Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"09" серпня 2023 р. Справа153/868/23
Провадження2-о/153/39/23-ц
Ямпільський районний суд Вінницької області
у складі головуючого судді Швеця Р.В.
за участю секретаря судового засідання Побережної Т.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Ямпільського районного суду Вінницької області у місті Ямпіль Вінницької області цивільну справу за заявою керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Ямпільської міської ради, заінтересована особа: Товариство з обмеженою відповідальністю «Великокісницьке», про визнання спадщини відумерлою,
В С Т А Н О В И В :
Керівник Могилів-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Ямпільської міської ради звернувся до суду з заявою про визнання спадщини відумерлою. Зазначив, що ІНФОРМАЦІЯ_1 в с.Велика Кісниця Ямпільського району Вінницької області померла ОСОБА_1 , яка на час смерті була зареєстрована та проживала одинокою по АДРЕСА_1 . ОСОБА_1 належить земельна частка (пай), розміром 1,3650 умовних кадастрових гектара, кадастровий номер 0525681300:02:002:0360, згідно сертифікату серії НОМЕР_2, зареєстрованого 23.08.1997 за порядковим номером 1355 та виданого на підставі розпорядження Ямпільської районної державної адміністрації від 08.05.1997. Спадкоємці за законом після смерті ОСОБА_1 відсутні. Інформація у Спаджковому реєстрі щодо посвідчених заповітів та спадкових договорів щодо померлої ОСОБА_1 відсутня. Таким чином, враховуючи те, що спадкоємці щодо майна ОСОБА_1 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 , відсутні та з моменту відкриття спадщини минуло більше 1 року, спадкове майно має всі ознаки відумерлої спадщини, адже у встановлені законом строки про її прийняття ніхто не звертався. Прокурор просить визнати спадщину ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка проживала в с.Велика Кісниця Могилів-Подільського (колишнього Ямпільського) району Вінницької області, та померла ІНФОРМАЦІЯ_1 , а саме: земельну частку (пай), розміром 1,3650 га, кадастровий номер 0525681300:02:002:0360, згідно сертифікату серії НОМЕР_2, зареєстрованого 23.08.1997 за порядковим номером 1355 та виданого на підставі розпорядження Ямпільської районної державної адміністрації від 08.05.1997, відумерлою та передати її територіальній громаді Ямпільської міської ради, яка є правонаступником Великокісницької сільської ради.
Прокурор Могилів-Подільської окружної прокуратури в судове засідання не з`явився, надав заяву, вх.№4818 від 09.08.2023, в якій просив розгляд справи провести без його участі, заявлені вимоги підтримує та просить їх задовольнити.
Представник Ямпільської міської ради в судове засідання не з`явився. Суду надано письмову заяву, вх.№3893 від 23.06.2023, за підписом міського голови про розгляд справи без участі представника Ямпільської міської ради. Заявлені вимоги підтримують та просять їх задовольнити.
Представник заінтересованої особи ТОВ «Великокісницьке» в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце слухання справи повідомлений завчасно, заяв про відкладення розгляду справи до суду не надходило.
У відповідності до ч.3 ст.211 ЦПК України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд здійснюється на підставі наявних у суду матеріалів.
Відповідно ч.1 ст.223 ЦПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Відповідно до положень ч.2 ст.247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
За вказаних обставин суд вважає можливим провести судовий розгляд справи за відсутності учасників справи, без фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу та на підставі наявних у справі доказів.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, оцінивши їх в сукупності, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд встановив наступне.
Із копії витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового зампису про смерть №00034585547 від 14.01.2022, встановлено, що відповідно до актового запису №67, складеного 05.11.2004 виконавчим комітетом Великокісницької сільської ради Ямпільського району Вінницької області, встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , померла ІНФОРМАЦІЯ_1 в с.Велика Кісниця Ямпільського району Вінницької області (а.с.12).
Із повідомлення Ямпільської міської ради №02-11/35 від 18.01.2023, встановлено, що відповідно до відомостей Великокісницького старостинського округу ОСОБА_1 була зареєстрована і проживала на момент смерті, що наступила ІНФОРМАЦІЯ_1 , по АДРЕСА_1 . Інформація щодо осіб, які постійно проживали або були зареєстровані на момент смерті ОСОБА_1 , не значиться. Спадкоємці за заповітом відсутні (а.с.14).
Із інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №334788680 від 06.06.2023 встановлено, що відомості з Державного реєстру речових прав, відомості з реєстру прав власності на нерухоме майно, відомості з Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та відомості з державного реєстру іпотек - відсутні (а.с.15).
Із копії виписки із книги реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай) встановлено, що сертифікат серії НОМЕР_2 зареєстровано 23.08.1997 за порядковим номером 1355 на прізвище ОСОБА_1 . Розмір земельної частки (паю) становить 1,74 в умовних кадастрових гектарах. Вартість земельної частки (паю) - 9037 гривень. Сертифікат видано на підставі розпорядження Ямпільської РДА від 08.05.1997 №1327 (а.с.16).
Із повідомлення заступника начальника відділу №5 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №1808/14-22 від 27.12.2022 встановлено, що відповідно до «Технічної документації із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки громадянам членам реформованого КСП «Промінь» с.Велика Кісниця Ямпільського (Могилів-Подільського) району Вінницької області, ОСОБА_1 рахується за №1355. Також в державному земельному кадастрі, відповідно до земельної ділянки № НОМЕР_1 , наявні відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 0525681300:02:002:0360, на яку в НКС було проведено державну реєстрацію земельної ділянки на підставі рішення Ямпільської міської ради №321 від 25.02.2021 5 сесії 8 скликання. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0525681300:02:002:0360 становить 65607,28 грн (а.с.17-18).
Із інформаційної довідки зі Спадкового реєстру (спадкові справи та видані на їх підставі свідоцтва про право на спадщину) №68172115 від 20.01.2022, наданої Мурованокуриловецькою державною нотаріальною конторою, встановлено, що інформація про спадкові справи та видані на їх підставі свідоцтва про право на спадщину після померлої ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_1 - відсутня (а.с.19).
Із інформаційної довідки зі Спадкового реєстру (заповіти / спадкові договори) №68172093 від 20.01.2022 встановлено, що інформація про заповіти та спадкові договори після смерті ОСОБА_1 -відсутня (а.с.20).
Із рішення Ямпільської міської ради №25 від 01.12.2020 1 сесії 8 скликання «Про реорганізацію сільських рад шляхом приєднання, що увійшли до складу Ямпільської міської територіальної громади» встановлено, що Ямпільська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків, зокрема, Великокісницької сільської ради (а.с.21-25).
Із інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №334287554 від 01.06.2023 встановлено, що відомості з реєстру прав власності на нерухоме майно, відомості з Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та відомості з державного реєстру іпотек відносно земельної ділянки, кадастровий номер 0525681300:02:002:0360 - відсутня (а.с.26-27).
Із інформаційної довідки зі Спадкового реєстру (спадкові справи та видані на їх підставі свідоцтва про право на спадщину) №72953737 від 24.06.2023, наданої Чернівецькою державною нотаріальною конторою, встановлено, що інформація про спадкові справи та видані на їх підставі свідоцтва про право на спадщину після померлої ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_1 - відсутня (а.с.43-44).
Відповідно до ст.15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Відповідно до ч.1 ст.16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено вирішення таких питань, зокрема як: звернення до суду із заявою про визнання спадщини відумерлою.
Ямпільська міська рада Могилів-Подільського району Вінницької області відповідно до вимог ст.2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є органом, через який територіальною громадою безпосередньо здійснюється місцеве самоврядування.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.
Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.
Ямпільська міська рада Могилів-Подільського району Вінницької області самостійно до суду із заявою про визнання спадщини відумерлою не зверталася, внаслідок чого порушено інтереси територіальної громади. Незважаючи на покладені на Ямпільську міську раду повноваження на вжиття заходів представницького характеру щодо отримання у власність нерухомого майна, органом місцевого самоврядування протягом майже трьох років не здійснено жодних дій щодо звернення до суду, що ставить під загрозу порушення майнових інтересів держави. А тому у прокурора виникли законні підстави для представництва, передбачені у ч.3 ст.23 Закону України «Про прокуратуру» на звернення з позовом до суду про визнання спадщини відумерлою, здійснюючи надані законом функції, реалізуючи покладені на нього від імені держави повноваження по захисту державних інтересів та у зв`язку з бездіяльністю відповідного уповноваженого органу, яким до цього часу не вжито заходів щодо отримання у власність нерухомого майна.
За змістом закону, саме на прокурора покладено необхідність захисту інтересів держави у зв`язку з невжиттям заходів щодо визнання спадщини відумерлою та передачі останньої у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини. Сам факт невжиття заходів уповноваженим компетентним органом територіальної громади свідчить про наявність відповідних підстав для звернення до суду саме прокурором.
Вказана правова позиція викладена в Постанові Великої Палати Верховного Суду у справі №903/129/18 від 15.10.2019 та у Постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18.
У справі, що розглядається, прокурор на підставі ст.23 Закону України «Про прокуратуру» звернувся до суду на захист інтересів держави в особі Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області, яка відповідно до ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» набуває і реалізує право комунальної власності, в тому числі на рухоме і нерухоме майно територіальної громади.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 3 ч.1 ст.131-1 Конституції України визначено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках.
За приписами ч.1 ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до вимог ч.1, ч.3 ст.23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадян або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадян або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно зі ст.56 ЦПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
За правилами п.8 ч.2 ст.293 ЦПК України, справи про визнання спадщини відумерлою, розглядаються у порядку окремого провадження.
Згідно з ч.3 ст.294 ЦПК України, справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених цим Кодексом, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду.
За правилами ст.334 ЦПК України, заява про визнання спадщини відумерлою у випадках, встановлених Цивільним кодексом України, подається до суду за місцем відкриття спадщини або за місцезнаходженням нерухомого майна, що входить до складу спадщини.
Відповідно до ст.337 ЦПК України справа про визнання спадщини відумерлою розглядається судом з обов`язковою участю заявника та з обов`язковим повідомленням усіх заінтересованих осіб.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.1220 ЦК України спадщина відкривається внаслідок смерті особи або оголошення її померлою. Часом відкриття спадщини є день смерті особи або день, з якого вона оголошена померлою.
За приписами ч.1 ст.1218 ЦК України до складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.
Згідно із ч.1 ст.1270 ЦК України, для прийняття спадщини встановлюється строк у шість місяців, який починається з часу відкриття спадщини.
Відповідно до ч.1 ст.1272 ЦК України якщо спадкоємець протягом строку встановленого статтею 1270 ЦК України не подав заяву про прийняття спадщини, він вважається таким, що не прийняв її.
За приписами ст.1277 ЦК України, у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття, орган місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини зобов`язаний подати до суду заяву про визнання спадщини відумерлою. Заява про визнання спадщини відумерлою подається після спливу одного року з часу відкриття спадщини. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини, а нерухоме майно - за його місцезнаходженням.
Спадщина, не прийнята спадкоємцями, охороняється до визнання її відумерлою відповідно до статті 1283 цього Кодексу.
Відповідно до положень ст.338 ЦПК України суд, встановивши, що спадкоємці за заповітом і за законом відсутні або спадкоємці усунені від права на спадкування, або спадкоємці не прийняли спадщину чи відмовилися від її прийняття, ухвалює рішення про визнання спадщини відумерлою та про передачу її територіальній громаді відповідно до закону.
Відповідно до ч.1 ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , померла ІНФОРМАЦІЯ_1 в с.Велика Кісниця Ямпільського району Вінницької області. Відповідно до технічної документації із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки громадянам членам реформованого КСП «Промінь» с.Велика Кісниця Ямпільського району Вінницької області ОСОБА_1 рахується в списку за №1355, розмір земельної частки (паю) становить 1,74 в умовних кадастрових гектарах. В державному земельному кадастрі до земельної ділянки №1355 наявні відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 0525681300:02:002:0360, на яку в НКС було проведено державну реєстрацію земельної ділянки на підставі рішення Ямпільської міської ради №321 від 25.02.2021 5 сесії 8 скликання.
З часу відкриття спадщини пройшло більше вісімнадцяти років. На спадкове майно, яке залишилося після смерті ОСОБА_1 , ніхто не претендує, спадкоємці відсутні, спадкова справа не заводилась.
Аналіз перевірених і оцінених доказів переконує суд, що вимоги заявника про визнання відумерлою спадщини є обґрунтованими та підлягають задоволенню, оскільки їх доведено належними, допустимими та достатніми доказами.
При цьому, до вказаного висновку суд прийшов, виходячи не тільки із вимог національного законодавства України, а і з висновків Європейського Суду з прав людини, викладених у рішенні у справі "Ушаков та Ушакова проти України" від 18.06.2015 (остаточне 18.09.2015), в пункті 78 якого зазначено, що "Суд при оцінці доказів керується критерієм доведеності "поза розумним сумнівом". Згідно з його усталеною практикою доведеність може випливати із сукупності ознак чи неспростовних презумпцій стосовно фактів, достатньо вагомих,чітких і узгоджених між собою".
Враховуючи, що після смерті ОСОБА_1 спадкоємці за заповітом та за законом відсутні, спадщина не прийнята, з часу відкриття спадщини сплив однорічний строк, суд вважає, що заявлені вимоги є обґрунтованими і такими, що підлягають до задоволення, а саме: визнання спадщини після смерті ОСОБА_1 відумерлою.
Керуючись ст.ст. 12, 13, 30, 81, 82, 141, 247, 263-265, 293 ЦПК України і на підставі ст.ст.15, 16, 338, 1220, 1221, 1270, 1277, 1283 ЦК України, суд
У Х В А Л И В:
Заяву керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Ямпільської міської ради, заінтересована особа: Товариство з обмеженою відповідальністю «Великокісницьке», про визнання спадщини відумерлою - задовольнити.
Визнати спадщину ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка проживала в с.Велика Кісниця Могилів-Подільського (колишнього Ямпільського) району Вінницької області, та померла ІНФОРМАЦІЯ_1 , а саме: земельну частку (пай), розміром 1,3650 га, кадастровий номер 0525681300:02:002:0360, згідно сертифікату серії НОМЕР_2, зареєстрованого 23.08.1997 за порядковим номером 1355 та виданого на підставі розпорядження Ямпільської районної державної адміністрації від 08.05.1997, відумерлою та передати її територіальній громаді Ямпільської міської ради (вул.Свободи, 132, м.Ямпіль Могилів-Подільський район Вінницька область, 24500, код ЄДРПОУ 03772660).
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подачі апеляційної скарги до Вінницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Заявник: Керівник Могилів-Подільської окружної прокуратури, адреса: вулиця Покровська, 5 місто Могилів-Подільський, Вінницька область, код ЄДРПОУ - 02909909, в інтересах держави в особі: Ямпільської міської ради, адреса: вулиця Свободи, 132 місто Ямпіль Могилів-Подільського району Вінницької області, код ЄДРПОУ - 03772660.
Заінтересована особа: Товариство з обмеженою відповідальністю «Великокісницьке», вулиця Центральна, 84 село Велика Кісниця Могилів-Подільського району Вінницької області, код ЄДРПОУ - 03729687.
Повний текст рішення складено 09 серпня 2023 року.
Суддя Р.В. Швець
Суд | Ямпільський районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2023 |
Оприлюднено | 11.08.2023 |
Номер документу | 112704163 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про визнання спадщини відумерлою |
Цивільне
Ямпільський районний суд Вінницької області
Швець Р. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні