РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 серпня 2023 року справа № 580/1293/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кульчицького С. О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом заступника керівника Уманської окружної прокуратури до Дмитрушківської сільської ради про визнання протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся заступник керівника Уманської окружної прокуратури (далі позивач) з позовом до Дмитрушківської сільської ради (далі відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів з приводу набуття права власності на гідротехнічну споруду, а саме: греблю, довжиною - 131.5 м, шириною - 8.2-15.0 м, висотою - 3.47 м, що знаходиться за межами с. Пугачівка Дмитрушківської сільської ради;
- зобов`язати відповідача вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на гідротехнічну споруду, а саме: греблю, довжиною - 131.5 м, шириною - 8.2-15.0 м, висотою - 3.47 м, що знаходиться за межами с. Пугачівка Дмитрушківської сільської ради.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на території Дмитрушківської сільської ради, а саме за межами села Пугачівка Уманського району Черкаської області, розташована земельна ділянка під водним об`єктом - ставом, площею 5,6217 га з кадастровим номером 7124386500:01:000:0001. У межах цього об`єкта розміщені гідротехнічні споруди: гребля - грунтова, насипна, гравітаційна, водозливна, шириною по гребеню 8,2 -15,0 м, довжиною 131,5 м, максимальна висота якої - 3,47 м; водоскидна споруда комбінованого типу, напівзакритий паводковий водозлив з тонкою стінкою, складається з двох прольотів (в одному прольоті влаштований контрольований водоскид з дерев`яними заставками, вид регулювання - шандори (дерев`яні заставки), пропускна здатність 98,0 м3/с; а також інші об`єкти інфраструктури на гребені греблі розташована асфальтова автомобільна дорога місцевого значення, ширина проїжджої частини - 4.6 - 6.2 м. Зазначена гідроспоруда на балансі Дмитрушківської сільської ради не перебуває, право комунальної власності за сільською радою не встановлено та не зареєстровано. Технічна документація на гідроспоруду не розроблялася. Відомості про технічний стан гідротехнічної споруди у Дмитрушківській сільській раді - відсутні. У 2019 році інвентаризація водних об`єктів та гідротехнічних споруд була завершена всіма районними державними адміністраціями та міськими радами області. Згідно даних інвентаризації не було визначено балансоутримувача гідроспоруди ставу площею 5,6217 га, що розташований в с. Пугачівка Уманського району. Визначення балансоутримувачів гідротехнічних споруд було передбачено також пунктом 2 доручення голови Черкаської обласної державної адміністрації від 15.08.2017 № 21-Д. Прокурор вказує, що заходи щодо оформлення права власності на гідротехнічну споруду, що знаходиться за межами села Пугачівка, а саме греблі, довжиною - 131 м, шириною - 8.2-15.0 м, висотою - 3.47 м, відповідач не вжив, чим допустив протиправну бездіяльність.
Ухвалою від 27.02.2023 суддя Черкаського окружного адміністративного суду прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив спрощене позовне провадження в адміністративній справі.
19.07.2023 до суду від відповідача надійшов лист від 18.07.2023 № 02-16/454, в якому останній зазначив, що Дмитрушківська сільська рада позовні вимоги визнає та не заперечує проти розгляду справи.
Дослідивши наявні матеріали, всебічно та повно з`ясувавши всі обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна Дмитрушківській сільській раді належить земельна ділянка з кадастровим номером 7124386500:01:000:0001, площею 5.6217 га, що знаходиться за адресою: Черкаська обл., Уманський р-н, с/рада Пугачівська, цільове призначення: для рибогосподарських потреб.
Зазначена земельна ділянка на підставі договору оренди водного об`єкта, укладеного 24.11.2017 між Черкаською обласною державною адміністрацією та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 , передана в оренду останньому.
У межах об`єкта оренди розміщені гідротехнічні споруди: гребля - грунтова, насипна, гравітаційна, водозливна, шириною по гребеню 8,2 -15,0 м, довжиною 131,5 м, максимальна висота якої - 3,47 м; водоскидна споруда комбінованого типу, напівзакритий паводковий водозлив з тонкою стінкою, складається з двох прольотів (в одному прольоті влаштований контрольований водоскид з дерев`яними заставками, вид регулювання - шандори (дерев`яні заставки), пропускна здатність 98,0 м3/с; а також інші об`єкти інфраструктури на гребені греблі розташована асфальтова автомобільна дорога місцевого значення, ширина проїжджої частини - 4.6 - 6.2 м.
Відповідно до п. 4 Договору об`єкт оренди не передається разом з гідротехнічною спорудою.
Згідно із листом Дмитрушківської сільської ради від 09.11.2022 № 02-16/2158 право комунальної власності за Дмитрушківською сільською радою на зазначену гідротехнічну споруду не встановлено та не зареєстровано. Технічна документація не розроблялась, оскільки відсутнє фінансування.
З листа Регіонального офісу водних ресурсів у Черкаській області від 12.12.2022 № 1762/01/10-23-22 вбачається, що гідротехнічна споруда ставу площею 5.6217 га, що розташований в с. Пугачівка Дмитрушківської об`єднаної територіальної громади на балансі Регіонального офісу водних ресурсів у Черкаській області не перебуває, інформація про його балансоутримувача відсутня.
Разом з тим, в 2015-2019 роках на території області проводилася робота щодо інвентаризації водних об`єктів та гідротехнічних споруд області. Інвентаризація проводилася на виконання рішення Черкаської обласної ради № 39-16/VI від 24.04.2015, яким було рекомендовано сільським, селищним, міським та районним радам здійснити інвентаризацію гідротехнічних споруд, що входять до складу штучних водних об`єктів, прийняття їх у комунальну власність територіальних громад відповідно до розташування цих об`єктів на визначених територіях та запровадження платного користування гідротехнічними спорудами шляхом укладання договорів оренди нерухомого майна між відповідними радами і користувачами земельних ділянок водного фонду, забезпечивши цим самим страхування об`єктів оренди.
Відповідно з п. 2 «Протоколу наради обласної державної адміністрації щодо вирішення проблемних питань з проведення інвентаризації гідротехнічних споруд, що розташовані на водних об`єктах області, передачі їх на баланс сільським, селищним, міським радам, а також вирішення проблемних питань щодо інвентаризації та наданні в користування на умовах оренди водних об`єктів області» від 14.11.2016 інвентаризацію водних об`єктів та гідротехнічних споруд було доручено провести районним державним адміністраціям області.
На виконання зазначеного протоколу районними державними адміністраціями області було створено комісії з проведення інвентаризації водних об`єктів (ставків) та гідротехнічних споруд на них. До складу комісій ввійшли представники управлінь агропромислового розвитку районних державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, районних відділів Держгеокадастру, представники районних секторів управління ДСНС або секторів з питань цивільного захисту та оборонної роботи, а також представники міжрайонних управлінь водного господарства.
В 2019 році інвентаризація водних об`єктів та гідротехнічних споруд була завершена всіма районними державними адміністраціями та міськими радами області. Згідно даних інвентаризації не було визначено балансоутримувача гідроспоруди ставу площею 5,6217 га, що розташований в с. Пугачівка Уманського району.
Визначення балансоутримувачів гідротехнічних споруд було передбачено також пунктом 2 доручення голови Черкаської обласної державної адміністрації від 15.08.2017 № 21-Д.
Рекомендаційні листи щодо взяття на баланс безгосподарських гідротехнічних споруд направлялися Регіональним офісом водних ресурсів у Черкаській області до органів місцевого самоврядування та виконавчої влади, зокрема: в першому кварталі 2019 року на міські, сільські, селищні ради та об`єднані територіальні громади області; в липні 2019 року, на районні державні адміністрації області; в березні 2020 року на районні, міські ради та об`єднанні територіальні громади.
Зокрема, рекомендації було відправлено на Пугачівську сільську раду Уманського району листом від 01.03.2019 № 330/03/10-20-19, на Уманську районну державну адміністрацію листом від 22.07.2019 № 2004/01/10-20-19 та листом від 05.03.2020 № 375/01/10-20-20 на Дмитрушківську об`єднану територіальну громаду.
Вважаючи бездіяльність Дмитрушківської сільської ради, що полягає у не невжитті заходів щодо оформлення права власності на зазначену гідротехнічну споруду протиправною та такою, що створює перешкоди у її цільовому використанні та збереженні, прокурор звернувся з адміністративним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає таке.
Відповідно до частини 1 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 № 1697- VII (далі - Закон № 1697-VII) представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону № 1697-VII прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з вимогами ч. 3 ст. 53 Кодексу адміністративного судочинства України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження в якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Відповідно до частин 4, 5 ст. 53 КАС України, зокрема, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
За позовом у цій справі прокурор набуває статусу позивача, оскільки орган уповноважений здійснювати функції щодо визнання незаконною бездіяльності та зобов`язання оформити належним чином права власності на зазначену гідротехнічну споруду відсутній.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі Закон № 280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до ч. 3 ст. 16 Закону № 280/97-ВР матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Нормами статті 29 Закону № 280/97-ВР передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, в тому числі, управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Згідно із частиною 1 статті 60 Закону № 280/97-ВР територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про аквакультуру" гідротехнічні споруди рибогосподарської технологічної водойми (гідротехнічні споруди) це об`єкти нерухомого майна (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірноосушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод.
Статтею 12 Закону України "Про аквакультуру" передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських, Київської і Севастопольської міських, районних, обласних рад у сфері аквакультури належать: надання в користування на умовах оренди частини рибогосподарського водного об`єкта, рибогосподарської технологічної водойми для цілей аквакультури відповідно до повноважень щодо розпорядження землями, встановлених Земельним кодексом України; здійснення інших повноважень відповідно до закону.
Тобто, саме відповідачу, як органу місцевого самоврядування, чинним законодавством України надані повноваження щодо ведення обліку гідротехнічних споруд, здійснення контролю за їх використанням.
Вказане кореспондується також з положеннями статті 327 Цивільного кодексу України, відповідно до яких у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом (ч. 2 ст. 60 Закону № 280/97-ВР).
Відповідно до ч. 5 ст. 60 Закону № 280/97-ВР органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Положеннями частини 8 статті 60 Закону № 280/97-ВР передбачено, що право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
При цьому, суд врахував, що на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 728-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Черкаської області» затверджено утворення Дмитрушківської об`єднаної територіальної громади, до якої включено, зокрема, с. Пугачівка, та інші населені пункти.
Згідно з підпунктом 1 пункту 61 Прикінцевих і перехідних положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (зміни до Закону внесені в результаті прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» № 1009-ІХ , який набрав чинності 06 грудня 2020 року) до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України закінчення повноважень сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, а також реорганізація сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням положення, яким передбачено, що у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі - розформовані територіальні громади).
Також підпунктом 9 пункту 61 Прикінцевих і перехідних положень вказаного Закону передбачено, що юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою.
Припинення сільських, селищних рад шляхом об`єднання та приєднання до об`єднаної територіальної громади відбувається за спеціальними правилами, визначеними Законом України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» (зі змінами та доповненнями).
Частиною 6 статті 8 Закону встановлено, що припинення юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, тримання їхньої згоди.
Таким чином, з моменту прийняття на пленарному засіданні новообраної ради рішення про реорганізацію сільських, селищних рад, які приєдналися (об`єдналися) до об`єднаної територіальної громади, їх повноваження, як юридичної особи, припинено не зважаючи на відсутність відповідного запису у Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Так, рішенням Дмитрушківської сільської ради від 04.01.2019 № 1-15/VII прийнято рішення «Про реорганізацію Пугачівської сільської ради шляхом приєднання до Дмитрушківської сільської ради», відповідно до п. 1 якого реорганізовано Пугачівську сільську раду (ЄДРПОУ 26261583), місцезнаходження: вул. Шкільна, 5, с. Пугачівка, Уманського району Черкаської обласна шляхом приєднання до Дмитрушківської сільської ради (ЄДРПОУ 26261442), місцезнаходження вул. Петропавлівська, 19, с. Дмитрушки, Уманського району Черкаської області.
Пунктом 2 вищевказаного рішення передбачено, що Дмитрушківська сільська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Пугачівської сільської ради.
Також рішенням Дмитрушківської сільської ради від 27.03.2019 № 5-5/VII затверджено передавальний акт Пугачівської сільської ради.
З наведеного слідує, що Дмитрушківська сільська рада є правонаступником Пугачівської сільської ради й набула їх повноважень 27.03.2019.
Отже, враховуючи, що відбулося фактичне компетенційне адміністративне правонаступництво, перехід повноважень від Пугачівської сільської ради до Дмитрушківської сільської ради, тому Дмитрушківська сільська рада набула повноважень 27.03.2019 та відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» із вказаної дати є правонаступником прав та обов`язків Пугачівської сільської ради.
Тому, питання визначення, ведення обліку комунального майна та право на розпорядження вказаним майном територіальної громади Дмитрушківської сільської ради належить до повноважень органу місцевого самоврядування - Дмитрушківській сільської ради.
Нормами статті 328 частини 1 Цивільного кодексу України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом.
Юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом (стаття 329 Цивільного кодексу України).
Згідно із статтею 335 Цивільного кодексу України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Як встановив суд, згідно із отриманої інформації з листа Дмитрушківської сільської ради від 09.11.2022 № 02-16/2158 право комунальної власності за Дмитрушківською сільською радою на зазначену гідротехнічну споруду не встановлено та не зареєстровано, технічна документація не розроблялась.
Крім того, з Державного реєстру речових прав на нерухомого майно гідротехнічні споруди за Дмитрушківською сільською радою не зареєстровано.
Разом з тим, Дмитрушківська сільська рада жодних дій, спрямованих на оформлення права власності на таку споруду, не вчиняла.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-IV (далі Закон № 1952-IV), який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень в розумінні статті 2 Закону № 1952-IV це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Реєстраційна дія - державна реєстрація прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також інші дії, що здійснюються державним реєстратором у Державному реєстрі прав, крім надання інформації з цього реєстру.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (ч. 2 ст. 3 Закону № 1952-IV).
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону № 1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення.
При цьому, ч. 4 ст. 5 Закону № 1952-IV визначено, що не підлягають державній реєстрації речові права та їх обтяження на корисні копалини, рослини, а також на малі архітектурні форми, тимчасові, некапітальні споруди, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких можливе без їх знецінення та зміїні призначення, а також окремо па споруди, що є приналежністю головної речі, або складовою частиною речі, зокрема на магістральні та промислові трубопроводи (у тому числі газорозподільні мережі).
Згідно із чч. 1, 2 ст. 181 ЦК України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. Рухомими речами є речі, які можна вільно переміщувати у просторі.
Відповідно до Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженого наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 17.08.2000 № 507, під спорудами розуміється будівельні системи, пов`язані з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт.
Згідно із пунктом 1.9.18 Методики обстеження і паспортизації гідротехнічних споруд систем гідравлічного вилучення та складування промислових відходів та хвостів, затвердженого наказом Державного комітету у справах містобудування і архітектури від 19.12.1995 № 252, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.12.1995 за №466/1002 гідротехнічні споруди це споруди для використання водних ресурсів, а також для боротьби з шкідливим впливом вод: греблі й дамби різного призначення та їхні конструктивні елементи; водоскиди, водоспуски, споруди водовідведення: тонелі, канали, труби, лотки; регуляційні споруди, накопичувачі промислових відходів, ставки, відкриті водозабори, гідромеханічне та механічне обладнання, призначене для нормального функціонування споруд.
Таким чином, гідроспоруда - це узагальнююча назва усіх споруд, які служать для використання водних ресурсів, а також для боротьби з шкідливою дією вод (греблі, дамби, водопідпірні споруди, водоскиди, водовипуски, водозабірні споруди та ін.) і є єдиним цілим з водоймою і їх функціонування (використання) без гідроспоруд не можливе, тобто вони є складовими (невід`ємною частиною) водойми.
Відповідно до статті 186 ЦК України річ, призначена для обслуговування іншої (головної) речі і пов`язана з нею спільним призначенням, є її приналежністю. Приналежність слідує за головною річчю, якщо інше не встановлено договором або законом.
Отже, аналізуючи вищезазначені положення норм чинного законодавства України, державній реєстрації підлягають речові права на нерухоме майно, що є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин та якому притаманні характеристики, значення яких є обов`язковим для внесення до Державного реєстру прав під час проведення державної реєстрації. Тому, дамба, гребля, водоскиди не наділені всіма тими технічними характеристиками, інформація про які підлягає обов`язковому внесенню до Державного реєстру прав.
З матеріалів справи вбачається, що на території Дмитрушківської сільської ради розташована земельна ділянка з кадастровим номером 7124386500:01:000:0001, площею 5.6217 га, цільове призначення якої - для рибогосподарських потреб, у межах якої розміщені гідротехнічні споруди, зокрема, гребля, довжиною - 131.5 м, шириною - 8.2-15.0 м, висотою - 3.47 м.
Зазначену гідротехнічну споруду (греблю) неможливо перемістити без її знецінення та зміни цільового призначення, а відтак гідротехнічна споруда гребля, довжиною - 131.5 м, шириною - 8.2-15.0 м, висотою - 3.47 м, що знаходиться за межами с. Пугачівка Дмитрушківської сільської ради, а тому зазначена гідротехнічна споруда є капітальною спорудою, нерухомим майном.
Враховуючи вищенаведені норми законодавства, а також те, що Дмитрушківська сільська рада є органом, уповноваженим здійснювати управління комунальним майном територіальної громади, на території якої розташована спірна гідротехнічна споруда, то саме на неї покладено обов`язок по вжиттю заходів, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на таку.
В той же час, Дмитрушківська сільська рада, як суб`єкт права комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальної громади відповідні права щодо володіння та розпорядження комунальним майном, не здійснювала жодних дій, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на гідротехнічну споруду, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд при вирішенні спору враховує приписи статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.
Під час вирішення питання про розподіл судових витрат, суд враховує таке.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки доказів понесення таких витрат суду не надано, відсутні підстави для розподілу содових витрат.
Керуючись ст.ст.6, 14, 242-245, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Дмитрушківської сільської ради щодо невжиття заходів з приводу набуття права власності на гідротехнічну споруду - греблю, довжиною - 131.5 м, шириною - 8.2-15.0 м, висотою - 3.47 м, що знаходиться за межами с. Пугачівка Дмитрушківської сільської ради.
Зобов`язати Дмитрушківську сільську раду (20332, Черкаська обл., Уманський р-н, с. Дмитрушки, вул. Петропавлівська, 19, код ЄДРПОУ 26261442) вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на гідротехнічну споруду - греблю, довжиною - 131.5 м, шириною - 8.2-15.0 м, висотою - 3.47 м, що знаходиться за межами с. Пугачівка Дмитрушківської сільської ради.
Судові витрати розподілу не підлягають.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.08.2023 |
Оприлюднено | 14.08.2023 |
Номер документу | 112781965 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо управління об’єктами державної (комунальної) власності, у тому числі про передачу об’єктів права державної та комунальної власності |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні