Рішення
від 11.08.2023 по справі 140/7618/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 серпня 2023 року ЛуцькСправа № 140/7618/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Ковальчука В.Д.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Заступника керівника Володимирської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Комунального підприємства Управляюча житлова компанія №1 Нововолинської міської ради про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Володимирської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області звернувся з позовом до Комунального підприємства Управляюча житлова компанія №1 Нововолинської міської ради про зобов`язання Комунальне підприємство «Управляюча житлова компанія № 1» Нововолинської міської ради привести у стан готовності захисну споруду № 05022, що знаходиться за адресою: Проспект Перемоги, 1а, м. Нововолинськ, Волинська область, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що Володимирською окружною прокуратурою в ході вивчення стану додержання законів при використанні захисних споруд цивільного захисту населення на території Володимирського району виявлено факт порушення відповідем законодавства у вказаній сфері, що призвело до надання статусу сховища № 05022 на території м. Нововолинська, як обмежено готового до використання за призначенням. Обмежена готовність сховища № 05022 підтверджується актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, які проведено 25.06.2020, 20.09.2021, 26.09.2022 та 30.03.2023 за результатами яких захисна споруда оцінювалася як обмежено готова для експлуатації за призначенням.

Зазначеними актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту впродовж 2020-2023 років встановлено, у тому числі, обмежено працездатний технічний стан споруди; відсутність первинних засобів пожежогасіння; незахищеність від підтоплення і затоплення ґрунтовими, поверхневими, техногенними та стічними водами; відсутність резервного освітлення протирадіаційного укриття; відсутність системи зв`язку та оповіщення; відсутність місць для сидіння; відсутність робочого інструменту для обслуговування захисної споруди.

З аналізу актів оцінки стану захисної споруди прослідковується, що вищевказані порушення із року в рік є однаковими (контролюючим органом балансоутримувачу ще з 2020 року пропонувалося привести вказану споруду у відповідності до вимог Наказу МВС України № 579 від 09.07.2018), що свідчить про їх тривалий характеру та, як наслідок, невжиття відповідних заходів з метою усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан придатний до готовності.

В той же час, згідно інформації КП «УЖК № 1» Нововолинської міської ради від 24.03.2023 № 112 станом на теперішній час порушення зазначені у актах перевірки - у повному обсязі не усунуті.

Наведене свідчить про тривалість та систематичність порушень у сфері цивільного захисту, що може призвести до порушень інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю людей. З врахуванням викладеного просив позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 25.04.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

В наданий судом строк відповідач відзиву на позов не надав.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.

Володимирською окружною прокуратурою в ході вивчення стану додержання законів при використанні захисних споруд цивільного захисту населення на території Володимирського району виявлено факти порушень відповідачами законодавства у вказаній сфері, що призвело до надання статусу сховища № 05022 на території м. Нововолинська, як обмежено готового до використання за призначенням.

Відповідно до паспорту та облікової картки вказаного сховища від 12.03.2019 - протирадіаційне укриття № 05022 знаходиться за адресою: проспект Перемоги, 1а, м. Нововолинська, Волинської області, вбудоване у 5-ти поверхову будівлю (підвал), належить КП «УЖК № 1» Нововолинської міської ради та становить площу 288,6 кв.м. Введена в експлуатацію вказана споруда у 1984 році. Згідно паспорту, дане укриття у разі наявної загрози розраховане на утримання в ньому 416 осіб.

Згідно інформації Володимирського РУ ГУ ДСНС у Волинській області від 05.04.2023 № 48 01 01-284/48 01.03 встановлено, що протирадіаційне укриття № 05022, що знаходиться за адресою проспект Перемоги, 1а, м. Нововолинська, Волинської області та належить КП «УЖК № 1» Нововолинської міської ради є обмежено готовим до використання за призначенням.

Згідно інформації Нововолинської міської ради від 29.03.2023 № 766/02- 27/2-23 захисна споруда розташована за адресою проспект Перемоги, 1а, м. Нововолинська рішенням виконавчого комітету Нововолинської міської ради №36 від 19.01.2023 «Про безоплатну передачу майна комунальної власності» була передана на баланс КП «УЖК № 1» Нововолинської міської ради.

З інформації Володимирського РУ ГУ ДСНС у Волинській області від 16.03.2023 № 4801 02-186/48 01.03 вбачається, що протирадіаційне укриття № 05022, що за адресою проспект Перемоги, 1а, м. Нововолинська, Волинської області, оцінено як обмежено готове до використання.

Обмежена готовність сховища № 05022 підтверджується актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, які проведено 25.06.2020, 20.09.2021, 26.09.2022 та 30.03.2023 за результатами яких захисна споруда оцінювалася як обмежено готова для експлуатації за призначенням.

Зазначеними актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту впродовж 2020-2023 років встановлено, у тому числі, обмежено працездатний технічний стан споруди; відсутність первинних засобів пожежогасіння; незахищеність від підтоплення і затоплення ґрунтовими, поверхневими, техногенними та стічними водами; відсутність резервного освітлення протирадіаційного укриття; відсутність системи зв`язку та оповіщення; відсутність місць для сидіння; відсутність робочого інструменту для обслуговування захисної споруди.

З аналізу актів оцінки стану захисної споруди прослідковується, що вищевказані порушення із року в рік є однаковими (контролюючим органом балансоутримувачу ще з 2020 року пропонувалося привести вказану споруду у відповідності до вимог Наказу МВС України № 579 від 09.07.2018), що свідчить про їх тривалий характеру та, як наслідок, невжиття відповідних заходів з метою усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан придатний до готовності.

Водночас, варто зазначити, що відповідачем відомості, що зазначені в актах перевірок, в щорічних актах готовності не оскаржувалися.

Наведене свідчить про тривалість та систематичність порушень у сфері цивільного захисту, що може призвести до порушень інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю людей.

В той же час, згідно інформації КП «УЖК № 1» Нововолинської міської ради від 24.03.2023 № 112 станом на теперішній час порушення зазначені у актах перевірки - у повному обсязі не усунуті.

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Відповідно до ст. 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно ст. 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені і для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційне укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища| та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно ч. 2 ст. 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить: організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного, захисту.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (надалі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх баланеоутримувачами.

У відповідності до п. 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно пункту 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу,найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організаціявиконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду их споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.

Станом на початок збройної агресії проти України захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття №05022, що розміщене за адресою: проспект Перемоги, 1а, міста Нововолинськ, Волинської області, перебувала в стані обмеженої готовності до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення.

Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття №05022 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд у справі №826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).

З врахуванням викладеного позовні вимоги підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 142, 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Зобов`язати Комунальне підприємство «Управляюча житлова компанія № 1» Нововолинської міської ради (45400, Волинська область, місто Нововолинськ, вулиця Соборна, 30, ЄДРПОУ 42122641) привести у стан готовності захисну споруду № 05022, що знаходиться за адресою: Проспект Перемоги, 1а, м. Нововолинськ, Волинська область, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Володимирська окружна прокуратура (44700, Волинська область, місто Володимир, вулиця Драгоманова,31).

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Електроапаратна, 6, код ЄДРПОУ 38592662).

Суддя В.Д. Ковальчук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.08.2023
Оприлюднено14.08.2023
Номер документу112778524
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —140/7618/23

Рішення від 11.08.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 25.04.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні