Справа № 420/11631/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 серпня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Лебедєвої Г.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» до Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області про визнання протиправними дії/бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю «Українська Вінеція» до Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, у якій позивач просить суд:
визнати незаконними дії/бездіяльність виконавчого комітету Вилківської міської ради;
зобов`язати Вилківську міську раду повторно розглянути клопотання від 07.02.2023 та заяву від 29.03.2023 у сукупності, та надати законне рішення з резолютивною частиною;
стягнути із Відповідача на користь Позивача судові витрати.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив про те, що 07.02.2023 року товариство звернулось до Вилківської міської ради з клопотанням щодо застосування податкової пільги з податку на нерухоме майно на період воєнного стану. У якості відповіді товариству надійшла інформаційна довідка №573101-26, яка замість рішення по суті звернення (відмова або надання податкової пільги) містила цитування пп. 69.22 Підрозділу 10 "Інші перехідні положення" Розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.
З урахуванням вищенаведеної відповіді, 29.03.2023 року позивачем повторно подано заяву щодо застосування для ТОВ "УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ" податкової пільги з податку на нерухомість на період дії воєнного стану з урахуванням відповіді Вилківської міської ради від 06.03.2023, з роз`ясненнями недоречності посилання та копіювання статей Податкового кодексу України, які стосуються територій ведення бойових дій/окупованих територій, повторним поясненням, що в клопотанні йдеться про території, засмічені вибухонебезпечними предметами, на яких заборонено знаходження цивільних осіб, повторним посиланням на пп. 12.3.8 ст. 12 Податкового кодексу України, яким передбачена можливість надання міською радою податкових пільг з місцевих податків на період дії воєнного стану.
Однак, як вважає позивач, на цю заяву відповідачем також не надано належну відповідь, а 26.04.2023 позивачем отримано лист № 1340/01-26 за підписом голови Вилківської міської ради, у якому, як і у відповіді від 06.03.2023, наведено (скопійовано) текст пп. 69.22, пп. 69.14 Підрозділу 10 "Інші перехідні положення" Розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України стосовно пільг з плати за землю, хоча в клопотанні та заяві ТОВ "УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ" йшлося про податок на нерухомість.
Враховуючи викладене, посилаючись на те, що відповіді відповідача містять лише скопійовані пункти та статті Податкового кодексу України та не містять вирішення питання по суті звернення (відмова або надання податкової пільги), позивач оскаржує бездіяльність виконавчого комітету Вилківської міської ради з огляду на порушення ч.ч. 1, 4 ст. 15 Закону України «Про звернення громадян» щодо розгляду поданих товариством клопотання від 07.02.2023 та заяви від 29.03.2023.
Ухвалою від 29.05.2022 року Одеський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 420/11631/22 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до ст. 262 КАС України.
13.06.2023 року відповідачем подано відзив на позовну заяву, у якому відповідач просив відмовити у задоволенні позову.
Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, що в строки визначенні законодавством були розглянуті клопотання позивача з наданням відповідей з посиланням до норм чинного законодавства в обґрунтування та роз`яснення своїх дій.
Щодо доводів позивача про порушення ч.ч. 1, 4 ст. 15 Закону України «Про звернення громадян» та не отримання конкретного рішення щодо клопотання, відповідач зазначив, що у поданому клопотанні позивачем не було надано конкретної інформації щодо яких саме земель (об`єкту оподаткування відповідно до ПКУ) він просить пільгу, а зазначено лише «землі ТОВ «Українська Вінеція» з посиланням на поштову адресу база відпочинку «Парус».
Відповідач вказує, що в листі Одеської обласної військової адміністрації №12612/2/01-45/10863/2-22 від 15.12.2022 чітко не встановлено та не вказано, які саме землі або земельна ділянка ТОВ "УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ" визначені такими, що засмічені вибухонебезпечними предметами.
Відповідач зазначає, що не отримував рішення Одеської обласної військової адміністрації про визначення земельних ділянок які засмічені вибуховими предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди, а в листі №12612/2/01-45/10863/2-22 від 15.12.2022 лише зазначено, що за інформацією оперативно-стратегічного угрупування військ « Одеса », земельна ділянка ТОВ «Українська Вінеція» (проте яка саме земельна ділянка не зрозуміло, оскільки земельна ділянка на якій розташована б/в «Парус» не є власністю Позивача), визначена такою, яка засмічена вибухонебезпечними предметами, що суперечить нормам законодавства.
Також у відзиві зазначено, що з метою застосування пп. 69.22 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, територія Вилківської міської ради не визначена Кабінетом Міністрів України такою, на якій ведуться або велися бойові дії, або тимчасово окупованою територією.
Інші заяви по суті справи учасниками справи не надавались.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Позивач - товариство з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» (код ЄДРПОУ - 25041833) (надалі - ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ») 10.10.1997 зареєстроване як юридична особа, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис.
Основним видом економічної діяльності підприємства за КВЕД є: 55.20 Діяльність засобів розміщування на період відпустки та іншого тимчасового проживання.
Місцезнаходження юридичної особи: 68350, Одеська обл., Кілійський район, село Приморське, БАЗА ВІДПОЧИНКУ "ПАРУС".
Відповідно до ст. 15 Податкового кодексу України, ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» є платником податків.
07.02.2023 року ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» звернулось до голови Вилківської міської ради з клопотанням вих. №КЛ001 щодо застосування податкової пільги з податку на нерухоме майно на період воєнного стану (а.с. 5-7).
У заяві зазначено, що внаслідок замінувати узбережжя Чорного моря, зокрема земельної ділянки, на якій розташовано ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ», що підтверджується листом Одеської обласної військової адміністрації №12612/2/01-45/10863/2- 22 від 15.12.2022 (Додаток 1), унеможливлює господарську діяльність та знаходження цивільних на цій території, що підтверджується листом Одеської обласної військової адміністрації №9514/2/01-45/8076/2-22 від 30.09.2022 (Додаток 2). Через ці форс-мажорні обставини: засміченість території вибухонебезпечними предметами та заборону перебування, пересування громадян та транспортних засобів у межах прибережної захисної смуги Чорного моря на території Одеської області, адміністрацією ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» було прийнято рішення не відкривати базу відпочинку на період воєнного стану (Додаток 3). З лютого 2022 по теперішній час через неможливість використання нерухомості, розташованої на території, засміченій вибухонебезпечними предметами, ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» не має та не матиме в подальшому (до часу розмінування території/ закінчення воєнного стану) змоги вести господарську діяльність. Головним управлінням ДПС в Одеській області 12.12.2022 було прийнято Рішення №165/15- 32-04 (Додаток 7), в якому зазначено: "...У зв`язку з форс-мажорними обставинами, що виникли не з вини платника, ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» позбавлено можливості проводити господарську діяльність та своєчасно сплачувати податкові зобов`язання...", тобто ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» не має можливості виконати податкові зобов`язання, зокрема, з податку на майно, який, згідно ст. 10 Податкового кодексу України (далі - ПКУ), належить до місцевих податків та встановлюється міською радою.
З огляду на викладене, директор ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» просив надати товариству податкову пільгу - скасувати нарахування з податку на нерухоме майно на період дії воєнного стану, посилаючись на пп. 12.3.8 п. 12.3 та п. 12.4 ст. 12 Податкового кодексу України.
До клопотання додані (а.с. 8-25):
1. Додаток 1 - лист Одеської обласної/військової адміністрації № 12612/2/01-45/10863/2-22 від 15.12.2022 на 1 сторінці;
2. Додаток 2 - лист Одеської обласної/військової адміністрації № 9514/2/01 -45/8076/2-22 від 30.09.2022 на 2 сторінках;
3. Додаток 3 - наказ ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» від 28.02.2022 на 1 сторінці;
4. Додаток 4 - довідка АК КБ "Приватбанк" № 220930SU13465701 від 30.09.2022 "Про обіги та сальдо ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» на 4 сторінках;
5. Додаток 5 - рахунки та акти Одеської обласної енергопостачальної компанії за лютий-січень 2022 на 5 сторінках;
6. Додаток 6 - лист ТПП України № 2024/02.0-7.1 на 1 сторінці;
7. Додаток 7 - Рішення ГУ ДПС в Одеській області № 165/15-32-04 від 12.12.2022 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку на 3 сторінках;
8. Додаток 8 - Довіреність № 1 від 18.01.2023 на представлення інтересів ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» Барба Т.Є. на 1 сторінці.
Листом Виконавчого комітету Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області від 06.03.2023 року вих. №573/01-26 (а.с. 26-27) на клопотання ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» від 07.02.2023 року щодо застосування податкової пільги з податку на нерухоме майно на період воєнного стану надано відповідь, у якій наведені положення п. 69.22 Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану».
Також у відповіді зазначено, що з листа Одеської обласної військової адміністрації №12612/2/01-45/10863/2-22 від 15.12.2022 не зрозуміло, яка саме земельна ділянка ТОВ "УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ" визначена такою, яка засмічена вибухонебезпечними предметами.
29.03.2023 року ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» повторно звернулось до голови Вилківської міської ради із заявою щодо застосування податкової пільги з податку на нерухоме майно на період дії воєнного стану з урахуванням відповіді Вилківської міської ради від 06.03.2023 року (а.с. 28-29). Заявник додатково повідомив, що у ТОВ "УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ" всі адреси - податкова, юридична, фактична - однакові, що відповідає статуту підприємства. Також, ТОВ "УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ" укладений лише один договір оренди земельної ділянки з Приморською сільською радою (б/н від 01.02.2006), інших земельних ділянок не має та не орендує.
У поданій заяві позивач просив надати відповідь по суті звернення (тобто щодо застосування податкової пільги з податку на нерухоме майно на період воєнного стану або відмови). Також позивач просив повторно розглянути Клопотання від 07.02.2023 з урахуванням цієї заяви від 29.03.2023, та надати відповідь у терміни, передбачені Законом «Про звернення громадян».
Листом Виконавчого комітету Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області від 26.04.2023 року вих. №1340/01-26 (а.с. 30-32) на заяву ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» від 29.03.2023 року надано відповідь.
У відповіді наведені положення п. 69.22 Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану».
Також процитовано пп. 69.14 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, у редакції Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 № 2120-IX, яким передбачено: 69.14. Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Звернувшись до суду з даним позовом позивач вказує, що відповіді відповідача містять лише скопійовані пункти та статті Податкового кодексу України та не містять вирішення питання по суті звернення (відмова або надання податкової пільги).
З огляду на викладене, позивач оскаржує бездіяльність виконавчого комітету Вилківської міської ради, посилаючись на порушення ч.ч. 1, 4 ст. 15 Закону України «Про звернення громадян» щодо розгляду поданих товариством клопотання від 07.02.2023 та заяви від 29.03.2023.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 40 Конституції України визначено, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Згідно ст. 55 Конституції України, права і свободи людини і громадянина захищаються судом.
Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Законом України «Про звернення громадян» від 02.10.1996 № 393/96-ВР регулюються питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права вносити в органи державної влади, об`єднання громадян відповідно до їх статуту пропозиції про поліпшення їх діяльності, викривати недоліки в роботі, оскаржувати дії посадових осіб, державних і громадських органів. Закон забезпечує громадянам України можливості для участі в управлінні державними і громадськими справами, для впливу на поліпшення роботи органів державної влади і місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, для відстоювання своїх прав і законних інтересів та відновлення їх у разі порушення.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про звернення громадян» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Згідно ст. 3 Закону України «Про звернення громадян», під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.
У свою чергу, заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.
Статтю 4 Закону України «Про звернення громадян» визначено рішення, дії (бездіяльність), які можуть бути оскаржені.
До рішень, дій (бездіяльності), які можуть бути оскаржені, належать такі у сфері управлінської діяльності, внаслідок яких:
порушено права і законні інтереси чи свободи громадянина (групи громадян);
створено перешкоди для здійснення громадянином його прав і законних інтересів чи свобод;
незаконно покладено на громадянина які-небудь обов`язки або його незаконно притягнуто до відповідальності.
Стаття 5 Закону України «Про звернення громадян» визначає вимоги до звернення.
Зокрема, звернення адресуються органам державної влади і органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форми власності, об`єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.
Звернення може бути подано окремою особою (індивідуальне) або групою осіб (колективне).
Звернення може бути усним чи письмовим. Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв`язку через визначені контактні центри, телефонні "гарячі лінії" та записується (реєструється) посадовою особою. Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв`язку (електронне звернення).
У зверненні має бути зазначено прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв`язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.
Звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз`ясненнями не пізніш як через десять днів від дня його надходження, крім випадків, передбачених частиною першою статті 7 цього Закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України «Про звернення громадян», звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов`язковому прийняттю та розгляду.
Стаття 15 Закону України «Про звернення громадян» регламентує порядок розгляду заяв (клопотань).
Органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).
Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов`язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов`язки.
Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз`ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.
Відповідно до ст. 19 Закону України «Про звернення громадян», органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об`єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов`язані, зокрема:
об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги;
письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення;
у разі визнання заяви чи скарги необґрунтованою роз`яснити порядок оскарження прийнятого за нею рішення.
Згідно з ч. ст. 20 Закону України «Про звернення громадян», звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.
Стаття 24 Закону України «Про звернення громадян» визначає, що особи, винні у порушенні цього Закону, несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність, передбачену законодавством України.
У даній справі позивачем оскаржується бездіяльність виконавчого комітету Вилківської міської ради щодо розгляду поданих ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» клопотання від 07.02.2023 та заяви від 29.03.2023 щодо застосування податкової пільги з податку на нерухоме майно на період воєнного стану.
Згідно ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (далі у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).
Відповідно до п. 8.1 ст. 8 Податкового кодексу України, в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори.
Згідно п. 8.2 ст. 8 Податкового кодексу України, до загальнодержавних належать податки та збори, що встановлені цим Кодексом і є обов`язковими до сплати на усій території України, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Згідно п. 8.3 ст. 8 Податкового кодексу України, до місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах їх повноважень і є обов`язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.
Пунктом 10.1 статті 10 Податкового кодексу України визначено, що до місцевих податків належать: податок на майно; єдиний податок.
Відповідно до п. 10.2-1 ст. 10 Податкового кодексу України, місцеві ради обов`язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю, крім земельного податку за лісові землі).
Відповідно до п. 10.3 ст. 10 Податкового кодексу України, місцеві ради в межах повноважень, визначених цим Кодексом, вирішують питання відповідно до вимог цього Кодексу щодо встановлення податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) та встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів, туристичного збору та земельного податку за лісові землі.
Згідно п. 265.1 ст. 265 Податкового кодексу України, податок на майно складається з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортного податку; плати за землю.
Отже, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у складі податку на майно належить до місцевих податків.
Стаття 12 Податкового кодексу України визначає повноваження Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів.
Згідно з п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу України, сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» від 24.03.2022 № 2142-IX, який набув чинності 05.04.2023, доповнено пункт 12.3 статті 12 Податкового кодексу України підпунктом 12.3.8 наступного змісту:
12.3.8. На період дії воєнного чи надзвичайного стану сільські, селищні, міські ради мають право приймати рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів та податкових пільг із сплати місцевих податків та/або зборів без застосування процедур, передбачених Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". У разі введення воєнного чи надзвичайного стану в окремих місцевостях України положення цього підпункту поширюється виключно на представницькі органи територіальних громад відповідних адміністративно-територіальних одиниць, на території яких введено воєнний чи надзвичайний стан.
На підставі викладеного, судом встановлено, що позивач для вирішення питання щодо застосування податкової пільги з податку на нерухоме майно на період воєнного стану звертався з клопотанням від 07.02.2023 та заявою від 29.03.2023 до Вилківської міської ради, до повноважень якої й належить право приймати рішення про встановлення податкових пільг із сплати місцевих податків, згідно підпункту 12.3.8 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України.
У зв`язку з викладеним у відповідача виник обов`язок розглянути звернення позивача та прийняти відповідне рішення, повідомивши заявника про наслідки розгляду заяви (клопотання), а у разі відмови в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), навести мотиви відмови із роз`ясненням порядку оскарження прийнятого рішення, як того вимагає стаття 15 Закону України «Про звернення громадян».
Натомість, вирішуючи спір, суд дійшов висновку про те, що відповідачем під час розгляду клопотання від 07.02.2023 та заяви від 29.03.2023, поданих ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» щодо застосування податкової пільги з податку на нерухоме майно на період воєнного стану, не дотримано вимог статті 15 Закону України «Про звернення громадян», якою передбачено, що органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань). Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз`ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.
Як вбачається із відповідей відповідача (лист Виконавчого комітету Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області від 06.03.2023 року вих. №573/01-26 у відповідь на клопотання ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» від 07.02.2023 року та лист від 26.04.2023 року вих. №1340/01-26 у відповідь на клопотання від 29.09.2023 року), надані відповіді не містять вирішення питання по суті звернення (відмова або надання податкової пільги).
На підставі вищевикладеного, суд дійшов висновку, що звернення ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ», а саме клопотання від 07.02.2023 та заява від 29.03.2023, щодо застосування податкової пільги з податку на нерухоме майно на період воєнного стану, не були розглянуті Вилківською міською радою Ізмаїльського району Одеської області належним чином по суті звернення, та не надано позивачу повноту та обґрунтовану відповідь, відповідно до приписів статті 15 Закону України «Про звернення громадян».
За таких обставин, суд вважає обґрунтованими позовні вимоги щодо допущення протиправної бездіяльності Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області щодо не розгляду по суті звернення поданих ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» клопотання від 07.02.2023 та заяви від 29.03.2023 щодо застосування податкової пільги з податку на нерухоме майно на період воєнного стану.
У межах розгляду даної справи суд не надає оцінку обставинам щодо наявності/відсутності підстав для надання ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» податкової пільги з податку на нерухоме майно на період воєнного стану, оскільки предметом спору є належний розгляд відповідачем звернення позивача в межах Закону України «Про звернення громадян».
На час розгляду справи відповідачем не розглянуто по суті звернення позивача щодо застосування податкової пільги з податку на нерухоме майно на період воєнного стану.
За таких обставин з метою належного захисту порушених прав позивача суд вважає необхідним зобов`язати Вилківську міську раду Ізмаїльського району Одеської області повторно розглянути звернення ТОВ «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ», а саме клопотання від 07.02.2023 та заяву від 29.03.2023, щодо застосування податкової пільги з податку на нерухоме майно на період воєнного стану, та надати повну та обґрунтовану відповідь по суті поставлених питань, відповідно до приписів статті 15 Закону України «Про звернення громадян», з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Водночас, відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене, відповідно до основних засад адміністративного судочинства, вимог законодавства України, що регулює спірні правовідносини, суд вважає, що позовна заява підлягає задоволенню.
Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
У відповідності до приписів ст. 139 КАС України, розподіл судових витрат здійснюється на користь позивача у розмірі 2684, 00 грн., де 2684, 00 грн. - ставка судового збору сплачена позивачем за звернення до суду із цим позовом.
Керуючись статтями 2, 9, 72, 76, 77, 78, 80, 120, 139, 241-246, 255, 262, 295 КАС України суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» до Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області про визнання протиправними дії/бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області щодо не розгляду по суті звернення поданих товариством з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» клопотання від 07.02.2023 та заяви від 29.03.2023 щодо застосування податкової пільги з податку на нерухоме майно на період воєнного стану.
Зобов`язати Вилківську міську раду Ізмаїльського району Одеської області повторно розглянути звернення товариства з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ», а саме клопотання від 07.02.2023 та заяву від 29.03.2023, щодо застосування податкової пільги з податку на нерухоме майно на період воєнного стану, та надати повну та обґрунтовану відповідь по суті поставлених питань, відповідно до приписів статті 15 Закону України «Про звернення громадян», з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Стягнути з Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області (код ЄДРПОУ 40594334; вул. Моряків-Десантників, 18, м. Вилкове, Ізмаїльський район, Одеська обл., 68355) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКА ВІНЕЦІЯ» (код ЄДРПОУ - 25041833; 68350, Одеська обл., Кілійський район, село Приморське, база відпочинку «Парус») сплачений судовий збір у розмірі 2684, 00 грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повний текст рішення складено та підписано суддею 09.08.2023 року.
Суддя Г. В. Лебедєва
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2023 |
Оприлюднено | 14.08.2023 |
Номер документу | 112780725 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Лебедєва Г.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні