час проходження служби постійно вдосконалювати професійну майстерність, підвищувати свій професійний рівень. Грубим дисциплінарним проступком вважається факт грубого порушення службової дисципліни, що не містить ознак кримінального правопорушення, а саме втрата службового посвідчення, службових документів.
В судовому засіданні позивач заперечив вчинення ним вказаних дисциплінарних проступків і пояснив, що його службове посвідчення знаходилось в начальника 24 державної пожежно-рятувальної частини, відпрацювань з мотопомпою не було і відповідний інструктаж не проводився.
Представник 24 державної пожежно-рятувальної частини в судовому засіданні пояснив, що в ході суперечки позивач викинув службове посвідчення в його кабінеті, а пізніше прийшов шукати це посвідчення, однак посвідчення не було. Також заначив, що вивчення тактико-технічних характеристик, будови та правил безпеки праці при експлуатації мотопомпи відбулось під час проведеного 12.05.2022 додаткового заняття, на якому був присутній ОСОБА_4 , що підтверджено представником 24 державної пожежно-рятувальної частини належними доказами.
Отже, з огляду на встановлені в судовому засіданні обставини, є непідтвердженим факт вчинення ОСОБА_4 грубого дисциплінарного проступку по втраті службового посвідчення.
За змістом оскаржуваних наказів від 01.07.2022 №201 та №202 позивача звільнено зі служби у запас Збройних Сил України з підстав систематичного невиконання умов контракту.
Законодавство, яке стосується порядку проходження громадянами України служби цивільного захисту, не містить визначення поняття «систематичне невиконання умов контракту».
Контракт про проходження служби цивільного захисту №161/22 від 26.04.2022, за невиконання умов якого позивача звільнено зі служби й посади, також не розкриває його змісту.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 23.11. 2020 в справі №814/1722/16 зазначив, що поняття «систематичність» передбачає застосування до особи заходів дисциплінарного впливу до вчинення нею проступку, після якого керівником прийнято рішення про звільнення зі служби.
Водночас Верховний Суд зауважував, що систематичним невиконанням умов контракту є невиконання однією зі сторін одного із зобов`язань та інших умов, визначених контрактом, які допускались два чи більше разів протягом останнього року служби (пункт 39 вказаної постанови).
У постанові від 10.06.2021 в справі №560/3025/20 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду зазначив, що під терміном «систематичне невиконання умов контракту» слід розуміти вчинення дисциплінарного проступку особою рядового і начальницького складу після застосування дисциплінарного стягнення до такої особи, яке не втратило юридичної сили.
Наявність у особи рядового і начальницького складу двох або більше дисциплінарних стягнень, накладених на вказаних осіб протягом року, є підставою для звільнення їх із служби цивільного захисту, у зв`язку із систематичним невиконанням умов контракту.
Наведена практика касаційного суду свідчить про те, що для кваліфікації поведінки особи рядового чи начальницького складу як «систематичне невиконання умов контракту» достатньо вчинення нею двох дисциплінарних проступків протягом останнього року служби за тієї умови, що попереднє стягнення має юридичну силу.
Вищевказане узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, висловленою у постанові від 09.08.2021 в справі № 340/448/19.
Як встановлено судом, протягом 12 місяців, що передували прийняттю наказу про звільнення позивача зі служби у зв`язку із систематичним невиконанням ним умов контракту, його було пригнуто до дисциплінарної відповідальності наказом № 117 від 29.06.2022. Після цієї дати позивач дисциплінарних проступків не вчиняв.
Отже, в спірному випадку відсутнє систематичне невиконання позивачем умов контракту.
Суд зауважує, що відповідно до статті 80 Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту звільнення осіб рядового і начальницького складу зі служби у зв`язку з систематичним невиконанням умов контракту є крайнім заходом дисциплінарного впливу і може застосовуватися у разі, якщо раніше вжиті заходи дисциплінарного впливу не дали позитивних результатів.
Таким чином, враховуючи відсутність доведення систематичного невиконання позивачем умов контракту, суд доходить висновку, що накази Головному управлінні Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області №201 від 01.07.2022 про притягнення ОСОБА_4 до дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби у зв`язку із систематичним невиконанням умов контракту та №202 від 01.07.2022 про звільнення позивача зі служби у запас Збройних Сил на підставі п.174 пп.6 (у зв`язку із систематичним невиконанням умов контракту) є протиправними та підлягають скасуванню.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані докази, суд дійшов до висновку про наявність підстав для часткового задоволення адміністративного позову.
Відповідно до частини 2статті 235 КЗпПУкраїни при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року, не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.
Відповідно до частини 1статті 27 Закону України «Про оплату праці» порядок обчислення середньої заробітної плати працівника у випадках, передбачених законодавством, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Підпунктом «з» пункту 1 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 08 лютого 1995 року №100(надалі також Порядок №100) передбачено, що він застосовується у випадках вимушеного прогулу та за час затримки виконання рішення суду.
За змістом абзацу 2 пункту 2 Порядку №100, середньомісячна заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов`язана відповідна виплата.
У відповідності до пункту 5 Порядку №100 нарахування виплат у всіх випадках збереження середньої заробітної плати провадиться виходячи з розміру середньоденної (годинної) заробітної плати.
Оскільки позивач звільнений в липні 2022 року, середній розмір заробітної плати за час вимушеного прогулу обчислюється судом виходячи із виплат за останні два календарні місяці роботи перед звільненням, тобто за травень, червень 2022 року.
Таким чином, середній заробіток позивача за весь період вимушеного прогулу складає 152111,44 грн., виходячи з такого розрахунку: 268 робочих дні (період вимушеного прогулу з 02.07.2022 по 13.07.2023 включно) помножити на 567,58 грн. (розмір середньоденної заробітної плати), який підлягає стягненню з 24 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ТОВ Карпатнафтохім).
Згідно із частиною 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1984,80 грн., відтак підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів сплачений судовий збір в сумі 992,40 грн. Доказів понесення інших судових витрат суду не надано.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області від 01.07.2022 №201 Про притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_1 .
Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області від 01.07.2022 №202 Про звільнення.
Поновити ОСОБА_1 з 02.07.2022 на посаді пожежного-рятувальника 24 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ТОВ Карпатнафтохім).
Стягнути з 24 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (товариство з обмеженою відповідальністю Карпатнафтохім) на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу в сумі 152111,44 грн.
В задоволенні решти позову відмовити.
Допустити до негайного виконання рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді пожежного-рятувальника 24 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ТОВ Карпатнафтохім) та в частині стягнення з 24 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (товариство з обмеженою відповідальністю Карпатнафтохім) на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу за один місяць в розмірі 12486,76 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 496,20 грн. (чотириста дев`яносто шість гривень 20 копійок).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань 24 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (товариство з обмеженою відповідальністю Карпатнафтохім) на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 496,20 грн. (чотириста дев`яносто шість гривень 20 копійок).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Учасники справи:
позивач ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ),
відповідач Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 38555228, вул. І. Франка, 6, м. Івано-Франківськ, 76018),
відповідач - 24 державна пожежно-рятувальна частина Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (товариство з обмеженою відповідальністю Карпатнафтохім) (код ЄДРПОУ 23316415, вул. Промислова, 4, м. Калуш, Івано-Франківська область, 77300).
Суддя /підпис/ Біньковська Н.В.
Рішення складене в повному обсязі 04.08.2023
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.07.2023 |
Оприлюднено | 09.08.2023 |
Номер документу | 112666245 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Хобор Романа Богданівна
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні