РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 серпня 2023 року справа № 580/4578/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тимошенко В.П.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Заступника керівника Смілянською окружної прокуратури в інтересах держави до Тернівської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
встановив:
08 червня 2023 року до Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов Заступника керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави до Тернівської сільської ради, в якому просить:
1) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення, будівлі і земельну ділянку Тернівського ліцею Тернівської сільської ради за адресою: 20733, Черкаська область, с. Тернівка, вул. Шевченка,3;
2) зобов`язати відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Тернівським ліцеєм Тернівської сільської ради за адресою: 20733, Черкаська область, с. Тернівка, вул. Шевченка,3;
3) зобов`язати відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення та будівлі Тернівського ліцею Тернівської сільської ради за адресою: 20733, Черкаська область, с. Тернівка, вул. Шевченка,3
Позов мотивовано тим, що в порушення норм чинного законодавства відповідачем протягом тривалого часу не вчинено жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на приміщення, будівлі і земельну ділянку Тернівського ліцею Тернівської сільської ради за адресою: 20733, Черкаська область, с. Тернівка, вул. Шевченка,3, а відсутність таких документів створює передумови зловживань щодо розпорядження вказаними об`єктами.
Ухвалою судді Тимошенко В.П. від 13.06.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі та постановлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому просить у задоволенні позову відмовити повністю.
Позивачем подано суду відповідь на відзив, в якій позивач просить позов задовольнити повністю.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.
Смілянською окружною прокуратурою під час вивчення стану додержання вимог законодавства органами влади та місцевого самоврядування вимог законодавства України в частині оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та земельні ділянки закладів освіти встановлено, що за адресою: вул. Шевченка, 3 село Тернівка, Черкаський район, Черкаська область знаходиться цілісний майновий комплекс Тернівського ліцею Тернівської сільської ради, будівлі, споруди та земельна ділянка під яким використовуються без оформлення відповідних правовстановлюючих документів.
Опрацюванням офіційного веб-сайту Тернівського ліцею (https://ls-temivka.ck.ua/) в розділі «Історія розвитку Тернівської ЗОШ» зазначено, що «У 1980 році з ініціативи директора школи ОСОБА_1 побудоване нове трьохповерхове приміщення школи на 460 місць, яке знаходиться за адресою: вулиця Шевченка, 3, с. Тернівка, 20733. Ліцей є опорним навчальним закладом з військово-патріотичного виховання в Черкаській області.
Рішенням Тернівської сільської ради Черкаського району від 22.11.2021 №20-74/VІІІ «Про зміну назви та затвердження нової редакції статутів закладів освіти Тернівської сільської ради» змінено юридичну назву закладу освіти з Тернівський ліцей Тернівської сільської ради Смілянського району Черкаської області (код ЄДРПОУ 33210103) на Тернівський ліцей Тернівської сільської ради та затверджено статут закладу освіти в новій редакції.
У Розділі 1 Статуту зазначено, що місцезнаходженням та юридичною адресою Ліцею є вул. Шевченка, 3, с. Тернівка, Черкаський район, Черкаська область, 20733.
Згідно п. 1.7 Статуту засновником закладу є Тернівська сільська рада. Уповноваженим органом є - відділ освіти, культури, молоді та спорту Тернівської сільської ради. Форма власності - комунальна.
Пунктами 6.1 - 6.3, 6.5 Статуту передбачено, що майно Тернівського ліцею становлять основні фонди, оборотні кошти, а також інші цінності, вартість яких відображається у самостійному балансі ліцею. Майно Тернівського ліцею перебуває у комунальній власності і є власністю Тернівської сільської ради та закріплено за ліцеєм на праві оперативного управління. Реалізуючи право оперативного управління, Тернівський ліцей володіє, користується і розпоряджається зазначеним майном, з обмеженням, визначеним у цьому статуті та за згодою Тернівської сільської ради. Тернівський ліцей відповідно до чинного законодавства України користується землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та норм з їх охорони.
Згідно Інвентаризаційного опису необоротних активів від 04.11.2022 встановлено, що до складу цілісного майнового комплексу, що зберігаються в Тернівському ліцеї належать: приміщення школи, підвальне приміщення школи, погріб, котельня, туалет, сарай.
Також, відповідно до Інформації із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна , інформаційна довідка № 331646819 від 09.05.2023 щодо об`єктів нерухомого майна за адресою с. Тернівка вул. Шевченка, 3 відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомості та земельну ділянку за вказаною адресою.
Крім цього, за результатами моніторингу відомостей Публічної кадастрової карти України встановлено відсутність будь-якої інформації щодо земельної ділянки під об`єктами нерухомості за адресою вул. Шевченка, 3, с. Тернівка, що свідчить про те, що питання щодо виготовлення правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку залишається протягом тривалого часу не вирішеним.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під об`єктами нерухомості за адресою вул. Шевченка, 3 с. Тернівка, також підтверджується листом Управління Держгеокадасту у Черкаській області, відповідно до якого, земельна ділянка за Тернівським ліцеєм не обліковується, земельна ділянка під закладом відноситься до категорії земель: забудовані землі громадського призначення, площею 4,1500 га., до Державного земельного кадастру не внесена.
Таким чином, прокуратурою встановлено, що на будівлі та приміщення, які використовуються Ліцеєм та розташовані по вул. Шевченка, 3, с. Тернівка, Черкаської області і на земельну ділянку під вказаними об`єктами нерухомості відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеними об`єктами нерухомості та земельною ділянкою і ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків.
Отже, Тернівською сільською радою із часу створення навчального закладу не вжито жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та приміщення за вказаною адресою, а також на земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні вказаного закладу освіти.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає, що відповідно до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України передбачено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює: представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з частинами першою, третьою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 №1697-VII (далі - Закон №1697-VII) представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Як передбачено пунктом 1 частини шостої статті 23 Закону №1697-VII, під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження: звертатися до суду з позовом (заявою, поданням).
За приписами частин третьої - п`ятої статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
На думку суду, звертаючись до суду в інтересах держави, у позовній заяві позивач обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх захисту. Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпорядження землями територіальних громад.
Згідно з п. 34 ч. 1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення, відповідно до Закону, питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України «Про освіту», державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України; а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Частинами 1, 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах, серед іншого, належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, заклади освіти, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Відповідно до ч. 2 ст. 24 Закону України «Про освіту», управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники!: керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.
Частинами 2, 6 статті 25 Закону України «Про освіту» визначено, що засновник закладу освіти або уповноважена ним особа, зокрема: затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт закладу освіти у випадках та порядку, визначених законодавством; здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти. Засновник закладу освіти зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.
Статтею 79 Закону України «Про освіту» встановлено, що джерелами фінансування суб`єктів освітньої діяльності відповідно до законодавства можуть бути, зокрема, як державний бюджет, так і місцеві бюджети, а також інші джерела, не заборонені законодавством.
Частиною 2 ст. 80 Закону № 2145-VIII визначено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Матеріально-технічна база закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти, відповідно до ч. 1 ст. 80 Закону України «Про освіту», включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло, тощо. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством.
Частиною 2 ст. 80 «Про освіту» визначено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтею 14 Конституції України, а також статтею 1 Земельного кодексу України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Статус землі як національного багатства визначається винятковим правовим режимом, який передбачає особливий порядок набуття та реалізації прав на землю, у порівнянні з іншими об`єктами цивільних прав.
Відповідно до статті 13 Конституції України, ст. 324 Цивільного кодексу України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси и континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Органи місцевого самоврядування, здійснюючи функції власника від імені Українського народу, повинні розпоряджатися земельними ділянками виключно в інтересах Українського народу та з безумовним та цілковитим дотриманням вимог законодавства.
Згідно зі статтею 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
Відповідно до ст. ст. 32, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: управління закладами освіти; організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, землю.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III (далі ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
На підставі ч. 1 ст. 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Згідно з п. а ч. 2 ст. 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Закон №1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до вимог п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.
Частиною 1 ст. 5 Закону № 1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Отже, речові права на нерухоме майно вказаного закладу освіти, зокрема, земельну ділянку та будівлі, підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Частиною 1 ст. 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч. 1 ст. 122 ЗК України.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон № 280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.
Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до підп. 1 п. а ч. 1 ст. 32 Закону № 280/97-ВР належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
З аналізу викладених норм суд дійшов висновку, що управління закладами освіти, у т.ч. прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідної ради.
Суд встановив, що Рішенням Тернівської сільської ради Черкаського району від 22.11.2021 №20-74/VІІІ «Про зміну назви та затвердження нової редакції статутів закладів освіти Тернівської сільської ради» змінено юридичну назву закладу освіти з Тернівський ліцей Тернівської сільської ради Смілянського району Черкаської області (код ЄДРПОУ 33210103) на Тернівський ліцей Тернівської сільської ради та затверджено статут закладу освіти в новій редакції.
У Розділі 1 Статуту зазначено, що місцезнаходженням та юридичною адресою Ліцею є вул. Шевченка, 3, с. Тернівка, Черкаський район, Черкаська область, 20733.
Згідно п. 1.7 Статуту засновником закладу є Тернівська сільська рада. Уповноваженим органом є - відділ освіти, культури, молоді та спорту Тернівської сільської ради. Форма власності - комунальна.
Пунктами 6.1 - 6.3, 6.5 Статуту передбачено, що майно Тернівського ліцею становлять основні фонди, оборотні кошти, а також інші цінності, вартість яких відображається у самостійному балансі ліцею. Майно Тернівського ліцею перебуває у комунальній власності і є власністю Тернівської сільської ради та закріплено за ліцеєм на праві оперативного управління. Реалізуючи право оперативного управління, Тернівський ліцей володіє, користується і розпоряджається зазначеним майном, з обмеженням, визначеним у цьому статуті та за згодою Тернівської сільської ради. Тернівський ліцей відповідно до чинного законодавства України користується землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та норм з їх охорони.
Згідно Інвентаризаційного опису необоротних активів від 04.11.2022 встановлено, що до складу цілісного майнового комплексу, що зберігаються в Тернівському ліцеї належать: приміщення школи, підвальне приміщення школи, погріб, котельня, туалет, сарай.
Також, відповідно до Інформації із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна , інформаційна довідка № 331646819 від 09.05.2023 щодо об`єктів нерухомого майна за адресою с. Тернівка вул. Шевченка, 3 відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомості та земельну ділянку за вказаною адресою.
Крім цього, за результатами моніторингу відомостей Публічної кадастрової карти України встановлено відсутність будь-якої інформації щодо земельної ділянки під об`єктами нерухомості за адресою вул. Шевченка, 3, с. Тернівка, що свідчить про те, що питання щодо виготовлення правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку залишається протягом тривалого часу не вирішеним.
Отже, з огляду на визначену Законом № 1952-IV обов`язкову реєстрацію речових прав та надані відповідачу Законом № 280/97-ВР повноваження, його бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку закладу освіти є протиправною, що, зважаючи на цільове призначення об`єкту освіти, порушує права його користувачів на безпечні умови функціонування і розвитку.
Врахувавши зазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Під час вирішення питання про розподіл судових витрат, суд враховує таке.
Згідно статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: на професійну правничу допомогу; сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Відповідно до частини 2 статті 139 вказаного Кодексу при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Зважаючи на вказане підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 9, 14, 73-77, 139, 242 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Тернівської сільської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення, будівлі і земельну ділянку Тернівського ліцею Тернівської сільської ради за адресою: 20733, Черкаська область, с. Тернівка, вул. Шевченка, 3.
Зобов`язати Тернівську сільську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Тернівським ліцеєм Тернівської сільської ради за адресою: 20733, Черкаська область, с. Тернівка, вул. Шевченка, 3.
Зобов`язати Тернівську сільську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення та будівлі Тернівського ліцею Тернівської сільської ради за адресою: 20733, Черкаська область, с. Тернівка, вул. Шевченка, 3.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.
Суддя Валентина ТИМОШЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2023 |
Оприлюднено | 14.08.2023 |
Номер документу | 112755111 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Валентина ТИМОШЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні