ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10.08.2023 року м.Дніпро Справа № 904/371/18
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Орєшкіної Е.В.,
суддів: Чус О.В., Кощеєва І.М.
секретар судового засідання Абадей М.О.
за участю представників сторін:
від позивача: Савченко Сергій Анатолійович (поза межами суду);
від відповідача: Кравченко Ірина Ігоревна (поза межами суду);
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Павлоградської міської ради Дніпропетровської області на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 27.12.2022 (повне рішення складено 27.12.2022, суддя Панна С.П.) у справі №904/371/18
за позовом Організації орендарів орендного підприємства "ЗАВОД "ЛУЧ", м. Павлоград, Дніпропетровська область
до Павлоградської міської ради Дніпропетровської області, м. Павлоград, Дніпропетровська область
про визнання права користування та рішення недійсним
ВСТАНОВИВ:
Організація орендарів орендного підприємства "Завод Луч" звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Павлоградської міської ради Дніпропетровської області, в якому просила:
- визнати недійсним п.п. 1.2 п. 1 та п.п. 2.2 п. 2 рішення Павлоградської міської ради "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та про надання дозволу на проведення експертних грошових оцінок земельних ділянок, які виставляються для продажу на аукціоні" від 26.12.2017, прийнятого на сесії VII скликання, а саме:
1.Затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки:
1.2. Павлоградській міській раді на вул. Центральна р-н буд. № 84а, площею 0,0655 га, кадастровий номер 1212400000:02:035:0169, цільове призначення - для комерційного використання, вид цільового призначення земель (КВЦПЗ) - 03.07 - (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі) із земель міської ради, які не надані у власність та користування, землі житлової та громадської забудови.
2. Дати дозвіл на проведення організаційних робіт по проведенню експертної грошової оцінки:
2.2. Земельної ділянки (кадастровий номер 1212400000:02:035:0169), розташованої на вул. Центральна, р-н буд. № 84а, площею 0,0655 га, цільове призначення - для комерційного використання, вид цільового призначення земель (КВЦПЗ) - 03.07 - (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі), із земель міської ради, які не надані у власність та користування, землі житлової громадської забудови, для формування лоту з продажу земельної ділянки на земельних торгах.
- визнати частково недійсним п. 3 та п. 4 в рішенні Павлоградської міської ради "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та про надання дозволу на проведення експертних грошових оцінок земельних ділянок, які виставляються для продажу на аукціоні" від 26.12.2017, прийнятого на сесії VII скликання в частині земельної ділянки (кадастровий номер 1212400000:02:035:0169), розташованої на вул. Центральна р-н буд. № 84а, площею 0,0655 га, цільове призначення - для комерційного використання, вид цільового призначення земель (КВЦПЗ) - 03.07 - (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі), а саме:
3. Для формування лоту з продажу земельних ділянок на земельних торгах, зареєструвати право комунальної власності на земельні ділянки за територіальною громадою міста Павлоград в особі Павлоградської міської ради.
4. ТБ "Кіровоградська аграрна біржа" провести організаційні роботи по проведенню експертних грошових оцінок земельних ділянок.
- визнати право користування земельною ділянкою площею 0,33 га за адресою: вул. Горького, 164 в м.Павлограді Дніпропетровської області Організації орендарів орендованого підприємства "Завод Луч".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що до позивача перейшло право користування земельною ділянкою площею 0,33 га за адресою: м. Павлоград, вул. Горького, 164, на якій знаходиться цілісний майновий комплекс, придбаний позивачем за договором купівлі продажу від 03.07.1996 №162, тому зазначені рішення в оскаржуваній частині суперечать ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 27.12.2022 у справі №904/371/18 позов задоволено повністю згідно заявлених позовних вимог; стягнуто з Павлоградської міської ради Дніпропетровської області на користь Організації орендарів орендного підприємства "ЗАВОД "ЛУЧ" судовий збір у сумі 3 524,00 грн.
Рішення місцевого господарського суду мотивовано тим, що на час відчуження об`єкту нерухомості за договором купівлі продажу від 03.07.1996 №162 до позивача як нового власника майна перейшло право вимагати оформлення права користування земельною ділянкою в розмірі, який був зазначений в цьому договорі (0,33 га), тому рішення Павлоградської міської ради в оскаржуваній частині порушують цивільне право на інтерес позивача на оформлення земельної ділянки у відповідному розмірі. Судом також зазначено, що неоформлення позивачем права користування земельною ділянкою відповідно до вимог ст. 23 Земельного кодексу УРСР не позбавляє його оформити таке право належним чином у подальшому.
Не погодившись з рішенням місцевого господарського суду, Павлоградська міська рада Дніпропетровської області звернулася до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 27.12.2022 у справі №904/371/18 скасувати.
Апеляційна скарга обґрунтована наступним:
-судом не взято до уваги, що належний позивачу на праві власності майновий комплекс за адресою: м. Павлоград, вул. Горького, 164 знаходиться на земельній ділянці без належного її оформлення, без встановлення фактичних меж, що є порушенням земельного законодавства України, а також законних прав Павлоградської міської територіальної громади на розпорядження сусідніми землями зі спірною земельною ділянкою в межах території міста;
-в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомості про реєстрацію договору купівлі продажу №162 від 03.07.1996 відсутні;
-позивач умисно не оформлює право користування земельною ділянкою з метою уникнути обов`язку сплачувати за землю;
-на законних підставах спірна земельна ділянка позивачу не відводилась, не сформована, межі земельної ділянки не визначені;
-судом помилково визнано за позивачем право користування спірною земельною ділянкою, оскільки не доведено правомірного її користування попереднім власником, не здійснено оформлення права користування за позивачем відповідно до вимог земельного законодавства в редакції на дату укладення договору купівлі продажу №162 від 03.07.1996, чинним законодавством встановлено користування землі лише на умовах оренди або постійного користування (для визначеного кола осіб, до яких позивач не відноситься).
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.02.2023 для розгляду апеляційної скарги визначена колегія суддів у складі: головуючий суддя Орєшкіна Е.В., судді: Кощеєв І.М., Чус О.В.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 17.02.2023 зазначеною колегією суддів поновлено строк на апеляційне оскарження; відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Павлоградської міської ради Дніпропетровської області на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 27.12.2022 у справі №904/371/18; зупинено дію рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 27.12.2022 у справі №904/371/18; розгляд апеляційної скарги призначений у судове засідання на 09.05.2023.
24.04.2023 від представника Павлоградської міської ради Дніпропетровської області Кравченко Ірини до Центрального апеляційного господарського суду надійшла заява про проведення судового засідання, призначеного на 09.05.2023, за її участю в режимі відеоконференцзв`язку, яка ухвалою суду від 26.04.2023 задоволена.
У судовому засіданні 09.05.2023 по справі оголошено перерву до 18.07.2023.
04.07.2023 від представника Виконавчого комітету Павлоградської міської ради Дніпропетровської області Кравченко Ірини Ігорівни до Центрального апеляційного господарського суду надійшла заява про проведення судового засідання, призначеного на 18.07.2023, за її участю в режимі відеоконференцзв`язку, яка ухвалою суду від 06.07.2023 задоволена.
У судовому засіданні 18.07.2023 у зв`язку з неможливістю його проведення в режимі відеоконференції з представником Виконавчого комітету Павлоградської міської ради Дніпропетровської області Кравченко Іриною Ігорівною через технічні причини, про що складено акт від 18.07.2023, по справі оголошено перерву до 10.08.2023.
У судовому засіданні 10.08.2023 представник позивача проти задоволення апеляційної скарги заперечив, просив рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 27.12.2022 у справі №904/371/18 залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
У судовому засіданні 10.08.2023 представник відповідача апеляційну скаргу підтримав, просив рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 27.12.2022 у справі №904/371/18 скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову.
Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково.
Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 17.06.2021 у справі №904/8811/17, яка набрала законної сили, встановлені наступні обставини, які в силу ч.4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України не підлягають доведенню у справі №904/371/18.
03.07.1996 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України у Дніпропетровській області (продавець) та ОО ОП «Завод «Луч» (покупець) укладено договір купівлі-продажу № 162 державного майна ОП «Завод «Луч», за умовами якого продавець зобов`язався передати у власність покупця цілісний майновий комплекс ОП «Завод «Луч» за адресою: Дніпропетровська область, м. Павлоград, вул. Горького, 145 (заводоуправління), на земельній ділянці 0,86 га; вул. Харківська, 3 (цех № 1) на земельній ділянці 4,5 га; вул. Інтернаціональна, 28 (ділянка № 2) на земельній ділянці 0,35 га; вул. Інтернаціональна, 28 на земельній ділянці 0,22 га; вул. Горького, 164 на земельній ділянці 0,33 га, а покупець зобов`язався прийняти майно та сплатити за нього ціну відповідно до умов, визначених цим договором (пункт 1.1); право власності на майно переходить до покупця з моменту підписання акта приймання-передачі (пункт1.2); продавець зобов`язався сприяти покупцю в переоформленні документів на право користування земельною ділянкою (пункт 6.1.2). Цей договір нотаріально посвідчений 19.07.1996.
На виконання пункту 1.2 договору сторони підписали акт приймання-передачі державного майна ОП «Завод «Луч» від 10.06.1997, за змістом якого позивачу передано у власність майно, розташоване на земельних ділянках: 0,86га по вул. Горького, 145 і 0,33 га по вул. Горького, 164 (заводоуправління); по вул. Харківська, 3 на земельній ділянці 4,5 га (цех № 1), Інтернаціональна, 28 (експериментальний цех) на земельній ділянці 0,57 га.
Відповідно до «Генерального плану», складеного КП «Павлоградське міжміське БТІ» від 13.07.2004, на земельній ділянці за адресою: вул. Горького, 164, м. Павлоград Дніпропетровської області обраховуються: 1-будівля цеха, 2-навіс, 3-РП, 4,10-склади, 5-будівля, 6,8-лоток, 9-котельня, 11-вбиральня, 11-будівля напівзруйнована, 13-огорожа, 7-прохідна, 14-будівля відділення пластмас. Відомості щодо земельної ділянки, на якій розміщено ці об`єкти, та її характеристики у цьому документі відсутні.
За змістом акту приймання-передачі за вересень 1996 року на підставі рішення ХV сесії ХХІ скликання Павлоградської міськради народних депутатів ОО ОП «Завод «Луч» передає Закритому акціонерному товариству «Павлоградбуд» побутові приміщення з земельною ділянкою площею 0,35 га по вул. К. Маркса. До цього акта додано схему, завірену підписами головного інженера землевпорядника та інженера геодезиста від 15.05.1995.
Відповідно до цієї схеми земельна ділянка має такі розміри: з вул. Горького по межі 95,0 м; ширина ділянки з лівого боку по прямій (на схемі вона проходить через будівлі) становить 65,0 м; площа земельної ділянки становить 0,6175 га (95,0 м х 65,0 м). На схемі зазначено, що частина ділянки площею 0,25 га вилучена згідно з рішенням сесії Павлоградської міськради народних депутатів від 01.08.1997 № 134/9, відповідно до пункту 7 якого в зв`язку з невикористанням за призначенням земельної ділянки по вул. К. Маркса (ріг вул. Горького) ЗАТ «Павлоградбуд» припинено право користування земельною ділянкою площею 2,25 га. Рішення щодо надання земельної ділянки площею 0,25 га ЗАТ «Павлоградбуд» для торгівельних павільйонів та 2 га іншої території, втратило чинність.
Отже, за встановлених обставин, земельна ділянка (частина площею 0,25 га) по вул. Горького, 164 у м. Павлоград, входила до складу земель, що передавалися ЗАТ «Павлоградбуд», проте рішення щодо передачі земель втратило чинність; державний акт анульовано.
17.10.1996 виконавчим комітетом Павлоградської міськради народних депутатів прийнято рішення № 911 «Про затвердження меж землекористування по результатах інвентаризації територій організацій та підприємств», за змістом якого затверджено розмір займаних територій, у тому числі ОО ОП «Завод «Луч» по вул. Горького, 164 у м. Павлоград було надано в тимчасове користування земельну ділянку площею 0,60 га строком на 5 років.
Відповідно до довідки Павлоградського міського відділу земельних ресурсів від 03.08.2005 земельна ділянка по вул. Горького,164 розташована на землях Павлоградської міськради, землі якої не надані у власність та користування.
У 2005 році ОО ОП «Завод «Луч» звернулася до Павлоградської міськради із заявою про надання дозволу на складання проекту відводу земельної ділянки, проте рішенням Павлоградської міськради від 13.09.2005 № 660 ОО ОП «Завод «Луч» відмовлено в наданні такого дозволу у зв`язку із зміною цільового використання земельної ділянки на вул. К. Маркса, 164, площею 0,3500 га (уточнюється) із земель промисловості, які не надані у власність та користування.
У 2006 році ОО ОП «Завод «Луч» звернулася до суду з позовом про зобов`язання Павлоградську міськраду видати державний акт на право власності на земельні ділянки, право на які виникло у позивача у зв`язку з придбанням за договором купівлі-продажу цілісного майнового комплексу.
Постановою Господарського суду Дніпропетровської області від 09.01.2007, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 19.06.2007 та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 14.04.2011 у справі № К-16142/07, в позові відмовлено. При цьому, Вищий адміністративний суд України погодився з висновками судів попередніх інстанцій про те, що в цих правовідносинах при переході права власності на споруди до позивача перейшло право користування земельною ділянкою, що передбачало видачу державного акта на право користування земельною ділянкою.
За встановлених у справі обставин акт на право користування земельною ділянкою у розмірі, вказаному в договорі купівлі-продажу цілісного майнового комплексу, позивачем отримано не було.
19.02.2013 Павлоградська міськрада прийняла рішення № 873-32/VІ «Про затвердження переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами» (перелік земельних ділянок додається до рішення).
17.08.2015 ОО ОП «Завод «Луч» звернулася до Павлоградської міськради із заявою про надання дозволу на розроблення технічної документації на земельні ділянки згідно з переліком, у тому числі щодо земельної ділянки площею 0,33 га по вул. Горького, 164.
У листі від 03.09.2015 № 2524/0/2-15 позивачу було роз`яснено порядок звернення та подання клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою із зазначенням вичерпного переліку документів, які необхідно надати.
Рішенням Павлоградської міської ради від 20.09.2015 № 393-12/VІІ до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами, внесено зміни та доповнено перелік земельною ділянкою по вул. Центральна р-н буд. № 84-А площею умовно 0,0800 га; умови продажу - право оренди.
29.08.2016 на офіційному сайті Павлоградської міськради було опубліковано оголошення про проведення громадських обговорень щодо визначення переліку земельних ділянок, які виставляються на земельні торги, а 12.09.2016 відбулися громадські обговорення щодо затвердження переліку земельних ділянок, які виставляються на земельні торги, розглянуто пропозиції громадськості, про що складено протокол № 10.
15.11.2016 Павлоградською міськрадою (15 сесія VІІ скликання) прийнято рішення № 463-15/VII «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою з метою підготовки лотів до проведення земельних торгів», згідно з яким надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, зокрема, Павлоградській міськраді, цільове призначення - для комерційного використання, вид цивільного призначення земель (КВЦПЗ) - 03.07. - (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі), на вул. Центральна р-н будинку № 84, площею 0,0800га (умовно), із земель міської ради, які не надані у власність та користування, землі житлової та громадської забудови, для формування лоту з продажу на земельних торгах (пункт 1.2).
18.09.2017 комісія у складі: голови - першого заступника міського голови Мовчан В.С., секретаря - начальника відділу земельно-ринкових відносин Вишнякова О.О., членів комісії: начальника відділу містобудування та архітектури Коценко В.В., начальника юридичного відділу Павлоградської міської ради Ялинного О.І., в присутності начальника інспекції з благоустрою м. Павлограда Соловйова В.В., провела обстеження щодо дотримання вимог земельного та містобудівного законодавства земельних ділянок, які розташовані на території м. Павлоград по вул. Горького, 164, про що складено відповідний акт обстеження земельної ділянки від 18.09.2017. Зокрема в акті зазначено, що відповідно до даних Публічної кадастрової карти України, ця земельна ділянка не сформована, відомості в Державному кадастрі відсутні; в архівній документації є рішення виконкому Павлоградської міськради народних депутатів від 17.10.1996 № 911 «Про затвердження меж землекористування по результатах інвентаризації територій організацій та підприємств, відповідно до якого ОО ОП «Завод Луч» по вул. Горького,164 у м. Павлоград була надана в тимчасове користування земельна ділянка строком на 5 років площею 0,6 га; згідно з довідкою Павлоградського міського відділу земельних ресурсів від 03.08.2005 земельна ділянка по вул. Горького,164 розташована на землях Павлоградської міської ради, землі якої не надані у власність та користування.
Згідно з висновком експерта № 5486 за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи, складеного 10.06.2020, фактичні межі земельної ділянки за адресою: Горького, 164, м. Павлоград, Дніпропетровської область, визначені ПП «Геолайф», не відповідають межам земельної ділянки, визначеними в «Ситуаційному плані виробничих площ ділянки № 2 по вул. Горького ОП «Завод «Луч», площею 0,33 га, який додається до договору купівлі-продажу державного майна ОП «Завод «Луч» від 03.07.1996 № 162; фактичні межі земельної ділянки з кадастровим номером 1212400000:02:035:0169 за адресою: Дніпропетровська область, м. Павлоград, вул. Центральна, р-н. буд. 84-А, площею 0,0655 га не відповідають межам земельної ділянки за адресою: Дніпропетровська область, м. Павлоград, вул. Горького, 164, встановленим «Технічним звітом з проведення топографо-геодезичної зйомки», виконаним ПП «Геолайф»; контури земельної ділянки по вул. Горького, 164, межі якої визначені зазначеним технічним звітом, не співпадають з контурами земельної ділянки з кадастровим номером 1212400000:02:035:0169 за адресою: м. Павлоград, вул. Центральна, р-н. буд. 84-А площею 0,0655 га; земельна ділянка з кадастровим номером 1212400000:02:035:0169 за адресою: м. Павлоград, вул. Центральна, р-н. буд. 84-А площею 0,0655 га та земельна ділянка за адресою: м. Павлоград, вул. Горького, 164, межі якої визначені «Технічним звітом з проведення топографо-геодезичної зйомки», виконаним ПП «Геолайф», накладаються одна на одну, площа накладання становить 0,0655 га. Наочно, межі земельних ділянок, графічно наведено на плані у додатку №1 до висновку експертизи.
У графічному плані земельних ділянок, який є додатком до висновку експертизи, зазначено, що земельна ділянка площею 0,0655 га з кадастровим номером 1212400000:02:035:0169 по улиці Центральна 84-А у м. Павлоград знаходиться у межах земельної ділянки площею 0,2541 га, яка визначена Технічним звітом з проведення топографо-геодезичної зйомки.
ОО ОП «Завод «Луч», звертаючись до суду з позовом у справі № 904/8811/17 про визнання недійсним пункту 1.2 рішення Павлоградської міськради від 15.11.2016 № 463-15/VІІ, обґрунтувала вимоги тим, що рішення Павлоградської міськради в частині пункту 1.2 суперечить приписам чинного законодавства та порушує права позивача як власника об`єктів нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці щодо якої прийнято зазначене рішення ради.
Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 17.06.2021 у справі №904/8811/17, яка набрала законної сили, позовні вимоги задоволені; визнано недійсним п.1.2 рішення Павлоградської міської ради №463-15/VII 15.11.2016 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою з метою підготовки лотів до проведення земельних торгів", яким надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок: п.1.2 Павлоградській міській раді (ідентифікаційний код 33892721), цільове призначення - для комерційного використання, вид цивільного призначення земель (КВЦПЗ) - 03.07. - (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі), на вул. Центральна р-н будинку №84, площею), 0,0800 га (умовно), із земель міської ради, які не надані у власність та користування, землі житлової та громадської забудови, для формування лоту з продажу на земельних торгах".
Центральний апеляційний господарський суд у справі №№904/8811/17 дійшов висновку, що оскільки за договором купівлі-продажу №162 від 03.07.1996 позивач придбав у власність цілісний майновий комплекс, який знаходиться на земельній ділянці площею 0,33 га, а фактичні межі земельної ділянки, на якій знаходиться зареєстрований за позивачем об`єкт нерухомості (зокрема, площею 0,2541га), не відповідають межам земельної ділянки, визначеними в "Ситуаційному плані виробничих площ ділянки № 2 по вул. Горького АП "Завод "Луч", площею 0,33 га, який додається до договору №162 від 03.07.1996 купівлі-продажу державного майна орендного підприємства "Завод "Луч", і фактично зменшують розмір цієї земельної ділянки ще на 0,0655 га, в даному випадку оскаржуване рішення порушує цивільне право та інтерес позивача на оформлення земельної ділянки у відповідному розмірі.
Апеляційним господарським судом зазначено, що на час відчуження об`єкту нерухомості за відповідним правочином від 03.07.1996 згідно із чинним на той час законодавством до набувача (позивача) права власності на об`єкт нерухомого майна (нежитлове приміщення), яке розташоване на спірній земельній ділянці, перейшло право вимагати оформлення права користування земельною ділянкою саме у тому розмірі, який був зазначений у договорі купівлі-продажу, тобто, 0,33 га, а тому оспорюваний пункт 1.2 рішення щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою з метою підготовки лотів до проведення земельних торгів, яким надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок: Павлоградській міській раді, цільове призначення - для комерційного використання, вид цивільного призначення земель - 03.07. -, на вул. Центральна р-н будинку №84, площею 0,0800га (умовно) порушує цивільне право та інтерес позивача.
26.12.2017 Павлоградською міською радою Дніпропетровської області (сесія VII скликання) прийнято рішення № 1035-33/VII "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та про надання дозволу на проведення експертних грошових оцінок земельних ділянок, які виставляються для продажу на аукціоні", яким, зокрема, затверджені проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Павлоградській міській раді на вул. Центральна р-н буд. № 84а, площею 0,0655 га, кадастровий номер 1212400000:02:035:0169, цільове призначення - для комерційного використання, вид цільового призначення земель (КВЦПЗ) - 03.07 - (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі) із земель міської ради, які не надані у власність та користування, землі житлової та громадської забудови (п.п.1.2 п.1 рішення); надано дозвіл на проведення організаційних робіт по проведенню експертної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 1212400000:02:035:0169), розташованої на вул. Центральна, р-н буд. № 84а, площею 0,0655 га, цільове призначення - для комерційного використання, вид цільового призначення земель (КВЦПЗ) - 03.07 - (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі), із земель міської ради, які не надані у власність та користування, землі житлової громадської забудови, для формування лоту з продажу земельної ділянки на земельних торгах (п.п.2.2 п.2 рішення).
У п.п. 3, 4 рішення зазначено, що для формування лоту з продажу земельних ділянок на земельних торгах зареєструвати право комунальної власності на земельні ділянки за територіальною громадою міста Павлоград в особі Павлоградської міської ради. ТБ "Кіровоградська аграрна біржа" провести організаційні роботи по проведенню експертних грошових оцінок земельних ділянок.
Позивач не погоджується з рішенням Павлоградської міської ради від 26.12.2017 № 1035-33/VII "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та про надання дозволу на проведення експертних грошових оцінок земельних ділянок, які виставляються для продажу на аукціоні" в частині п.п.1.2 п.1 та п.п. 2.2 п.2 та п.3, п.4 рішення в частині земельної ділянки кадастровий номер 1212400000:02:035:0169, що стало підставою для звернення з даним позовом про визнання їх недійсними, визнання права користування земельною ділянкою площею 0,33 га за адресою: вул.Горького, 164 в м.Павлограді Дніпропетровської області за Організацією орендарів орендного підприємства "Завод Луч".
Позивач посилається на те, що відповідачем було порушено ч.2 ст.134 Земельного кодексу України та принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій ці об`єкти розташовані.
За приписами ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 20 Господарського кодексу України та статтею 16 Цивільного кодексу України встановлено способи захисту порушених права, до яких відноситься, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Для вирішення питання щодо наявності правових підстав для визнання незаконним та скасування відповідного рішення органу державної влади або місцевого самоврядування, суду необхідно встановити невідповідність такого рішення вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав ці акти. Обов`язковою умовою визнання цих актів недійсними є порушення у зв`язку з їх прийняттям прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
Отже, оскільки об`єктом захисту закон визначає саме порушене (невизнане або оспорюване) право чи інтерес, задоволення судом позову можливе лише за умови доведення позивачем обставин щодо наявності у нього відповідного права (охоронюваного законом інтересу), а також порушення (невизнання, оспорення) зазначеного права відповідачем з урахуванням належності обраного способу судового захисту.
Установивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, про захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту їх порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу в захисті, встановивши безпідставність та (або) необґрунтованість заявлених вимог (правова позиція Великої Палати Верховного Суду, викладена у постанові від 16.10.2019 у справі № 525/505/16-ц).
Згідно з ч.1 ст.21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Згідно з ч. 1 ст. 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.
Стаття 143 Конституції України визначає право територіальної громади міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляти майном, що є в комунальній власності.
Відповідно до статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад.
Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та іншими законами до їх відання. Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин (ст.ст.25, 26 Закону України "Про місцеве самоврядування").
За приписами частини першої статті 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Відповідно до статей 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Статтею 123 Земельного кодексу України встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідно до статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Частинами другою та третьою статті 134 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначені випадки, коли земельні торги не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах (ч.2 ст. 135 Земельного кодексу України).
Організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів. Виконавцем земельних торгів є суб`єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення (ч.3 ст 135 ЗК України).
Перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами визначає організатор земельних торгів (у даній справі орган місцевого самоврядування Павлоградська міська рада) (ч.1 ст. 136 Земельного кодексу України).
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови (ч.2 ст. 136 Земельного кодексу України).
Таким чином, Павлоградська міська рада як орган, який здійснює реалізацію права комунальної власності на земельну ділянку в районі вул. Центральна, 84 в м. Павлоград, враховуючи вищенаведені норми чинного законодавства, приймаючи оскаржуване рішення, діяла у спосіб, передбачений чинним законодавством.
Разом з цим, вирішуючи питання про порушення прав та інтересів позивача оспорюваним рішенням, колегія суддів враховує, що станом на дату укладання договору купівлі-продажу майнового комплексу №162 від 03.07.1996 діяв Земельний кодекс УРСР (введений в дію з 15.03.1991).
За змістом статті 22 Земельного кодексу УРСР право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Приступати до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється.
Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів (ст.23 ЗК УРСР).
Згідно ст. 30 Земельного кодексу УРСР при переході права власності на будівлю і споруду разом з цими об`єктами переходить у розмірах, передбачених статтею 67 цього Кодексу, і право власності або право користування земельною ділянкою без зміни її цільового призначення і, якщо інше не передбачено у договорі відчуження - будівлі та споруди. У разі зміни цільового призначення надання земельної ділянки у власність або користування здійснюється в порядку відведення. При передачі підприємствами, установами і організаціями будівель та споруд іншим підприємствам, установам і організаціям разом з цими об`єктами до них переходить право користування земельною ділянкою, на якій знаходяться зазначені будівлі та споруди. Право власності або право користування земельною ділянкою у перелічених випадках посвідчується Радами народних депутатів відповідно до вимог статті 23 цього Кодексу.
Як вбачається з договору купівлі-продажу № 162 від 03.07.1996 державного майна орендного підприємства "Завод "Луч", позивач є власником цілісного майнового комплексу орендного підприємства "Завод "Луч", який знаходиться у тому числі, по вулиці Горького 164 на земельній ділянці 0,33 га.
Доказів оформлення права користування земельною ділянкою, на якій розташовані придбані позивачем будівлі та споруди та яка необхідна для їх обслуговування позивачем не надано.
Колегія суддів зазначає, що неоформлення позивачем права користування земельною ділянкою, на якій знаходяться зазначені будівлі та споруди, відповідно до вимог статті 23 Земельного кодексу УРСР, не позбавляє його права у подальшому належним чином оформити таке право користування.
Таким чином, судом встановлено обставини, за якими позивач як набувач за договором купівлі продажу об`єктів нерухомого майна, що розташовані на спірній земельній ділянці, має право на оформлення права користування цією земельною ділянкою, тому прийняте відповідачем оспорюване рішення у визначених позивачем частинах порушує його законне право та інтерес.
Викладене свідчить про правомірність оскаржуваного рішення місцевого господарського суду в частині визнання недійсними п.п. 1.2 п.1 та п.п. 2.2 п.2 рішення Павлоградської міської ради "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та про надання дозволу на проведення експертних грошових оцінок земельних ділянок, які виставляються для продажу на аукціоні" від 26.12.2017 та частково недійсними п.п. 3, 4 цього рішення в частині земельної ділянки (кадастровий номер 1212400000:02:035:0169), розташованої на вул. Центральна р-н буд. № 84а, площею 0,0655 га, цільове призначення - для комерційного використання, вид цільового призначення земель (КВЦПЗ) - 03.07 - (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі).
Разом з тим, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання за позивачем права користування земельною ділянкою площею 0,33 га за адресою: м. Павлоград, вул. Горького, 164.
Як було зазначено вище, позивач має право на оформлення права користування цією земельною ділянкою, тому таке оформлення має відбуватися в порядку, визначеному законодавством.
Статтями 122 та 123 Земельного кодексу України встановлено, що вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Згідно ч. 14 ст. 123 Земельного кодексу України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки в користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Отже, в разі відмови в наданні спірної земельної ділянки в користування або ж залишення відповідного клопотання без розгляду позивач не позбавлений права оскаржити бездіяльність органу місцевого самоврядування до суду.
В матеріалах справи міститься відповідь Павлоградської міської ради на лист позивача №17082015/1/-пмр від 17.08.2015, в якому зазначено, що позивачу необхідно звернутися до ЦНАПу (адреса: м. Павлоград, вул. Шевченка, 132) та подати клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою на кожну земельну ділянку окремо; зазначено перелік документів, які необхідно подати.
Доказів на підтвердження дотримання позивачем процедури оформлення права користування земельною ділянкою, на якій розташований належний йому на праві власності об`єкт нерухомості, матеріали справи не містять.
З огляду на викладене, доводи апеляційної скарги є частково обґрунтованими; рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 27.12.2022 у справі №904/371/18 як таке, що прийнято при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи, підлягає скасуванню в частині визнання за позивачем права користування земельною ділянкою площею 0,33 га за адресою: м. Павлоград, вул. Горького, 164 з прийняттям в цій частині нового рішення про відмову в задоволенні позову, у зв`язку з цим підлягає зміні сума судового збору за розгляд позовної заяви, що стягнута з відповідача, в іншій частині оскаржуване рішення підлягає залишенню без змін.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у справі відносяться на сторони пропорційно задоволеним вимогам.
Керуючись ст. ст. 129, 269, 275, 277, 282 - 284, 287-289 Господарського процесуального кодексу України, Центральний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Павлоградської міської ради Дніпропетровської області на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 27.12.2022 у справі №904/371/18 задовольнити частково.
Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 27.12.2022 у справі №904/371/18 скасувати в частині визнання за Організацією орендарів орендованого підприємства «Завод Луч» права користування земельною ділянкою площею 0,33 га за адресою: м. Павлоград, вул. Горького, 164.
Прийняти в цій частині нове рішення про відмову в задоволенні позову.
Змінити рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 27.12.2022 у справі №904/371/18 в частині розміру судового збору, стягнутого з Павлоградської міської ради, за розгляд позовної заяви, зазначивши, що стягненню підлягає сума 1 762,00 грн.
В іншій частині рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 27.12.2022 у справі №904/371/18 залишити без змін.
Визнати таким, що не підлягає виконанню, наказ Господарського суду Дніпропетровської області від 23.01.2023 у справі №904/371/18.
Стягнути з Організації орендарів орендованого підприємства «Завод Луч» на користь Павлоградської міської ради Дніпропетровської області судовий збір за розгляд апеляційної скарги в сумі 2 643,00 грн, про що видати наказ.
Видачу наказів на виконання цієї постанови доручити Господарському суду Дніпропетровської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складання повної постанови.
Повна постанова складена 11.08.2023.
Головуючий суддя Е.В. Орєшкіна
Суддя О.В. Чус
Суддя І.М. Кощеєв
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2023 |
Оприлюднено | 14.08.2023 |
Номер документу | 112772963 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Панна Світлана Павлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Панна Світлана Павлівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Орєшкіна Еліна Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні