Рішення
від 31.07.2023 по справі 902/516/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"31" липня 2023 р. Cправа № 902/516/23

за позовом:Вінницької міської ради (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050)

до:Товариства з обмеженою відповідальністю "Азімут - Інвест" (вул. Київська, буд. 50А, м. Вінниця, 21032)

про визнання додаткової угоди укладеною

Суддя Яремчук Ю.О.

Секретар судового засідання Надтока Т.

за участю представників:

позивача: Вініцька Богдана Анатоліївна, посвідчення № 4137 від 18.04.2023

відповідача: не з`явився

В С Т А Н О В И В :

14.04.2023 до Господарського суду Вінницької області звернулась Вінницька міська рада з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Азімут-Інвест" про визнання додаткової угоди укладеної.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.03.2023 справу № 902/516/23 розподілено судді Яремчук Ю.О.

Ухвалою суду від 19.04.2023 відкрито провадження у справі № 902/516/23. Визначено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначено на 15.05.2023.

На визначену дату судом в судове засідання з`явився представник позивача.

Відповідач не з`явився, при цьому від директора відповідача надійшло клопотання (вх. № канц.01-34/4580/23 від 11.05.2023) про відкладення розгляду справи, у зв`язку із його перебуванням у щорічній основній відпустці у період з 15.05.2023 по 07.06.2023.

За результатами проведеного судового засідання суд дійшов висновку про відкладення підготовчого засідання, про що винесено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.

Ухвалою суду від 15.05.2023 повідомлено учасників справи про підготовче засідання, що відбудеться 12.06.2023.

На визначену дату судом в судове засідання з`явився представник позивача.

Відповідач не з`явився, при цьому про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлений ухвалою суду від 12.06.2023.

За наслідками розгляду справи суд дійшов висновку про закриття підготовчого провадження та призначення судового розгляду справи по суті, про що винесено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.

Ухвалою суду від12.06.2023 повідомлено учасників справи про судове засідання по суті, що відбудеться 31.07.2023.

На визначену дату судом в судове засідання з`явився представник позивача.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи належним чином повідомлений ухвалою суду від 12.06.2023, яка направлялась останньому за адресою вказаною в позовній заяві.

13.06.2023 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву в якому представник відповідача визнає повністю позовні вимоги.

Суд вважає за необхідне зазначити, що при неявці в судове засідання представника відповідача суд враховує, що відповідно до ч.4 ст.17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" обов`язок щодо внесення змін про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, з поміж іншого і стосовно місцезнаходження, покладається на останню.

Статтею 42 Господарського процесуального кодексу України визначено права та обов`язки учасників судового процесу, зокрема учасники справи зобов`язані: виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази тощо.

Крім того, частиною 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 3 Закону України "Про доступ до судових рішень" для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.

Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч.1 ст.4 Закону України "Про доступ до судових рішень").

Також суд зазначає, що відповідно до пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.1997 р. (Закон України від 17.07.1997 р. № 475/97 - ВР), кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Перебіг строків судового розгляду у цивільних справах починається з часу надходження позовної заяви до суду, а закінчується ухваленням остаточного рішення у справі, якщо воно не на користь особи (справа "Скопелліті проти Італії" від 23.11.1993 р.), або виконанням рішення, ухваленого на користь особи (справа "Папахелас проти Греції" від 25.03.1999 р.).

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду неефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (параграфи 66, 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 р. у справі "Смірнова проти України").

Суд нагадує, що роль національних суддів полягає у швидкому та ефективному розгляді справ (51 рішення Європейського суду з прав людини від 30.11.2006 р. у справі "Красношапка проти України").

Суд нагадує, що це роль національних судів організовувати судові провадження таким чином, щоб вони були без затримок та ефективними (див.рішення Суду у справі Шульга проти України, no. 16652/04, від 02.12.2010).

До того ж організація провадження таким чином, щоб воно було швидким та ефективним, є завданням саме національних судів (див. рішення Суду у справі Білий проти України, no. 14475/03, від 21.10.2010).

Згідно із ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи положення ст.ст.13, 74 ГПК України якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу за наявними в ній матеріалами і документами без явки в судове засідання відповідача.

Представник позивача в судовому засідання позов підтримав в повному обсязі з підстав викладених у позовній заяві.

Розглянувши подані документи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які долучено позивачем до матеріалів справи, судом встановлено наступне.

Позивач в обґрунтування своїх позовних вимог зазначає, що 20.07.20214 між Вінницькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Азімут-Інвест" укладено договір оренди земельної ділянки терміном на 25 років на умовах платного строкового користування земельною ділянкою площею 0,0816 га, для громадських потреб (благоустрій без права забудови), в тому числі площею 0,0570 га в межах прибережно -захисної смуги та площею 0,0246 га в межах «червоних ліній», яка знаходиться за адресою: вул. Київська (біля буд.№ 50), м. Вінниця. Договір оренди зареєстрований в управлінні Держкомзему у м. Вінниці 29.08.2012, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 051010004000342.

Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку від 03.05.2022, який виданий відділом №1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,0816 га (кадастровий номер 0510100000:01:013:0045) в м. Вінниці становить 659 891,04 грн.

З урахуванням чого, встановивши підстави для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, Вінницькою міською радою надіслано пропозицію з проектом додаткового договору про внесення змін до договору оренди землі та розрахунок розміру орендної плати за землю, яка залишена зі сторони відповідача без задоволення.

Із наявних доказів в матеріалах справи судом встановлено наступне: між Вінницькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Азімут-Інвест" укладено договір оренди земельної ділянки терміном на 25 років на умовах платного строкового користування земельну ділянку площею 0,0816 га, для громадських потреб (благоустрій без права забудови), в тому числі площею 0,0570га в межах прибережно -захисної смуги та площею 0,0246 га в межах «червоних ліній», яка знаходиться за адресою: вул. Київська (біля буд.№ 50), м. Вінниця. Договір оренди зареєстрований в управлінні Держкомзему у м. Вінниці 29.08.2012, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 051010004000342.

За умовами договору сторони, виходячи з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки 307001,56 грн. (для громадських потреб), узгодили річну вартість орендної плати в розмірі 9210,05 грн., що складає 3% від нормативної грошової оцінки.

Пунктом п.12 Договору оренди встановлено, що розмір орендної плати щорічно переглядається та у разі зміни розміру ставки земельного податку, ставки орендної плати, нормативної грошової оцінки, індексації нормативно- грошової оцінки оренда плата вказана у договорі підлягає зміні.

Пунктом 33 Договору оренди встановлено, що будь-які зміни або доповнення до цього договору здійснюються у письмовій формі та підписуються належним чином уповноваженими представниками. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Матеріалами справи стверджується, що у відповідності до Акту від 29.08.2014 Орендодавець: Вінницька міська рада в особі заступника міського голови Моргунова С.А., який діє на підставі довіреності, посвідченої приватним нотаріуса Вінницького міського нотаріального округу Дунаєвською С.М. від 18.11.2010 реєстром № 2481, передає, а Орендар: Товариство з обмеженою відповідальністю "Азімут-Інвест", в особі директора Лісницького Ю.Л., що діє на підставі Статуту, прийняв у відповідності з договору оренди земельної ділянки в оренду земельну ділянку площею 0,0816 га розташовану в м. Вінниця, вул. Київська (біля буд. № 50).

Рішенням Вінницької міської ради № 501 від 25.06.2021 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці, яка введена в дію з 01.01.2022.

Рішенням Вінницької міської ради № 689 від 26.11.2021 затверджено План заходів щодо запровадження нової нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці з 01.01.2022.

У зв`язку зі прийняттям вищезгаданих рішень, позивач направив 03.06.2022 на адресу відповідача лист №01/00/010/127211, зі змісту якого слідує, що останньому у відповідності до рішення Вінницької міської ради від 26.11.2021 року №689 "Про затвердження Плану заходів щодо запровадження нової нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці з 01.01.2022 року" запропоновано укласти Додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 20.07.2012р., зареєстрованого за №051010004000342 від 29.08.2012 р., в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,0816 га, кадастровий номер 0510100000:01:013:0045, що розташована за адресою: м. Вінниця, вул. Київська (біля буд. №50) та відповідно розміру орендної плати за земельну ділянку, у відповідності до ст.ст. 271, 268, 288 Податкового кодексу України та умов договору оренди земельної ділянки. Також, судом встановлено, що до даного листа було додано проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки та вказано на яку адресу необхідно її направити після підписання. Крім того, судом встановлено, що відповідача було також повідомлено про те, що у разі відмови від підписання, неповернення чи ненадання будь-якої відповіді, Вінницька міська рада буде діяти у відповідності до вимог чинного законодавства, з подальшим захистом своїх порушених прав в судовому порядку.

Даним листом було надано проект Додаткової угоди про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 20.07.2012 та запропонував у двадцятиденний строк підписати та повернути примірник Додаткової угоди на адресу Позивача.

Судом встановлено, що у запропонованій позивачем редакції Додаткової угоди з урахуванням нової нормативно-грошової оцінки землі, запровадженої рішенням Вінницької міської ради № 501 від 25.06.2021, встановлено розмір річної орендної плати за земельну ділянку площею 0,0816 га, кадастровий номер 0510100000:01:013:0045, яка розташована за адресою: м. Вінниця, вул. Київська (біля буд.50) в розмірі 19 796,73 грн., що складає 3% від нормативної грошової оцінки -659 891,04 грн.

Відповідача також повідомлено про те, що у разі відмови від підписання, неповернення чи ненадання будь-якої відповіді, Вінницька міська рада буде діяти у відповідності до вимог чинного законодавства, з подальшим захистом своїх порушених прав в судовому порядку.

Проте, станом на день подання позову до суду надісланий проект Додаткової угоди відповідачем не був підписаний та повернутий за закінченням терміну зберігання, що послугувало підставою звернення позивача з даним позовом до суду.

Предметом доказування є обставини, пов`язані з наявністю правових підстав для внесення змін до спірного договору оренди землі у запропонованій позивачем редакції.

З наведених обставин видно, що спірні правовідносини за своїм змістом є договірними, та стосуються внесення змін до договору оренди землі. Спірний характер правовідносин базується на тому, що позивач вважає свої вимоги про внесення змін до договору оренди землі законними, оскільки відповідачем проігнорована пропозиція щодо внесення змін до укладеного між сторонами правочину.

Як уже встановлено судом, відповідно до рішення Вінницької міської ради від 26.11.2021 №689 "Про затвердження Плану заходів щодо запровадження нової нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці з 01.01.2022" вирішено внести зміни до договорів оренди земельних ділянок, договорів про встановлення земельного сервітуту, договорів суперфіцію, в зв`язку з запровадженням нової нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці.

Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку від 03.05.2022, який виданий відділом №1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,0816 га, кадастровий номер 0510100000:01:013:0045, яка розташована за адресою: м. Вінниця, вул. Київська (біля буд.50) складає 659 891,04 грн.

З врахуванням площі земельної ділянки та нормативної грошової оцінки землі - вартість орендної плати за використання зазначеної земельної ділянки повинна складати грн в рік, що відповідає ставці орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки, що слідує із розрахунку орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 03.05.2022.

Судом враховано, що відповідач рішення Вінницької міської ради Вінницької міської ради від 26.11.2021 року №689 не оскаржував, воно не змінене і не визнано недійсним, а тому в силу приписів статті 144 Конституції України, статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є обов`язковим для виконання на відповідній території.

Зазначене узгоджується з висновками Верховного суду від 09.10.2019 у справі № 645/1972/16-ц, який зазначив, що з огляду на положення норм матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, рішення міської ради, яким змінено нормативну грошову оцінку земель міста та затверджено нові ставки орендної плати, яке є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнано, є обов`язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Оскільки сторонами в договорі оренди передбачено можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (Постанови Верховного суду України від 27.12.2010 у справі №27/15-10, від 23.05.2011 у справі №7/105-10(30/234-09), від 04.07.2011 у справі №41/81пд).

Крім того, суд зазначає, що рішенням Вінницької міської ради від 28.01.2022 року № 840 "Про внесення змін до Положення про департамент земельних ресурсів Вінницької міської ради та затвердження його в новій редакції" затверджено Положення про департамент земельних ресурсів Вінницької міської ради (нова редакція).

Відповідно до п. 3.1.2. Положення основним завданням департаменту земельних ресурсів є забезпечення дотримання законодавства у сфері земельних відносин, в тому числі шляхом здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель Вінницької міської територіальної громади, крім функцій щодо використання земельних ділянок відповідно до цільового призначення та дотримання екологічного законодавства, які належать до повноважень органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів та у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Відповідно до п.4.2.7. розділу 6 Положення про департамент земельних ресурсів міської ради, департамент має право:

- здійснювати обстеження земель Вінницької міської територіальної громади на предмет дотримання умов їх використання та охорони відповідно до чинного законодавства України;

- в межах компетенції здійснювати фіксування процесу проведення відповідних обстежень з використанням аудіо-, фото- та відеотехніки, як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;

- складати акти за наслідками проведених обстежень. Готувати пропозиції

Щодо вжиття заходів до порушників, які разом з матеріалами обстежень надавати на розгляд керівництву міської ради, відповідно до розподілу обов`язків.

Згідно з положеннями статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до статті 93 ЗК України, відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду землі", відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, ЦК України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

У статті 626 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) закріплено поняття договору, яким є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору (ч. 3 ст. 626 ЦК України).

За змістом статті 3 ЦК України, загальними засадами цивільного законодавства є, зокрема, свобода договору.

Статтею 627 ЦК України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Частиною 1 статті 628 ЦК України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

У силу вимог статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно зі статтею 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Відповідно до статті 638 ЦК України, договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Відповідно до статті 648 ЦК України, зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.

Статтею 651 ЦК України унормовано, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

З викладеного можна зробити висновок, що за загальними правилами договори укладаються сторонами цивільних правовідносин, різновидами яких є правовідносини, які виникають з договорів оренди землі, на принципах рівності сторін, свободи договору та з урахування обов`язкових вимог щодо такого виду договорів та зазначенням його істотних умов і у відповідній формі.

Згідно з приписами статті 93 ЗК України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Визначення договору оренди землі містить статті 792 ЦК України, відповідно до якої за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

У статті 13 Закону України "Про оренду землі" вказано, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом статті 15 вказаного Закону, істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (далі - ПК України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ч. 1-3 ст. 21 Закону України "Про оренду землі").

Подвійний статус орендної плати зумовлює ту обставину, що при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону України "Про оренду землі", необхідно враховувати і вимоги ПК України.

Статтею 12 Податкового кодексу України (далі - ПК України) визначено, що сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів (п. 12.3). Встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом (п. 12.3.1). Рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п. 12.3.4).

Згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.

Відповідно до підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.

Згідно з підпунктом 14.1.125 статті 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII ПК України.

Відповідно до пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 ПК України об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Пунктом 271.1 статті 271 ПК України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII ПК України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

У пункті 288.1 статті 288 ПК України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.2 ст. 288 ПК України).

У пункті 288.4 статті 288 ПК України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

У підпункті 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Проаналізувавши вказані норми права, можна зробити висновок, що при визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

Лише у випадку, передбаченому підпунктом 288.5.3. пункту 288.5 статті 288 ПК України орендна плата може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, - у разі визначення орендаря на конкурентних засадах. Однак у даному випадку така обставина відсутня.

При цьому мінімальна ставка орендної плати для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, визначена в розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, а для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

Положеннями пункту 289.1 статті 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" унормовано, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

За правилами статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

За змістом статей 13, 15, 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Згідно з положеннями статті 20 Закону України "Про оцінку земель", за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (стаття 23 Закону України "Про оцінку земель").

Нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.

Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України (стаття 201 ЗК України).

Пунктами 1, 2, 3 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.031995 № 213, визначено, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Закону України "Про оцінку земель".

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Тобто витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Він складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.

Отже, розмір орендної плати, визначений сторонами договору оренди, у випадку, коли об`єктом оренди є землі державної і комунальної власності, має враховувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

З аналізу нормативно-правових норм ПК України, Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про оренду землі" можна дійти висновку, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19.

Судом встановлено, що відповідач станом на день подання позову ухилявся від підписання додаткової угоди в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та відповідно зміни розміру орендної плати до договору оренди, що порушує права Вінницької територіальної громади на отримання суми орендної плати за користування відповідачем земельної ділянки комунальної власності відповідно до вимог закону.

При цьому, після подання позову до суду позивачем визнано позовні вимоги повністю.

Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог щодо внесення змін до договору оренди, що стосуються зміни розміру орендної плати у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до приписів частини 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно з вимогами статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до положень статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Також, згідно з нормами статті 78 ГПК України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Правилами статті 13 ГПК України визначено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

За результатами з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні в судовому засіданні, і з наданням оцінки всім аргументам учасників справи у їх сукупності та взаємозв`язку, як це передбачено вимогами статей 75-79, 86 ГПК України, суд зробив висновок про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.

Згідно з положеннями статті 129 ГПК України, судовий збір покладається: у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відповідно до частини 9 статті 129 ГПК України, у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Керуючись статтями 73, 74, 76-79, 91, 120, 123, 129, 130, 233, 238, 241 ГПК України, суд, -

В И Р І Ш И В :

1. Позов задовольнити частково.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 20.07.2012, зареєстрованого за номером № 051010004000342 від 29.08.2012 шляхом визнання додаткової угоди до вказаного договору оренди земельної ділянки укладеною, наступного змісту:

Додаткова угода

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 20.07.2012р., зареєстрованого за № 051010004000342 від 29.08.2012р.

м. Вінниця «___»


2022 року

Орендодавець: Вінницька міська рада в особі заступника міського голови Матусяка Сергія Володимировича, який діє на підставі довіреності, посвідченої приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Дунаєвською С.М. від 01.12.2020р., зареєстрованої в реєстрі за №1209, з одного боку, та Орендар: Товариство з обмеженою відповідальністю «Азімут-Інвест» (код ЄДРПОУ 35111510, місце знаходження зареєстровано за адресою: м Вінниця, вул. Київська, буд.50 А) в особі директора Семківа Дмитра Ярославовича, який діє на підставі Статуту, з іншого боку, на підставі рішення Вінницької міської ради від 26.11.2021 № 689, уклали цю Додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 20.07.2012р., зареєстрованого за № 051010004000342 від 29.08.2012р., про наступне:

Предмет Додаткової угоди

1. На виконання вимог ст. 286 Податкового кодексу України, враховуючи рішення Вінницької міської ради від 25.06.2021 р. №501 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці», рішення Вінницької міської ради від 27.12.2011 р. №612 (зі змінами, внесеними відповідно до рішення Вінницької міської ради від 23.12.2016 р. №563) та у відповідності до п.12 зазначеного Договору, сторони прийшли до згоди внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 20.07.2012р., зареєстрованого за №051010004000342 від 29.08.2012 р., (надалі - Договір), укладеного на земельну ділянку площею 0,0816 га, кадастровий номер 0510100000:01:013:0045, що розташована за адресою: м. Вінниця, вул. Київська (біля буд.№ 50), для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (для громадських потреб - благоустрій без права забудови), в частині зміни розміру орендної плати, виклавши п.5 п.п. 10.1 Договору в наступній редакції:

« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 659 891,04 грн. (для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови)».

« 10.1. Грошова плата вноситься на поточний рахунок Орендодавця (з врахуванням змін рахунків у поточному році), а саме:

Отримувач: ГУК у Він.обл./м.Вінниця/18010900

ЄДРПОУ: 37979858

Банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.) № рахунку (ІВАN): ПА 578999980334179815000002856 Призначення: *101; «Орендна плата з юридичних осіб»

Плата за оренду землі обчислюється у наступному порядку:

в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки 659 891,04 грн. = 19 796,73 грн. в рік (для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови)».

2. Додаткова угода набуває чинності в день набрання рішенням законної сили.

3. Невід`ємною частиною даної Додаткової угоди є розрахунок орендної плати за земельну ділянку.

4.Інші умови вищезазначеного Договору, що не враховані даною Додатковою угодою, залишаються незмінними і сторони підтверджують щодо них свої зобов`язання.

5. Додаткова угода укладається у 3-х примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у Орендодавця, другий у Орендаря, третій - в органі, який провів державну реєстрацію права оренди земельної ділянки.

Реквізити та підписи сторін

Орендодавець

Вінницька міська рада

Код ЄДРПОУ-25512617

Адреса: 21050, м. Вінниця, вул. Соборна, 59


С.В. Матусяк

М.П.

Орендар

ТОВ "Азімут-Інвест"

код ЄДРПОУ-35111510

адреса: м. Вінниця, вул. Київська ,буд. 50А

№ рахунку



Код банку


тел.

Директор


Д.Я.Семків

М.П.

Погоджено:

Заступник директора департаменту начальник

відділу використання земель департаменту

земельних ресурсів Вінницької міської ради


О.А. Крулицька

Виконавець:

Головний спеціаліст відділу використання

Земель департаменту земельних ресурсів

Вінницької міської ради


Л.І.Корнійчук

5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Азімут-Інвест" (вул. Київська, буд. 50А, м. Вінниця, 21032, код ЄДРПОУ 35111510) на користь Вінницької міської ради (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050, код ЄДРПОУ 25512617) витрати на сплату судового збору в сумі 2684,00 грн.

6. В решті позову відмовити.

7. Згідно із приписами ч. 1 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

8. Відповідно до положень ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

9. Примірник повного судового рішення надіслати учасникам справи рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення, а також на відому суду адресу електронної пошти позивача - office@vmte.vn.ua.

Повне рішення складено 08 серпня 2023 р.

Суддя Яремчук Ю.О.

віддрук. прим.:

1 - до справи

2 - позивачу (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050)

3 - відповідачу (вул. Київська, буд. 50А, м. Вінниця, 21032)

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення31.07.2023
Оприлюднено09.08.2023
Номер документу112685577
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —902/516/23

Судовий наказ від 04.09.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Рішення від 31.07.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 14.06.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 15.05.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 19.04.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні