Рішення
від 11.08.2023 по справі 400/5673/20
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 серпня 2023 р. справа № 400/5673/20 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мороза А.О., в спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін, в письмовому провадженні, розглянув адміністративну справу

за позовомДержавної служби геології та надр України, вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ 57, 03057,

до відповідачатовариства з додатковою відповідальністю "Первомайський спеціалізований кар`єр", вул. Гранітна, 21, с. Мигія, Первомайський район, Миколаївська область, 55223,

проприпинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 20.07.2007 р. № 4310

В С Т А Н О В И В:

Державна служба геології та надр України (далі позивач) звернулась з позовом до товариства з додатковою відповідальністю Первомайський спеціалізований кар`єр (далі відповідач), в якому просить припинити право користування надрами № 4310 від 20.07.07 р., наданого товариству з додатковою відповідальністю Первомайський спеціалізований кар`єр.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що наказом Державної служби геології та надр України № 450 від 28.11.19 р. позивачу було доручено провести планові перевірки, в тому числі відповідача. Позивачем було повідомлено відповідача про проведення перевірки листом від 07.06.19 р., однак відповідачем відмовлено в проведенні перевірки, про що складено акт та припис. Позивач зазначає, що допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) є обов`язком відповідача. Відповідач не допустивши посадових осіб до перевірки порушив умови Угоди, які зобов`язаний виконувати у встановленому порядку, а саме пункт 5.3 Угоди. Відповідно до частини 2 статті 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів - у судовому порядку, а відповідно до пункту 5 статті 26 Кодексу України про надра - використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр. Виявлені порушення та невиконання вимог припису є порушенням вимог, передбачених спеціальним дозволом та Законами України, а тому наявні підстави для анулювання Дозволу.

Судом відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Від відповідача відзив на позовну заяву не надходив.

Суд розглянув справу відповідно до вимог ст. 262 КАС України без проведення судового засідання, в порядку письмового провадження, на підставі матеріалів справи.

Вирішуючи спір, суд враховує наступне.

Товариство з додатковою відповідальністю Первомайський спеціалізований кар`єр 20.07.07 р. надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4310, з метою видобування граніту, природного для виробництва щебню будівельного та каменю бутового.

Наказом Державної служби геології та надр України № 450 від 28.11.18 р. затверджено річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2019 р., до якого було включено і відповідача.

Наказом Державної служби геології та надр України № 183 від 04.06.19 р. Департаменту було доручено провести планові перевірки надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у липня-серпні 2019 р.

Листом від 07.06.19 р. № 10542/03/14-19 позивачем було направлено відповідачу повідомлення про проведення планової перевірки.

08.08.19 р. позивачем складено акт про недопущення до перевірки № 42/4310-М.

На підстав акту позивачем було складено припис від 09.08.19 р. № 252/14-01, яким зафіксовано порушення законодавства у сфері надрокористування (недопущення посадових осіб Держгеонадр до здійснення заходів державного нагляду (контролю).

Припис разом з актом направлено на адресу відповідача поштою та отримані ним 20.08.19 р.

Наказом Держгеонадр від 16.09.19 р. № 338 «Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень», яким відповідачу зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 4310 від 20.07.07 р., у зв`язку з порушенням надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр, та надано строк (30 календарних днів) для усунення порушень. Зазначений наказ було направлено відповідачу листом від 20.09.20 р., але у встановлений строк відповідач не усунув порушення законодавства у сфері надрокористування.

Наказом Держгеонадр від 10.03.20 р. № 82 продовжено до 01.05.20 р. термін для усунення порушень, про що повідомлено відповідача листом від 16.03.20 р.

07.05.20 р. Азово-Чорноморським міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю на адресу Держгеонадр направлено подання на анулювання дії дозволу від 20.07.07 р. № 4310.

Позивач зазначив, що оскільки відповідач порушив законодавство в сфері надрокористування та не усунув порушення, наявні підстави для анулювання дозволу згідно ст. 26 Кодексу України про надра та пункт Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. №615.

Статтею 14 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; геологічного вивчення бурштиноносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням бурштину (промисловою розробкою родовищ); задоволення інших потреб.

Відповідно до статті 19 вказаного Кодексу, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Статтею 60 Кодексу України про надра передбачено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України. Згідно з частиною першою статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1174, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовані Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. № 615 (далі Порядок № 615).

Відповідно до пункту 10 Порядку № 615 невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.

Відповідно до пункту 22 цього ж Порядку № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди з підстав, передбачених Законом України «Про оцінку впливу на довкілля», центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; 4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища; 5) наявності підстав, передбачених Законом України «Про санкції».

Пунктом 23 Порядку № 615 визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».

Частиною сьомою статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 6 вересня 2005 року № 2806-IV (далі Закон № 2806-IV) визначено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; 2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення. Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр. Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктах 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому, питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.

З огляду на те, що відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами і від нього не надходила будь яка інформація відносно вказаного питання, то наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

Так, судом встановлено, що з метою проведення планової перевірки, службовими особами Держгеонадра здійснено виїзд за юридичною адресою відповідача, зазначеною в спеціальному дозволі на користування надрами № 4310 від 20.07.07 р., однак посадових осіб відповідача не допущено до перевірки, чим порушено статтю 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та пункт 5.3 Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 4310 від 20.07.20 р. в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю. У зв`язку із виявленими порушеннями відповідачем складено припис, однак відповідачем не було вчинено жодних дій щодо виконання зазначеного припису.

Згідно зі статтею 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає відповідний наказ, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, і предмет перевірки, та на підставі якого оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, що підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові) і засвідчується печаткою. Перед початком перевірки суб`єкта господарювання посадові особи, які проводять перевірку, пред`являють керівнику суб`єкта господарювання або уповноваженій ним особі направлення та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу, і надають суб`єкту господарювання копію направлення на перевірку, а також інформують цих осіб про мету перевірки. Крім того, цією ж нормою встановлено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Частиною першою статті 12 Закону № 877-V встановлено, що невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.

Суд звертає увагу на те, що доказів оскарження припису до суду не надано, а тому відповідно до статті 7 Закону №877-V він є обов`язковим до виконання.

Крім того, відповідачем не оскаржувався наказ про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень», яким відповідачу зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 4310 від 20.07.07 р., у зв`язку з порушенням надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр, та надано строк для усунення порушень.

Отже, в ході розгляду справи судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідачем порушено вимоги статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 4310 від 20.07.07 р., в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю.

Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що відповідачем було порушено умови та порядок користування надрами, що є підставою для припинення користування надрами відповідно до пункту 5 статті 26 Кодексу України про надра та частини 7 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Також суд звертає увагу на те, що відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу, тому умови щодо їх використання є особливо суворими.

Висновки суду у цій справі узгоджуються із правовими висновками Верховного Суду, висловленими у подібних правовідносинах у постановах 26 травня 2020 р. у справі № 460/1033/19, від 15 квітня 2020 р. у справі №806/1285/16.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

За таких обставин, суд знаходить позовні вимоги обґрунтованими, підтвердженими матеріалами справи та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

У даній справі відсутні витрати, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, а тому судові витрати з відповідача не стягуються.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057, ЄДРПОУ 37536031) до товариства з додатковою відповідальністю «Первомайський спеціалізований кар`єр» (вул. Гранітна, 21, с. Мигія, Первомайський район, Миколаївська область, 55223, ЄДРПОУ 03443655) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, задовольнити.

2. Припинити право користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами № 4310 від 20.07.07 р., наданого товариству з додатковою відповідальністю «Первомайський спеціалізований кар`єр» (вул. Гранітна, 21, с. Мигія, Первомайський район, Миколаївська область, 55223, ЄДРПОУ 03443655).

3. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя А. О. Мороз

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.08.2023
Оприлюднено14.08.2023
Номер документу112780642
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —400/5673/20

Рішення від 11.08.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 10.12.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні