ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/16463/21 Суддя (судді) першої інстанції: Шевченко Н.М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 серпня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:
Головуючого суддів Файдюка В.В.,
Суддів Карпушової О.В.,
Мєзєнцева Є.І.,
При секретарі Шепель О.О.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у місті Києві (ВП) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2022 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ексіменерджи" до Головного управління Державної податкової служби у місті Києві, Державної податкової служби України про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ексіменерджи" (далі - позивач, ТОВ "Ексіменерджи") звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління Державної податкової служби у місті Києві (далі - відповідач-1, ГУ ДПС у місті Києві), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2, ДПС), у якому просило суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 2626003/43748991 від 05 травня 2021 року;
- зобов`язати ДПС України здійснити реєстрацію в ЄРПН ПН № 2 від 06 квітня 2021 року днем її фактичного подання.
Позовні вимоги мотивовані тим, що оскаржуване рішення містить підстави для відмови у реєстрації податкової накладної, які чинним законодавством не передбачені. Водночас позивач стверджує, що ним на вимогу податкового органу подані письмові пояснення та всі необхідні документи на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, реєстрація яких зупинена.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2022 року даний адміністративний позов задоволено.
При цьому, суд виходив з того, що, незважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та його контрагентом, відповідачем протиправно прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Не погоджуючись з таким рішенням суду, ГУ ДПС у місті Києві подало апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти постанову про відмову в задоволенні позовних вимог у повному обсязі, зазначаючи, що позивачем для реєстрації податкових накладних не були надані первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків.
Відповідно до п.3 ч.1 статті 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Приймаючи до уваги, що в суді першої інстанції справа розглядалась в порядку спрощеного провадження, враховуючи, що за наявними у справі матеріалами її може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів та з огляду на відсутність необхідності розглядати справу у судовому засіданні, справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Судом встановлено, що ТОВ «Ексіменерджи» зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 04 серпня 2020 року (номер запису: 10741020000092339).
Основним видом діяльності у ТОВ «Ексіменерджи» є код КВЕД 46.71 «Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами», який передбачає можливість здійснення ТОВ «Ексіменерджи» операцій з оптової торгівлі нафтопродуктами.
Крім того, ТОВ «Ексіменерджи» 20 серпня 2020 року отримало ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі (реєстраційний номер - 190614202000507; термін дії - до 20 серпня 2025 року).
Для здійснення господарської діяльності ТОВ «Ексіменерджи» користується офісним приміщенням, що належить Товариству на праві користування на підставі Договору оренди нежитлового приміщення № 02/07/163 від 25 січня 2021 року, укладеного між ТОВ «Ексіменерджи» та TOB «КОМ РЕНТ».
ТОВ «Ексіменерджи» не виробляє товар, тому виробничі потужності Товариству для здійснення діяльності не потрібні і, як наслідок, залишків сировини у Товариства також немає.
Власних складських приміщень ТОВ «Ексіменерджи» не має. Товариство зберігає товар на підставі Договору зберігання нафтопродуктів № ХР-14/21 від 19 лютого 2021 року, укладеного між ТОВ «Ексіменерджи» та TOB «ТВК ДІО ПЛАСТ УКРАЇНА» (далі - «Зберігач»), Склад нафтопродуктів Зберігача розташований на 32 км автодороги Київ-Одеса в районі с. Путрівка, Васильківського р-ну Київської обл. по вул. Коцюбинського, буд. 133 (акцизний склад 1001511).
ТОВ «Ексіменерджи» також зареєстроване платником акцизного податку 06 квітня 2021 року, що підтверджується витягом з Реєстру платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового.
Між ТОВ «Ексіменерджи» (далі - «Постачальник») та ТОВ «Нафтохімічна інвестиційна компанія» (далі - «Покупець») укладено Договір поставки нафтопродуктів № 3 від 06 квітня 2021 року (далі - «Договір»).
В рамках Договору між Постачальником та Покупцем укладено Додаток № 1 від 06 квітня 2021 року до Договору (далі - «Додаток № 1»), згідно якого Постачальник зобов`язується передати (поставити) у власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти у свою власність та оплатити:
- бензин автомобільний неетильований АИ-92-К5-Евро (ДСТУ 7687:2015 А-92-Євро5-Е5) у кількості 6 360,00 л (=/-10%) вартістю 129 850,00 грн. без ПДВ;
- бензин автомобільний неетильований АИ-95-К5-Евро (ДСТУ 7687:2015 А-95-Євро5-Е5) у кількості 4 110,00 л (=/-10%) вартістю 87 337,50 грн. без ПДВ.
Загальна вартість Товару за Додатком № 1 склала 260 625,00 грн. з ПДВ.
В рамках Додатку № 1 Постачальником був виставлений Покупцю Рахунок на оплату № від 06 квітня 2021 року на суму 260 625,00 грн. з ПДВ.
09 квітня 2021 року Покупець перерахував на поточний рахунок Постачальника 260 625,00 грн. ПДВ (платіжне доручення № 8933 від 09 квітня 2021 року).
Згідно видаткової накладної № 1 від 06 квітня 2021 року Покупцю Постачальником в рамках додатку № 1 було поставлено Товар в кількості 10 470,00 л загально вартістю 260 625,00 грн. з ТДВ.
06 квітня 2021 року ТОВ «Ексіменерджи» було складено податкову накладну № 2 за фактом першої події - реалізації (відвантаження) товару на суму реалізації в розмірі 260 625,00 грн., в т.ч. ПДВ 20% - 43 437,50 грн.
При відпуску Товару з нафтобази складено та зареєстровано акцизні накладні з ТОВ «ТВК ДІО ПЛАСТ УКРАЇНА» на ТОВ «Ексіменерджи»:
- № 635 від 06 квітня 2021 року (реєстраційний номер 9073444887) - бензин автомобільний неетильований АИ-95-К5-Евро код УКТ ЗЕД 2710124512, що підтверджено квитанцією №2-АН (реєстраційний номер 9073592184);
- № 636 від 06 квітня 2021 року (реєстраційний номер 9073445149) - бензин автомобільний неетильований АИ-92-К5-Евро код УКТ ЗЕД 2710124194, що підтверджено квитанцією №2-АН (реєстраційний номер 9073592564).
З ТОВ «Ексіменерджи» складено акцизні накладні на ТОВ «Нафтохімічна інвестиційна компанія»:
- № 1 від 06 квітня 2021 року (реєстраційний номер 9073753280) - бензин автомобільний неетильований АИ-95-К5-Евро код УКТ ЗЕД 2710124512, що підтверджено квитанцією №2-АН (реєстраційний номер 9073753280);
- № 2 від 06 квітня 2021 року (реєстраційний номер 9073753632) - бензин автомобільний неетильований АИ-92-К5-Евро код УКТ ЗЕД 2710124194, що підтверджено квитанцією №2-АН (реєстраційний номер 9073753632).
На виконання п. 201.10 статті 201 ПК України позивачем складено податкову накладну № 2 від 06 квітня 2021 року та направлено її у передбачені законодавством строки для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції від 23 квітня 2021 року за результатами обробки податкової накладної № 2 від 06 квітня 2021 року документи прийнято, реєстрація зупинена. Контролюючим органом сформовано висновок про відсутність у реєстрі платників акцизного податку відомостей щодо товару/послуги 2710124194, 2710124512, що відповідає п. 3 критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати документи щодо підтвердження інформації, зазначеної в поданих ПН.
На виконання пропозицій, зазначених у квитанції від 23 квітня 2021 року, позивач направив відповідачу 1 повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено по кожній із поданих податкових накладних.
Рішенням № 2626003/43748991 від 05 травня 2021 року відмовлено у реєстрації ПН № 2 від 06 квітня 2021 року. В обґрунтування згаданого рішення контролюючий орган зазначив про ненадання платником податків документів, серед яких: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків.
Вважаючи дії та рішення відповідачів протиправними, а свої права порушеними, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Згідно підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п. 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі - Порядок № 1165).
Згідно п.5, 6 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно п.7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п.10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до п. 12, 13 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою КМ України № 1246 від 29 грудня 2010 року, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених п.12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Отже, з вищенаведених норм вбачається, що після надсилання платником податку складеної ним податкової накладної (розрахунку коригування) до ДПС України, в автоматизованому режимі (тобто без участі працівників контролюючого органу) проводиться перевірка відповідності цієї податкової накладної (розрахунку коригування) критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Як вбачається зі змісту квитанцій, надісланих позивачу відповідачем, контролюючим органом було сформовано висновки, що відображена у податкових накладних інформація відповідає пункту 3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Критерії ризиковості здійснення операцій оформлені у вигляді Додатку № 3 до Порядку №1165.
Пункт 3 додатку 3 до Порядку №1165 до ознак ризиковості здійснення операцій відносить наступне: відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.
Так, у Квитанції № 9096067156 від 23 квітня 2021 року про зупинення реєстрації податкової накладної №2 зазначено, що відсутні відомості у Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального, щодо товару/послуги, 2710124194, 2710124512, що відповідає п. 3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, затверджених Постановою № 1165.
Однак, ПН 2 не відповідає умові, зазначеній у п. 3 Критеріїв, оскільки ТОВ Ексіменерджи» зареєстроване платником акцизного податку 06 квітня 2021 року, що підтверджується витягом з Реєстру платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового.
Із наведеного слідує, що квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної не відповідає вимогам п. 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Тобто, відповідачами не обґрунтовано мотивацію підстав та причин віднесення операції за спірною податковою накладною до п. 3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Крім того, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відсутня інформація, які саме документи слід було надати позивачем до контролюючого органу для реєстрації таких спірних податкових накладних, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.
Відповідно до п. 2, 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року (далі - Порядок № 520), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі по тексту - комісія регіонального рівня).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно п.5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, Комісія регіонального рівня перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування.
Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної №2 комісія регіонального рівня у своєму рішенні вказала, що ТОВ «Ексіменерджи» не надано первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків.
Аналіз наведених правових норм дає підстави стверджувати, що основним завданням системи блокування податкових накладних/розрахунків коригування є перевірка правомірності підстав формування податкового кредиту через перевірку реальності здійснення господарських операцій.
Мотивування рішення комісії регіонального рівня від 05 травня 2021 року № 2626003/43748991 фактом ненадання копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів, зберігання транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі варів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, прямо суперечить правилу «першої події», що закріплене у п. 187.1 статті 187 ПКУ, позаяк податкова накладна № 2 від 06 квітня 2021 року складена за фактом першої події - реалізації (відвантаження) товару на суму реалізації в розмірі 260 625,00 грн., в т.ч. ПДВ 20% - 43 437,50 грн.
Оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, закріплених у п. 187.1 статті 187 ПКУ, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну на відповідну суму ПДВ, кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника ПДВ ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно.
Враховуючи, що контролюючим органом у квитанції № 9096067156 від 23 квітня 2021 року про зупинення реєстрації податкової накладної №2 жодних конкретних пропозицій щодо необхідних документів не було надано, то наданих пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН, наданих Товариством контролюючому органу 28 квітня 2021 року, на переконання суду, було цілком достатньо для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №2. ТОВ «ЕКСІМЕНЕРДЖИ» надало комісії регіонального рівня всі належним чином оформлені первинні документи, що підтверджують господарську операцію, в рамках якої була виписана ПН. Перелік наданих документів у повній мірі підтверджує здійснення вищевказаної господарської операції, чого достатньо для прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак, за результатами розгляду поданих позивачем документів Комісією ГУ ДПС у м. Києві прийнято оскаржуване рішення, яким відмовлено у реєстрації спірної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг).
При цьому колегія суддів зауважує, що документів щодо навантаження, розвантаження продукції, інвентаризаційних описів, актів приймання-передачі товарів ТОВ «Ексіменерджи» надано не було, оскільки необхідність оформлення цих документів не передбачена законодавством для здійснення діяльності з купівлі-продажу товару на умовах, вказаних у договорах, за якими працює ТОВ «Ексіменерджи» (тобто з огляду на специфіку господарської операції).
Відтак, на переконання суду, ТОВ «Ексіменерджи» було у повній мірі виконано вимоги чинного законодавства для реєстрації контролюючим органом податкової накладної № 2 від 06 квітня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зокрема, подано письмові пояснення та додано копії необхідних документів щодо підтвердження належного здійснення операції, за результатом якої було складено спірну податкову накладну.
Між тим, аналіз наведених вище правових норм дає підстави для висновку, що рішення Комісії контролюючого органу повинно містити як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Однак, рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містить в собі мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків, як і не містить доказів наявності податкової інформації, що свідчать про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланням на відповідні документи.
Крім того, рішення про зупинення реєстрації податкових накладних не містять вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків.
Разом з тим, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкової накладної.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, які прийняті на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкових накладних, теж не є законними.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 10 квітня 2020 року у справі №819/330/18.
Колегія суддів зазначає, що не зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, комісією відповідача, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄДПН або відмову в такій реєстрації та Державною податковою службою України протиправно прийнято рішення про відмову у реєстрації.
Аналізуючи зміст рішень, колегія суддів вважає, що комісія відповідача, розглядаючи подані позивачем документи, не з`ясовувала специфіку проведених господарських операцій та не визначала документів, які є достатніми для підтвердження реальності господарських операцій з урахуванням їх змісту і обсягу.
Верховний Суд у постанові від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт відповідних Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Колегія суддів зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Однак, відповідач не навів жодного обґрунтування щодо підстав для зупинення реєстрації податкової накладної.
Тому невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про протиправність оспорюваниого рішення.
Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідні податкові накладні, колегія суддів виходить з наступного.
Згідно п.19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
Відповідно до п.20 вказаного Порядку у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС.
За таких обставин, враховуючи відсутність обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про наявність підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.
За правилами статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 329, 331 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у місті Києві (ВП) - залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2022 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та подальшому оскарженню не підлягає, відповідно до п.2 ч.1 статті 263, п.2 ч.5 статті 328 КАС України.
Повний текст рішення виготовлено 08 серпня 2023 року.
Головуючий суддя: В.В. Файдюк
Судді: О.В. Карпушова
Є.І. Мєзєнцев
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.08.2023 |
Оприлюднено | 10.08.2023 |
Номер документу | 112728369 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні