Постанова
від 21.09.2010 по справі 2а-4191/10/1670
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 вересня 2010 року < ЧАС > м. Полтава Справа № 2а-4191/10/1670

Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:

головуючого судді - Супр уна Є.Б.,

при секретарі - Зайченко Н.О.,

за участю:

представника позивача - Л япота І.М.,

представника відповідача - Осики О.С.,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні справу за адміністративним позовом По лтавського обласного відділ ення Фонду соціального захис ту інвалідів до Приватного п ідприємства «БФ Порядок» пр о стягнення адміністративно -господарських санкцій та пе ні, -

В С Т А Н О В И В:

02 вересня 2010 року Полта вське обласне відділення Фон ду соціального захисту інвал ідів (надалі - Полтавське ві дділення Фонду) звернулося д о Полтавського окружного адм іністративного суду з адміні стративним позовом до Приват ного підприємства (надалі - ПП) «БФ Порядок» про стягненн я адміністративно-господарс ьких санкцій та пені у розмір і 21 194,98 грн., посилаючись на пору шення відповідачем вимог ста тей 19, 20 Закону України від 21.03.1991 р . №875-XII "Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і" (надалі - Закон №875-XII), що поля гає у недотриманні нормативу робочих місць із працевлашт ування інвалідів на підприєм стві у 2009 році.

Мотивуючи свої вимоги по зивач зазначив, що відповіда чем у 2009 році не виконано норма тиву робочих місць, призначе них для працевлаштування інв алідів, у кількості 1 робочого місця, що є підставою для накл адення адміністративно-госп одарських санкцій у розмірі 20 340,98 грн. та пені у розмі рі 854,00 грн.

Представник позивача в суд овому засіданні підтримав по зовні вимоги та просив такі з адовольнити з підстав виклад ених у позовній заяві.

Представник відповідача п роти задоволення позову запе речував, посилаючись на те, що на суб' єктів господарюванн я чинним законодавством не п окладено обов' язку по підшу канню підходящої роботи для інвалідів, оскільки цим мают ь займатися органи соціально го захисту населення. Обов' язок щодо створення робочих місць підприємство виконало , проте на заявлену підприємс твом вакансію двірника Креме нчуцьким міськрайонним цент ром зайнятості осіб з числа і нвалідів, які б відповідали в имогам на даній вакансії нап равлено не було. Крім того, пов ідомлення про застосування а дміністративно-господарськ их санкцій було направлено п озивачем лише 02.09.2010 р., у зв' язк у з чим утворилася необґрунт овано висока сума пені.

Заслухавши пояснення пред ставників сторін та дослідив ши матеріали справи, суд прих одить до висновку про обґрун тованість позову в частині в имог щодо стягнення санкцій за 5 місяців 2009 року з урахуванн ям наступного.

Судом встановлено, що 10.08.2010 р. П олтавським відділенням Фонд у відповідно до Порядку пров едення перевірок підприємст в, установ, організацій та фіз ичних осіб, що використовуют ь найману працю, затверджено го постановою Кабінету Мініс трів України від 31.01.2007 р. №70 зі зм інами і доповненнями, внесен ими постановою Кабінету Міні стрів України від 03.09.2009 р. №930, про ведено планову невиїзну пере вірку ПП «БФ Порядок».

За результатами перевірки складено акт №242 від 10.08.2010 р. (а.с. 4), висновками якого встановлен о, що середньооблікова кільк ість штатних працівників обл ікового складу у відповідача за звітний рік становить 61 ос обу. За правилами статті 19 Зак ону №875-ХІІ обчислено норматив робочих місць для працевлаш тування інвалідів, який стан овить 2 робочих місця. Проте, я к зафіксовано в акті, у 2009 році на підприємстві працював 1 ін валід (7 місяців відпрацьован их інвалідом : 12 місяців року = 0 ,58, що округляється до 1). Звідси зроблено висновок про невик онання останнім нормативу ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів у кількості 1 р обочого місця.

Частиною 1 статті 19 Закону № 875-ХІІ передбачено, що для підп риємств, установ, організаці й, у тому числі підприємств, ор ганізацій, громадських орган ізацій інвалідів, фізичних о сіб, які використовують найм ану працю, установлюється но рматив робочих місць для пра цевлаштування інвалідів у ро змірі чотирьох відсотків сер едньооблікової чисельності штатних працівників обліков ого складу за рік, а якщо працю є від 8 до 25 осіб, - у кількості од ного робочого місця.

Згідно з положеннями части н 2, 3 цієї ж норми Закону підпри ємства, установи, організаці ї, у тому числі підприємства, о рганізації громадських орга нізацій інвалідів, фізичні о соби, які використовують най ману працю, самостійно розра ховують кількість робочих мі сць для працевлаштування інв алідів відповідно до нормати ву, встановленого частиною п ершою цієї статті, і забезпеч ують працевлаштування інвал ідів. При розрахунках кількі сть робочих місць округлюєть ся до цілого значення. Підпри ємства, установи, організаці ї, у тому числі підприємства, о рганізації громадських орга нізацій інвалідів, фізичні о соби, які використовують най ману працю, самостійно здійс нюють працевлаштування інва лідів у рахунок нормативів р обочих місць виходячи з вимо г статті 18 цього Закону.

Приписами статті 18 Закону № 875-ХІІ встановлено, що забезпе чення прав інвалідів на прац евлаштування та оплачувану р оботу, в тому числі з умовою пр о виконання роботи вдома, зді йснюється шляхом їх безпосер еднього звернення до підприє мств, установ, організацій чи до державної служби зайнято сті.

Підприємства, установи, орг анізації, фізичні особи, які в икористовують найману працю , зобов'язані виділяти та ство рювати робочі місця для прац евлаштування інвалідів, у то му числі спеціальні робочі м ісця, створювати для них умов и праці з урахуванням індиві дуальних програм реабілітац ії і забезпечувати інші соці ально-економічні гарантії, п ередбачені чинним законодав ством, надавати державній сл ужбі зайнятості інформацію, необхідну для організації пр ацевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайня тість та працевлаштування ін валідів у порядку, встановле ному Кабінетом Міністрів Укр аїни.

Відповідно до статті 181 Зако ну №875-ХІІ інвалід, який не дося г пенсійного віку, не працює, а ле бажає працювати, має право бути зареєстрованим у держа вній службі зайнятості як бе зробітний.

Рішення про визнання інвал іда безробітним і взяття йог о на облік для працевлаштува ння приймається центром зайн ятості за місцем проживання інваліда на підставі поданих ним рекомендацій МСЕК та інш их передбачених законодавст вом документів.

Державна служба зайнятост і здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомен дацій МСЕК, наявних у інвалід а кваліфікації та знань, з ура хуванням його побажань.

Згідно з абзацами 2, 4 пункту 2 статті 19 Закону України «Про зайнятість населення»від 01.03 .1991 №803-ХІІ державна служба зайн ятості має право одержувати від підприємств, установ і ор ганізацій, незалежно від фор м власності, адміністративні дані про наявність вакантни х робочих місць, у тому числі п ризначених для працевлаштув ання інвалідів, характер і ум ови праці на них, про всіх виві льнюваних, прийнятих і звіль нених працівників та інформа цію про передбачувані зміни в організації виробництва і праці, інші заходи, що можуть п ризвести до вивільнення прац івників та направляти для пр ацевлаштування на підприємс тва, в установи і організації всіх форм власності при наяв ності там вільних робочих мі сць (вакантних посад) громадя н, які звертаються до служби з айнятості, відповідно до рів ня їх освіти і професійної пі дготовки, а інвалідів, крім то го, - відповідно до рекомендац ій МСЕК, наявних у них кваліфі кації і знань та з урахування м їх побажань.

Пунктом 4 статті 20 вищевказ аного Закону встановлено, що підприємства, установи і орг анізації незалежно від форми власності реєструються у мі сцевих центрах зайнятості за їх місцезнаходженням як пла тники збору до Фонду загальн ообов'язкового державного со ціального страхування Украї ни на випадок безробіття, щом ісяця подають цим центрам ад міністративні дані у повному обсязі про наявність вільни х робочих місць (вакансій), у т ому числі призначених для пр ацевлаштування інвалідів, та про працівників, які працюют ь неповний робочий день (тижд ень), якщо це не передбачено тр удовим договором, або не прац юють у зв'язку з простоєм виро бництва з не залежних від них причин, і в десятиденний стро к - про всіх прийнятих працівн иків у порядку, встановленом у законодавством. Несвоєчасн а реєстрація або відмова від неї, порушення порядку подан ня адміністративних даних тя гне за собою відповідальніст ь, передбачену законом.

Згідно з Інструкцією щодо з аповнення форми звітності №3 -ПН «Звіт про наявність вакан сій»форма використовується для інформування населення про наявність вакансій, спри яння працевлаштуванню грома дян, зареєстрованих у центра х зайнятості як такі, що шукаю ть роботу, для підбору персон алу на замовлення роботодавц ів, для оцінки поточної потре би в кадрах та організації пр офесійної підготовки населе ння відповідно до потреб рин ку праці. У разі необхідності підбору працівників за спри яння центрів зайнятості фізи чні особи, у тому числі підпри ємці, також можуть інформува ти центри зайнятості про ная вність вакансій за цією форм ою.

У графі 15 Звіту наводяться д ані про можливість працевлаш тування на вільне робоче міс це (вакантну посаду) особи, що належить до окремої категорі ї громадян, які потребують со ціального захисту і не здатн і на рівних умовах конкурува ти на ринку праці, у рахунок рі чної броні, установленої міс цевими державними адміністр аціями, виконавчими органами відповідних рад за поданням центрів зайнятості, відпові дно до статті 5 Закону України "Про зайнятість населення", із змінами та доповненнями, а та кож інвалідів, пенсіонерів, с тудентів та інших.

Таким чином, за 1 робоче міс це, призначене для працевлаш тування і не зайняте інвалід ами, відповідач повинен був з вітувати до Кременчуцького м іськрайонного центру зайнят ості. Однак, як підтверджено м атеріалами справи, зокрема л истом Кременчуцького міськр айонного центру зайнятості в ід 10.09.2010 р. №4766 (а.с. 14) ПП «БФ Порядок »надавало звіти за формою 3-ПН «Звіт про наявність вакансі й»для працевлаштування осіб з обмеженню працездатністю лише з травня по листопад вкл ючно, що не заперечували пред ставники сторін у судовому з асіданні. На запитання про пр ичини неповідомлення центру зайнятості про вакантні міс ця у період з січня по квітень та у грудні 2009 року представни к відповідача пояснив це нео рганізованістю роботи на під приємстві у відділі кадрів.

Статтею 218 Господарського кодексу України встановлено , що підставою господарсько-п равової відповідальності уч асника господарських віднос ин є вчинене ним правопоруше ння у сфері господарювання. У часник господарських віднос и відповідає за невиконання або неналежне виконання госп одарського зобов' язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, я кщо не доведе, що ним вжито усі х залежних від нього заходів для недопущення господарськ ого правопорушення.

Статтею 238 Господарського к одексу України передбачено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської ді яльності до суб' єктів госпо дарювання можуть бути застос овані уповноваженими органа ми державної влади або орган ами місцевого самоврядуванн я адміністративно-господарс ькі санкції, тобто заходи орг анізаційно-правового або май нового характеру, спрямовані на припинення правопорушенн я суб' єкта господарювання т а ліквідацію його наслідків.

Оскільки відповідач викон ав обов' язок щодо інформува ння органів працевлаштуванн я інвалідів про створення ро бочого місця для інваліда та про потребу в його працевлаш туванні з травня по листопад 2009 року, що свідчить про відсут ність вини у його діях у зазна чений період, то відсутні й пі дстави для застосовування за ходів відповідальності у виг ляді адміністративно-господ арських санкцій та пені відп овідно до статті 20 Закону №875-ХІ І за травень - листопад 2009 рок у.

Разом з тим, відповідач за с ічень, лютий, березень, квітен ь та грудень 2009 року не повідом ляв Кременчуцький міськрайо нний центр зайнятості про ст ворення робочого місця для і нваліда та про потребу в його працевлаштуванні.

Відповідно до частини 1 стат ті 20 Закону №875-ХІІ підприємств а, установи, організації, у том у числі підприємства, органі зації громадських організац ій інвалідів, фізичні особи, я кі використовують найману пр ацю, де середньооблікова чис ельність працюючих інваліді в менша, ніж установлено норм ативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачу ють відповідним відділенням Фонду соціального захисту і нвалідів адміністративно-го сподарські санкції, сума яки х визначається в розмірі сер едньої річної заробітної пла ти на відповідному підприємс тві, установі, організації, у т ому числі підприємстві, орга нізації громадських організ ацій інвалідів, фізичної осо би, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштув ання інваліда і не зайняте ін валідом. Для підприємств, уст анов, організацій, у тому числ і підприємств, організацій г ромадських організацій інва лідів, фізичних осіб, на яких п рацює від 8 до 15 осіб, розмір адм іністративно-господарських санкцій за робоче місце, приз начене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалі дом, визначається в розмірі п оловини середньої річної зар обітної плати на відповідном у підприємстві, в установі, ор ганізації, у тому числі підпр иємстві, організації громадс ьких організацій інвалідів, у фізичної особи, яка викорис товує найману працю.

Згідно з частиною 2 статті 20 з азначеного Закону порушення термінів сплати адміністрат ивно-господарських санкцій т ягне за собою нарахування пе ні. Пеня обчислюється виходя чи з 120 відсотків річних облік ової ставки Національного ба нку України, що діяла на момен т сплати, нарахованої на повн у суму недоїмки за весь її стр ок.

З матеріалів справи, зокрем а розрахунку суми позову (а.с. 6), вбачається, що середньооблі кова чисельність штатних пра цівників облікового складу у відповідача в 2009 році станови ла 61 особу, фонд оплати праці у вказаному році складав 1 240 800,00 г рн. Звідси - середньорічна з аробітна плата 1 штатного пра цівника складає: 1 240 800,00 грн. : 61 = 20 340,98 грн.

Таким чином, за 1 робоче місц е, призначене для працевлашт ування інвалідів і не зайнят е інвалідом за період з січня по квітень та за грудень 2009 рок у відповідач до 16.04.2009 р. (термін с плати, встановлений частиною 4 статті 20 вказаного Закону) по винен був самостійно сплатит и адміністративно-господарс ькі санкції у розмірі 20 340,98:12 міс . х 5 міс.= 8 475,40 грн.

У зв'язку з несплатою адміні стративно-господарських сан кцій до встановленого термін у відповідачу належить сплат ити пеню у розмірі 355,97 грн. ((8 475,40 г рн. х 0,03%) х 140 дні).

Оскільки вказані суми адмі ністративно-господарських с анкцій та пені не були сплаче ні відповідачем, то відповід но до частини 5 статті 20 Закону №875-ХІІ ці суми підлягають стя гненню у примусовому порядку за відповідним рішенням суд у.

На підставі викладеного , керуючись Законом України « Про основи соціальної захище ності інвалідів в Україні», с таттями 9, 71, 160-163 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний поз ов Полтавського обласного ві дділення Фонду соціального з ахисту інвалідів до Приватно го підприємства «БФ Порядок» про стягнення адміністрати вно-господарських санкцій та пені - задовольнити частко во.

Стягнути з Приватного підп риємства «БФ Порядок» (Полта вська область, м. Кременчук, ву л. 60 років СРСР, 1, ідентифікацій ний код 36093262) на користь Полтавс ького обласного відділення Ф онду соціального захисту інв алідів (вул. Зигіна, 1, м. Полтава , р/р 31212230700008 в ГУДК у Полтавській о бласті, МФО 831019, отримувач УДК в м. Кременчук, код ЄДРПОУ УДК 3469 8778) адміністративно-господарс ькі санкції у розмірі 8 475,40 грн. та пеню у розмірі 355,97 грн.

В іншій частині позовних ви мог - відмовити.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .

Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня пр оголошення постанови з одноч асним поданням її копії до су ду апеляційної інстанції. У р азі складення постанови у по вному обсязі відповідно до с татті 160 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апе ляційна скарга подається про тягом десяти днів з дня отрим ання копії постанови.

Повний текст постан ови виготовлено 22 вересня 2010 ро ку.

Суддя Є.Б. Супрун

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.09.2010
Оприлюднено02.02.2011
Номер документу11278988
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-4191/10/1670

Постанова від 21.09.2010

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Супрун Є.Б.

Ухвала від 03.09.2010

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Супрун Є.Б.

Ухвала від 03.09.2010

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Супрун Є.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні