ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,
тел. (0522) 32 05 11, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
09 серпня 2023 рокуСправа № 912/1414/23
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Бестаченко О.Л., розглянувши заяву Фермерського господарства "Добрових" (26600, Кіровоградська область, Голованівський район, смт Вільшанка, вул. М. Лагонди, 22) про забезпечення позову (до подання позовної заяви),
ВСТАНОВИВ:
07.08.2023 Фермерське господарство "Добрових" звернулось до Господарського суду Кіровоградської області з заявою від 07.08.2023 № б/н (вх. № 1414/23 від 07.08.2023) про забезпечення позову (до подання позовної заяви), в якій заявник просить суд вжити заходи забезпечення позову, а саме:
- заборонити Вільшанській селищній раді здійснювати будь-які дії, спрямовані на розпорядження земельною ділянкою площею 26,7252 га, кадастровий номер 3524380800:02:000:9031, яка знаходиться на території Вільшанської селищної ради;
- заборонити державним кадастровим реєстраторам Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастру) здійснювати дії, спрямовані на скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 26,7252 га, кадастровий номер 3524380800:02:000:9031, яка знаходиться на території Вільшанської селищної ради.
На виконання ч. 5 ст. 139 Господарського процесуального кодексу України Фермерське господарство "Добрових" до заяви додано копію квитанції від 02.08.2023 № 21, що підтверджує сплату судового збору у встановленому розмірі.
В обґрунтування необхідності забезпечення позову (до подання позовної заяви) заявник зазначає, що з огляду на відмову Вільшанської селищної ради в укладенні додаткової угоди про поновлення договору оренди землі від 29.03.2012 на той самий строк і на тих самих умовах, селищна рада може у будь-який момент розпорядитися ділянкою на власний розсуд, що призведе до додаткових звернень господарства до суду за захистом своїх порушених прав.
Заявник має припущення, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів господарства, за захистом яких останнє має намір звернутися до суду.
Фермерське господарство "Добрових" планує оспорювати у судовому порядку відмову Вільшанської селищної ради у підписанні додаткової угоди про поновлення договору оренди землі, можливі протиправні дії вказаного органу щодо розпорядження земельною ділянкою можуть утруднити та/або унеможливити виконання судового рішення у справі.
За твердженням заявника, є всі підстави для вжиття заходів забезпечення позову шляхом заборони Вільшанській селищній раді вчиняти дії, що стосуються предмета майбутнього спору.
Крім того, за твердженням заявника, у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером 3524380800:02:000:9031, як об`єкта права у розумінні ст. 79-1 Земельного кодексу України (предмет майбутнього позову), Фермерське господарство "Добрових" буде позбавлене можливості зареєструвати право оренди на ці ділянки на підставі рішення суду, що унеможливить його виконання.
Розглядаючи заяву Фермерського господарства "Добрових" від 07.08.2023 № б/н (вх. № 1414/23 від 07.08.2023) про забезпечення позову (до подання позовної заяви), господарський суд враховує наступне.
Відповідно до ст. 136 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) господарський суд за заявою учасника справи має право вжити передбачених статтею 137 цього Кодексу заходів забезпечення позову. Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист, або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду, а також з інших підстав, визначених законом.
За правилами цієї статті заходи до забезпечення позову застосовуються господарським судом як засіб запобігання можливим порушенням майнових прав чи охоронюваних законом інтересів особи та гарантія реального виконання рішення суду.
Метою забезпечення позову є вжиття судом заходів щодо охорони матеріально-правових інтересів позивача від можливих недобросовісних дій із боку відповідача чи інших учасників справи для того, щоб забезпечити позивачу реальне та ефективне виконання судового рішення, якщо воно буде прийняте на користь особи, яка звернулась з позовом, в тому числі задля попередження потенційних труднощів у подальшому виконанні такого рішення.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 137 ГПК України позов забезпечується забороною відповідачу вчиняти певні дії; забороною іншим особам вчиняти дії щодо предмета спору або здійснювати платежі, або передавати майно відповідачеві, або виконувати щодо нього інші зобов`язання.
Згідно із ч. 4 ст. 137 ГПК України заходи забезпечення позову, крім арешту морського судна, що здійснюється для забезпечення морської вимоги, мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами.
Згідно із ч. 6 ст. 140 ГПК України про забезпечення позову або про відмову у забезпеченні позову суд постановляє ухвалу. В ухвалі про забезпечення позову суд зазначає вид забезпечення позову і підстави його обрання та вирішує питання зустрічного забезпечення. Суд може також зазначити порядок виконання ухвали про забезпечення позову.
При вирішенні питання про забезпечення позову господарський суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв`язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги; запобігання порушенню у зв`язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу. Заходи до забезпечення позову повинні бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Співмірність передбачає співвідношення господарським судом негативних наслідків від вжиття заходів до забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати в результаті невжиття цих заходів, з урахуванням відповідності права чи законного інтересу, за захистом яких заявник звертається до суду, та майнових наслідків заборони відповідачу здійснювати певні дії.
Умовою для забезпечення позову є достатньо обґрунтоване припущення щодо ймовірності вчинення відповідних дій.
Водночас, якщо позивач звертається до суду з немайновою позовною вимогою, судове рішення у разі задоволення якої не вимагатиме примусового виконання, то в даному випадку не має взагалі застосуватися та досліджуватися така підстава вжиття заходів забезпечення позову, як достатньо обґрунтоване припущення, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду, а має застосовуватися та досліджуватися така підстава вжиття заходів забезпечення позову як достатньо обґрунтоване припущення, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду.
В таких немайнових спорах має досліджуватися, чи не призведе невжиття заявленого заходу забезпечення позову до порушення вимоги щодо справедливого та ефективного захисту порушених прав, зокрема, чи зможе позивач їх захистити в межах одного цього судового провадження за його позовом без нових звернень до суду (аналогічну правову позицію викладено у постанові Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 16.08.2018 у справі № 910/1040/18).
Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував на тому, що пункт 1 статті 6 Конвенції забезпечує всім "право на суд", яке охоплює право на виконання остаточного рішення, ухваленого будь-яким судом. ЄСПЛ в контексті права на виконання остаточного рішення зауважує, що метою заходу забезпечення є підтримання status quo, поки суд не визначиться щодо виправданості цього заходу. Крім того, тимчасовий захід спрямований на те, щоб протягом судового розгляду щодо суті спору суд залишався в змозі розглянути позов заявника за звичайною процедурою. ЄСПЛ також звернув увагу на те, що тимчасові забезпечувальні заходи мають на меті забезпечити протягом розгляду продовження існування стану, який є предметом спору (§§ 60, 61 рішення від 13.01.2011 у справі "Кюблер проти Німеччини", заява № 32715/06). Отже, заходи забезпечення позову, без застосування яких існує ризик такої зміни обставин, внаслідок якої подальше ухвалення остаточного рішення суду на користь позивача вже не призведе до захисту прав або інтересів позивача, по який він звертався до суду, слід розглядати як такі, що охоплені "правом на суд".
Як слідує з приписів ст. 13 Конституції України, земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу тощо.
Згідно з ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
За правилами ст. 127 Земельного кодексу України органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.
Згідно вимог п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин здійснюється виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Таким чином будь-які реєстраційні дії щодо земельної ділянки є наслідком реалізації рішень відповідного розпорядника такої земельної ділянки.
Отже, Вільшанська селищна рада, як розпорядник земельної ділянки, законодавчо не обмежена здійснювати дії з розпорядження відповідною земельною ділянкою, у тому числі приймати рішення про надання дозволу на передачу її в оренду, викуп земельної ділянки тощо.
Господарський суд враховує, що предметом позову у даній справі буде вимога про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки площею 26,7252 га, кадастровий номер 3524380800:02:000:9031, зареєстрованого у відділі Держкомзему у Вільшанському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 29.03.2012 за № 352430004001002.
До такого висновку дійшов господарський суд, враховуючи докази Фермерського господарства "Добрових", зокрема: лист від 24.07.2023 № 01-21/187/2, яким Вільшанська селищна рада повідомила про неможливість підпису додаткових угод, оскільки станом на 21.07.2023 відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно інше речове право припинено.
Господарський суд вважає, що у даному випадку наявні підстави для забезпечення позову в частині заборони селищній раді вчиняти будь-які дії, спрямовані на розпорядження земельною ділянкою площею 26,7252 га, кадастровий номер 3524380800:02:000:9031, для ведення фермерського господарства, яка знаходиться на території Вільшанської селищної ради.
За висновком суду, зазначене забезпечення не порушує прав та охоронюваних законом інтересів будь-яких осіб щодо вказаної земельної ділянки, а лише запровадить законні обмеження, наявність яких дозволить створити належні умови для розгляду судом майбутнього позову Фермерського господарства "Добрових", а в разі задоволення такого позову сприятиме ефективному захисту прав позивача в межах одного цього судового провадження без нових звернень до суду.
Щодо заходів забезпечення позову шляхом заборони державним кадастровим реєстраторам Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастру) здійснювати дії, спрямовані на скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 26,7252 га, кадастровий номер 3524380800:02:000:9031, для ведення фермерського господарства, яка знаходиться на території Вільшанської селищної ради.
Судом враховано, що згідно ст. 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Пунктом 5 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, до складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком.
Так, п. 107 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування.
Пунктом 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, встановлено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, зокрема, поділу чи об`єднання земельних ділянок.
Пунктом 136 Порядку передбачено, що відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку в разі її поділу чи об`єднання з іншою земельною ділянкою вносяться шляхом здійснення Державним кадастровим реєстратором, зокрема, дій щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки шляхом закриття Поземельної книги відповідно до п. 60 цього Порядку із скасуванням кадастрового номера земельної ділянки за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру та здійснений державної реєстрації земельної ділянки, яка утворилася в результаті поділу чи об`єднання, згідно з п. 107-111 і 113 цього Порядку.
У разі поділу чи об`єднання земельній ділянці присвоюється новий кадастровий номер (п. 29 Порядку).
Таким чином у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером 3524380800:02:000:9031 (як об`єкта права), заявник буде позбавлений можливості зареєструвати право оренди на цю ділянку на підставі рішення суду у разі задоволення позовних вимог, що унеможливить його виконання.
Отже, господарський суд дійшов висновку, що невжиття заходів до забезпечення позову шляхом заборони державним кадастровим реєстраторам Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастру) здійснювати дії, спрямовані на скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 26,7252 га, кадастровий номер 3524380800:02:000:9031, для ведення фермерського господарства, яка знаходиться на території Вільшанської селищної ради, у випадку прийняття рішення на користь заявника не забезпечить реального захисту прав останнього на оренду земельної ділянки, що є головною метою судочинства. Отже, вжиття заходів забезпечення позову в цій частині сприятиме запобіганню порушення прав заявника та забезпечить можливість реального судового захисту.
Враховуючи викладені вище обставини, заява Фермерського господарства "Добрових" від 07.08.2023 № б/н (вх. № 1414/23 від 07.08.2023) про забезпечення позову (до подання позовної заяви) підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 6 ст. 140 ГПК України про забезпечення позову або про відмову у забезпеченні позову суд постановляє ухвалу.
Господарський суд вважає за необхідне звернути увагу Фермерського господарства "Добрових", що відповідно до ч. 3 ст. 138 Господарського процесуального кодексу України, у разі подання заяви про забезпечення позову до подання позовної заяви заявник повинен пред`явити позов протягом десяти днів.
У разі неподання заявником відповідної позовної заяви згідно з вимогами частини третьої статті 138 Господарського процесуального кодексу України, заходи забезпечення позову, вжиті судом до подання позовної заяви, скасовуються (п. 1 ч. 13 ст. 145 Господарського процесуального кодексу України).
Керуючись ст. 136, 137, 140, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
Заяву Фермерського господарства "Добрових" від 07.08.2023 № б/н (вх. № 1414/23 від 07.08.2023) про забезпечення позову (до подання позовної заяви) задовольнити.
Заборонити Вільшанській селищній раді (26600, Кіровоградська область, смт Вільшанка, вул. Центральна, 15; код ЄДРПОУ: 04365595) здійснювати будь-які дії, спрямовані на розпорядження земельною ділянкою площею 26,7252 га, кадастровий номер 3524380800:02:000:9031, яка знаходиться на території Вільшанської селищної ради.
Стягувачем є: Фермерське господарство "Добрових" (26600, Кіровоградська область, Голованівський район, смт Вільшанка, вул. М. Лагонди, 22; код ЄДРПОУ: 38164869).
Боржником є: Вільшанська селищна рада (26600, Кіровоградська область, смт Вільшанка, вул. Центральна, 15; код ЄДРПОУ: 04365595).
Заборонити державним кадастровим реєстраторам Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастру) здійснювати дії, спрямовані на скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 26,7252 га, кадастровий номер 3524380800:02:000:9031, яка знаходиться на території Вільшанської селищної ради.
Стягувачем є: Фермерське господарство "Добрових" (26600, Кіровоградська область, Голованівський район, смт Вільшанка, вул. М. Лагонди, 22; код ЄДРПОУ: 38164869).
Боржником є: державні кадастрові реєстратори Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастру) (03151, м. Київ, вул. Святослава Хороброго, 3; код ЄДРПОУ: 39411771).
Дана ухвала є виконавчим документом, набирає законної сили з моменту її прийняття та підлягає негайному виконанню з дня її постановлення, в порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження".
Ухвала про забезпечення позову може бути пред`явлена до примусового виконання протягом трьох років з наступного дня після набрання ухвалою законної сили відповідно до вимог статті 12 Закону України "Про виконавче провадження".
Ухвалу може бути оскаржено в порядку та строк, встановлені ст. 254-256 Господарського процесуального кодексу України.
Оскарження ухвали про забезпечення позову не зупиняє її виконання.
Оригінал ухвали направити Фермерському господарству "Добрових" (26600, Кіровоградська область, Голованівський район, смт Вільшанка, вул. М. Лагонди, 22).
Копії ухвали направити представнику Фермерському господарству "Добрових", адвокату Борушу А.О. (на електронну пошту: ІНФОРМАЦІЯ_1 ); Вільшанській селищній раді (26600, Кіровоградська область, смт Вільшанка, вул. Центральна, 15, та на електронну пошту: vilshankarada@ukr.net); Державній службі України з питань геодезії, картографії та кадастру (на електронну пошту: land@land.gov.ua).
Ухвалу підписано 09.08.2023.
Суддя О.Л. Бестаченко
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2023 |
Оприлюднено | 10.08.2023 |
Номер документу | 112719420 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Бестаченко О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні