ЧЕРНІГІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
іменем України
25 липня 2023 року м. Чернігів
Унікальний номер справи № 742/532/18
Головуючий у першій інстанції Циганко М. О.
Апеляційне провадження № 22-ц/4823/685/23
Суд у складі:
головуючого - судді Євстафіїва О.К.,
суддів: Висоцької Н.В., Салая Г.А.,
за участю секретаря Шапко В.М.,
позивач: ОСОБА_1 ,
відповідач: Чернігівський обласний центр зайнятості,
особа, яка подала апеляційну скаргу: ОСОБА_1 ,
на рішення Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області від 10 лютого 2023 року, дата складання повного його тексту: не зазначена, місце ухвалення: м. Прилуки,
в с т а н о в и в:
У лютому 2018 р. ОСОБА_1 звернувся з позовом до Чернігівського обласного центру зайнятості, в якому просив скасувати наказ про його звільнення від 05.02.2018 № 31-к, поновити його на займаній посаді в Прилуцькій міськрайонній філії Чернігівського обласного центру зайнятості, стягти середній заробіток за час вимушеного прогулу з 06.02.2018 по день фактичного поновлення на роботі і відшкодування моральної шкоди в сумі 11169 грн 00 коп. та судових витрат. Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що 13.11.2013 ОСОБА_1 був прийнятий на посаду директора Прилуцького міськрайонного центру зайнятості. 10.10.2017 Чернігівський обласний центр зайнятості видав наказ про створення Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості та про затвердження положення про Прилуцьку міськрайонну філію Чернігівського обласного центру зайнятості, її структуру та штатний розпис. 11.10.2017 Чернігівським обласним центром зайнятості видано наказ, яким з 11.10.2017 введено в дію структури та штатні розписи апарату Прилуцької міськрайонної та Чернігівської районної філії Чернігівського обласного центру зайнятості. Цього ж дня відповідач видав наказ про попередження працівників Прилуцького міськрайонного та Чернігівського районного центрів зайнятості про наступне вивільнення через два місяці у зв`язку із припиненням юридичних осіб в результаті реорганізації, відповідно до ст. 49-2 КЗпП України. ОСОБА_1 з цим наказом ознайомлено 13.11.2017. 05.02.2018 наказом Чернігівського обласного центру зайнятості № 31-к останнього звільнено з роботи у зв`язку із реорганізацією підприємства на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП України. Позивач вважає, що його звільнення відбулось з порушенням норм трудового законодавства, оскільки:
- всього скорочено 4 посади за рахунок скорочення відділів інформаційних систем та бухгалтерського обліку. Але в відділ організації працевлаштування населення та в відділ взаємодії з роботодавцями добавлено по одній посаді,
- в Прилуцькому міськрайонному центрі зайнятості позивач працював на посаді директора, в новоутвореній Прилуцькій міськрайонній філії Чернігівського обласного центру зайнятості введено відповідну посаду керівника. 13.11.2017 - в день ознайомлення з наказом про реорганізацію відповідач не запропонував позивачу ні посаду керівника новоствореної філії, ні інші посади, що були вільними на той час. В той день позивачеві запропонували лише посаду інженера господарського відділу Чернігівського обласного центру зайнятості, а 27.12.2017 - посаду директора Семенівського районного центру зайнятості, від яких він відмовився. На 13.11.2017 в Прилуцькій філії Чернігівського обласного центру зайнятості були вакантні 25 посад, зокрема посада провідного фахівця з питань зайнятості відділу організації працевлаштування населення. Наказом від 27.11.2017 № 369-к підтверджується, що на 13.11.2017 були вакантними посади заступника керівника, начальника відділу організації працевлаштування населення та заступника начальника відділу організації працевлаштування населення Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості, на які призначено працівників тільки 27.11.2017;
- кваліфікація ОСОБА_1 дозволила йому з 2013 р. до 2018 р. виконувати роботу директора Прилуцького міськрайонного центру зайнятості, однак відповідач прийняв на роботу працівників, які мали нижчу кваліфікацію: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 ;
- оскільки позивач не працював у тих відділах, які були скорочені (відділ інформаційних систем та відділ бухгалтерського обліку), то під час його звільнення не було підстав для застосування ст. 42 КЗпП України.
У серпні 2022 р. до місцевого суду надійшла заява про зміну предмету позову, у якій ОСОБА_1 просив скасувати наказ про його звільнення від 05.02.2018 № 31-к, поновити його на рівнозначній посаді в Прилуцькій міськрайонній філії Чернігівського обласного центру зайнятості, стягти з відповідача середній заробіток за час вимушеного прогулу з 06.02.2018 по день фактичного поновлення на роботі й відшкодування моральної шкоди в сумі 11169 грн 00 коп. та судових витрат (арк. 95-100 т. 3). Ці вимоги обґрунтовуються тим, що в Прилуцькому міськрайонному центрі зайнятості позивач працював на посаді директора, в новоутвореній Прилуцькій міськрайонній філії Чернігівського обласного центру зайнятості введено відповідну посаду керівника. 13.11.2017 - в день ознайомлення з наказом про реорганізацію, відповідач не запропонував позивачу ні посаду керівника філії, ні заступника керівника філії, ні інші посади, що були вільними на той час в Прилуцькій міськрайонній філії Чернігівського обласного центру зайнятості. В той день позивачеві запропонували лише посаду інженера господарського відділу Чернігівського обласного центру зайнятості, а 27.12.2017 йому запропонували посаду директора Семенівського районного центру зайнятості, від яких він відмовився. На 13.11.2017 в Прилуцькій міськрайонній філії Чернігівського обласного центру зайнятості були вакантні 27 посад, зокрема й посада заступника керівника Прилуцької міськрайонної філії. З 29.11.2017 по 05.02.2018 були вакантними посади начальника відділу взаємодії з роботодавцями, провідного фахівця з питань зайнятості відділу взаємодії з роботодавцями, провідного фахівця з питань зайнятості відділу організації працевлаштування населення Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості. При заповненні вакантних посад відповідач не врахував вимоги до кваліфікації працівника і прийняв на роботу працівників, які мали нижчу кваліфікацію. Так, ним призначено за переведенням до Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , кваліфікація яких є нижчою в порівнянні з кваліфікацією позивача.
Справа розглядалася неодноразово.
Оскаржуваним рішенням у задоволенні позову відмовлено. Ухвалюючи це рішення, суд виходив із того, що звільнення ОСОБА_1 з посади директора Прилуцького міськрайонного центру зайнятості є законним і що поновлення його на рівнозначній посаді в Чернігівському обласному центрі зайнятості (Прилуцька міськрайонна філія) потягне за собою втручання у внутрішню діяльність роботодавця, оскільки укладення трудового договору із позивачем потребує не тільки ініціативи, згоди та бажання самого працівника, але й згоди роботодавця із врахуванням його потреб та волі; оскільки позовні вимоги про стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу з відшкодуванням моральної шкоди є похідними від позовних вимог про скасування наказу про звільнення та поновлення на роботі, то підстав для їх задоволення теж немає.
В апеляційній скарзі ОСОБА_6 просить скасувати рішення суду І інстанції та ухвалити рішення про задоволення його позову. Доводи апеляційної скарги зводяться до викладу обставин справи та до того, що:
- на дату попередження його про наступне вивільнення - 13.11.2017 в Прилуцькій міськрайонній філії Чернігівського обласного центру зайнятості була вакантною посада заступника керівника філії, однак вона не була йому запропонована. При цьому в період з травня 2016 р. до припинення діяльності Прилуцького міськрайонного центру зайнятості посада заступника директора центру була вакантною і позивач, будучи директором, суміщав і цю посаду;
- в оскаржуваному рішенні не зазначено, що суд дослідив штатний розпис, перевірив та встановлював наявність вакантних посад на день звільнення і відмову ОСОБА_6 від всіх запропонованих вакансій, що існували на підприємстві. Водночас суд при дослідженні штатного розпису і встановленні наявності вільних посад брав до уваги неналежні докази, що призвело до неправильності встановлення обставин справи. Так, висновок суду про те, що 27 посад були запропоновані працівникам Прилуцького міськрайонного центру зайнятості, на які вони погодились, тобто що ці посади не були вільними, не узгоджується з наказом відповідача від 16.11.2017 № 357-к, згідно з яким було призначено на вільні посади тільки 24 працівника. Позивачеві не пропонувалась посада провідного фахівця з питань зайнятості відділу організації працевлаштування населення, яка була вільною з 27.11.2017 по 29.11.2017 та на яку прийнято ОСОБА_7 , хоча останній не мав відповідних навичок, досвіду, фахової підготовки та освіти. Позивач же мав можливість працювати на цій посаді і виконувати ці посадові обов`язки;
- суд допустив суперечності у своїх висновках, зазначивши, що позивач не може обіймати посаду керівника, проте 27.12.2017 йому пропонувалась керівна посада директора Семенівського районного центру зайнятості;
- суд не врахував, що ОСОБА_6 має вищу освіту та пройшов повний курс навчання в інституті підготовки кадрів державної служби зайнятості України і підвищення кваліфікації та здав випускний екзамен на відмінно.
У судовому засіданні ОСОБА_1 і його представник адвокат Фесик І.А. підтримали (в режимі відеоконференції) апеляційну скаргу, а представник Чернігівського обласного центру зайнятості начальник юридичного відділу Шубенок В.А. просила її відхилити.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників справи, дослідивши її матеріали та обговоривши доводи апеляційної скарги, суд вважає, що вона підлягає відхиленню.
У справі встановлено таке.
Станом на 13.11.2013 Прилуцький міськрайонний центр зайнятості мав статус юридичної особи, що підтверджується копією витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (арк. 57 т. 1).
Наказом Чернігівського обласного центру зайнятості від 13.11.2013 № 314-к ОСОБА_1 з 13.11.2013 призначено на посаду директора Прилуцького міськрайонного центру зайнятості (копія наказу - арк. 52-53 т. 1).
У трудовій книжці ОСОБА_1 маються відомості про те, що його призначено на вказану посаду з присвоєнням 11 рангу державного службовця (копія трудової книжки на арк. 9 т. 1). Проте 16.12.2014 розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.06.1994 № 410-р про віднесення посад працівників державної служби зайнятості до відповідних категорій посад державних службовців втратило чинність і набрав чинності наказ Міністерства соціальної політики України № 1043 «Про умови оплати праці працівників державної служби зайнятості», відповідно до якого посаду директора базового центру зайнятості не віднесено до посад державних службовців. Тож ОСОБА_1 на дату оспорюваного ним звільнення не мав статусу державного службовця.
Наказом Державної служби зайнятості № 76 від 18.10.2016 «Про реорганізацію базових центрів зайнятості Чернігівської області» реорганізовано шляхом приєднання до Чернігівського обласного центру зайнятості базові центри зайнятості Чернігівської області, в тому числі й Прилуцький міськрайонний центр зайнятості (код 14241641). Цим наказом також визначено, що Чернігівський обласний центр зайнятості є правонаступником майна, прав та обов`язків базових центрів зайнятості, в тому числі і Прилуцького міськрайонного (копія наказу - арк. 54 т. 1).
У штатному розписі Прилуцького міськрайонного центру зайнятості, що був затверджений директором Чернігівського обласного центру зайнятості 05.04.2017 і який був чинним до припинення Прилуцького міськрайонного центру зайнятості, малося 32 штатні одиниці працівників (копія цього розпису арк. 80-81 т. 3).
Наказом Чернігівського обласного центру зайнятості № 144 від 01.11.2016 у зв`язку з реорганізацією базових центрів зайнятості у Чернігівській області шляхом приєднання до Чернігівського обласного центру зайнятості ОСОБА_1 призначено головою комісії з припинення юридичної особи Прилуцький міськрайонний центр зайнятості (копія наказу - арк. 55-56 т. 1).
07.11.2016 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи Прилуцький міськрайонний центр зайнятості (витяг з Реєстру - арк. 57 т. 1).
На виконання наказу Державної служби зайнятості (Центрального апарату) від 29.08.2017 № 123 «Про внесення змін до наказу Державної служби зайнятості (Центрального апарату) від 21.04.2017 № 47» наказом Чернігівського обласного центру зайнятості від 08.09.2017 № 113 «Про реалізацію Пілотного проекту» прийнято рішення впровадити Пілотний проект в Прилуцькому міськрайонному та Чернігівському районному центрах зайнятості (копії цих наказів з додатками на арк. 58, 59, 60, 61 т. 1).
Відповідно до розділу IV Положення про державну службу зайнятості, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 15.12.2016 № 1543, Державною службою зайнятості (Центральним апаратом) 19.09.2017 погоджено утворення Прилуцької міськрайонної та Чернігівської районної філій Чернігівського обласного центру зайнятості (копія відповідного повідомлення на арк. 62 т. 1).
Наказом Державної служби зайнятості (Центральний апарат) від 15.03.2017 № 22 затверджено граничну чисельність працівників державної служби зайнятості на 2017 рік, по Чернігівській області всього 391, з них апарат - 65 (копія наказу - арк. 63, 64 т. 1). Наказом цієї ж Служби від 26.09.2017 № 137 «Про внесення змін у додаток до наказу Державної служби зайнятості (Центрального апарату) від 15.03.2017 № 22» (після погодження утворення Прилуцької міськрайонної та Чернігівської районної філій Чернігівського обласного центру зайнятості) у позиції «Чернігівська область» у графі «з них: апарат» цифру «65» замінено цифрою «113», графу «з нього: філії» доповнено цифрою «40» (копія наказу - арк. 65 т. 1).
Наказом Чернігівського обласного центру зайнятості від 10.10.2017 № 127 створено Прилуцьку міськрайонну філію Чернігівського обласного центру зайнятості, затверджено положення про неї і її структуру та штатний розпис (копія наказу - арк. 66 т. 1). Згідно з випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 30.10.2017 проведена державна реєстрація Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості як його відокремленого підрозділу цього Центру, тобто без статусу юридичної особи (копія наказу - арк. 67 т. 1).
Наказом Чернігівського обласного центру зайнятості від 11.10.2017 № 311-к «Про введення в дію структур та штатних розписів філій та апарату Чернігівського обласного центру зайнятості» з 11.10.2017 введено в дію затверджені вищевказаним наказом структуру та штатний розпис Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості; зобов`язано начальника відділу по роботі з персоналом вжити заходів, передбачених КЗпП України, пов`язаних зі змінами в організації праці; визнано таким, що втратив чинність, пункт 1 наказу Чернігівського обласного центру зайнятості від 05.04.2017 № 90-к «Про введення в дію штатних розписів базових центрів зайнятості Чернігівської області» стосовно штатного розпису Прилуцького міськрайонного центру зайнятості (копія наказу - арк. 68 т. 1).
У штатному розписі Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості, що був затверджений директором Чернігівського обласного центру зайнятості 10.10.2017 і який, згідно з поясненнями представника відповідача, був чинним протягом 2018 року, малося 28 штатних одиниць працівників (копія цього розпису арк. 83 т. 3).
Наказом Чернігівського обласного центру зайнятості від 11.10.2017 № 312-к «Про попередження працівників Прилуцького міськрайонного та Чернігівського районного центрів зайнятості» наказано попередити працівників Прилуцького міськрайонного та Чернігівського районного центрів зайнятості про наступне вивільнення через два місяці у зв`язку із припиненням юридичних осіб (Прилуцького міськрайонного центру зайнятості та Чернігівського районного центру зайнятості) в результаті реорганізації відповідно до ст. 49-2 КЗпП України (додатки №1-2) (арк. 70-71 т. 1).
Наказом Чернігівського обласного центру зайнятості від 22.09.2017 № 179-в ОСОБА_1 надано частину щорічної відпустки з 09 по 19 жовтня 2017 року (копія наказу - арк. 78 т. 1).
Службовою запискою від 23.10.2017 ОСОБА_1 повідомив Чернігівський обласний центр зайнятості про те, що 23.10.2017 він тимчасово непрацездатний, а службовою запискою від 13.11.2017 він повідомив, що з 13.11.2017 він став до роботи після закриття листка непрацездатності (копії записок - арк. 79, 80 т. 1).
12.10.2017 працівників Прилуцького міськрайонного центру зайнятості попереджено про наступне вивільнення через два місяці у зв`язку із припиненням юридичної особи (Прилуцького міськрайонного центру зайнятості) в результаті реорганізації відповідно до ст. 49-2 КЗпП України та запропоновано посади в Чернігівській обласній службі зайнятості. Згідно з відомостями списку працівників Прилуцького міськрайонного центру зайнятості, які попереджаються про наступне вивільнення у зв`язку з припиненням цієї юридичної особи, начальникові відділу взаємодії з роботодавцями Центру ОСОБА_8 12.10.2017 запропоновано працевлаштуватися на посаду керівника Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості, а ОСОБА_1 на посаду провідного інженера з господарської діяльності відділу матеріально-технічного забезпечення Чернігівського обласного центру зайнятості, на що він 13.11.2017 не погодився, про що власноруч зазначив у цьому списку (арк. 72-77 т. 1). (арк. 72-77 т. 1).
На 30.10.2017 ОСОБА_8 12.10.2017 була призначена на посаду керівника Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості, що підтверджено копією довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 02.11.2017 (арк. 67 т. 1).
13.11.2017 ОСОБА_1 відповідно до ст. 49-2 КЗпП України попереджено про наступне вивільнення через два місяці у зв`язку із припиненням юридичної особи Прилуцького міськрайонного центру зайнятості в результаті реорганізації. При цьому ОСОБА_1 була запропонована посада провідного інженера з господарської діяльності відділу організації матеріально-технічного забезпечення Чернігівського обласного центру зайнятості, з чим ОСОБА_1 не погодився. Ці обставини підтверджуються копією додатку до наказу Чернігівського обласного центру зайнятості від 11.10.2017 № 312-к (арк. 72 т. 1).
Наказом Чернігівського обласного центру зайнятості від 27.11.2017 № 369-к призначено за переведенням:
- ОСОБА_9 , начальника відділу організації працевлаштування населення, на посаду заступника керівника Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості, яка відповідно до копії диплому ЛГ ВЕ №008000 (арк. 84 т. 1) закінчила Чернігівський державний педагогічний інститут ім. Т.Г. Шевченка за спеціальністю «початкове навчання», а згідно з копією диплому спеціаліста з відзнакою НОМЕР_1 вона у 2016 році закінчила Інститут підготовки кадрів державної служби зайнятості України і отримала повну вищу освіту за спеціальністю «Менеджмент організацій і адміністрування» та здобула кваліфікацію спеціаліста з менеджменту організацій і адміністрування менеджера (управителя) організацій (арк. 85 т. 1);
- ОСОБА_10 , заступника начальника відділу організації працевлаштування населення, на посаду начальника відділу організації працевлаштування населення Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості;
- ОСОБА_11 , провідного фахівця з питань зайнятості відділу організації працевлаштування населення, на посаду заступника начальника відділу організації працевлаштування населення Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості (копія наказу - арк. 81-82 т. 1).
На 13.11.2017 в Прилуцькій міськрайонній філії Чернігівського обласного центру зайнятості була вакантною посада заступника керівника філії. Згідно з копією посадової інструкції заступника керівника Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості, він, серед інших основних завдань, має організовувати та контролювати діяльність всіх відділів філії щодо забезпечення безперебійного, повного та якісного надання послуг клієнтам служби зайнятості. Заступник керівника філії на період відсутності заміщує керівника філії. Кваліфікаційними вимогами для зайняття цієї посади є: вища освіта за спеціальністю «Менеджмент», «Економіка», «Публічне управління та адміністрування», «Управління персоналом та економіка праці», «Соціальна робота», «Психологія», «Правознавство» з відповідним стажем роботи за фахом не менше 3 років або стаж роботи за фахом на керівних посадах в інших сферах не менше 5 років (копія інструкції - арк. 86-88 т. 1).
27.12.2017 ОСОБА_1 пропонувалася посада директора Семенівського районного центру зайнятості Чернігівської області, на яку він не погодився, що останній підтвердив підписом у відповідній пропозиції (арк. 26 т. 1).
Відповідно до копії витягу з наказу Чернігівського обласного центру зайнятості від 28.12.2017 № 398-к, директора Прилуцького міськрайонного центру зайнятості ОСОБА_1 02.01.2018 переведено до Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості з присвоєнням йому статусу такого, який знаходиться поза штатом цієї філії, до закінчення строку попередження про наступне вивільнення у зв`язку із припиненням юридичної особи Прилуцького міськрайонного центру зайнятості в результаті реорганізації (арк. 93 т. 1). З копії акту, складеного працівниками Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості 10.01.2018, вбачається, що позивач відмовився письмово засвідчити своє ознайомлення з цим наказом (арк. 94 т. 1).
Наказом Чернігівського обласного центру зайнятості від 02.01.2018 № 1-в ОСОБА_1 надано додаткову оплачувану відпустку з 12 по 17 січня 2018 року та частину щорічної відпустки з 18 по 21 січня 2018 року (копія наказу - арк. 96 т. 1).
Листом від 12.01.2018 № 02-15/170 Виконавчий комітет Прилуцької міської ради Чернігівської області повідомив, що він не заперечує щодо звільнення з посади директора Прилуцького міськрайонного центру зайнятості ОСОБА_1 у зв`язку з його реорганізацією (копія листа - арк. 98 т. 1). Також звільнення ОСОБА_1 погодила Державна служба зайнятості (Центральний апарат), що підтверджується її листом від 17.01.2018 № 33/13/261-18 (арк. 97 т. 1).
З 16.01.2018 по 02.02.2018 ОСОБА_1 був тимчасово непрацездатним, що підтверджується копією відповідного листка серії АДР № 367106 (арк. 102 т. 1).
Відповідно до копії диплому від 28.06.1986 НОМЕР_2 , ОСОБА_1 закінчив Полтавський інженерно-будівельний інститут за спеціальністю «промислове та цивільне будівництво» з присвоєнням кваліфікації «інженер-будівельник» (арк. 69 т. 1).
Згідно з копією свідоцтва про підвищення кваліфікації 12СПК 942179 від 06.06.2014, ОСОБА_1 підвищив кваліфікацію в Інституті підготовки кадрів державної служби зайнятості України (арк. 186 т. 1); останній був нагороджений: 01.11.2015 подякою директора Державного навчального закладу «Сумський центр професійно-технічної освіти державної служби» (арк. 189 т. 1), у грудні 2015 р. - подякою Прилуцького міського голови, 06.11.2016 почесною грамотою Чернігівського обласного комітету працівників державних установ (арк. 187, 188 т. 1).
За результатами тестування від 17.06.2016 і 02.07.2016 ОСОБА_1 отримав оцінку «погано» (копія результатів - арк. 158-166 т. 1); відповідно до відомості перевірки знань спеціалістів Прилуцького МРЦЗ 22.09.2017 він пройшов тестування для директорів з оцінкою «добре», що підтверджено копією відомості перевірки знань (арк. 204 т. 1).
Наказами Чернігівського обласного центру зайнятості:
- від 13.07.2015 № 212-к «Про притягнення до відповідальності працівників Прилуцького МРЦЗ» за відсутність контролю, недотримання вимог Закону України «Про зайнятість населення» позбавлено премії за червень 2015 р. директора ОСОБА_1 (копія наказу - арк. 108 т. 1);
- від 23.06.2016 № 81 «Про притягнення до відповідальності працівників Прилуцького МРЦЗ» за недостатній контроль за організацією та ефективністю надання соціальних послуг клієнтам служби зайнятості позбавлено премії ОСОБА_1 за травень 2016 р. (копія наказу - арк. 109-110 «а» т. 1);
- від 25.08.2016 № 114 «Про притягнення до дисциплінарної відповідальності працівників Прилуцького МРЦЗ» за неналежний контроль за організацією роботи з обслуговування населення і роботодавців та погіршення якості наданих соціальних послуг ОСОБА_1 скасовано надбавку за високі досягнення у праці та позбавлено премії липень 2016 р. Визнано системним характер недоліків у роботі останнього щодо організації роботи працівників центру зайнятості, забезпечення контрольних функцій, що призвело до порушень вимог чинного законодавства та технологічних процедур обслуговування клієнтів (копія наказу - арк. 111-113 т. 1);
- від 27.12.2016 № 173 «Про притягнення до відповідальності працівників» за неналежний контроль за організацією роботи з надання соціальних послуг безробітним громадянам ОСОБА_1 скасовано надбавку за високі досягнення у праці та позбавлено премії за грудень 2016 р. (копія наказу - арк. 114-115 т. 1);
- від 24.02.2017 № 20 «Про притягнення до відповідальності працівників Прилуцького МРЦЗ» за неналежну організацію роботи центру зайнятості відповідно до вимог чинного законодавства та відсутність дієвого контролю за правомірністю прийняття рішень в добових наказах ОСОБА_1 оголошено догану, скасовано надбавку за особливий характер роботи та інтенсивність праці за березень 2017 року, позбавлено премії за лютий 2017 р. (копія наказу - арк. 116-119 т. 1);
- від 20.06.2017 № 184-к «Про преміювання працівників центрів зайнятості за підсумками роботи у травні 2017 року» за відсутність контролю за використанням коштів на компенсацію роботодавцям витрат у розмірі єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в межах доведеного кошторису видатків позбавлено премії ОСОБА_1 (копія наказу - арк. 120-121 т. 1);
- від 26.06.2017 № 83 «Про притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_1 » за суттєві недоліки в організації роботи центру зайнятості відповідно до вимог чинного законодавства та відсутність дієвого контролю за правомірністю прийняття рішень в добових наказах ОСОБА_1 оголошено догану, позбавлено надбавки за інтенсивність праці та премії за червень 2017 року ( копія наказу - арк. 122 т. 1);
- від 01.09.2017 № 107 «Про недоліки в роботі Прилуцького міськрайонного центру зайнятості» ОСОБА_1 вказано на відсутність контролю за додержанням фахівцями норм законодавства у сфері зайнятості населення та загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття; констатовано, що ОСОБА_1 заслуговує на притягнення до дисциплінарної відповідальності, але враховуючи закінчення строку для застосування дисциплінарного стягнення за встановлені порушення законодавства його позбавлено премії за серпень 2017 р.; враховуючи системний характер недоліків у роботі керівництва Прилуцького МРЦЗ щодо організації роботи фахівців та забезпечення контрольних функцій і низький професійний рівень керування центром, що стало підставою для застосування доган, ОСОБА_1 попереджено, що при встановленні в подальшому фактів порушень чинного законодавства в Прилуцькому МРЦЗ стосовно нього буде розпочата процедура звільнення із займаної посади за пунктом 3 статті 40 КЗпП України (копія наказу - арк. 123-124 т. 1);
- від 20.10.2017 № 326-к «Про преміювання працівників центрів зайнятості за підсумками роботи у вересні 2017 року» за несвоєчасне підписання добового наказу, що призвело до порушення Порядку фінансування органів державної служби зайнятості в частині врахування матеріального забезпечення безробітним не в повному обсязі, позбавлено премії ОСОБА_1 (копія наказу - арк. 125 т. 1).
За інформацією Чернігівського обласного центру зайнятості від 13.06.2022 № 08/1026-22 (арк. 75-79 т. 3), на дату звільнення ОСОБА_1 з роботи у його Прилуцькій філії вакансій не було; за період з 13.11.2017 по 05.02.2018 малися такі вакансії:
- в Коропському районному центрі зайнятості: бухгалтер 1 категорії відділу бухгалтерського обліку (вимоги: освіта повна вища, спеціальність «Облік і аудит» за освітнім кваліфікаційним рівнем спеціаліста, магістра, стаж роботи за фахом не менше 3 років), відкрита з 14.10.2017, для працевлаштування на якій позивач не відповідав кваліфікаційним вимогам;
- в Семенівському районному центрі зайнятості: директор, відкрита з 01.08.2017, посада запропонована позивачу 27.12.2017, але він відмовився від працевлаштування на ній;
- в Чернігівському обласному центрі зайнятості:
1) провідний інженер з господарської діяльності відділу організації матеріально-технічного забезпечення, вакансія відкрита 11.10.2017, була запропонована позивачеві 13.11.2017, але він відмовився від працевлаштування на ній;
2) провідний економіст відділу фінансового забезпечення (вимоги: вища економічна, бухгалтерська освіта за освітньо-професійним рівнем магістра, спеціаліста, стаж роботи за фахом чи в сферах економіки не менше 3 років), відкрита 18.10.2017, для працевлаштування на якій позивач не відповідав кваліфікаційним вимогам;
3) заступник керівника Прилуцької міськрайонної філії (вимоги: освіта вища за спеціальністю «Менеджмент», «Економіка», «Публічне управління та адміністрування», «Управління персоналом та економіка праці», «Соціальна робота», «Психологія», «Правознавство», стаж роботи за фахом не менше 3 років або стаж роботи за фахом на керівних посадах в інших сферах не менше 5 років), для працевлаштування на якій позивач не відповідав кваліфікаційним вимогам.
Наказом Чернігівського обласного центру зайнятості від 05.02.2018 № 31-к ОСОБА_1 , директора Прилуцького міськрайонного центру зайнятості, який перебуває поза штатом у Прилуцькій міськрайонній філії Чернігівського обласного центру зайнятості, звільнено 05.02.2018 у зв`язку із реорганізацією підприємства, за п. 1 ст. 40 КЗпП України (арк. 106 т. 1).
Аналізуючи надані докази і норми права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить таких висновків.
Зміни в організації виробництва й праці у Чернігівському обласному центрі зайнятості спричинили:
- реорганізацію Прилуцького міськрайонного центру зайнятості, внаслідок якої 07.11.2016 його припинено як юридичну особу у зв`язку з приєднанням до Чернігівського обласного центру зайнятості і створенням на його базі Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості структурного підрозділу, що не має статусу юридичної особи;
- скорочення штату Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості в порівнянні з Прилуцьким міськрайонним центром зайнятості з 32 штатних одиниць працівників до 28.
Відповідно до ч. 2 ст. 40 КЗпП України, роботодавець вправі звільнити працівника з роботи за п. 1 ч. 1 цієї статті у випадку змін в організації виробництва і праці, в тому числі реорганізації, скорочення чисельності або штату працівників, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.
У позовній заяві від 21.02.2018 позивач зазначив, що відповідач протиправно не запропонував йому працевлаштування на посадах фахівця з питань зайнятості І категорії відділу організації працевлаштування населення, провідного фахівця з питань зайнятості відділу взаємодії з роботодавцями або начальника цього відділу (арк. 4 т. 1). Протиправність відмови у працевлаштуванні на всі ці посади позовна сторона вбачає у тому, що їх посіли відповідно ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 і ОСОБА_5 , які є менш кваліфікованими у порівнянні з ОСОБА_1 . У заяві про зміну предмета позову від 30.08.2022 зазначається, що відповідач протиправно не запропонував йому працевлаштування на посадах заступника керівника Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості, провідного фахівця з питань зайнятості відділу взаємодії з роботодавцями або начальника цього відділу, провідного фахівця з питань зайнятості відділу організації працевлаштування населення (арк. 96 (зворот) т. 3).
В постанові суду касаційної інстанції від 29.01.2020 зазначалося, що при новому розгляді справи суди мають встановити наявність вакантних посад на день звільнення ОСОБА_1 і його згоду на працевлаштування на цих посадах, так як звільнення працівника за п. 1 ст. 40 КЗпП України вважається таким, що проведено з дотриманням норм трудового законодавства, зокрема у тому разі, коли працівникові було запропоновано всі вакантні посади, які з`явилися на підприємстві у період строку попередження і які існували на день звільнення працівника. У цій постанові також зазначено, що відповідач пропонував позивачеві посаду директора Семенівського районного центру зайнятості і в той же час стверджував, що він не може обіймати керівну посаду (пп. 64, 63, 65 постанови, арк. 157 зворот).
На виконання вищевказаних вказівок апеляційний суд зазначає таке. Позовна сторона суду пояснила, що ОСОБА_1 не бажає працевлаштування ні в якій іншій, крім Прилуцької міськрайонної, філії Чернігівського обласного центру зайнятості.
Інформацією Чернігівського обласного центру зайнятості від 13.06.2022 № 08/1026-22 підтверджено, що на дату звільнення ОСОБА_1 з роботи у його Прилуцькій філії вакансій не було. Цю інформацію у ході розгляду справи ніяк не спростовано.
При перевірці посилань позовної сторони на те, що ОСОБА_1 протиправно не працевлаштували на посадах заступника керівника Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості, провідного фахівця з питань зайнятості відділу взаємодії з роботодавцями або начальника цього відділу, провідного фахівця з питань зайнятості відділу організації працевлаштування населення, фахівця з питань зайнятості І категорії цього ж відділу судом встановлено, що на дату звільнення ОСОБА_1 з роботи всі ці посади не були вакантними. Так, згідно з відомостями інформації Чернігівського обласного центру зайнятості від 13.06.2022 № 08/1026-22 цю дату (05.02.2018) на них було прийнято і переведено з Прилуцького міськрайонного центру зайнятості наказом від 16.11.2017 № 357-к (його копія на арк. 15-22 т. 1):
- ОСОБА_2 - на посаду фахівця з питань зайнятості І категорії відділу організації працевлаштування населення з такої ж посади такого ж відділу, яка написала заяву про переведення 12.10.2017 (її копія на арк. 234 т. 1);
- ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_3 , ОСОБА_15 і ОСОБА_4 - на посади провідного фахівця з питань зайнятості відділу взаємодії з роботодавцями, які написали заяву про переведення 12.10.2017 (їх копії на арк. 243-247, 228 т. 1);
- ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_7 - на посади провідного фахівця з питань зайнятості відділу організації працевлаштування населення, які написали заяву про переведення 12.10.2017 (її копія на арк. 247 т. 1);
- ОСОБА_5 на посаду начальника відділу взаємодії з роботодавцями з посади начальнитка відділу бухгалтерського обліку, що визнається позовною стороною, який написав заяву про переведення його на цю посаду 12.10.2017 (арк. 250 т. 1);
ОСОБА_9 на посаду заступника керівника з посади начальника відділу працевлаштування населення наказом № 369-к від 27.11.2017 (його копія на арк. 81 т. 1).
Тобто станом на дату звільнення ОСОБА_1 посади, на які позивач бажав працевлаштуватися, вільними не були.
Посада ОСОБА_1 була єдиною в штатному розписі Прилуцького міськрайонного центру зайнятості. Тому порівнювати його кваліфікацію й продуктивність праці з кваліфікацією і продуктивністю праці всіх інших працівників, зокрема й тих, яких переведено на роботу з Прилуцького міськрайонного центру зайнятості до Прилуцької міськрайонної філії Чернігівського обласного центру зайнятості, є принципово неможливим, так як в силу ст. 42 КЗпП України ОСОБА_1 не має перед ними ніяких переважних прав. Тож за відсутності у роботодавця обов`язку порівнювати кваліфікацію й продуктивність праці позивача з кваліфікацією і продуктивністю праці всіх інших вищепойменованих працівників апеляційний суд не може дійти висновку про порушення роботодавцем норм ст. 42 КЗпП України внаслідок звільнення позивача з роботи. Тим більше, що у справі документально підтверджено наявність у його роботі неабияких недоліків.
У поданій ОСОБА_1 30.08.2022 заяві про зміну предмета позову, яка прийнята судом і розглянута по суті, позивач просить поновити його на рівнозначній посаді в Прилуцькій міськрайонній філії Чернігівського обласного центру зайнятості. Але посади, що є рівнозначною посаді директора Прилуцького міськрайонного центру зайнятості, у ні в Чернігівському обласному центрі зайнятості в цілому, ні у Прилуцькій міськрайонній філії Чернігівського обласного центру зайнятості немає.
Так, у ході розгляду справи встановлено, що всі структурні підрозділи Чернігівського обласного центру зайнятості втратили статус юридичної особи на підставі його наказу № 144 від 01.11.2016.
Згідно з ст. 95 ЦК України, філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій. Представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи. Філії та представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення. Керівники філій та представництв призначаються юридичною особою і діють на підставі виданої нею довіреності. Відомості про філії та представництва юридичної особи включаються до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.
Згідно зі ст. 64 ГК України, підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, погоджуючи питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством.
З наведеного у попередніх двох абзацах випливає, що відокремлений підрозділ це підрозділ юридичної особи, який знаходиться поза її місцезнаходженням, здійснює всі або частину її функцій, виконує роботи або операції, надає послуги від імені юридичної особи або здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи. Тому відповідно до норм права, що регулюють діяльність юридичних осіб, посади директора філії та керівника юридичної особи не є рівнозначними. Отож вимогу про поновлення ОСОБА_1 на рівнозначній посаді в Прилуцькій міськрайонній філії, яка була відсутня на день його звільнення, задовольнити неможливо.
У ході розгляду справи не встановлено незаконності звільнення позивача на підставі оспорюваного ним наказу.
Доводи апеляційної скарги судом відкидаються як такі, що суперечать встановленим і описаним вище обставинам справи та визначеним відповідно до них правовідносинам.
Отже оскаржуване рішення є законним.
Враховуючи викладене, керуючись ст. 374, 375, 381, 382 ЦПК України, суд
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області від 10 лютого 2023 року без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, але вона може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках, передбачених п. 2 ч. 3 ст. 389 ЦПК України, протягом 30 днів з дня складення повної постанови.
Головуючий: Судді:
Суд | Чернігівський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2023 |
Оприлюднено | 09.08.2023 |
Номер документу | 112676752 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них у зв’язку з іншими підставами звільнення за ініціативою роботодавця |
Цивільне
Чернігівський апеляційний суд
Євстафієв О. К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні