УХВАЛА
м. Вінниця
11 серпня 2023 р.Справа № 120/7804/21-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді:Слободонюка М.В.,
за участю:
секретаря судового засідання: Філіппова Ю.Ю.
позивача: ОСОБА_1
представника відповідача:адвоката Слізяк М.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву Лука-Мелешківської сільської ради Вінницького району Вінницької області про відстрочення виконання постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16.02.2022 у справі №120/7804/21-а за позовом ОСОБА_1 до Лука-Мелешківської сільської ради Вінницького району Вінницької області про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
У провадженні Вінницького окружного адміністративного суду перебувала адміністративна справа №120/7804/21-а за позовом ОСОБА_1 до Лука-Мелешківської сільської ради Вінницького району Вінницької області про визнання протиправним та скасування рішення.
Рішенням суду від 13.10.2021 в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погодившись із вказаним рішенням позивач оскаржив його в апеляційному порядку. Так, постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16.02.2022 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 13.10.2021 скасовано. Прийнято нову постанову відповідно до якої адміністративний позов задоволено. Зокрема, визнано протиправним та скасовано рішення 9 сесії 8 скликання Лука-Мелешківської сільської ради Вінницького району Вінницької області №363 від 16 квітня 2021"Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 ". Зобов`язано Лука-Мелешківську сільську раду Вінницького району Вінницької області надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для індивідуального дачного будівництва площею 0,10 га на території Лука-Мелешківської сільської ради Вінницького району Вінницької області.
На виконання даного судового рішення суду апеляційної інстанції Вінницьким окружним адміністративним судом 07.04.2022 видано виконавчий лист.
04.08.2023 від представника відповідача (боржника) в порядку статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) надійшла заява про відстрочення виконання постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16.02.2022 в зобов`язальній її частині до закінчення воєнного стану.
Заява обґрунтовується тим, що Законом України від 24 березня 2022 року № 2145-XI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану", який набрав чинності 07 квітня 2022 року, внесено зміни до деяких законодавчих актів України, зокрема до Земельного кодексу України. Вказаним законом розділ X "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено пунктом 27, згідно з яким під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей: 5) безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
Заявник зазначає, що норми Закону від 24 березня 2022 року № 2145-XI унеможливлюють надання позивачу дозволу на розроблення документації із землеустрою під час дії воєнного стану, а тому просить відстрочити виконання постанови Сьомого апеляційного суду від 16.02.2022 до припинення (скасування) воєнного стану.
Ухвалою від 07.08.2023 подану відповідачем заяву про відстрочення виконання судового рішення призначено до розгляду у судовому засіданні на 11.08.2023.
07.08.2023 від позивача надійшов відзив (заперечення) на заяву про відстрочення виконання судового рішення, в обґрунтування якого зазначає, що постанова Сьомого апеляційного адміністративного суду, якою задоволено його позовні вимоги, прийнята 16.02.2022, тобто до введення воєнного стану. Крім того позивач вказує, що згідно інформації із матеріалів виконавчого провадження виконується рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 13.10.2021, тобто рішення, яке прийняте до початку введення воєнного стану. Крім того позивач звертає увагу суду на те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків коли вони пом`якшують. З огляду на викладене позивач просить залишити без задоволення заяву відповідача про відстрочення виконання рішення суду.
Так у судовому засіданні 11.08.2023 представник відповідача підтримала заяву про відстрочення виконання судового рішення та просила її задовольнити.
Позивач у судовому засіданні заперечив проти її задоволення.
Розглянувши подану заяву про відстрочення виконання судового рішення, суд виходить із такого.
Частиною 1 статті 129-1 Конституції України встановлено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.
Згідно із положеннями статті 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Відповідно до положень статті 378 КАС України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання.
Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує:
1) ступінь вини відповідача у виникненні спору;
2) щодо фізичної особи - тяжке захворювання самої особи або членів її сім`ї, її матеріальне становище;
3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
Відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення рішення, ухвали, постанови.
Отже, з аналізу вищенаведеної норми вбачається, що вона не містить конкретного переліку обставин для відстрочення та/або розстрочення виконання судового акта, а лише встановлює критерії для їх визначення, надаючи суду в кожному конкретному випадку вирішувати питання про їх наявність з урахуванням усіх обставин, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Відтак, вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання рішення, суд із певною свободою розсуду повинен враховувати не лише майнові чи інші інтереси сторін, їхню ступінь вини у виникненні спору, а й наявність інших надзвичайних непереборних подій, які існують у державі та можуть впливати на виконання судового рішення та належне відновлення порушених прав позивача.
При цьому вказані положення Кодексу адміністративного судочинства України не містять застережень щодо можливості визначення у інших правових актах відповідних обставин для відстрочення та/або розстрочення виконання судового рішення та необхідності їх врахування судом при вирішенні цього питання.
Так, в контексті обставин цієї справи суд враховує те, що у зв`язку з військовою агресією рф проти України, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/202, затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який в подальшому неодноразово продовжувався. Зокрема, останнім Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" №254/2023 від 01.05.2023, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 год. 30 хв 20.05.2023 строком на 90 діб.
Таким чином, починаючи з 24.02.2022 і по даний час на території України діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України від 12.05.2015 № 389-VIII.
Судом також встановлено, що Законом України від 24.03.2022 № 2145-XI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану", який набрав чинності 07.04.2022, внесені зміни до деяких законодавчих актів України, зокрема до Земельного кодексу України.
Так, вказаним законом розділ X "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено пунктом 27, згідно з яким під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей:
5) безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
Також суд враховує те, що Законом України від 19.10.2022 №2698-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель», внесено зміни до підпункту 5 пункту 27 розділу Х "Перехідні положення" ЗК України який станом на теперішній час передбачає, що безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. Положення цього підпункту не поширюються на безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам розташованих на таких земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу у приватну власність громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності цим Кодексом.
Отже, до припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на безоплатну передачу у приватну власність земель державної та комунальної власності, на надання уповноваженим органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, а також на розроблення відповідної документації окрім передбачених п.п. 5 п. 27 розділу Х "Перехідні положення" ЗК України випадків. В той же час доказів того, що положення цього підпункту не поширюються на позивача матеріали справи не містять.
Відтак, оскільки рішення сільської ради про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для індивідуального дачного будівництва є за своєю суттю і рішенням про розроблення відповідної документації, щодо прийняття яких наразі існує встановлена законом заборона, тому суд доходить висновку про існування обставин, що унеможливлюють виконання відповідачем постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16.02.2022 в її зобов`язальній частині.
Наведені обставини відповідно до ч. 3 ст. 378 КАС України дають підстави для відстрочення виконання судового рішення в цій частині до усунення таких обставин.
Що ж до твердження позивача про те, що постанова Сьомого апеляційного адміністративного суду була прийнята 16.02.2022, тобто до введення воєнного стану в державі, то суд не бере його до уваги, позаяк рішення суду на даний час не є виконаним. А отже на спірні правовідносини поширюються положення діючого законодавства, що унеможливлюють подальше виконання такого рішення на період воєнного стану.
Таким чином з огляду на вищевикладене заява Лука-Мелешківської сільської ради Вінницького району Вінницької області підлягає задоволенню, а виконання постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16.02.2022 у справі №120/7804/21-а відстроченню до припинення (скасування) воєнного стану в Україні.
Керуючись ст.ст. 248, 256, 378 КАС України суд, -
УХВАЛИВ:
Заяву Лука-Мелешківської сільської ради Вінницького району Вінницької області про відстрочення виконання судового рішення задовольнити.
Відстрочити виконання постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16.02.2022 у справі №120/7804/21-а в частині зобов`язання Лука-Мелешківської сільської ради Вінницького району Вінницької області надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для індивідуального дачного будівництва площею 0,10 га на території Лука-Мелешківської сільської ради Вінницького району Вінницької області до припинення (скасування) воєнного стану в Україні.
Ухвала суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 256 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Ухвала суду в повному обсязі складена 11.08.2023.
СуддяСлободонюк Михайло Васильович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.08.2023 |
Оприлюднено | 14.08.2023 |
Номер документу | 112778275 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Слободонюк Михайло Васильович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Слободонюк Михайло Васильович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Слободонюк Михайло Васильович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Слободонюк Михайло Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні